metformine

Diabetes type 2 (339 meningen)
Diabetes type 1 (158 meningen)
Prediabetes (5 meningen)

Bojan Nikolik (15-08-2015)

13-01-2017 | Vrouw | 50
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Opgeblazen gevoel , borrelende darmen de gehele dag, misselijk, vaak diarree na 5 jaar even gestopt. De klachten waren op dag 3 allemaal weg.

30-10-2016 | Vrouw | 46
Diabetes type 2
Onderkende bijwerkingen. Diarree moest vanzelf overgaan. Bijna 6 jaar lopen klooien bij de huisarts tot ik er op stond dat hij me doorverwees. Daar heb ik een jaar over gedaan voordat de huisarts mijn ernst inzag. Internist constateerde een overgevoeligheid voor metformine en heeft een ander middel voorgeschreven. Hoofdpijn en huiduitslag ik voelde me vreselijk. Terug naa[lees meer...]r metformine, hevige diarree en heel beroerd. Internist zegt dat ik het nooit meer mag gebruiken. Insuline leek nog de enige oplossing tenzij ik wilde starten met jardiance. Blij dat ik dat gedaan heb! Langzaam wordt ik weer mijzelf, zijn mijn suikers gestabiliseerd en voel ik me weer fit!

13-10-2016 | Vrouw | 70
Diabetes type 2
Ik neem de metformine nu ruim 2 jaar in met veel bijwerkingen. Vermoeid en slaperig met tussenpozen, maar vooral maag en darmklachten. Ook heel veel last van een droge mond 's nachts met een zeurdige keelpijn. Heb nu weer bloed laten prikken om te kijken of er wat anders uit komt. Uitslag volgende week. Dus even afwachten en hopelijk kom ik daar nog ooit van af.

11-10-2016 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Ik kreeg 30 tabletten mee om eerst te kijken of ik er tegen zou kunnen. Borrelen in de buik begon gelijk al. Dat schijnt normaal te zijn. Vermoeide benen en langzaam aan begon de maagpijn. Ik ben nu gestopt bij 28 tabletten en voel me niet fijn en lig plat. Mijn sport wederom afgezegd vanwege de buik hoofdpijn en grote vermoeidheid. Bloedgeprikt om te kijken of het ook [lees meer...]wel heeft gewerkt. De effectiviteit nog niet bekend. Dan even stoppen en overgaan op een ander merk of toch weer deze dat hangt van de praktijkondersteuner en huisarts af.

07-10-2016 | Man | 66
metformine (500)
Diabetes type 2
Na innemen medicijnen merkte ik dat ik een soort spierverlies er van over hield. Sneller vermoeid, maar ik dacht dat zal wel overgaan. Dus niet tot op heden. Daarnaast slik ik nog Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, dus zeker 4x per nacht plassen. Ik denk dat ik met alles stop voor een aantal maanden en het zelf controleer met behulp van de benodigde apparatuur. We[lees meer...]l voldoende blijven bewegen natuurlijk!

05-09-2016 | Man | 61
Diabetes type 2
Ik werd in 2011 verteld dat ik diabetes 2 heb en ik kreeg Metformine 500mg x 4 per dag. Ik had daarnaast ook nog tabletten voor hoge bloeddruk en hartritmestoornis. Dus ik had genoeg om te slikken. Een paar weken na het slikken van de Metformine kreeg ik problemen met een dood gevoel in mijn voeten en ook op mijn rug. Ik werd verteld door mijn huisarts dat ik doorgezakte [lees meer...]voeten heb. Dus ik kreeg steunzolen. In 2015 heb ik ze weg gedaan, want dat hielp niet. Ik was bij een Neuroloog geweest en volgens hem heb ik de verkeerde schoenen. Wat een onzin. Heb ik ook schoenen op mijn rug? Dan komt het door suiker zei de Neuroloog en nu ook de huisarts. Ik ben een paar weken geleden op vakantie geweest in een hete klimaat en ineens was mijn bloeddruk te laag. Dus geen bloeddruktabletten meer genomen en bloeddruk was perfect. Ik ben met Metformine gestopt en ook perfect. Ik heb al mijn tabletten gestopt tijdens mijn vakantie en dat in nu al bijna 3 maanden en geen bloeddruk probleem meer en geen suiker probleem meer en geen ritmestoornis meer. Ik heb veel gelezen over al die tabletten en ben er achter gekomen dat de bloeddruk tabletten veroorzaakten ritmestoornis (ik had bijna een ablatie gehad). De tabletten voor de ritmestoornis verhoogde mijn suiker. Dus allemaal bijwerkingen waar geen arts naar luisterd. Al jaren verkeerde pillen geslikt. Ik zit nog wel met de probleem met mijn gevoel in mijn voeten. Na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat Metformine en Pantoprazol de B12 vitamine opname in je lichaam blokeerd. Te lage B12 beschadigd de neurosysteem en nog veel meer. Morgen naar de arts voor de B12 test. Gaat veel Googlen als een tablet van een arts krijgt want het is troep.

25-08-2016 | Man | 53
Diabetes type 2
Ik ben half juni 2016 begonnen met 1x daags 1 tablet Metformine 500mg omdat mijn bloedsuikerspiegel 7.2 was. Na 1 maand bloedprikken voor suikerspiegel, deze was gezakt naar 6.6. Huisarts schreef in het vervolg 2x daags 500mg Metformine voor. Toen kreeg ik buikpijn in het begin mild maar na een week heftig. Weer naar de huisarts geweest vanwege de bijwerking. Zijn antwoord[lees meer...] was daar moet u maar aan wennen!. Na aandringen van mijn kant, had mij inmiddels ziek op mijn werk gemeld, 5 dagen compleet stoppen en daarna weer 1 tablet van 500mg per dag. Na 2 dagen kwam de buikpijn weer in hevige mate terug. Ga een andere huisarts nemen ik vertrouw hem niet.

11-08-2016 | Man | 50
Diabetes type 2
Altijd al slaapproblemen gehad, echter deze waren nog hanteerbaar. Na de start met metformine werd mijn algehele vermoeidheid langzaam maar zeker steeds erger. Dusdanig zelfs dat ik op een ochtend gewoon twee dagen vrij heb moeten nemen, omdat ik niet meer kon functioneren. Na onderzoek op Internet erachter gekomen dat metformine wel vaker (steeds vaker) gelieerd wordt aan[lees meer...] insomnia. (zie bijv http:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ articles/ PMC3354927/). Toen besloten met metformine te stoppen. Na drie dagen werd ik al veel energieker en minder vermoeid. Gevoel alsof ik hyperactief was. Rusthartslag van 80 terug naar 69. Loopsnelheid (veel wandelen tussen trein, werk en woning, 8-9 km/dag) van 4.2 km/uur naar 5.5 km/uur dus ook fysiek aantoonbaar energieker.

11-08-2016 | Vrouw | 49
Diabetes type 2
Rare donkere ontlasting, geen diarree wel veel winderigheid, borrelen in de buik, en veel buikpijn.

01-08-2016 | Man | 51
Diabetes type 2
Ik heb niet veel last van bijwerkingen zoals misselijkheid of diaree. Wat ik wel heb is wazig zien en dit komt schijnbaar zelden voor. In hoe ver het medicijn werkt weet ik nog niet omdat ik het pas 2 weken gebruik. Maar ik zal de uitslag uiteraard ook nog melden.

28-07-2016 | Man | 64
Diabetes type 2
voor mijn beginnende diabetes type 2 werd Metformax (metformine) 850 voorgeschreven, volgens een voorgeschreven routine tot 3x 1per dag. moeilijk wegens draaierigheid, misselijkheid en na het eten diarree... volhouden is de boodschap, nu al een maand ... we zien wel of de pancreas zich laat leiden door dit medicament en weer 'normaal' actief wordt.

26-07-2016 | Man | 68
Diabetes type 2
van de verhoogde suiker eigenlijk geen last, dan droge mond gedurende slapen, weet niet hoelang de bijwerkingen blijven, veel last met lopen, linkerbeen doet zeer bij de kuit na paar honderd meter lopen, wordt ook gedeeltelijk minder gevoelig, na half uur lopen en even zitten is het minder en kan dan doorlopen.

19-07-2016 | Vrouw | 45
Diabetes type 2
Nog niet zolang met metformine tabletten, maar ik ben heel de dag misselijk en ben overdag in de diarree. Ik slaap slecht door de aanhoudende misselijkheid. Ik neem de tabletten tijdens of net na het ontbijt en het avondeten in, dat zou de kans op bijwerkingen moeten beperken, maar helaas werkt het bij mij niet.

08-07-2016 | Man | 61
Diabetes type 2
kon mijn diabetes niet onder controle krijgen maar met 3 tabletten per dag is het nu mooi op niveau

06-07-2016 | Vrouw | 73
Diabetes type 2
Stoelgang is niet meer normaal. Ontlasting is blubber of diarree. Ben daarna zo beroerd dat ik alleen nog maar naar bed wil.

03-07-2016 | Man | 48
Diabetes type 2
Ik kan absoluut niet tegen Metformine alhoewel het de waarde wel deed verlagen waren de bijwerkingen TE extreem!