Metformine

metformine

Diabetes type 2 (313 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (1 mening)

Metformine

Bojan Nikolik (15-08-2015)

15-10-2018

Diabetes type 2

Per toeval een keer mijn glucose gemeten en deze was véél te hoog. Na een nuchtere bloedtest metformine voorgeschreven gekregen. Waardes zijn nu een stuk lager, echter komt dit natuurlijk ook door een aangepast voedingsschema. In het begin 2 dagen wat last van mijn darmen, maar daarna niet meer. Wel een stuk meer vermoeid dan voor de start met deze medicatie.
08-05-2018

Diabetes type 2

Met Metformine heb ik een stuk minder last van dorst en wazig zien en voel me lichamelijk een stuk beter, al heb ik 's avonds na het innemen wel last van meer vermoeidheid en slaap, maar of dit door de Metformine komt? Ik weet weet het niet... , ik ben sinds een half jaar Diabeet en kreeg toen deze Metformine, 1 x daags 1 tablet voorgeschreven .
10-03-2018

Diabetes type 2

Ik slikte eerst glicolazide, maar dat werkte niet en had veel naardere bijwerkingen als metformine. Ik heb de internist zelf voorgesteld om metformine te gaan gebruiken. Mijn glucosewaarden zijn omlaag gegaan en ik ben behoorlijk tevreden. Sommige bijwerkingen zoals moeilijke stoelgang zijn lastig. Met de andere bijwerkingen kan ik leven, maar het is wel vervelend. Iemand [lees meer...]schreef hier vermoeidheid na het eten, dat heb ik de laatste tijd ook. Ik moet me erop instellen en dan valt er mee te leven. Ik weet niet wat de effecten, dwz qua bijwerkingen op de lange termijn zijn, dwz als je het middel lang gebruikt.
14-02-2018

Laatste 5 jaar samen met insuline spuiten is dit redelijk onder controle
23-12-2017

Diabetes type 2

3x daags 500 mg is voor mij de maximum dosis omdat ik anders darmklachten krijg.
04-12-2017

Diabetes type 2

In stappen opgehoogd naar de huidige dosering. Bloedsuiker is gedaald maar nog niet optimaal. De enige bijwerking (zachtere ontlasting) is voor mij te verwaarlozen.
18-09-2017

Diabetes type 2

Sinds 2 weken gebruik van metformine. Nu nog in de fase van instellen. De suikerspiegel daalt. Weinig klachten van bijwerkingen. Tot op heden tevreden met gebruik.
30-08-2017

Diabetes type 2

Metformine geeft diarree bij gebruik koffie ervoor of erna. Fabrikant waarschuwt daar niet voor. Ook de meldingspagina voor bijwerkingen ontkent voornoemd probleem. Mijn moeder met 1000 Mg tabletten heeft hetzelfde. Huisarts kent het probleem.
11-08-2016

Diabetes type 2

Rare donkere ontlasting, geen diarree wel veel winderigheid, borrelen in de buik, en veel buikpijn.
19-07-2016

Diabetes type 2

Nog niet zolang met metformine tabletten, maar ik ben heel de dag misselijk en ben overdag in de diarree. Ik slaap slecht door de aanhoudende misselijkheid. Ik neem de tabletten tijdens of net na het ontbijt en het avondeten in, dat zou de kans op bijwerkingen moeten beperken, maar helaas werkt het bij mij niet.
08-07-2016

Diabetes type 2

kon mijn diabetes niet onder controle krijgen maar met 3 tabletten per dag is het nu mooi op niveau
03-06-2016

Diabetes type 2

in het begin kreeg ik diarree van de metformine. Na een tijdje was mijn lichaam eraan gewend. Gelukkig.
22-02-2016

10-01-2016

Diabetes type 2

Ik gebruik al sinds 1998 metformine in combinatie met antroposofische ondersteuning. Aanvankelijk ging mijn suiker goed en door advies diëtiste ging ook mijn gewicht flink naar beneden. Van bijna 100 kg naar 83 kg. Van bijwerkingen heb ik nauwelijks last, de oogarts kan niet zien dat ik diabetes heb. Ook functioneren nieren goed. Bloeddruk met pilletje enalapril is goed e[lees meer...]n Cholesterol is met roderijst gist tablet ook goed. Toch liep de suiker langzaam op, zodat ik nu Gliclazide 30 mg 3 tabl per dag inneem met 1500mg metformine. Mijn gewicht was wat toegenomen, maar gaat nu weer omlaag. Gebruik weinig koolhydraten en veel groenten, geen vlees of vis. Voel me goed en ben tot veel in staat. Oa zoon helpen met verbouwing en regelmatig Fietsen we.
12-11-2015

Diabetes type 2

Ik gebruik het nu ongeveer 6 jaar. Ik gebruik 2x daags 1000 mg. In begin wat last van diarree, de eerste 2 weken maar nu nergens last meer van. De waarde is nu bijna altijd goed. Ben tevreden met Metformine.
08-11-2015

Diabetes type 2

Gedwongen overgegaan op een andere producent van het geneesmiddel, omdat de apotheek een ander contract met de leverancier cq onder druk van de zorgverzekeraars de goedkoopste medicijnen moet verstrekken. Het gebruik van Metformine Hci Sandoz 500 mg geeft bij mij een opgeblazen gevoel en regelmatig last van diarree. De Metformine tabletten Hci 500 mg van de firma Apotheco[lees meer...]n geven deze bijverschijnselen niet, maar deze medicijnen zijn niet via mijn apotheek te verkrijgen.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum