venlafaxine

Postnatale depressie (9 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

02-01-2021 | Vrouw | 31
venlafaxine (37,5mg)
Ik heb al meerdere reviews over deze medicatie achtergelaten op deze site. Dit wordt mijn laatste review en wilde wat tips geven over als je wilt stoppen/afbouwen. Ik heb op 250mg. En heb over de jaren heen afgebouwd naar de laagste dosis (37,5mg) elke dag. Van daar uit in 1x stoppen is teveel, dat gaat je niet lukken, die stap is te groot. Daarom heb ik eerst een tuss[lees meer...]enstap genomen naar de laagste dosis OM de dag. Ik kreeg alsnog vreselijke ontwenningsklachten die 4 weken aanhielden. De 2 weken daarna werd het beter. Deze dosering en inname heb ik een jaar of anderhalf aangehouden en ben toen volledig gestopt. Ben af en toe misselijk geweest en kon niet goed tegen licht en geluid, maar dat waren de enige ontwenningsklachten en ze hebben ook maar één week aangehouden!! :) Ik slikte in die week elke dag een omega-3 pilletje (visolie) en als ik me beroerd begon te voelen nam ik een HotcoldRex (te koop bij de supermarkt en drogist). Heb geprobeerd elke dag even een frisse neus te halen. En ik denk dat de combinatie van die 3 goed voor me is geweest. Als je echt huiverig bent voor de ontwenningsklachten, zorg dat je via je huisarts of psychiater aan taperingstrips komt. Met deze strips kan je binnen 2 weken van de Venlafaxine afkomen met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen. Succes!!

31-07-2021 | Vrouw | 32
venlafaxine (150mg)
Hoi, Ik heb al eerder geplaatst en gereageerd via deze site. Nu vroeg ik mij af, of er meer mensen zijn die na de ‘stop’ van Focus overgestapt zijn op TEVA? En nu WEER over moeten stappen, omdat ook TEVA stopt?

20-07-2021 | Vrouw | 32
Borderline persoonlijkheidsstoornis
2e keer dat ik gebruik maak van de venlafaxine, helpt mij goed. Ik kan weer functioneren, durf weer naar de winkel, minder last van depressie. Wel in combinatie met VERS training die ik gehad heb.

01-02-2022 | Vrouw | 33
venlafaxine (225mg)
Ik heb een zware depressie. (Loop bij h.a, psycholoog). Eerst 2 verschillende a.d geprobeerd, niets hielp. Nu dit medicijn en na 2 maanden geleidelijk naar 225mg gegaan. In het begin veel schokken in mijn lichaam. Na 1ste verhoging ook nog, nu heel soms maar. Ik merk wel dat in nu precies in het midden zit. Ik merk dat ik soms, best onrustig ben en mijn hartslag wa[lees meer...]t hoger is. De ene dag gaat beter en andere dag slechter. Ik probeer elke dag te wandelen om mijn hoofd leeg te maken. Ik ben er nog niet...met ups en downs.

26-12-2021 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Ik ben van 75 naar 150mg gegaan. Ik slik dit nu 4 weken. Kan nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel als ik rustig lig, dat ik dan schokken in mijn lichaam voel. Dat is erg vervelend. Lees ook veel over afkickverschijnselen.

19-03-2021 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Ik raakte in een heftige depressie met veel angst en paniekaanvallen. Na het besef liever dood te zijn dan te leven heb ik besloten in overleg met mijn huisarts dat ik het beste antidepressiva medicatie kon gaan gebruiken. Ik ben toen Venlafaxine op gaan bouwen. Hierbij was ik twee weken erg vermoeid en gedesoriënteerd. De paniek en angsten werden minder, alleen mijn drome[lees meer...]n werden heftiger en levensecht. Vaak werd ik gedesoriënteerd wakker en drijfnat van het zweet. Het nachtzweten werd een standaard iets. Mijn libido zakte naar het vriespunt en ik ontwikkelde zelfs een angst voor het geslachtsdeel van mijn man. Ik wilde met geen enkele mogelijkheid zijn piemel zien of aanraken. Naakt knuffelen was al een stap te ver. Alcohol drinken is absoluut onmogelijk want na 1 drankje voelde ik me al dronken en kreeg ik vaak een extreem emotionele bui van hysterisch huilen en spasmen. De dagen daarna had ik een oneindige kater met een waardeloos gevoel. Venlafaxine heeft zeker mijn leven gered om de doodgedachten te temperen en de ergste angst en paniek te stoppen. Nu ben ik op het punt dat ik weer wil genieten van liefde met mijn man en ik klaar ben met het extreme nachtzweten. Ook wil ik gewoon een wijntje kunnen drinken zonder dat ik als een hysterisch en spastisch figuur eindig. Ik heb veel therapie gehad, waaronder mindfulness, creatieve therapie, energetische therapie. Vooral de alternatieve geneeswijze heeft me geholpen dichterbij mezelf te komen en mij te accepteren. Angsten heb ik leren omarmen en bij gevoelens van paniek heb ik geleerd hoe hier rustig mee om te gaan en snel weer te bedaren. Traditionele gedragstherapie heb ik ook gehad maar dit raad ik echt af! Hierbij worden al jouw hersenspinsels afgekeurd en moet je hier een andere draai aan geven, gebaseerd op rationele denkwijzen. Dit is NIET behulpzaam bij depressie of angst en/of paniekstoornissen. Juist jouw angsten en alle rare gedachten moet je leren omarmen en het mag er juist zijn! Door deze af te keuren kom je alleen verder in de shitzooi. Gebruik je periode dat je Venlafaxine gebruikt om alternatieve en energetische therapieën in te zetten en onderliggende leed op te lossen. Zodra je het idee hebt dat je op eigen kracht weer licht ziet, kan je begonnen met de afbouw van Venlafaxine. Ik heb van 150 mg afgebouwd naar 75 mg en eerst twee maanden 75 mg geslikt. Vervolgens heb ik twee maanden lang om de dag 75 mg en 37,5 mg geslikt. Daarna heb ik twee maanden lang 37,5 mg geslikt. Deze verlaging vond ik echt het aller moeilijkst. Enorm veel paniekaanvallen en twijfels. Mijn dokter zei dat ik terug moest naar 75 mg alleen dit heb ik geweigerd, ik was al drie weken verder en ik heb niet voor niets die ellende doorstaan! Ik heb doorgezet en na 3,5 week hield deze ramp van terugval eindelijk op. Het was uiteraard geen terugval, maar bijwerkingen van de Venlafaxine verlaging! Ben hier altijd bewust van! JIJ bent NIET opnieuw ziek. De Venlafaxine spiegel is laag en je hersens moeten hier een nieuwe weg mee vinden. Dat ga je vinden. Mits je goede therapieën hebt ondergaan waarbij je werkelijk aan de onderliggende problemen hebt gewerkt. Nu ben ik sinds vijf dagen helemaal gestopt. Dit naar 0 mg gaat beter dan van 75 mg naar 37,5 mg. Ik heb rust genomen op het werk en wil minimale stress impulsen zodat ik dit goed kan ondergaan. Ik besef nu dat ik meer angst had voor het stoppen dan dat ik heb met het stoppen zelf. Ik doe veel ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga. Dit helpt mij mijn lijf te onderscheiden van alle hersenspinsels die ik nu heb met het stoppen van de medicatie. Ik heb last van spasmen en trillen. Ik weet dat IK dit niet ben. Dit zijn bijwerkingen en ze zijn tijdelijk. Ik heb nog steeds energetische therapie en dit is erg fijn. Als zelfs ik kan stoppen met medicatie dan kan iedereen dit!!! Jij bent zelf jouw lijf en besef je dat alle pijn tijdelijk is. Mits je dus wel echt jouw trauma's heb verwerkt en bezig bent met een transformatie van innerlijke heftiek naar rust.

06-04-2020 | Man | 33
venlafaxine (75mg)
Heb dit middel een aantal maanden geslikt tegen een depressie, paniekaanvallen en sociale angst. In het begin slikte ik er oxazepam bij ter ondersteuning. Kreeg van de Venlafaxine een erg gejaagd gevoel en ook hartkloppingen. Na 3 maanden zouden deze bijwerkingen weg moeten zijn maar bij mij bleven ze aanhouden, hab van de dokter allerlei medicijnen gekregen om deze bijwer[lees meer...]kingen tegen te gaan zoals propranolol en metropolol. Ik heb in de periode dat ik Venlafaxine heb geslikt wel een zeer positief effect ervaren, mijn paniekaanvallen waren weg en sociale fobie ook. Ik kon alleen de bijwerkingen niet meer handelen, kon niet in slaap komen omdat mij hart klopte alsof ik aan het hardlopen was en een extreem gejaagd gevoel. Erg jammer want de positieve effecten helpte me zeer goed in het her oppaken van mijn leven. Nu ga ik over op de citropolam.

23-09-2021 | Vrouw | 34

02-08-2021 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
9 maanden na bevalling en psychose . Kreeg ik tijdens opname deze medicatie. Heeft alles veranderd en ik kan nu volledig functioneren. Spijtig genoeg wel geprobeerd af te bouwen maar blijf 75 + 37,5 nodig hebben. Dochter is nu 2,5 jaar

19-04-2020 | Vrouw | 34
venlafaxine (225mg)
Meer dan 12 jaar last van een gegeneraliseerde angststoornis. Eerste jaren ontzettend veel paniekaanvallen. Eigenlijk hele dag door. Ik durfde de deur niet meer uit, met openbaar vervoer, studie, etc doordat de angst en paniek mij kon aanvliegen. Altijd het gevoel dat er iets ergs kon gebeuren. Door de angsten dronk en blowde ik veel. Dat hielp. Jaren later heb ik de diag[lees meer...]nose ADHD gekregen en kreeg dexampfetamine. Dat hielp goed tegen de chaos maar angst werd daardoor juist erger. Jaren in therapie geweest voor de gegeneraliseerde angststoornis en daarbij behorende depressieve klachten. Antidepressiva gehad, cymbalta. Vond ik vreselijk. Hielp voor geen meter en ik was vooral een zombie. Mijn leven op de rit gekregen door veel sporten, werk, structuur en kinderen. Maar toch altijd bleef de angst aanwezig gedurende de dag en nacht. Echte paniekaanvallen had ik niet meer maar ik voelde mij nog steeds paniekerig/angstig en had veel dwanggedachten. Na mijn tweede kind kreeg ik daarbij een postnatale depressie en liep de angst weer torenhoog op. Ik heb jaren geen medicatie durven te proberen omdat ik bang was dat het weer een negatieve uitwerking zou hebben. Altijd de angst om psychotisch te worden terwijl ik dat nooit ben geweest. Omdat het echt niet meer ging heb ik ervoor gekozen om het nog 1 keer te proberen met medicatie. Bij de poppoli en enkele gesprekken later kreeg ik van de psychiater venlafaxine voorgeschreven. Eerste dagen afschuwelijk. Gelukkig had ik daarbij oxazepam. Dat gaf mij rust. Tijdens het ophogen last van hoofdpijn, misselijkheid, angst etc. Beginnen en eerste keer ophogen waren het ergst. De twee ophogingen daarna viel het mee. Mijn lijf herkende de stof al. Nu zit ik al enkele maanden op 225 mg venlafaxine. En wat een verschil. Nooit meer gedacht of gehoopt dat het met mij goed zou komen. Ik voel na jaren strijden eindelijk rust. Het algemene angstniveau was eindelijk weg. Niet meer piekeren, dwanggedachten, paniek. Gewoon rust. Natuurlijk zijn er soms dagen die wat minder zijn en dat angstige gedachten de kop opsteken maar ik ben ze de baas. Zo fijn. Voor mij de komende tijd medicatie maar hopelijk in de toekomst afbouwen. En lukt het niet dan maar zo.

06-01-2020 | Man | 34
venlafaxine (225mg)
Heftige bijwerkingen. Geen positief effect. Op het moment dat ik eindelijk mocht afbouwen kreeg ik weer energie en voelde ik mij stukken beter. Gedurende de gehele gebruiksduur een soort van elektrische schokken door mijn hersenen enige uren voordat ik de volgende dosering in moest nemen.

13-04-2021 | Man | 35
Geen

22-01-2020 | Man | 35
venlafaxine (75mg)
Gebruik het nu 8 jaar, Dik tevreden. Wel van 150 naar 75mg gegaan omdat ik het net iets te hoog vind. Mijn max ligt op 100mg zonder probleem. Seks? Ik lees veel reacties dat dat minder word met venlaflaxine. Integendeel bij mij werkt het juist wel voor seks. De eerste 2 maanden zijn minder fijn, na 2 maand meer zin in seks. Langere orgasme. Verhoging naar 150mg da[lees meer...]n wordt seks voor mij een opsessie. Vandaar ik mede 75mg prima vind. Slik hiernaast ook al jaren tramadol, ook zonder probleem. Het stoppen heb ik meerdere keren gedaan in de 8 jaren. In tijden dat ik me goed voelde. Ook stoppen met venlaflaxine in 1 keer zonder moeite. Oke 4 dagen duizelig en dat was het. Over het algemeen ben ik wel wat medicatie gewend zo ook morfine. Ook daar geen last van. Zaldiar, diclofenac nsaids medicatie is voor mij wel een probleem. Uitslag en ziek worden. Misschien zit er handige info tussen. Let wel, er zit veel tussen je oren, en vaak angst die het dan overwint ;)

04-08-2021 | Vrouw | 36
venlafaxine (75mg)
Dit medicijn heeft van alle ssri's de beste werking voor mij gehad. Het voelde heerlijk! Alsof ik eindelijk een filter om mij heen had en de wereld veel minder intens binnen kwam. Hierdoor ook veel minder angstig. Alsof ik als het ware net als 'normale' mensen om mij heen werd. Maar... Ik kreeg er electrische schokken van in mijn hoofd. Dit werd zo hinderlijk dat ik toch h[lees meer...]eb moeten stoppen met de medicijnen. Nu gebruik ik niets meer. Dat gaat ook goed maar de schokken zijn nooit meer helemaal weg gegaan. In tijden van veel stress steken ze weer de kop op.

09-06-2021 | Vrouw | 36
venlafaxine (150mg)
Een aantal jaar geleden ook een angststoornis meegemaakt en toen Cytalopram voorgeschreven gekregen. Hier heb ik nooit positief effect van ondervonden. Uiteindelijk afgebouwd en er zo bovenop gekomen. Een tijdje terug weer na omstandigheden in een vergelijkbare situatie terecht gekomen en een ander middel (Venlafaxine) voorgeschreven gekregen. Dit middel lijkt beter bij [lees meer...]me te passen. Ik schijn een hoog metabolisme te hebben, dus 2x opgehoogd, nu op 150 mg. Mijn tip: Laat je écht niet gek maken door de negatieve ervaringen. De meeste mensen die een positieve ervaring hebben, nemen niet de moeite om dit hier te plaatsen. Ik heb dus wél een positieve ervaring. Maar het opbouwen was pittig. De angstklachten verergerden, dus het was moeilijk om vertrouwen te krijgen in het medicijn. Doorzetten is nodig om na een aantal weken effect te ervaren. Bij mij schijnt de zon weer en ik leef niet meer in angst. De medicijnen hebben daar aan bij gedragen, maar ook zeker cognitieve gedragstherapie en veel in de buitenlucht zijn. De enige bijwerking waar ik nu nog last van heb is zweten.

27-12-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (300)
Al 18 jaar slik ik ze, met tevredenheid. Wel 300mg wat veel is. Als ik ze vergeet in te nemen ben ik de volgende dag erg misselijk. Gelukkig gebeurd dat zelden. Aankomen is ook geen sprake van wat meestal wel gebeur. Op het moment zijn ze niet leverbaar waardoor ik allemaal verschillende krijg. Tot nu toe merk ik daar niks van maar ze moeten er echt een keer mee stoppen. V[lees meer...]roeger was het efexor wat ze toen door de kosten al om hebben gezet naar venlafsxine.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum