Ervaringen met Sertraline

sertraline

angst paniekaanvallen buikklachten zweten moeite met het bereiken van een orgasme beangstigende gedachten ongerustheid droge mond slapeloosheid wazig in het hoofd

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

16-05-2023 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik heb al drie jaar last van een angst- en paniekstoornis. Hiervoor al twee jaar in behandeling geweest. Dit heeft mij niet voldoende geholpen en de angsten en paniek werden erger. Uiteindelijk toch maar aan de medicatie (sertraline) gegaan. Aan het begin erg angstig om dit te nemen, mede door de ervaringen op dit forum en alle bijwerkingen die het kan geven. Ik heb de eer[lees meer...]ste weken last gehad van slapeloosheid, een droge mond en een wat mindere stemming. Deze bijwerkingen zijn nu helemaal weg (ik zit nu 5 maanden aan de medicatie). Ik merk dat ik meer energie heb, een veel betere stemming, minder angsten, geen paniek meer en ook nog veel minder piekeren. Het werkt voor mij dus ontzettend goed. Wel ben ik gewisseld van fabrikant omdat ik het gevoel heb dat mijn huidige veel beter werkt voor mij, al heeft het dezelfde werkende stoffen. Ik ben blij dat ik aan de medicatie begonnen ben want het maakt mijn leven heel veel rustiger, lichter en vrolijker! En niet het belangrijkste maar toch fijn, ik zit nog op hetzelfde gewicht als voordat ik ermee begon.

07-02-2023 | Man | 25
sertraline (100mg)
Heb dit medicijn voorgeschreven gekregen voor mijn angststoornis. Nam eerst mirtazapine 30mg. Moet dit samen met de mirtazapine innemen, 1e 2 weken waren echt een hell maar nadien minder de de bijwerkingen en merk ik dat ik over het algemeen iets minder angst ben. Ben nog maar vrij recent bezig.

26-01-2023 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik neem sinds twee jaar AD. Eerst een jaar ecitalopram maar gestopt wegens te veel bijwerkingen (zweten, nachtmerries en gewichtstoename). Een jaar geleden overgeschakeld naar sertraline. Mentaal zeer tevreden over dit middel, ben lang niet meer zo gelukkig geweest. Echter ervaar ik bijwerkingen: ik heb zo goed als geen zin meer in seks en ik ben flink wat kilo’s bijgekome[lees meer...]n. Op twee jaar tijd 20kg zwaarder…

12-09-2023 | Man | 23
sertraline (50mg)
Ik heb al veel medicatie geprobeerd voor mijn depressie en angststoornis. Fluoxetine, Duloxetrine, Venlafaxine, Paroxetine, Escitalopram, ... Belangrijk om te melden dat ik misschien ASS heb maar nooit een diagnose gekregen. Ik heb ook al Sertraline 25mg geprobeerd (zonder enig effect) en nu terug gestart met Sertraline deze keer 50 mg in overleg met de psychiater va[lees meer...]nwege depressie en angststoornis omdat mijn vader die ook neemt en effectief voor hem is. Ik ben het nu al één maand aan het inpakken maar heb niet echt het gevoel dat het iets helpt. Ik heb wel last van vervelende bijwerkingen zoals urineverlies waar ik geen controle over heb (genant). Ook heb ik precies gewichten aan mijn lichaam hangen en voel me lusteloos. Ik vind de energie niet om uit bed te geraken. Vaak ben ik s'nachts onrustig, pieker ik en heb zelfs liedjes in mijn hoofd spelen alsof er een jukebox in mijn hoofd zit en kreeg ook last van huiduitslag op mijn gezicht en zelfs last van geweldadige dwanggedachten (Ik had ervoor geen dwanggedachten) Van al die weken heb ik 2 dagen meegemaakt waar ik dacht dat ik alles aankon en heb zelfs naar een drukke bar gegaan wat al een hele opgave voor mij is sinds ik niet graag in drukke ruimtes zit. Blijkbaar ook mondiger geworden. (Al weet ik niet of dit door de medicatie komt. Misschien gewoon door stress.) Mijn angsten zijn nu dubbel zo erg en soms zelfs moeite met slikken. Ik vind het nogal gek dat mijn lichaam niets doet bij 25mg en heftig reageert op 50 mg... Ik ben hier ervaringen beginnen lezen en er zijn hier veel mensen die pas echt een effect van de Sertraline hebben na 8 weken tot 3 maanden dus ik dacht ik moet doorbijten en gewoon Sertraline blijven inpakken maar met al die bijwerkingen weet ik niet of dit het nog wel waard is.

10-07-2023 | Vrouw | 23
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik twijfelde lang of ik wilde starten met medicijnen. Toen ik begon had ik echt binnen twee uur last van hele nare bijwerkingen. Niet waar ik op voorbereid was door mijn voorschrijver, zoals meer paniek of somberheid of ziek worden, maar juist totaal rusteloos, “gemisch” blij, totaal niet mijzelf voelen, het leek of ik drugs genomen had. Ook kreeg ik jeuk op mijn hoofdhuid[lees meer...] en prikjes. Volgensmij mijn haarzakjes. Als ik iets aan mijn haar trok voelde ik dat. Ik moest na een paar dagen stoppen van mijn huisarts en psychiater. Hierna durfde ik vanwege de vervelende bijwerkingen geen ander middel te gaan slikken. Inmiddels bijna 9 maand verder toch met andere antidepressiva begonnen. Deze geeft veel meer de “normale” bijwerkingen.

02-03-2024 | Vrouw | 22

angst ongerustheid depersonalisatie

Hallo allemaal! Ik slik nu echt al een aantal maanden zeker sertraline. Op het begin had ik echt super veel last van bijwerkingen maar na een tijdje gingen ze weg en ik kan wel zeggen dat ik merk dat mijn angst zeker is afgenomen. Alleen nu zit ik met het volgende.. vorige week had ik echt een goede week ik voelde me eindelijk vrolijker, mezelf en was meer ondernemend maar[lees meer...] deze hele week is het totaal het tegenovergestelde en ben ik meer angstig en heb ik niet de neiging om activiteiten te doen en ben ik dus meer teruggetrokken ook omdat ik me zo voel. Mijn vraag is is dit normaal? Kan het zo zijn dat ondanks je al een langere tijd dit slikt je alsnog een week bijvoorbeeld rot voelt als het ware. Ik hoor het graag!

03-02-2024 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Hallo allemaal! Ik heb een vraagje, ik slik al voor een best lange tijd meer dan 16 weken of meer de 25 mg dosering maar was sinds bijna 5 weken geleden met de dosis gaan verhoging naar de 50 mg. Ik had eerst mijn twijfels of het wel de juiste beslissing was geweest omdat ik had eerst echt het gevoel dat ik meer angstiger was en ik voelde me onwerkelijk en vreemd wat niet [lees meer...]fijn was. Gelukkig bleef ik volhouden en waren de klachten na 4 weken weg! Wel kreeg ik helaas er heerst ook een griepepidemie de buikgriep hier had ik iets minder dan een week last van waarna ik helemaal bovenop was gekomen. Ik merk alleen nu sinds 4 dagen dat ik weer last heb van mijn maag/darmen het heel gevoelig is, ik geen trek heb en misselijk ben kan dit door de medicatie komen? Voorheen had ik dit niet. Ik hoor het graag!

20-01-2024 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Hallo allemaal, ik heb een vraagje. Ik slik nu al 18 dagen de verhoogde dosis (50 mg) daarvoor had ik een lange tijd de 25 mg gebruikt maar ik merk sinds een aantal dagen dat ik last heb van mijn maag en ik me slap voel, beetje zombie achtig hoort dit erbij? En word dit uiteindelijk minder? Eerst had ik dit niet zo, het is echt sinds een paar dagen. Ik hoor het graag!

12-01-2024 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Ik slik nu zo'n 9 weken 25 mg sertraline ik merkte al enig effect, meer rust in mijn hoofd en lichamelijk meer ontspannen maar ik merkte dat de onrust en stress weer terug kwam dus 10 dagen geleden toch maar naar de dosis van 50 mg. Ik merk alleen dat ik toch angstiger ben geworden en had verwacht aangezien ik die 25 mg al wel tijdje gebruikte dat mijn lichaam onderhand we[lees meer...]l meer eraan gewend was. Mijn vraag is dus of het normaal is dat ik me zo voel?

17-11-2023 | Vrouw | 22
sertraline (25mg)
- mijn verhaal met sertraline - Vier jaar geleden werd er een paniekstoornis bij me vastgesteld met een enorme focus op braken/misselijkheid (emetofobie). Ik durfde nauwelijks niet meer te eten uit angst om met besmet voedsel in contact te komen, bijgevolg was ik als 17-jarige erg afgevallen. De eerste keer naar de psychiater die de diagnose stelde en me 3 x 50 mg sulpi[lees meer...]ride/dogmatil voorschreef. Op dat moment was dat mijn 'redmiddel': ik had eindelijk weer honger, kon weer eten en geen baksteen meer in de maag. Dit medicijn heb ik 3 jaar lang ingenomen, totdat ik er geen effect meer van merkte en mijn mentale toestand heel erg achteruit ging. Nieuwe psychiater met diagnose gegeneraliseerde angststoornis; oplossing: sertraline! Het probleem was nu dat ik heel erg last heb met het idee alleen al dat ik van een medicijn misselijk kan worden of andere nare bijwerkingen. Ik zocht alle mogelijke ervaringen op fora en kwam uit op pure horrorverhalen voor een emetofoob als ik. Het heeft anderhalf jaar geduurd vooraleer ik het durfde innemen. Had ik dit maar eerder gedaan! Mijn paniekaanvallen gingen van kwaad naar erger, ik begon mezelf te isoleren en ik raakte best wat vrienden kwijt. Ik kon niet meer in een publieke ruimte zitten zoals een leslokaal, cinema of theater. Ik durfde niet meer op restaurant te gaan. Ik had constant last van fysieke klachten door deze chronische stress zoals buikpijn en nog minder eetlust. In april 2023 ben ik voor de eerste keer in crisisopname gegaan met als doel de sertraline op te starten. IK heb de stap durven zetten begin juli 2023. De eerste week nam ik 12.5mg in de ochtend om de bijwerkingen zoveel mogelijk in te perken met de eerste dagen motilium en temesta om mezelf rustig te houden. Na een week ben ik opgehoogd naar 25mg. Mijn bijwerkingen vielen eigenlijk heel erg mee en waren helemaal niets in vergelijking met de jarenlange paniekaanvallen en chronische stress!!! Wat hoofdpijn, levendige dromen en meer zweten dan vroeger. Dat is het. Misselijk geweest? Neen! Het heeft wel 2 volledige maanden geduurd vooraleer ik enig effect voelde. Ik ben nu 4 maanden verder en ik kan eindelijk schrijven dat het wel degelijk werkt. Ik heb amper paniekaanvallen, ik neem geen temesta of motilum meer, ik heb meer eetlust, ik ben socialer en assertiever. Die angst die me als een mistbank constant belemmerde in het dagelijkse leven is stilaan uitgedoofd. Ik ben weer mezelf ! Als ik het kan, dan kan jij het ook :).

14-06-2023 | Vrouw | 22
sertraline (100mg)
Online zie ik veel slechte ervaringen met anti-depressiva, vandaar dat ik mijn verhaal wil delen. Precies een jaar geleden ben ik gestart met 50mg Sertraline om mijn angstklachten draagbaar te maken. Daarvoor heb ik twee jaar cognitieve gedragstherapie en een aantal sessies EMDR gehad. Dit was voor mij nauwelijks effectief, omdat ik last bleef houden van lichamelijke sympt[lees meer...]omen. Uiteindelijk de stap genomen om te starten met Sertraline en het is de beste keuze die ik in mijn hele leven heb gemaakt. Een aantal maanden geleden heb ik de dosis verhoogd naar 100mg, omdat er toch wat symptomen doorheen kwamen. Nu voel ik mij verlost van mijn problemen, ik voel mij vrij. Mensen in mijn omgeving geven aan een ander persoon te zien, iemand die vrolijk en zorgeloos is. Ik heb het gevoel dat ik weer kan ademen. Aan het begin heb ik wel veel last gehad van misselijkheid, maar dit was een kwestie van doorzetten en draagbaar. Ook kreeg ik wat uitslag op mijn armen. Inmiddels een jaar verder zijn de enige bijwerkingen dat ik last heb van trillende handen (de ene keer erger dan de andere keer) en een droge mond/dorst gevoel. Deze bijwerkingen zijn voor mij niets in vergelijking met de voordelen die het gebracht heeft. Het verbaasd mij dat zoveel mensen slechte ervaringen ermee hebben.

24-01-2024 | Man | 20
sertraline (50mg)
Hey iedereen. Ik zit nu op mijn 26e dag van 50mg sertraline (geen opbouw met 25mg). Na anderhalf jaar aan mezelf te werken via de ggz en coaches, ben ik erachter gekomen dat het niet genoeg is om mijn normale leven weer op te pakken, vandaar de sertraline. Dit vond ik een moeilijke keuze die ook dagen duurde voordat ik de knoop had doorgehakt. Het is echt een afwisselen[lees meer...]d proces. Positieve dagen, negatieve dagen, neutrale dagen, noem het maar op. Ik wil graag even mijn verhaal kwijt, omdat ik me al wat dagen weer wat minder voel. Week 1: de eerste vier dagen lichte last van misselijkheid, buikpijn, diarree, geeuwen en vermoeidheid, maar niks ergs. Na de vier dagen heb ik tot halverwege week 2 geen bijwerkingen meer gehad. Ik merkte ook gelijk een afname in angst en overspannen raken en dit bleef tot week 4. Week 2: na dag 10 begon de depressie en depersonalisatie. Het voelde alsof ik door een quarter-life-crisis ging. Motivatieloosheid, de wereld voelde soms nep en ik verloor korttijdig mijn interesses in mijn studie of hobbies. Dit hield zich vol tot dag 15. Wel kon ik hier allemaal beter me omgaan, omdat mijn angstige gevoel gedempt werd en ik niet overspannen raakte. Week 3: nog wel beetje last van de depressie, maar de depersonalisatie is gelukkig weg. Hierdoor zag ik een verbetering in mijn gemoedstoestand en ik durfde weer wat dingen aan, zoals afspreken met vrienden en uiteten gaan. Week 4: hierdoor plaats ik deze post; de afgelopen dagen heb ik het gevoel dat ik achteruit ga met bijwerkingen. Ik heb al sinds de 20e dagelijks weer last van buikpijn, misselijkheid, vermoeidheid en diarree. Dit zorgt ervoor dat ik niet echt meer naar buiten durf en dit is ook net vóór een tentamenweek wat niet helemaal geweldig is. Daarnaast merk ik ook dat mijn angstgevoel versterkt is en ik sneller overspannen raak dan voorheen. Van het lezen van iedereens verhaal heb ik geleerd dat dit normaal is en dat ik nog even moet doorzetten, maar ik wil gewoon mijn ei kwijt. Is er iemand anders die ook twijfels heeft gehad of een vergelijkbare struggle heeft ervaren?

18-06-2023 | Man | 20
sertraline (50mg)
Ik heb al 2 jaar last gehad van angst stoornissen, slaapproblemen, depressie .. en ik had enorme schrik van de bijwerkingen. Na nachten slecht slapen zag ik er geen hoop meer in. Maar gelukkig ben ik met dit Medicijn begonnen. Ik had dit oprecht veel eerder moeten doen! Ik voel me veel beter slaap beter.. ik kan meer aan! Ik zou het iedereen aanraden. Eindelijk de rust gev[lees meer...]onden di ik al paar jaar verloren was.

09-01-2023 | Vrouw | 20
sertraline (100mg)
Ik slik sertraline nu al ongeveer twee jaar. Het is mij opgevallen dat ik erg veel ben aangekomen sinds dien, en dat ik echt geen energie meer heb. Mijn angsten en depressie zijn amper afgenomen. Ik ben een tijdje aan het afbouwen geweest om te stoppen met sertraline, maar ik werd hier alleen chronisch misselijk en beroerd van. Ik heb spijt dat ik eraan ben begonnen, maa[lees meer...]r ik hoop dat het anderen wel goeds brengt.

11-01-2024 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Na 3 jaar met Anorexia geworsteld te hebben, heb ik nog steeds veel last van depressieve gedachtes en angsten. Er werd mij aangeraden om sertraline in te nemen in de hoop dat dit wat verlichting zou brengen. Ik heb dit medicijn slechts 2 maanden ingenomen en helaas moeten stoppen omwille van de bijwerkingen. Na 4 a 5 weken waren mijn gevoelens enorm afgevlakt waardoor ik n[lees meer...]iet meer die extreme dieptes/suicidale gedachtes had, maar tegelijk zorgde dit er ook voor dat ik geen goeie momenten meer had. Ik was gewoonweg verdoofd. Ik was verdurend vermoeid en sliep tot wel 17 uur per dag. Op de momenten dat ik wakker was trilde mijn ene oog constant en bij de minste inspanning voelde ik mijn hartslag in mijn hoofd kloppen. Een heel naar gevoel. Studeren lukte ook niet meer. Ik kon niks meer onthouden en zat maar als een verdoofde zombie naar mijn boeken te staren. Dit was net tijdens de examenperiode dus heb toen helaas een deel van mijn examens niet kunnen meedoen. Na een bezoek aan de dokter meteen gestopt en na 1,5 week begon ik mij eindelijk weer beter te voelen. Het voelde zo raar om niet meer in staat te zijn om na te denken of dingen te onthouden. Ik heb dus absoluut geen goeie ervaring met dit medicijn.

16-09-2023 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Ik heb sinds jongs al angststoornissen, ik zal hiervoor in therapie gaan maar kreeg daar alleen maar meer angst door waardoor hun besloten om antidepressiva voor te schrijven. Ik was 10.. ik nam het en het werd inderdaad wat beter maar naar een aantal jaar voelde ik mezelf niet meer, ik kreeg waanideeën,paniekaanvallen en werd heel suïcidaal. Mijn huisarts dacht dat het va[lees meer...]n de angststoornissen kwam en verhoogde de dosering alleen maar meer waardoor ik elke nacht dacht dat ik dood ging en dat voor jaren lang, ik ben toen zelf maar gaan afbouwen (dat was heeel zwaar) nu ben ik 2 jaar schoon en heb nooit meer zulke paniekaanvallen gehad maar heb wel altijd bijwerkingen gehouden. Nooooit aan beginnen tenzij je geen andere keus meer hebt!