fluoxetine

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

10-12-2020 | Vrouw | 27
fluoxetine (20mg)
Ik heb dit medicijn 10 jaar lang geslikt 40 mg. In deze jaren heb ik zoveel bereikt. Tuurlijk zijn er mindere dagen maar daar was goed mee om te gaan. Ik dacht afgelopen sept ik ga afbouwen en stoppen want alles gaat eigenlijk zo goed. Nu sinds vorige week zo erge paniek en angstaanvallen voel me er weer helemaal depri door.. heb oxazepam gekregen hielp niet voldoende e[lees meer...]n nu nog xanax. Hopelijk ben ik snel weer de oude. Ben wel weer begonnen met fluexetine

14-05-2018 | Vrouw | 27
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gestart met fluoxetine omdat deze bekend staat In het begin last van hoofdpijn, vermoeidheid en slecht slapen. Ook was mijn eetlust afgenomen met gewichtsverlies tot gevolg. Later nam mijn eetlust toe en resulteerde in eetbuien en gewichtstoename. Ik voelde mij vaak lusteloos en had nergens meer zin in (koken van een maaltijd, opruimen, voor mezelf zorgen). Gestart met [lees meer...]20 mg en uiteindelijk opgehoogd naar 60 mg. Omdat de bijwerkingen toenamen en effect op dwangklachten niet voldoende was, ben ik uiteindelijk overgestapt naar fluvoxamine.

13-11-2020 | Vrouw | 26
fluoxetine (30)
Na jarenlang (zo'n 8 jaar) met eetstoornis en depressie rondgelopen te hebben, toch maar overgestapt op medicatie. Ik wilde absoluut geen medicatie omdat ik daar veel slechte verhalen over hoorde. Ik ben blij dat ik toch heb gekozen om te starten met medicatie. Ik ben begonnen met fluoxetine en ben begonnen met een hele lage dosis, 10 mg. Dit omdat ik het zelf heel erg sp[lees meer...]annend vond. Ik heb 0 bijwerkingen gehad en merkte ook eigenlijk geen verschil, daarom na 2,5 maand opgebouwd naar 20mg. Wederom geen bijwerkingen, maar langzaam merkte ik verschil. Ik was bang dat ik een zombie zou worden, maar niets is minder waar. Ik voelde me nog exact dezelfde persoon maar zonder heftige pieken/dalen. Ik kreeg meer ruimte in mijn hoofd waardoor ik na jarenlang therapie, ook eindelijk stappen kon zetten in therapie. Na een tijdje opgehoogd naar 30mg en daar zit ik nog steeds op. Voor iedereen die twijfelt zou ik zeggen: laat je zeker niet te snel aanpraten om aan medicijnen te beginnen, maar gun jezelf de ruimte om het te proberen met een zeer lage dosis en in een goede gecontroleerde omgeving. Voor mij heeft het echt mijn leven gered, ik liep iedere keer vast in therapie omdat ik te ver wegzakte in een depressie. Nu kon ik eindelijk stappen zetten.

11-09-2020 | Vrouw | 26
fluoxetine (40)
In maart van paroxetine overgestapt naar fluoxetine na 6 jaar. Dit was heel heftig, heel erg ziek van geweest vooral veel spanningen angst en paniek. Laatste tijd is het wat stabiel maar nog steeds niet echt goed. Vandaag in overleg met de psychiater besloten om naast de 40mg fluoxetine 10mg brintellix te nemen, hij geeft aan dat dit middel weinig bijwerkingen geeft en mis[lees meer...]schien het laatste beetje effectiviteit omhoog haalt. Echter vind ik het heel spannend om hier mee te beginnen omdat ik bang ben om weer zo ziek te worden zoals in de beginperiode van de wisseling. Iemand ervaring met fluoxetine in combinatie met brintellix? En hoe dit uitpakt en effect heeft? Ik hoor graag van andere hun ervaringen.

09-08-2018 | Vrouw | 26
fluoxetine (15mg)
Chronische depressie
Na al een aantal andere soorten medicijnen geprobeerd te hebben, ben ik mijn vertrouwen in antidepressiva verloren. Ik heb venlafaxine geprobeerd, maar de opbouwperiode was te heftig, vervolgens heb ik wellbutrin geprobeerd, sertraline en escitalopram. Helaas zonder veel resultaat. Al heb ik wel escitalopram een aantal jaren gebruikt, omdat ik het idee had dat het wel iets[lees meer...] deed. Toch kwam ik tijdens gebruik van escitalopram toch regelmatig in een diep dal. Vorige zomer ben ik afgegleden naar het diepste dal dat ik heb gekend. Ik lag hele dagen op bed te piekeren en verwaarloosde mijzelf en mijn huis. Ik kwam alleen nog mijn bed af voor mijn werk. Mijn omgeving greep in zo kwam ik bij een psychiater terecht. Hij had vaker vrouwen gezien met mijn problematiek en schreef me fluoxetine voor. Het heeft even geduurd, maar dit medicijn heeft mij erg goed geholpen en ik denk dat ik hier ook niet meer mee wil stoppen. Echter zijn de bijwerkingen wel erg vervelend. Ik heb eerder maagproblemen of misselijkheid en ik heb een seksuele stoornis gekregen. Dat is als jonge vrouw wel erg frustrerend. Ik hoop dat in de toekomst er wat op kan worden gevonden om deze bijwerkingen te verminderen.

19-05-2018 | Vrouw | 26

07-04-2018 | Vrouw | 26
fluoxetine (20mg)
Voorgeschreven voor meerdere klachten waaronder paniek, angst en depressie. Begonnen met 20mg om naar de 40mg op te bouwen. Jaren 40mg geslikt en op een piek moment zelfs 60mg. Nu na 4 jaar afgebouwd en sinds een week gestopt. Bijwerking die ik zeker heb ervaren is gewichtstoename. Wel is goed om te weten dat ik ook andere medicatie gebruikte die dit als bijwerking[lees meer...] heeft. Wel werkte het middel goed. Zo goed dat ik mij weinig zorgen maakte over de gewichtstoename. Je gelukkig en positief voelen is die extra kilo’s meer dan waard. Andere bijwerking is maagklachten. Ik gebruikte deze medicatie in combinatie met een maagbeschermer.

29-07-2021 | Vrouw | 25
fluoxetine (50mg)
Dwangstoornis
Ik loop al jaren met een eetstoornis en dwangstoornis. Vorig jaar werd de dwang/angst zo erg dat ik na heel lang twijfelen toch ben begonnen met medicatie. Ik was het meeste bang voor de bijwerkingen & ik wilde niet afhankelijk zijn van een pilletje. Ik ben sinds afgelopen november begonnen met fluoxetine. Ik begon op een hele lage dosis; 10 MG, ik merkte meteen die dag a[lees meer...]l de bijwerkingen. Deze werden gedurende 3 dagen steeds erger. ik was erg onrustig, warrig, angstig, geen trek in eten en ik kon echt niet slapen. Gelukkig na 2 weken ging dit over. Helaas werkte de fluoxetine na een maand nog niet goed genoeg, dat ik naar 20 MG ben opgehoogd. Tja en toen WEER bijwerkingen. Na een maand eindelijk het gevoel te hebben dat het werkte, kwamen na 6 weken de heftige angsten weer op. Uiteindelijk weer besloten met de pyschiater om op te hogen. Nu 30 MG. Eigenlijk gebeurde hierbij precies hetzelfde als bij de andere twee ophogingen. Toen weer naar 40 MG. Ik baalde onwijs dat ik steeds hoger moest, de bijwerkingen moest doorstaan, waarom lukte mij het nou niet? Wel voelde ik me steeds beetje bij beetje goed. Ik ben voor het laatst opgehoogd naar 50 mg. Ik heb gewoon eenmaal meer nodig, omdat ik ocd en eetstoornis heb; waar ik eigenlijk vanaf kinds af aan al mee loop. Nu durf ik pas echt te zeggen dat ik me beter dan ooit voel. Fluoxetine heeft mij echt onwijs veel goed gedaan. Ik ben aangekomen, MAAR dit alleen omdat ik mijn eetstoornis heb overwonnen en eindelijk meer durf te eten. DUS NIET van het pilletje zelf. Ik kan alles makkelijker van me af zetten en eerlijk gezegd voel ik me EINDELIJK mezelf. Tuurlijk heb ik nog ocd gedachtes en vind ik mezelf soms te dik, maar dat is denk ik wel ' normaal' :) Ik vind echt dat ik dit moet delen, omdat ik hiervoor zelf vaak zat op deze sites keek en allemaal horror verhalen las. Mensen schrijven alleen negatieve dingen. Het is echt echt erdoorheen bijten; maar eerlijk het heeft mij echt na 8 maanden zoveel geholpen! Het is het zo waard! Ik droom nog wel echt heel veel, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg! Ik ben zoveel minder angstig dan eerst. Ik besef me nu ook eigenlijk pas dat het pilletje echt een hulpmiddel is, net als we met hoofdpijn parecetemol nemen, of als mensen met een hoge bloeddruk hun medicijnen moeten nemen. (ik vond dit eerst zo cliche want omdat het een mentale ziekte is, voelt het als falen) Uiteindelijk kiezen wij hier zelf ook niet voor, het overkomt ons. Waarom wachten met medicatie als je ongelukkig bent? En nee het is geen REDmiddel maar het is zeker een HULPmiddel! Goodluck en jullie staan er zeker niet alleen voor, er zijn meer mensen met deze ziekte!

12-02-2020 | Vrouw | 25
fluoxetine (20mg)
Ik heb al jarenlang last van eetstoornissen, met depressies als oorzaak/gevolg. Ben al zo’n 6 jaar bijna non stop in behandeling: van klinische opnames, tot deeltijd behandelingen, tot ambulante therapie. Helaas blijf ik elke keer terugvallen en daarom na jaren besloten om toch aan de antidepressiva te gaan. Ik wilde dit absoluut niet, hoorde altijd alleen maar horrorverha[lees meer...]len en het voelde voor mij als falen. Ik zag echter zelf ook in dat ik niet veel keuze meer had. Ben begonnen met 10mg en heb alleen een beetje hoofdpijn gehad en verminderde eetlust (geen misselijkheid). Na 10 weken opgebouwd naar 20mg, geen bijwerkingen. Ik was bang dat mijn emoties afgevlakt zouden worden maar dat is totaal niet het geval, ik heb minder heftige dalen maar mijn pieken zijn er nog steeds. Verder voel ik me nog altijd mezelf, iets waar ik ook heel bang voor was. Al met al is het voor mij dus een effectief middel, ik merk amper verschil met hoe ik eerder was behalve dus dat ik minder heftige negatieve emoties heb. Nog altijd geen bijwerkingen. Heel blij dat ik na 6 jaar eindelijk de stap heb durven zetten!

11-06-2019 | Vrouw | 25
fluoxetine (20mg)
Na 2 weken gestopt met dit middel ivm ernstige bijwerkingen. Heel erg moe, afgevlakt, tot niks om staat en erg misselijk en buikpijn.

05-03-2020 | Vrouw | 24
fluoxetine (20mg)
Het hielp wel tegen mijn angstaanvallen en depressie, maar ik werd totaal vervreemd van alles, staarde veel en als de dosis weer lager ging kwamen m’n paniek aanvallen terug en eetproblemen (eetbuien)

31-03-2022 | Vrouw | 23
fluoxetine (40)
Dwangstoornis
Hallo, ik herken mij heel erg in jou verhaal. Ik ben 23 jaar en ik slik dit medicijn nu al 3 jaar. Het helpt erg goed tegen mijn dwanggedachten (net als jij heb ik erg last van dwanggedachten en soms last van dwanghandelingen). Het helpt echter onvoldoende tegen angst en spanning dus ik zit daarom te overwegen om een ander medicijn te nemen. Dit is trouwens oprecht de ee[lees meer...]rste keer dat ik iets op een forum deel haha maar ik was erg benieuwd naar de ervaring van andere :)

03-03-2020 | Vrouw | 23
Dwangstoornis
Nu 2 jaar aan deze medicatie.. Aan het begin erg last gehad van de bijwerkingen, zoals praktisch bij alle medicatie op psychisch gebied; Afgevlakt emotie, vergeetachtig, moe, niet kunnen huilen Maar dit ging na een week of 6-8 over en heb er veel profijt van, al heb ik nu meerdere medicijnen omdat het niet voldoende was. Ik slik 60mg.

07-01-2020 | Vrouw | 23
fluoxetine (20mg)
Vorige jaar citalopram geslikt tegen paniekklachten. Daar 10 kilo van aangekomen, maar langzaam afgebouwd want het ging steeds beter met me. Sinds september weer heftige angstklachten. Ditmaal fluoxetine voorgeschreven gekregen. De bijwerkingen begonnen na 3 dagen. Ik was misselijk, had totaal geen eetlust wat leidde tot gewichtsverlies, non stop hoofdpijn, angst, zweten, [lees meer...]een vaginale infectie, tintelingen in mijn ledematen, blauwe plekken op mijn benen, slecht slapen en onwijs veel hartkloppingen. Na 6 weken fluoxetine slikken waren de bijwerkingen nog steeds niet verdwenen. In overleg met de dokter mocht ik in één keer stoppen. De afkick verschijnselen waren 3 keer zo erg als de bijwerkingen en ik had last van hallucinaties, waanideeën, was totaal paranoïde en durfde niet meer alleen te zijn. Inmiddels ben ik bijna 3 weken gestopt met de fluoxetine en gaat het langzaam steeds beter. Ik heb één ding geleerd: nooit meer fluoxetine. Het heeft mijn afgelopen 3 maanden een hel gemaakt en heb constant met de gedachte rondgelopen dat ik dood ging. Ik ga investeren in goede therapie en begeleiding, want durf geen pillen meer in mijn lijf te stoppen.

31-10-2019 | Man | 23
fluoxetine (20mg)
In Mei dit jaar overgestapt van Escitalopram naar Venlafaxine, nadat de Venlafaxine niet effectief bleek te zijn (ik bleef mijn angsten en paniekaanvallen houden), dit afgebouwd en in overleg met de psychiater overgestapt op Fluoxetine. Ik heb 6 á 8 weken last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het iets minder en ging het wel weer beter, voor een week. Daarna begon he[lees meer...]t weer opnieuw, ik werd op 24 September in paniek wakker en het gaat tot op de dag van vandaag (31 Oktober) verschrikkelijk slecht. 3 weken geleden is de Fluoxetine opgehoogd van 20mg naar 40mg. Weer bijwerkingen. Ik slik het nu 13 weken en het heeft niks geholpen en alles zelfs alleen maar slechter gemaakt. Ik heb er Xanax bij gekregen, dat helpt. Maar dat kan je natuurlijk niet dagelijks nemen. Nu de fluoxetine weer afbouwen naar 20mg en maandag met de psychiater bespreken wat we nu gaan doen, of naar Clomipramine, of terug naar Escitalopram en dat nog een keer proberen...

02-06-2020 | Vrouw | 22
fluoxetine (20mg)
INTRODUCITE Ik heb mijn hele leven last gehad van een serieuze angststoornis en sinds mijn tienerjaren ook depressie. Dat is sinds het volwassen leven wel beter geworden, maar makkelijk werd het nooit. Mijn ouders waren altijd zeer tegen het gebruik van medicatie, omdat het je 'complete persoonlijkheid veranderd', ofzo. Ik ben het er helemaal mee eens dat ze mij zelf de k[lees meer...]euze hebben laten maken, maar de afkeurende blikken zag ik al van een kilometer aankomen. Afijn, op mijn 21e ben ik weer in therapie gegaan met een hoop enthousiasme. Ik ben bij een dokter in Arnhem beland, wat ik een enorme aanrader vind. Ik gaf aan interesse te hebben in medicatie, een nieuwsgierigheid. Via contact met hun psychiater zijn we bij Prozac, Fluoxitine uitgekomen. BEGIN GEBRUIK We gebruikten een opbouwschema van 5mg-10mg-15mg en uiteindelijk mijn vaste prik van 20mg per dag. Dat was lekker spannend, om te testen of ik er bijwerkingen van zou krijgen. Het goede nieuws is dat ik tegenwoordig totaal geen bijwerkingen ervaar, naast een constant verlaagd libido. Als je hier problemen mee hebt zou ik er op letten, voor mij persoonlijk vind ik het wel fijn. Wel kreeg ik in de eerste week, al zou het maar een dag of drie zijn, last van een zekere verwardheid. Ik heb op een gegeven moment naar het plafond gestaard voor meerdere uren en kwam er bezweet uit. Maar dat is wel het ergste wat er is gebeurt, en of dat gewenning of placebo was kan ik je ook niet met zekerheid vertellen. Het was niet eng, ofzo, maar dit middel werkt in de hersenen dus het is logisch dat dat even door elkaar wordt geschud. RESULTAAT Na een maand, misschien twee, was ik compleet gewend aan dit middel. Ik kan de volgende resultaten beschrijven: Een vermindering in fobieën: ik heb mijn hele leven een vreselijke fobie voor honden gehad, wat het dagelijks leven erg voor mij belemmerde. Fluoxetine hielp mij om het grotere plaatje te zien; in plaats van dat ik dacht "Ik ben bang, dus ik ben in gevaar" dacht ik "ik ben bang, maar dat betekent niet meteen dat ik in gevaar ben". Ik begon het makkelijker te vinden om mijn angsten te redeneren. Zo ook is mijn studie erop voorruit gegaan, omdat ik hiermee ben gestopt! Ik had eindelijk het vertrouwen dat er een betere oplossing moest zijn dan dagelijks angstaanvallen hebben over deze studie, en dat ik misschien iets anders moest gaan doen. Fluoxetine hielp mij hierbij te gaan van stoppen met studie = geen werk = geen geld = geen eten = dood, naar stoppen met studie = niet meer miserabel zijn = nieuwe kansen = beter leven = verstandige keuze. Ik ben nu bijna klaar met mijn nieuwe studie en klaar om het werkveld in te gaan, en ben gelukkiger en zelfstandiger dan ooit. Ik heb eindelijk dingen gedaan waar ik mezelf zo lang in tegenhield; ik ben voor het eerst alleen op vakantie gegaan, ben eindelijk begonnen met paardrijden, spreek die vriendin weer die ik zo lang niet heb gesproken. En geen angstaanvallen meer, alleen aangevallen door een mep van geluk, een bijwerking van of de medicatie of mijn verbetering van levenskwaliteit. Ik wil, als ik het zo mag stellen, eindelijk niet meer dood. CONCLUSIE Dit is natuurlijk allemaal met BEHULP van Fluoxetine. Ik had hiernaast ook een fantastische psycholoog en (nog steeds) de beste partner die iemand zich kan wensen. En een gezonde dosis motivatie (of in ieder geval een dosis ik-ben-hier-klaar-mee) En mijn familie? "Wat ben je toch gelukkig de laatste tijd" "Ik zie ineens een hele nieuwe jij" "vroeger was dat wel anders" volgens mij heeft medicatie niet mijn persoonlijkheid 'compleet veranderd', maar alleen het beste erin uitgebracht. Ik raad het middel aan in overleg met je huisarts en/of psycholoog en/of psychiater. Het is haast onmogelijk om zeker te weten of het door de medicatie komt of dat ik gewoonweg ben 'opgegroeid', en ik heb nog steeds depressieve gedachtes en o.a uitstelgedrag, dus het is geen wondermiddel ofzo, maar... Weet je wel wanneer je honger hebt, en je je daardoor heel slecht voelt? En dan eet je en dan kun je er weer even tegenaan? Dat is fluoxetine voor mij. Ik kan ook best nog wat uurtjes zonder een boterham, maar beter geef je je lichaam gewoon wat het nodig heeft. Je bent als het goed is volwassen genoeg om deze keuze te maken. En stel, het werkt vreselijk, je wordt er wel een 'zombie' van? Dan mag en kun je stoppen. De controle ligt in jouw handen. Ik ga zelf mogelijk proberen te stoppen met de medicatie, om te kijken of de resultaten dan nog blijven. Maar voor mijn part heb ik het nodig en ga ik hier nog 5 jaar mee verder, of 10. Of de rest van mijn leven. Die beslissing is de mijne, en van niemand anders.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum