categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

18-10-2019

Artritis psoriatica

Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten
14-10-2019

Netelroos

Chronische netelroos sinsd 2011. Antihistamine geen effect. Uiteindelijk Neoral. Geen andere opties meer. Werking matig, maar beter iets dan niets. Gebruikt tijdens zwangerschap (langzaam afbouwen) en na 4 maanden zwanger was medicatie niet meer nodig. De netelroos was weg! Enkele weken na bevalling (april 2016) weer netelroos, uiteindelijk weer elke dag. Na 6 maanden door[lees meer...]verwezen naar VU Medisch Centrum. Kreeg na onderzoeken groen licht voor Xolair injecties. En dat helpt super!!
11-10-2019

Systemische sclerose

Sinds ik die tabletten innam had ik een hele lage bloeddruk, bovendruk onder 9, ik kreeg veel last van draainissen, en voelde me algemeen niet goed.
11-10-2019

Metoject (methotrexaat)
Systemische sclerose

Sinds begin september spuit ik subcutaa deze medicatie in. De eerste twee weken ging het goed. Nu al drie weken misselijk, diarree, en overgeven. Ik voel me op geen enkel moment van de dag nog goed.
08-10-2019

Azathioprine (azathioprine)
Colitis ulcerosa

Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.
03-10-2019

Remicade (infliximab)
Colitis ulcerosa

Inmiddels al 3.5 jaar remicade voor Colitis. Na de eerste paar infusen veel hoofdpijnklachten en algehele malaise. Daarna hydrocortisol erbij gekregen, sindsdien gaat het beter. Ook gebruikt tijdens zwangerschap tot 32 weken. Om de 6 weken een infuus, aantal dagen van te voren vaak al vermoeid. Bijwerkingen zijn verder bij een ontsteking of ziekte dat ik altijd een AB [lees meer...]kuur nodig heb om er weer bovenop te komen. Tandheelkundige ingrepen betekenen bij mij ook altijd ontsteking en AB kuur.
27-09-2019

Crohn

Hoewel ik regelmatig vergeet een tablet in te nemen, zijn de ontstekingswaarden heel erg gedaald door dit middel. Ik neem hierbij iedere ochtend een beker Kefir en denk zelf dat mij dit ook goed doet. Ben ook van plan om aan mijn darm specialist voor te stellen het een tijdje zonder medicijn maar met Kefir te proberen. Ik heb geen kale plekken maar de haaruitval is wel e[lees meer...]en erg vervelende bijwerking.
15-09-2019

Neoral (ciclosporine)
Eczeem

Na 2 dagen ben ik gestopt met 2xdaags 150 mg. De dosis verlaagd naar 100mg maar de bijwerkingen bleven. Dus na nog eens 2 dagen helemaal gestopt. Exceem is wel na 3 jaar helemaal weg. Heb nog wel moeite met mijn ademhaling. Over2 werken terug naar de dermatoloog. Mocht het weer terugkomen krijg ik hoogstwaarschijnlijk andere medicijnen.
14-09-2019

Arava (leflunomide)
Arthritis

Ik merkte in week 4 al minder stijfheid, en goede verbetering van pijnlijke gewrichten, helaas kreeg ik hierna een grote terugval in mijn immuunsysteem met blaasontstekingen en een zeer pijnlijke keel met grote aften , pijnlijk oor en opgezette klieren in nek en een hele pijnlijke tong waardoor ik moest stoppen,. Nu 2 weken na het stoppen heb ik nog steeds slikproblemen[lees meer...] en is mijn tong nog gevoelig. Dit medicijn werkt nog heel lang door, ook mijn haar valt nog flink uit, Je kan een wash out doen met norrit om het middel te verwijderd uit je systeem ,ik overweeg dat nu, Achteraf hoorde ik dat je dit middel beter niet in de avond kan nemen om slaapproblemen te voorkomen.
08-09-2019

Psoriasis

Sinds mei heb ik psoriasis. Het begon met een paar pijnlijke bobbeltjes. Naar de huisarts gegaan en vervolgens crème/zalf gekregen voor ‘eczeem’. sindsdien ging het alleen maar slechter en ben ik doorverwezen naar de dermatoloog, die constateerde psoriasis. Eerst allerlei antibiotica kuren voorgeschreven gekregen, maar niets hielp. Totdat ik Dermovate in combinatie met pr[lees meer...]ednison meekreeg. Dit begon te helpen en de huid werd weer wat rustiger. Maar zodra de prednison kuur was afgelopen kwam het weer terug. Sinds 3 weken zit aan ciclosporine, 200mg per dag. Maar tot op heden geen verbetering mogen merken. De opgezwollen rode pijnlijke plekken soms gevuld met pus zitten op mijn buik gedeelte en op het gelaat (snor en baard)
31-08-2019

Artritis psoriatica

Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.
29-08-2019

Psoriasis

Ik ben eind januari met de MTX begonnen. Gestart met 15 mg oftewel 2 tabletten 's ochtends, 2 's avonds en de volgende dag 2. Na 2 weken zag ik al verschil. Gelukkig maar anders was ik door de bijwerkingen gelijk gestopt. Het is even doorpakken minimaal 3 maand volhouden, de bijwerkingen hebben bij mij ongeveer 2-2,5 maand geduurd. Na 2 maand heb ik de inname veranderd naa[lees meer...]r 1x 6 tabletten. Hierbij voelde ik mij beter en minder last van bijwerkingen. Ben nu al een tijdje bezig (januari) en heb gisteren mijn bloedtesten besproken alles zag er goed uit en mag nu van 6 naar 4 tabletten (10mg). Je moet echt even doorbijten de eerste paar weken, ik zag gelijk verschil en voelde mij daar goed bij. Ik heb nu geen zichtbare vlekken en schilfers meer. Kan wel zien waar het ooit zat maar ik ben zeer blij met het resultaat, voel me weer zelfverzekerd vooral met dit warme weer. Korte broek en een shirt had ik eerst niet kunnen bedenken.
28-08-2019

Neoral (ciclosporine)
Psoriasis

Sinds oktober vorig jaar heb ik psoriasis gutata over heel m'n lichaam. Lichttherapie, cortisone zalf en alternatieve oplossingen (acupunctuur, homeopathie,...) geprobeerd, maar het bleef steeds terugkomen. Nu sinds mei neem ik Neoral (in juni - juli even moeten stoppen vanwege een andere medische ingreep, waarbij onstekingsgevaar was). Eind mei was het al veel beter (maar[lees meer...] zeker niet helemaal weg), tijdens de 2 maanden-stop kwam het heel fel terug, waarschijnlijk mede dankzij de stress van de medische ingreep. Nu sinds eind juli weer opgestart en opnieuw veel minder last van de psoriasis. Ik heb nog (ontstoken) vlekken op m'n benen en kleinere op armen en buik, maar ze schilferen en jeuken al niet meer. En op m'n gezicht, hoofdhuid en oren,... is het helemaal verdwenen. Ik merk nog altijd dat zonlicht het beste helpt van al; de combinatie van Neoral met zon en af en toe cortisone zalf werkt voorlopig het best. Amper bijwerkingen ervaren, behalve soms het gevoel dat m'n hart sneller klopt en ik het warmer heb dan normaal; Alleen sinds een week nu toch last van m'n maag en darmen gekregen (nooit eerder gehad). Morgen nieuw bezoekje bij de dermatoloog. Misschien wordt het een switch naar Methotrexaat. Als dat dan niet werkt hoop ik snel op biologicals te worden gezet, die zouden veel minder bijwerkingen hebben.
27-08-2019

Enbrel (etanercept)

Ik heb de ziekte van bechterew kreeg het voorgeschreven voor m,n ochtend stijfheid En ben er 100 procent van opgeknapt betreft de stijfheid , maar wel nog oogontsteking en vooral m,n nek daar heb ik nog wel last van
24-08-2019

Enbrel (etanercept)

ik ben een vrouw van 65 jaar en al 40 jaar de bechterew ,ik gebruik al 20 jaar enbrel , de stijfheid nam al gauw af , de moeheid duurde wel een jaar of 5 dat dat minder werd , regenboogvliesontsteking nog wel een keer per jaar , en pij gaat ook goed , omdat alles stabiel is wil ik proberen om 1 keer in de 14 dagen te gaan spuiten, ben benieuwd wie heeft er ook ervar[lees meer...]ing mee
18-08-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Van Humira overgezet naar Benepali. Na 3 maanden flinke bijwerkingen. Verhoogde oogdruk, vreemde waarneming alsof vissenkom kijkt, nierfunctiestoornissen en duizeligheid. Daarnaast door verhoogde oogdruk bleke oogzenuw. Het is een biosimular zoals blijkt, dus niet de echte werkzame stof zoal vanuit origine gemaakt bij de originele fabrikant. Ben nu driekwart jaar later [lees meer...]redelijk aan het herstellen van de enorme bijwerkingen. Het gaat stap voor stap maar ben niet meer zoals voorheen, met name gezichtsveld en waarneming beleving is anders.
01-08-2019

Otezla (apremilast)
Psoriasis

Ik heb tweemaal een lichtbehandeling gehad. Na de eerste keer was de psoriasis geheel weg, maar kwam het binnen een halfjaar weer terug. De tweede keer zag ik zeker verbetering, maar ging het niet helemaal weg. Vervolgens heb ik een halfjaar fumaarzuur geslikt, wat weinig effect gaf. Ik gebruik nu 6 weken otezla en merk al dat de plekken vlakker worden en op sommige plaats[lees meer...]en zelfs langzamerhand verdwijnen, en ook dat er geen nieuwe plekken meer bij komen. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen, dus ik ben tot nu toe erg tevreden over dit medicijn.
31-07-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Buiten de haarzakjes die ontsteken en de immuniteit die wat zwakker is ben ik eigenlijk wel tevreden over dit medicijn. Mijn beweeglijkheid is er enorm op vooruit gegaan alsook die indringende pijn aan de gewrichten is zogoed als weg. Ben nu 38 jaar en sinds enkele jaren neem ik dit medicijn. Sinds mijn 13 jaar (toen is de ziekte vastgesteld) tot mijn 31 jaar kan ik mij g[lees meer...]een enkele dag herinneren waar ik geen pijn heb gevoeld. Eén minpuntje is dat we niet weten wat dit medicijn doet met ons lichaam bij gebruik over zeer lange periode. (Spreek dan wel over 20-30 jaar of meer) Op dit moment kan ik dit iedereen aanraden die last heeft met ontstekingen aan de gewrichten. Veel succes. Grtjs B.
29-07-2019

Colitis ulcerosa

Ik ben sinds 4 maanden overgestapt van Remicade naar Thiosix. Heb sinds die tijd diverse klachten zoals ontstekingen van ogen, huis en tandvlees. Ook sterke haaruitval. Herken mezelf niet betreft reactie, snel geirriteerd, depressieve klachten.
22-07-2019

Artritis psoriatica

Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.
20-07-2019

Tysabri (natalizumab)
MS (multiple sclerose)

door tysabri nu jc virus positief dus moet op zoek naar ander medicijn
20-07-2019

Tysabri (natalizumab)
MS (multiple sclerose)

gebruik tysabri al vele jaren maar nu is er het jc virus ontdekt en zal waarschijnlijk in de nabije toekomst mt tysabri moeten stoppen e iets anders moeten nemen. neuroloog denkt aan tecfidera maar daardoor gaat immuunsysteem minder worden met alle risico's van dien jc komt doordat immuun syst minder is geworden jc virus kan PML veroorzaken ik las dat iemend zijn [lees meer...]immuun systeem up to ate heeft gebracht. Mjn vraag hoe dan???
18-07-2019

Eczeem

Al jaren hormoonzalven gebruikt, en was semi-beheersbaar. Na weer een ernstige periode met eczeem aanvallen waar ik niet meer door kon slapen van de jeuk en normaal kon functioneren, toch naar de ciclosporine overgestapt. In het begin last van hoofdpijn, misselijk, moeheid. Nu na 4 weken en een verlaging in de dosis, zijn de bijwerkingen dusdanig afgenomen dat er goed me[lees meer...]e te leven is. Beetje moe af en toe en misselijkheid als ik de pil zonder eten inneem. De jeuk is bijna helemaal weg, mijn huid is helemaal gaaf en voelt super aan. Dus al met al werkt het erg goed.
13-07-2019

Artritis psoriatica

Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .
09-07-2019

Artritis psoriatica

Sinds drie maanden 1x per week Embrel 50 Mg middels myclic pen. Controle bij Reumatoloog daar bleek de ontstekings waarde van 43 naar 0, dit is voor mij ongelooflijk, het HB ging van 6.5 naar 7,7, voor een man moet dat 8.3!zijn dus ik hoop dat dit gaat lukken. De psoriasis plekken zijn in zijn geheel verdwenen. Ik heb wel meer last van Galbulten!
07-07-2019

Metoject (methotrexaat)
Reuma

veel diarree en een schrijnende anus
06-07-2019

Ciclosporine (ciclosporine)

Ciclosporine samen met Cellcept gaan gebruiken als mogelijke vervanger voor Prednisolone (ter behandeling van autoimmuunziekte POHS en AZOOR, vallende in de Uveitis categorie). Mag inmiddels overstappen naar Humira maar behoud in de tussentijd nog de Ciclosporine en Prednisolone tot Humira is ingewerkt. Effectiviteit kan ik niks over zeggen aangezien de Prednisolone alles[lees meer...] opvangt. Sinds de start met Ciclosporine met name last van licht bevende, droge en tintelende handen en voeten. Gaat met vlagen en is prima te doen. Haargroei in het gezicht iets meer, maar is goed bij te houden (omdat ik blond ben ook niet goed zichtbaar voor anderen).
26-06-2019

19-06-2019

Arava (leflunomide)
Reuma

17-06-2019

Psoriasis

Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4841)
Anticonceptie - overig (3541)
Cholesterol (2790)
Depressie - antidepressiva overig (2590)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2213)
Pijn - morfine-achtigen (2114)
Pijn (1901)
ADHD - psychostimulantia (1870)
Verslavingsziekten (1823)
Bloeddruk - betablokkers (1584)
Maagzuur - protonpompremmers (1506)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1439)
Anticonceptie - eenfase (1323)
Angststoornissen (1132)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1070)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1065)
Depressie - antidepressiva TCA (999)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (921)