Ervaringen met Metformine

metformine

Diabetes type 2 (353 meningen)
Diabetes type 1 (158 meningen)
Prediabetes (5 meningen)

Bojan Nikolik (15-08-2015)

07-03-2018 | Vrouw | 73
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Zie bijwerkingen. Inmiddels ben ik er mee gestopt. Ik spuit ook nog 4x per dag insuline.

23-12-2017 | Vrouw | 57
Diabetes type 2
Metformine van het merk Aurobindo heb ik een keer tussendoor gehad en kreeg van deze tabletten erg veel bijwerkingen. In de vorm van misselijkheid en diarree. Metformine van het merk Teva heb ik geen last van.

05-12-2017 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Bijna meteen bijwerkingen, misselijk en hoofdpijn. Zéér nare bijwerkingen

09-09-2017 | Man | 55
Diabetes type 2
Metformine bleek voor mij niet of amper effectief, maar erger: ik kreeg volcontinu maagpijn door het gebruik en dus ben ik gestopt. De maagklachten verdwenen meteen.

26-08-2017 | Vrouw | 51
Diabetes type 2
Veel mensen krijgen last van diarree, maar bij mij was het obstipatie en dat is volledig uit de hand gelopen! Na 10 dagen geen ontlasting heb ik allerlei poedertjes, pilletjes en zelfs 3 x een klysma gedaan... nog steeds lijken mijn darmen volledig stil te staan. Ik doe nu drie dagen achtereen 8 zakjes macrogol in 6 uur tijd... en hoop er het beste van. Ook had ik zware b[lees meer...]enen (lopen kostte me ineens veel moeite - erg eng om mee te maken). Ik moest met de metformine stoppen en nu dus op zoek naar een alternatief, maar eerst snak ik ernaar de ontlasting weer op gang te krijgen! Huisarts en diabverpleegkundige hadden beiden nog nooit gehoord dat metformine ook tot obstipatie kan leiden!

18-08-2017 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Mijn bloedsuikerspiegel daalde niet navenant. Wel veel last van de bijwerkingen: misselijkheid, maag- en darmproblemen, geen eetlust en bittere smaak in de mond. Twee dagen na gestopt te zijn waren de bijwerkingen geheel verdwenen. Metformine heeft totaal niet gedaan waarvoor ik het maanden heb ingenomen. Ondanks het slecht eten niets afgevallen. Nu overstappen op een ande[lees meer...]r medicijn of wellicht met voeding en meer bewegen mijn bloedsuiker naar beneden brengen. Ik verwacht dat de laatste optie de beste voor mij gaat zijn. Heb het helemaal gehad met medicijnen.

07-08-2017 | Man | 61
Diabetes type 2
Bloedsuikerspiegel met 1 x daarna 2 x en nu 3 x per dag blijft schommelen tussen 9 en 7 gemiddeld ca. 8.4. Eigenlijk net zo slecht resultaat als zonder pillen. Onregelmatige stoelgang met krampen. Gelezen over hartklachten op langere termijn, om deze reden wil ik ermee stoppen.

24-07-2017 | Vrouw | 71
Diabetes type 2
ik gebruik 11 jaar metformine eerst 2x500 en nu het laatste half jaar 3x500. het is onmogelijk voor mij om normaal te leven. Voor 12.00 uur in de morgen kan ik de deur niet uit: 4 tot 5x ontlasting. En ook 's middags gaat dat soms door. Indien ik in de morgen weg moet, neem ik de dag daarvoor geen metformine in, net als de morgen dat ik weg moet. Ik stop er mee. Het is ee[lees meer...]n vreselijk middel en na het zoveelste ongelukje stop ik er mee.

24-07-2017 | Man | 75

19-07-2017 | Man | 73
Artrose
Ouderdoms suiker.

05-05-2017 | Man | 70
Diabetes type 2
Heb sinds enkele jaren Diabetes type 2. Kreeg 2 Metformine tabletten per dag. Weinig effect. Geen gewichtsverlies, de bloedsuikerwaarde daalde niet. Kreeg wel flinke last van oncontroleerbare diarree, veel lucht in de darmen. Het middel was veel erger dan de kwaal. Ben er subiet mee gestopt. Zit nu met of zonder Metformine op een bloedsuikerwaarde van 7 +.

25-02-2017 | Man | 48
metformine (500mg)
Toen ik dit allemaal las ben ik niet eens begonnen!!! Ik kreeg dit medicijn van mij internist omdat ik last schijn te hebben van Metaboolsyndroom. Dit zijn te hoge (10 x ) leverwaarden (eiwitten) in het bloed in combinatie met hoog cholesterol. Voor dat ik ze innam ben ik eerst maar eens even wezen googelen wat ik zojuist bij de apotheker had opgehaald en kwam op oa de[lees meer...]ze site. Na al die reacties over buikkrampen, diarree en slap voelen dacht ik dit dus mooi niet. Maar wat dan wel? hier een link voor mensen die dit medicijn moeten gebruiken ivm diabetes / hoog cholesterol. Een andere reactie van een man schreef ook al over Kaneel, minstens zo effectief, veel goedkoper maar bovendien veilig en zonder bijwerkingen. Mijn internist weet van niets dus ik ga kijken of ik over 6 weken met mijn (o.a.) Kaneel suppletie verbeterde bloedwaardes heb. Ik houd jullie op de hoogte. http://www.orthokennis.nl/artikelen/metabool-syndroom Op deze site staan nog veel meer zeer interessante, wetenschappelijk onderzochte en bewezen items over allerlei aandoeningen en hoe deze op een meer natuurlijke manier onder controle te krijgen in plaats van al dat dure vergif van die farmaceuten!!!

30-01-2017 | Vrouw | 66
Diabetes type 2
Wordt er ziek van. Veel diaree, maagproblemen, misselijkheid en vermoeidheid. Metformine sinds 2 september 2016 nu een week moeten stoppen vanwege zware diarree, maagproblemen, misselijkheid en vermoeidheid.

04-11-2023 | Vrouw | 25
Afslanken - overgewicht
Voor afslanken-overgewicht geen resultaat gehad. 0,2kg in 4 weken. Niet waard ivm ernstige bijwerkingen.

11-09-2023 | Man | 53
Diabetes type 2
Eerst jarenlang gebruikt wegens 'lichte' diabetes II. Voor mijn gevoel heeft het nooit gewerkt. Nu ik 10 jaar later, al twee jaar insuline gebruik, moet ik toch die rommel nog nemen, maar ben er sinds kort mee gestopt. Toen ik net insuline spoot, dacht ik dat ik metformine en gliclazide mocht weglaten. Is veel werk, want heb nog meer medicijnen en gebruik ook veel suppleme[lees meer...]nten. Als ik voor twee weken medicijnen klaarmaak, ben ik twee uur intensief bezig. Nu sinds kort dus nog eentje per dag. Nog niet lang genoeg om er iets over te kunnen zeggen, hoewel mijn buik wel wat minder rommelt. / Als het ruim 10 jaar terug al niet hielp, waarom zou het dan nu wel helpen? Ik zie hier berichten over afvallen, maar ik kom alleen maar aan van middelen die helpen tegen DM II. Nu even afwachten en kijken of mijn bloedsuikerspiegel niet teveel stijgt. (die is na 2 jaar insulinegebruik nog niet laag genoeg, nog net binnen de 'diabetesgrenzen' (iets hoger dan bij mensen die geen diabetes hebben. Nuchter kom ik nog weg met 5,5-9 en overdag 11-17, ondanks 5 metformine, 4 gliclazide en 40 eh insuline (langwerkend). Ik had liever die afvalpil gehad (ben de naam even kwijt), maar mijn BMI was slechts 1 punt 'te laag'. 29 i.p.v. 30, pff.

11-08-2023 | Vrouw | 28
metformine (500mg)
3 jaar geleden gestart met metformine. Reden: preventief bij quietiapine gebruik, doel voorkomen metabole stoornis. Na vermoeden onverklaarbare pijnen, staking metformine. Ineens heel veel bijwerkingen. Preventief voorgeschreven door psychiater, niet gestoeld op enig wetenschappelijk bewezen onderzoek. Juist prediabeet geworden. 😑