Metformine

metformine

Diabetes type 2 (313 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (1 mening)

Metformine

Bojan Nikolik (15-08-2015)

11-10-2016

Diabetes type 2

Ik kreeg 30 tabletten mee om eerst te kijken of ik er tegen zou kunnen. Borrelen in de buik begon gelijk al. Dat schijnt normaal te zijn. Vermoeide benen en langzaam aan begon de maagpijn. Ik ben nu gestopt bij 28 tabletten en voel me niet fijn en lig plat. Mijn sport wederom afgezegd vanwege de buik hoofdpijn en grote vermoeidheid. Bloedgeprikt om te kijken of het ook [lees meer...]wel heeft gewerkt. De effectiviteit nog niet bekend. Dan even stoppen en overgaan op een ander merk of toch weer deze dat hangt van de praktijkondersteuner en huisarts af.
07-10-2016

Diabetes type 2

Na innemen medicijnen merkte ik dat ik een soort spierverlies er van over hield. Sneller vermoeid, maar ik dacht dat zal wel overgaan. Dus niet tot op heden. Daarnaast slik ik nog Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, dus zeker 4x per nacht plassen. Ik denk dat ik met alles stop voor een aantal maanden en het zelf controleer met behulp van de benodigde apparatuur. We[lees meer...]l voldoende blijven bewegen natuurlijk!
05-09-2016

Diabetes type 2

Ik werd in 2011 verteld dat ik diabetes 2 heb en ik kreeg Metformine 500mg x 4 per dag. Ik had daarnaast ook nog tabletten voor hoge bloeddruk en hartritmestoornis. Dus ik had genoeg om te slikken. Een paar weken na het slikken van de Metformine kreeg ik problemen met een dood gevoel in mijn voeten en ook op mijn rug. Ik werd verteld door mijn huisarts dat ik doorgezakte [lees meer...]voeten heb. Dus ik kreeg steunzolen. In 2015 heb ik ze weg gedaan, want dat hielp niet. Ik was bij een Neuroloog geweest en volgens hem heb ik de verkeerde schoenen. Wat een onzin. Heb ik ook schoenen op mijn rug? Dan komt het door suiker zei de Neuroloog en nu ook de huisarts. Ik ben een paar weken geleden op vakantie geweest in een hete klimaat en ineens was mijn bloeddruk te laag. Dus geen bloeddruktabletten meer genomen en bloeddruk was perfect. Ik ben met Metformine gestopt en ook perfect. Ik heb al mijn tabletten gestopt tijdens mijn vakantie en dat in nu al bijna 3 maanden en geen bloeddruk probleem meer en geen suiker probleem meer en geen ritmestoornis meer. Ik heb veel gelezen over al die tabletten en ben er achter gekomen dat de bloeddruk tabletten veroorzaakten ritmestoornis (ik had bijna een ablatie gehad). De tabletten voor de ritmestoornis verhoogde mijn suiker. Dus allemaal bijwerkingen waar geen arts naar luisterd. Al jaren verkeerde pillen geslikt. Ik zit nog wel met de probleem met mijn gevoel in mijn voeten. Na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat Metformine en Pantoprazol de B12 vitamine opname in je lichaam blokeerd. Te lage B12 beschadigd de neurosysteem en nog veel meer. Morgen naar de arts voor de B12 test. Gaat veel Googlen als een tablet van een arts krijgt want het is troep.
25-08-2016

Diabetes type 2

Ik ben half juni 2016 begonnen met 1x daags 1 tablet Metformine 500mg omdat mijn bloedsuikerspiegel 7.2 was. Na 1 maand bloedprikken voor suikerspiegel, deze was gezakt naar 6.6. Huisarts schreef in het vervolg 2x daags 500mg Metformine voor. Toen kreeg ik buikpijn in het begin mild maar na een week heftig. Weer naar de huisarts geweest vanwege de bijwerking. Zijn antwoord[lees meer...] was daar moet u maar aan wennen!. Na aandringen van mijn kant, had mij inmiddels ziek op mijn werk gemeld, 5 dagen compleet stoppen en daarna weer 1 tablet van 500mg per dag. Na 2 dagen kwam de buikpijn weer in hevige mate terug. Ga een andere huisarts nemen ik vertrouw hem niet.
11-08-2016

Diabetes type 2

Altijd al slaapproblemen gehad, echter deze waren nog hanteerbaar. Na de start met metformine werd mijn algehele vermoeidheid langzaam maar zeker steeds erger. Dusdanig zelfs dat ik op een ochtend gewoon twee dagen vrij heb moeten nemen, omdat ik niet meer kon functioneren. Na onderzoek op Internet erachter gekomen dat metformine wel vaker (steeds vaker) gelieerd wordt aan[lees meer...] insomnia. (zie bijv http:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ articles/ PMC3354927/). Toen besloten met metformine te stoppen. Na drie dagen werd ik al veel energieker en minder vermoeid. Gevoel alsof ik hyperactief was. Rusthartslag van 80 terug naar 69. Loopsnelheid (veel wandelen tussen trein, werk en woning, 8-9 km/dag) van 4.2 km/uur naar 5.5 km/uur dus ook fysiek aantoonbaar energieker.
11-08-2016

Diabetes type 2

Rare donkere ontlasting, geen diarree wel veel winderigheid, borrelen in de buik, en veel buikpijn.
01-08-2016

Diabetes type 2

Ik heb niet veel last van bijwerkingen zoals misselijkheid of diaree. Wat ik wel heb is wazig zien en dit komt schijnbaar zelden voor. In hoe ver het medicijn werkt weet ik nog niet omdat ik het pas 2 weken gebruik. Maar ik zal de uitslag uiteraard ook nog melden.
28-07-2016

Diabetes type 2

voor mijn beginnende diabetes type 2 werd Metformax (metformine) 850 voorgeschreven, volgens een voorgeschreven routine tot 3x 1per dag. moeilijk wegens draaierigheid, misselijkheid en na het eten diarree... volhouden is de boodschap, nu al een maand ... we zien wel of de pancreas zich laat leiden door dit medicament en weer 'normaal' actief wordt.
26-07-2016

Diabetes type 2

van de verhoogde suiker eigenlijk geen last, dan droge mond gedurende slapen, weet niet hoelang de bijwerkingen blijven, veel last met lopen, linkerbeen doet zeer bij de kuit na paar honderd meter lopen, wordt ook gedeeltelijk minder gevoelig, na half uur lopen en even zitten is het minder en kan dan doorlopen.
19-07-2016

Diabetes type 2

Nog niet zolang met metformine tabletten, maar ik ben heel de dag misselijk en ben overdag in de diarree. Ik slaap slecht door de aanhoudende misselijkheid. Ik neem de tabletten tijdens of net na het ontbijt en het avondeten in, dat zou de kans op bijwerkingen moeten beperken, maar helaas werkt het bij mij niet.
08-07-2016

Diabetes type 2

kon mijn diabetes niet onder controle krijgen maar met 3 tabletten per dag is het nu mooi op niveau
06-07-2016

Diabetes type 2

Stoelgang is niet meer normaal. Ontlasting is blubber of diarree. Ben daarna zo beroerd dat ik alleen nog maar naar bed wil.
03-07-2016

Diabetes type 2

Ik kan absoluut niet tegen Metformine alhoewel het de waarde wel deed verlagen waren de bijwerkingen TE extreem!
03-06-2016

Diabetes type 2

in het begin kreeg ik diarree van de metformine. Na een tijdje was mijn lichaam eraan gewend. Gelukkig.
04-04-2016

Diabetes type 2

Mijn idee over metformine na begin, is dat het een prima middel is, maar dat om de progressie van diabetes te vertragen (tijdelijke) veranderingen van medicijn het resultaat wel zou helpen verbeteren van mijn fysieke mogelijkheden, waarbij bij terugval op metformine de kans op een beter resultaat wordt behaald dan wanneer men jarenlang permanent blijft door gebruiken en st[lees meer...]eeds hogere doses. Maar het blijft een zeer moeilijk verhaal, zowel de juiste dokter te vinden, zowel niet je eigen dokter te willen zijn. Mijn stelling dat doctoren ook gewone mensen zijn, maakt het niet makkelijker. Tot heden na 1/2 jaar experimenteren, meen ik enige positieve verbetering te bespeuren na 1 1/2 jaar 1 X dd forxiga 10 Mg met 3 X dd Metformina 500 Mg. Thans op advies van internist (6 x daags eten, weinig brood en aardappelen, 2 X 1 st. fruit p.w, 1000- mg Metf. 1 x Forx.) maak ik sterke terugval t.a.v. vingerprik waarden, ofwel mijn gewicht, t.o.v. mijn recent opgebouwde eigen ervaring: Die ik niet vertrouwde en dus een internist heb geraadpleegd.
28-03-2016

Diabetes type 2

Makkelijk in te nemen, verder geen bijwerkingen tot nu toe.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum