categorie

Hormonen - combinaties

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - combinaties

Angeliq

12-03-2024 | Vrouw | 59
estradiol / drospirenon
Overgang
Angeliq was idd tijdelijk niet meer verkrijgbaar, maar Klimedix is identiek. Volledig dezelfde samenstelling. 'Angeliq' is gewoon een merknaam. Dus neem gerust Klimedix, dat is bovendien nog goedkoper ook 😉

Activelle

07-03-2024 | Vrouw | 51
estradiol / norethisteron continu
Overgang
Ik ben ze meteen gaan slikken toen de hevige overgangsklachten begonnen....wilde geen opvliegers en dat mijn gemoedstoestand niet goed daardoor aanvoelde. En kreeg ook nog eens een hele droge mond dat ik er bijna niet van kon slikken geen spuug meer. Zonder hormoontabletjes zou ik de rest van het leven niet kunnen dragen ! Ik heb eerst Angelique geslikt die vond ik geweld[lees meer...]ig !!! Toen ze hier uit de handel werden genomen niet meer verkrijgbaar via recept bij mijn apotheek was het drama !! Dacht wat nu....heb toen even ander hormoon geslikt maar die deed mij niet goed dus ook mee gestopt. Toen met huisarts overlegd en uitgekomen op de activelle....en die voelt ook geweldig !!! Activelle ik noem het een gelukstabletje want zonder gaat alles niet goed. Ik heb er geen enkele nare bijwerking van alleen goede voordelen....en slik nu bijna 5 jaar overgangshormonen blijf ze ook levenslang slikken. In België zijn er meerdere dokters goed mee bekend en daar slikken ook veel meer vrouwen hormonen vanaf dat de overgang begint en blijvend. Mijn huisarts stond er ook achter toen ik er mee begon....alleen maar voordelen geen nadelen ! Maar er zijn er ook die er nog steeds huiverig tegen aan kijken .Er wordt wel van te voren gevraagd of je borstkanker hebt gehad en of je rookt....want dan mag het niet gebruikt worden. Maar als dat niet het geval is kun je ze langdurig slikken. Het is ja lichter hormoon dan de anticonceptiepil....en de oestrogeen is vervangen door estradiol. Ik zou het fijn vinden als hier meer huisartsen van weten dat het een mens goed kan doen. Ik denk dat een mens met overgewicht en die fastfood eet niet beweegd en rookt veel meer kans maakt op borstkanker en hart en vaat ziekten. Een mens zoals ik die niet rookt gezond eet genoeg beweegd veel water drinkt veel baat heeft bij activelle en het veel goeds doet !!!! Stop er ook niet mee want het onderdrukt alle nare dingen als je stopt breekt alles uit ! Ken uit eigen omgeving mensen die stopte ermee op 62 jarige leeftijd en toen kwamen alle overgangs verschijnselen nog uit.....dus waarom stoppen ermee. En ik kan vrouwen die geen hormonen hebben gehad....en vroeg in overgang waren maar deze nog altijd voelde met 65 jaar....en ook veranderde daardoor op niet positieve manier....als deze wel hormoon tabletje hadden geslikt was ze mischien veel leed bespaart. Want het is niet niks moet veel meer aandacht aan worden besteedt. Nogmaals ben erg blij met de activelle....en met de moderne progestron en oestradiol is natuurlijk veel minder kans op borstkanker dan de hormonen die ze vroeger hadden met hoge dosering oestrogeen. Deze lichte doseringen mensen die deze slikken hebben ook maar een ietsje hogere kans op borstkanker dan mensen die geen hormonen slikken ! Maar het is een keuze een afweging wat ieder mens zelf moet maken. Ik vond de Angelique erg erg goed.....en nu de Activelle lichte dosering ook goed

18-02-2024 | Vrouw | 57
Overgang
Ik gebruik nu 11 jaar femoston , tussendoor wel twee maal geprobeerd te stoppen Was een ware hel ! Zo erg dat ik niet meer buiten wilde gaan , overal pijn en de hele dag opvliegers , verdrietig , humeurig , kortom echt slecht ! Laatst bij de mannelijke huisarts geweest die zei “ wanneer gaan we eens stoppen ? “ Ik zei “ wat u doet moet u zelf weten 🙃, maar ik stop[lees meer...] voorlopig zeker niet “ !

07-02-2024 | Vrouw | 44
Premature menopauze
Na coronavaccinatie nooit meer ongesteld geworden (daarvoor zeer regelmatig). Weggewuifd met ‘komt wel weer’ en ‘U bent al 40 geworden, dit is een normaal proces en iedereen schuift het nu af op vaccinaties’. Ik wist er niet veel van en vond het eerste jaar wel prettig om van dat maandelijkse gedoe af te zijn. In het tweede jaar ineens opvliegers, zweetaanvallen, continu g[lees meer...]ejaagd gevoel, niet meer kunnen slapen door opvliegers, woede-uitbarstingen. Ik werd zelfs moe van mijzelf. Door huisarts serieus genomen en door een testbatterij gehaald. Ter voorkoming van osteoporose en verder onderzoek doorverwezen. Gyn gaf diverse opties (gel, pleister of Femoston) en gekozen voor Femoston. Binnen 3 dagen geen zweetaanval of opvlieger meer gehad! Gejaagd gevoel verdween, er was weer met mij te leven en ik had weer geduld. Ik voel mij zoveel beter waardoor ik ook weer actiever ben en meer beweeg. Na vijf maanden was er weer een taille aanwezig. Ben er heel erg blij mee. Geen bijwerking ondervonden tot op heden

24-01-2024 | Vrouw | 55
Overgang
Heel veel last van opvliegers, tot 20 op een nacht dus via mijn gynaecoloog van de pil. die ik nog nam wegens endometriose, aan de overgangshormonen. Eerst nam ik Heria. De opvliegers na 2 weken verdwenen maar meer haargroei op gehele lichaam. Dus aan de Femoston Conti. Sinds begin oktober, nu bijna 4 maanden dus, 8 kg afgevallen maar ook stevige, volle boezem volledig [lees meer...] verandert, cupmaat kleiner, net theezakjes... Ga terug aan de Heria nu. Liever af en toe laten ontharen dan geen boezem meer.

19-01-2024 | Vrouw | 56
Overgang
Ik ben 56 en had erge last van opvliegers en nachtzweten. Dat is met Femoston zo goed als voorbij. Helaas menstrueer ik nu wel weer maandelijks, dat vind ik een vervelende bijwerking. Voordat ik Femoston gebruikte menstrueerde in maar enkele keren per jaar. Ik denk erover om toch pleisters te gaan gebruiken.

11-01-2024 | Vrouw | 49
Overgang
Ik heb hele tijd erg last van mijn darmen en rugklachten. Erg pijnlijk. Jammer genoeg nam de pijn toe. Ben vandaag gestopt en klachten zijn veel minder.

07-01-2024 | Man | 58
estradiol / dydrogesteron
Wie heeft er ervaring met femeston low? Ik neem het samen met antidepressiva.

19-12-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Endometriose en de overgang…. Mijn hele huishouding was van slag. Helemaal hyper in de nacht. Overdag altijd warm. Nachtmerries. Overgevoelig voor histamine. Mijn specialist stelde me dit als laatste redmiddel voor. Eerst gaf ze me die met wisselende hormonen. Daar werd ik helemaal hyper van. Nu de continu op laagste dosis. Ik ben niet helemaal door de overgang heen. Ik [lees meer...]bloed zo nu en dan nog licht maar wat een verschil! Ik kan weer Slapen. Geen nachtmerries meer. Niet meer zo hyper in mijn hele lijf. Minder last van voedsel intolerantie. Rustigere darmen… super blij!

30-11-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Ivm overgang heb ik 5 jaar 2/10 gebruikt. Vanaf dag 2 kon ik weer slapen en geen opvliegers meer. Wel pijnlijke menstruaties van 3 dagen. Zo tevreden dat ik niet meer wilde stoppen! Wel gedaan en gelijk veel klachten, nu vandaag met lage dosis 1/5 gestart

27-11-2023 | Vrouw | 54
Menopauze
Ik ben door vele opvliegers en pijn in spieren en gewrichten begonnen met femoston 1/10. Ik merkte dat de klachten van opvliegers en pijn binnen een paar dagen weg waren. Helaas wel veel misselijk. Volgens mijn huisarts kon dat niet van de femoston komen. Nu na een jaar over na 2/10 ivm weer pijn in spieren en gewrichten. Nog steeds misselijk en echt moeite met eten. Kan[lees meer...] echt niet aan de femoston liggen. Na afloop van deze strip even stoppen want ik wil nu weten of het aan de femoston ligt of niet. Zijn er meer mensen die femoston gebruiken en misselijk zijn sinds gebruik?

25-11-2023 | Vrouw | 26
cyproteron / ethinylestradiol
Ik was 26, ik had Dian 35 voor acne, na 6 maanden kreeg ik de diagnose agressieve hormonale borstkanker, twee keer ging ik naar de dokter thuis om te vragen of ik een klein knobbeltje onder mijn borst had, ze stuurde me naar huis, met de uitleg: ik ben jong, niets ernstigs, zonder testen, ik ben naar de spoeddienst gegaan om een verwijzing te krijgen voor een mammografie[lees meer...] en een afsprak bij de gynaecoloog, na een week lag ik op de operatietafel, de biopsy was duidelijk . 0,85 mm en agressief hormonal kanker Ik werd 2 keer geopereerd, alle ledematen aan de rechterkant werden verwijderd, bestraling, 5 jaar hormoontherapie, en na 40 jaar viel ik ziek met artrose van mijn heup dankzij deze Nolvodex. persoon spreekt over het gevaar waaraan we worden blootgesteld met "medicatie", de zeer belangrijke bijwerkingen, ik ben slechts in de statistieken, een van de 1000? die heeft kunnen begrijpen te lang, het gevaar van Diane 35 en de blootstelling aan hormonen.

22-11-2023 | Vrouw | 49
Overgang
Ik ben net 49 jaar geworden en ben op 13 oktober 2023 begonnen met Femoston 1/5 op advies van HA nadat ik zelf tot het inzicht was gekomen dat alle klachten van de jaren ervoor weleens overgangsklachten konden zijn. Ik heb nooit opvliegers gehad en dacht daarom niet aan de overgang, mijn huisarts eerder ook niet maar deelde nav mijn verhaal mijn vermoeden. De overgangsk[lees meer...]lachten die ik had: energieproblemen, heel erg misselijk, lage rugpijn, enorme spierkrampen in billen en benen (vooral s'avonds en s'nachts) depressieve gevoelens , hartkloppingen, angsten, paniekaanvallen en onrust s'nachts en hierdoor veel slapeloze nachten. Ik was tot 2020 een sterke vrouw (gedreven ondernemer) maar ben in een paar jaar tijd veranderd in een labiel zwak mensje. Ik was mezelf niet meer. Ik ben in augustus naar de Fysio gegaan met enorme spierkrampen en spierpijnen. Mede dankzij hem tot inzicht gekomen dat rugpijn door spieren kwam en spierpijnen verdeeld door het lichaam zaten ( de ene week billen, dan zijkant bovenbeen, dan onderbeeen etc) en niet op gebruikelijke manier herstelden. Dit was voor mij de druppel van de zoveelste vage maar serieuze klacht die voor mij het normale leven lastig maakten. Ik leefde al jaren bij de dag en paste mijn hele leven hierop aan. Ik durfde ook niks meer te plannen omdat ik niet wist hoe ik me die dag zou voelen. Dat is allemaal niet zo erg als het een week per maand is maar ik had amper nog een 'goede' dag per maand. Binnen een week nadat ik begon met slikken van Femoston 1/5 was ik geestelijk en emotioneel mezelf weer! Dat was echt ongelooflijk, ik was zo blij! De angsten waren weg. Ik was niet meer labiel maar weer sterk. De eerste weken heb ik dagelijks lichtroze (druppels) bloedverlies gehad. Na twee weken gebruik ben ik ontzettend hevig ongesteld geworden en ben ik twee dagen enorm ziek geweest, alle klachten kwamen in alle hevigheid terug. Gelukkig had mijn huisarts me hiervoor gewaarschuwd en heb ik doorgezet! Tot heden ben ik blij met dit pilletje. Ik heb wel last van bijwerkingen maar die wegen niet op tegen de ellende van de jaren ervoor. Ik kan weer normaal functioneren. Ook op sociaal gebied bloei ik op en durf ik meer vooruit te plannen. Ik ben benieuwd hoe het gebruik zich verder ontwikkeld. Even afwachten nog.

19-10-2023 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik heb de merkloze variant van de Diane pil ongeveer 12 jaar geslikt (vanaf mij 16e). Ik ben er toen mee begonnen omdat ik erge last kreeg van acné. Verder vond ik het een mooie oplossing, omdat het direct als anticonceptie werkt. De acné verdween als sneeuw voor de zon. Ik heb de pil dan ook jarenlang met plezier genomen. Toen de pil negatief in het nieuws kwam ging i[lees meer...]k me wat zorgen maken. Ik ben er toen niet direct mee gestopt. Met de jaren kreeg ik er wat vage klachten bij. Vaak pijnlijke borsten, neerslachtig gevoel en geen libido. De reden dat ik niet durfde te stoppen was omdat ik bang was dat de acné weer terug zou komen. Ik heb zo'n beetje alle horrorverhalen gelezen over het stoppen met de Diane pil. Nu ik zo'n 1,5 jaar geleden zelf gestopt ben wilde ik dit graag delen. Mijn ervaring met het stoppen is zowel positief als negatief. Ik ben ontzettend blij dat ik gestopt ben, maar helaas is de acné wel terug. Mijn libido is terug en ik voel me een stuk beter en meer mezelf. Na het stoppen merkte ik wel dat mijn haar wat dunner en sneller vet werd. Dit is na een paar maanden vanzelf gestopt. De acné kwam na een paar maanden weer terug. Dit is gelukkig goed onder controle te houden met peelings en opletten op suikerinname etc. Mijn menstruatie kwam direct de eerste maand weer opgang en is sindsdien regelmatig geweest. Ik mis af en toe mijn mooie huid wel, maar ik zou de Diane pil nooit meer willen nemen.

05-10-2023 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Ik ben heel blij om dit te lezen. Ik neem al mijn pil van mijn 17 tot mijn 33 jaar . Recent gestopt met het nemen van de Daphne pil omdat Ik overtuigd was dat dit niet gezond is maar ik voel me slecht in mijn vel . Ik ben 34 en heb opnieuw acne in het gezicht (vooral op mijn kin) en op mijn rug . Ik ben ook zwaarder dan voordien. Ik voel me heel slecht waardoor ik terug wi[lees meer...]l de pil gaan nemen …. :-(

26-09-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Ik ook haaruitval vooral op de kruin en bredere scheiding...komt dit nog terug??

26-09-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Veel last van veel bloedverlies en stolsels, waardoor laag Hb, ferrofumaraat 200 mg om de dag, voorheen 2x/wk. Onder controle bij gynaecoloog. Jaren koper spiraal, afgewisseld met hormoon spiraal, eerste keer na plaatsing zwanger geworden van tweeling, 32 jr, nadien opnieuw laten plaatsen zonder hormonen, 2 x maal toe spontaan mijn lichaam verlaten, sindsdien niets meer. H[lees meer...]alf jaar geleden lichte pil gestart tegen allerlei overgangsklachten. Veel doorbraakbloedingen en klachten verergerde. Al wel na 3 maanden gestopt, ik zat aan het plafond. Toen even niks. Wel baan opgezegd, wist niet hoe ik het had. Inmiddels in behandeling bij psycholoog voor diagnostiek AD(H)D en persoonskenmerken (angsten). Zelf met mineralen en vitamines in hoge doseringen gestart, na degelijk onderzoek, daarnaast ferrofumaraat en Femoston (continu) sinds 3 weken. Verbetering van doorslapen, inslapen nooit een probleem geweest, minder opvliegers, lijken wel heftiger. Mist in mijn hoofd, slechte concentratie, vergeetachtigheid neemt weer toe. Mijn vraag is wat maakt dat de ene vrouw er weinig tot geen last van heeft en de andere wel? Beter DNA, leefstijl, omgevingsfactoren ..... enz enz.

22-09-2023 | Vrouw | 49
Overgang
Ik had al jaren last van spiertrekkingen in de benen, maar nog steeds ongesteld, dus kon niet aan de overgang liggen volgens HA. Na het gebruik van dit medicijn zijn deze klachten bijna helemaal weg, het helpt ook erg goed tegen opvliegers (had er vaak meerdere na elkaar) en nachtzweten. Mijn onrust en hartkloppingen zijn ook heel sterk verbeterd, nu nog af en toe. Kortom [lees meer...]ik ben blij met dit medicijn, ook omdat ik geen bijwerkingen heb. Ik ben al wat zwaarder van gewicht, dus is moeilijk te zeggen wat het daar mee doet. Enige puntje: het nachtzweten is voorbij, maar het in slaap komen is nog steeds lastig, vooral voor een nachtmens als ik! Nu probeer ik meditatieslaapmuziek daarvoor. Sterkte aan alle dames!

01-09-2023 | Vrouw | 41
Haaruitval
Ik ben 9 maanden geleden begonnen met het nemen van de Diana pil. Sindsdien heb ik best wel wat stemmingswisselingen en vind ik het moeilijk om oprecht gelukkig te zijn, ook al heb ik daar alle redenen toe. Elke maand tijdens mijn stopweek krijg ik helse hoofdpijnen en deze worden precies elke maand erger. Het is zelfs zo erg, dat als ik midden in mijn strip zit en mijn pi[lees meer...]l een paar uur te laat inneem dat de hoofdpijn al opkomt. Ik neem deze pil speciaal omdat ik in de loop der jaren minder en minder haar heb op mijn hoofd .. wat eens een redelijke mooie haardos was, is nu pierenverdriet. Sinds ik deze pil neem merk ik dat er minder haar uitvalt tijdens het douchen enzo, dus ik merk wel degelijk dat ze helpt, maar is het me dit wel allemaal waard? ... ik herinner me dat ik voor het nemen van deze pil continu haar verloor, overal waar ik kwam, en nu bijna nooit meer dus ik ben echt bang dat dit weer vollenbak terug uit gaat vallen .. ik twijfel ondertussen al 2 maanden en blijf ze elke keer gewoon slikken omdat ik mijn haar niet wil verliezen, maar hoe lang kan ik deze bijwerkingen nog negeren? ...

30-08-2023 | Vrouw | 53
estradiol / dydrogesteron continu
Jaar geleden corona gekregen.en corona inentingen gehad die zelfde periode .kreeg daarna allerlei huidaandoeningen branderig gevoel in huid met name aan neus en rode branderige oren.jeuk in nek kleine blaasjes. Rosacea etc.naar 2 verschillende dermatologen geweest zalfjes gekregen niets hielp.scan van neus laten maken niets te zien.op advies van mijn eigen huisarts met[lees meer...] femoston continu begonnen hij dacht nml dat t ook iets hormonaals kon zijn.2 maanden niet lekker hier van geweest zwaar vermoeid,hoofdpijn. duizelig en gevoelige borsten en weer wat ongesteld.terwijl ik dat al 5 jaar niet meer was.maar de branderige huid en rode pijnlijke rode oren sie soms wel uren aan houden en de jeuk waren wel weg gelukkig.3 de maand van inname voelde ik me goed ik kon de wereld weer aan.was weer vrolijk etc.nu ben ik 3 maanden ongeveer verder en t lijkt wel of ik een terugval heb.weer zo moe hoofdpijnen zeer duizelig,en buikpijn met bloedingen. Humeurig en weer zon knijpend gevoel in mijn benen.naar gynecoloog door verwezen die mij aanraadde direct te stoppen.nu ben ik zo bang dat als ik stop mijn huidaandoeningen weet terug komen,en weet niet wat te doen.lees veel verhalen van mensen met terug val.kan iemand mij vertellen hoe dat gaat als je wel doorzet met t stoppen met deze pil.daar ben ik echt reuze benieuwd naar?.ik kreeg ook haaruitval denk ik van deze pil,wat gebeurd er als ik gelijk stop.word t dan niet erger weer de haar uitval kan iemand mij dat vertellen ook.ik wil af vd vervelende bijwerkingen maar wil ook niet terug naar de tijd van branderig gevoel in mijn lichaam en jeuk etc.daar werd ik nml ook gek van.

25-08-2023 | Vrouw | 64
Overgang
Na een aantal jaren tobben en zoeken naar alternatieven voor de warmteaanvallen en stemmingswisselingen heb ik uiteindelijk na overleg met de huisarts gekozen voor het gebruik van Femoston. Gestart met de dosering 1/5 die ik later halveerde en later de apotheker mij adviseerde over te gaan op de laagste dosering. Ik gebruik dit medicijn sinds ongeveer 7 jaar en voel[lees meer...] me daar prima bij. Toch heb ik tussendoor stoppogingen geprobeerd maar na een aantal weken (waarin ik dacht dat ik prima zonder kon) kwamen de klachten in alle hevigheid weer terug. Recentelijk heb ik het weer geprobeerd te stoppen maar het verhaal blijft zich herhalen. Na overleg met de huisarts nu naar een gynaecoloog geweest voor een consult. De focus kwam al snel te liggen op afkicken (alsof ik een verslaafde was) en met nadruk op allerlei doemscenario’s en risicofactoren als ik met de Femoston zou doorgaan. Ook hechte zij zeer veel waarde aan gesprekken met een praktijkondersteuner voor begeleiding bij de afkickverschijnselen. Kortom adviezen waar ik niets mee kan en absoluut té ridicuul voor woorden zijn wat mij betreft. Ik heb besloten de dosering wederom te halveren door het medicijn om de dag te nemen. Dit heb ik (voor mijn laatste stoppoging) ook gedaan en beviel toen goed. Voorlopig stop ik dus nog niet en bepaal mijn eigen koers omdat ik niet weer een terugval wens te krijgen. Ik houd er een gezonde leefstijl op na; drink nauwelijks, rook niet, eet veel groente en fruit en beweeg 3 a 4x i/d week intensief en daarnaast loop en fiets ik veel. Ik voel me emotioneel stabiel, heb een goed huwelijk en voel me gelukkig. Dit wil ik graag zo houden vooral omdat ik nog werk en dit ook stabiliteit vereist.

21-08-2023 | Vrouw | 50
Overgang
Bij mij zijn de opvliegers nog het minst erge van de klachten die ik heb door de overgang. Ik was extreem emotioneel, verward, kon amper een normaal gesprek volgen, laat staan meepraten want ik kwam niet meer uit mijn woorden, hartkloppingen, angsten en daardoor zweten als een otter, schrikachtig, extreem vermoeid, depressief. Dit zijn wel de hoofdlijnen. Het was vresel[lees meer...]ijk en eindelijk nadat ik aan de HA had aangegeven dat het echt, echt niet meer ging kreeg ik eindelijk hormoontherapie om te kijken of mijn klachten werkelijk door de overgang kwamen. Ik wist het al jaren maarja, als je niet serieus genomen wordt houdt het snel op, toch? Na een aantal dagen merkte ik al dat er iets begon te veranderen in mijn hoofd en lichaam. Nu, na een dikke 3 weken zijn de scherpe randjes eraf en begin ik mijn ' eigen' ik weer te worden. Wat ben ik blij! Het werkt dus echt. Enige nadeel is af en toe een vlaag van misselijkheid ervaar, een veranderde geur qua afscheiding [hopelijk trekt dat nog weg] en dat ik in een zeer korte tijd toch wel wat ben aangekomen maar het is niet anders. Mentaal lijden is echt het laatste dat ik wil, daar heb ik genoeg van gehad. Ik hoop dat dit betere/goede gevoel zich blijft voortzetten. De klachten zullen nooit helemaal weggaan maar het is wel degelijk een heel stuk beter te behapstukken nu. Ik wou dat ik dit eerder had mogen krijgen, zeker 2 jaar geleden al, het had me zoveel stress, verdriet en ellende kunnen besparen. Maar het bekende spreekwoord luidt; beter laat dan nooit! Ik had niet nog jaren op deze manier kunnen leven maar het gaat weer de goede kant op en daar ben ik blij om!

16-08-2023 | Vrouw | 54
Overgang
Opvliegers ,a volonte Emotioneel , pijnlijke gewrichten .

16-08-2023 | Vrouw | 54
Overgang
Een jaar geleden kreeg ik last van opvliegers, nachtzweten, prikkelbaar gevoel, het gevoel niet meer mezelf te zijn. Eerst acupunctuur, en specifieke middelen/kruiden etc geprobeerd voor overgangsklachten. Maar dat hielp nauwelijks, de acupunctuur wel maar daar moest ik dan continu mee doorgaan. Via de huisarts dit medicijn gekregen en vanaf het begin namen de opvliegers a[lees meer...]f, kon ik weer lekker slapen, en werd ik weer mezelf. Sinds deze zomer komen de nachtelijke opvliegers echter in alle hevigheid terug. Werkt het niet meer? Ik gebruik femoston continu nu een maand of 5 in de lage dosis. Misschien moet ik overstappen op de hogere dosis.

02-08-2023 | Vrouw | 52
Overgang
Ik slik dit nu een paar maanden omdat ik zoveel last had van opvliegers, niet een paar per dag maar een paar per uur. Ik kan moeilijk zweten dus liep constant vuurrood aan vanaf mn kleine teen tot aan mn kruin. Kreeg er gewoon black-outs van omdat ik op kookpunt was wat betreft de warmte die ik niet kwijt kon. Ik ben blij dat ik dit middel voorgeschreven heb gekregen! Wat [lees meer...]een verademing, heb totaal geen opvliegers meer! Tot op heden ook geen bijwerkingen, oke..paar kilootjes erbij, maar daar word aan gewerkt, vind ik minder erg dan die verschrikkelijke opvliegers.

21-07-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Hevige migraines bij aanvang overgang zijn verminderd

20-07-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Zeer veel haaruitval. Heb eerder Minulet gebruikt met, achteraf gezien, dezelfde bijwerking. Durf het medicijn hierdoor niet meer te gebruiken. Het was verder een effectief medicijn. Ik ga nu een tijdje stoppen en kijken wat er gebeurt.

09-07-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Ik had het gevoel dat ik constant aan het vechten was tegen een depressi. Was niet gelukkig en iedereen om mij heen was irritant. Was in mijn hoofd al bezig met echtscheiding Ik had niet zo zeer een kort lontje maar was meer een strijker van 0 naar 100 binnen 0.01 seconden Opvliegers etc etc Totdat een vriendin mij vertelde over dit middel dus op naar de ha. Wat een[lees meer...] rust in mijn hoofd heb ik nu, ik slik het al een paar jaar, vind mijn man weer leuk ;-) Blijf niet te lang tobben en jezelf in de weg zitten! Vorig jaar kreeg ik het advies vd ha om te stoppen maar helaas na een korte tijd kreeg ik weer dezelfde gevoelens als voorheen Ik ben weer begonnen en nu is mijn leven weer stabiel Wat de overgang wel niet kan doen met je.. ik heb het zo onderschat... dacht kom maar door met die overgang... heerlijk nooi meer ongesteld Ik blijf liever tot mijn 80ste ongesteld dan het leed dat overhang heet

01-07-2023 | Vrouw | 54
Overgang
Dit had ik jaren eerder moeten weten. Ik gebruik Femoston nu 2 weken en ik voel me zoveel beter. Ik heb jaren Clonidine gebruikt tegen de overgangs klachten, maar ik heb me nooit helemaal oké gevoeld. Nu clonidine slecht te krijgen is op aanraden van de apotheker over gestapt op Femoston, en wat een verbetering.mijn klachten (vooral slecht humeur, overprikkeld, opvliegers)[lees meer...] zijn nagenoeg verdwenen. Ik heb geen last van de bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Ik voel me een beter mens.

22-06-2023 | Vrouw | 55
Overgang
Ik ben dit een aantal jaren geleden gaan gebruiken vanwege hevige opvliegers. Zoals al velen hier omschreven, duurde het 2 weken voordat het verlichting gaf. Vanaf dat moment had ik bijna geen klachten meer. Heerlijk! Na ongeveer een jaar had de apotheek mijn gebruikelijke merk niet meer en kreeg ik hetzelfde medicijn van een ander merk. Een week later kreeg ik heftige [lees meer...]klachten. Ik begon plots met bloedingen, mijn borsten deden enorm pijn (zo erg dat ik er ‘s nachts wakker van werd) en ik werd heel erg humeurig. Van dat laatste heb ik nooit last, dus dit was best apart. Het duurde even voordat het kwartje viel, maar toen realiseerde ik me dat dit kwam door de nieuwe pil! Ik heb onmiddellijk onze huisarts gebeld en kreeg mijn oude merk terug met als gevolg dat alle nare effecten verdwenen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6311)
Anticonceptie - overig (4470)
Cholesterol (3277)
Depressie - antidepressiva overig (3104)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2858)
ADHD - psychostimulantia (2530)
Pijn - morfine-achtigen (2516)
Verslavingsziekten (2299)
Pijn (2252)
Bloeddruk - betablokkers (1915)
Maagzuur - protonpompremmers (1778)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1702)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1662)
Anticonceptie - eenfase (1586)
Angststoornissen (1569)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1444)
Antibiotica - urineweginfectie (1266)
Depressie - antidepressiva TCA (1227)