Ervaringen met Metformine

metformine

Diabetes type 2 (353 meningen)
Diabetes type 1 (158 meningen)
Prediabetes (5 meningen)

19-03-2017 | Vrouw | 66

18-08-2023 | Vrouw | 56
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Een jaar of 12 diabeet type 2, metformine voorgeschreven hoe meer de tijd verstreek werd ook de sterkte steeds aangepast. Altijd darmproblemen buikpijn en diarree en de laatste periode ook duizelingen. Gevraagd aan Diabeetvpk om Ozempic dat zou voor mij 2 vliegen in 1 klap zijn (waardes op orde en enkele kilo's kwijt raken) Die kon ze mij niet geven omdat mijn BMI te l[lees meer...]aag was voor het geëiste van het ziekenfonds (nou ja zeg) dus stelde ze voor om 10 mg Forxiga te gaan slikken, we gaan het erbij proberen en als het zou werken dan kan de sterkte van de Metf naar beneden...maar als ik daar de bijwerkingen (schimmel) van lees wordt ik al niet vrolijk

21-04-2023 | Man | 45
Diabetes type 2
2 maanden geleden gestopt met roken, hierdoor 10 kg aangekomen en toen begon het gezeur...niet oke voelen, suiker checken..ja hoor hoge waardes, begin deze week aan de metformine begonnen 1 x daags 500 mg, du de molen in om eens drstisch af te vallen!

05-03-2022 | Vrouw | 66
Diabetes type 2
Ben zeer tevreden over deze medicatie maar niet over arts die mij nog meer wil voorschrijven bizarre

29-04-2021 | Man | 60
Diabetes type 1
Ik heb niet zoveel bij werk

07-09-2020 | Vrouw | 28
metformine (850mg)
Diabetes type 2
Bloedglucosewaarden zijn nu prima en een mooi HbA1c. Vervelende bijwerkingen; misselijk, vol gevoel, weinig eetlust en diarree. De tabletten van 850 mg zijn ook vrij groot en slikken niet prettig door.

08-07-2020 | Vrouw | 24
Diabetes type 2
Sinds Feb. Diagnose type 2 gekregen. Diabetes is een familie kwaaltje. type 1 komt al enige generaties voor in de familie. medicatie werkte eerst heel goed, maar werking begint heel langzaam af te nemen, desondanks dat mijn leefstijl omgegooit is en bijna 10 kg Ben afgevallen. Glucosewaardes is wel lager dan voorheen. (Vooral door mijn nieuwe leefstijl). Gehoord van ve[lees meer...]rpleegkundige dat ik kans op LADA heb (2 generaties terug ook het geval geweest, maar deze type bestond toen niet).

06-07-2020 | Vrouw | 45
Diabetes type 2
Ik merk op dit moment weinig effect maar we zitten in de opbouw. Ik heb geen bijwerkingen en dat is fijn

28-01-2020 | Man | 63
metformine (1000mg)

08-04-2019 | Vrouw | 25
metformine (850mg)
Ik probeer al enige jaren af te vallen zonder succes. Daarom niet zo lang geleden naar de endocrinoloog geweest en daar onderzoeken laten doen. Daaruit bleek dat mijn insulinespiegels schommelen en dat dat de reden zou kunnen zijn dat ik moeilijk gewicht kan verliezen. Kort daarna ben ik gestart met Metformax 850 mg (2x 1/2e tablet per dag momenteel). In het begin had ik n[lees meer...]iet / geen problemen. Nu ongeveer een maand verder en ik merk wel dat er zicht enkele verschijnselen voordoen. - kortademigheid: drukkend gevoel op de borst - hoofdpijn (niet vaak - maar als ik er heb dan doet het wel veel pijn) - vermoeidheid - razende honger (beperkt - maar toch) Ik hoop dat dit zal overgaan na verloop van tijd. Momenteel ben ik nog niets afgevallen, maar ik ben ook niet verdikt. Binnenkort ga ik op controle bij de dokter om na te gaan of het medicijn effect heeft.

05-01-2019 | Man | 35
Diabetes type 2
Bijna 4 weken geleden begonnen met dit middel. 2x maal daags 500mg. Een tablet tijdens het ontbijt en een tablet tijdens het avond eten. De meest voorkomende bijwerkingen zoals: diarree, maagklachten, buikpijn en hoofdpijn had ik geen last van. Bloedsuikerwaarden gingen vrij snel omlaag en hongergevoel verdween als sneeuw voor de zon (ben ook 10kg afgevallen in 3 weken tij[lees meer...]d) Maar nu komt het! (uiteraard heb ik ook veel gelezen op andere Engelstalige forums of mijn bijwerkingen ook overeen kwamen met andere gebruikers) dus het kan niet anders zozijn. Maar goed hier een lijstje bijwerkingen die na ca. ***3 a 4 weken*** na gebruik "kunnen" optreden en die zijn zeker niet prettig! Ik heb dit de afgelopen 5 dagen tot nu aan toe mogen ervaren. Vandaar dat ik er dan ook per direct ben mee gestopt!!! * Hevige spierkrampen * Krakende en vooral pijnlijke gewrichten * Slap gevoel * Doof gevoel in benen * Pijnlijke hielen * Schokken door lichaam * Pijnscheuten in dijbenen Ik zou persoonlijk zelf dit middel niet aanraden en ik raad aan om het toch echt te gaan zoeken in je voeding. Geen suikers, koolhydraatarm eten, minstens een half tot een uur wandelen, veel water drinken en calcium,magnesium,Q10,vitamine B12 en Omega 3 slikken. Dit is zeer belangrijk mocht je net zoals ik stoppen met dit medicijn om je suikerwaarden zo laag mogelijk te houden door gezond bewegen en goede voeding.

14-12-2018 | Man | 74
Afslanken - overgewicht
Kan mijn suiker beter regelen. Heb geregelt deraria maar als ik geen metformine neem moet ik vaak een laxceer middel nemen.

28-11-2018 | Man | 55
Diabetes type 2
Ik heb nog een ervaring met Effectiviteit, Hoeveelheid bijwerkingen, Ernst bijwerkingen Inname- / gebruiksgemak Algehele tevredenheid. Sinds kort gebruik ik Metformine. Las zo beetje de berichten over bijwerkingen sommige zelfs erg. Zelf heb geen ervaring tot nu toe geen ernstige bijwerkingen. Ik neem elke avond na het eten een tablet. Ik maak me [lees meer...]toch wel een beetje zorgen als ik hier zo de berichten lees. Ik las ook iets over Glifor 850mg dat dit medicijn veel beter zou bevallen? Mijn story Door dat ik op mijn leesbril ben gaan staan en mijn bril kapot was gegaan kwam ik er achter dat ik dieabetis 2 had. Ik had een nieuwe leesbril besteld, toen ik deze ging ophalen was het zicht verre van scherp. 3 maal daarna ben ik bij de opticiens geweest voor een oogmeting en telkens andere meetwaarde. Het kwartje was nog niet gevallen. Ik ging naar de oogheelkunde voor een onderzoek die kwamen tot de conclusie dat ik mogelijk diabetes zou hebben. Naar de dokter die bloed liet onderzoeken. En inderdaad ik heb een verhoogde bloedspiegel ze had het over dubbele waarden dan normaal. Ben sinds kort begonnen en laat het rustig op me af komen. Ik ga een heel traject in en ben bang dat ik hier niet meer vanaf kom.

22-04-2018 | Man | 65

03-02-2018 | Man | 65
Diabetes type 1
Ik had een verhoogde bloedsuikerspiegel maar nog geen diabetispatient.Kreeg Metformine voorgeschreven om de pancreas te pushen om meer insuline af te geven.Ik neem dit 1 maal per dag (meestal s'morgens bij het ontbijt).Nu valt mij wel op dat ik in de loop van de dag plotse moeheid overvalt,maar echt zo moe dat ik nog met moeite kan rechtstaan,laat staan een activiteit ontw[lees meer...]ikkelen.En het rare is dat dit steeds na een maaltijd is.Ik neem ook 1 maal per dag L-Thyroxine 25mcg (van Christiaens) s'morgens nuchter,ook voorgeschreven door de arts nav een vertraagde schildklier.Deze 2 zijn de enige medicatie die ik neem,daarom mijn bezorgdheid over de vermoeidheid.Mijn laatste bloedonderzoek gaf geen negatief resultaat betreffende lever en nieren.

28-12-2017 | Vrouw | 15
Suikerziekte (type 2)
Ik gebruikte 500 mg metformine na het middageten. Ik had altijd na het innemen geen energie meer. Na jaren gebruik had ik helemaal geen eetlust meer dus ik ben veel afgevallen. Het was te zwaar voor mij ik begon ongeveer toen ik 13 jaar was en gestopt met 15 jaar. Nu ik gestopt ben heb ik vaak darm klachten maar is om andere reden denk ik.