venlafaxine

Postnatale depressie (9 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-04-2021 | Vrouw | 20
venlafaxine (225mg)
Ik gebruik de venlafaxine nu ongeveer 3,5 jaar hiervoor heb ik 5 verschillende anti depressie medicijnen geprobeerd maar dit wad uiteindelijk de enige die mij heegt geholpen (begon wel pas te werken op de 225mg) ik merk wel dat ik moe word van de medicijnen maar dat is beter dan wat het eerst was. Bijwerkingen heb ik alleen op het begin een aantal gehad zoals misselij[lees meer...]kheid, koorst enzovoort. Heb opbouwen duurt wel erg lang maar dat hoort nou eenmaal zo. Het enige waar ik bang voor ben is om te gaan afbouwen omdat je niet weet hoe je hierop gaat reageren maar dat komt nog wel.. tot nu toe ben ik er een stuk opgewekter door en kom mijn bed weer uit. Ik heb zin om iets te ondernemen en ben een stuk zelfverzekerder door deze medicijnen. Ps: vergeet hem niet in te nemen dan word je 7 uur later erg moe en misselijk en ben je de volgende dag flink ziek door afkick verschijnselen

18-02-2020 | Man | 20
venlafaxine (75mg)
Ik begon met slikken met een lagere dosis van 37,5 mg, na twee weken ben ik naar een dosis van 75 mg gegaan. In de eerste week had ik rotte bijwerkingen. Was erg misselijk, ik schrok steeds wakker van nachtmerries. Maar ook zag ik redelijk wazig. Ik moet wel zeggen dat het de moeite waard is om te slikken. Ik ben nu een paar maanden verder en mijn levenslust is weer [lees meer...]terug en ben weer aan het genieten. Wel zal ik aanraden om af te bouwen onder proffesionele begeleiding en zeer langzaam. Heb namelijk al van dit medicijn geleerd dat je niet zomaar kan stoppen dit geeft ernstige klachten. Ik had met name veel last van paniek, angst maar ook werd ik er beroerd van. Dit middel heb ik namelijk twee jaar geleden geslikt. Maar kreeg een terugval daarom ben ik weer op nieuw gestart met venlafaxine.

01-08-2022 | Vrouw | 21
venlafaxine (75mg)
Depressieve klachten verminderen na 2 weken het enige nadeel is dat zodra ik deze medicatie vergeet te nemen mijn lichaam er heel gek op reageert ik begin me dan slap en duizelig te voelen maar ik krijg ook een soort vallend gevoel als ik mijn deze medicatie langer als 2 dagen niet neem moet ik naar het ziekenhuis van ellendigheid

13-09-2021 | Man | 21

18-06-2020 | Vrouw | 21
venlafaxine (75mg)
112,5 mg, nu last van oorsuizen. Iemand ervaring? Gaat dit over?

11-12-2019 | Vrouw | 21
venlafaxine (75mg)
Ik ben langzaam opgebouwd met milligrammen van 37,5. Al gauw merkte ik dat ik nog suïcidaler werd en meer hoofdpijn kreeg. Na 2 maanden zit ik op 150 mg. En dit pilletje doet zijn werk erg goed. Na hele nare bijwerkingen van andere AD ben ik blij dat dit middel er is en zijn werk goed doet. Het geeft net dat kleine duwtje in je rug die je nodig hebt om over je angsten heen[lees meer...] te komen. Uiteindelijk, het is natuurlijk een lange weg en dit pilletje kan dat niet oplossen maar wel net dat kleine beetje extra zelfvertrouwen geven.

05-05-2021 | Vrouw | 23
venlafaxine (75mg)
Ik ben in augustus vorig jaar overgestapt op dit medicijn 2x75 mg. Al snel bleek dat dit niet mijn medicijn was. Veel diaree geen eetlust en het leek niet veel te helpen. Toch maar even doorzetten en in januari in overleg besloten om af te bouwen om vervolgens naar een ander medicijn te gaan, Kortom ik heb spijt dat ik mijzelf niet heb ingelezen over dit medicijn, ik be[lees meer...]n van 2x 75 naar 1x75 gegaan de eerste 2 dagen ging dit goed. En de 3e dag had ik geen evenwicht meer het leek of ik contenu erg dronken was en ik kon me nergens meer op focussen toch even afgewacht en in paniek de huisarts gebeld rond 13:00 ik kon niks meer alleen maar in dezelfde houding liggen. Meteen moest ik weer bijpakken van het medicijn. Nu slik ik sinds dien 1x75mg en 1x37.5 mg en nog steeds vaak diaree en weinig eetlust ik ben aan het afbouwen maar voor mij nooit geen medicatie meer. Als ik 2 a 3 uur te laat ben met innemen van de medicijnen dan beginnen de afkickverschijnselen al te komen. Ik hoop dan ook dat ik binnen een half jaar van dit rotmedicijn af ben!

26-03-2020 | Man | 23
venlafaxine (75mg)
Vandaag is mijn eerste dag dat Ik dit medicijn heb gebruikt en Ik heb al nare bijwerkingen, zoals misselijkheid , kots gevoel en Vieze smaak bij het slikken , hebben jullie dit ook gehad en hoelang kan het duren Ik slik 75mg

10-03-2020 | Vrouw | 23
venlafaxine (75mg)
Ik neem sinds mijn 16 jaar venlafaxine. Dit is inmiddels 7 jaar. De eerste jaren nam ik 150 mg, toen ik 19 jaar was 75 mg, van mijn 20 tot 22 jaar 37,5 mg en op dit moment terug 75 mg. Ik neem dit momenteel in combinatie met Sipralexa, vroeger in combinatie met Mirtazapine. Vanaf ik 150 mg neem heb ik last van hartkloppingen, trillingen, ticks aan gezicht / mond, wei[lees meer...]nig controle over lichaam. Bij 75 mg heb ik enkel last van nachtelijk knarsentanden (bruxisme), beweeglijkheid tijdens mijn slaap, restless leg syndrom Volgens psychiater heeft het geen zin om zolang dezelfde medicatie te nemen omdat je hersenen zich reeds naar deze medicatie gezet hebben en er dus geen enkel effect meer van is. Mijn huisarts is hier niet mee akkoord en wil niet dat ik stop met het innemen van deze medicatie. Bij afbouwen of vergeten van innemen medicatie voel ik meteen 'schokjes' in mijn hersenen. Precies een kortsluiting. Heel erg eng. Blijkt dat dit normale ontwenningsverschijnselen zijn. Volgens psychiater (moest ik willen afbouwen) moet ik het product kopen met afzonderlijke bolletjes in de capsule. Zodat ik iedere dag 1 bolletje minder inneem. Op die manier zou ik er het minst last moeten van hebben. Maar op dit moment is dit niet aan de orde. Zolang mijn hersenen / gedachten maar even uitgeschakeld zijn neem ik de bijwerkingen er wel bij.

11-06-2020 | Vrouw | 24
venlafaxine (150mg)
Ik was begonnen op voorschrift van de huisarts met citalopram. Ik ben na 2 maanden noodgedwongen gestopt wegens verschrikkelijke bijwerkingen . Daarna overgestapt naar venlafaxine 37,5 en 3 dagen later al naar 75 mg. Ik heb letterlijk geen bijwerkingen gehad en het leek net een wondermiddel op het moment zelf. Ik kon weer slapen, had geen paniek weer en was over het algeme[lees meer...]en rustig. Het sloeg ook direct aan bij mij en heb dus niet een aantal weken moeten slikken totdat ik effect merkte. Alleen heeft alles een nadeel, en ook dus venlafaxine. Want ik ben er wel erg van aangekomen, namelijk tegen de 20 kilo aan in iets langer dan een half jaar. Dus nu weer besloten om volledig te stoppen met antidepressiva.

22-04-2020 | Vrouw | 24
venlafaxine (75mg)
Ik was 21 toen ik begon met dit medicijn, na 1 jaar geworsteld te hebben met angst, depressie en paniek. De opbouw was vreselijk, ik kreeg er suïcide gedachtes van. Hier was ik niet op voorbereid, dus ik dacht dat ik me echt zo voelde. De angst en depressie waren erger dan ooit. Uiteindelijk, na een week of 4, voelde ik me herboren. Ik kon eindelijk leven zonder te piekere[lees meer...]n. Wat een verschil! Dit medicijn heeft me enorm door een moeilijke periode heen geholpen, en ik zou het zeker aanraden. Alleen, ben alsjeblieft voorbereid op de eerste 4 weken. Die zijn echt vreselijk, dit is niet je depressie of je angst die praat, maar de medicijnen! Probeer als je je heel slecht voelt tegen jezelf te zeggen, dit zijn de medicijnen en is maar voor even! Ga er niet naar handelen! Geloof me, na die opbouw weken, krijg je een veel rustiger leven ervoor terug! Ook kan het zijn dat door wisselingen van het merk, je je slechter kan voelen. In principe zit in ieder merk dezelfde werkzame stof, maar sommige mensen zijn er toch gevoelig voor. Heb je een merk wat fijn voor jou werkt (voor mij was dit Focus) dring er dan bij je apotheek op aan dat je dit iedere keer wilt. (Ik kreeg weer paniek, achteraf was de oorzaak de wisseling van Focus naar Mylan)

20-01-2022 | Vrouw | 25
venlafaxine (150mg)
Meer dan vier jaren lang heb ik gewacht voordat ik aan medicatie begon, want ik wilde het zelf doen. Nu is het een half jaar geleden dat ik ben gestart en, echt waar, had ik dit maar eerder gedaan. Was ik maar niet zo koppig, want het leven is zoveel mooier als je van iedere dag kunt genieten. Dit is mijn verhaal: Vier jaren geleden begon het. Ik was toen 20 jaar oud. I[lees meer...]k zat in een college van mijn specialisatie. De docente vroeg ons om ons voor te stellen, zodat iedereen die deze specialisatie volgde (25 pers) elkaar een beetje konden leren kennen. Toen ik aan de beurt was, werd het even helemaal zwart voor mijn ogen. Het was alsof de tijd even stil stond. Toen ik er weer bij was, was de laatste student al aan de beurt. Mijn studiegenoot vroeg me: gaat het wel goed? Ik wist niet wat er was gebeurd. Kletsnat van het zweet pakte ik mijn wetboeken en liep het college uit. Sindsdien bleven deze vreselijke gebeurtenissen weer gebeuren, elke dag stond ik op met een constante spanning en ik was bang wat de dag me weer ging brengen. Ik ben naar de huisarts gegaan en hij gaf aan dat dit paniekaanvallen waren. Hij schreef me oxazepam voor. Dit heb ik een tijdje gebruikt, maar ik voelde me net een zombie. Daarom ben ik er mee gestopt, want ik voelde me niet meer mezelf. Vervolgens ben ik in behandeling gegaan bij de praktijkondersteuner, daarna bij een GZ psycholoog en daarna bij de afdeling psychiatrie van het ziekenhuis. Ik wist me geen raad meer. Waarom kon ik niet normaal functioneren als alle andere 22 jarige studenten? Nadat de behandelingen waren afgerond en ik zeker veel heb geleerd bleef er steeds 1 ding onbehandeld: de constante spanning in mijn lichaam. Na de behandeling voelde ik me sterk en wist ik dat ik het leven wel aan kon. Maar deze constante spanning in mijn lichaam maakte mij ontzettend moe. Elke dag was een strijd tegen de angst. Die strijd won ik elke dag, maar deze dagelijkse strijd is ontzettend zwaar. Mijn rechtenstudie had ik afgerond en ik wilde graag gaan werken. Maar ik wist dat ik het nog geen 2-3 dagen zou volhouden om te werken, omdat de constante spanning en angst mij zo moe maakte. Ik ben gaan googlen naar info over medicatie hiertegen. Via deze site las ik ervaringen van mensen die hier medicatie voor gebruikten en voor mij sprong 'Venlafaxine' er echt uit. Ik heb de arts daarom specifiek gevraagd om mij Venlafaxine voor te schrijven. Het is een antidepressivum (serotonine heropname remmer). Deze zou er voor zorgen dat de opname van serotonine in mijn hersenen weer in balans zal worden gebracht. Nu een half jaar later ben ik zo ongelofelijk blij dat ik deze stap heb gezet! De eerste weken waren zwaar, ongelofelijk zwaar. Want de bijwerkingen zijn in de eerste weken niet mals. De klachten die ik had verergerden, maar ik heb net zo lang gewacht tot ik verbetering voelde. Vanaf week 8 deed ik dingen en ik dacht: 'huh, hoezo lukt dit? Waarom word ik nou niet mega zenuwachtig?' Ik begon met werken, ik ging naar cursussen ik deed voorstelrondjes, ik ging naar sociale bijeenkomsten. Elke dag werd mooier en mooier. Ik kon weer genieten van kleine dingen, maar dan bedoel ik echt geluk en liefde in mijn lichaam voelen. Ik werd niet meer gevloerd door de angst. Ik voelde hoe de angst, die mij normaal gesproken voortdurend bij mijn keel greep, mij langzaam losliet. Ik begon weer te leven! Ik voel liefde, ik voel geluk, mijn hoofd is rustig, ik kan weer bij het knopje relativeren. Ik kan ook weer normaal verdrietig zijn, boos zijn zonder dat mijn verdriet en boosheid gepaard gaat met extreme angst. Voor de mensen die twijfelen, ik zou zeggen: probeer het want je hebt niets te verliezen. Wat is het leven waard als je niet van jouw dagen kunt genieten? En echt waar, ook met medicatie doe je het zelf. Het zorgt ervoor dat jouw lichaam en geest zich los kunnen maken van die angst die jou dagelijks heeft beheerst. Heeel veel liefs, Marieke

08-06-2021 | Vrouw | 26
venlafaxine (75mg)
Begonnen met Venlafaxine omdat ik sinds afgelopen november kamp met een angst en paniekstoornis. Omdat de wachttijd van de psycholoog behoorlijk lang was (half jaar), heb ik samen met de huisarts besloten om de tijd te overbruggen met medicatie. Hij gaf aan Venlafaxine voor te willen schrijven en gezien de hevigheid van mijn paniekaanvallen gelijk te willen starten met 75 [lees meer...]mg. Een aantal uur na inname begon ik mij zeer onrustig te voelen en kreeg ik paniekaanvallen die ik nog nooit zo hevig had ervaren. Ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Na een uurtje Oxazepam genomen om rustig te worden maar hier had ik niet zoveel baat bij. In overleg met de huisartsenpost nog een 2e genomen die gelukkig wel werkte. De ochtend daarop toen ik wakker werd herkende ik mijzelf niet meer in de spiegel. Ik had grote pupillen en zag er verward uit. Mijn lichaam voelde niet meer van mij en heet leek alsof ik in een film beland was. In overleg met de huisarts de dosis gelijk afgebouwd naar 37,5 mg en daarnaast maximaal 6 x per dag oxazepam. Dit leek goed te gaan maar na 2 weken kreeg ik een hoge hartslag. In rust zat ik op 140, terwijl ik rustig op de bank lag. Uiteindelijk naar de huisartsenpost gegaan en bleek dat ik tachycardie had door de medicatie. Ik moest gelijk stoppen met de venlafaxine en starten met Propranolol om mijn hartslag weer rustig te krijgen... Voor mij nooit dit middel meer..

19-04-2021 | Man | 26
venlafaxine (75mg)
Toen ik in een depressie terecht kwam ben ik gaan nadenken over het gebruik van antidepressiva. In eerste instantie wilde ik hier niet aan beginnen omdat ik veel heftige verhalen had gelezen op internet over antidepressiva. Ik heb na mijn eerste overweging een lange tijd aangemodderd met depressiviteit, vermoeidheidsklachten en zware stressklachten. Mede door deze klachten[lees meer...] ben ik op een gegeven moment burn-out geraakt. Na mijn burn-out leek het even iets beter te gaan, maar vervolgens kwam de depressie keihard terug. Deze keer was het erger dan voorafgaand aan mijn burn-out en ik kreeg naast de diagnose burn-out dus ook de diagnose depressie. Ik ben na mijn diagnose in therapie gegaan en heb tijdens mijn therapie gekozen voor de combinatie praten + pillen. Na veel research gedaan te hebben naar het medicijn Venlafaxine kwam ik tot de conclusie dat er zowel heel veel positieve als negatieve ervaringen bestaan op internet. Je leest soms de gekste verhalen. In mijn familie heeft men echter positieve ervaringen met het medicijn Venlafaxine, dus heb ik ervoor gekozen om met Venlafaxine te starten. Ik ben begonnen met 37,5mg. De bijwerkingen waren de eerste dagen behoorlijk aanwezig, maar na een klein weekje had ik vrijwel geen last meer van de bijwerkingen. De bijwerkingen in de eerste 24 uur na de eerste inname waren het heftigst. Ik had last van slapeloosheid, nervositeit, hoofdpijn, vermoeidheid en een droge mond. Na een aantal weken had ik op sommige momenten nog wat last van nervositeit en was ik de eerste weken van gebruik vrij vroeg in de ochtend wakker. Ik zie dit zelf echter als hele lichte bijwerkingen ten opzichte van de voordelen, omdat ik wel het gevoel heb dat dit medicijn mijn depressieve klachten aanzienlijk heeft verminderd. Het leek na twee weken zelfs al of de scherpste randjes verdwenen waren. Toen ik overging op 75mg had ik opnieuw last van slapeloosheid, vermoeidheid en een droge mond. Ik had wel het idee dat deze bijwerkingen minder heftig waren dan na de eerste inname. Na 3 maand gebruik kan ik zeggen dat de depressie voor een heel groot gedeelte is verdwenen en ik eindelijk verder kan met mijn leven. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een slechte dag en die heb je met antidepressiva ook, maar het werkt voor mij tot nu toe erg goed. Ik denk zelf echter niet dat antidepressiva een wondermiddel is en je kunt er niet van verwachten dat het al je problemen oplost. In mijn geval moest ik eerst een burn-out krijgen, in een depressie raken en vervolgens in therapie gaan om te beseffen dat ik mijn leven beter anders kon inrichten. Ik bedoel hier mee: een andere levenshouding, een andere baan(!) en ik moest echt een stapje terug doen in de verwachtingen van mijzelf en van anderen. Samenvattend: je moet er goed over nadenken of je wilt beginnen met antidepressiva, maar ik ben zelf van mening dat het een goede steun in de rug kan zijn als je te lang met klachten blijft rondlopen en het probleem niet direct met therapie weg lijkt te gaan.

31-05-2020 | Vrouw | 26
venlafaxine (225mg)
Helpt goed tegen somberheid, suicidale gedachtes zijn sterk verminderd en ik voel mij veel sterker in mijn schoenen staan. Wel veel bijwerkingen en dat is echt vervelend. Heb 225mg en 75mg = 300mg, het werkt dan ook als SNRI.

25-09-2022 | Vrouw | 27
venlafaxine (225mg)
Hey! Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze sli[lees meer...]k ik zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (594) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum