Ervaringen met Citalopram

citalopram

verminderde eetlust hoofdpijn trillingen angst duizeligheid verwijde pupillen wazig zien misselijkheid nerveus gevoel stijfheid kaak

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

15-04-2023 | Man | 26
citalopram (40mg)
Goedemiddag allen, Ik slik nu bijna 6 weken 40mg Citalopram. In de basis gaat het wat beter maar word in de ochtend mega onrustig en gespannen wakker. Daarnaast loopt de spanning in de dag op in de buik en voel ik me soms wat depressief. Zijn er mensen die dit herkennen? Zijn dit nog bijwerkingen? Gaat dit over?

03-04-2023 | Man | 26
citalopram (40mg)
Ik ben in 2017 begonnen met citalopram en daar zat ik op 20MG. Na 5 jaar ben ik naar de dokter gegaan door slechte eetlust en hij liet mij in één keer stoppen en overstappen op clomipramine. Na dit 3 weken te hebben geslikt bij het IHT van GGZ terrecht gekomen door totale angst en paniek zonder nog te kunnen slapen of eten. Ik heb opnieuw mijn bloedwaarde laten testen [lees meer...]en bleek citalopram dus prima te kunnen hebben. 1 week 20mg geslikt en zit nu 3 weken op 40MG. De meeste angst en paniek klachten zijn verdwenen. Het enige waar ik nog veel last van heb is spanning op de buik, onrust in m'n lichaam en wat neutraal in mijn gevoel. War is jullie ervaring? Herkent iemand dit en gaat dit over?

20-02-2023 | Vrouw | 26
citalopram (20mg)
Ik ben begonnen door een angststoornis. En de eerste maanden heb ik gedacht dat er verbetering was. Nu na een halfjaar merk ik dat de angst weer terug komt.. is dit normaal? En/of hebben meerdere hier last van?

06-06-2023 | Man | 27
citalopram (60mg)
Goedemiddag allen, Zou iemand willen reageren en mij gerust kunnen stellen? Ik ben nu anderhalf week opweg van 40 naar 60 mg. Ik ben het overzicht kwijt, verlies mezelf soms, de hele dag spanning en paniek in mijn lijf, duizelig en raak soms echt de weg kwijt. Voorheen heb ik 5 jaar 20 mg geslikt maar dit was genoeg. Nu zit ik in de verhoging en weet niet zo goed[lees meer...] wat moet ik moet doen. Herkent iemand dit? Hoor het graag en alvast bedankt voor het reageren

08-03-2023 | Vrouw | 27
citalopram (20mg)
Na jarenlang struggelen met steeds terugkerende depressieve episoden toch begonnen met antidepressiva . Door een eerdere niet fijne ervaring met AD (Fluoxetine) ben ik lang sceptisch geweest ten aanzien van medicatie. Maar ik heb vanaf mijn 18e al veel verschillende (intensieve) therapieën gevolgt die niet voldoende hebben geholpen. Ik ben er nu van overtuigd dat mijn lich[lees meer...]aam/hersenen bepaalde stofjes misten en dat het niet in balans was. Lastig is te zeggen wat te maken heeft met natuurlijk herstel en waar de AD z'n werk doet. Maar algeheel heb ik echt het gevoel dat ik in mijn hoofd rustiger ben geworden. Ik maak me minder druk, voel minder angst en mijn zelfvertrouwen is toegenomen. Mindere dagen gaan niet meer zo diep. En ik voel mij vrijer, spontaner, vrolijker en opener. Ik slik nu 3,5 maand 20 mg, heb het van 10 opgebouwd in twee weken tijd naar 20. In deze tijd voelde ik mij wat futloos, en wazig. Maar vooral ontzettend moe. De moeheid heeft sowieso nog even aangehouden totdat het wegtrok. Nu heb ik over het algemeen weer energie en ik slaap goed. Ik ben blij met mijn keuze.

10-04-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten

duizeligheid misselijkheid wazig zien hoofdpijn afwezig voelen

Na heel erg veel wikken en wegen tòch de sprong in het diepe gewaagd om te beginnen met antidepressiva. Ik zit inmiddels ruim anderhalf jaar thuis vanwege cptss. Inmiddels heb ik mijn ptss overwonnen, maar bleef ik tot mijn eigen teleurstelling depressieve gevoelens hebben, stemmingswisselingen, dwangneigingen en piekerde ik veel. Dus ben ik over mijn kritische ste[lees meer...]m heen gestapt en in overleg met mijn psychiater begonnen met 20mg Citalopram. Mijn psychiater is een voorstander van gelijk op een juiste dosering starten zodat je niet al te lang last hebt van de bijwerkingen met het opbouwen. De bijwerkingen waren vooral lichamelijk pittig (deze hielden zo’n 2-3 weken aan), maar ik voelde tegelijkertijd ook bijna direct (waarschijnlijk placebo, maar daar heb ik geen problemen mee haha) een positief verschil. Ik ben energieker, voel me lichter in mijn stemming en heb meer draagkracht en belastbaarheid! Na zo’n 2 maanden verhoogd naar 30mg omdat ik benieuwd was of dat een NOG beter effect zou hebben (je bent perfectionist of je bent het niet…), maar de opbouw was verschrikkelijk en ik had voornamelijk meer last van de vervelende bijwerkingen dan dat het een positieve invloed had op mijn stemming. Dus ik ben nu weer aan het afbouwen naar 20mg. Ik zou het oprecht iedereen die twijfelt aanbevelen. Er hangt zo’n stigma rondom antidepressiva, maar het is simpelweg een extra stofje nemen welke je hersenen zelf onvoldoende in staat zijn om aan de maken. Als je ijzertekort hebt, neem je ook een hulpmiddel op dit aan te vullen, toch? Probeer het niet te zwaar te maken voor jezelf/er teveel lading aan te geven. Dit was waarom het mij zoveel tijd heeft gekost om aan te geven dat ik een hulpmiddel zou willen uitproberen. Dus bij deze een hart onder de riem als jij momenteel door dezelfde twijfels ervaringen aan het onderzoeken en afwegen bent! Als het helpt is dat alleen maar een hele verademing! Gun jezelf dat steuntje in de rug :)

10-12-2023 | Vrouw | 28
citalopram (10mg)
Sinds 14 dagen ben ik begonnen met citalopram 10 mg voor mijn prikkelbare darm syndroom en daarbij paniek en angst klachten. Ik ga er niet omheen draaien maar de bijwerkingen zijn een ramp geweest. Vandaag op dag 14 word ik voor het eerst wakker zonder hoofdpijn, maar nog wel heel moe. De duizelingen, oorsuizen, kaakklemmen en kotsen zijn gelukkig weg. Wel blij dat ik do[lees meer...]orgezet heb. Hopelijk begin ik vanaf nu iets te merken, want dat duurt meestal 4 weken. Voor de mensen met zenuwpijn waarbij dit niet helpt, probeer amitryptiline. Dit heb ik 3 jaar geslikt en werkte echt top voor zenuwpijn, maar daar werd ik persoonlijk heel onrustig van. Dus vandaar mijn schakel met citalopram.

25-08-2023 | Vrouw | 28
citalopram (40mg)
Hier een positieve review! Ik gebruik citalopram nu iets meer dan een half jaar en ik kan zeggen dat het mijn leven gered heeft! Ik pieker zoveel minder, veel minder angst en sta weer positief in het leven! Het opbouwen ging prima, de eerste week 10, daarna een week 20, toen 2 weken 30 en daarna over op 40 mg. De bijwerkingen die ik heb is wat meer vermoeidheid maar[lees meer...] dit was na een aantal maanden al veel minder. Ook libido is amper aanwezig. Enigste wat ik echt als zeer vervelend ervaar is het hyperhidrose, dus het erge zweten op mijn voorhoofd/nek/neus etc. Vooral in de zomer druipt het zweet me van mij af, erg beschamend ook. Maar ondanks dat heeft de citalopram mij gered, ik was ontzettend hopeloos, hele dagen huilen en zag het leven niet meer zitten. Nu kan ik genieten van ook de kleine dingen in het leven en voel ik mij zoveel positiever! Geen stress meer om bijvoorbeeld naar een winkel te moeten gaan, nu sta ik al in de winkel zonder er ook maar over gepiekerd te hebben.

08-07-2023 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik heb een angststoornis met depressieve klachten. Ik gebruik Citalopram 20 mg 1x daags sinds 2015 en het werkt heel goed. Geprobeerd af te bouwen maar dan komen de klachten terug dus blijf het gebruiken.

05-06-2023 | Vrouw | 28
citalopram (30mg)
Februari dit jaar gestart met citalpram 10 mg, na 3 weken opgehoogd naar 20 mg en na nog eens 3 weken opgehoogd naar 30 mg. Nu 4 maanden later na de start van citalopram kan ik echt zeggen dat dit middel goed werkt. In het begin veel bijwerkingen gehad, ook bij iedere ophoging weer bijwerkingen, maar daarna werd het echt beter. Ik kan echt zeggen dat het met de maand fijne[lees meer...]r en beter en normaler gaat voelen. Ik slik dit wel icm met haptonomie en cgt en exposure therapie bij de psycholoog.

10-01-2024 | Vrouw | 29
citalopram (30mg)
Ik wil graag mijn verhaal delen om mensen te helpen die twijfelen of steun halen uit mijn verhaal. Mijn eerste klachten begonnen met spontane paniekaanvallen, er was niks aan de hand, ik was gewoon aan het werk in mijn eigen salon. Het overviel mij en het voelde als een hartaanval. In deze periode stond ik op de wachtlijst voor schematherapie en had ik 20 sessies afger[lees meer...]ond bij de psycholoog voor verschillende therapie vormen. Ik had een drukke periode achter de rug, waar veel verdriet en stress was bij komen kijken. Alle signalen van mijn lichaam genegeerd. Langere tijd was ik al moe en uitgeput. De wachtlijst voor schema therapie was 1 jaar, dit was zwaar. Toen ik de ene paniekaanval na de andere kreeg, bleef ik er tegen vechten en accepteerde ik dit niet. In de diepste periode van mijn leven overleed tegelijkertijd plotseling mijn schoonvader, waarbij ik in huis woonde en als een eigen vader voelde. Emotioneel gezien was ik de periode ervoor mijn ouders verloren en dit alles bij elkaar zorgde ervoor dat het niet meer ging. Mijn bloeddruk steeg naar bovendruk 160 en onderdruk 100, ik was 10 kilo afgevallen en woog ik nog maar 52kg bij 172cm, maatje 34 daar hing ik in. Ik kon niet meer eten en als ik at zat ik binnen 5 min op de wc en stootte mijn lichaam het af. Geen enkele prikkel kon ik nog verwerken en zelfs kijken uit mij ogen ging niet en moest me voor alles afsluiten. Het voelde elke dag alsof ik dood ging. Dit is een trauma geworden en voelde zo echt dat ik er soms naar verlangde om opgenomen te worden. Toen het spoed nummer naar de dokter gebeld en zij gaf aan dat ik echt hulp nodig had en dit niet alleen kon. We zijn toen met citalopram 10mg begonnen. Na 2 weken naar 20 en na 6 weken naar 30mg. Citalopram heeft mij echt gered, ik kon weer een normaal leven lijden. Weer dingen doen en mijn moeheid ging eindelijk ook weg. Ik had genoeg aan 8u slaap ipv 11u en nog was dat nooit genoeg. Na een half jaar ben ik al gaan afbouwen om te stoppen, want ik wou tijdens mijn schema therapie stopen. Hier heb ik zoveel geleerd en veranderd waardoor ik dacht het niet meer nodig te hebben. Afbouwen ging goed. Van 30 naar 20 en naar 10. Inmiddels kwam me moeheid wel wat terug en de lichte onrust in mijn lichaam. Maar inmiddels was ik nergens meer bang voor en kon ik het wel aan. Ik heb ademhalingsoefeningen geleerd en ik mediteer waardoor ik de rust kan bewaren. Van 10 naar 0 was te snel dus deed ik het in stapjes van 2 mg eraf per week. Bij elke mindering moest ik 3 dagen wennen maar uiteindelijk op 0 was prima. Langzamerhand kwamen wel alle klachten terug, ik kon weer niet meer full time werken, geen sociale dingen doen, mezelf steeds afsluiten om prikkels te verwerken en zo maar verder. Via mijn psychotherapeut ben ik bij een psychiater terecht gekomen en samen besloten na lang twijfelen toch weer te beginnen met citalopram. Inmiddels op 20mg en gaat echt top. Maar alleen heel veel last van filteren en er komt teveel binnen. Hiervoor gaan we kijken of 30mg werkt of anders iets wat hier bij werkt. Ik merk alleen dat ik erg vergeetachtig ben en een slechte concentratie heb. Is dit bij andere bekend als bijwerking wat je na langere tijd kan krijgen van citalopram?

05-09-2023 | Vrouw | 29
citalopram (30mg)
Gebruik dit medicijn inmiddels al weer 10 jaar. 2x geprobeerd af te bouwen waarvan ook 2 keer teruggevallen in depressie + bijkomende angstklachten. Als je al langer rondloopt met depressiviteit of angstklachten en je overweegt de stap naar medicatie, laat je dan vooral niet gek maken door alle horrorverhalen op het internet maar maak het bespreek bij een arts/psychiate[lees meer...]r en laat je goed inlichten. De opbouwperiode(n) heb ik als zeer heftig ervaren, maar ook dit gaat voorbij! Schaam je niet om tussendoor contact op te nemen met een hulpverlener. Zij zijn er om je door deze periode heen te helpen. Bij mij begon de medicatie rond de 6/8 weken te werken. De enige bijwerking die ik als vervelend ervaar is een gedeeltelijk verlies van libido en moeite om klaar te komen. Maar goed, als ik depressief ben, moet ik hier überhaupt niet aan denken dus hier valt mee te leven. Leven met depressie en angst is niet niks. Blijf km hulp vragen en blijft praten!

30-03-2023 | Vrouw | 29
citalopram (20mg)
Eind november 2022 begonnen met de citalopram, na veel bijwerkingen en mij echt slecht gevoeld te hebben ben ik zo blij dat ik dit ben gaan gebruiken. Voel mij veel minder angstig, paniek komt niet meer tot een piek en ebt snel weg, voel mij vrolijker en minder gespannen. De slechtere dagen zijn veel beter te handelen en ook dit zijn geen hele dagen meer. enige wat ik so[lees meer...]ms nog heb ik dat prikkelende/ tintelende gevoel tussen mijn wenkbrauwen (neusbrug) hebben meer mensen dit? ik moet in januari 2024 terug om afbouwen te bespreken maar of ik dit wel wil weet ik nog niet aangezien ik mij in jaren niet meer zo gevoeld heb.

14-03-2023 | Vrouw | 29
citalopram (20mg)
Jaren terug ben ik na 12 jaar begonnen met therapie en citalopram. Ik functioneerde al jaren met angst en paniek, maar merkte pas toen ik een relatie kreeg met mijn toenmalige vriend, dat ik mensen niet mijn hele leven kon ontwijken. Ik moest mijn probleem aan gaan pakken. Van 10mg, na 2 weken opgebouwd naar 20mg. Ik voelde me na 2 maanden helemaal top, icm de sessies bij [lees meer...]de psycholoog, kon ik de hele wereld aan. Na een halfjaar kwam het terug, opgehoogd naar 30mg.. voelde me al gauw weer goed. Nog een jaar geslikt en toen gaan afbouwen. Ongeveer 4 jaar later stopte ik met de anticonceptiepil en na 4 maanden leek er wat in mij te knappen: pure paniek, angst, huilbuien, donkere gedachtes, niet kunnen functioneren of naar buiten durven. Na 2 weken pure ellende toch weer begonnen met de anticonceptiepil, ik voelde me langzaam beter.. Maar ergens was de angst/paniek getriggerd, waardoor ik het moeilijk los kon laten. Weer opnieuw in therapie en begonnen met citalopram, wat er erg inhakte met flink wat bijwerkingen. Van 10 naar 20mg gegaan na 2 weken. Weer bijwerkingen. Na 8 weken voelde ik me top, meer energie en mijn angst/paniek was zo goed als verdwenen. Na 10 weken was het weer minder.. somber, misselijk, buikpijn, onrust, wakker worden in de nacht met een onrustig gevoel en tintelingen in mijn armen en benen. Nu zit ik in week 13 en ga ik toch maar ophogen naar 30mg en hoop ik toch dat ik mijn normale leven weer kan leven!:)

17-01-2024 | Man | 30
citalopram (20mg)
Hallo, ik flink sinds begin oktober van vorig jaar citalopram. Ik ben het begonnen met slikken vanwege ernstige angst en paniek die ik eigenlijk al jaren ervaar. Een aantal jaar geleden heb ik paroxetine gebruikt, maar daar ben ik na, ik denk, ongeveer 1 jaar snel mee gestopt. Ik ben vorig jaar weer in een dip terecht gekomen waarbij ik het allemaal niet zag zitten, geen g[lees meer...]edachtes met de doode maar meer het gevoel dat ik niet meer weet wat goed voor mij is en ik kon niet goed meer nadenken. Na het gebruik hiervan is dat iets verbeterd, maar ik merk dat ik na al die maanden (3-4 maanden) nog steeds heel erg rusteloos ben en het gevoel heb dat ik in situaties met andere persoon niet mezelf ben en dit ook moeilijk word. Ook al weet ik diep van binnen hoe het zou moeten, het komt er als ware niet uit. Ik ben zo erg benieuwd of mensen zich hier in herkennen? Ik heb gesprekken met de psycholoog, maar ik ben ook juist heel hernieuwd naar mensen met dezelfde symptomen en gevoelens die hierop lijken.

17-01-2024 | Man | 30
citalopram (20mg)
Hallo, ik flink sinds begin oktober van vorig jaar citalopram. Ik ben het begonnen met slikken vanwege ernstige angst en paniek die ik eigenlijk al jaren ervaar. Een aantal jaar geleden heb ik paroxetine gebruikt, maar daar ben ik na, ik denk, ongeveer 1 jaar snel mee gestopt. Ik ben vorig jaar weer in een dip terecht gekomen waarbij ik het allemaal niet zag zitten, geen g[lees meer...]edachtes met de doode maar meer het gevoel dat ik niet meer weet wat goed voor mij is en ik kon niet goed meer nadenken. Na het gebruik hiervan is dat iets verbeterd, maar ik merk dat ik na al die maanden nog steeds heel erg rusteloos ben en het gevoel heb dat ik in situaties met andere persoon niet mezelf ben en dit ook moeilijk word. Ook al weet ik diep van binnen hoe het zou moeten, het komt er als ware niet uit. Ik ben zo erg benieuwd of mensen zich hier in herkennen? Ik heb gesprekken met de psycholoog, maar ik ben ook juist heel hernieuwd naar mensen met dezelfde symptomen en gevoelens die hierop lijken.