Ervaringen met Citalopram

citalopram

verminderde eetlust hoofdpijn trillingen angst duizeligheid verwijde pupillen wazig zien misselijkheid nerveus gevoel stijfheid kaak

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

12-02-2024 | Vrouw | 34
citalopram (10mg)

angst lichthoofdig koud zweet verminderde eetlust

Haii iedereen, Ik ben begonnen met medicatie ivm angst/depressie/inwendig trillen. Ik wil graag weten of er mensen zijn dezelfde klachten hebben als ik of zich hierin herkennen. Ik heb last van inwendige trillingenen (zie je niet van buiten) die zijn er continu, door mijn hele lijf. Prikkels komen harder binnen, geluiden, maar ook aanrakingen op bepaalde plekken v[lees meer...]oelen anders. Dit heb ik vooral gemerkt na de start van de Citalopram 10mg, maar ik kan niet terugvinden dat dit een bijwerking zou zijn. Ik heb ook continu wel angst, voor de dood bijvoorbeeld, maar ook; 'wat voelen we vandaag, word t erger' etc. De HA denkt echt alleen aan depressie/burn out en niks neurologisch. Over belast zenuwstelsel. Maar ik maak me er toch zorgen om. De eerste week met Citalopram was erg heftig, angsten werden versterkt en dacht echt dat het nooit meer goed zou komen. Dat lijkt nu minder, maar heb nog steeds angst. Angst voor het onbekende en de tintelingen, waarvan ik dan bang ben dat die nooit meer overgaan of dat ik een enge ziekte heb etc. Continu gefocust op wat ik voel. Is er wellicht iemand bij deze klachten bekend voorkomen? Groetjes, Thessa De eerste week van

17-01-2024 | Man | 30
citalopram (20mg)
Hallo, ik flink sinds begin oktober van vorig jaar citalopram. Ik ben het begonnen met slikken vanwege ernstige angst en paniek die ik eigenlijk al jaren ervaar. Een aantal jaar geleden heb ik paroxetine gebruikt, maar daar ben ik na, ik denk, ongeveer 1 jaar snel mee gestopt. Ik ben vorig jaar weer in een dip terecht gekomen waarbij ik het allemaal niet zag zitten, geen g[lees meer...]edachtes met de doode maar meer het gevoel dat ik niet meer weet wat goed voor mij is en ik kon niet goed meer nadenken. Na het gebruik hiervan is dat iets verbeterd, maar ik merk dat ik na al die maanden (3-4 maanden) nog steeds heel erg rusteloos ben en het gevoel heb dat ik in situaties met andere persoon niet mezelf ben en dit ook moeilijk word. Ook al weet ik diep van binnen hoe het zou moeten, het komt er als ware niet uit. Ik ben zo erg benieuwd of mensen zich hier in herkennen? Ik heb gesprekken met de psycholoog, maar ik ben ook juist heel hernieuwd naar mensen met dezelfde symptomen en gevoelens die hierop lijken.

17-01-2024 | Man | 30
citalopram (20mg)
Hallo, ik flink sinds begin oktober van vorig jaar citalopram. Ik ben het begonnen met slikken vanwege ernstige angst en paniek die ik eigenlijk al jaren ervaar. Een aantal jaar geleden heb ik paroxetine gebruikt, maar daar ben ik na, ik denk, ongeveer 1 jaar snel mee gestopt. Ik ben vorig jaar weer in een dip terecht gekomen waarbij ik het allemaal niet zag zitten, geen g[lees meer...]edachtes met de doode maar meer het gevoel dat ik niet meer weet wat goed voor mij is en ik kon niet goed meer nadenken. Na het gebruik hiervan is dat iets verbeterd, maar ik merk dat ik na al die maanden nog steeds heel erg rusteloos ben en het gevoel heb dat ik in situaties met andere persoon niet mezelf ben en dit ook moeilijk word. Ook al weet ik diep van binnen hoe het zou moeten, het komt er als ware niet uit. Ik ben zo erg benieuwd of mensen zich hier in herkennen? Ik heb gesprekken met de psycholoog, maar ik ben ook juist heel hernieuwd naar mensen met dezelfde symptomen en gevoelens die hierop lijken.

12-01-2024 | Man | 37
citalopram (10mg)
Nu sinds een maand bezig met 10mg citalopram vanwege angst en paniek aanvallen die begin vorig jaar ineens vanuit het niets kwamen. Ineens heftig zweten, klamme handen tunnelzicht. Ik kreeg toen de diagnose paniek/angst van de huisarts, na nog een paar keer zo’n aanval gehad te hebben een half jaar bij een psycholoog gelopen, in het begin dacht ik dat dit genoeg was. Maar [lees meer...]dat bleek van niet, dus toch maar over op een medicijn. Last van bijwerkingen zoals in de bijsluiter heb ik niet echt, behalve het idee dat mijn tong dik is (huisarts ziet niks vreemds), ook spierpijn in de tong maar niet altijd, kramp in mn kaken, trekkende spiertjes in mijn kuiten in rust en soms een soort van vreemde duizeligheid. Ik heb een emg en mri van mijn nek bij de neuroloog gehad, hier kwam niks uit. Ik merk wel dat ik met dit medicijn rustiger ben, maar nog niet het gevoel van dat er iets lichamelijks aan de hand is van me af kan zetten

10-12-2023 | Vrouw | 28
citalopram (10mg)
Sinds 14 dagen ben ik begonnen met citalopram 10 mg voor mijn prikkelbare darm syndroom en daarbij paniek en angst klachten. Ik ga er niet omheen draaien maar de bijwerkingen zijn een ramp geweest. Vandaag op dag 14 word ik voor het eerst wakker zonder hoofdpijn, maar nog wel heel moe. De duizelingen, oorsuizen, kaakklemmen en kotsen zijn gelukkig weg. Wel blij dat ik do[lees meer...]orgezet heb. Hopelijk begin ik vanaf nu iets te merken, want dat duurt meestal 4 weken. Voor de mensen met zenuwpijn waarbij dit niet helpt, probeer amitryptiline. Dit heb ik 3 jaar geslikt en werkte echt top voor zenuwpijn, maar daar werd ik persoonlijk heel onrustig van. Dus vandaar mijn schakel met citalopram.

08-11-2023 | Vrouw | 32
citalopram (30mg)

01-11-2023 | Vrouw | 72
citalopram (40mg/ml)
4 weken 4 druppels, nu verhoogd naar 5 druppels. Huisarts adviseerde om het savonds in te nemen maar ik ging er nog slechter door slapen. Daarom inname smorgens. Bijwerkingen na 2 uur het heftigst. Eind van de middag erg slaperig. Wie heeft ervaring met switchen van ochtend naar avond inname?

21-10-2023 | Vrouw | 33
citalopram (10mg)
Enkele jaren dit medicijn gebruikt voor een angst- en paniekstoornis (hielp goed). Inmiddels 2 jaar geleden gestopt met dit medicijn en mijn libido is in de verste verte niet meer wat het ooit geweest was. Daarnaast orgasmestoornis aan overgehouden. Op internet is hier veel over te vinden maar door artsen wordt dit nog altijd ontkent.

02-08-2023 | Vrouw | 40
citalopram (10mg)
ik ben dit gaan slikken ivm long-covid en angst klachten. Durfde het bijna niet aan door de enorme lijst aan horror verhalen hier ....... maar ja toch maar gekozen om het wel te proberen. Ik slik het nu 1 week en de 1e dag had ik wat darmkrampen maar als je het met eten inneemt valt dat reuze mee!. Wel voelde ik me vrij snel iets rustiger. Verder de 1e week lichte maag[lees meer...]-darm klachten en een beetje duizelig. Ik hoop snel de positieve effecten te gaan voelen. Hopelijk gaat dit werken voor mij.

06-06-2023 | Man | 27
citalopram (60mg)
Goedemiddag allen, Zou iemand willen reageren en mij gerust kunnen stellen? Ik ben nu anderhalf week opweg van 40 naar 60 mg. Ik ben het overzicht kwijt, verlies mezelf soms, de hele dag spanning en paniek in mijn lijf, duizelig en raak soms echt de weg kwijt. Voorheen heb ik 5 jaar 20 mg geslikt maar dit was genoeg. Nu zit ik in de verhoging en weet niet zo goed[lees meer...] wat moet ik moet doen. Herkent iemand dit? Hoor het graag en alvast bedankt voor het reageren

26-05-2023 | Vrouw | 41
citalopram (10mg)
Ik ben 4 weken geleden begonnen met 10 mg. Ik zag er heel erg tegenop aangezien de angst voor angst en om de controle kwijt te raken over mijn lichaam heel erg overheerste. Het schijnt dat mijn zenuwensteltsel erg van slag is daardoor ook veel lichamelijke klachten.onder andere dikke knieën pezen overal pijn. Ik ben nu 4 weken verder en eerste 2 weken was ik wat rustiger[lees meer...] Mijn vraag was hebben jullie ook last van vlekken op de huid? Overgevoelige huid? Opgezette buik? Aanstaande woensdag overleggen met de huisarts verhoging. Maar wil dat eigenlijk niet. Vertrouwen een beetje kwijt.

26-05-2023 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik.slik nu sinds 6 maanden citolapram 20 mg. En sinds paar weken merk ik dat ik geheugenproblemen heb, vergeet veel dingen en er komen geen dingen binnen als.mensen iets vertellen. En me hyperventilatie blijft ligt op de achtergrond is wel voor grotendeels weg Nou was mijn vraag herkent iemand dat?

24-05-2023 | Vrouw | 56
citalopram (10mg)
Ik slik nu 7 wkn citalopram en het werkt nog niet echt heel veel, ik durf wel wat meer naar buiten,wandelen met mijn hondje, de paniekaanvallen komen bij mij als er iets gebeurt in mijn lichaam. Ze waren minder geworden maar sinds gister zijn ze weer terug heftiger dan daarvoor, ik heb een vraag, wat doen jullie als je een paniekaanval hebt, ik weet het even niet meer en [lees meer...]hoop dat jullie ervaringen met mij willen delen, beetje geruststelling ,

12-05-2023 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Dit herken ik ook. Na 2 weken opgehoogd naar 20. Tot 6 weken geen klachten en ineens weer wel, ook in combinatie met weer werken. Gelukkig lees ik hier dat dit vaak ook tijdelijk kan zijn? Nog niet ophogen dus….?!

12-05-2023 | Vrouw | 40
citalopram (20mg)
Hoi, 6 weken geleden begonnen met 10 mg, na 2 weken opgehoogd naar 20mg. Voor matige spanningen en angstklachteb. Aantal weken super goed gegaan, maar had in deze tijd ook vakantie. Echt 0 klachten nog. Nu weer werken en weer spanning. Wil niet opbouwen verder omdat ik denk dat dit echt werk gerelateerd is nu. Mijn vraag. Na 6 weken ( 4 weken opbouw) zou ik dan het [lees meer...]maximale al merken? Ik vind het lastig te voelen wat van medicatie komt of van het feit dat ik wat rust had….

09-05-2023 | Vrouw | 35
citalopram (10mg)
Ik ben enorm op zoek naar geruststelling. Hopelijk kan iemand dit doen. Ik heb citalopram 6 jaar geslikt 10 mg en destijds had ik amper bijwerkingen bij de start. Eigenlijk was ik er wel tevreden over. Dit nam ik in verband met angst,piekerstoornis en veel stress ervaren in mijn lichaam. Dit werkte perfect. Het gaf me vrijheid zodat ik mezelf durfde te laten zien. Omdat i[lees meer...]k al zes jaar verder was en het goed ging was ik benieuwd in hoeverre het met me zou gaan als ik zou afbouwen. Kan ik de stress opvangen met de vele nieuwe inzichten die ik heb geleerd en mindfullness en meditatie? Toen ik een week op 5mg zat, zonder enige bijwerking daardoor, kon ik me niet beter voelen. Ik werd weer geraakt door wat mensen met me deelden en dingen op tv. Dat voelde goed. Ook kon ik weer intens genieten en heel erg lachen. Pas dan merk je dat je toch behoorlijk afgevlakt was. In die tijd zelf heb ik dat niet gemist overigens. Wat overheerste was het stabiele prettige en vrijheid die ik voelde doordat angst en piekeren niet meer aanwezig was. Ik heb ruim een jaar op 5 mg gezeten tot er ingrijpende gebeurtenissen kwamen. Grote veranderingen in mijn leven zoals een overlijden en een verbroken vriendschap. Ook had ik naast mijn baan een studie opgepakt. Uiteindelijk was de stress me weer volledig de baas en ben ik nu overspannen en lichtelijk depressief. Ik ben op eigen houtje sinds 5 weken weer naar 10 mg gegaan en nu ging dit helemaal niet zonder slag of stoot zoals voorheen. Had ik ook niet alleen moeten doen. De typische kortdurende bijwerkingen de eerste twee weken maar ook veel boosheid en agressie is wat ik met vlagen voel even als grote stemmingswisselingen. Volgende week vrijdag ga ik naar mijn psychiater toe. Belangrijkste bijwerking : sinds een week heb ik oorsuizen in re oor. Overdag niet storend maar in bed wel. Dit vindt ik echt verschrikkelijk en beangstigend. Ik lees dat het een bijwerking kan zijn. Alleen waarom heb ik dit nu ineens? En kan het weggaan zonder dat ik stop? Ik twijfel enorm om te stoppen want hier wil ik niet mee leren leven. De spanningen in mijn lijf zijn wel weer weg nu als ook minder piekeren maar depressie voel ik nog. Wat een gedoe... iemand die tijdelijk oorsuizen gehad heeft? Sterkte iedereen