Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid chronische vermoeidheid kriebelige keel maagpijn misselijkheid moeite met slapen ongerustheid verminderd libido

Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

12-02-2024 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Besloten mijn ervaring te delen. De slechte ervaringen/verhalen hielden me eerder tegen escitalopram te starten, terwijl het me uiteindelijk geholpen heeft. Wel eerst op eigen kracht geprobeerd. Zware burn-out. Ik kon letterlijk niks meer, 8 kilo afgevallen. Ik kon de deur niet meer uit van de spanning en kon alleen maar huilen. Bijvoorbeeld bedrijfsartsen en artikelen [lees meer...]kunnen mooi praten met; je moet gewoon gaan wandelen en therapie. Fijn als dat lukt maar soms kan het gewoon niet anders. Uiteindelijk, omdat het echt niet anders meer ging toch besloten medicatie te starten. Eerst begonnen met Quetiapine 12,5 mg vanwege de bijwerkingen escitalopram. Langzaam opgebouwd tot 10 mg. 12 weken had het totaal zeker nodig voor je werkt. Toen Quatiapine langzaam afgebouwd. Nu alleen nog escitalopram. Natuurlijk is de burn-out niet hersteld en mag dit zijn tijd nog hebben met therapie. Maar ik kan de dagen weer doorkomen met rustige activiteiten in en om huis. Ik laat me adviseren door een goede acupuncturist om uiteindelijk te kunnen afbouwen in de toekomst als mn nier-energie weer voldoende is en heb hier goede hoop voor.

06-01-2024 | Vrouw | 41
Overspannen/burn-out
Zomaar ineens in een burnout beland, met zeer ernstige depressie klachten. Niks vond ik meer leuk sliep alleen maar. Voor mijn kinderen en man ging ik verder. Tot dat het eerste advies van de huisarts kwam om aan antidepressiva te beginnen om hier uit te kunnen komen (het bekende duwtje in de rug) ik had paniek en angst aanvallen sliep vrijwel iedere nacht slecht. Ik was[lees meer...] zeer sceptisch wilde er eigenlijk niet aan beginnen tot de psycholoog hetzelfde advies gaf. Eerste weken was ik bang om deze medicatie te slikken, en mijn klachten werden ook erger het versterkte. Tot daar eindelijk de verlossing kwam en ik effect ging merken van 5 Mg overgestapt geleidelijk aan naar 10 Mg. Optimaal effect 6 weken voor mij. Nog nooit zo blij geweest ik was uit deze hell gekomen. Ik geloof er heilig in dat het door dit medicijn komt. Daarom raad ik het aan als je in een soort gelijke situatie zit en je nog twijfeld. En wat heb ik getwijfeld niet normaal! Ik geniet weer van de kleine dingen ben niet meer depressief ik kan eindelijk alles achter me laten. Aan afbouwen denk ik nog even niet dat komt later wel. En het is helemaal niet erg of schamend om medicatie in te nemen. Daarom schrijf ik ook mijn ervaring op al kan ik maar 1 persoon helpen die dit leest want zelf heb ik deze ervaringen ook gelezen. En gelukkig kan ik nu een positieve ervaring terug schrijven.

06-07-2023 | Vrouw | 46
Overspannen/burn-out
Na al jaren terugkerende spanningsklachten te hebben en tegen een burn out aan te zitten, toch maar eens medicatie gaan proberen. Wat een verademing! Mijn onnodige stress, angst, frustratie en boosheid gevoelens zijn vrijwel weg en anders nu eindelijk makkelijk los te laten. Ik slik nu een jaar escitalopram en ben er echt super tevreden over. Geen bijwerkingen, behalve sup[lees meer...]er realistische dromen (niet eng) toen ik in het begin een hogere dosis nam.

27-06-2023 | Vrouw | 36
Overspannen/burn-out
Begonnen met 10mg omdat ik in een depressie zat. Heb 3 maanden toch hevige bijwerkingen gehad, maar toch doorgezet. Daarna voelde ik mij echt zoveel beter. Het hielp echt. Nu na 2j overgestapt naar 20mg op aanraden van de arts (zit in een burn-out). Dit om meer stabiel te worden omdat 10mg toch niet voldoende blijkt. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Wat ik wel merk[lees meer...] is dat ik meer oppervlakkig ben. Dus minder gevoelens heb. Dat is wel een nadeel. Maar voor de rest ben ik echt tevreden. Zonder dit zou ik nu in een diepe put zitten.

13-04-2023 | Vrouw | 43
Overspannen/burn-out
Ben blij dat ik de stap heb gezet want sinds ik de escitalopram gebruik, gaat het enkel bergopwaarts. De ups en downs tijdens mijn burnout waren gekmakend, toen het na een maand of 7 alleen maar weer slechter ging en er oorsuizen bijkwam, knoop doorgehakt. Ik was heel bang om te starten omdat het op dat moment heel slecht ging maar het is me erg meegevallen. Door voor dru[lees meer...]ppels te kiezen kon ik het heel rustig opbouwen. Met 2 druppels begonnen en langzaam naar de 10 gegaan in ca 2,5 week. Heb in die eerste 2 weken een paar keer oxazepam genomen als ik me minder voelde, vooral om te voorkomen dat het weer heftig werd. Inmiddels gaat het weer goed met me en ben ik werk rustig aan het opbouwen. Na 2,5w werd het rustiger in m’n hoofd en na week of 3-4 merkte ik echt effect. Daarna elke week meer tot maand of 3 het effect optimaal leek. De spanning is eindelijk vrijwel geheel uit mijn lijf, zo fijn. Ervaar ook nauwelijks bijwerkingen. Niet aangekomen (sport wel meer), libido oke (het duurt alleen iets langer ;). Al met al dus blij dat ik de stap heb gezet en heb vertrouwen dat ik tzt weer een keer met druppels heel rustig kan gaan afbouwen. Ben dankbaar dat het er is en mij hielp toen ik het zo nodig had. Ik kan het anderen zeker aanraden maar kies voor druppels (kan ook met sertraline evt) en hou even vol tot het maximale effect er is want het neemt nog toe na die eerste weken.

21-01-2023 | Vrouw | 27
escitalopram (1mg)
Overspannen/burn-out
Na een jaar door een zware burn-out te zwoegen, ben ik begonnen aan een microdosis (1 mg, in druppelvorm) escitalopram. Wat een wereld van verschil! Ik heb naast mijn burn-out al mijn hele leven ADHD en het “grappige” is dat ik het daar niet voor ben gaan gebruiken, maar óók verbetering in mijn ADHD symptomen merk. Echt een win-win dus. In principe is het de bedoeling dat [lees meer...]ik die ene druppel per dag niet meer neem als ik uit mijn burn-out ben gekomen, maar ik zou hier mijn hele leven aan willen blijven…

21-01-2023 | Vrouw | 55
Overspannen/burn-out
Dit middel heb ik gebruikt bij mijn 1e burnout. Het leek toen goed te werken, want kon weer slapen. Ik ben weer gaan werken daarna. Bleef wel wat vaag in m'n hoofd en wat vlak in gevoel. Reden af te bouwen en te stoppen na twee jaar gebruik. Daarna zeer ernstige onttrekkingsverschijnselen; zweten, paniekaanvallen, maar ook de burnout klachten in alle hevigheid terug. Tweed[lees meer...]e burnout het gevolg. Ik denk dat dit medicijn ervoor heeft gezorgd dat ik niet voelde hoe moe ik nog was tijdens mijn eerste burnout. Zou het dus zeker niet aanraden bij een burnout. Ik ben niet goed herstelt van de burnout, had rust moeten nemen ipv deze medicatie die het contact met het lichaam nog verder verminderen.

18-11-2021 | Vrouw | 21
Overspannen/burn-out
Mijn dokter schreef dit voor voor mijn gevoelens die niet oke zijn de laatste tijd snel gevoelig enz ..ookwel met angstaanvallen maar die zijn al vaak onder cotrole uit mezelf , Ik heb deze dus zoals ze vroeg in de ochtend genomen tijdens eten half uur later moest ik telkens geeuwen waar ik dan een zenuwachtig gevoel over gans mijn lichaam kreeg telkens opnieuw , ik zweet[lees meer...] oppeens enorm , draaierig , enorm moe , niet echt geconcentreed meer afwezig mezelf niet voelen maar had dit ook met bronchosedal dus vraag me dan af of t ligt aan mijn lichaam die mss op een bepaald stof niet goed reageerd? Want deze klachten heb ik dus ook gehad bij een hoest fles ,. Nujaa ik heb deze 1 dag genomen ik lig nu in bed en kan totaal niet slapen 😴 nog altijd geeuwen en een zenuwachtig gevoel rond me telkens als ik net gedaan heb met geeuwen super ambetand hopelijk een antwoord xd

16-07-2021 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden gestart nadat burn-out na een jaar niet verminderde en de angst en met name paniek aanvallen niet minder werden. De eerste paar weken wel bijwerkingen, zoals droge mond en kaakkramp, daarna ging het veel beter. 1,5 jaar geleden. Geprobeerd af te bouwen van 10 naar 5 mg, maar dat gaf toch teveel bijwerkingen. Ik gedij goed bij 10 mg en ben weer helemaal t[lees meer...]erug in het arbeidsproces (wel ander werk gaan doen en minder uren draaien met minder harde deadlines) .

07-04-2021 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Last van mijn kaken. Ik ga nu naar fysio omdat mijn kaakspieren op level 10 gespannen zijn. Helpt niet. Kan nog steeds niet slapen ook niet met dit erbij

18-02-2021 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Dit medicijn voorgeschreven gekregen van de huisarts, i.v.m. aanhoudende spanning. Het belemmerde mij behoorlijk. Gestart met 10 mg. De eerste twee weken waren pittig, de spanning verergerde behoorlijk met daarbij weinig slaap en veel rusteloosheid. Na deze 2 weken merkte ik wat meer rust, ik piekerde minder en kon mij meer concentreren. Echter was dit van korte duur, de s[lees meer...]panning vloog mij weer aan en en na 6 weken werd het medicijn opgehoogd naar 20 mg. Dit is nu sinds 5 dagen het geval. Veel verbetering merk ik niet, de pieken van de spanning zijn iets korter. Het kan tot 3 maanden duren begreep ik dat het medicijn daadwerkelijk zijn werking volledig heeft. Hier hoop ik op! Ik lees goede berichten.

13-04-2018 | Vrouw | 50
Overspannen/burn-out
Na ruim een half jaar nauwelijks slapen tijdens een burnout, eindelijk weer langzamerhand leren slapen met dit middel. Werkte na een week of zes. Aan het begin stevige bijwerkingen, daarna niet meer.

27-03-2018 | Vrouw | 27
Burn-out met depressieve symptomen

14-03-2024 | Man | 31
escitalopram (7.5mg)
Overspannen/burn-out

beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid verminderd libido ongerustheid moeite met slapen

Eerder citalopram gebruikt werd ik loom van, maar werkte wel erg goed tegen spanning. Nu escitalopram en merkte bij 5mg al meteen meer opgefoktheid, slecht slapen, wazig, trillerig etc. Bij citalopram niet gehad. Opbouwend naar 10mg bleven die klachten, toen naar 7.5mg gegaan en was ok. Libido wel helemaal verloren, en amper erectie kunnen krijgen. Maar verder wel OK, m[lees meer...]aar wel van plan om naar een TCA te switchen vanwege hevige PDS. 3 merken gehad in 5 maanden. Eerst sandoz, toen teva en toen accord. Bij accord begon de drama, libido weliswaar terug maar dat is het enige voordeel. Verder lijkt het alsof het totaal niet werkt. Alle heftige bijwerkingen die ik krijg bij het starten escitalopram, zijn terug. Naar apotheek gegaan, en krijg weer teva. Zal een update plaatsen of merkswitch inderdaad de oorzaak was.

03-03-2024 | Man | 31
Overspannen/burn-out

maagpijn chronische vermoeidheid kriebelige keel misselijkheid

21-12-2023 | Man | 32
Overspannen/burn-out
Wegens burn-out mee begonnen en na 3 maanden opgehoogd. Het begin was een drama, angst werd in een crash nog hoger en ik was enorm moe. Na een maand op 10mg begon het te werken, ik kon slapen en ontspannen. Kreeg wel enorme honger en bleef erg moe en vlak. Lastig van dingen genieten en niet echt mijzelf. Na ongeveer 7 maanden was dit beter behalve de moeheid, soms viel[lees meer...] ik om 7 uur half op bed in slaap en had nooit goede energie. Afgebouwd en op 5mg was het veel beter (had eigenlijk op deze dosis moeten blijven). Terugval gehad wegens covid en nu spijt dat ik er niet meer op zit.