Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

wazig in het hoofd doodsangst tintelingen en prikkeling in vinger(s) gebrek aan eetlust

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-03-2022 | Man | 65
paroxetine (20mg)
Angst en paniekstoornissen, depressie, agorafobie.

08-03-2022 | Man | 28
paroxetine (5mg)
Ik moet starten met paroxeting 5mg gedurende 14d Naar 8mg gedurende 14d En erna naar 10 mg blijvend en om de 2weken consult met huisarts Ik ben een jongeman van 28 jaar die vaak ziek is geweest en enkele jaren geleden ook de ziekte van crohn ontdekt Heel veel jaren ongezonde stress en piekeren. Deze mentale klachten teisteren me al jaren zodat ik fysiek vaak een VOD b[lees meer...]en. Mijn lichaam kan dit niet meer aan. Ik doe momenteel ook ademhalingsoefeningen en mindfulness voor de angsten Ik werd angstig om ziek te worden en vooral ook angstig om heel moe te zijn. Ik zat jarenlang wekelijks of om de paar weken bij de huisarts. Ik stak altijd alles op de ziekte van crohn. De slapheid/ futloosheid/ enorm slecht slapen. Ik had amper concentratie en vergeetachtig. Ik werk als verpleger en er moest iets gebeuren Vandaar opstart medicatie. Ik ben heel angstig vd bijwerkingen Wie kan me geruststellen Vooral gewichttoename / seksuele dysfunctie maken me bang.

13-02-2022 | Vrouw | 44
paroxetine (10mg)
Angst en paniekstoornis, mogelijk ook depressie. Ik heb best een heel goed jaar achter de rug, na vanaf 2016 ernstig ziek te gaan geraakt. Psychotisch depressie met gegeneraliseerde angststoornis, niet meer durven te leven en jaren lang ongewenste, dwangmatische suicidaliteit. Bed jaren niet uitdurven. Kliniek in, kliniek uit. Overal onbehandelbaar, geen medicatie sloeg aa[lees meer...]n. Ben volgepompt met alle soorten anti depressiva, anti psychotica. En pammetjes. Wonder boven wonder kw ik hieruit en heb ik succesvol alle medicatie weten af te bouwen! De psychiater destijds was super trots op me, ik zelf uiteindelijk ook wel. Nu zijn mijn angstklachten de laatste maanden weer toegenomen, nu tot in het extreme. Zit nu op tien mg Olanzapine, slik zo nu en dan een half pammetje en slik sinds drie dagen Paroxetine. Zijn er hier mensen, die over dat laatste medicijn ook iets positiefs kunnen melden? Wanneer kan ik verwachten dat mijn angstklachten gaan afnemen of dat kijk depressiegevoelens gaan afnemen?

27-01-2024 | Vrouw | 53
paroxetine (20mg)
Hallo iedereen. Ben net na 15 jaar gebruik overgestapt op fluoxetin. Nu na drie weken voel ik me nog steeds echt niet goed. Ws. De bijwerkingen van t nieuwe middel. Over paroxetine kan alleen maar zeggen dat ik t niet zou aanbevelen. Het is blijkbaar ontzettend moeilijk af te bouwen en mee te stoppen. Dat is de reden dat veel artsen t liever niet meer voorschrijven. Ik we[lees meer...]et t ook uit ervaring. Iedere keer na 6 weken krijg je een gigantische terugval. Je bent compleet overprikkeld, zweten, duizelig etc. Echt geen doen. Nu ik ben gestopt voel ik ook de spierspanning die t middel veroorzaakt. Die is nu nl. weg en dat is heel positief. Verder is t nog even afwachten. Ik neem er rivotril bij wat ik al had voor samentrekken van vooral schouder en nekspieren nadat mijn hals is vastgezet op 4 niveaus. Dit help wat tegen alle vervelende bijwerki gen en hopelijk ook over drie weken. Dan komt de beruchte 6 weken na paroxetine er nog aan. Het blijft afzien en een zoektocht. Heel veel stekte en succes aan iedereen die er ook midden in zit. 🙏🧡

28-08-2023 | Vrouw | 36
paroxetine (20mg)
Na lang wikken en wegen toch besloten om een antidepressivum te gebruiken. Na een week of 6 verdwenen de ernstige bijwerkingen en voelde ik me eindelijk een stuk relaxer en gelukkiger. Wel ik 15 kg aangekomen in 3 maanden tijd. Ik beweeg voldoende, eet volgens een fatsoenlijk schema en ik slaap goed. Dat kan geen reden zijn voor het extreem toenemende gewicht. En ik was a[lees meer...]l niet slank....Dit is voor mij de reden om over te stappen naar Sertraline 50mg. In de hoop dat dit gaat helpen om het gewicht in ieder geval te stoppen met stijgen. Ik zou zelfs bijna depressief worden van het aankomen....dus schiet niet op.

26-07-2023 | Vrouw | 60
Zeer beperkt leven

06-05-2023 | Vrouw | 49
paroxetine (10mg)
İk gebruik paroxitine nu 18 jaar , ik ben sinds een half jaar bezig met het afbouwen , van 20 mg nu naar 10 mg , heel voorzichtig afbouwen , in kleine stapjes zoals van 20 mg naar 15 mg in twee maanden heb ik er over gedaan en dan van 15 mg naar 12half 1 maand over gedaan en nu gebruik ik 10 mg per dag al bezig drie maanden met het afbouwen , in het begin van het afbou[lees meer...]wen was het wel moeilijk zoals gespannenheid hoofdpijn maar dat duurde niet zo lang het is gewoon volhouden deze klachten waren naar paar weken wel verdwenen zodat ik verder kon afbouwen , ik heb eerder geprobeerd om aftebouwen maar het is mijn niet gelukt omdat ik te snel ging afbouwen , ik gebruik nu tijdens mijn afbouw ook vitamines zoals b12 , d3 en b6 en omega 3 ik kan zeggen dat deze vitamines mijn helpen ondersteunen tijdends mijn afbouw, op het moment gaat het afbouwen goed, sinds gister begonnen van 10 mg naar 7 half , dit ga ik dan ook wel weer paar maanden mee door en dan naar 5 mg , voorzichtig afbouwen is het dan moet het lukken , veel succes

02-02-2023 | Vrouw | 52
paroxetine (80)
Polymyalgia rheumatica
Sinds ik een 4- tal weken deze medicatie neem (verhoogd tot 80mg) zijn mijn klachten ernstig toegenomen

01-12-2022 | Man | 48
paroxetine (20mg)
Door een onverwachte scheiding met veel overspannenheid in een spiraal van burnout/angststoornissen terecht gekomen. Liep al jaren met klachten. Huisarts stelde paroxetine voor in juli 2014, met een begindosering van 10 mg voor 4 weken. Daarna over op 20 mg. Dit heb ik een jaar gebruikt. De eerste 6 weken enorm overmatig transpireren, vooral snachts op benen. Elke nacht si[lees meer...]jpelnatte lakens. En veel slapeloosheid. De uitputting nabij. Nachten lang wakker gelegen. Libido gevoel werd meteen uitgeschakeld. Veel gewrichts en spierpijn (griepgevoel) Na 6 weken verdwenen de zweetbuien en was mijn honger niet te stillen. Ik had geen rem meer. Ook mijn gevoelens waren vrij mat en monotoon. De vele huilbuien voor het starten van de AD waren ook weg. Begon me rustiger te voelen. Slapen ging stuk beter. Libido gevoel was weg, maar erecties waren wel aanwezig. Die waren soms zo hard, dat het soms pijn deed na een aantal uren. Een orgasme was niet mogelijk. Maar zin in intimiteit was er niet. Van 75 kg gegroeid naar 95 kg in dat jaar. in totaal heb ik een jaar de 20 mg geslikt en ben in juli 2015 af beginnen te bouwen met eerst een pillensnijder voor pillen van 10 mg die in kwartjes gedeeld. dus per 2 weken met 2,5 mg gaan afbouwen (achteraf gezien was dit veel te snel, ik kreeg enorme afkickverschijnselen). Ben toen overgestapt op vloeibare paroxetine en deze per 1 ml steeds afgebouwd over een week periode. Al met al heeft een 1 jaar geduurd voordat ik er helemaal vanaf was. De hele periode van 2 jaar tezamen die erg naar was. Voor mij NOOIT MEER Paroxetine of welke ADs dan ook. De fitness (vooral krachttraining) heeft mij in de periode er enorm doorheen geholpen. Bewegen, ademhalen en focus op jezelf leggen ! En goede gesprekken gehad met fijne vrienden. Vooral veel inzicht gekregen en geleerd. Bij een psycholoog liep ik vast in die periode. De DSM is echt lachwekkend!!! Ben in GGZ gebeuren erg teleurgesteld. Voor mij kan pas iemand psycholoog of psychiater zijn of worden als hij of zij zelf ooit eens tot op de bodem van haar eigen bestaan diep heeft gezeten en daar zelf uit is gekomen. En is dat niet het geval?, ga er bij weg!!! Je hebt er niks aan. Inmiddels 2022 en in goede gezondheid, ook mentaal. Alles op eigen kracht gedaan. De 20 extra kilos zijn eraf gegaan in dat jaar na het afkicken ! Ik ben verbaasd dat deze medicatie (paroxetine) anno 2022 nog steeds voorgeschreven word. En voor degene die op afbouw gaat...neem of vraag naar Tapering Strips bij de apotheek. en zet vooral DOOR !!!!! ;-)

15-09-2022 | Man | 23
paroxetine (20mg)
Na twee jaar verschillende aanhoudende angst- en paniek aanvallen gehad te hebben ben ik begonnen met dit middel. Gelijk met 20mg. Leek de eerste 4 dagen goed te gaan. Voelde me vooral suf maar geen paniek. Na dag 4 werd dit middel voor mij verschrikkelijk. Ik had hele bizarre angsten en kwam hier bijna niet uit. Ook sliep ik s nachts niet. Ook werd ik er erg depressief va[lees meer...]n, wat ik voor de start van paroxetine nooit had. Ook met oxazepam verminderden de bijwerkingen niet. Dit is voor mij duidelijk niet het middel. Nu afgebouwd zonder problemen omdat ik het nog maar kort slikte. Nu overgestapt op citalopram, wat veel meer effect voor mij geeft met minder bijwerkingen.

12-07-2022 | Vrouw | 25
paroxetine (20mg)
Het middel werkt, zolang je het inneemt. Je krijgt er meer energie van, wat een negatief effect heeft op slapen. Mijn ervaring was dat je tijdelijk op een pauzeknop duwt en zodra je stopt, alle emoties die je niet ‘gevoeld hebt’, in 1 klap terugkrijgt en het rationele verwerkingsproces van tijdens de behandeling opnieuw krijgt op emotioneel vlak. Het schakelde mijn emoti[lees meer...]es uit en verloor het contact met mijn gevoel als mijn omgeving. Je vlakt af. De pieken verdwijnen volledig en de dalen nemen wat af. zou het niemand aanraden.

13-04-2022 | Vrouw | 22
paroxetine (30mg)
Ik ben nu 22 jaar en heb een aantal jaren paroxetine geslikt. Mijn vorige huisarts gaf mij deze medicatie zonder dat ik hulp had gekregen. Ik had iets heftigs meegemaakt waardoor ik eerst depressief was geworden. Toen deze depressie weg was kreeg ik last van heftige angst/paniek. Ik heb toen contact opgenomen met mijn toenmalige huisarts en hij schreef me al snel paroxetin[lees meer...]e voor. Dit slikte ik een jaar zonder dat ik hulp had/ er gecheckt werd hoe het met me ging. Toen ik een andere huisarts kreeg moest ik via hem herhaal recepten krijgen. Deze huisarts was het erg geschrokken dat ik deze medicatie slikte zonder ondersteuning en heeft me doorgestuurd naar een psychiater. Daar heb ik meer dan een jaar wekelijks therapie gehad. Nu ben ik sinds 4 dagen helemaal gestopt met paroxetine, maar de ontwenningsverschijnselen die ik voel zijn écht heftig. Ik moet al 3 dagen achter elkaar de hele dag overgeven. Daarnaast heb ik last van buikpijn, trillen, zweetaanvallen, hoofdpijn en gekke schokjes in mijn hoofd. Ik kan niet stoppen met huilen en voel mezelf zo beroerd dat ik alleen thuis kan liggen en aftellen tot dit gevoel voorbij is. Nu besef ik pas wat een troep dit is en heb ik spijt dat ik ooit ben begonnen met deze medicatie. Maar kan ik het mezelf verwijten? Ik was zo jong en kon op dat moment in mijn leven niet eens een goede beslissing maken door mijn angst/paniek. Het enige wat ik op dat moment toen het slecht ging nodig had was iemand die er voor me was in plaats van medicatie zonder hulp. Ik ben mijn huidige psycholoog echt dankbaar voor alles wat ze voor me heeft kunnen betekenen. Het voelt nu even alsof ik door een hel ga en ik snap dat het klinkt alsof ik overdrijf maar zo voelt het op dit moment. Ik weet wel een ding zeker, ik ga nóóit meer beginnen aan antidepressiva. Ik snap dat het een goed kan werken om klachten te behandelen en elke ervaring is natuurlijk anders.

22-03-2022 | Man | 28
paroxetine (30mg)
Door heftige ontwenningsverschijnselen voor een deel van gebruikers praktisch onmogelijk om af te komen. In het bijzonder bij (jaren)lang gebruik en hogere doseringen (20 mg of meer). Geen gevaarlijke bijwerkingen bij afbouwen, echter zeer invaliderend.

02-03-2022 | Vrouw | 44
paroxetine (20mg)
Ik ben nog ah opbouwen nu zo’n 30 dagen al ben ik te tel een beetje kwijt. Eerst een week 10 mg daarna 20 mg. Hoe lang gaat het duren voordat het kan gaan werken? Ik houd het echt niet uit nl..

19-02-2022 | Vrouw | 44

18-02-2022 | Vrouw | 44
paroxetine (20mg)
Ik ben net begonnen met dit medicijn. Ik ben de laatste tijd in een depressie terecht gekomen, vooral door extreme angstklachten, algehele angststoornis. Ik slik nu net na een week 10mg, nu twee dagen 20 mg inmiddels. Heb net IBT begeleiding opgestart gekregen. Ik lees helaas zoveel nare ervaringen. Het maakt mij radeloos. Zijn er ook mensen die mij wat moed kunnen inprat[lees meer...]en en dat er een kans is dat de medicatie kan aanslaan. Hoe lang duurt dat ongeveer? Want ik weet dat als mijn angsten verminderen ik meteen, als vanouds heel veel doe. Nu mijd ik alles en iedereen. Ik had er net een relatief goed jaar achter de rug, de jaren er voor gingen ook al wat beter, na vanaf 2016 veel opgenomen te zijn geweest, alle medicatie op mij is uitgeprobeerd, maar niets sloeg aan. therapie ook niet. Overal werd ik onbehandelbaar verklaard, en wilde men mij of gesloten opnemen of stuurde men mij overal weg. Ik durfde ook jaren lang mijn bed niet uit. iets wat ik nu ook alweer begin te ervaren. het komt doodat je denkt nee niet weer zo’n hele dag afzien. Kan mij slecht concentreren, niets boeit me echt. Ik heb een trauma overgehouden aan mijn opnames. zelfmoorden, weggepest worden, brute verpleging. Een dier behandelde je nog respectvoller. Logisch ook. Zijn er mensen die mij moed in kunnen praten? Ik was een paar maanden geleden eind vorig jaar nog best prima! Niemand snapt mij, ik hoop dat ik reacties mag verwachten. Mvg