Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

wazig in het hoofd doodsangst tintelingen en prikkeling in vinger(s) gebrek aan eetlust

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

09-02-2023 | Man | 42
paroxetine (30mg)
Ik kreeg in 2009 de diagnose gegeneraliseerde angststoornis, daarbij slikte ik 8 jaar paroxetine actavis en de opbouw van deze medicatie verliep goed, kreeg zeer snel weer zelfvertrouwen in het aangaan van de dag en het algehele leven. Ik hou van het leven zoals het is en ik kan zeker genieten van het leven , echter ben ik altijd al zeer snel gespannen en daarbij ook an[lees meer...]gstig t.a.v. allerlei verschillende onderwerpen in het leven, ik krijg dan lichamelijke klachten als verhoogde spanning, weinig eetlust, nerveusiteit, diarree, misselijkheid, wazig zien en voelen, zwakte etc. Nu in 2022 was ik 5 jaar gestopt met de paroxetine, het ging weer mis, raakte weer meer gespannen, slecht eten, slecht slapen, paniekaanvallen, derealisatie, etc. Dus besloot ik weer te starten met paroxetine, maar nu sandoz. De eerste weken 6 tot 8 weken vond ik echt wel verschrikkelijk zwaar, werd echt depressief door mijn slechte gevoel, wat verergerde door de opbouw van de medicatie, denk ik zelf. Hele dagen lag ik te huilen, het leek geen einde te hebben. Ondanks mijn angsten ben ik toch op vakantie gegaan met mijn dochter en vriendin, en heb de hele rit zelf gereden naar zuid frankrijk, hier zag ik enorm tegenop. Ik merkte dat heel langzaam na 8 tot 10 weken, ik weer grip kreeg op mijzelf en mijn gedachten en gevoelens, dit in combinatie met psychotherapie voor 12 sessies en yoga en elke dag iets aangaan, ook voelt het als onmogelijk. Mijn advies voor degene die worstelt met de zeer moeilijke mogelijke bijverschijnselen, houd vol, uiteindelijk neemt het af en krijgt de rust en zekerheid de overhand, zo heb ik het ervaren althans, het blijft een moeilijk proces, maar medicatie kan je zeker helpen. Sterkte allen, ook voor mijzelf :)

02-02-2023 | Vrouw | 47
paroxetine (20mg)
In het begin veel bijwerkingen ervaren zoals maagpijn en hartkloppingen en zweten als een otter. Na een aantal weken waren de paniekaanvallen verdwenen. Wel leef ik erg vlak en komt er weinig emotie binnen. Zweet nog steeds erg veel en ben veel aangekomen. Erger depressief geworden maar he geen paniekaanvallen meer. Pilletje smelt direct op je tong en heeft een he[lees meer...]le bittere nasmaak. Dus ja voor paniekaanvallen perfect maar de bijwerkingen zijn ook vreselijk.

31-12-2022 | Vrouw | 48
paroxetine (10mg)
Hallo, Vanwege angst en paniek van de huisarts dit gekregen. Nu 2 weken bezig met 10 mg per dag en ik voel me zo slap als een vaatdoek. Ben suf, slap, weinig eetlust. Kan iemand mij vertellen of dit blijft of overgaat? Het maakt me wel rustiger, maar ik kan zoals ik me nu viel amper normaal functioneren.

30-12-2022 | Vrouw | 52
paroxetine (10mg)
Mijn paniekaanvallen heb ik zo goed als niet meer maar ben toch nog beetje angstig. Mijn seksleven is tot niks gereduceerd en heb weinig tot geen lol meer in me leven.

21-12-2022 | Vrouw | 66
paroxetine (20mg)
de tabletten smelten meteen in de mond. Je moet ze daarom zo snel mogelijk proberen door te slikken. maar dan nog vaak vies. Ik kreeg deze vanwege de goedkoopste. Ik ga overstappen en hoop dat ik andere paroxetine kan krijgen bij een andere zorgverzekeraar.

11-12-2022 | Man | 67
Sociale fobie
Slik al meer dan 30 jaar paroxetine. Ben positief over het gebruik ervan, het heeft de kwaliteit van mijn leven echt verbeterd. De bijwerkingen zijn te overzien en ik heb er zelf niet erg veel last van gehad (maar dat heb ik vrijwel nooit bij medicijnen). Het is wel zo dat ik hele heftige nachtmerries krijg als ik per ongeluk een dosis vergeet. Dus het is geen onschuldig [lees meer...]spul.. Omdat ik nu met pensioen ben wil ik afbouwen maar dat is buitengewoon moeilijk. Dat is ook logisch, je lichaam ontbeert ineens een stofje dat het al 30 jaar binnenkrijgt en het dus inmiddels als lichaamseigen beschouwt. Ik bouw af door steeds iets meer van mijn pillen af te vijlen, ik ben een jaar (!) bezig en zit nu pas op 16 mg. Ik heb even op 14 mg gezeten maar dat was te heftig. Ik heb vooral lichamelijke onttrekkingsverschijnselen (bijv, een vreemd 'trekkend' gevoel in mijn hersenen ) en niet zozeer psychisch (hoewel wat somber maar dat kan ook andere oorzaken hebben). Het afbouwen moet wel zo primitief (vijlen) omdat de taperingsstrips alleen voor afbouw in kortere perioden (bijv 3 maanden) beschikbaar zijn én duur zijn en door vrijwel geen verzekering worden gedekt . Ik heb inmiddels besloten vanwege al dit gedoe niet lager te gaan dan afbouw tot 10mg. Als ik dat al haal, de verleiding om terug te gaan naar 20 mg is groot. Kortom, zeker positief over de effectiviteit van het middel maar als je het erg lange tijd gebruikt kom je er bijna niet van af. Dat de farmaceutische industrie dat laatste ontkent is een grof schandaal.

07-12-2022 | Man | 51
paroxetine (30mg)
Ik ben 51 jaar en slik ongeveer 30 jaar paroxetine tegen een angst- en paniekstoornis. Het medicijn heeft mij altijd wel goed ondersteund, had soms wel klachten, maar het medicijn deed zijn werk. In Januari wilde de huisarts afbouwen en dat ging per 2 weken een 2 mg. Echter na 8 weken kreeg ik een extreme angstaanval durfde mij bed niet eens uit. Ben gelijk terug naar de [lees meer...]huisarts gegaan en had toevallig een vervanger. Deze wist mij te vertellen dat afbouwen met Paroxetine extreem moeilijk is dat het zelfs niet meer voorgeschreven wordt en dat het per persoon afhankelijk is hoe je afbouwt. Geeft aan dat dit niet goed is gebeurd, ben gelijk teruggegaan naar de oude dosis. Heb in de 30 jaar nog nooit zo een gevoel gehad. Was verschrikkelijk. Dus voordat je eraan begint zorg dat je de juiste ondersteuning hebt. Want dit is echt een klote medicijn.

24-11-2022 | Man | 65
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Samen met mijn psch besloten om weer terug te gaan naar Prozac, dat ik 10 jaar geleden slikte en dat een langere halfwaardetijd heeft. Nu afbouwen van Paroxetine van 30 mg, via 20 mg naar nu 3 weken 10 mg. Veel gesis in mijn hoofd. Ooit 2 keer afgebouwd naar 0 en dat was werkelijk de hel. Erg agressief, driftbuien en huilbuien en ook continu en gekmakend gesis in mijn hoof[lees meer...]d. Hoop dat ik zeer spoedig kan overstappen met Prozac.

28-10-2022 | Vrouw | 68
paroxetine (20mg)
Ik gebruik al meer dan 20 jaar, 40 mg. Paroxetine Ik ga nu proberen af te bouwen Heb het al eerder gedaan omdat ik het idee had dat het niet meer werkte

20-09-2022 | Vrouw | 61
Chronische depressie
Rond 1995 hen ik paroxetine Seroxat gekregen en deze beviel me prima! Later had ik een paar jaar niet gebruikt deze AD, en later weer. Van ander merk eerste 6 weken waren vreselijk, ik kon niet uit bed door alle klachten, niet normaal, met Seroxat was dat niet. Nu ik gebruik ong. 20 jaar lang merk Sandoz en dat gaat goed behalve dat na all die jaren heb ik geen stemmingwis[lees meer...]selingen,maar verder ben ik totaal gevoelloos, moe, heb ik nergens zin in. Ooit gehad andere goedkopere dan Sandoz merken, 1 van hun was als placebo, na 3 dagen trillingen, trillingen, benauwdheid, duizeligheid, stijve nek, maar arts vond dat het onzin is, terwijl andere mensen hadden het zelfde ervaren, nog ander merk tabletten waren niet omhuld waardoor ik kreeg droge poeder in mijn luchtpijp, deed ontzettend pijn, prikte enorm! Toch wil mijn zorgverzekeraar Sandoz niet vergoeden dus ik betal zelf. Ik zou graag willen stoppen, misschien zou ik meer leven krijgen, maar ik ben bang dat ik weer stemwisselingen krijg :( . Ik heb eerder geprobeerd andere AD 4-5 verschillende maar ik had veel bijwerkingen of ze werkte niet.

28-08-2022 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Hallo, een vraag; Benieuwd of er mensen zijn met positieve ervaringen mbt afvallen tijdens het gebruik van paroxetine. DANK! Inge

08-08-2022 | Vrouw | 48
paroxetine (10mg)
Jaren lang gebruikt icm depakine. 2 stoppogingen gedaan. Zeeer zwaar. Niet gelukt. Ondertussen veen aangekomen. In 2021 gestart met afbouwen met taperingstrips. In totaal 6 maanden gedaan over 10 mg. Ook zeer zwaar. Extreme klachten. Maar beter dan in 1 keer van 10 mg naar 5 mg. Zeer goed begeleid door psychiater. Slik nu een homeopathisch middel en dat werkt zeer goed. Be[lees meer...]n super blij er eindelijk vanaf te zijn. En veel afgevallen weer 👍🏻

05-08-2022 | Vrouw | 62
paroxetine (30mg)
20 jaar geleden begonnen met seroxat na depressie en angsten..met behulp van psychiater door gekomen . 1x geswitched naar Paroxetine aurobinde later Paroxetine HSD ging prima. Wordt momenteel niet geleverd weer seroxat gekregen . Slik nu 2 weken en heb zelfde bijwerkingen als 20 jaar geleden? Wel in mindere mate maar keiharde nek spieren..gespannen angstig...spannend..sl[lees meer...]aat dit aan?

26-07-2022 | Vrouw | 57
paroxetine (10mg)
Je geraakt er helaas niet meer vana af en geen enkele psychiater..wil je echt helpen...ik wil afbouwen van 10mg naar niets dus in geleidelijke stappen...vb 8mg preparatie dagelijks..psychiaters stellen dat zelfs niet voor...waarom niet eigenlijk ? Ze houden ons aan het lijntje of stellen zoals hierboven al vermeld alternatief eens 10mg en dan eens 5 mg te nemen als je dit[lees meer...] medicijn al jaren meer dan 30 jaar neemt...ik voel me slecht met alternatief van 10mg en dan volgende dag 5 mg..zie boven bijwerkingen die ik heb

22-06-2022 | Vrouw | 48
paroxetine (20mg)
Van happy pil naar hell pil. Ik heb het medicijn 2,5 jaar genomen en ben gestart ivm depressie en angst. Na 2 weken begon ik al positieve werking te voelen: eindelijk rust in mijn lijf. Wel ben ik 2 dagen goed ziek geweest van de bijwerkingen, daarna ging het vlot beter. Alles ging beter met deze happy pil, geen irraties meer, kon zelfs mijn werk beter aan dan ooit. Maar.[lees meer...].. ik kwam steeds meer aan. In 2,5 jaar 15 kilo, ik ben nog nooit zo zwaar geweest. Omdat ik me goed voelde, ben ik gaan afbouwen (geleidelijk met 1mg per week) . Dat kon met de suspensie van Seroxat. Maar wat een heftige bijwerkingen! En het werd nog erger naar mate de dosis kleiner werd. Ik wist dat afbouwen een uitdaging is, daarmee houd ik me geestelijk op de been. Maar ik kon echt niks meer hebben zo boos en zulke nare gedachten. Ik ben er nu 4 weken vanaf maar normaal is het nogsteeds niet. Bij vlagen (die ik aan voel komen) verander ik in een totaal onredelijk persoon, ben boos, apathisch en huil. Partoxine heeft me geholpen, maar om er vanaf te komen moet je door een hel. En dat... wordt er niet bijverteld.

20-06-2022 | Man | 62
paroxetine (10mg)
Paroxetine gekregen van psychiater wegens gegeneraliseerde angststoornis, werkte redelijk goed met 10 mg maar wegens de vervelende bijwerking werd mij aangeraden om over te stappen naar Brintellix 5mg