Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

Chronische depressie (53 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (9 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

27-04-2016 | Man | 59
Overspannen/burn-out
Een waarschuwing van mijn kant. In het begin had ik zeer veel last van de bijwerkingen. Het werd alleen maar slechter met mij. Na 8 weken begon ik mij stukken beter te voelen. Maar toen begon de ellende. Ik kreeg last van resstless legs. En wel in die mate dat ik bijna niet meer slapen kon. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs in het begin van de middag al last als ik ging[lees meer...] zitten. Volgens psychiater moest ik venlafaxine afbouwen naar 37.5mg en dan na een jaar hier mee stoppen en op een ander middel overgaan. Van de huisarts kreeg ik ropinerol voor de rls klachten. Dit hielp, maar hiervan moet ik de dosis steeds verhogen. Nu helpt het bijna niet meer. Gevolg de kwaliteit van mijn leven is weg. Ik kom bijna niet meer tot rust, want dan begint de rls. Gevolg: chronisch vermoeid met alle gevolgen van dien.

23-11-2014 | Vrouw | 36
Overspannen/burn-out
Ik heb op dit moment 6 weken een burn out. Ik heb bij de fysiotherapeut die ook gespecialiseerd is in Ademhalings- en Ontspanningstherapie een aantal afspraken gehad die mij heel ver op weg hebben geholpen om de spanning uit mijn hoofd te halen. Na een paar gesprekken bij de psycholoog kreeg ik het advies om aan de Venlafaxine (Efexor) te beginnen, omdat ik aangaf nog stee[lees meer...]ds hyperventilatieaanvallen te krijgen bij het wakker worden, die ik bij de psych met mijn stomme kop als paniekaanvallen had benoemd. Voor 2 kleine kinderen van 4 en 2 jaar dacht ik dat het goed was naar dit advies te luisteren en ben via de huisarts de Efexor/Venlafaxine op gaan halen bij de apotheek. Na 2 tabletten van 37, 5mg (1 per avondmaaltijd), heb ik zoveel last van de bijwerkingen gekregen dat het mij een terugval bezorgde naar -terug bij af-. Al het werk wat ik met mijn fysiotherapeut bereikt had, was in 1 klap kapot en lig ik weer met hevige steken en krampen in mijn hoofd op bed. Ik heb maar 2 tabletten totaal op van een lage dosering, dus ik heb gegokt om 'cold turkey' te stoppen, maar ik heb op andere sites gelezen dat dit medicijn zorgvuldig moet worden afgebouwd om ernstige klachten te voorkomen, zelfs als je al lange tijd op 37, 5mg zit. Er wordt dan geadviseerd om 10% per 3-6 weken te verlagen. Dit betekent op het laatst dat je de tabletten dus moet openmaken en de korrels moet tellen. Ik heb dit antwoord volgens mij gevonden bij ene Klaas op dokter.nl via Google met de vraag Venlafaxine afbouwen? . Deze Klaas gaf ook aan dat artsen door de fabrikant niet goed worden ingelicht over hoe het afbouwproces moet worden afgehandeld en het is jammer om dan te lezen dat sommige artsen dan zeggen:"Je kunt niet zonder, ga er dan maar mee door." Ik hoop dat ik iemand hiermee heb kunnen helpen. Ze zeggen dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, maar ik zie het voordeel er niet van dat dit medicijn mijn positieve opbouw van de afgelopen weken compleet teniet gedaan heeft. Ik heb zeer veel bijwerkingen gekregen. Jammer dat de kiesbutton hierboven daarin niet naar mijn vinger wilde luisteren. Miranda

05-11-2018 | Vrouw | 62
venlafaxine (150mg)
Overspannen/burn-out
Voorgeschreven door huisarts. Ging daar de medicatie door een hel, hij zei dat ik het vol moest houden. Ooit gestopt en na 2 maanden een acute depressie ! Suïcidaal en poging gedaan. Daarna ophoging van 75 naar 150. Mijn huisarts liet het afweten! Hij deed niets toen ik zei dat ik niet meer wilde leven. Hou het nog maar even vol zei hij. Na mijn poging opgenomen in geslo[lees meer...]ten inrichting. Het was een grote hel... troep die ik achteraf nooit had moeten krijgen. Nu aan het afbouwen! Met goeie hulp en andere betere huisarts die mij heel goed begeleid. Langzaam langzaam langzaam. Dat is zijn advies. Hij heeft schema gemaakt. Helaas krijg ik de taperingsstrips niet vergoed. Grote schande van de zorgverzekeraar!!!! Eerst verslaafd maken , dan niet willen helpen om eraf te komen. Diep triest hoe het is gelopen . De AD's werden uitgedeeld alsof het snoepjes waren! Het heeft mij bijna mijn leven gekost! Doe nu veel mindfulness, meditatie en dat helpt mij heel goed!

07-10-2017 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Te lang moeten wachten op diagnose burn-out en adequaat behandeltraject ... ondertussen chronische slapeloosheid ontwikkeld: neerwaartse spiraal. Geen keus: voorstel van huisarts ingegaan of antidepressivum effect zou hebben. Zeer veel klachten bij opstarten medicijnen, minstens twee weken als een zombie in bed gelegen. Gelukkig was de uitkomst dat ik eindelijk weer beter [lees meer...]ging slapen na de (vreselijke) stabilisatieperiode. Dus daar was ik heel dankbaar voor! Afbouwen doe ik in kleine stapjes met behulp van de Regenboog apotheek die zich sterk maakt voor een geleidelijke afbouw. Nog altijd onttrekkingsverschijnselen maar dragelijk zodat ik normaal kan functioneren. Pas op met Venlafaxine en afbouwen, de halfwaardetijd is snel bereikt. lees er meer over!! Het is godsgeklaagd dat de reguliere apotheken nog altijd niet voorzien in een geleidelijke afbouw en verzekeringsmaatschappijen de kosten niet vergoeden terwijl er zoveel mis kan gaan met antidepressiva. Gelukkig begint de noodzaak van wetenschappelijk onderzoek hiernaar door te dringen. Ik hoop dat in de nabije toekomst een geleidelijke afbouw (en opbouw) niet alleen meer voor de rijke mensen mogelijk is. Want het beleid rond antidepressiva is bar slecht in en in triest!! Terwijl antidepressivum zeker een noodzakelijk en effectief middel kan zijn mits dit verantwoord gedoseerd kan worden!

06-08-2017 | Vrouw | 59
Overspannen/burn-out
Veel transpireren de hele dag en nacht door. Ging met een handdoek om de deur uit. Mijn haar werd nat en bij iedere lichamelijke nspanning werd het transpireren erger.

02-02-2016 | Vrouw | 56
Overspannen/burn-out
Ik ben destijds in mei 2003 op aanraden van mijn psycholoog, gestart met 75 mg efexor. (medicijn is enkele jaren geleden verandert in venlafaxine met dezelfde werkzame stof als efexor). Qua bijwerkingen is het mij erg meegevallen, alleen in het begin wat misselijk en hoofdpijn. Wat veel vervelender was/is, is de afname van zin in sex. Natuurlijk zal de situatie daar oo[lees meer...]k zeker mee te maken hebben maar het medicijn versterkt dit zeker nog. Dit wordt ook vaak als bijwerking gemeld. Door het medicijn wordt ook je gevoel wat afgezwakt, alles komt niet meer zo binnen en het interesseert je allemaal niet zo. Maar dat was in mijn geval dus ook de bedoeling. Het medicijn is een tijdje verhoogd geweest naar 150 mg. Dit maakte het leven voor mij wat draaglijker want ik zat op dat moment erg diep in de put en wist niet omhoog te komen. Later is het weer verlaagd naar 75 mg. Het medicijn heeft mij echt wel geholpen maar een medicijn kan NOOIT de gesprekken met een psycholoog of psycho-therapeut vervangen. Die gesprekken hebben mij langzamerhand weer omhoog geholpen en pas sinds eind 2013 heb ik geen gesprekken meer. Ik zal nooit meer zo worden als ik was, kan ook mijn werk niet meer doen en dat is heel erg moeilijk geweest om te accepteren. Ik heb jaren terug al eens willen stoppen met de medicijnen maar dat lukte toen niet. Nu ben ik weer aan het afbouwen, natuurlijk in overleg met de huisarts. Ik heb aangegeven dat ik heel langzaam wil afbouwen. Dit ivm met de afkickverschijnselen maar ook omdat ik mezelf zo rustig mogelijk wil laten wennen aan het minderen en geen terugval wil riskeren. Ik zit nu op 37,5 mg en verder verlagen heb ik 1 maand geprobeerd (juli 2013) maar daarna uitgesteld, ook weer in overleg met de huisarts. De bijwerkingen waren heftig en ik had het idee dat ik niet alleen mijn lichaam maar vooral ook mezelf , beter een tijdje kon laten wennen aan de verlaging van 75 naar 37,5 mg. Dat is nu een half jaar geleden dus ik ben van plan om dit toch de komende maanden weer eens te proberen. Mijn advies: ** Begin niet te snel aan antidepressiva maar als het echt niet anders kan, dan kan het je echt wel helpen. Maar ALTIJD samen met gesprekken, dat blijft het belangrijkste. Antidepressiva kunnen je situatie verlichten maar niet verbeteren, dat kan alleen met therapie!!! ** Stop zsm weer met de antidepressiva. Soms is dat echt niet mogelijk maar hoe langer je doorgaat, hoe moeilijker het afbouwen ook zal zijn denk ik. ** Bouw rustig af zodat jijzelf en je lichaam de tijd krijgt om aan het afbouwen te wennen. En blijf daarbij alert op je eigen situatie en gevoel zodat je niet weer terugvalt. Want dan kun je beter nog doorgaan met je medicijn. Ik ben op de volgende manier gaan afbouwen: Week 1-2-3: 1 dag per week 37,5 mg bv donderdag, de andere dagen gewoon 75mg. Week 4-5-6: 2 dagen per week 37,5 mg, bv dinsdag en donderdag, de andere dagen 75 mg Week 7-8-9: 3 dagen per week 37,5 mg, bv dinsdag en donderdag en zaterdag, de ander dagen 75 mg Zo verder tot je tenslotte alle dagen 37,5 mg gebruikt. Daarna bepaal je zelf wanneer je verder gaat met afbouwen en dat gebeurt dan ook weer op dezelfde manier, dus steeds 3 weken dezelfde hoeveelheid. Gaat dit moeilijk dan zou ik gewoon meer dan 3 weken dezelfde hoeveelheid blijven gebruiken hoewel ik wel denk dat de overgang van 75 naar 37,5 makkelijker is qua afkickverschijnselen dan van 37,5 naar 0 mg. Maar hier heb ik dus nog geen ervaring mee en misschien is dat ook voor ieder anders. Ik wil het wel proberen want: * wat doet het medicijn nog voor mij? * Hoe voel ik me zonder medicijn? Hoe voel ik me dan? Wie ben ik dan? * Ieder medicijn wat niet nodig is, is er 1 teveel.

18-12-2013 | Vrouw | 64
Overspannen/burn-out
Ongeveer 5 maanden venlafaxine 37, 5 mg per dag gebruikt i.v.m een burnout Er bleven veel bijwerkingen, zoals duizeligheid, spierspanning in benen en druk op blaas. Nu 5 maanden aan het afbouwen, wat heel zwaar is en heb korreltjes moeten tellen, nu nog 2 korrels, die ik voor 3 weken slik, anders zijn de bijwerkingen een hel, tot flauwvallen aan toe en daarna weer 1 [lees meer...]korrel eraf. Ondanks het hele langzame afbouwen is het vreselijk, maar mentaal voel ik me zo goed, er is weer rust in mijn leven, dat ik er absoluut af ga komen, zeker ook met steun van mijn psychotherapeut en familie. Hebben er nog meer mensen zo'n last met het laatste stukje afbouwen en nog suggesties? Ik heb heel veel aan de gratis ondersteuning van De Weg Terug.

06-01-2013 | Vrouw | 29
Overspannen/burn-out
Ik ben 29 jaar en sukkel al 4 jaar met stress etc. heb 3 jaar gelden al een jaar aan cymbalta van 30mg gezeten en dat ging goed toen ik ging afbouwen had dit beter kunnen blijven slikken. Ik had toen een stress volle baan als assistent bedrijfsleidster maar werd niet geaccepteerd door collega's. Een maand voordat ik mijn vast contract zou krijgen werd ik beschuldigd van [lees meer...]diefstal ... dit heeft mijn hele leven op zijn kop gezet. Mensen zijde nare dingen over mij terwijl ik niets had gedaan. Ik werd op staande voet ontslagen. Heb toen wel snel ander werk gevonden, omdat wij in die periode eindelijk een huisje hebben kunnen vinden na 5 jaar. Ik heb verteld wat er op mijn vorige werk was gebeurd tegen mijn nieuwe collega's en die geloofde mij en steunde mij ook. Maar door de vele wisselende diensten, extra overwerken, onverwachts moeten invallen, lastige klanten etc. ging het zwaar achteruit. Ik kon mijn werk niet meer goed uitoefenen en had een masker op zo heb 4 maanden rond gelopen. In die maanden ging het steeds slechter en slechter, ik werd vergeetachtig, kort lontje, niet meer kunnen concentreren, veel laten vallen, geen brieven meer kunnen lezen en veel stomme fouten maken. Ik ben toen naar mijn huisarts gegaan en die kent mij al vanaf dat ik 3 jaar was en die zag het gelijk aan mij. Hij zei dat ik per direct in de ziektewet moest gaan ... dit vond ik heel moeilijk. Ik wilde het eerst zonder medicijnen en psycholoog proberen. Dit ging niet goed, toch besloten om aan de antidepressiva te gaan dit was ook weer cymbalta eerst 1 week 30mg en daarna 60mg. Dit gaf wel wat enige rust, maar de angsten zoals faalangst, straatvrees en in drukke omgevingen komen bleven. Ook mijn migraine werd erger. Nu sinds een maand is mijn moeder opgenomen met psychische klachten. Ik ben toen op verzoek van mijn art 90mg gaan slikken. Nu ben ik in overleg met psychiater en huisarts Venlafaxine 150mg gaan slikken Nu 4 dagen verder voel ik me zwaar klote, nog angstiger, droom heel heftig (over zelfmoord etc) durf nauwelijks naar buiten etc. Ik weet dat ik hier doorheen moet maar het is echt heel zwaar. Ik hoop dat ik binnenkort hier kan zetten dat het wat beter gaat. Zijn er meer mensen met dit verschijnsel van deze medicijnen?

26-10-2020 | Vrouw | 61
Overspannen/burn-out
Ik stortte in op mijn werk begon te wenen en dit duurde 1 dag lang het stopte niet. Iets meer dan 4 maanden heb ik thuis gezeten en ik was op 2 maanden tijd 10 kilo vermagerd In het begin was ik zéér moe en was alles mij te veel geworden. Door de medicatie was ook mijn libido verminderd. Na 2 maanden zei mijn huisarts je moet iets doen om je te ontspannen dus besloot ik y[lees meer...]oga te volgen niet in een sporthal of turnzaal maar in een gezellige ruimte typisch yoga stijl. De eerste maand dacht ik wat zit ik hier te doen die oefeningen en meditatie doen mij niets, ik sprak erover met de yogadocent en ze zei doe maar rustig op jouw tempo en je zie wel wat er komt. De rust kwam na 2 maanden, ik begon mij te ontspannen k wist niet meer wat dat wás dit was een zalig gevoel. Door de yoga voel ik mij goed nu pas ik meer meditatie toe. Ik besloot na meer dan +- 12 jaar te stoppen met het slikken van medicatie. Ik had al 2X op eigen initiatief proberen af te bouwen maar dit mislukte iedere keer. Mijn pensioen naderde en ik wilde stoppen met de medicatie omdat de stress en de deadlines van mijn werk zou wegvallen. Ik weet van de vorige keren dat dit niet gemakkelijk zal zijn en dat ik moet oppassen voor driftige buien 't was toen 1 keer voorgevallen en ik was nadien zo erg geschrokken dat ik dacht was ik dit en toen nam ik maar terug mijn medicatie uit schrik. Samen en onder begeleiding van mijn huisarts hebben wij een plan voor ogen dat het wel móet lukken dit in 1 jaar af te bouwen. Deze keer wou ik er de tijd voor nemen op mijn eigen tempo want ontwenningsverschijnselen zijn er zoals angst, onrust, slaapproblemen, snel geïrriteerd. Nu zijn we 2020 en ben ik 2,5 jaar gestopt met de medicatie. Dit jaar was niet gemakkelijk wij hébben een sterfgeval en andere familiale veranderingen meegemaakt wat mij véél stress gaf en dan heb ik wél gedacht het is te hopen dat ik dit volhoudt. Door zelf thuis extra yogameditatie te doen is het mij gelukt dit onder controle te houden. Ik wil niet meer terug naar de medicatie want mijn lichaam is béter zonder. Neveneffecten heb je altijd met medicatie wat men ook beweert en ik wilde niet gans mijn leven vast zitten aan Effexor / Venlafacine. Natuurlijk spreek ik voor mijzelf en dat is vóór ieder persoon verschillend. Ik heb soms nog wel ééns stress maar ik heb het onder controle. Ontspannen is moeilijk maar door yoga en volharding ben ik blij dat ik ervan af ben. Ik wens iederéén het beste en ik hoop dat u iets heeft gehad aan mijn verhaal.

12-08-2017 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
Heb in het verleden paroxetine gebruikt, maar daarbij werden m'n emoties ontzettend vlak. Dat is met Venlafaxine niet het geval. De bijwerkingen waar ik last van heb (wazig zien, stuiptrekkingen in arm of been), wegen (nog) niet zo zwaar dat afbouwen in zicht komt.

09-12-2015 | Man | 58
Overspannen/burn-out
Liep vast in mijn werk. Via huisarts naar psychiater. Eerst zoeken welke medicijnen geschikt waren. Ik rookte. Wilde ook daar van af. Met effexor (150 mg) gelukt. En mirtazepine (15 mg) voor het slapen gaan. Ik kon mezelf daarna beter hanteren en voelde me meer stabiel. Ik heb nu geen contact meer met de psych. Hij adviseerde me de medicijnen mijn leven lang te blijven sli[lees meer...]kken.

27-10-2013 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
Na een periode waarin mijn leven totaal op mijn kop stond doordat er allerlei trieste en ingrijpende gebeurtenissen zijn gebeurd, raakte ik overspannen. Via mijn huisarts heb ik medicijnen gekregen, venlafaxine 37,5 mg . En ik ben in behandeling van een psychotherapeut geweest voor een goed half jaar. Heeft mij geholpen om mijn leven op de rails te krijgen. Mede door de [lees meer...]venlafaxine heb ik weer controle op mijn dagelijks leven . Waar voorheen mijn dagen in schematische wanorde liep, loopt het nu goed van A naar Z. Heb ik weer goed overzicht op de dag. Ik wou dat ik het jaren eerder had gedaan. Ben nu weer tevreden met mijzelf en mijn leefomgeving, want dat was ik voorheen niet.

28-01-2020 | Man | 56
Overspannen/burn-out
Ik heb totaal géén bijwerkingen of klachten. Nu ik een andere ziekte onder de leden heb komt dit medicijn zeer goed van pas.

21-11-2017 | Vrouw | 65
Overspannen/burn-out
Als kind was ik al vaak depressief, dat werd toen nooit opgemerkt. Dat ik hooggevoelig was voor alles wat gebeurde en wat anderen voelden kwam in 2004 pas aan het licht. Wat was mijn leven moeilijk en pijnlijk en beladen met zware migraine. In 2004 was ik dan ook helemaal murw en opgebrand. Na enige andere soorten antidepressiva geprobeerd te hebben via de huisarts, we[lees meer...]rd uiteindelijk door een psychiater Venlafaxine voorgeschreven en de zin in het leven kwam terug. Voor hooggevoelige mensen is dit middel zo perfect, als de juiste dosering is gevonden. Sindsdien minder angstig voor alles wat met leven te maken heeft. Sterker in het leven staan. Uiteindelijk heb ik de dosering geminderd van 150 naar 75 mg. 1x p.dag. Heb nog getracht helemaal naar 0 te gaan, maar ik merkte dat ik dan terug viel in levensmoe zijn. Dus ben ik op deze, volgens de huisarts, kleine dosis gebleven, maar voor mij maakt dit het verschil tussen er willen zijn en er niet meer willen zijn. De psychiater heeft destijds erbij bepaald dat ik er nooit mee moest stoppen. Ik ben hem nu nog dankbaar voor zijn interventie en het juiste medicijn.