Metformine

metformine

Diabetes type 2 (315 meningen)
Diabetes type 1 (157 meningen)
Prediabetes (1 mening)

Artrose

Ouderdoms suiker.
06-07-2016

Diabetes type 2

Stoelgang is niet meer normaal. Ontlasting is blubber of diarree. Ben daarna zo beroerd dat ik alleen nog maar naar bed wil.
10-01-2016

Diabetes type 2

Ik gebruik al sinds 1998 metformine in combinatie met antroposofische ondersteuning. Aanvankelijk ging mijn suiker goed en door advies diëtiste ging ook mijn gewicht flink naar beneden. Van bijna 100 kg naar 83 kg. Van bijwerkingen heb ik nauwelijks last, de oogarts kan niet zien dat ik diabetes heb. Ook functioneren nieren goed. Bloeddruk met pilletje enalapril is goed e[lees meer...]n Cholesterol is met roderijst gist tablet ook goed. Toch liep de suiker langzaam op, zodat ik nu Gliclazide 30 mg 3 tabl per dag inneem met 1500mg metformine. Mijn gewicht was wat toegenomen, maar gaat nu weer omlaag. Gebruik weinig koolhydraten en veel groenten, geen vlees of vis. Voel me goed en ben tot veel in staat. Oa zoon helpen met verbouwing en regelmatig Fietsen we.
08-11-2015

Diabetes type 2

2007 begonnen met 3 x 850, na 3 jaar kreeg ik ernstige diarree, huisarts halveerde de doses en gaf Gliclazide erbij, toen ging het weer goed. Tot ik dit dit jaar in oktober opnieuw en nog veel ernstiger diarree kreeg. Huisarts schreef voor 3 maanden Psyllium vezels van Sandoz voor, dat hielp direct, maar de situatie is nu dat als ik 1 dag zo'n zakje vezels niet inneem de[lees meer...] diarree direct in dezelfde ernstige vorm terug is. Eind dit jaar na stoppen met vezels zien wat er dan gebeurd en of andere behandeling noodzakelijk is. Mijn glucosegehalte is altijd goed bij de 3 maandelijkse controle.
14-12-2018

Afslanken - overgewicht

Kan mijn suiker beter regelen. Heb geregelt deraria maar als ik geen metformine neem moet ik vaak een laxceer middel nemen.
22-07-2017

Diabetes type 2

Al vanaf het begin problemen met de stoelgang( diarree). Nu , na zoveel jaren, alleen naar buiten met slikken van loperamide 3 capsules per keer. Vermoeidheid en gewoon nergens zin in. Probeer mijn huisarts te overtuigen om een ander medicijn dan Metformine, uit te proberen. Tot nu toe zonder succes. Zal de druk opvoeren, want ik ben het spuug zat. Ik ervaar het als "dit [lees meer...]is geen leven meer". Bovendien blijft mijn glucose veel te hoog. Inmiddels begonnen aan insuline, 30 eenheden per dag .Weinig tot geen effect op glucose. Blijft aan de hoge kant 10-12. Denk zelf aan Trajenta of Jardiance om te proberen als alternatief voor metformine.
15-03-2018

Diabetes type 2

Sinds 3 jaar gebruik ik Metformine wegens Diabetes type 2. Ik heb me intussen met de bijwerkingen verzoend want er schijn geen echte vervanger te zijn voor Metformine is mij verteld. Deze zijn: vermoeidheid; lelijke smaak en adem; rode vlekken in gezichtl veel plassen, maar voel me zonder Metformine over het geheel beter. Nu gebruik ik sinds 4 dagen Metformine van een an[lees meer...]der merk nl.: Aurobinda. Nu heb ik iedere morgen na het opstaan er lichte hoofdpijn bij gekregen. Ik vraag me af of dit aan het het andere Metformine-middel ligt. Ik heb het bij de apotheek nagevraagd. Nee zeggen ze daar het is hetzelfde effectieve middel. Dit is zo, maar kan het niet aan de vulstof waar de pillen van gemaakt zijn liggen? Weten ze niet. Basta;-(
24-07-2017

05-07-2017

Diabetes type 2

Na de diagnose "Diabetes Melitis Type 2" (2011) begonnen met de inname van Metformin. Aanvankelijk dagelijks 2x 250mg, al snel overgegaan naar dagelijks 3x 850mg. Met deze dosering is mijn suikerziekte prima onder controle. Vanaf dag 1 heb ik darmklachten gehad. Deze namen in hevigheid toe en werd in 2015 tijdens mijn vakantie in Engeland zo ernstig dat acuut medisch ingr[lees meer...]ijpen noodzakelijk werd. Mijn dikke darm bleek verstopt door een gezwel. Na verwijdering ervan ben ik doorgegaan met de inname van Metformine 850mg 3dd. De pijnklachten als eerder genoemd zijn verdwenen. Dit medicijn veroorzaakt bij mij geen bijwerkingen.
04-04-2016

Diabetes type 2

Mijn idee over metformine na begin, is dat het een prima middel is, maar dat om de progressie van diabetes te vertragen (tijdelijke) veranderingen van medicijn het resultaat wel zou helpen verbeteren van mijn fysieke mogelijkheden, waarbij bij terugval op metformine de kans op een beter resultaat wordt behaald dan wanneer men jarenlang permanent blijft door gebruiken en st[lees meer...]eeds hogere doses. Maar het blijft een zeer moeilijk verhaal, zowel de juiste dokter te vinden, zowel niet je eigen dokter te willen zijn. Mijn stelling dat doctoren ook gewone mensen zijn, maakt het niet makkelijker. Tot heden na 1/2 jaar experimenteren, meen ik enige positieve verbetering te bespeuren na 1 1/2 jaar 1 X dd forxiga 10 Mg met 3 X dd Metformina 500 Mg. Thans op advies van internist (6 x daags eten, weinig brood en aardappelen, 2 X 1 st. fruit p.w, 1000- mg Metf. 1 x Forx.) maak ik sterke terugval t.a.v. vingerprik waarden, ofwel mijn gewicht, t.o.v. mijn recent opgebouwde eigen ervaring: Die ik niet vertrouwde en dus een internist heb geraadpleegd.
12-07-2015

Diabetes type 2

sinds een paar dagen moet ik metformine innemen .... heb al 2x diarree gehad, heel ongemakkelijk. Ik moet er 3 pe dag na de maaltijd nemen, maar ik heb ook nog misselijkheid! Verder aseflow voor buik 1 pilletje. Allemaal narigheid!
17-06-2015

Diabetes type 2

de enige bijwerking is een enkele keer een milde diarree, maar die wordt na enige tijd zeldzamer.
15-09-2015

Diabetes type 2

Gebruik 2 x per dag 500 mg sinds half jaar, naast een koolhydraatarm dieet, is nu mijn suikergehalte naar normale waarden teruggebracht en ik ben ruim 10kg afgevallen. Heb van bijwerkingen niets gemerkt .
11-06-2015

Diabetes type 2

Gebruikt van 2007 t/m 2014. Toenemende klachten als opgehoopte lucht, winderigheid en buikpijn. Van 2011 t/m 2014 ziek te bed. De invaliditeit was enorm. Doordat ik veel water erbij moest drinken (>2,5l/dag) kreeg ik hartfalen. Toch werd het medicijn niet vervangen totdat ik de medicatie staakte in het ziekenhuis terecht kwam en de arts overging op insuline. Op met[lees meer...]formineforum ontdekt dat 10% van de gebruikers invalide werd, waarbij de arts zei dat dat erbij hoorde en dat "je het er maar voor over diende te hebben" Medicatie moet je niet overlaten aan een arts maar moet je zelf onderzoeken.
27-05-2019

Diabetes type 2

vier dagen metformine geslikt...hoorde toen van keer Diabetes 2 om! Leefstijl en voeding totaal verandert, veel beweging en sport (CURVES 4 keer in de week) binnen 6 weken was waarde 11.4 gezakt naar 7.7.... en nu volhouden om de suikerwaarde nog verder naar beneden te krijgen...vooral GEEN PILLEN SLIKKEN want van het een komt het ander
08-11-2018

Diabetes type 2

mijn leven betekent nog maar weinig

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum