categorie

Hormonen - combinaties

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Hormonen - combinaties

11-12-2019

Femoston (estradiol / dydrogesteron)

Gebruik nu sinds een paar dagen Femoston 1/5 continue. Ik moet zeggen dat mijn wereld er sindsdien weer beter eruitziet. Alle ongemakken waar ik al bijna 3 jaar mee kampte zijn zo goed als verdwenen. Slapen gaat beter, de neerslachtigheid is ook omgeslagen. Ik heb weer zin in het leven. Nou maar hopen dat het zo blijft.
10-12-2019

Angeliq (estradiol / drospirenon)
Overgang

Bij gebruik van Angeliq heb ik doorlopend bloedverlies. Heeft iemand anders hetzelfde gehad? Met andere woorden: houdt het op? Het staat overal aangegeven maar ik begin het mij af te vragen ;)
06-12-2019

Overgang

Ik heb GEEN bijwerkingen en die zijn ook NIET ernstig (immers niet aanwezig). Dat kan ik helaas niet goed invullen. Web-designer, dit kan beter! Slecht slapen, verstoorde temperatuurregulatie (opvliegers). Toen ik op mijn 56e in de overgang kwam kreeg ik hiermee te maken. Ik ben gestart met HRT, en dat werkt prima. Af en toe een week ingebouwd om na te gaan hoe het zond[lees meer...]er medicijn gaat. Tot nu toe in overleg met arts steeds besloten om door te gaan. Ik ben zelf erg benieuwd wat vrouwelijke artsen voor zichzelf kiezen.
02-12-2019

Femoston continu (estradiol / dydrogesteron continu)

In aanvulling op mijn schrijven over uit het niets totaal de weg kwijt zijn en gebruik femoston .Helaas is door de aanhoudende keel spanningsklachten het mij niet gelukt antidepressivia af te bouwen .Wel merk ik dat de femoston mij mentaal wel rustiger heeft gemaakt , dus verwacht ook dat als ik van die gekke keel klachten afkom ik met femoston zeker goed geholpen zou zij[lees meer...]n.
02-12-2019

Overgang

Voortdurend angstig, paniek, opgejaagd gevoel. Hierdoor onzeker. Overgangsklachten werden meer en meer. Net uit burn out. Vandaag gestart. Hoe snel merk je er iets van?
22-11-2019

Acne/puistjes

Deze pil heeft mijn leven gered!!! Sinds mijn 11e jad/heb ik zeer ernstige acne en was hierdoor vooral op mn 15e zeer depressief. Eindelijk mocht ik op mn 16e aan de diane pil. De acne ging weg en ik voelde me stukke beter! Maar goed ook want ik overwoog destijds serieus om een einde aan mijn leven te maken. Als ik de diane pil niet had gekregen had ik dat zeer waarschijn[lees meer...]lijk ook gedaan. Nu ben ik 44. Ik heb enkele keren geprobeerd te stoppen met de diane (lees: de goedkopere variant), maar de acne kwam in alle hevigheid terug. Een keer moest ik aan de Roacutane omdat de pil alleen het niet aankon. de andere keer heb ik eerst een lichtere pil geprobeerd, geen enkel succes dus in overleg met de huisarts weer terug naar de diane. Toch maar doorslikken dus, dan maar risico op een embolie. Beter dan zwaar depressief en al dood op je 16e!!! Mijn huisarts zegt trouwens: het Grootste risico op een embolie etc heb je als je zwanger bent, dus als ze de diane gaan verbieden, zou er eigenlijk ook niemand meer zwanger mogen worden 🙂 . Uiteraard wel goede voorlichting en alleen voorschrijven bij ernstige gevallen (psychisch en of lichamelijk).
24-10-2019

Femoston continu (estradiol / dydrogesteron continu)

Uit het niets belande ik in een depressie , herkende mezelf niet meer , paniekaanvallen , keelklachten waarvan ik dacht dat het wel eens helemaal mis kon zijn , oorpijn en nog veel meer klachten , ik kon niet meer werken .Kreeg anti depressivia met heel veel bijwerkingen.Opeens na een huil dag was ik zo klaar dat ik terug naar de huisarts ging en vroeg is dit geen overgan[lees meer...]g , en kan ik hormoontherapie doen.Gelukkig wilde de huisarts hier in mee , nu naar 3 dagen voel ik me al een heel ander mens , word nog wel wakker van de opvliegers maar mentaal een wereld van verschil al.Hopelijk zet dit zich voort en kan de anti depressivia afgebouwt en blijkt het de hormonen te zijn .
22-10-2019

Overgang

Ik heb geen klachten over dit medicijn. Werkte vanaf het begin goed. Alleen m’n slaapproblemen zijn niet voorbij. Verder heel blij om zonder depressieve gevoelens en opvliegers door het leven te kunnen gaan.
20-10-2019

Femoston (estradiol / dydrogesteron)

Ben nu bijna 2 maanden bezig met femoston 1/10. Ik had meer dan 25 opvliegers op een dag, s nachts kleddernat, slecht slapen , dat is geen leven. Samen met mijn huisdokter, ik had alles uitgezocht voor mezelf op internet, tot deze tabletten gekomen. Ik heb t gewoon weer normaal fris, raad echt elke vrouw met deze klachten deze medicijnen aan. Enige nadeel is dat ik weer m[lees meer...]enstrueer, dat was nu een jaar geleden. Maar daar weten wij vrouwen mee om te gaan toch? Liever dat dan die verschrikkelijke opvliegers, tis naar nat vies ongenakkelijk en doodvermoeiend. Echt, doe niet langer moeilijk. Als ik na langere tijd echt negatieve ervaringen nog ondervind, laat ik het hier weten.
16-10-2019

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)

Ik heb een maand geleden de Diane-35 gekregen. Dit was omdat mijn oude pil niet meer leverbaar was en ik graag een spiraal wilde. Ik heb dus de Diane pil gekregen om de tijd te overbruggen tot mijn spiraal. Ik ben met het gebruik van de Diane pil een maand lang ongesteld geweest. Ook staat deze pil erom bekend dat hij een verhoogd risico heeft op trombose.
16-10-2019

Overgang

Tijdens gebruik van Femostone weren opvliegers bijna volkomen verdwenen maar mijn rug deed zo veel zeer dan ik moet stoppen met de pil. Na 3 pil-vrije dagen was de rugpijn weg.
14-10-2019

Overgang

Na enkelebweken waren opvliegers weg, heerlijk weer slapen s nachts. Mentaal helaas nog wel behoorlijk up en down.
06-10-2019

Duizeligheid

Ik werd vaak duizelig door de overgang. had ook problemen met mijn bloedsomloop. Femoston heilp daar goed tegen. Helaas kreeg ik er ook netelroos van. Had dat al eerder gehad, dus ik ben er extra gevoelig voor.
13-09-2019

Angeliq (estradiol / drospirenon)
Overgang

Binnen een dag waren al mijn klachten; zweten, hartkloppingen, angsten, duizelingen etc. weg! Als ik het pilletje een dag vergeet voel ik de klachten weer. Ben zo blij ermee!
12-09-2019

Acne/puistjes

Heeft u nu meer rimpels als anderen van de diane 35 pil of valt dat mee ? Ik vraag het mij af omdat u al in de overgang geweest bent en nogsteeds die pil slikt. Ik ben zelf 41 jaar en wil hem ook gaan gebruiken inverband met acne.
03-09-2019

Overgang

Wat ben ik blij met dit medicijn! Ik had veel last van opvliegers, slapeloosheid, gewrichts- en spierpijn, kortom; typische overgangsklachten. Ik heb een drukke, verantwoordelijke baan en twee inwonende, studerende kinderen en voelde me vaak zo moe, zeker ook doordat ik steeds zo slecht sliep. Al mijn klachten zijn verdwenen en daarnaast voel ik me opgewekt en energiek. [lees meer...]Voel me echt 10 jaar jonger, heb ook weer zin om te sporten, alleen maar positief wat mij betreft.
29-08-2019

Osteoporose/botontkalking

ik ben 20/8/2019(vorige week) begonnen met het medicijn. Sinds mijn puberteit al een eetstoornis met ondergewicht en al jaren geen menstruatie meer. waardoor mijn lichaam al die jaren een dramatisch tekort aan hormonen had Nu zware osteoporose op mijn 44e jaar en na allerlei onderzoeken in het Erasmus door de professor gynaecologie deze medicatie voorgeschreven gekregen o[lees meer...]m de osteoporose te stabiliseren. Hij zei dat ik er minimaal 5 kg van ga aankomen. Ben erg huiverig voor de bijwerkingen, vooral de migraine en het toenemen in gewicht. Heeft iemand ervaringen met het medicijn en kunt u mij vertellen of u last heeft van deze bijwerkingen of juist niet?
29-08-2019

Overgang

Ging pas werken na 4 weken. Opvliegers zijn afgenomen tot een aanvaardbare hoeveelheid. Vooral het feit dat ik weer kan slapen zonder veel opvliegers is heel fijn! Na half jaar gebruik wel nog steeds last van pijnlijke borsten. Vooral aan één kant, daar maak ik me toch een beetje zorgen over. Het is soms een stekende pijn. Ik heb net van huisarts toestemming gekregen om d[lees meer...]it middel nog een jaar te gebruiken. Ik voel me er veel beter door (ik slaap weer) dus wil er niet mee stoppen voorlopig. Alleen die pijn in m'n borst, hoort dat erbij ook al slik ik het al een half jaar? Kan iemand mij adviseren? Mijn huisarts weet niets van overgangsklachten dus van hem krijg ik geen nuttig antwoord.
20-08-2019

Overgang

ik ben eigenlijk vervroegd in de overgang, was nooit heel erg vruchtbaar (met altijd onregelmatige cycli). omdat ik eerst een laparoscopie had gehad, dacht ik: het duurt even voor ik terug ongesteld wordt. maar het is na de operatie nooit meer goed gekomen. dan na jaren (ik miste mijn ongesteldheid niet echt en mijn relatie zat niet goed) toch maar nagevrgd hoe dat nu zat[lees meer...]. mssch schade geleden door de operatie? ik was oa door stress en aanleg, in die jaren ook veel vermagerd. maar acheteraf gezien is dit deels logisch omdat ik geen vrouwelijke hormonen of bijna niet meer had in mijn lijf. na veel 5en en 6en aangedrongen op een hormonaal middel. een gewone pil voelde me ik niet goed bij. zelf wat opgezocht en hierbij uit gekomen. heel erg is de kwestie dat ik door jarenlang geen menstruatie te hebben op te jonge leeftijd, en mijn gewichtprobleem, al ernstige osteoporose heb. dit middel zou hierbij ook moeten helpen. ik neem het nog niet lang, maar ben wel relatief tevreden. niet teveel bijwerkingen en voel me ergens stabieler. slapen gaat wat beter. een VRAAG echter: zijn er mensen die dit terugbetaald krijgen? wegens osteoporose bijvoorbeeld? en hoe geraken jullie aan vervolgvoorschriften? dit is op voorschrift gegaan via een gynaecoloog. passeren jullie telkense hierlangs? of huisarts? of is er een andere mogelijkheid (bvb via de apotheek waar je al een voorschrift gebruikte) ik wens in elk geval alle vrouwen met hormonale problemen wat dan ook, een hart onder de riem te steken. vaak wordt je misbegrepen door omgeving EN door andere vrouwen. veel moet je zelf uitzoeken, en de oplossing is toch persoonlijk. experts en artsen zien vaak (belangrijke) dingen over het hoofd. en je moet het probleem ook in zijn geheel bekijken naar je persoonn, fysieke achtergrond, emotioneel,.... niet simpel - zeker niet in deze maatschappij
12-08-2019

Overgang

Het was een enorme opluchting toen dit begon te werken - na anderhalve week waren mijn opvliegers bijna helemaal weg. Daarvoor had ik elk uur een opvlieger, waarvan sommige zo sterk dat ik het gevoel had dat mijn hoofd ontplofte. Die opvliegers waren vervelend, maar helemaal rampzalig was dat ik heel slecht sliep - maanden lang. Alle andere plantaardige of homeopathische [lees meer...]middelen werkten niet, leefstijl aanpassing ook niet. Nu na 3 maanden nog geen negatieve effecten ondervonden.
12-08-2019

Acne/puistjes

Ik slik de Diane 35 al bijna 30 jaar en heb er nooit last van gehad. Acne ging er keurig mee weg en slikte hem 6 maanden achter elkaar en dan 1 stopweek. Op het moment van de stopweek altijd mega migraine vandaar het doorslikken. Nu ben ik bijna 60, dacht ik stop er nu voor altijd mee, maar nu al 10 dagen zware migraine en ben in staat hem weer in te van nemen, want voel [lees meer...]me doodziek hiervan. Huisarts weet geen alternatief, ja fysio of dagboek bijhouden. Volgens mij weet ze het zelf allemaal niet zo goed. Echt een doffe ellende!
03-08-2019

Femoston continu (estradiol / dydrogesteron continu)

Vanwege depressieve klachten in de overgang met femoston continu begonnen. Eerste twee maanden gingen zeer goed, beter slapen, veel beter humeur, had weer zin in het leven. Ook minder stijve gewrichten en een energieker gevoel. Helaas in de derde maand hevige bloedingen, gelijk aan eerste dagen ongesteld zijn, inclusief buik en rugpijn. Dit nu al twee keer meerdere dagen [lees meer...]in een maand. Als dit zo blijft ga ik eind van deze strip (maand 4 ) stoppen.
29-07-2019

Overgang

Gebruik femoston continu inmiddels al vele jaren...naar volledige tevredenheid ...bijna al mijn overgangs klachten waren als sneeuw voor de zon verdwenen, alleen van slapeloosheid daar heb ik nog wel wat last van . Op mijn 50 e moest ik plotseling stoppen van mijn huisarts , hij vond dat ik deze pil al lang genoeg geslikt had...van de een op andere dag dus gestopt. Toen b[lees meer...]egon de ellende...ik kreeg naast alle overgangsverschijnselen ook een burnout, heel hevige paniekaanvallen en ben 5 jaar lang zwaar depresief geweest! Nu gebeurde er in die tijd heel veel tegelijk...ik verloor in een paar weken tijd veel dierbaren, mijn zoon had net een huis gekocht en raakte zonder werk ...toen ook mijn vader kwam te overlijden na een kort ziekbed en mijn liefste hond...was ik totaal gebroken...als je dan ook nog met zo’n enorme en plotselinge hormoonval te maken krijgt ...vind ik het ( inmiddels) meer verwonderlijk dat alles toen zo mis ging. Door veel te lezen ben ik tot voor mij zeer heldere inzichten gekomen...het plotseling stoppen van hormonen dat kan gewoonweg niet ....niet zonder gevolgen. Heb daarom weer om de pil gevraagd ...en slikte deze een 3 tal maanden, om de dag (omdat ik dacht dat dit beter zou zijn ...) maar dat werkte niet. ...Na uitgebreid gesprek met ( inmiddels een vrouwelijke! ) arts kwam zij met de conclusie, je moet het wel elke dag slikken anders heb je er geen baat bij... Dus daarmee begonnen. Toen ging er een nieuwe wereld voor mij open ...99 % van ALLE klachten verdwenen . Ik kon weer kleuren zien ...mijn lichaam en geest werden weer een...ik voelde mij als herboren ...op mijn 55 e ! eindelijk kon ik weer genieten van alles . Nu ben ik inmiddels alweer jaren verder ...8 jaar om precies te zijn...slik elke dag een (alleen dat ene ) pilletje en ik voel mij fantastisch ! Voor de rest slik ik nooit iets anders want ik ben geen medicijnen mens ...maar dit pilletje ...daar wil ik nooit meer zonder. Heb ook geen andere medicijnen nodig gehad totnutoe...ja eigenlijk zou ik iets tegen chronische bronchitis moeten innemen, een pil voor schildklier en een pil voor wat te hoog suiker (volgens artsen ) ...maar ik neem niets van dat alles ..Laat mij wel regelmatig controleren ...totnutoe was alles prima......ben ook bloeddonor en mijn bloeddruk is altijd prima ...(als die van een jonge vrouw ) Dus waarom zou ik naast de femoston nog andere medicatie ( met allerlei bijwerkingen waarvoor weer andere medicatie nodig is ) gaan gebruiken ? Dit is mijn persoonlijke mening ...en dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, en ik besef heel goed ...dat dit niet voor iedereen is weggelegd ... ik voel mij daardoor wel een enorme geluksvogel.... en zing het iedere dag van de daken! Wens iedereen ditzelfde , maar bovenal veel wijsheid en veel geluk bij hun persoonlijke zoektocht en keuzes .
27-07-2019

Femoston (estradiol / dydrogesteron)

In december zijn mijn eierstokken verwijderd Ik kreeg kort erna de mededeling dat ik 10 jaar lang nu femoston 1/5 moet slikken Naast dat t heel irritant is dat de datum aanduiding eraf is gegaan is het nu na 7 maanden bijna ondraaglijk hoeveel botpijn ik heb gekregen. Stijve stramme benen Hele dagen knie pijn. Ook bij t opstaan moet ik echt op gang komen. Ik voel me[lees meer...] een oudwijf terwijl ik 41 ben
26-07-2019

Overgang

Na 1 week reed ik op de fiets naar huis en ineens kwam er een gedachte in mijn hoofd van: "ik voel me goed, energiek en wat gaat het fietsen makkelijk" ook mijn hartkloppingen zijn verdwenen, mijn gedachten zijn weer zoals ik die herken en mijn spieren en gewrichten zijn veel minder stijf! Niet afl mijn opvliegers zijn weg maar het is nu af en toe een de nachten zijn niet [lees meer...]tot nauwelijks onderbroken. Kortom, voor mij echt een prima middel tot op heden.
10-07-2019

03-07-2019

Overgang

Zeer blij mee, de bijwerkingen die ik had zijn na een maand verdwenen. Geen last meer van opvliegers en kan weer slapen in de nacht. Volgens mij ben ik niks aangekomen.
01-07-2019

Overgang

Met het ‘betreden’ van de peri menopauze verdween mijn maandelijkse migraine maar daar kwam de hoge bloeddruk hartkloppingen spijsverteringsklachten en intense vermoeidheid alsof het een lijstje is dat afgestreept moet worden. Na het stoppen met de pil was daar emotionele instabiliteit en hevige spier- en gewrichtspijnen . Na vele doktersbezoeken kreeg ik eindelijk iets vo[lees meer...]orgeschreven: femoston 1/10. Waarom dat middel vroeg ik. Omdat dat was was artsen voorschrijven was het antwoord en anders kon ik de spiraal proberen. Nu na vijf maanden gebruik kan ik zeggen dat de scherpe kantjes eraf zijn. Maar dat is het dan ook. sporten zit er nog steeds niet in, te stijf en te pijnlijk en de menstruaties zijn hevig. Ik denk erover een menopauzepoli te bezoeken of een overgangsconsulente voor het hele verhaal. Dat zit niet in het basispakket. Slechte zaak dat huisartsen hier niet in opgeleid zijn.
07-06-2019

Femoston (estradiol / dydrogesteron)

Lange tijd het gevoel gehad alsof ik mezelf niet meer was. Angst en depressieve gevoelens , en overal tegenop zien. Was mezelf gewoon kwijt. Gebruik nu 1,5 maand Femoston. Werkelijk heel fijn dat ik weer helder kan denken, mezelf weer voel en geen angst of depressie meer ervaar! Jammergenoeg krijg ik nu gewrichts klachten en heb na een halve dag enorme pijn in benen, heupe[lees meer...]n alsof ik gesport heb en in de splagaat heb gelegen. Wordt zo moe ervan dat ik overweeg geen Femoston meer te nemen maar de natuurlijke “rodiola” weer op te pakken.
30-05-2019

Overgang

Ik gebruik het sinds 17 maanden. Vond het een openbaring binnen de kosrtste keren geen opvliegers meer..gewoon door slapen in de nacht . Je weer normaal voelen. Wel af en toe wat bloedverlies . En nu sinds 2 weken weer wat opvliegers..is er iemand die dat ook heeft of wel eens heeft gehad?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4867)
Anticonceptie - overig (3558)
Cholesterol (2798)
Depressie - antidepressiva overig (2599)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2216)
Pijn - morfine-achtigen (2116)
Pijn (1909)
ADHD - psychostimulantia (1902)
Verslavingsziekten (1836)
Bloeddruk - betablokkers (1592)
Maagzuur - protonpompremmers (1512)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1443)
Anticonceptie - eenfase (1326)
Angststoornissen (1136)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1075)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1069)
Depressie - antidepressiva TCA (1001)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (922)