venlafaxine

Postnatale depressie (8 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

15-08-2021 | Man | 41
venlafaxine (37,5mg)
6,5 jaar 150mg geslikt, redelijk goed effect, laatste jaar merkte ik er niet veel meer van, gestopt in 8 weken, na 2/3 maanden weer angst/paniek aanval gekregen, na overleg weer begonnen met 37,5mg, bijwerkingen verschrikkelijk! na ongeveer 12 dagen gestopt! wie kan antwoord geven hoelang het effect blijft hangen? nu na 6 dagen nog steeds onrustig, slecht slapen, spanni[lees meer...]ng blijft, piekeren, eetlust verstoord, stoelgang nog rottig, huisarts wil mij nu aan de mirtazapine hebben? goed plan? of doorzetten zonder iets? HELP!

21-07-2021 | Man | 60
Polyneuropathie
heeft totaal geen effect, slik ze nu 2 maanden, Dit is inmiddels me 5e soort medicijnen voor me polyneuropathie. Kijken maar weer naar andere.

08-06-2021 | Vrouw | 26
venlafaxine (75mg)
Begonnen met Venlafaxine omdat ik sinds afgelopen november kamp met een angst en paniekstoornis. Omdat de wachttijd van de psycholoog behoorlijk lang was (half jaar), heb ik samen met de huisarts besloten om de tijd te overbruggen met medicatie. Hij gaf aan Venlafaxine voor te willen schrijven en gezien de hevigheid van mijn paniekaanvallen gelijk te willen starten met 75 [lees meer...]mg. Een aantal uur na inname begon ik mij zeer onrustig te voelen en kreeg ik paniekaanvallen die ik nog nooit zo hevig had ervaren. Ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Na een uurtje Oxazepam genomen om rustig te worden maar hier had ik niet zoveel baat bij. In overleg met de huisartsenpost nog een 2e genomen die gelukkig wel werkte. De ochtend daarop toen ik wakker werd herkende ik mijzelf niet meer in de spiegel. Ik had grote pupillen en zag er verward uit. Mijn lichaam voelde niet meer van mij en heet leek alsof ik in een film beland was. In overleg met de huisarts de dosis gelijk afgebouwd naar 37,5 mg en daarnaast maximaal 6 x per dag oxazepam. Dit leek goed te gaan maar na 2 weken kreeg ik een hoge hartslag. In rust zat ik op 140, terwijl ik rustig op de bank lag. Uiteindelijk naar de huisartsenpost gegaan en bleek dat ik tachycardie had door de medicatie. Ik moest gelijk stoppen met de venlafaxine en starten met Propranolol om mijn hartslag weer rustig te krijgen... Voor mij nooit dit middel meer..

05-05-2021 | Vrouw | 23
venlafaxine (75mg)
Ik ben in augustus vorig jaar overgestapt op dit medicijn 2x75 mg. Al snel bleek dat dit niet mijn medicijn was. Veel diaree geen eetlust en het leek niet veel te helpen. Toch maar even doorzetten en in januari in overleg besloten om af te bouwen om vervolgens naar een ander medicijn te gaan, Kortom ik heb spijt dat ik mijzelf niet heb ingelezen over dit medicijn, ik be[lees meer...]n van 2x 75 naar 1x75 gegaan de eerste 2 dagen ging dit goed. En de 3e dag had ik geen evenwicht meer het leek of ik contenu erg dronken was en ik kon me nergens meer op focussen toch even afgewacht en in paniek de huisarts gebeld rond 13:00 ik kon niks meer alleen maar in dezelfde houding liggen. Meteen moest ik weer bijpakken van het medicijn. Nu slik ik sinds dien 1x75mg en 1x37.5 mg en nog steeds vaak diaree en weinig eetlust ik ben aan het afbouwen maar voor mij nooit geen medicatie meer. Als ik 2 a 3 uur te laat ben met innemen van de medicijnen dan beginnen de afkickverschijnselen al te komen. Ik hoop dan ook dat ik binnen een half jaar van dit rotmedicijn af ben!

21-01-2021 | Vrouw | 42

02-01-2021 | Vrouw | 31
venlafaxine (37,5mg)
Ik heb al meerdere reviews over deze medicatie achtergelaten op deze site. Dit wordt mijn laatste review en wilde wat tips geven over als je wilt stoppen/afbouwen. Ik heb op 250mg. En heb over de jaren heen afgebouwd naar de laagste dosis (37,5mg) elke dag. Van daar uit in 1x stoppen is teveel, dat gaat je niet lukken, die stap is te groot. Daarom heb ik eerst een tuss[lees meer...]enstap genomen naar de laagste dosis OM de dag. Ik kreeg alsnog vreselijke ontwenningsklachten die 4 weken aanhielden. De 2 weken daarna werd het beter. Deze dosering en inname heb ik een jaar of anderhalf aangehouden en ben toen volledig gestopt. Ben af en toe misselijk geweest en kon niet goed tegen licht en geluid, maar dat waren de enige ontwenningsklachten en ze hebben ook maar één week aangehouden!! :) Ik slikte in die week elke dag een omega-3 pilletje (visolie) en als ik me beroerd begon te voelen nam ik een HotcoldRex (te koop bij de supermarkt en drogist). Heb geprobeerd elke dag even een frisse neus te halen. En ik denk dat de combinatie van die 3 goed voor me is geweest. Als je echt huiverig bent voor de ontwenningsklachten, zorg dat je via je huisarts of psychiater aan taperingstrips komt. Met deze strips kan je binnen 2 weken van de Venlafaxine afkomen met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen. Succes!!

26-09-2020 | Man | 30
venlafaxine (75mg)
Sinds een jaar of 10 gebruik ik Venlafaxine Retard in verschillende sterktes. Momenteel zit ik op 75mg, maar ik wil eigenlijk het liefst helemaal van de medicatie af. Ik heb niet meer het gevoel dat de medicatie werkt en heb eigenlijk alleen nog maar last van bijwerkingen zoals chronische vermoeidheid. Nu ben ik inmiddels bij de huisarts en een psychiater geweest om afb[lees meer...]ouwpogingen te doen, maar elke keer zijn de afkickverschijnselen te heftig om door te gaan. Nu las ik dat er een speciale afbouwkit beschikbaar is, maar deze is maar via één apotheek te verkrijgen en deze wordt vaak niet vergoed door zorgverzekeraars. Op een Amerikaans forum kwam ik echter een verhaal tegen van iemand die de capsules zelf opengemaakt had en daar elke keer een grotere hoeveelheid uit nam om zo af te bouwen. Nu heb ik hetzelfde gedaan en ik tel ongeveer 300 kleine bolletjes in elke capsule. Als ik met 5mg per dag zou afbouwen, komt dat dus op 20 bolletjes per keer. Op dag 1 zou ik er dan 20 af kunnen halen, op dag 2 40 enzovoort. De capsules zijn zeer gemakkelijk open te maken en weer te sluiten. Hopen dat dit werkt. Het is eigenlijk triest dat het moet, maar de apothekers laten ons in de steek.

21-09-2020 | Vrouw | 28
venlafaxine (375mg)
Ik heb Venlafaxine nu zo’n jaar gebruikt, na al heel veel veel andere SSRI’s gebruikt te hebben. Wat een drama! Net als bij de andere medicijnen bleef ik steeds het gevoel houden van “Is dit het nu?”. Zo bleven we het verhogen en afwachten tot ik bij het hoogst aantal mg dat uitgeschreven wordt. Mijn situatie was destijds ook erg onstabiel (financieel, corona) en dat zorg[lees meer...]de ervoor dat het lastig te was om in te schatten of het werkte. Tijdens deze periode ben ik familie verloren en ik was zo ongelooflijk afgevlakt dat ik daar vrijwel niks bij voelde. Het kwam pas enkele maanden echt aan. Dit soort situaties voelen erg onprettig, je weet dat je verdrietig bent, maar je kan er niet bij. Inmiddels een goede 2,5 mnd gestopt met dit middel. Ik wilde van de SSRI’s af na al zo lang proberen. Bupropion is wat ik nu voorgeschreven krijg. In de eerste instantie was het de bedoeling om dit combineren met Venlafaxine, maar ik had heel sterk het gevoel dat de Venla het nieuwe medicijn aan het tegenwerken was. Wat in deze fase het meest storende was, was dat ik voor geen meter meer zag! Mijn ogen konden simpelweg niet focussen. Lezen was onmogelijk, mijn telefoon kon ik niet beantwoorden, koken ging niet.. En dit heeft zeker zo’n 3 maanden geduurd! Kan je vertellen; dat waren saaie maanden! Ik hoopte natuurlijk dat dit zou verbeteren en in overleg met de psych besloten we het ook steeds kansen te geven. Tot ik het echt spuug en spuug zat was. Ik wilde mijn leven terug, al betekende dat in dit geval mijn doorgaande depressieve leven. Als ik maar weer iets kon zien! Ik belde de arts en hij zei zelf direct: “Ok dat kan de bedoeling echt niet meer zijn! Laten we afbouwen.”. Inmiddels ben ik volledig afgebouwd. Het afbouwen was intens.. Ik voelde en zag er uit als een junk! Ik was lijkwit, had continue kippenvel, koude rillingen, ik trilde en het zweet liep van mijn hoofd en lijf af. Met mijn ervaring zou ik dit medicijn niemand aanraden. De opbouw is ellendig, het altijd koortsige gevoel en andere vreselijke bijwerkingen. Je voelt je alles behalve gezond en mijn energie verdween in plaats van dat het toenam. Afbouwen was nog een flinke gradatie erger. Ze symptomen waren hetzelfde, maar duurde veel langer. Ook kon in tijdens het afbouwen maar nauwelijks de trap op lopen zonder om te vallen. Je voelt je lichaam zo onprettig, zo zwak. Er zat echt geen enkele procent van energie in. Inmiddels zijn de ergste klachten weg. Mijn ogen zijn nog steeds niet optimaal, maar zijn wel veel verbeterd. Wat heel vervelend is en echt lang blijft hangen is het rare, duizelige gevoel in het hoofd. Het voelt een beetje als stroomschokken. Ik hoor er in mijn hoofd ook een geluid bij.. tsssch wanneer het gebeurt en wanneer dat klaar is lijkt alles even te tollen, alsof het evenwichtsorgaan op hol is. En wat betreft het geluid.. Het zijn geen oorsuizingen, die heb ik namelijk ook al veel gehad en zijn heel anders. Tot nu toe lijkt de Bupropion (300mg) goed aan te slaan zonder al die andere troep. Meer energie en een stuk optimistischer! Ik gebruik overigens ook Quentiapine, maar nu veel minder dan destijds. Ik hoop vreselijk veel dat dit het medicijn is voor mij. Ik heb zo lang gevochten.. en ben er eigenlijk te moe voor.

15-09-2020 | Vrouw | 44
venlafaxine (150mg)
Ik kreeg dit medicijn voor mijn depressie en het werd niet beter, dus nogmaals opgehoogd naar 225mg! Ik ben maar 1.62 en weeg 59 kilo! Ik heb sindsdien totaal geen emoties meer, alles voelt alsof er een schild voorzit. Ik heb geen buikgevoel meer. Functioneer wel. Ik heb de oorzaak van mijn depressie aangepakt, maar nu ben ik somber vanwege het feit dat ik niks voel en het[lees meer...] niks doet tegen angst. Ik heb dmv meditatie etc mijn angst onder controle gekregen, niet door medicatie. Ik ben nou aan het afbouwen, dat gaat heel langzaam. De eerste 75mg in 2 stappen van 37,5 , maar dat heb ik geweten! Nu de andere stappen middels taperingsstrips, hopelijk lukt het me er vanaf te komen. Mijn leven stelt niks meer voor op dit moment, niemand die iets aan me merkt als ik het niet zeg, maar mijn gevoel en emoties zijn compleet verdoofd! Alsof je een robot bent! Zelfs muziek en films of een boek raakt me niet meer en ik was echt een heel gevoelig mens, HSP zelfs. Mensen begin er niet aan, het is echt de hel en je komt er heel moeilijk vanaf en het duurt heel lang! Ik zal laten weten hier hoe het me vergaan is, duim voor me!

08-09-2020 | Vrouw | 52
venlafaxine (37,5mg)
Stop met dit middel,en ga weer leven voelen de zon en kleuren zien alles word afgevlakt en als je wilt stoppen word je gek.Ben met taperingsstrip gestopt Apotheek maakt deze.Heb venlafaxine 9 jaar.gebruikt.Helaas niet t juiste medicijn voor mij.

26-01-2020 | Vrouw | 41
venlafaxine (150mg)
Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 kreeg ik een MERKLOZE VARIANT en die deed helemaal niets. Ik was[lees meer...] binnen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. De hulpstoffen zijn anders dan in het origineel en daarom nam mijn lichaam helemaal niets op. Terug naar het ORIGINELE MERK Efexor en het ging stapje voor stapje beter. Het duurde een half jaar voordat ik weer aardig op de rit was en een trauma rijker, want dit hakte er goed in. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd, weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!

06-01-2020 | Man | 34
venlafaxine (225mg)
Heftige bijwerkingen. Geen positief effect. Op het moment dat ik eindelijk mocht afbouwen kreeg ik weer energie en voelde ik mij stukken beter. Gedurende de gehele gebruiksduur een soort van elektrische schokken door mijn hersenen enige uren voordat ik de volgende dosering in moest nemen.

30-11-2019 | Vrouw | 30
venlafaxine (37,5mg)
Ik heb hier al eerder mijn verhaal gedeeld, aan het begin van het gebruik en ik denk een paar jaar geleden ook. Inmiddels zit ik er zo'n 6 jaar aan. Terwijl je het eigenlijk maar 1 jaar mag gebruiken. De reden dat ik opnieuw een review schrijf, is vanwege de bijwerkingen op de lange termijn. Ik denk dat het goed is dat mensen dit weten, vooral vrouwen. Vorig jaar begon[lees meer...] ik menstruatieklachten te krijgen. Van helemaal niet ongesteld worden in een maand naar om de week ongesteld worden. Nu is het 'stabiel' dwz: ik word nu standaard 2x per maand ongesteld. Volgens mijn huisarts komt het door het langdurige medicijngebruik. Je kan je voorstellingen dat de menstruatieklachten voor enorm veel stemmingswisselingen zorgen.. Op het hoogst zat ik op 225mg. Vorig jaar ben ik begonnen met afbouwen van 37,5mg per dag naar 37,5mg om de dag. Mijn dokter zei dat dit kon binnen 2 weken. De vorige afbouwingen gingen redelijk. Maar dit keer was het echt vre-se-lijk!! Ben nog nooit zó ziek geweest. Naast koorts, misselijkheid en overgeven, was ik ook erg gevoelig voor licht en geluid. Ik kreeg een spastische rechterarm, die uit het niets ineens bewoog zonder dat ik dat zelf stuurde. Vreselijke hoofdpijn en vermoeidheid. Het heeft 6 weken geduurd. Momenteel in een flinke dip, waarschijnlijk seizoensgebonden. Maar ik wil graag verder afbouwen, dit medicijn heeft me weinig goeds gebracht. Dit keer wil ik het proberen met taperingstrips, waarbij men naar zeggen weinig tot geen ontwenningsverschijnselen krijgt. Het proberen waard dus.

31-10-2019 | Man | 23

01-10-2019 | Man | 67
venlafaxine (75mg)
Ik gebruik dit medicijn nu voor het eerst , en zit in de tweede week van ophoging naar 75 Mg . Ik weet niet of dit bij de bijwerkingen hoort, maar tril erg zeker in de ochtend als ik wakker wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? Merk wel voor mijn andere klachten lichte verbetering. Ik slik ook lorezapam van 1 Mg over de hele dag. Dat helpt mij wel.

28-08-2019 | Vrouw | 33
Autisme
Deed niets voor mijn autisme en chronische depressie. Kwam veel aan in gewicht. Al met al wogen de nadelen zwaarder dan de voordelen.