Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

verhoogde hoeveelheid zweten hallucinaties hyperactiviteit misselijkheid slapeloosheid angst verminderd libido apathie gewichtstoename

Chronische depressie (53 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

04-02-2024 | Vrouw | 60
venlafaxine (150mg)
Na jaren vele andere anti- depressiva te hebben geprobeerd met veel bijwerkingen, aantal jaren geleden op initiatief van mijn psychiater overgestapt naar Venlafaxine.. Opgebouwd naar 300 mg maar kreeg teveel bijwerkingen. Op eigen initiatief afgebouwd naar 75 mg. Was beter te verdragen maar kreeg veel suïcidale neigingen met poginge. Het ging weer slechter dus kreeg ik naa[lees meer...]st de Venlafaxine 150 mg buproprion. Omdat ik weigerde Lithium of Olanzapine te nemen ( wens van mijn psychiater maar ik ben niet psychotisch, noch bipolair) werd besloten mijn dosis buproprion te verhogen. In enkele weken tijd werd ik heel ziek( koorts, rillingen, overgeven, heftige hoofdpijn, hele hoge bloeddruk en vooral continue spierschokken ( hypoclonus). Ik sliep en at en functioneerde totaal niet meer. Mijn arts zei dat ik het serotonine syndroom had en onmiddellijk moest stoppen met de AD. Het werd daardoor ook beter maar toen kreeg ik ontwenningsverschijnselen ( suicidale ideatie, koud- warm, huilerig, zeer depressief., prikkelbaar, geen eetlust etc). Ik wist dat plotseling stoppen met Venlafaxine sterke onttrekingsverschijnselen kon veroorzaken maar besloot door te zetten, liever dit dan de ellende van het serotonine syndroom. Daar is mijn psychiater niet mee eens, ze wil dat ik weer Venlafaxine 75 mg ga gebruiken. Ze ontkent nu ook dat ik het serotonine syndroom had ( in tegenstelling tot haar eerdere bewering) . Mijn vertrouwen in de ggz is hierdoor helemaal verdwenen. Heb gebroken met alle contact met ggz en psychiaters. Ben nu, na paar weken, nog steeds ziek e, ben kilo’s afgevallen, sluit me in huis op zodat ik niemand iets aan doe. Ik hoop dat dit snel overgaat en ik neem nooit meer anti- depressiva in. Advies: luister naar je lijf, niet naar psychiaters/ artsen. Niemand weet hoe die medicijnen werken, alleen dat je er behoorlijk ziek van kan worden. Jammer dat ik niet jaren geleden gestopt ben. Die rotzooi heeft mij mijn baan gekost, mijn leven geruïneerd en mijn vertrouwen in de medische wereld een flinke deuk opgedaan

22-10-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het hielp niet tegen depressie .Ik voelde me er niet goed onder en kreeg nachtmerries, zweten . Ik besloot voorzichtig wat af te bouwen na een succesvolle rtms behandeling. Kreeg extreme verschijnselen, angsten 24/7, zoiets nog nooit meegemaakt, , ben na een half jaar creperen opgenomen. Niks niet 'terugval' , het was dat spul. En de GGZ wisten ze natuurlijk weer van[lees meer...] niets. Enige oplossing: nog meer andere pillen erin. ( Ook weer afgebouwd) . Het was traumatisch en heeft mijn leven verstoord. Angstgevoelens zijn sindsdien een rol gaan spelen i mijn leven. .

04-10-2023 | Vrouw | 55
venlafaxine (150mg)
Ik nam het voor depressie angst en paniek. Het afkicken is afschuwelijk.

03-08-2023 | Vrouw | 50
venlafaxine (225mg)

13-06-2023 | Vrouw | 36
venlafaxine (150mg)
Heb dit gekregen zonder reden. De psychiater dacht dat ik "gestoord" was. Afschuwelijke ervaring en ik volg nu traumatherapie om te verwerken wat mij is aangedaan. Ik was zwanger toen ik dit door een idioot kreeg voorgeschreven. Waarom? Mijn kindje heeft het niet overleefd

05-06-2023 | Vrouw | 27
venlafaxine (225mg)
ernstige bijwerkingen. op lage dosis trazodone overgegaan wat veel beter voelt.

02-04-2023 | Vrouw | 68
venlafaxine (150mg)
Na jaren gebruik Fluvoxamine voelde ik mij meer vlak worden. In overleg met psychiater Venlafaxine. Oplopend van 37,50>75>150. Dit duurde ongeveer 5 maanden. Al die tijd geen verbetering in stemming. Met de 150 mg. merkte ik een heftige onrust, niet meer kunnen slapen, tremor handen, onrust en angst. Er wordt nu een bloedspiegel bepaling gedaan. Ik was helemaal de kluts [lees meer...]kwijt. Psychiater schrijft nu 75 mg. voor om dan na een week over te stappen op Escitalopram 5 mg. (vermoedelijk. Ik zal dan nog even de Venlafaxine moeten blijven gebruiken. Ik heb het gevoel dat ik 5 maanden van leven kwijt geraakt ben.

31-03-2023 | Vrouw | 52
venlafaxine (37,5mg)
Ik wilde dit middel proberen om hopelijk wat meer ontspanning en relativering te gaan voelen. Na inname van de eerste dosis kreeg ik na zes uur zo’n heftige psychische en lichamelijke reactie dat ik midden in de nacht hulp moest inroepen. Ik had o.a. last van een zeer snel kloppend hart, spierverkramping, zweten, extreem droge mond, tintelingen en een enorme angst, zoals[lees meer...] ik nog nooit heb ervaren. Het duurde dagen voordat ik me weer een beetje normaal voelde. Ben meteen met de medicatie gestopt uiteraard.

11-03-2023 | Man | 54
venlafaxine (37,5mg)
Hallo zie zwaar op tegen welke antidepressiva dan ook .Moet nu dus keus gaan maken tussen deze 2 door jou aangegeven. Maar als ik het zo lees hebben ze allemaal wel wat bij werkingen. Welke had jij bij de citalopram als ik vragen mag

29-01-2023 | Man | 54
venlafaxine (37,5mg)
Hallo geweldig dit voor jou werken doet. Maar wel zeer herkenbaar je verhaal, daarom ben ik net begonnen met rhodiola rosea een natuurlijk product. Misschien een tip mag je ooit klaar zijn met deze medicijnen. Let wel op deze gaan niet samen met antidepressiva. Misschien ook een tip voor andere mensen die dit lezen. Maar goed het nu beter met je gaat hogelijk blijft het z[lees meer...]o.geef niet op ook al gaat het ook eens niet zo goed groetjes uit Limburg

19-01-2023 | Vrouw | 27
venlafaxine (37,5mg)
Ik was op zoek naar een passende antidepressiva. Begonnen met venlafaxine maar voor mij werkte het niet. Ik ben zeer gevoelig voor bijwerkingen en had met dit middel van alles last. Het vervelende was dat ik op de tweede dag al compleet de weg kwijt was en de hele dag paniek aanvallen had. Ik ben toen direct gestopt en daar was de HA blij mee. We hebben het besproken en so[lees meer...]ms is het even zoeken welke het beste werkt. Ik slik nu citalopram en dat werkt heel goed voor me. Door de ervaring met venlafaxine durfde ik bijna niet een nieuw middel te proberen maar toch heel erg blij dat ik heb doorgezet want ik kan nu weer leven. Blijf dus goed evalueren met de arts en bekijk voor jezelf of de bijwerkingen te doen zijn. de kans dat je ze hebt is erg groot en vaak moet je er even doorheen, maar als je jezelf niet meer in de hand hebt kan je beter stoppen.

28-12-2022 | Man | 54
Chronische depressie
Bij een depressie.of wat dan ook heef de zorg na mijn ide maar 1 oplossing ggz, waar je niet veel aan heb 2 pilletje welke dan ook.de zorg die buiten ggz valt is voor een normaal mens niet te betalen .er wordt maar naar huis gegaan met een doosje pillen en dan maar kijken of ze .wel of niet werken, de zorg van vroeger is het allemaal niet meer .ik zeg niet een pilletje [lees meer...]niet help voor wie dan ook maar heb je dan een probleem minder of meer .meestal is het eerst een kast vol met pillen en dan kijken wat er voor je werk ,er wordt hier in Nederland na míjn ide veel te weinig gedaan aan goede begeleiding. Maar goed ik wens natuurlijk jullie allemaal sterkte ,en bij het niet meer zien zitten kan je altijd nog om hulp bellen,bellen ze je een uur later terug, dan kan het al te laat zijn maar goed dat is Nederland, vroeger was dat wel eens anders ,een therapie een begeleiding enz .maar helaas in ano 2022 helaas. Mag er iemand zijn die wel nog een goed betaalbaar adres heeft ivm depressie burn out .handig om te delen toch?

06-12-2022 | Vrouw | 60
venlafaxine (75mg)
Weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen. Sinds 5 weken overgestapt van Duloxetine naar Venlafaxine. De eerste twee weken waren goed te doen. Daarna begon het steeds slechter te gaan, ben gewoon een ander mens. Angsten terug, veel onrust in mijn hoofd, spierspanningen. Gisteren overleg gehad met de Apotheker, deze wil nu dat ik op bouw van 75 naar 150 mg. Zelf heb [lees meer...]ik geopperd dat ik het best wil proberen echter met 37,5 mg ophogen. Wie heeft ongeveer dezelfde ervaring? Ben geneigd om te stoppen en over te gaan naar een andere antidepressiva echter, lees ook veel positieve verhalen over Venlafaxine.

30-11-2022 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Dit middel heeft mij helaas niet geholpen, zowel niet voor mijn angst en paniek als voor de depressie. Ik ben nu bezig met afbouwen. Eerst van 150 mg naar 112,5mg voor een week, daarna van 112,5 naar 75mg. En nu slik ik al een week 37,5 mg en ook tijdens het afbouwen heb ik niks gemerkt. Ik hoop dat er iets is wat wel voor mij zal werken.

01-11-2022 | Man | 28
venlafaxine (75mg)
Ik ben pas begonnen met dit medicijn 4 dagen nu Voor angst en paniek Het lijkt alsof me angsten erger worden hoor dit erbij voel constant zenuwachtig angstig Iemand ervaring hier mee

05-10-2022 | Man | 30
venlafaxine (150mg)
Venlafaxine gekregen na Citalopram 30mg. Citalopram werkte 5 jaar goed, totdat de coronacrisis en lockdown zorgde voor isolatie en ontregeling met als gevolg een nieuwe depressie door angsten. Venlafaxine opbouw eerste week 75mg smorgens en vanaf 2e week 150mg. Eerste weken waren een hel qua opbouwen. Extreme angsten, verergering klachten en suïcidale gedachten. Dit middel[lees meer...] 9 maanden gebruikt, geen positief effect gehad, wel veel last van bijwerkingen. Erg veel zweten, nachtzweten, geen libido, obstipatie en spierpijn/spanningen. Na 9 maanden afgebouwd en overgestapt op escitalopram 20mg. Venlafaxine afgebouwd in 12 dagen tijd van 150mg naar, 112,5mg, 75mg, 37,5mg naar 0mg. En de Escitalopram tegelijkertijd opgebouwd van 5mg, naar 10mg, 15mg en 20mg. Een volledige switch in 12 dagen. Geen tot weinig gemerkt van de switch. Alleen afname van bijwerkingen Venlafaxine en werking van Escitalopram. Positief dus. Voor mij nooit meer Venlafaxine, het heeft me echt 9 maanden van ellende gekost. Nu hopen dat de Escitalopram 20mg zijn werkzaamheid lang behoudt en dat de angsten/depressieve/suïcidale klachten lang wegblijven.