metformine

Diabetes type 2 (321 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (2 meningen)

Tolbutamide (34 meningen)

Bojan Nikolik (15-08-2015)

30-12-2015 | Man | 42
Diabetes type 2
Slecht medicijn ook in combinatie met o.a. glicazyde. Jarenlang gebruikt om de suiker waardes naar beneden te krijgen. Zelf 3000 mg deed niets. Bijwerkingen die na een week of 2 zouden gaan verdwijnen, heb ik een jaar of 8 gehad. Kortom voor mij een hel.

12-11-2015 | Man | 48
Diabetes type 2
Ik gebruik het nu ongeveer 6 jaar. Ik gebruik 2x daags 1000 mg. In begin wat last van diarree, de eerste 2 weken maar nu nergens last meer van. De waarde is nu bijna altijd goed. Ben tevreden met Metformine.

10-11-2015 | Vrouw | 67
Diabetes type 2
Heel erg buikklachten, niet te doen vaak naar toilet en winderigheid was niet leuk meer. Nu geen Metformine meer.

08-11-2015 | Man | 66
Diabetes type 2
Gedwongen overgegaan op een andere producent van het geneesmiddel, omdat de apotheek een ander contract met de leverancier cq onder druk van de zorgverzekeraars de goedkoopste medicijnen moet verstrekken. Het gebruik van Metformine Hci Sandoz 500 mg geeft bij mij een opgeblazen gevoel en regelmatig last van diarree. De Metformine tabletten Hci 500 mg van de firma Apotheco[lees meer...]n geven deze bijverschijnselen niet, maar deze medicijnen zijn niet via mijn apotheek te verkrijgen.

08-11-2015 | Vrouw | 50
Diabetes type 2
ik kreeg het medicijn 13-3-2015, meteen de eerste dag zware hoofdpijn ach het medicijn moet even wennen. nu 4-11-2015 heb ik zitten janken van de pijn in mijn benen, kon mijn werk niet uitvoeren. Ik werk in de catering. 's Nachts niet kunnen slapen van de pijn in mijn benen. Nu 8-11-2015 zelf gestopt met de medicijnen, ga morgen bellen met de huisarts. kon er niet meer te[lees meer...]gen.

08-11-2015 | Vrouw | 73
Diabetes type 2
2007 begonnen met 3 x 850, na 3 jaar kreeg ik ernstige diarree, huisarts halveerde de doses en gaf Gliclazide erbij, toen ging het weer goed. Tot ik dit dit jaar in oktober opnieuw en nog veel ernstiger diarree kreeg. Huisarts schreef voor 3 maanden Psyllium vezels van Sandoz voor, dat hielp direct, maar de situatie is nu dat als ik 1 dag zo'n zakje vezels niet inneem de[lees meer...] diarree direct in dezelfde ernstige vorm terug is. Eind dit jaar na stoppen met vezels zien wat er dan gebeurd en of andere behandeling noodzakelijk is. Mijn glucosegehalte is altijd goed bij de 3 maandelijkse controle.

07-11-2015 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
Mijn ervaring met metformine valt op dit moment mee, in het begin dat ik het medicijn moest slikken, kon ik er niet tegen. Nu neem ik 's morgens een halve en 's avonds een halve en dat gaat goed (wel op advies van de diabetesverpleegkundige), ben niet altijd even fit sinds ik diabetes heb, maar dat zal er wel bij horen...

05-11-2015 | Vrouw | 58
Diabetes type 2
Zeer veel last van darmen en ernstige diarree, loopt zelfs weg zonder het te merken, kom in isolement.

19-10-2015 | Man | 50
Diabetes type 2
ik gebruik dit medicijn al heel lang voor suikerziekte, ik ben er tevreden over, ik had als bijwerking in het begin diarree.

17-10-2015 | Man | 50

13-10-2015 | Vrouw | 27
Diabetes type 2
Mijn suiker laten controleren. Ik had griep en voelde me niet lekker. Ik heb 2 zwangerschappen gehad met zwangerschapsdiabetes vandaar dat meteen mijn nuchtere suikerwaarde gecheckt werd. De uitslag was te hoog namelijk 9,9 nuchter. Omdat ik vrijwel geen overgewicht heb alleen buikvet moest ik meteen aan de medicatie. Op begin weinig van gemerkt alleen af en toe diarree of[lees meer...] wat misselijkheid. Daarna veel krampen en tintelingen in benen en voeten af en toe ook handen. Heb nog steeds last van zware benen! Ik heb een glucosemeter aangeschaft en ik ging meten 4 a 5x per dag. Mijn waardes zijn tot nu toe helemaal goed. Alleen 's ochtends een beetje aan de hoge kant. Ongeveer 7 a 8. Na een week werd ik heel erg duizelig van de medicatie een uur na inname voelde ik het al en bleef de hele dag aanhouden. Ik voelde me zo flauw en van de wereld. Ik checkte dan ook mn suiker en die stond dan vaak op 4 of 3. Het leek alsof de medicatie mijn suikergehalte teveel liet zakken. Ik ga bespreken met mijn diabetes verpleegkundige wat we kunnen doen om dit te verhelpen. Want het is geen fijn gevoel. En ga hier zo absoluut niet mee door. In ieder geval ik vind het geen fijn medicijn! Teveel bijwerkingen die niet vermeld staan in de bijsluiter.

10-10-2015 | Man | 56
Suikerziekte (type 2)

26-09-2015 | Vrouw | 64
Diabetes type 2
Heb sinds het gebruik van Metformine heel veel last van diaree en onverwachts ontlasting verlies

15-09-2015 | Man | 76
Diabetes type 2
Gebruik 2 x per dag 500 mg sinds half jaar, naast een koolhydraatarm dieet, is nu mijn suikergehalte naar normale waarden teruggebracht en ik ben ruim 10kg afgevallen. Heb van bijwerkingen niets gemerkt .

10-09-2015 | Vrouw | 66
Diabetes type 2
Sinds ik op 25 juni j.l. ben begonnen, veel last van bijwerkingen gehad. darmklachten, zoals hevige krampen, diarree, opgeblazen buik, winderigheid. daarnaast slechtziend, las dat dat na een paar weken over zou gaan, maar dat duurt bij mij veel langer. sinds 7-9 nemen de klachten af en wordt het zicht beter! na 1 maand weinig effect, Gliclazide pilletje erbij van 30 mg [lees meer...]1x p dag en de bloedsuiker daalde toen met een snelheid naar het juiste niveau. Wel verergering van de bijwerkingen. Ik heb gemerkt dat als ik brood met zuurdesem eet, ik geen klachten over winderigheid meer heb. cakejes, koekjes, peperkoek, en beschuit eet ik niet meer, die geven de zelfde klachten. zelf eet ik nu het speltbrood van AH en die hebben sinds kort ook beschuit. wel een kostbare aangelegenheid. In Frankrijk gewoon brood gegeten en daar had ik nergens last van. dus vraag ik me af wat stoppen de Nederlandse bakkers in hun normale brood?

02-09-2015 | Man | 60
Diabetes type 2
Prima spul, suikerspiegel in korte tijd flink verlaagd tot normale waarden.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum