categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

infliximab
Nvt

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

28-04-2022 | Vrouw | 54
methotrexaat
Al jaren heb ik last van het fenomeen van Raynaud. Hierdoor zijn o.a. de kleinste bloedvaatjes in mijn vingertoppen beschadigd. Waarschijnlijk ten gevolge hiervan al jarenlang last van nagelrieminfecties. Veel antibioticakuren en smeersels via huisarts en dermatoloog gehad met zeer wisselend en tijdelijk resultaat. Uiteindelijk bij reumatoloog terecht gekomen en diagnose s[lees meer...]clerodermie (zeldzame reumatische aandoening die zich kenmerkt door toename van steeds stugger wordend bindweefsel met in mijn geval ook zwellingen en vochtophopingen aan handen), werd gesteld. Kreeg Methotrexaat (injectie) voorgeschreven. Gebruik MTX nu ruim anderhalf jaar. Klachten van Raynaud zijn met 90% afgenomen, maar voor de vochtophoping aan de handen werkt het bij mij niet. Daarnaast last van vervelende bijwerkingen; spierpijnen, neerslachtigheid, invloed op concentratievermogen, geheugen en tragere reactie. Meer dan 1 opdracht krijgen is lastig te verwerken. Ook de spierpijnen zijn erg vervelend. Het meest vervelend is de neerslachtigheid. Wie herkent deze bijwerking(en) van MTX?

19-04-2022 | Man | 41
Artritis psoriatica
Ik gebruik inmiddels 12 weken Methotrexaat. Na het innemen van de pillen kreeg ik een erg opgeblazen gevoel, daarom overgestapt op injecties. Na circa 8 weken merk ik dat ik na het injecteren zo'n 2 dagen misselijk ben. De psoriasis begon na 8 weken langzaam te verminderen. De gewricht ontstekingen doen minder pijn en nemen langzaam wat af. 48 uur na de injectie nee[lees meer...]m ik 5mg foliumzuur in.

Arava

05-04-2022 | Vrouw | 57
leflunomide
Reumatoïde artritis
Na anderhalf jaar ellende met MTX (echt anderhalve dag miserabel voelen door die wekelijkse spuit) eindelijk wat anders gekregen in de vorm van dagelijks een tabletje leflunomide 20 mg. Het was alsof ik van de hel in de hemel kwam. Ik voel me sinds een paar maanden eindelijk weer Normaal!

26-03-2022 | Vrouw | 65
Ziekte van Crohn
Ben veel vermoeid. Darmen iets rustiger. Lichte ontsteking nog.

26-03-2022 | Vrouw | 65

Otezla

03-03-2022 | Man | 72
apremilast
Psoriasis
2x lichttherapie gedaan, Puva en UVB. Puva had goede respons maar korte tijd nadien heropstoot psoriasis. UVB , geen verbetering. Na een hevige opstoor van psoriasis 75% van lichaam stond vol Otezla voorgeschreven gekregen. Na 2 maand inname 2x daags een tablet met tussentijd van 12h geen schilfering meer maar de verkleuringen van de psoiasisplaatsen verdwijnen echter heel[lees meer...] erg moeizaam. Al bij al tevreden over het gebruik van otezla. Gelukkig ruime tegemoetkoming qua prijs want medicatie is zeer duur 56 tabletten 748€ waarvan 12,10€ voor eigen rekening

Arava

16-02-2022 | Vrouw | 46
leflunomide
Reumatoïde artritis
Weet je al meer over of het door arava is? Alvast bedankt

07-02-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Middel veel erger dan de kwaal. Was er letterlijk anderhalve dag beroerd van terwijl ik wel 50 uur per week werk in eigen winkel. Wat een troep! Eindelijk pas na anderhalf jaar kreeg ik van een andere arts leflunomide voorgeschreven gekregen, wat een opluchting! Elke dag een heel klein tabletje en helemaal nergens last van. Heb veel te lang mtx moeten gebruiken!

Emthexate

10-01-2022 | Vrouw | 54
methotrexaat
Na verschillende medicatie voor Granuloom Annulare ben ik vandaag gestart met Metotrexaat. Heeft iemand hier ervaring mee voor deze huidaandoeniing. Er is zo weinig over bekend dat ik bebieuwd ben, of er mensen zijn met dezelfde aandoening. Ik moet de balkjes aanklikken maar kan eigenlijk nov geen oordeel geven.

Kineret

27-12-2021 | Vrouw | 44
anakinra
Gebruik voor pericarditis als gevolg van een auto-immuunstoornis na een operatie aan mijn mitralisklep. Na 1,5 jaar aan de prednison ben ik doorverwezen naar het Erasmus MC. De prednison gelijk afgebouwd en gestart met gebruik van Anakinra, daarna geen pericarditis meer gehad. Bij opvlamming gelijk de dosis weer verhoogt waardoor het binnen een week weer beteugeld was. Ont[lees meer...]zettend blij met deze medicatie, geen bijwerkingen.

Benepali

21-12-2021 | Man | 26
Etanercept
Ziekte van Bechterew
Jarenlang met klachten rond gelopen. Tot ik uiteindelijk niet meer kon bewegen. Tot tranen in de ogen toe van de pijn. Het was echt verschrikkelijk. Eindelijk werden klachten serieus onderzocht en kreeg de diagnose ziekte van Bechterew. Na twee keer een ander medicijn te hebben geprobeerd met vervelende bijwerkingen kreeg ik Benepali. Echt super blij met deze medicatie. He[lees meer...]b mijn leven weer volledig kunnen hervatten en doe alles wat een 'normaal' persoon ook kan. Af en toe nog klachten als stijve rug maar over het algemeen nergens meer last van. Sport daarbij wel 4 a 5 dagen in de week. Injecties zijn daarbij wel pijnlijk. Eerst de pen gekregen maar gauw over gegaan naar de spuit. Tip voor andere: spuit kan je zelf geleidelijk inspuiten. Bij pijn stop je even en ga je verder wanneer het niet meer zeer doet. De pen is een klik en je krijgt de vloeistof met een noodgang in je lichaam wat bij mij zeer pijnlijk was.

14-12-2021 | Vrouw | 17
Psoriasis
ik heb sinds maart 2021 psoriasis gutatta. geen zalven hielp en sinds eind zomer begonnen met dit medicijn. ondanks de bijwerkingen ben ik eeg tevreden met dit medicijn. Alles is compleet weg terwijl me hele lichaam onder zat. ik hoop wel in de toekomst over te haan op een andere medicijn. want het is toch rotzooi en ben pas 17 jaar. een tip, dovobet gel werkt ook perfe[lees meer...]ct!

Ciclosporine

18-11-2021 | Vrouw | 19
ciclosporine
Eczeem
ik heb sinds baby zijnde eczeem. De jeuk irriteerde me het meest. Ik heb aanvallen die me nergens anders aan laten denken dan de jeuk en dat duurt soms uren. Ook ben ik allergisch voor veel stoffen in zalfjes. dus alles geprobeerd wat ik kon maar helaas had het weinig effect. toen maar beginnen aan de ciclosporine., maar wat een bijwerkingen! Gelukkig kan het niet slechter[lees meer...] als die vervelende jeuk maar ik voel me niet helemaal mezelf. eczeem is 95% weg! dus dat is mooi. ik hoop dat er snel wat anders op de markt komt waar ik niet zulke bijwerkingen van krijg

Imuran

14-11-2021 | Man | 59
Ziekte van Crohn
Ik kan niet slapen van de jeuk overal met Imuran ! Met Medrol kon ik ook niet slapen, maar dat was niet van de jeuk. Medrol werd afgebouwd in stappen. Van 16 tot 4 mg. Dan Imuran. Slapeloos door jeuk nu. Ik was me nu zonder zeep, hoop dat het maar een te droge huid is en dat het misschien zal beteren zo ? Ook snij ik nu de pillen in twee, max. 25 mg per dag dus. Zien o[lees meer...]f dat helpt. Medrol of Imuran erbij, ik ben er zeker van dat de Remikade het goede werk doet. Met mijn buik niks last meer. Al vele weken dik Ok. Medrol of Imuran durft men niet weg te laten., uit vrees dat de Remikade dan niet meer zal werken. Ik moet wel zeggen dat ik heel regelmatig leef, heel evenwichtig eet. Nooit frisdrank met bruis, geen CO2 binnenspelen dus ! Niks alcohol, geen peper of andere straffe specerijen. Enkel gewoon eten en drinken, niets dat darmen irriteert dus. Medrol bracht elke dag een of meer nieuwe blauwrode vlekken, armen, hals, gezicht. Die verdwijnen weken na stoppen Medrol.

10-11-2021 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Ik gebruik sinds mei 2021 MTX. Heb een stootkuur prednison erbij gehad van 4 maanden. Het spuiten in de buik vind ik geen probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik heel langzaam moet spuiten, anders staat de plek in brand en wordt ik erg misselijk. Helaas ben ik door het gebruiken van deze medicijnen ruim 10 kg aangekomen en ik ben erg moe altijd. Ben nu met een voedingsdes[lees meer...]kundige bezig om te kijken wat we hiermee kunnen. Tip van haar: geen zuivelproducten gebruiken 2 uur voor het spuiten en 1 uur na het spuiten. Minimaal 10 glazen water/thee per dag drinken.

Benepali

21-10-2021 | Vrouw | 68
Etanercept
Artritis
Ik gebruik de Kinder dosis en dat is met een injectie ,daar voel je echt niks van .2 keer per week 25 mg .Ik denk dat dat misschien makkelijker is als een pen. Succes!

Advagraf

12-10-2021 | Vrouw | 30
tacrolimus
Orgaantransplantatie
Ik slik advagraf na een levertransplantatie. Nu ik op 5mg zit, geen bijwerkingen. In het begin, en bij een te hoge dosis, veel last van trillen en beven. Vind ze iig een stuk fijner dan de prograf.

Azathioprine

01-10-2021 | Vrouw | 31
Lupus
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

27-09-2021 | Vrouw | 74
Polymyalgia rheumatica
Methotrexaat liet ook in combinatie met prednison de bexinking niet dalen. Was al ongeveer 20 jaar ongeveer 60. Met Roactemra is die dus normasl Is nu normaal. Er gebeurt dus wel degelijk wat De Arteritis Temporalis lijkt nu ook echt af te nemen, maar ik gebruik ook nog steeds 15 mg prednison per dag. En dat lukt me niet om dat af te bouwen! Sinds ik Roactemra gebru[lees meer...]ik slaap ik erg onrustig. Ik praat en roep uren lang! Niet leuk voor partner, maar zorgt ook bij mij voir extreme moeheid. Daarnaast heb ik nu sinds ca 2 maanden wat stukjes Andrews Barber onder 1 voet. Ik weet niet of er verbanden zijn.

Lemtrada

24-09-2021 | Vrouw | 20
alemtuzumab
MS (multiple sclerose)
Ik ben 20 jaar en heb 2 jaar geleden de diagnose MS gekregen, RRMS, leasies op meerdere plekken in hersenen en ruggemerg (een agressieve vorm werd het genoemd). Gelukkig had ik nog weinig klachten, 3 chubs die weer wegtrokken na twee/drie weken. Vorig jaar de eerste kuur Lemtrada gehad in het ziekenhuis en dit jaar de tweede kuur van drie dagen. Ik heb helemaal geen klacht[lees meer...]en of bijwerkingen gehad, ook niet tijdens of direct na de kuur. Ook geen vermoeidheidsklachten zoals ik in andere reviews heb gelezen. Geen nieuwe chubs gehad en de MRI's zijn rustig. Zeer tevreden.

23-09-2021 | Vrouw | 46
Ziekte van Crohn
Ik heb met verbazing het stuk gelezen uit 2017 over het falen van het beenmerg door het gebruik van thiosix . Ook bij mij is dit gebeurd! Ik zou hier heel graag meer over horen . Ik zit nog midden in het proces en artsen schijnen hier niet veel ervaring in te hebben. Wie kan mij informatie geven over het herstel ?

Remicade

21-09-2021 | Man | 50
infliximab
Ziekte van Bechterew
Ik gebruik het inmiddels al 17 jaar, en vanaf dag 1 was mijn bezinking weer <0. Nooit bijwerkingen gehad. Dus ben zeer tevreden

Ledertrexate

20-09-2021 | Man | 53
Artritis psoriatica
Aanvankelijk nam ik ledertrexate 1 x per week (drie tabletten) maar wegens onvoldoende effect werd dosis verhoogd naar tweemaal per week (1 x drie tabletten en 1 x 2 tabletten). Ook met deze verhoogde dosis was effect niet bevredigen: regelmatig lange perioden nood aan meloxicam. Maar het meest vervelend was het gevoel van misselijkheid. Na verloop van tijd werd ik uren/da[lees meer...]gen op voorhand al onpasselijk.

Otezla

20-09-2021 | Man | 53
apremilast
Artritis psoriatica
Na jarenlang ledertrexate gebruikt te hebben met eerder beperkt resultaat en regelmatig nieuwe ontstoken gewrichten, overgeschakeld op Otezla. Sindsdien vrijwel volledig klachtenvrij en geen nieuwe ontstoken gewrichten bijgekomen. Voor mij is het wel essentieel om de intervallen van 12 uur goed te respecteren. Indien ik dit niet doe, verhoogt gevoeligheid gewrichten he[lees meer...]el snel.

Aubagio

20-09-2021 | Vrouw | 44
teriflunomide
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 8 maanden Aubagio 14 mg. Tot nu toe valt het mee qua bijwerkingen. Het is wel zo dat ik nu elke dag heel makkelijk ontlasting heb. Gelukkig geen diarree. Verder heb ik last gekregen van haarvlies. Mijn haar is nu een stuk dunner. Wel heb ik het idee dat dat nu minder wordt. Soms een doof gevoel in de vingers. Ik vind het moeilijk om nu al de effectiviteit go[lees meer...]ed te beoordelen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5661)
Anticonceptie - overig (4164)
Cholesterol (3070)
Depressie - antidepressiva overig (2905)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2605)
Pijn - morfine-achtigen (2375)
ADHD - psychostimulantia (2329)
Pijn (2137)
Verslavingsziekten (2128)
Bloeddruk - betablokkers (1802)
Maagzuur - protonpompremmers (1674)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1607)
Anticonceptie - eenfase (1485)
Angststoornissen (1360)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1320)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1306)
Depressie - antidepressiva TCA (1140)
Antibiotica - urineweginfectie (1111)