citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

27-03-2021 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik heb mijn leven weer terug! Twee en een halfjaar geleden begonnen met dit medicijn. Ik kende al jaren angst, paniek en depressieve gevoelens. Ik begon met 10mg en na twee weken overgegaan naar 20mg. Ik vond het ontzettend eng om te beginnen met het medicijn, maar wat ben ik blij dat ik het wel gedaan heb. Ik heb mijn leven terug! De eerste week voelde ik me soms wat afwe[lees meer...]zig, maar na een week was dit volledig weg. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Beste keuze uit mijn leven!

02-03-2021 | Man | 28
citalopram (10mg)
Vanwege depressie en angststoornis begonnen aan Citalopram. Zeven jaar tegen deze keuze aan gehangen en alle andere opties geprobeerd. Het was de angststoornis die het zo eng maakte. Met doodsangsten slikte ik mijn eerste pilletje en zat ik trillend van angst klaar voor de vreselijkste bijwerkingen, en toen... Gebeurde er niks. Ik kreeg een beetje een droge mond. Ik ove[lees meer...]rtuigde mezelf dat het vast nog ging komen, maar de weken gingen voorbij en er kwam niks. De droge mond blijft en ik merkte ook dat er op seksueel gebied wat meer stimulatie nodig is om een hoogtepunt te bereiken. Verder heb ik absoluut niks gemerkt van de Citalopram qua bijwerkingen. Qua effect begon ik al erg snel verandering te merken. Ik heb de neiging erg gevoelig te zijn voor geneesmiddelen en merkte al binnen twee weken dat ik vrolijker was en meer energie had. De donkere bril van de depressie ging af en ook de (sociale) angststoornis leek langzaam af te nemen. Opeens durfde ik dingen die ik eerst doodeng vond: een winkelmedewerker wat vragen, iemand op straat aanspreken die in de weg stond. Kleine dingen die voor mij doodeng waren voorheen. Mijn vriendin en andere mensen om me heen zeiden dat ik een totaal ander persoon leek: vrolijker en energieker. En zo voel ik me ook. Eerst geloofde ik nog dat het misschien een placebo effect wat maar na 7 weken kan dat ook niet meer. Het werkt echt en het is geweldig. Het gaat niet je totale leven veranderen, maar het is het zetje in de rug wat ik nodig had. Hetgeen wat me 's ochtends uit mijn bed en onder de douche krijgt. Hetgeen wat zorgt dat ik niet meer overbelast raak door de kleinste dingen. Hetgeen wat me dingen laat doen die vroeger te eng waren. Het helpt me rationaliseren. En op die manier kun je gewoontes opbouwen en via exposure je angsten overwinnen zodat je hopelijk snel zonder de pillen een normaal leven kunt leiden. Dus voor mij is Citalopram een geweldige keuze geweest. Veel recensies zijn van mensen die net begonnen zijn en moeten niet te serieus genomen worden. Het kan tot 8 weken duren voor je iets merkt en bijwerkingen zijn voor iedereen anders. Doe je eigen research en maak een weloverwogen beslissing. Voor mij was het na vele jaren twijfelen de juiste keuze.

23-01-2021 | Vrouw | 28
citalopram (10mg)
Na 3 jaar intensive therapie vanwege jeugdtraumas , depressie en een angststoornis lukte het toch niet om weer aan het werk te gaan etc. Ik bleef mij somber voelen. Een half jaar na deze therapie toch gestart met 10 mg citalopram. Nu na 3 weken voel ik mij al zoveel beter! De somberheid is weg en alles gaat gewoon een stuk makkelijker. Ik voel een soort vrolijkheid die ik [lees meer...]al een tijd kwijt was. Bijwerkingen alleen de eerste week minimaal. Wat hoofdpijn, duizelig en niet kunnen slapen, maar dit was na 4 dagen over en sinds dien slaap ik gewoon 9 uur aan een stuk. Ik was sceptisch na mijn Google zoektocht naar ervaringen. Als je twijfelt probeer het! Het heeft mij net het laatste zetje gegeven om weer te kunnen genieten.

08-07-2020 | Vrouw | 28
citalopram (30mg)
Dit medicijn is mij voorgeschreven tegen depressie en sociale angststoornis. Ik ben er heel tevreden over; voor het eerst in jaren voel ik me oké. Soms slechte dagen, maar niet zo erg en zo lang als vroeger, en er is altijd een algemeen basisgevoel dat het goed komt. Dit basisgevoel zorgt dat ik eindelijk goed aan de therapie en mezelf kan werken. Ik merk een sterke vermin[lees meer...]dering in negatieve gedachten, angstigheid, en spanning, en ik zie dat terug in mijn gedrag, lichaamshouding en energieniveau.

12-08-2020 | Vrouw | 29
citalopram (30mg)
Ik was erg terughoudend en heb eerst 2 jaar therapie geprobeerd. Toen niks mij hielp toch maar ad begonnen (citolapram). Ik voelde me na een maand echt beter en kon weer meer ondernemen. Na een half jaar merkte ik echt dat ik mezelf vrijwel weer normaal voelde. Angst regeert mijn leven niet meer.

18-03-2020 | Vrouw | 29
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het middel werkt voor mijn gevoel maar net iets beter dan de last die ik vind door de bijwerkingen. Ik kan weer redelijk deelnemen aan de maatschappij dankzij dit middel. Nadelen; Ik kan niet meer zo goed nieuwe dingen aanleren sinds ik dit middel gebruik. Ik heb altijd honger zelfs als ik vol zit en aan de andere kant is mijn emotie te veel afgezwakt om mij genoe[lees meer...]g te motiveren om eten te laten staan. In de avond wakker, smorgens moe, slecht slapen etc.

21-02-2021 | Vrouw | 30
Depressief
Ik slik citalopram 2 maanden Na een paar dagen voelde ik me rustiger en ervaarde ik emoties minder intens. Dwang en angstklachten vlakken af! Door het gebruik van citalopram ben ik echt minder depressief en ervaar ik meer emotionele stabiliteit.

18-01-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Ik ben sinds twee dagen begonnen met 10mg best wel bijwerkingen herkent iemand dat Maagzuur/misselijk/weinig eetlust en moe Ik slik het voor mij paniekaanvallen en paniekstoornis Moet ik ermee stoppen of doorzetten

01-12-2020 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Slik het nu 2 weken tegen algemene angststoornis. Eerste paar dagen last van lichte misselijkheid en verminderde eetlust. Verder een droge mond als bijwerking. Maar de bijwerkingen waren minimaal. Verder nog niet veel gemerkt. Ik vond het best eng om te gaan slikken, maar dat was nergens voor nodig. Ik ben benieuwd naar de werking en of het de angstgevoelens gaat verminder[lees meer...]en.

03-04-2021 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
Sinds 2017 heb ik een angststoornis die zich vooral uitte in de nacht. Daar ben ik na een jaar weer uitgekomen door veel therapie. In de jaren die volgden nog 2x een terugval gehad die best heftig zijn. Op advies van de dokter dit medicijn gaan gebruiken om er weer bovenop te komen en een volgende terugval te voorkomen. Ik was heel bang om er aan te beginnen, maar het is m[lees meer...]ij erg mee gevallen tot nu toe. Ik gebruik het nu bijna 2 weken en heb bijna geen bijwerkingen. Werd soms ietsjes angstiger maar niet extreem. Ik begin al wat verandering te merken in positieve zin. Huilbuien zijn al over die ik bijna elke dag had. Ook ben ik gestopt met medicatie om te slapen, dit gaat nu ook al goed. Ik ga dit doorzetten om nog meer mezelf te worden. Ik heb wel vertrouwen in dit medicijn!

17-09-2020 | Vrouw | 31
citalopram (40mg)
Goedemiddag, Zat een hele lange tijd op 5mg, ik kwam van de 40mg af Nu ben ik in een aantal weken opgehoogd naar 40mg incl oxazepam voor ondersteuning. Ik slik de 40mg nu 17 dagen. Ik hoor van de dokter dat ik per verhoging weer verergerende angstklachten kan ervaren, zo voel ik dat ook weer. Ik zit nu ruim 2 weken op de 40mg.... ik wordt wat radeloos, ik wil zo graag weer[lees meer...] naar mijn eigen ik. Wie heeft er ervaring met verergerende klachten bij elke opbouw? Hoe is het jullie allen vergaan? De dokter geeft aan dat ik nu na die eerste 2 weken 40mg steeds meer spiegel ga opbouwen en dat we nu tot de 4 weken na start 40 mg echt verbetering gaan merken. Alvast bedankt

11-12-2020 | Vrouw | 32
citalopram (10mg)
Begonnen aan citalopram toen ik een moeilijke periode doormaakte en mijn angst moeilijk beheersbaar werd. 5 maanden gebruikt. Het medicijn werkte binnen de eerste week. De eerste dagen wat duf en buikpijn, maar dit trok snel weg. Ik heb lichte haaruitval gehad gedurende het gebruik, niets schokkends. Na de eerste week ontstond er een klacht die ik niet direct koppelde aan [lees meer...]de citalopram. Namelijk; jeuk, tintelingen en brandende pijn in de vulva, vagina en het bekkengebied. Weleens eerder af en toe last van, maar nooit zo extreem. Gediagnosticeerd met vulvodynie en pudendale neuralgie; een zenuwaandoening. Na 5 maanden kwam een arts op het idee de citalopram te stoppen, omdat zenuwpijn een bijwerking kan zijn (heet paresthesie in de bijsluiter). Nu een aantal weken na het stoppen en de pijn is drastisch verminderd. Boodschap is; let er op dat citalopram dit soort klachten kan veroorzaken of verergeren (dat laatste is bij mij het geval). Verder vond ik het een top medicijn. Ik voelde me stabiel, zonder afgevlakt te zijn. Het afbouwen is niet heel makkelijk, maar na een maand zijn de ontrekkingsverschijnselen (slapeloosheid, gejaagdheid, irritatie, griepgevoel, duizelig) grotendeels weg.

23-03-2021 | Man | 33
citalopram (30mg)
Ik slik nu ruim 10 jaar citalopram. Eerst 20 mg toen 40 en nu 30. Het helpt goed tegen depressie. Angst ook behalve is erg stressvolle situaties. Vanwege toch wel veel bijwerkingen heb ik in 2016 geprobeert te stoppen en over te gaan naar een ander middel. Dit was de slechtste keuze die ik kon maken . Ook al deed ik het met hulp van de psychiater. Ik werd zwaar depress[lees meer...]ief en kon alleen maar huilen. Mijn vrouw liep bijna bij me weg. Ben toen toch weer begonnen en gelukkig ging het snel beter. De bijwerkingen toch voor lief proberen te nemen. Ergste voor mij is de spierverslapping en vaak last van zware benen. Ook vaak last van onrustige tintelende benen savonds. Vooral in bed. En zoals bekend van antisepressieva wordt je vlak kwa emoties. Niet meer depressief maar ook niet echt vrolijk. Als ik hard moet lachen krijg ik snel een zere kaak en nek. Maar als je echt deprie en angstig bent slik je dit liever dan je de hele dag naar voelen.

22-03-2021 | Vrouw | 33
citalopram (20mg)
Ik heb jaren last gehad van somberheid en angstklachten en hier verschillende vormen van behandelingen voor gehad. Citalopram heeft mij geholpen van deze klachten af te komen. Binnen twee weken na het starten werd mijn stemming duidelijk beter en nam ook mijn angst af. Nu na twee jaar klachtenvrij te zijn geweest ben ik onlangs in rustig tempo gaan afbouwen. Dit ging [lees meer...]goed totdat ik volledig was gestopt. Binnen een aantal dagen kwamen mijn somberheid en angstklachten helaas weer terug. Sinds kort ben ik dan ook weer gestart, weliswaar met een lagere dosis (10 mg) en gaat het weer goed met me. Voor mij werkt Citalopram dus heel erg goed. Het enige nadeel vind ik de bijwerking libidoverlies. Daar heb ik helaas wel echt last van. Maar omdat dit medicijn mijn stemming zo veel beter maakt en ik hierdoor kan genieten van het leven neem ik deze bijwerking voor nu voor lief.

27-12-2020 | Vrouw | 33
citalopram (10mg)
Ik moet op aanraden van de psycholoog en dokter starten met citalopram 10 mg maar ik ben heel bang om er mee te starten en vooral voor de bijwerkingen Ik zit er echt door heen om het te nemen ik durf het gewoon weg niet, wat kan ik doen? Ik vind het zo eng ik heb ze thuis liggen maar durf de stap niet te zetten om er mee te beginnen ik heb 3 jongen kinderen vandaar ben i[lees meer...]k bang voor de bijwerkingen mijn klachten zijn heel nerveus angst depressie drang klachten door vroeger toen ik 15 was door een jointje te roken zijn deze klachten gekomen

19-12-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had veel last van een heel veel piekeren, een gespannen gevoel, overgeven, diaree en niets kunnen eten van de spanning. Zag het leven zomer in en trok de zorg voor mijn dochtertje moeilijk erbij. Ik moest mezelf elke ochtend weer bij elkaar rapen. Bij de psycholoog er achter gekomen dat ik een (postnatale) depressie heb. Ik twijfelde enorm om AD citalopram te gebruiken[lees meer...] omdat ik de bijwerkingen last van iedereen en me dat erg tegen hield. Maar me nog veel erger voelen dan dat ik me al voelde kon haast niet dacht ik, dus toch gaan innemen. De eerste 1,5 week was erg zwaar en ja het was misschien nog wel zwaarder dan dat ik het al had. Maar heb nu eindelijk rust in me hoofd, kan weer genieten van de dingen om mij heen en nog meer van me dochtertje. Ik ben heel blij dat ik dit ben gaan slikken, zo heel af en toe heb ik nog wel een mindere dag maar nooit meer zo erg als dat het eerst was. Zet hem op en hou vol!! Het komt echt goed en je bent niet de enige!

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum