Metformine

metformine

Diabetes type 2 (313 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (1 mening)

Metformine

Bojan Nikolik (15-08-2015)

30-10-2016

Diabetes type 2

Onderkende bijwerkingen. Diarree moest vanzelf overgaan. Bijna 6 jaar lopen klooien bij de huisarts tot ik er op stond dat hij me doorverwees. Daar heb ik een jaar over gedaan voordat de huisarts mijn ernst inzag. Internist constateerde een overgevoeligheid voor metformine en heeft een ander middel voorgeschreven. Hoofdpijn en huiduitslag ik voelde me vreselijk. Terug naa[lees meer...]r metformine, hevige diarree en heel beroerd. Internist zegt dat ik het nooit meer mag gebruiken. Insuline leek nog de enige oplossing tenzij ik wilde starten met jardiance. Blij dat ik dat gedaan heb! Langzaam wordt ik weer mijzelf, zijn mijn suikers gestabiliseerd en voel ik me weer fit!
12-03-2016

Diabetes type 2

Zie aan mijn glucose waardes dat ik het nodig heb, maar weet wel dat ik me stukken beter voel als ik het niet inneem...
20-07-2015

Diabetes type 2

Al een paar jaar slik ik metformine voor mijn diabetes 2. Van 1 pilletje per dag zit ik na 2 jaar op 3 pillen per dag. Ik sport, ben inmiddels 10 kilo kwijt en toch lijkt het steeds slechter te gaan. Ondertussen ook op spreekuur bij de diëtist die supertrots is op mijn resultaten en mijn eetpatroon. Maar waar ik het meeste last van heb is enorme jeuk bij de schaamstreek en[lees meer...] aan mijn linkerhand. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, maar die beweert helaas dat ik ecceem heb of had. Die schreef mij een zalf voor die totaal niet helpt. Nu ben ik nog steeds op zoek naar wondermiddel die mij van deze vervelende jeuk af helpt!
19-07-2016

Diabetes type 2

Nog niet zolang met metformine tabletten, maar ik ben heel de dag misselijk en ben overdag in de diarree. Ik slaap slecht door de aanhoudende misselijkheid. Ik neem de tabletten tijdens of net na het ontbijt en het avondeten in, dat zou de kans op bijwerkingen moeten beperken, maar helaas werkt het bij mij niet.
12-03-2018

Diabetes type 2

Ineens kreeg ik Diabetes type 2 vanwege een cocktail van andere middelen, dat is de oorzaak. Op dat moment woog ik door die medicatie 135 kilo. Ik kreeg te horen dat ik nu ook nog diabetes had, ben gaan afvallen en actievere levensslijn op na gaan houden en zo in aantal jaren 71 kilo afgevallen en van metformine, de andere medicamenten en diabetes af gekomen
30-12-2015

Diabetes type 2

Slecht medicijn ook in combinatie met o.a. glicazyde. Jarenlang gebruikt om de suiker waardes naar beneden te krijgen. Zelf 3000 mg deed niets. Bijwerkingen die na een week of 2 zouden gaan verdwijnen, heb ik een jaar of 8 gehad. Kortom voor mij een hel.
16-12-2018

werkte nigatief
15-10-2018

Diabetes type 2

Per toeval een keer mijn glucose gemeten en deze was véél te hoog. Na een nuchtere bloedtest metformine voorgeschreven gekregen. Waardes zijn nu een stuk lager, echter komt dit natuurlijk ook door een aangepast voedingsschema. In het begin 2 dagen wat last van mijn darmen, maar daarna niet meer. Wel een stuk meer vermoeid dan voor de start met deze medicatie.
28-03-2016

Diabetes type 2

Makkelijk in te nemen, verder geen bijwerkingen tot nu toe.
03-06-2016

Diabetes type 2

in het begin kreeg ik diarree van de metformine. Na een tijdje was mijn lichaam eraan gewend. Gelukkig.
05-01-2019

Diabetes type 2

Bijna 4 weken geleden begonnen met dit middel. 2x maal daags 500mg. Een tablet tijdens het ontbijt en een tablet tijdens het avond eten. De meest voorkomende bijwerkingen zoals: diarree, maagklachten, buikpijn en hoofdpijn had ik geen last van. Bloedsuikerwaarden gingen vrij snel omlaag en hongergevoel verdween als sneeuw voor de zon (ben ook 10kg afgevallen in 3 weken tij[lees meer...]d) Maar nu komt het! (uiteraard heb ik ook veel gelezen op andere Engelstalige forums of mijn bijwerkingen ook overeen kwamen met andere gebruikers) dus het kan niet anders zozijn. Maar goed hier een lijstje bijwerkingen die na ca. ***3 a 4 weken*** na gebruik "kunnen" optreden en die zijn zeker niet prettig! Ik heb dit de afgelopen 5 dagen tot nu aan toe mogen ervaren. Vandaar dat ik er dan ook per direct ben mee gestopt!!! * Hevige spierkrampen * Krakende en vooral pijnlijke gewrichten * Slap gevoel * Doof gevoel in benen * Pijnlijke hielen * Schokken door lichaam * Pijnscheuten in dijbenen Ik zou persoonlijk zelf dit middel niet aanraden en ik raad aan om het toch echt te gaan zoeken in je voeding. Geen suikers, koolhydraatarm eten, minstens een half tot een uur wandelen, veel water drinken en calcium,magnesium,Q10,vitamine B12 en Omega 3 slikken. Dit is zeer belangrijk mocht je net zoals ik stoppen met dit medicijn om je suikerwaarden zo laag mogelijk te houden door gezond bewegen en goede voeding.
19-09-2018

Diabetes type 2

al jaren klachten gehad zoals vermoeidheid, veel slapen, weinig eetlust, opgeblazen gevoel etc. nadat ik 5 jaar lang heen en weer ben gestuurd van huisarts naar specialist en van specialist naar specialist ben ik geen haar opgeschoten in het vinden van de oorzaak van mijn klachten. in het buitenland onderzoek laten doen en die konden mij in 1 dag vertellen waar mijn klacht[lees meer...]en vandaan komen. Nu 19 dagen verder zijn al mijn klachten verdwenen! Ik gebruik Glifor 850mg 1x per dag, supermiddel en ik mag er mee stoppen wanneer mijn waarden weer normaal zijn!
16-09-2018

13-10-2015

Diabetes type 2

Mijn suiker laten controleren. Ik had griep en voelde me niet lekker. Ik heb 2 zwangerschappen gehad met zwangerschapsdiabetes vandaar dat meteen mijn nuchtere suikerwaarde gecheckt werd. De uitslag was te hoog namelijk 9,9 nuchter. Omdat ik vrijwel geen overgewicht heb alleen buikvet moest ik meteen aan de medicatie. Op begin weinig van gemerkt alleen af en toe diarree of[lees meer...] wat misselijkheid. Daarna veel krampen en tintelingen in benen en voeten af en toe ook handen. Heb nog steeds last van zware benen! Ik heb een glucosemeter aangeschaft en ik ging meten 4 a 5x per dag. Mijn waardes zijn tot nu toe helemaal goed. Alleen 's ochtends een beetje aan de hoge kant. Ongeveer 7 a 8. Na een week werd ik heel erg duizelig van de medicatie een uur na inname voelde ik het al en bleef de hele dag aanhouden. Ik voelde me zo flauw en van de wereld. Ik checkte dan ook mn suiker en die stond dan vaak op 4 of 3. Het leek alsof de medicatie mijn suikergehalte teveel liet zakken. Ik ga bespreken met mijn diabetes verpleegkundige wat we kunnen doen om dit te verhelpen. Want het is geen fijn gevoel. En ga hier zo absoluut niet mee door. In ieder geval ik vind het geen fijn medicijn! Teveel bijwerkingen die niet vermeld staan in de bijsluiter.
08-04-2019

Metformine (metformine)

Ik probeer al enige jaren af te vallen zonder succes. Daarom niet zo lang geleden naar de endocrinoloog geweest en daar onderzoeken laten doen. Daaruit bleek dat mijn insulinespiegels schommelen en dat dat de reden zou kunnen zijn dat ik moeilijk gewicht kan verliezen. Kort daarna ben ik gestart met Metformax 850 mg (2x 1/2e tablet per dag momenteel). In het begin had ik n[lees meer...]iet / geen problemen. Nu ongeveer een maand verder en ik merk wel dat er zicht enkele verschijnselen voordoen. - kortademigheid: drukkend gevoel op de borst - hoofdpijn (niet vaak - maar als ik er heb dan doet het wel veel pijn) - vermoeidheid - razende honger (beperkt - maar toch) Ik hoop dat dit zal overgaan na verloop van tijd. Momenteel ben ik nog niets afgevallen, maar ik ben ook niet verdikt. Binnenkort ga ik op controle bij de dokter om na te gaan of het medicijn effect heeft.
28-12-2017

Suikerziekte (type 2)

Ik gebruikte 500 mg metformine na het middageten. Ik had altijd na het innemen geen energie meer. Na jaren gebruik had ik helemaal geen eetlust meer dus ik ben veel afgevallen. Het was te zwaar voor mij ik begon ongeveer toen ik 13 jaar was en gestopt met 15 jaar. Nu ik gestopt ben heb ik vaak darm klachten maar is om andere reden denk ik.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum