venlafaxine

Postnatale depressie (9 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

02-01-2021 | Vrouw | 31
venlafaxine (37,5mg)
Ik heb al meerdere reviews over deze medicatie achtergelaten op deze site. Dit wordt mijn laatste review en wilde wat tips geven over als je wilt stoppen/afbouwen. Ik heb op 250mg. En heb over de jaren heen afgebouwd naar de laagste dosis (37,5mg) elke dag. Van daar uit in 1x stoppen is teveel, dat gaat je niet lukken, die stap is te groot. Daarom heb ik eerst een tuss[lees meer...]enstap genomen naar de laagste dosis OM de dag. Ik kreeg alsnog vreselijke ontwenningsklachten die 4 weken aanhielden. De 2 weken daarna werd het beter. Deze dosering en inname heb ik een jaar of anderhalf aangehouden en ben toen volledig gestopt. Ben af en toe misselijk geweest en kon niet goed tegen licht en geluid, maar dat waren de enige ontwenningsklachten en ze hebben ook maar één week aangehouden!! :) Ik slikte in die week elke dag een omega-3 pilletje (visolie) en als ik me beroerd begon te voelen nam ik een HotcoldRex (te koop bij de supermarkt en drogist). Heb geprobeerd elke dag even een frisse neus te halen. En ik denk dat de combinatie van die 3 goed voor me is geweest. Als je echt huiverig bent voor de ontwenningsklachten, zorg dat je via je huisarts of psychiater aan taperingstrips komt. Met deze strips kan je binnen 2 weken van de Venlafaxine afkomen met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen. Succes!!

13-11-2022 | Man | 32
venlafaxine (75mg)
Dit medicijn vlakt je gevoels te veel af, dat kan prettig zijn bij angsten en paniek maar op langer termijn heb ik gemerkt dat ik echt een gevoelloos persoon ben geworden. Er komt helemaal geen gevoel meer binnen, mijn empathie voor andere mensen is totaal verdwenen.(terwijl ik juist heel erg empathisch was)Ik kreeg een kind wat de mooiste periode voor mij en mijn partner [lees meer...]moest zijn; zelfs daar kon ik niet van genieten. Ik vind het voor mijn partner/familie ook erg vervelend dat dit medicijn zo een effect heeft gehad op mijn gevoel/medeleven. Ik ga binnenkort langzaam afbouwen en dan hopen dat er nog wat over is van die leuke gezellig jongen van vroeger van voor deze medicatie.

18-08-2022 | Vrouw | 32
venlafaxine (37,5mg)
Ik slik al de helft van mijn leven 150 mg. Dit toen afgebouwd en gestopt, echter wegens toename migraine weer begonnen met 37,5 mg. En nu wordt ik opeens niet meer ongesteld. Hier is geen andere verklaring voor te vinden zoals zwangerschap, stress etc. Hebben meer mensen dit ervaren en zo ja, voor hoe lang? Ik heb namelijk een kinderwens dus baal hier nogal van.

31-07-2021 | Vrouw | 32
venlafaxine (150mg)
Hoi, Ik heb al eerder geplaatst en gereageerd via deze site. Nu vroeg ik mij af, of er meer mensen zijn die na de ‘stop’ van Focus overgestapt zijn op TEVA? En nu WEER over moeten stappen, omdat ook TEVA stopt?

20-07-2021 | Vrouw | 32
Borderline persoonlijkheidsstoornis
2e keer dat ik gebruik maak van de venlafaxine, helpt mij goed. Ik kan weer functioneren, durf weer naar de winkel, minder last van depressie. Wel in combinatie met VERS training die ik gehad heb.

30-11-2022 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Dit middel heeft mij helaas niet geholpen, zowel niet voor mijn angst en paniek als voor de depressie. Ik ben nu bezig met afbouwen. Eerst van 150 mg naar 112,5mg voor een week, daarna van 112,5 naar 75mg. En nu slik ik al een week 37,5 mg en ook tijdens het afbouwen heb ik niks gemerkt. Ik hoop dat er iets is wat wel voor mij zal werken.

01-02-2022 | Vrouw | 33
venlafaxine (225mg)
Ik heb een zware depressie. (Loop bij h.a, psycholoog). Eerst 2 verschillende a.d geprobeerd, niets hielp. Nu dit medicijn en na 2 maanden geleidelijk naar 225mg gegaan. In het begin veel schokken in mijn lichaam. Na 1ste verhoging ook nog, nu heel soms maar. Ik merk wel dat in nu precies in het midden zit. Ik merk dat ik soms, best onrustig ben en mijn hartslag wa[lees meer...]t hoger is. De ene dag gaat beter en andere dag slechter. Ik probeer elke dag te wandelen om mijn hoofd leeg te maken. Ik ben er nog niet...met ups en downs.

26-12-2021 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Ik ben van 75 naar 150mg gegaan. Ik slik dit nu 4 weken. Kan nog niet zeggen of het werkt. Ik heb wel als ik rustig lig, dat ik dan schokken in mijn lichaam voel. Dat is erg vervelend. Lees ook veel over afkickverschijnselen.

19-03-2021 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Ik raakte in een heftige depressie met veel angst en paniekaanvallen. Na het besef liever dood te zijn dan te leven heb ik besloten in overleg met mijn huisarts dat ik het beste antidepressiva medicatie kon gaan gebruiken. Ik ben toen Venlafaxine op gaan bouwen. Hierbij was ik twee weken erg vermoeid en gedesoriënteerd. De paniek en angsten werden minder, alleen mijn drome[lees meer...]n werden heftiger en levensecht. Vaak werd ik gedesoriënteerd wakker en drijfnat van het zweet. Het nachtzweten werd een standaard iets. Mijn libido zakte naar het vriespunt en ik ontwikkelde zelfs een angst voor het geslachtsdeel van mijn man. Ik wilde met geen enkele mogelijkheid zijn piemel zien of aanraken. Naakt knuffelen was al een stap te ver. Alcohol drinken is absoluut onmogelijk want na 1 drankje voelde ik me al dronken en kreeg ik vaak een extreem emotionele bui van hysterisch huilen en spasmen. De dagen daarna had ik een oneindige kater met een waardeloos gevoel. Venlafaxine heeft zeker mijn leven gered om de doodgedachten te temperen en de ergste angst en paniek te stoppen. Nu ben ik op het punt dat ik weer wil genieten van liefde met mijn man en ik klaar ben met het extreme nachtzweten. Ook wil ik gewoon een wijntje kunnen drinken zonder dat ik als een hysterisch en spastisch figuur eindig. Ik heb veel therapie gehad, waaronder mindfulness, creatieve therapie, energetische therapie. Vooral de alternatieve geneeswijze heeft me geholpen dichterbij mezelf te komen en mij te accepteren. Angsten heb ik leren omarmen en bij gevoelens van paniek heb ik geleerd hoe hier rustig mee om te gaan en snel weer te bedaren. Traditionele gedragstherapie heb ik ook gehad maar dit raad ik echt af! Hierbij worden al jouw hersenspinsels afgekeurd en moet je hier een andere draai aan geven, gebaseerd op rationele denkwijzen. Dit is NIET behulpzaam bij depressie of angst en/of paniekstoornissen. Juist jouw angsten en alle rare gedachten moet je leren omarmen en het mag er juist zijn! Door deze af te keuren kom je alleen verder in de shitzooi. Gebruik je periode dat je Venlafaxine gebruikt om alternatieve en energetische therapieën in te zetten en onderliggende leed op te lossen. Zodra je het idee hebt dat je op eigen kracht weer licht ziet, kan je begonnen met de afbouw van Venlafaxine. Ik heb van 150 mg afgebouwd naar 75 mg en eerst twee maanden 75 mg geslikt. Vervolgens heb ik twee maanden lang om de dag 75 mg en 37,5 mg geslikt. Daarna heb ik twee maanden lang 37,5 mg geslikt. Deze verlaging vond ik echt het aller moeilijkst. Enorm veel paniekaanvallen en twijfels. Mijn dokter zei dat ik terug moest naar 75 mg alleen dit heb ik geweigerd, ik was al drie weken verder en ik heb niet voor niets die ellende doorstaan! Ik heb doorgezet en na 3,5 week hield deze ramp van terugval eindelijk op. Het was uiteraard geen terugval, maar bijwerkingen van de Venlafaxine verlaging! Ben hier altijd bewust van! JIJ bent NIET opnieuw ziek. De Venlafaxine spiegel is laag en je hersens moeten hier een nieuwe weg mee vinden. Dat ga je vinden. Mits je goede therapieën hebt ondergaan waarbij je werkelijk aan de onderliggende problemen hebt gewerkt. Nu ben ik sinds vijf dagen helemaal gestopt. Dit naar 0 mg gaat beter dan van 75 mg naar 37,5 mg. Ik heb rust genomen op het werk en wil minimale stress impulsen zodat ik dit goed kan ondergaan. Ik besef nu dat ik meer angst had voor het stoppen dan dat ik heb met het stoppen zelf. Ik doe veel ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga. Dit helpt mij mijn lijf te onderscheiden van alle hersenspinsels die ik nu heb met het stoppen van de medicatie. Ik heb last van spasmen en trillen. Ik weet dat IK dit niet ben. Dit zijn bijwerkingen en ze zijn tijdelijk. Ik heb nog steeds energetische therapie en dit is erg fijn. Als zelfs ik kan stoppen met medicatie dan kan iedereen dit!!! Jij bent zelf jouw lijf en besef je dat alle pijn tijdelijk is. Mits je dus wel echt jouw trauma's heb verwerkt en bezig bent met een transformatie van innerlijke heftiek naar rust.

06-04-2020 | Man | 33
venlafaxine (75mg)
Heb dit middel een aantal maanden geslikt tegen een depressie, paniekaanvallen en sociale angst. In het begin slikte ik er oxazepam bij ter ondersteuning. Kreeg van de Venlafaxine een erg gejaagd gevoel en ook hartkloppingen. Na 3 maanden zouden deze bijwerkingen weg moeten zijn maar bij mij bleven ze aanhouden, hab van de dokter allerlei medicijnen gekregen om deze bijwer[lees meer...]kingen tegen te gaan zoals propranolol en metropolol. Ik heb in de periode dat ik Venlafaxine heb geslikt wel een zeer positief effect ervaren, mijn paniekaanvallen waren weg en sociale fobie ook. Ik kon alleen de bijwerkingen niet meer handelen, kon niet in slaap komen omdat mij hart klopte alsof ik aan het hardlopen was en een extreem gejaagd gevoel. Erg jammer want de positieve effecten helpte me zeer goed in het her oppaken van mijn leven. Nu ga ik over op de citropolam.

23-09-2021 | Vrouw | 34

02-08-2021 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
9 maanden na bevalling en psychose . Kreeg ik tijdens opname deze medicatie. Heeft alles veranderd en ik kan nu volledig functioneren. Spijtig genoeg wel geprobeerd af te bouwen maar blijf 75 + 37,5 nodig hebben. Dochter is nu 2,5 jaar

19-04-2020 | Vrouw | 34
venlafaxine (225mg)
Meer dan 12 jaar last van een gegeneraliseerde angststoornis. Eerste jaren ontzettend veel paniekaanvallen. Eigenlijk hele dag door. Ik durfde de deur niet meer uit, met openbaar vervoer, studie, etc doordat de angst en paniek mij kon aanvliegen. Altijd het gevoel dat er iets ergs kon gebeuren. Door de angsten dronk en blowde ik veel. Dat hielp. Jaren later heb ik de diag[lees meer...]nose ADHD gekregen en kreeg dexampfetamine. Dat hielp goed tegen de chaos maar angst werd daardoor juist erger. Jaren in therapie geweest voor de gegeneraliseerde angststoornis en daarbij behorende depressieve klachten. Antidepressiva gehad, cymbalta. Vond ik vreselijk. Hielp voor geen meter en ik was vooral een zombie. Mijn leven op de rit gekregen door veel sporten, werk, structuur en kinderen. Maar toch altijd bleef de angst aanwezig gedurende de dag en nacht. Echte paniekaanvallen had ik niet meer maar ik voelde mij nog steeds paniekerig/angstig en had veel dwanggedachten. Na mijn tweede kind kreeg ik daarbij een postnatale depressie en liep de angst weer torenhoog op. Ik heb jaren geen medicatie durven te proberen omdat ik bang was dat het weer een negatieve uitwerking zou hebben. Altijd de angst om psychotisch te worden terwijl ik dat nooit ben geweest. Omdat het echt niet meer ging heb ik ervoor gekozen om het nog 1 keer te proberen met medicatie. Bij de poppoli en enkele gesprekken later kreeg ik van de psychiater venlafaxine voorgeschreven. Eerste dagen afschuwelijk. Gelukkig had ik daarbij oxazepam. Dat gaf mij rust. Tijdens het ophogen last van hoofdpijn, misselijkheid, angst etc. Beginnen en eerste keer ophogen waren het ergst. De twee ophogingen daarna viel het mee. Mijn lijf herkende de stof al. Nu zit ik al enkele maanden op 225 mg venlafaxine. En wat een verschil. Nooit meer gedacht of gehoopt dat het met mij goed zou komen. Ik voel na jaren strijden eindelijk rust. Het algemene angstniveau was eindelijk weg. Niet meer piekeren, dwanggedachten, paniek. Gewoon rust. Natuurlijk zijn er soms dagen die wat minder zijn en dat angstige gedachten de kop opsteken maar ik ben ze de baas. Zo fijn. Voor mij de komende tijd medicatie maar hopelijk in de toekomst afbouwen. En lukt het niet dan maar zo.

13-04-2021 | Man | 35
Geen

23-10-2022 | Vrouw | 36
venlafaxine (37,5mg)
Jaren terug paniek aanvallen gehad. Nu lang niet meer gehad, maar ik ben een (over)denker waardoor ik hiermee een beetje uit mijn hoofd blijf.

20-08-2022 | Vrouw | 36
venlafaxine (75mg)
Na enkele jaren zeer gestresseerd rondgelopen te hebben, en op het einde ook zeer veel paniekaanvallen heb ik Venlafaxine 75 gekregen (eerst 2 weken opgebouwd met 37,5). Ik had geen bijwerkingen van het opbouwen, gewoon nog geen effect. Ik heb het moment gevoeld dat het plots begon te werken. Plots een gevoel van rust en ontspanning dat ik al in tijden niet meer had gevoel[lees meer...]d. Ik heb er 3 prima jaren mee gedaan en probeer nu al een half jaar zeer geleidelijk af te bouwen. Buiten 's nachts enorm zweten had ik geen bijwerkingen, buiten misschien iets minder emoties voelen dus het is wat dubbel om te stoppen. Mijn leven leek wel comfortabeler maar ik wil ook niet tot het einde van m'n dagen aan de medicijnen. Nu probeer ik na vele tussenstapjes de 37,5 om de 3 dagen (daarvoor om de 2 dagen) in te nemen maar na 2 weken voel ik me terug enorm gestresseerd en snel van m'n stuk gebracht. Ik had niet gedacht dat zo'n lage dosis nog iets deed maar blijkbaar toch wel. Ik ga nu terug ietsje opbouwen en hopen dat het later wel lukt om helemaal af te bouwen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum