Ervaringen met Citalopram

citalopram

verminderde eetlust hoofdpijn trillingen angst duizeligheid verwijde pupillen wazig zien misselijkheid nerveus gevoel stijfheid kaak

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

03-02-2024 | Vrouw | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vandaag mijn eerste pil genomen. Best eng. En door de positieve verhalen houd ik mij vast dat het goed gaat komen. Dank iedereen.

29-01-2024 | Vrouw | 68
citalopram (10mg)
Ik heb dit voor angst ik word alleen maar zieker kan niks meer wie help me ik ben niet meer me zelf ik heb van de week te oxazepam in20 stuk in genomen zag het niet meer zitten nu ben ik nog ziekerwie een tip om hier uit te komen

27-01-2024 | Man | 19
citalopram (20mg)
Sinds ik begonnen ben met Citalopram 20mg van PCH had ik in het begin voordelen en merkte ik mij minder angstig etc. Ook werd ik minder depressief erdoor. Echter na verloop van de tijd kreeg ik steeds meer last van haaruitval. Hierdoor raad ik dit middel zeker niet aan. Ben er nu mee gestopt en merk al dat het beter gaat met mijn haar.

24-01-2024 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Vreselijke medicijnen niet aan beginnen!! Ik heb deze medicijnen 9 jaar moeten slikken omdat ik mijderjarig was kon ik niet zelf kiezen of ik ze wel of niet wilde slikken later (afgelopen zomer) hoorde ik en las ik ook dat je deze medicijnen niet langer dan 1 jaar mag slikken Ik ben begonnen in december 2014 en het is nu januari 2024 De paniek werd niet minder Ik ben [lees meer...]sinds augustus 2023 bezig met afbouwen dit moet allemaal zeergeleidelijk aan anders krijg je zware klachten Zelfs nu ik ze met druppels afbouw had ik nog een lange tijd Misselijkheid hoofpijn extreem duizeligheid paniekaanvallen en snachts zwetend wakkerworden met tintelingen door mijn hele lichaam Ik had minder zin om dingen te ondernemen en was minder vrolijk En de medicijnen deden niet waar ze voor dienen stress en paniek verminderen Ik zit nu nog op 2 druppels (4 mg) en hoop er in februari eindelijke vanaf te zijn nu dat ik er bijna vanaf ben heb ik amper nog paniekaanvallen en ben ik stukken vrolijker en rustiger Daarom raad ik dit medicijn echt af Niet aan beginnen

06-01-2024 | Vrouw | 56

22-12-2023 | Vrouw | 60
citalopram (10mg)
Vanaf de eerste week begon het trillen van binnen. De arts zei dat het tussen mijn oren zat en niet aan de citalopram.Ik kreeg zelfmoordgedachten. Ik kreeg slapeloosheid. Na 4 jr ploeteren besloot ik zelf af te bouwen.Ik herkende mezelf niet meer. Het afbouwen was zwaar maar ik zette door omdat mijn slaap terug kwam. Ik ben nu 3 jr van deze rotzooi af. Nooit meer voor mij.[lees meer...] Het trillen van binnen is nooit over gegaan. Ik denk dat deze rotzooi mijn neurosysteem heeft aangetast/beschadigd.

24-11-2023 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Dag allemaal, ik ben altijd al gevoelig geweest. Emotioneel en zenuwachtig voor spannende dingen of gebeurtenissen. Maar nu begin oktober was het weer mis. Ik word wakker om 6u met Ontspoorde zenuwen, misselijk, kok halzen, koud, warm, trillen, gehele nervositeit. Heel veel huilen en soms intens hard. Het niet alleen kunnen/willen zijn. Doodmoe. Er komt niets uit mijn han[lees meer...]den tot weinig. Ik ben nu 11 kilo afgevallen. eetlust helemaal weg. en ja zinnen verzetten. alles weet ik wel maar man ik ga door een hel. voel me zo kut, ik breng de kids naar school en daarna snel naar mijn ouders. Slaap veel overdag. Probeer wel iedere dag een stukje te lopen. Met moeite eet ik wat. Alles met lange tanden! Terwijl ik voorheen genoot van alles. Ik eet al weken geen koek snoep chips. In de ochtend wat yoghurt. Later een banaan In de middag met lange tanden een broodje. Vitamine pil. En avondeten en veel water. Ik wil zo graag dat dit over gaat. Nu einde van de middag ben ik nog steeds nerveus. Ik slik Sochtends 0,5 mg lorazepam om 6uur En ‘s avonds slikte ik citalopram 10 mg (15 dagen) daarna opgehoogd naar 20 mg (die slik ik nu 22 dagen) Wanneer komt er toch eens verbetering ? (Ben bij praktijk ondersteuner , psychosomatische fysio (nu gestopt) , kinesioloog, etc etc. Ik hoop dat iemand zich hierin herkent Wat doen jullie om de dag door te komen. Ik voel me vreselijk als ik op de bank hang , maar dat wel is waar mijn lijf naar verlangt. Overdag ga ik al juist niet naar bed. Ik blijf beneden. En dan zakken geregeld m’n ogen dicht. Als ik mij Sochtends zo voel. Wil ik liggen en rusten. Ik kan dan echt niet was opvouwen of puzzelen. Ik probeer wat op m’n telefoon te lezen. Tv aan voor afleiding en geluid. En zak ik soms weg en dat geeft me dan rust over m’n hele lichaam. En word ik wakker dan gieren de zenuwen weer door m’n buik. Ik zeg dan echt alles komt goed er is niets. Kom maar op met die zenuwen voel het maar je hoeft het niet weg te drukken Zoveel mindfulness geluisterd etc etc etc. Hoop op dat iemand wil reageren. Lotgenoten dat we elkaar kunnen helpen. Of moed toe kunnen spreken.

05-11-2023 | Man | 40
citalopram (30mg)
Klopt helemaal sex is een ramp en zelfs na gebruik nog steeds geen zin in sex en als er zin is dan lukt het gewoon niet inmiddels al even gestopt maar nog steeds geen goede resultaten

03-08-2023 | Vrouw | 32
Premenstrueel syndroom (PMS)
Inmiddels een week geleden gestart met Citalopram 10 mg. Tweede avond ook weer 10mg en derde avond in overleg met huisartsenpost naar 2,5mg. Bijwerkingen vreselijk: hartstikke ziek (spugen, diarree, zweten) en mentaal van het padje af. Alleen maar paniekaanvallen. Zoveel angst. Na het derde pilletje gestopt. Inmiddels ongeveer 4 dagen geen AD meer gehad, maar systeem is no[lees meer...]g compleet van slag. Zoveel angst. Wordt onderdrukt met 5 oxazepam per dag, maar ben helemaal op. Tussen de oxazepams komt het weer op: huid staat in brand, paniek, drukkende pijn hoofd, elektrische schokken). Ik slaap al een week nauwelijks en de paniek is zo hoog. Paar keer contact gehad met huisarts maar die kunnen ook niet vertellen wanneer het uit het systeem is. Al dingen, vanaf huilend op de grond, geroepen dat ze maar me op moeten laten nemen in een instelling of iets dergelijks. Vorige week was ik nog zo'n ander persoon. Ik zal zo erg blij zijn als dit uit mijn systeem is, mja wanneer dat is weet ik nu niet :( Het is niet mijn bedoeling een horrorverhaal te vertellen voor mensen die twijfelen hiermee te beginnen. Als tip kan ik wel meegeven om dit onder goede begeleiding te doen, bijvoorbeeld bij een psychiater. Ikzelf was net voor het weekend gestart op aanraden huisarts (die voor 2 weken later wel alvast een e-consult hadden ingepland) en ik kon dat weekend dus niemand bereiken. Behalve 3x de huisartsenpost (wat ik normaal nooit zou doen/durven) Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad en hoelang duurde het bij jou voordat het weer normaal was?

30-07-2023 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Ik neem nu mijn 4e pilletje in. Ik heb last van zweten, slapeloosheid, geen eetlust, moeheid, extra veel paniekaanvallen en versnelde hartslag. Het laatste maakt het voor mij zo moeilijk om door te zetten. Ik heb zoveel bang 😟 hopelijk wordt het allemaal beter.

14-07-2023 | Vrouw | 74
citalopram (20mg)
Goedenavond, Ik gebruik sinds 7 weken citalopram, de 1e 3 weken 10 mg, verhoogd naar 20 mg. Resultaat nihil, bijwerkingen vreselijk. Begon de eerste dagen met misselijkheid en geen trek in eten , gonzen in mijn hoofd, hoofdpijnen, tinnitus verergerd, dat alles werd na 20 mg nog veel erger, enige positive puntje wat ik heb is, ik kan iets beter slapen, nu 5 tot 6 uur [lees meer...]per nacht. Ik overweeg morgen terug te gaan naar 10 mg en dan rustig afbouwen omdat ik zeker 2 x per week nu het gevoel krijg alsof ik flauwvallen daarbij hoge bloeddruk ineens, normaal een hele lage bloeddruk nu. Als ik savonds in bed lig lijkt m'n hoofd uit elkaar te barsten en oorsuizen vreselijk, dus ik ga stoppen.

13-06-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Er zouden wat artsen zich terug mogen herscholen of patiënten rechtstreeks naar een psychiater doorverwijzen ! Als je langdurige stress hebt met verschillende gebeurtenis ( psychotrauma) is dit het middel om het nog meer te versterken zoals koffie, xtc enz….. . Ik had extreme paniekaanvallen , paranoïde waardoor de dosis werd verhoogd. Ik ging dood , plaste mij dood, at n[lees meer...]iet meer, sliep niet , uiteindelijk toch op het spoed geraakt waar ze mij omschakelde naar serlain, de zelfdoodgedachten waren afgezwakt maar het was zo ver dat ik een hypodentremie kreeg na 2 weken. Luister naar u patiënt want een paar uurtjes later zou ik eraan zijn geweest maar had op tijd zelf nog de ambulance gebeld !

01-06-2023 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Ik slik nu vanaf mijn 17e Fluoxetine voor depressie. Nu ben ik onlangs overspannen thuis komen te zitten door mijn werk en hierdoor onwijze slaap problemen gekregen (die ik al had maar nu nog erger). Ik heb toen der tijd van de huisarts Mirtrazipine gekregen om te kunnen slapen erbij. Hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik erg duf werd de dagen erna nog. Nu heb ik 2[lees meer...] keer aangegeven dat ik het liefst wil afbouwen omdat ik 6 jaar wel erg lang vind om deze medicijnen te gebruiken maar elke keer door de huisarts naar huis gestuurd onder het non van: Het is beter om af te bouwen als je stabiel ben (wat ik de komende jaren nog niet zie gebeuren) met je baan, je huis etc. Nu ben ik 6 weken geleden overgestapt naar Citralopam 20 mg en ben ik weer somber, huilerig en heb ik veel woede. De huisarts wil mij ophogen naar 30 mg terwijl ik er eigelijk heel erg klaar mee ben en wil afbouwen. Wat zouden jullie mij aanraden?

20-05-2023 | Vrouw | 54
citalopram (10mg)
Graag wil ik weten of er meer mensen zijn die bij het gebruik van Citalopram bij inname van de eerste pil in de loop van de dag een hoge bloeddruk kregen, 150/110? Enorme onrust door druk op/in mijn lijf, hoofdpijn, slappe armen en benen, verergerde hartoverslagen. De knoop in mijn buik, die er al maanden zat, was weg maar binnen 2 uur na inname van het medicijn was ik al[lees meer...]s een dweil. Zijn er mensen die de hoge bloeddruk herkennen bij de eerste keer inname van dit medicijn, 10 mg? Dank alvast voor eventuele reacties.

13-05-2023 | Vrouw | 50
citalopram (30mg)
Hoi, Ik zou je zeker adviseren om een dna test te doen. Dan kan je zien hoe goed je het medicijn verwerkt. Ik bleek citalopram niet goed te kunnen verwerken en tegelijkertijd had ik wel een voor mij (te hoge dosis), waardoor ik waarschijnlijk een psychose heb gehad. je kan het doen bij het erasmus in rotterdam, cyp2c19 moet dan zeker getest worden. succes! ////Redactie:[lees meer...] Daar zijn wij het helemaal mee eens en we brengen gelijk graag ook ons eigen, veel uitgebreider, aanbod op dit vlak onder de aandacht: https://www.mijnmedicijn.nl/dna/genetische-testen”////

14-04-2023 | Vrouw | 56
citalopram (10mg)
Ik slik nu 7 dgn citalopram 10mg. Ben hiermee begonnen vanwege aanvallen dat ik me helemaal niet goedvoelde met gevolg paniek en angst. Heb bloedonderzoek gehad en hartfilmpje hier kwam niks uit. Arts adviseerde met citalopram te beginnen. Maar wat is dit zwaar, continue bang voor dood, voel me zo afwezig afgewisseld met huilbuien ,snachts niet durven slapen onrust. Hee[lees meer...]ft iemand dezelfde ervaring en kan mij beetje oppeppen want op dit moment wil ik eigenlijk stoppen en is het misschien beter om ze savonds in te nemen ipv smorgens