venlafaxine

Postnatale depressie (9 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

14-04-2020 | Man | 42
venlafaxine (75mg)
goedemiddag mag ik vragen hoelang het duurde dat u verschil merkte?

02-12-2021 | Vrouw | 44
venlafaxine (75mg)
Ernstige Depressie Venlafaxine is door de Psychiater opgebouwd tot 300mg. Ik merkte geen verbetering. Na enkele maanden vond ik de bijwerkingen nogal wat en wou ik stoppen, alleen bleek al heel snel dat afbouwen even een dingetje zou zijn! Ik was hier niet van tevoren voor gewaarschuwd. Het is me gelukt met veel pijn en moeite om af te bouwen naar 75mg. Nu zit ik vast. [lees meer...] Verder afbouwen zou in heel kleine stappen over een langere tijd moeten. Steeds 10%. Op steun van de Apotheek moet ik niet rekenen, dat wordt niet vergoed. Ik baal ervan dat ik vertrouwen had in een Psychiater, want wat dit middel met mij doet is afschuwelijk. Ik wou dat ik er nooit mee begonnen was. Overweeg je het te gaan nemen? Informeer je eerst bij mensen die het gebruikt hebben en nu proberen te stoppen.

15-09-2020 | Vrouw | 44
venlafaxine (150mg)
Ik kreeg dit medicijn voor mijn depressie en het werd niet beter, dus nogmaals opgehoogd naar 225mg! Ik ben maar 1.62 en weeg 59 kilo! Ik heb sindsdien totaal geen emoties meer, alles voelt alsof er een schild voorzit. Ik heb geen buikgevoel meer. Functioneer wel. Ik heb de oorzaak van mijn depressie aangepakt, maar nu ben ik somber vanwege het feit dat ik niks voel en het[lees meer...] niks doet tegen angst. Ik heb dmv meditatie etc mijn angst onder controle gekregen, niet door medicatie. Ik ben nou aan het afbouwen, dat gaat heel langzaam. De eerste 75mg in 2 stappen van 37,5 , maar dat heb ik geweten! Nu de andere stappen middels taperingsstrips, hopelijk lukt het me er vanaf te komen. Mijn leven stelt niks meer voor op dit moment, niemand die iets aan me merkt als ik het niet zeg, maar mijn gevoel en emoties zijn compleet verdoofd! Alsof je een robot bent! Zelfs muziek en films of een boek raakt me niet meer en ik was echt een heel gevoelig mens, HSP zelfs. Mensen begin er niet aan, het is echt de hel en je komt er heel moeilijk vanaf en het duurt heel lang! Ik zal laten weten hier hoe het me vergaan is, duim voor me!

04-04-2021 | Man | 46
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Gebruik het al meerdere jaren begonnen met 37.5 toen naar 150 en al enkele jaren op een net houdbare 75. Heb altijd mylan gebruikt maar deze is gestopt met leveren.. nu teva. Eerste paar weken weer terugval in mijn ptss en gedrag suicide gedachten soms weer terug.. Nu beter maar nog niet top. Ga overleggen met huisarts voor verder.. Ergste is nog de discussie di[lees meer...]e ik had met apotheek ander merk maakt niets uit zeggen ze.. mijn neus vorige verandering precies hetzelfde verhaal..

06-07-2020 | Vrouw | 47
venlafaxine (300mg)
dit medicijn helpt evt. alleen in hoge doseringen, 300 mg. per dag. Ik heb het ruim 20 jaar geslikt. Het werkt indirect op de dwangneurose doordat je een muur opbouwt waardoor je minder prikkels ervaart. Het heeft heel vervelende bijwerkingen. Ik heb diabetes en een bipolaire stoornis ontwikkelt door de hoogte van de dagelijkse dosering. Afbouwen is een ramp. Dit kun je he[lees meer...]t beste doen via taperingsstrips verkrijgbaar bij de regenboog apotheek in Brabant Tilburg. wordt niet vergoed. Ik zit nu op 150mg, maar ik ga door met afbouwen tot 0! Achteraf gezien had ik deze medicatie nooit willen slikken. Ik heb er veel ellende mee beleeft.

23-03-2021 | Man | 48
Chronische depressie
Rond mijn 40e werden mijn winterdepressies elk jaar erger en in 2014 kreeg ik een zware depressie. Via de psychiater venlafaxine voorgeschreven gekregen. Daarvoor eerst een ander merk gehad van mijn huisarts, omdat ik erg heftig hierop reageerde later dus overgegaan op venlafaxine, ik stond inmiddels onder behandeling van Eleos en zij hadden betere ervaringen hiermee. Ook[lees meer...] hier reageerde ik erg heftig op, raakte compleet van de wereld, was net een zombie, totaal geen gevoel in mijn lijf en of heftige emotie of totaal emotieloos, er zat geen rem meer op. Mijn gedachten gingen alle kanten op, droomde erg, geen eetlust, agressief werd ik er zelfs van. Omdat ik niet meer kon functioneren, ben ik voor 7 weken opgenomen geweest in een kliniek. Ik wist op dat moment niet dat dit bijwerkingen waren, dacht dat ik compleet gek aan het worden was en heb zelfs neiging gehad om eruit te stappen, het was te zwaar. Het is bizar dat ze je aan de antidepressiva zetten en niet vertellen wat dit met je kan doen. ik ben een uitzondering wat bijwerkingen betreft maar dan nog, het had mij en mijn man enorm kunnen helpen als ze goede begeleiding en voorlichting hadden gegeven. Na 7 weken liep ik vrolijk uit de kliniek, ik was goed ingesteld, slikte 150 mg venlafaxine. Omdat het erg goed ging vrij snel en probleemloos afgebouwd naar 37,5 mg. Ik durfde niet helemaal te stoppen, had ook geen winterdepressie meer en daar zat ik ook niet meer op te wachten. Al die tijd dus 37,5 mg geslikt zonder problemen tot vorig jaar april. Ik kreeg enorme menstruatieklachten, heftige bloedingen , onregelmatig en 2 dagen buikpijn en enorm moe. Mijn gedachte was overgangklachten, heb er de leeftijd voor, logische verklaring naar mijn idee. Ook meer opvliegers, rusteloze benen en anders dan anders, minder energie. In November kreeg ik stemmingswisselingen, last van watten in mijn hoofd en kon niet op woorden komen. Ook meer sombere buien en ik werd enorm moe en lusteloos. Begon meer te dromen, kreeg last van mijn maag en dacht dat ik weer richting een depressie ging, wellicht door hormonale veranderingen. De menstruatieklachten namen wel af en die rusteloze benen ook wat ik vrij pijnlijk ervaarde. Kontakt opgenomen met de huisarts en in overleg de venlafaxine iets verhoogd, 1 capsule van 37,5 mg om de dag extra. Mijn angst hiervoor besproken maar zo langer doorgaan kon ook niet. Wederom erge bijwerkingen, niet meer kunnen autorijden, geen vermoeidheid meer voelen, niet kunnen slapen, geen eetlust, totale vervakking, geen reuk en smaak. Na 3 weken hiermee gestopt en na een tip van een kennis eens gebeld met de apotheek. Mijn kennis had nl vorig jaar een merkwissel gehad waar zij niet goed op gereageerd had. Na een belletje werd mij de hele situatie duidelijk. Ik bleek van april tot november venlafaxine van het merk Mylan te hebben gehad. Hiervan ben ik niet opmde hoogte gesteld. Ivm corona haalde ik mijn medicatie uit de kluis en vanaf april vorig jaar kreeg ik niet meer maandelijks maar per 3 maand medicatie mee. De bijwerkingen van Mylan en Sandos zijn bijna hetzelfde maar bij Mylan kan 1 op de 100 heftigere menstruatiebloedingen krijgen en onregelmatige bloedingen. De stemmingswisselingen die ik in november kreeg kwam ook weer van de wisseling van Mylan naar Sandos. Het is ongelooflijk dat dit zomaar kan en mag, wat een ellende heb ik hiervan gehad. Ben nu net weer begonnen met werken na 8 weken ziekte wet en nu pas zijn de bijwerkingen bjjna allemaal voorbij. Ik heb nu geregeld dat ik geen merkwissel meer krijg, deze ellende wil ik nooit weer!

24-06-2020 | Vrouw | 48
venlafaxine (37,5mg)
Ik ben het beginnen nemen vanwege depressieve gevoelens gevolge det zenuwpijnen in beide polsen waardoor ik dikwijls weken aan een stuk mezelf amper kon verzorgen. Na 2 weken venlafaxine voor de eerste keer in 7 jaar opeens Pijnvrij, alsof ze opeens een knop omzetten. Bijwerkingen puh, no prob dan hoor! Ik heb het toen 6 maanden gepakt met als effect bijna 1 jaar pijnvrij,[lees meer...] en toen opeens klikte de knop terug om terug vol pijn. En als hij zo onverwacht terug is, echt nog moeilijker mee te leven. Je weet dat zonder ook kan. Dan terug een jaar Venlafaxine (zelfde bijwerkingen) met het idee misschien eens te stoppen na 1 jaar of 2. Toen onverwacht gestopt omdat ik geopereerd moest worden vlak voor de kaap van 1 jaar. Ondertussen 9 jaar pijnvrij! Af en toe een ietsje gevoelerige polsen maar peanuts qua pijn en nog steeds werkbaar, bruikbaar.

12-05-2020 | Man | 48
Depressief
Ik was vanaf kinds af aan al depressief. Dit niet wetende. Ik kreeg een burn-out en deed een zelfmoord poging. Ik kreeg hulp. Veel medicatie geprobeerd. Niets deed iets voor me. Venlafaxine leek even te werken maar uiteindelijk deed het verdomd weinig. Gelukkig ben ik er op een andere manier uitgekomen. Alleen moet ik nog van Venlafaxine af. Elke avond rond 7 uur beginnen [lees meer...]de duizelingen en dan weet ik dat het weer moet innemen. Vergeet je het een keer ben je over dag de pineut. Niet handig voor op je werk. Ik val maar niet af terwijl ik veel loop en veel minder eet. Ik ben vegetariër (eigenlijk Pescetarier want ik eet wel vis tegenwoordig) en krijg veel minder calorieën binnen dan vroeger. Ik zet mijn 10.000 stappen per dag. Maar blijf rond de 100 kilogram. Mijn Libido is minimaal. Geen zin in sex. Tijd om er vanaf te raken.

17-11-2022 | Man | 49
venlafaxine (150mg)
Dikke troep dat venlafaxine . Nu op 150 mg maar nog steeds veel onrust en paniek gevoelens . En dat naar een half jaar gebruik

20-08-2021 | Vrouw | 49
venlafaxine (225mg)
na aantal x citolapram te hebben gebruik op advies over gestapt op deze omdat citolapram niet voldoende werkte. Overstap kon in 1x, en binnen een week of 2 voelde ik me herboren! Ik stop nooit meer, ben nu de beste versie van mezelf. Geen bijwerkingen van het merk Sandoz, wel van de andere variantie. Ik betaal hem dus maar gewoon zelf omdat de verzekering alleen andere ve[lees meer...]rgoed.

14-05-2021 | Vrouw | 49
venlafaxine (225mg)
Durfde eerst niets meer op sociaal gebied. Was bang voor mensen. Dat mensen naar mij keken. Nu met Venlafaxine ben ik er voor 90% van af. Maar ik moest toen ik begon wel erg doorzetten met de bijwerkingen. 12 weken lang. Maar het geeft mij nu al 7 jaar plezier. Nooit meer iets anders. O,ja kleinigheidje je wordt dikker. Maar ja wat is erger. De angst!

29-04-2020 | Vrouw | 49
venlafaxine (225mg)
Had mirtazipine eerst gekregen en was ok maar mijn gewicht schoot de lucht in,20 kg op 12 maanden ,dus ik kreeg venlafaxine, opgestart met 75 mg , voelde mij nog altijd depressief,verhoogd naar 150mg plus een halve risperdal s avonds en op die manier voelde ik mij goed ,heb dit gekregen tijdens mijn 6 weken opname en had een zware diepe depressie, ik ben er sterker uitgeko[lees meer...]men en nu mits nog altijd dezelfde medicatie voel ik mij goed,de venlafaxine is naar 300mg opgedreven na een trauma ik neem nu al 20 jaar deze medicatie,ik vind het heel doeltreffende medicatie

28-01-2020 | Vrouw | 49
venlafaxine (37,5mg)
10 jaar geleden werd mij de venlafaxine voor geschreven door mijn huisarts. Eigenlijk wou ik geen antidepressiva slikken omdat ik in het verleden genoeg nare ervaringen heb gehad bij een naaste die anti depressiviteit slikte. Maar ik had eigenlijk geen andere keuze omdat het psychisch niet lekker met me ging. Er gebeurde zoveel narigheid in mijn leven, ik werd depressie[lees meer...]f en ik wou rust. 10 jaar heb ik het geslikt, tot ik de regie zelf in handen wou hebben. Na verschillende operatie’s achter de rug gehad te hebben, vond ik dat het genoeg was , ik wou geen “troep” meer in mijn lichaam en besloot ik om te gaan afbouwen met de venlafaxine... nou viel dat even vies tegen! Zoveel nare bijwerkingen, ik voelde me zo ellendig erbij dat ik het maar weer ben gaan gebruiken. Ik ben me er verder in gaan verdiepen en kwam erachter dat er een taperingstrip bestaat om geleidelijk te helpen bij de afbouw van de venlafaxine, Deze kan je alleen verkrijgen via de regenboog apotheek. Ik heb deze via mijn huisarts aangevraagd ( hij wist niet van het bestaan af van deze taperingstrip) In 28 dagen ben ik gaan afbouwen van 37,5 mg. naar 0! Inmiddels ben ik 9 weken verder na mijn volledige afbouw van de venlafaxine, dus 9 weken slik ik helemaal niets meer. Hoe ik me nu voel? Ik vind het zwaar, heel zwaar! Ik heb veel last van somberheid, depressieve gedachtes, ik ben heel emotioneel en kan van weinig dingen meer genieten. Ik heb een gezin en ook mijn man en kinderen zien mijn verdriet, mijn strijd....dit maakt het allemaal niet makkelijker. Ik ben inmiddels begonnen met een cursus mindfulness, dit verlicht iets, maar minimaal! Elke ochtend wordt ik weer wakker met dat nare gevoel. Ik weet even niet wat ik moet gaan doen, terug aan de venlafaxine? Het nog even de tijd geven, of gaan kijken voor een andere antidepressiva? maar zoals ik me nu dagelijks voel is ook niet echt een pretje. Heeft iemand advies?

05-08-2020 | Man | 50
venlafaxine (225mg)
ik kreeg weer depressieve klachten waardoor ik meer lorazepam ging gebruiken. ook was ik erg nieuwschierig wat een andere depresieva voor me zou kunnen betekenen. hellaas heb ik maar 4 weken de nieuwe medicatie gebruikt (fluvoxaminemaleaat mylan) omdat ik heel veel last kreeg van gloeiend hete voeten, terwijl ze koud aanvoelden. nu weer op naar een andere mecidatie.

17-06-2020 | Vrouw | 50
venlafaxine (225mg)
Goedemiddag, Ik heb 15 jaar lang goed gefunctioneerd op 150 mg venlafaxine. Nu komen de klachten van nare gedachten weer terug. Vorig jaar opgehoogd plus 37,5 mg. Niks geholpen. Nu weer plus 37,5 mg. Slik totaal nu 225 mg. Ben in de eerste week van ophogen naar 225 mg maar het valt me tegen. Ook omdat het ‘maar’ 37,5 mg is. Is venlafaxine nog wel het medicijn voor mij? Wi[lees meer...]e kan mij helpen?

28-02-2021 | Vrouw | 51
Depressief
Gebruik het sinds 2009, aangezien ik erg in gewicht ben bijgekomen ben ik af gaan bouwen. Om zo weer over te stappen naar citalopram. Echter het afbouwen, voornamelijk de laatste beetjes is lastig. 37,5 mg zijn de minste hoeveelheden. Gestopt maar na 3 dagen weer gestart omdat er te veel ontwenningsverschijnselen optraden. Ik heb de calsules opengemaakt en er telkens [lees meer...]wekelijks meer korreltjes uitgehaald. De laatste 37,5 mg in zo’n 8 weken afgebouwd. Nu na 5 weken gestopt te zijn voel ik me weer steeds slechter. Val weer terug. Dus zal waarschijnlijk weer gaan starten met medicatie. Wil echter niet weer helemaal terug vallen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum