Ervaringen met Citalopram

citalopram

verminderde eetlust hoofdpijn trillingen angst duizeligheid verwijde pupillen wazig zien misselijkheid nerveus gevoel stijfheid kaak

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

12-05-2023 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Dit herken ik ook. Na 2 weken opgehoogd naar 20. Tot 6 weken geen klachten en ineens weer wel, ook in combinatie met weer werken. Gelukkig lees ik hier dat dit vaak ook tijdelijk kan zijn? Nog niet ophogen dus….?!

04-04-2023 | Vrouw | 41
citalopram (10mg)
Deze nu 6 dagen genomen, 10 mg. Voordat ik begon ging het redelijk.. nu super veel bijwerkingen, vooral verergering spanning, hoofdpijn etc. Duizeligheid lijkt minder. Kan iemand mij geruststellen? Huisarts zegt klachten duren 1, Mac 2 weken…. Zo voelt het niet! De vraag of het dit wel waard is komt nu steeds omhoog.. maar zou zo graag zien wat de werking gaat doen!

19-03-2023 | Vrouw | 41
citalopram (30mg)
Werkte bij mij in het geheel niet. Ook geen enkele bijwerking

19-03-2023 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
4 jaar geleden begonnen met 20mg citalopram. alleen de eerste 10 dagen waren pittig met bijwerkingen. Maar met oxazepam af en toe ging dit wel goed. Ik probeerde elke dag even te wandelen en tussendoor gewoon nog voor de kinderen zorgen, dat ging prima. Heeft jarenlang goed gewerkt en ben vorig jaar voorjaar gaan halveren naar 10mg. Ging ook heel lang goed. Daarna verder a[lees meer...]fbouwen en ben 5 weken helemaal gestopt geweest. Dat werd erg pittig en spanningen en onrust kwamen terug. Dus weer met 10mg begonnen maar dat had te weinig effect en dus door naar 20mg. Helaas heeft het de afgelopen maanden erg gerommeld en het heeft niet meer het effect gehad wat het voorheen had helaas. Nu ga ik dus switchen naar paroxine (xeroxat) en ik hoop heel erg dat dat weer goed gaat aanslaan!. Ik was over citalopram wel altijd erg tevreden. Weinig bijwerkingen alleen die jaren geen zin/puf om intensief te sporten.

01-03-2023 | Vrouw | 41
citalopram (30mg)
In 2011 gestart bij (postnatale) depressie. Opgebouwd tot 30 mg maar behalve heel veel bijwerkingen waardoor ik me nog slechter ging voelen geen effect. Na 6 maanden zonder problemen afgebouwd wat voor mij bevestigde dat ik er niet veel aan heb gehad. In 2018 bij burn out / depressie weer geprobeerd. Maar zelfde resultaat. Ik had liever toen iets anders geprobeerd maa[lees meer...]r was te ver heen om daar aan te denken. Ook toen geen echt effect gemerk en na 1.5 jaar weer gestopt. Nu begonnen met sertraline. Dat werkt wel op de angst en onrust. Maar m'n stemming is nog niet veel beter en wisseld. Maar ik gebruik het pas 7 weken en net 2 weken naar 100. Dus ik hoop dat ik daar nog een mooie andere recentie over mag schrijven.

07-10-2023 | Vrouw | 42
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Lieve mensen, Ik wil graag mijn verhaal delen met jullie in de hoop dat jullie er wat aan hebben. Dit is voor mij de 3e keer dat ik met citalopram ben gestart. Ik heb een complexe ptss. Iedere keer dacht ik, ik stop met de inname. Ben geen voorstander van medicatie. Maar liever medicatie dan de hevige depressies en dissociaties. Maar: Ik heb ook veel andere medicat[lees meer...]ie in het verleden gehad. Maar deze werkt bij mij het allerbeste. Wat ik lees in jullie verhalen is heel herkenbaar. Tips; hopelijk hebben jullie er wat aan 😀 - Afvlakking van gevoelens/emotie; mijn dosering verlaagd van 30 naar 20 mg. - inname s'avond ipv s'ochtends. Citalopram maakt je moe. - start citalopram beste 10 mg dosering. In de 1e 4 weken lorazepam ernaast nemen. Niet teveel max 1 mg op een dag. Op deze manier zijn de bijwerkingen veel milder. Lorazepam en citalopram beide 2x beide mee gestopt. Lorazepam is lastiger maar daarom neem het minimaal in en niet langer dan nodig is. Want het is verslavend. Blijf positief bij de start en afbouw. Neem je rust, eet en drink goed. Afleiding zoeken waar je relaxed van wordt, voor mij is dat series kijken 😀 Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad. Lieve groet en hou vol, je kunt het!

23-01-2024 | Vrouw | 43
Chronische depressie
Sinds november 2023 slik ik citalopram. Eerst 10 dagen 10 mg. Daarna opgehoogd naar 20 mg. Mijn constante piekergedachten, slechte slaap en lichte depressie zijn bij mij al vanaf dag 1 afgenomen. Ik kan veel beter relativeren en dingen op hun beloop laten zonder me daar heel druk over te maken. Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad. Libido was in het begin wel lager en een[lees meer...] orgasme krijgen was moeizaam, maar dat is na een aantal weken weer beter geworden. Verder wel wat kleine veranderingen in mijn lijf, maar geen vervelende klachten.

13-04-2023 | Vrouw | 43
Psychische klachten
Na mijn kankerdiagnose en die van mijn zus raakte ik overspannen, ik kon niet meer. Het begon met hyperventilatie en daarna paniek en angstaanvallen. In eerste instantie oxazepam gebruikt maar dat hielp niet genoeg. Toen voor de zoveelste keer naar de huisarts en tegen mijn gevoel in begonnen met 10 mg. De eerste 2 weken waren een hel, alles werd nog eens erger. Maar ik hi[lees meer...]eld vol! Nu bijna 7 weken later voel ik me een ander mens. Geen oxazepam meer, ik kan weer lachen ipv huilen de hele dag en durf weer naar de toekomst te kijken. Al moet ik dit mijn hele leven slikken, dat boeit me niet. Het helpt me.

13-06-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Er zouden wat artsen zich terug mogen herscholen of patiënten rechtstreeks naar een psychiater doorverwijzen ! Als je langdurige stress hebt met verschillende gebeurtenis ( psychotrauma) is dit het middel om het nog meer te versterken zoals koffie, xtc enz….. . Ik had extreme paniekaanvallen , paranoïde waardoor de dosis werd verhoogd. Ik ging dood , plaste mij dood, at n[lees meer...]iet meer, sliep niet , uiteindelijk toch op het spoed geraakt waar ze mij omschakelde naar serlain, de zelfdoodgedachten waren afgezwakt maar het was zo ver dat ik een hypodentremie kreeg na 2 weken. Luister naar u patiënt want een paar uurtjes later zou ik eraan zijn geweest maar had op tijd zelf nog de ambulance gebeld !

03-05-2023 | Vrouw | 45
citalopram (20mg)
Ik gebruik dit medicijn al 10 jaar elke avond neem ik er 2 stuks van 20 mg, en mijn angsten zijn volledig weg! ik gebruik het wel in combinatie met diazepam 10 mg waar ik er s'avonds ook van neem.Maar heb nu eindelijk terug een normaal leven zonder angstaanvallen of zenuwen.Ik zou echt niet meer zonder dit middel kunnen! heb na vele andere depressivia's eindelijk de juiste[lees meer...] gevonden! die me dus geen enkele bijwerking geeft! ik ben zo blij dat ik terug een normaal leven heb.Dus ja mij heeft het enorm geholpen maar iedereen is anders natuurlijk

09-10-2023 | Vrouw | 47
citalopram (40mg)
Na jarenlang 10mg te hebben geslikt, kwam ik in een depressie. Daarom de citalopram opgehoogd naar 40mg. En gelukkig helpt het voor mijn hoofd, maar ik baal echt enorm van de gewichtstoename!!! 😢 Hopelijk gaat mijn gewicht niet verder omhoog.

18-04-2023 | Vrouw | 48
citalopram (20mg)
het helpt mij om in mindere tijden het hoogf koel te houden en positief te blijven

11-03-2024 | Vrouw | 49
Sociale fobie
Citalopram heeft voor mij 100% geholpen. Ik heb een sociale angststoornis waar ik in bepaalde situaties best veel last van had. Nadat ik Citalopram ben gaan slikken (nu zo'n 4 jaar) krijg ik complimenten over mijn spontaniteit. Tevens wordt er gezegd "jij maakt toch makkelijk contact", iets wat ik me een aantal jaar geleden nooit voor had kunnen stellen. Wel heb ik direct [lees meer...]40 mg van mijn huisarts gekregen en hierdoor raakte ik mijn natuurlijke filter kwijt waardoor ik "losgeslagen" was. Zelf aangeven te willen minderen naar 30 mg. Dat is beter voor mij. In de nabije toekomst wil ik naar 20 mg. Maar helemaal zonder? De eerst komende jaren niet!

08-12-2023 | Vrouw | 49
citalopram (30mg)
Wat heb ik veel op deze site doorgebracht , alleen maar kijken naar de ervaringen van anderen. Ik zal hier mijn positieve verhaal delen aangezien ik dat ook zo nodig heb gehad. Ik ben dankbaar dat ik hier 3 mnd geleden 2 heel positieve verhalen heb gelezen daar heb ik me aan vastgehouden en ik heb die verhalen elke dag gelezen. Ik zal hier mijn positieve verhaal vertellen[lees meer...]. Ik had helaas vaak last van piekergedachten , alleen maar bedenken wat er fout kon gaan en vooral veel zorgen maken. Ik had daardoor elke dag een heel naar gevoel , zo nerveus en zo angstig , ik kon helemaal niets meer , was zo onrustig . Ik ben toen op 5 oktober gestart met 20 mg citalopram , ik was erg bang voor de bijwerkingen , maar ik heb er echt geen last van gehad 🙏🏻. Het mag in ieder geval geen naam hebben. Elke dag dacht ik voel ik al verandering en zal dit wel aanslaan ….ik bleef googelen en ook was ik bang dat dit middel niet zou aanslaan…immers ik had geen bijwerkingen …na 2 weken ben ik opgehoogd naar 30 mg. Inmiddels zit ik 6 weken op 30 mg en ik voel me zo fijn. Ik pieker zoveel minder en ik voel me weer gelukkig heb mijn leven weer terug . Ik ben zo ontzettend dankbaar en gelukkig en blij. Geef het even de tijd , ik denk dat ik na 4 weken iets begon te merken. Ik voel me ook zeker niet afgevlakt , kans weer lachen en leuke dingen doen , maar ik maak me niet meer zo snel druk 😀. Graag wil ik mensen hier een hart onder de riem steken. Ook ik vind het spannend om te beginnen , er rust ook zo’n taboe op anti-depressiva, ik zelf was niet depressief , maar ik piekerde 24 uur per dag . Mocht je vragen willen stellen, stel ze gerust. Ik vind het belangrijk dat hier ook positieve verhalen staan. Ik heb daar zelf zoveel behoefte aan gehad en het heeft me enorm geholpen. Vaak lees je hier veel negatieve verhalen, maar het kan ook een heel positief verhaal zijn 😀. Mocht iemand vragen hebben, stel ze gerust, ik help graag.

13-05-2023 | Vrouw | 50
citalopram (30mg)
Hoi, Ik zou je zeker adviseren om een dna test te doen. Dan kan je zien hoe goed je het medicijn verwerkt. Ik bleek citalopram niet goed te kunnen verwerken en tegelijkertijd had ik wel een voor mij (te hoge dosis), waardoor ik waarschijnlijk een psychose heb gehad. je kan het doen bij het erasmus in rotterdam, cyp2c19 moet dan zeker getest worden. succes! ////Redactie:[lees meer...] Daar zijn wij het helemaal mee eens en we brengen gelijk graag ook ons eigen, veel uitgebreider, aanbod op dit vlak onder de aandacht: https://www.mijnmedicijn.nl/dna/genetische-testen”////

29-03-2023 | Vrouw | 50
citalopram (10mg)
Ik ga vandaag beginnen met de citalopram en vroeg me af of de Oxazepam gelijktijdig ingenomen kan worden.