Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (13 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)

28-05-2019

Sertraline (sertraline)

Ik had erg last van een piekerstoornis , straatangst en een depressie. Ik had al twee andere antidepressiva geprobeerd, maar de eerst had extreme bijwerkingen, en het tweede middel had nauwelijks effect. ook bij de Sertaline merkte ik bij 50 mg geen enkel effect, dus ik geloofde er niet meer in. Mijn dokter stelde voor om het toch te proberen en na ongeveer een week 100 [lees meer...]mg geslikt te hebben merkte ik een zeer duidelijk effect, ik ging gewoon weer naar buiten zonder enige angst, ben niet meer zo onzeker/warrig, heb weer zin om dingen om te ondernemen en voel me zo ongeveer weer de oude. Mijn leven is van een hel weer veranderd in mijn oude leven. Ik heb geen bijwerkingen gehad, maar wel wat vaker hoofdpijn/migraine maar ik betwijfel of dat door de Sertaline komt, ik denk eigenlijk van niet. Ik zou zeker aanraden om het te proberen, want ik voel me echt stukken beter, ik had het niet verwacht, dus ik ben blij!
20-05-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik het nu ong 1jaar en het helpt mij prima ,slik nu sinds een maand nog een kwart 25mg en dat gaat goed,dit blijf ik doen om me goed te blijven voelen en ik me daardoor ontspannender voel.
11-05-2019

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik dit middel sinds 2008. Na een maandenlange strijd tegen angst- en paniekklachten toch maar antidepressiva geprobeerd. Op dat moment had ik niks meer te verliezen want veel slechter kon ik me niet voelen. Ik was door mijn constante paniekaanvallen depressief geworden. Na de eerste pil werden voor het eerst in maanden mijn handen en voeten warm. Ze waren altij[lees meer...]d ijskoud. Alsof mijn lichaam wilde zeggen: kom maar terug, het is weer veilig. In het begin sliep ik er slecht van, de onkundige apotheker raadde me aan het voor het slapen gaan te slikken. Dat was rampzalig. Ik ben er wel van aangekomen. Dat kan ook komen doordat ik zoveel rustiger ben en weer van eten kan genieten omdat ik weer geluksgevoel kan ervaren. Dat kon ik niet Nu, 11 jaar verder slik ik het nog steeds. Ik ben er heel tevreden over, voor mij was het een goede match. Ik heb mijn leven weer terug. Dat heb ik zelf gedaan, maar door deze medicijnen kon ik dat weer en viel de belemmering van de constante paniekaanvallen weg.
25-04-2019

Chronische depressie

17-04-2019

Psychische klachten

13-03-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben een vrouw van 56 en ik neem afwisselend 50 Mg en 100 Mg / dag Sertraline Tevens gebruik ik ook 2x/ dag Keppra (1g) en 80mg Asaflow en 1 mg Lormetazepam dagelijks Ik vertel wat over mijn verleden: In 2005 heb ik een hersentumor gehad, 10 dagen in coma gelegen (in UZ Gent); moest ALLES opnieuw moeten aanleren ( zelfs slikken kon ik niet!! Ik had ook een maagsonde[lees meer...] (tijdens ik in coma lag) Uiteindelijk mocht ik de kliniek verlaten NA een volledig jaar revalidatie. Gelukkig bleek de hersentumor NIET kwaadaardig te zijn!( heb (tijdens de operatie een “biopsie” laten uitvoeren. Het resultaat was: ze hebben mijn hersentumor ‘volledig kunnen verwijderen, EN een stukje is “verschrompeld” In 2011 kreeg ik dan een hersenbloeding (mijn bloed bleek té dik; terug 1 volledig jaar in de revalidatie in Gent)
19-02-2019

Sertraline (sertraline)

Voor mij werkt dit antidepressivum goed! De eerste dagen had ik best wat bijwerkingen, ik had niet gedacht dat dat ook meteen zou beginnen terwijl je lichaam nog aan het middel moet wennen en het nog niet doet wat het zou moeten doen. De eerste twee dagen voelde het soms alsof ik onder invloed was van drugs. Je krijgt alles wel mee, maar zit best wel in je eigen wereld, ni[lees meer...]et vervelend maar je hebt het wel door. Ik was erg onrustig en wreef daardoor steeds met mijn handen over elkaar, in bed deed ik dit met mijn voeten/benen. Ik kon maar lastig stil liggen en sliep daardoor minder goed. Dit werd allemaal minder en ok kan zeggen dat ik na 1,5 week eigenlijk al geen bijwerkingen had. Alleen het feit dat mijn eetlust minder is geworden. Ik heb juist heel erg veel zin in zoetigheid en dan vooral chocolade en word helemaal niet warm of koud van warm eten oid. Bij mij psychiater heb ik aangegeven dat ik onrustig werd van de tabletten, nu slik ik de pillen tussen de middag in plaats van bij het avondeten. Nu gaat dat stukken beter! Ik ben super blij dat ik ben begonnen met antidepressiva! Ik vond het best wel eng om te beginnen, maar heb het toch maar gewoon gedaan, gewoon proberen dacht ik. Ik vond mijn bijwerkingen meevallen en dit was het echt wel waard als ik kijk naar hoe ik me nu voel. Ik merk dat ik minder nadenk, minder angs heb, positiever ben, opener en toegankelijker ben naar anderen en dat ik overal wat luchtiger naar kijk. Ik kan weer echt blij zijn, dit was lang geleden. Als je twijfelt om te beginnen zou ik het zeker aanraden, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Laat je niet afschrikken door alle verhalen en bijwerkingen, dit weet je van tevoren toch niet en verschilt per persoon en per antidepressivum. Mij helpt het iig goed! Dit wens ik jullie ook toe!
01-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik moest beginnen met 50 mg in het begin was het wennen en vooral de bijwerkingen wat er bij komen kijken was iets moeilijker dan ik verwacht had. Maar met een steunende omgeving en een moeder die zelf 150 mg slikt is het makkelijk. vervolgens moest ik naar 100 mg dat is nu nog steeds aan het inwerken het heeft ongeveer 4/6 weken de tijd nodig voordat je je normaal gaat vo[lees meer...]elen voor zover dat kan. schrik niet van de bijwerkingen en als je iets onbetrouwbaar vindt bel dan voor de zekerheid een huisarts of een ervaren persoon uit je omgeving. ik ben zelf heel blij dat ik het neem want ik ben een stuk rustiger geworden in mijn hoofd. de persoon die dit leest en denkt och dit is onzin nee zonder dit was ik echt een saai en verdrietig persoon en nu beetje bij beetje wordt ik vrolijker.
31-01-2019

ADHD

Het helpt bij mijn depressies. Ik kom blijkbaar een of ander stofje tekort wat mijn stemming reguleert
18-01-2019

Sertraline (sertraline)

Slik dit middel nu 2 weken. Begonnen met 25mg en na een weer overgegaan naar 50mg. Ik ben al een lange tijd deppresief en ik heb het idee dat ik mij de laatste dagen wat minder somber voel en wat rustiger nadenk en niet zo gestresst ben. Qua bijwerkingen was ik wat misselijk en duizelig in het begin maar nu niet meer. Word er wel een beetje suf van maar het valt mee. Tot[lees meer...] nu toe heb ik goede vertrouwen in dit middel!
21-11-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Lijdt helaas aan de beroepsziekte PTSS en na flink wat sessies bij een psycholoog kwamen we op een dood spoor. Zij adviseerde om ssri's te gaan gebruiken om mij van de volgende klachten af te helpen: Slapeloosheid, nachtzweten, herbelevingen, angsten, schrikkerig, emotioneel, kort voor de kar en sporadisch een gevoel van...ik neem afscheid. Huisarts heeft het voorgeschreve[lees meer...]n en ik merkte letterlijk na twee weken verbetering. Slapen gaat iets beter maar is nog niet overtuigend. Ik voel me wel een stuk rustiger want het gejaagde in mijn lichaam is weg. Nu is het tijd om door te stappen naar 100mg. Niet van Sansoz maar van Aurobindo. Niet gevraagd om een ander merk, maar kennelijk vind de apotheek dit prima. We wachten af.. Oja, voor de mannen!! libido is minder dan 0
13-11-2018

Sertraline (sertraline)

Ik ben na jaren kwakkelen en laatste jaar structureel oxazepamgebruik na aandringen overstag gegaan. En het heeft mij gered! Ik zit al op een minimale inname van oxazepam en afbouwen gaat redelijk makkelijk. Ik voel me wel wat moe en veel gapen maar verder voel ik me sinds jaren weer een beetje mezelf! Ik ben heel blij met dit medicijn en alle horrorscenario’s die ik in mi[lees meer...]jn hoofd had zijn niet uitgekomen.
09-10-2018

Sertraline (sertraline)

Beste wat me is overkomen!!! In begin ging t even goed fout, (klachten werden heel hevig tot psychotische aan toe) opname gehad ..ingesteld op 50 mg ,begon met 25... Maar nu zou nooit meer zonder willen!!!!mag ook niet maar ben gewoon mijzelf weer super medicijn!!!
17-08-2018

Chronische depressie

Jarenlang Clomipramine geslikt. Het ging maar in mijn vrije tijd sliep ik alleen maar en was altijd moe. 16 uur achter elkaar slapen was normaal. Eindelijk afgebouwd, maar depressie kwam terug. Citolapram geprobeerd, maar werkte niet. Nu Sertraline en daar ben ik zeer tevreden over. Heb me nog nooit zo goed gevoeld. Sport weer en heb weer in veel dingen zin. Duurde een [lees meer...]paar weken voor het goed werkte. Helaas kreeg in de tussentijd een ander merk en toen ging het weer bergafwaarts. Mijn oude weer gevraagd en gekregen en het gaat top. Geen last meer van eeuwige moeheid. Alleen als daar een reden voor is :-)
10-08-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Toen de huisarts ina overleg met de psycholoog voorstelde om een antidepressivum te gaan slikken om me te helpen wat meer rust en vertrouwen te krijgen schrok ik een beetje. Ik heb het wel gedaan, omdat ze allebei zeiden dat ik het nodig had en dat het me echt kon gaan helpen. Ik vond het wel heel spannend om mijn eerste tablet te slikken. Ik was bang voor wat er zou gebe[lees meer...]uren. Zou ik veranderen? Wat zouden de bijwerkingen zijn? Ik ben blijk dat het mij ia voorgeschreven! Ik voel me rustiger, heb veel meer vetrouwen, ben minder prikkelbaar, heb niet zo snel angst en ben minder onzeker.
06-08-2018

Sertraline (sertraline)

9-2017 begonnen met 50mg Sertraline. Ik neem het nu bijna een jaar. Hiervoor Jaren Seroxat genomen, niet aan 1 stuk door maar telkens een jaar en dan weer een half jaar stoppen en dan weer terug,enz Even kort waarom: Ik voelde mij erg goed met Seroxat, angsten waren onder controle, geen humeurschommelingen maar wel aangekomen in gewicht en 0 libido. Elke 2 maand ofzo kw[lees meer...]am er maar weer een kilootje bij en het was er niet af te krijgen zonder heel veel moeite. Uiteindelijk opgeteld na al die jaren was ik 10 kilo dikker. Toen ik dus weer eens stopte met Seroxat 2-2017 (na een jaar gebruik) voelde ik me eigenlijk supergoed in het begin. Ik had veel meer energie, libido terug, minder honger, humeur was goed, belangrijkste was natuurlijk dat mijn sociale angsten onder controle waren. Tot na ongeveer 5 maanden.. weet nog altijd niet goed wat er toen gebeurde. Ik had ineens een breekpunt toen ik naar een feestje ging van vrienden. Het waren eigenlijk allemaal mensen die socially awkward waren dus ik zou me goed hebben moeten voelen daartussen, maar dat deed ik niet en daar werd ik heel down van. Daarna werd het alleen maar slechter met me. Ik had nergens geen zin meer in, lag in de zetel, zelfs dingen die ik normaal leuk vond boeide me niet meer. Huilbuien kreeg ik zomaar ineens voor geen reden. Tot op het punt dat ik zelfs begon te denken aan dat ik het niet erg zou vinden om dood te gaan. Ik had me nog noooit zo gevoeld! Dit voelde echt als een depressie en dat was nooit de reden waarvoor ik medicatie slikte. Maar ik besefte wel dat er iets aan de hand was en dat ik terug moest beginnen met medicatie. Ik wilde geen Seroxat meer want ik was in de periode dat ik stopte 8 kg kwijt en wilde die niet meer aankomen. Toen heb ik dus Sertraline voorgeschreven gekregen en na 2 weken voelde ik me weer goed, ik kon niet geloven dat ik me 2 weken daarvoor zo slecht voelde dat ik dood wou! In mijn 2 e week vertrok ik juist met mijn partner op een (avontuurlijke) reis en dat was fantastisch. Die reis stond al maanden vast en ik keek daar enorm naar uit maar toen ik me zo down voelde kon me dat ook niet meer boeien, ik wilde niet meer gaan, ik wilde gewoon niet meer leven. Sertraline heeft echt mijn leven gered! En ook niet belangrijk ik heb geen enkele bijwerkingen! Wel de gebruikelijke opstartdingetjes zoals misselijk,zweten, geen honger, maar dat is na een weekje alweer voorbij. Ik was zo bang om weer dik te worden maar neem het nu bijna een jaar en niks erbij. Sociale angsten zijn wel meer aanwezig dan Seroxat. Maar dat neem ik er graag bij zonder alle andere bijwerkingen!

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum