Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

Bij  AngstX

Chronische depressie (53 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

31-03-2023 | Vrouw | 52
venlafaxine (37,5mg)
Ik wilde dit middel proberen om hopelijk wat meer ontspanning en relativering te gaan voelen. Na inname van de eerste dosis kreeg ik na zes uur zo’n heftige psychische en lichamelijke reactie dat ik midden in de nacht hulp moest inroepen. Ik had o.a. last van een zeer snel kloppend hart, spierverkramping, zweten, extreem droge mond, tintelingen en een enorme angst, zoals[lees meer...] ik nog nooit heb ervaren. Het duurde dagen voordat ik me weer een beetje normaal voelde. Ben meteen met de medicatie gestopt uiteraard.

12-02-2023 | Vrouw | 58
venlafaxine (75mg)
In 2003 kreeg ik zo uit het niets een angststoornis waardoor ik niet meer normaal kon functioneren. Elke nacht vlak voor ik in slaap viel kwam er een golf van angst over mij heen zodat slapen niet meer kon. Met alle gevolgen van dien. Van mijn huisarts kreeg ik Efexor XR, eerst 37,5 mg als opbouw en daarna 75 mg. Met de originele Efexor kon ik een tijd lang afbouwen naar 3[lees meer...]7, 5 mg maar sinds de locopreparaten (venlafaxine) voorgeschreven moeten worden moet ik minstens de 75 mg slikken om de bloedspiegel op peil te houden. Wat betekent dat ik 1 x per 2 weken 2 capsules moet nemen om op peil te blijven. Anders beginnen de ontwenningsverschijnselen al halverwege de dag (missleijkheid, duizeligheid, "elektrische vonken" en diarree.) Toch ben ik enorm dankbaar voor dit medicijn!!

18-05-2022 | Man | 30
venlafaxine (150mg)
na jaren rondgelopen te hebben met een angststoornis wat ik zelf probeerde op te lossen met drank en drugs heb ik mijn wonderpil gevonden. Vorig jaar rond deze tijd liep ik een verslavingskliniek in en kwam ik achter de omvang van mijn angsten. Toen werd de reden van mijn gebruik echt duidelijk. En na een anti psychoticum (risperidon) wat totaal niet werkte overgestapt[lees meer...] naar venlaxafine. en ik ben er compleet van af. ik slaap goed. kan zaken overzien. en na een anti psychoticum heb ik ook mijn seksdrive weer terug. besef je dat als je de reviews van medicatie opzoekt je vooral de negatieve ervaringen leest. de meeste mensen die een goede ervaring hebben laten dat niet weten op een site als dit. Ik heb 0 last gehad van bijwerkingen. ook in het begin niet. en nog steeds niet. ik las veel over dat aurobindo een slechte kwaliteit zou hebben. Nou ik merk er echt helemaal niks van. Probeer het gewoon. misschien werkt het voor jou net zo goed. leven in angst hoeft echt niet.

04-08-2021 | Vrouw | 36
venlafaxine (75mg)
Dit medicijn heeft van alle ssri's de beste werking voor mij gehad. Het voelde heerlijk! Alsof ik eindelijk een filter om mij heen had en de wereld veel minder intens binnen kwam. Hierdoor ook veel minder angstig. Alsof ik als het ware net als 'normale' mensen om mij heen werd. Maar... Ik kreeg er electrische schokken van in mijn hoofd. Dit werd zo hinderlijk dat ik toch h[lees meer...]eb moeten stoppen met de medicijnen. Nu gebruik ik niets meer. Dat gaat ook goed maar de schokken zijn nooit meer helemaal weg gegaan. In tijden van veel stress steken ze weer de kop op.

09-06-2021 | Vrouw | 36
venlafaxine (150mg)
Een aantal jaar geleden ook een angststoornis meegemaakt en toen Cytalopram voorgeschreven gekregen. Hier heb ik nooit positief effect van ondervonden. Uiteindelijk afgebouwd en er zo bovenop gekomen. Een tijdje terug weer na omstandigheden in een vergelijkbare situatie terecht gekomen en een ander middel (Venlafaxine) voorgeschreven gekregen. Dit middel lijkt beter bij [lees meer...]me te passen. Ik schijn een hoog metabolisme te hebben, dus 2x opgehoogd, nu op 150 mg. Mijn tip: Laat je écht niet gek maken door de negatieve ervaringen. De meeste mensen die een positieve ervaring hebben, nemen niet de moeite om dit hier te plaatsen. Ik heb dus wél een positieve ervaring. Maar het opbouwen was pittig. De angstklachten verergerden, dus het was moeilijk om vertrouwen te krijgen in het medicijn. Doorzetten is nodig om na een aantal weken effect te ervaren. Bij mij schijnt de zon weer en ik leef niet meer in angst. De medicijnen hebben daar aan bij gedragen, maar ook zeker cognitieve gedragstherapie en veel in de buitenlucht zijn. De enige bijwerking waar ik nu nog last van heb is zweten.

09-05-2021 | Vrouw | 52
venlafaxine (112,5)

28-07-2020 | Vrouw | 81
venlafaxine (150mg)
hele zware paniek aan vallen en onrust ik heb nu weer een leven.

11-06-2020 | Vrouw | 24
venlafaxine (150mg)
Ik was begonnen op voorschrift van de huisarts met citalopram. Ik ben na 2 maanden noodgedwongen gestopt wegens verschrikkelijke bijwerkingen . Daarna overgestapt naar venlafaxine 37,5 en 3 dagen later al naar 75 mg. Ik heb letterlijk geen bijwerkingen gehad en het leek net een wondermiddel op het moment zelf. Ik kon weer slapen, had geen paniek weer en was over het algeme[lees meer...]en rustig. Het sloeg ook direct aan bij mij en heb dus niet een aantal weken moeten slikken totdat ik effect merkte. Alleen heeft alles een nadeel, en ook dus venlafaxine. Want ik ben er wel erg van aangekomen, namelijk tegen de 20 kilo aan in iets langer dan een half jaar. Dus nu weer besloten om volledig te stoppen met antidepressiva.

19-04-2020 | Vrouw | 34
venlafaxine (225mg)
Meer dan 12 jaar last van een gegeneraliseerde angststoornis. Eerste jaren ontzettend veel paniekaanvallen. Eigenlijk hele dag door. Ik durfde de deur niet meer uit, met openbaar vervoer, studie, etc doordat de angst en paniek mij kon aanvliegen. Altijd het gevoel dat er iets ergs kon gebeuren. Door de angsten dronk en blowde ik veel. Dat hielp. Jaren later heb ik de diag[lees meer...]nose ADHD gekregen en kreeg dexampfetamine. Dat hielp goed tegen de chaos maar angst werd daardoor juist erger. Jaren in therapie geweest voor de gegeneraliseerde angststoornis en daarbij behorende depressieve klachten. Antidepressiva gehad, cymbalta. Vond ik vreselijk. Hielp voor geen meter en ik was vooral een zombie. Mijn leven op de rit gekregen door veel sporten, werk, structuur en kinderen. Maar toch altijd bleef de angst aanwezig gedurende de dag en nacht. Echte paniekaanvallen had ik niet meer maar ik voelde mij nog steeds paniekerig/angstig en had veel dwanggedachten. Na mijn tweede kind kreeg ik daarbij een postnatale depressie en liep de angst weer torenhoog op. Ik heb jaren geen medicatie durven te proberen omdat ik bang was dat het weer een negatieve uitwerking zou hebben. Altijd de angst om psychotisch te worden terwijl ik dat nooit ben geweest. Omdat het echt niet meer ging heb ik ervoor gekozen om het nog 1 keer te proberen met medicatie. Bij de poppoli en enkele gesprekken later kreeg ik van de psychiater venlafaxine voorgeschreven. Eerste dagen afschuwelijk. Gelukkig had ik daarbij oxazepam. Dat gaf mij rust. Tijdens het ophogen last van hoofdpijn, misselijkheid, angst etc. Beginnen en eerste keer ophogen waren het ergst. De twee ophogingen daarna viel het mee. Mijn lijf herkende de stof al. Nu zit ik al enkele maanden op 225 mg venlafaxine. En wat een verschil. Nooit meer gedacht of gehoopt dat het met mij goed zou komen. Ik voel na jaren strijden eindelijk rust. Het algemene angstniveau was eindelijk weg. Niet meer piekeren, dwanggedachten, paniek. Gewoon rust. Natuurlijk zijn er soms dagen die wat minder zijn en dat angstige gedachten de kop opsteken maar ik ben ze de baas. Zo fijn. Voor mij de komende tijd medicatie maar hopelijk in de toekomst afbouwen. En lukt het niet dan maar zo.

14-04-2020 | Man | 42
Angst
goedemiddag mag ik vragen hoelang het duurde dat u verschil merkte?

02-04-2020 | Man | 60
Angst
Ik slik ruim 20 jaar Efexor, Venlafaxine. 150 mg per dag. Ik heb er veel baat bij. Ik mis kennelijk een stofje in mijn hersenen dat met Venlafaxine wordt aangevuld. Ik was voorheen depressief en erg angstig. Hiervoor heb ik ook psychotherapie gehad. Venlafaxine helpt mij goed. Geen depressie meer. Geen bijwerkingen. Alleen in begin wat zweten. Maar naderhand was dat over. [lees meer...]Mijn gevoelens worden niet afgevlakt. Ben erg tevreden met dit middel.

01-10-2019 | Man | 67
venlafaxine (75mg)
Ik gebruik dit medicijn nu voor het eerst , en zit in de tweede week van ophoging naar 75 Mg . Ik weet niet of dit bij de bijwerkingen hoort, maar tril erg zeker in de ochtend als ik wakker wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? Merk wel voor mijn andere klachten lichte verbetering. Ik slik ook lorezapam van 1 Mg over de hele dag. Dat helpt mij wel.

07-08-2019 | Man | 23
Paniekaanvallen
In januari dit jaar naar de huisarts voor paniekaanvallen. Dit middel gekregen, veel bijwerkingen tijdens het opbouwen. Uiteindelijk werkte het minimaal en kwamen de klachten terug: dosering opgehoogd tot 75 mg. Dit gaf ernstige bijwerkingen: bewustzijn verliezen, duizeligheid en hoofdpijn. Besloten terug te gaan naar de oude dosering en nu volledig cold turkey gestopt. Te[lees meer...]gen alle adviezen in, maar was niet meer vol te houden! Was een flinke hel om doorheen te gaan, maar gelukkig gaat het nu de betere kant op. Vreselijk middel wat meer kwaad dan goed doet! Advies: ga hardlopen of andere sport, doe leuke dingen, maar blijf weg van de anti-despressiva (heb eerder paroxetine gebruikt, wat ook niet beviel)! Herkende mezelf op een gegeven moment gewoon niet meer!

13-05-2019 | Vrouw | 35
venlafaxine (75mg)
Gebruik het nu een 8 maanden. Na eigenlijk al 20 jaar gebukt te gaan onder angsten (hypochondrie) en heb nu mijn leven terug. Hiervoor stond mijn leven in teken van angst voor ziektes. Altijd jezelf moed inpraten; je bent sterk, je hebt niets, je omgeving om bevestiging vragen maar op een gegeven moment kan je niet meer.. de angst overwint. Altijd in periodes. Ik werd er [lees meer...]echt depri van. Ik heb ook nog eens doktervrees dus het moet voor mijn gevoel echt heel erg zijn voordat ik naar de dokter ga. Uiteindelijk toch gegaan in mijn diepste ellende en angst. En toen had de dokter dit middel voorgeschreven, ik durfde het niet te gebruiken omdat ik bang was voor de bijwerkingen. Hoort ook bij hypochondrie. Uiteindelijk zat ik in zo’n donkere periode dat ik dacht ja kan het veel erger worden? Begonnen met 37,5 mg en voelde me gelijk rustig. Niet vrolijk ofzo maar geen angst. Na een week verhoogd naar 75mg. Merkte weinig verschil. Maar na een paar weken.. echt mijn leven begon weer.. iedere ochtend zin in de dag. Geen angst om mijn lichaam. Ik heb best nog gekke kwaaltjes maar nooit meer die angst dat het gelijk het ergste is. Nooit meer die adrenaline. De zenuwen. Zalige nachten. Wel veel dromen maar niet vervelend. Nooit meer piekeren ‘s nachts en de angst die je dan bekruipt. Dit medicijn is het allerbeste wat is mij is overkomen. Ik houd enorm van het leven en nu kan ik eindelijk genieten zoals een ‘normaal’ mens dat kan. En eigenlijk nog meer. Spijt dat ik hier toch niet eerder aan ben begonnen. Ps ik heb ook al veel therapieën gehad en werkte helaas uiteindelijk ook niet.

06-04-2019 | Vrouw | 60
venlafaxine (37,5mg)
Sinds een paar jaar gebruik ik een lage dosering anti-depressiva, merk: Venlafaxine. Ik ben heel blij met deze ondersteuning! Ik ben meerdere keren in mijn leven depressief geweest. Maar sinds ik Venlafaxine gebruik voel ik me een ander mens. Ik ben blij, gelukkig en tevreden met mijn leven.

06-03-2019 | Man | 53
venlafaxine (150mg)
Na Mirtazipine op Venlafaxine overgestapt. Van 37,5 naar 75 Mg/dag en vervolgens naar 150 Mg. Geen ernstige bijwerkingen tijdens gebruik, anders dan lager libido en pijn tijdens. Klaarkomen. Nadat was vastgesteld dat Venlafaxine niet werkte aan de afbouw begonnen. Van 150 naar 112 Mg ging goed, de volgende stap gaf veel bijwerkingen; Ik werd verdrietig, moe, prikkelbaar,[lees meer...] sliep slecht. In overleg met mijn behandelaar zonder afbouw begonnen aan Fluoxetine. Deze overgang was goed te doen, verschijnselen als duizeligheid en moeheid, maar in mindere mate dan met Venlafaxine.