fluoxetine

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-11-2018 | Vrouw | 43
fluoxetine (40mg)
Na een vreselijke opbouw periode van het merk Mylan ben ik overgegaan naar Fluoxetine, maar dan specifiek van de maker Actavis wat nu Aurobindo is. Ook al schijnt dit een niet zo 'moderne' zoals ze dit in vaktermen noemen, antidepressiva, zweer ik erbij. Dit is de tweede keer dat ik dit inneem en ik ben nu al 4 jaar stabiel en dat terwijl ik tussendoor een herseninfarc[lees meer...]t heb gehad, NIET gerelateerd aan de medicatie. Apothekers zeggen wel dat het verschil in fabrikant niet uit moet maken want de bestanddelen zijn hetzelfde maar ervaring heeft mij geleerd dat dit wel degelijk uitmaakt. Mijn arts heeft dan ook aangegeven dat ik dit merk alleen maar mag hebben uit medische noodzaak. Dus voel je het anders, dit zit niet in je hoofd. Volg je gevoel en blijf bij 1 merk.

15-11-2018 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Na 20 jaar gestopt met fluoxetine, ik dacht alles wel Op de rit te hebben. Helaas na een half jaar zonder fluoxetie een gigantische terugval! Nu weer begonnen met fluoxetine. Man man, wat ga je de eerste weken toch door een hel! Gelukkig krijg ik nu ook xanax om de extra paniekaanvallen op te kunnen vangen.

08-11-2018 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Dit medicament is mijn lifesaver. Ik heb (zonder fluox) last van ernstige opvliegendheid vanaf mijn eisprong tot net na MS. Dankzij fluoxetine vlieg ik niet meer uit en ben ik veel rustiger. Heb het 2j genomen, ben dan gestopt omdat nieuwe psych het 'vergif' vond. Nu een jaar zonder, en beslist om terug te beginnen. Nu nog geen week bezig en ik heb mijn geduld niet 1x[lees meer...] verloren.. ❤😍

30-08-2018 | Vrouw | 31
fluoxetine (20mg)
Voor mijn angst- en dwangstoornis slikte is 'zo nodig' oxazepam. Dit hielp een paar uur, maar haalde de pieken en dalen in mijn emoties niet weg. Ik bleef last houden van stemmingswisselingen en had hier weinig invloed op. Ik probeerde veel; therapie, gezonde voeding, bewegen, de deur uit, praten etc. Niets zorgde voor een structurele oplossing. Ik was op een gegeven momen[lees meer...]t wanhopig en uitgeput. Na een lange tijd van wikken en wegen ben ik toch begonnen met antidepressiva. De eerste 3 weken had ik last van bijwerkingen. Mijn zicht was wat wazig en ik had het gevoel een beetje high te zijn. De eerste dagen had ik ook een beetje last van mijn maag. Het hielp om te eten bij het innemen van de medicatie. Geestelijk voelde ik mij redelijk goed. Na een week voelde ik mij emotioneel wat slechter. Dit trok na 1 a 2 weken weg. Na 3 weken kreeg ik meer energie, voelde mij stabieler en mijn angsten namen af. Dit is tot op heden gebleven. Ik heb nog weleens een slechte dag, maar deze zijn bij lange na niet zo heftig als voorheen. Ik ben niet aangekomen in gewicht. Ik merk wel dat mijn libido iets is afgenomen, maar daar kan ik, voor nu, mee leven. Ik ben aangemeld voor vervolgbehandeling, maar helaas zijn er lange wachtlijsten. Ik moet nog ongeveer een half jaar wachten (ik wacht er nu al 3). Fluoxetine helpt mij ontzettend bij het stabliseren van mijn emoties en gedachten. De zin in het leven is weer toegenomen en alles gaat makkelijker. Ik raad het iedereen aan om te proberen. De eerste weken moet je even doorkomen. Doe dit met ondersteuning van vrienden, familie , behandelaar, huisarts etc. Misschien heb ik geen medicatie meer nodig na mijn vervolgbehandeling, maar tot die tijd ben ik enorm blij met de werking ervan. Aan iedereen die twijfelt: nooit geschoten, is altijd mis..

09-08-2018 | Vrouw | 26
fluoxetine (15mg)
Chronische depressie
Na al een aantal andere soorten medicijnen geprobeerd te hebben, ben ik mijn vertrouwen in antidepressiva verloren. Ik heb venlafaxine geprobeerd, maar de opbouwperiode was te heftig, vervolgens heb ik wellbutrin geprobeerd, sertraline en escitalopram. Helaas zonder veel resultaat. Al heb ik wel escitalopram een aantal jaren gebruikt, omdat ik het idee had dat het wel iets[lees meer...] deed. Toch kwam ik tijdens gebruik van escitalopram toch regelmatig in een diep dal. Vorige zomer ben ik afgegleden naar het diepste dal dat ik heb gekend. Ik lag hele dagen op bed te piekeren en verwaarloosde mijzelf en mijn huis. Ik kwam alleen nog mijn bed af voor mijn werk. Mijn omgeving greep in zo kwam ik bij een psychiater terecht. Hij had vaker vrouwen gezien met mijn problematiek en schreef me fluoxetine voor. Het heeft even geduurd, maar dit medicijn heeft mij erg goed geholpen en ik denk dat ik hier ook niet meer mee wil stoppen. Echter zijn de bijwerkingen wel erg vervelend. Ik heb eerder maagproblemen of misselijkheid en ik heb een seksuele stoornis gekregen. Dat is als jonge vrouw wel erg frustrerend. Ik hoop dat in de toekomst er wat op kan worden gevonden om deze bijwerkingen te verminderen.

19-07-2018 | Vrouw | 47
Chronische depressie
Ik slik nu al meer dan 20 jaar Fluoxetine en heb er heel veel baat bij. Ik worstelde al sinds mijn 14e met een chronische depressie en boulimia en anorexia. Diverse psychotherapie gedaan, ook alternatieve therapien. Uiteindelijk van de huisarts Prozac voorgeschreven gekregen. Dat heeft mijn leven enorm veranderd. ik had weer zin in de dag en ik hoorde weer vogels fluiten[lees meer...] en zag weer de kleine dingen in de natuur en om me heen. Na een jaar of 10 gebruik liep mijn relatie stuk en kreeg in een terugval (depessie, mezelf pijn doen). In therapie gegaan en psycholoog vermoedde bijwerking van zelfmoord-gevaar. Overgestapt op anafranil. Dat ging redelijk maar ik voelde me niet mezelf zoals ik voor de terugval was en had ook weer veel meer last van mijn eetstoornis. Na een jaar weer terug naar Prozac. Officieel moet je het een opbouwen en het ander afbouwen maar daar werd ik zo ziek van dat ik na eerste afbouw gewoon geswitched ben. Ik ben geen arts en raadt niemand aan om dit zomaar te doen, maar bij mij ging het dat goed. Sindsdien slik ik al weer meer dan 10 jaar Fluoxetine en als het aan mij ligt ga ik er ook nooit meer mee stoppen. Mensen met een ernstige / chronische depressie die geen medicatie nemen snap ik niet. Voor alle niet-psychische klachten vind iedereen het normaal dat je medicatie of medische hulpmiddelen gebruikt. Als therapie niet helpt en je komt er niet vanzelf uit, stop met koppig zijn en als je het advies krijgt van de arts, gebruik medicatie. Het leven kan namelijk echt leuk zijn en het is zone als je dat mis loopt.

02-07-2022 | Man | 54
fluoxetine (20mg)
Helpt heel goed bij tinnitusklachten

02-08-2021 | Man | 29
fluoxetine (20mg)
Fluoxetine gaf mij het gevoel dat ik drugs gebruikten. Hyper, geen rust kunnen pakken, niet kunnen slapen. Ik was ja een paar weken helemaal op en heb bij de psychiater aangegeven dat ik hier per direct mee wilde stoppen. Nu citalopram en dit gaat veel beter.

12-06-2021 | Man | 60
fluoxetine (20mg)
Deze tabletten helpen mij enorm bij mijn chronische depressie, mijn gemoed toestand is na circa 8 weken gebruik enorm verbeterd en heb weer echt zin in het leven. De bijwerkingen welke vooral in het begin sterk aanwezig zijn worden na veerloop van tijd minder en verdwijnen soms helemaal.

29-04-2021 | Man | 35
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik ben een man van 35 jaar al meer dan 10 jaar kamp ik met hardnekkige dwanggedachten al meerdere malen suïcidale gedachten hierdoor gekregen maar nooit een poging gedaan. Ik heb alle therapieën doorlopen die er zijn om angst en dwang onder de duim te krijgen. En ik ben altijd doorgegaan met mijn leven te leven en te sporten, hoe zwaar dat vaak ook was. Ik ben vrienden ver[lees meer...]loren doordat ik het soms verwaarloosde door mijn dwang en angst maar ben er ook een mooier mens door geworden. Veel verschillende medicatie geprobeerd met wisselend succes. Aangezien ik zelf vaak ervaringen van anderen las wil ik graag mijn ervaring delen omdat je hoop moet houden hoe uitzichtloos het vaak ook lijkt te zijn. Ik heb de afgelopen 3 jaar de volgende medicatie geprobeerd: Citalopram 40 mg (deed niks), Venlafaxine 225 mg (hielp een klein beetje) voelde me wat beter maar niet veel. Daarbij heb ik verschillende soorten antipsychotica geprobeerd om wat rust te krijgen in mijn lichaam: Quitiapine tot 200 mg maar dit was teveel en voelde ik me niet goed bij. Risperdal 2 mg heb ik even geprobeerd maar was ook niks. Vervolgens ben ik Quitiapine gaan slikken om beter te slapen 25 mg en slik nu nog 12,5 mg en slaap hier goed op. Sind 10 weken slik ik 20 mg Fluoxetine en mijn wereld is veranderd ik voel me eindelijk weer mijzelf. Ben weer actief en heb niet meer de hele dag door indringende gedachten die alle vreugde in mijn leven wegnemen. Ik voel me weer rustig en slaap weer lekker 7 a 8 uur per nacht. Daarbij loop ik veel hard en kickboks ik een aantal keer in de week. Mijn wereld is totaal veranderd in de positieve zin van het woord, had dit nooit durven hopen. Maar deze 20 mg helpt mij heel erg en ik ervaar niet veel bijwerkingen soms hoofdpijn en wellicht wat kilo's in gewicht aangekomen maar dat kan ook door die lage dosis quitiapine komen. Nou voor iedereen die twijfelt ik zou het gewoon nemen en proberen bij mij ging het na 8 weken pas echt goed werken en na 4 weken deed het al zijn werk.

14-02-2021 | Man | 50
fluoxetine (20mg)
Middel help zeker bij deze aandoening. Heb wel geduld want bij mij werkte het pas na 3 maanden. Nu na 2 jaar is mijn libido bijna 0 en ben van plan om te stoppen.

10-12-2020 | Man | 35
fluoxetine (20mg)
Ik heb fluoxetine 7 jaar lang gebruikt eerst begon ik met 20mg na 4 weken verhoogd naar 40mg en toen pas werd het beter, in 2019 ben ik ermee gestopt en laatste twee maanden komen paniek/angst klachten helaas weer terug , ik ben weer begonnen en eerste twee weken nu zijn vreselijk ik heb best wel spijt van stoppen met medicijn , bijwerkingen vind ik ondragelijk en daarom g[lees meer...]ebruik ik ook oxezepam als het niet meer kan.

03-12-2020 | Man | 18
Chronische depressie
Eerste medicijn dat ik kreeg na vaak weigeren. Het werd zeer sterk aangeraden toen ik opgenomen was wegens een crisis situatie. Werkt goed bij veel jongeren rond jouw leeftijd. Dat dus niet... Ik heb meerdere malen moeten ophogen wat niks uithaalde. De eerste week geen last van bijwerkingen gehad, daarna een beetje misselijk en zulk soort dingen, lijkt niks ergs dus... Maa[lees meer...]r na 3 weken slikken begon ik hartkloppingen te krijgen, was ik kort ademig en kreeg vaker paniekaanvallen te krijgen (die heb ik zelden). Volgens mij had ik ook nog eens last van heftige nachtmerries, maar dat zou ook kunnen zijn geweest door de huidige situatie.

31-10-2019 | Man | 23
fluoxetine (20mg)
In Mei dit jaar overgestapt van Escitalopram naar Venlafaxine, nadat de Venlafaxine niet effectief bleek te zijn (ik bleef mijn angsten en paniekaanvallen houden), dit afgebouwd en in overleg met de psychiater overgestapt op Fluoxetine. Ik heb 6 á 8 weken last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het iets minder en ging het wel weer beter, voor een week. Daarna begon he[lees meer...]t weer opnieuw, ik werd op 24 September in paniek wakker en het gaat tot op de dag van vandaag (31 Oktober) verschrikkelijk slecht. 3 weken geleden is de Fluoxetine opgehoogd van 20mg naar 40mg. Weer bijwerkingen. Ik slik het nu 13 weken en het heeft niks geholpen en alles zelfs alleen maar slechter gemaakt. Ik heb er Xanax bij gekregen, dat helpt. Maar dat kan je natuurlijk niet dagelijks nemen. Nu de fluoxetine weer afbouwen naar 20mg en maandag met de psychiater bespreken wat we nu gaan doen, of naar Clomipramine, of terug naar Escitalopram en dat nog een keer proberen...

06-10-2019 | Man | 29
fluoxetine (20mg)
dit medicijn gekregen i.c.m. therapie voor paniekstoornis (agorafobie\ pleinvrees) eerste paar weken van opbouw bijwerkingen die passen bij ad. o.a. meer somber misselijkheid verward en meer paniekklachten (sterker). Durfde een tijd niet naar buiten te komen in drukke omgevingen, boodschappen doen was een hel, nu na een 7 weken durf ik gewoon naar buiten te komen en boodsc[lees meer...]happen te doe, enorme opluchting.

01-10-2019 | Man | 44
PDD-NOS
NOOIT deze medicatie vragen aan je Arts ! Ook al helpt Prozac/Fluoxetine voor miljoenen kinderen en volwassenen heel goed zonder manische reaktie en agresie . Koop dan in overleg CBD tabletten of vraag om Clomipramine 25 mg of Buspiron of Nortilen 30 mg en sporten , de natuur opzoeken , muziek maken , werken , arbeid ONDERSCHAT dit niet ! Ik heb er een Delict door gepl[lees meer...]eegd helaas waar ik voor veroordeelt ben en heel veel spijt van heb !

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum