Metformine

metformine

Diabetes type 2 (310 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (1 mening)

Metformine

Bojan Nikolik (15-08-2015)

10-09-2015

Diabetes type 2

Sinds ik op 25 juni j.l. ben begonnen, veel last van bijwerkingen gehad. darmklachten, zoals hevige krampen, diarree, opgeblazen buik, winderigheid. daarnaast slechtziend, las dat dat na een paar weken over zou gaan, maar dat duurt bij mij veel langer. sinds 7-9 nemen de klachten af en wordt het zicht beter! na 1 maand weinig effect, Gliclazide pilletje erbij van 30 mg [lees meer...]1x p dag en de bloedsuiker daalde toen met een snelheid naar het juiste niveau. Wel verergering van de bijwerkingen. Ik heb gemerkt dat als ik brood met zuurdesem eet, ik geen klachten over winderigheid meer heb. cakejes, koekjes, peperkoek, en beschuit eet ik niet meer, die geven de zelfde klachten. zelf eet ik nu het speltbrood van AH en die hebben sinds kort ook beschuit. wel een kostbare aangelegenheid. In Frankrijk gewoon brood gegeten en daar had ik nergens last van. dus vraag ik me af wat stoppen de Nederlandse bakkers in hun normale brood?
02-09-2015

Diabetes type 2

Prima spul, suikerspiegel in korte tijd flink verlaagd tot normale waarden.
29-07-2015

Diabetes type 2

Vanaf begin geen problemen gehad. Ben 7 kilo kwijt.
27-07-2015

Diabetes type 2

Ik ben pas met metformine begonnen. maar ik voel nu de bijwerkingen al, erg vermoeid, duizelig, wazig zien, misselijkheid en rommelen of borrelen van de maag en verminderde eetlust door de misselijkheid. gelukkig nog geen diarree. ik gebruik ook nog andere medicijnen voor een evenwichtsaandoening en medicijnen voor een allergie, dus vandaar die duizeligheid.
20-07-2015

Diabetes type 2

Al een paar jaar slik ik metformine voor mijn diabetes 2. Van 1 pilletje per dag zit ik na 2 jaar op 3 pillen per dag. Ik sport, ben inmiddels 10 kilo kwijt en toch lijkt het steeds slechter te gaan. Ondertussen ook op spreekuur bij de diëtist die supertrots is op mijn resultaten en mijn eetpatroon. Maar waar ik het meeste last van heb is enorme jeuk bij de schaamstreek en[lees meer...] aan mijn linkerhand. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, maar die beweert helaas dat ik ecceem heb of had. Die schreef mij een zalf voor die totaal niet helpt. Nu ben ik nog steeds op zoek naar wondermiddel die mij van deze vervelende jeuk af helpt!
12-07-2015

Diabetes type 2

sinds een paar dagen moet ik metformine innemen .... heb al 2x diarree gehad, heel ongemakkelijk. Ik moet er 3 pe dag na de maaltijd nemen, maar ik heb ook nog misselijkheid! Verder aseflow voor buik 1 pilletje. Allemaal narigheid!
18-06-2015

Diabetes type 2

Ik heb veel klachten met darmen, nu stopverfkleur... en vrij hard ondanks gebruik van 4 magnesium per dag
17-06-2015

Diabetes type 2

de enige bijwerking is een enkele keer een milde diarree, maar die wordt na enige tijd zeldzamer.
11-06-2015

Diabetes type 2

Gebruikt van 2007 t/m 2014. Toenemende klachten als opgehoopte lucht, winderigheid en buikpijn. Van 2011 t/m 2014 ziek te bed. De invaliditeit was enorm. Doordat ik veel water erbij moest drinken (>2,5l/dag) kreeg ik hartfalen. Toch werd het medicijn niet vervangen totdat ik de medicatie staakte in het ziekenhuis terecht kwam en de arts overging op insuline. Op met[lees meer...]formineforum ontdekt dat 10% van de gebruikers invalide werd, waarbij de arts zei dat dat erbij hoorde en dat "je het er maar voor over diende te hebben" Medicatie moet je niet overlaten aan een arts maar moet je zelf onderzoeken.
01-06-2015

Diabetes type 2

Dit medicijn tegen diabetes-2 werkte blijkbaar slecht op mijn nieren, waardoor ik vaker aanvallen van jicht kreeg (dat komt oa door verminderde nierfunctie). Ik mag bv ook geen NSAIDs ontstekingsremmers zoals Ibuprofen gebruiken. Overgestapt op Gliclazide (retard), werkt prima zonder de bijwerkingen.
01-06-2015

Diabetes type 2

omdat ik suikerziekte heb en mijn glucosewaardes slecht bleven, ontkwam ik er niet aan om pillen te gaan slikken. Sinds ik dit middel slik, voel ik mij zeker niet beter, maar blijkt het zelfs een bestanddeel te hebben waarvoor ik overgevoelig ben. Dit heb ik doorgegeven aan mijn huisarts en die zegt dat ik maar een pil in moet nemen als ik een allergische reactie krijg op [lees meer...]dit middel. Is dit weer zo'n middel dat de apotheken en huisartsen moeten voorschrijven van de verzekeringen? Ook al slik ik dit middel als ik tussentijds mijn bloedsuiker controleer, gebeurd het vaak genoeg dat de waarde torenhoog is, dus lijkt mij niet echt goed te werken. ik heb morgen weer een gesprek over dit middel en hoop toch echt iets anders te krijgen.
30-05-2015

Diabetes type 2

Ik ben begin april 2015 gediagnosticeerd met diabetes type 2. Direct gestart met metformine 500 mg a dd 1. Een week later is dit verhoogd naar 2 dd 1. Bij controle bij de diabetesverpleegkundige wilde ze me aan de Gliclazide hebben. Dit heb ik afgeslagen gezien de kans op hypo's en gewichtstoename. Op eigen verzoek is de metformine verhoogd naar 3 dd 500 mg. Bijwerkingen [lees meer...]heb ik beperkt. Af en toe ineens aan de diarree. Maar ik voel het aankomen en kan tijdig het toilet bereiken. Verder een fijne bijkomstigheid dat ik van de Metformine afval en minder trek in eten heb. Nu maar verder afwachten of deze verhoging helpt om de glucosewaardes verder te doen zakken. Zit tot nu toe in de ochtend gemiddeld tussen de 8.0 -9.5mmol/l. Maar dit moet uiteraard verder omlaag. Naast de Metformine ook nog hulp van een dietiste en ik beweeg meer.
15-05-2015

Diabetes type 2

In mei 2011 werd bij mij Diabetes 2 gediagnostiseerd. Ben begonnen met 1-2 Metformines per dag, maar in 2012 werden dat er 4.
11-05-2015

Diabetes type 1

Nou na 1 tablet was het al mis, hevige krampen, niet normaal en windjes stinken, bar en boos. Snap niet dat ze dit nog gebruiken, ik vind het echt rotzooi en dat 2 tabletten. Ga toch echt niet 2 weken met buikpijn lopen, vergeet dat maar.
09-05-2015

06-05-2015

Diabetes type 2

ik krijg wel krampen van deze medicijnen, is dit wel goed voor je nieren? ik heb gehoord dat het je nieren aantast van de metformine, klop dat? En waarom krijg ik geen bloedsuiker apparaat meter?

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum