categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

30-05-2020

Otezla (apremilast)
Psoriasis

Na 30 maanden Humira (biological) prikken was ik 100 % clean. Humira gestopt want risicovol voor man op leeftijd (dixit dermatoloog). Na 6 maand opnieuw 60% psoriasis op benen en voeten. Huidarts schrijft Otezla voor: 2 x 30mg p/dag. Na 10 weken komen nul resultaat; er komen nog steeds plekken bij! Voor mij is OTEZLA 100% onefficiënt.
26-05-2020

Enbrel (etanercept)
Darmproblemen - diarree

1 x per twee weken (zondags) injecteer ik het middel Enbrel, de derde dag hiervan begint bij mij met diarree en eind van de week begint het weer te stabiliseren. De ontstekingswaarden in het bloed zijn naar 0 terug gelopen.
16-05-2020

Remicade (infliximab)
Ziekte van Crohn

13-05-2020

Colitis ulcerosa

ben 67 jaar neem nu al 2 jaar imuran mijn colitis is onder controle maar heb veel last van mijn gewrichten ga waarschijnlijk overschakelen naar Entivio
04-05-2020

Thiosix (tioguanine)

Toen ik begon met dit middel duurde het lang voordat het inwerkte. Door die lange tijd had ik niet in de gaten dat ik steeds meer moe werd. Na drie maanden was ik niet meer in staat om te werken en kon ik niet meer bij mijn gezin zijn. Het was me allemaal te veel. In overleg met de arts toch doorgezet want 'het werkte' maar mijn leven ging er helemaal aan. Toen ik wilde st[lees meer...]oppen was de werkzaamheid van het middel reden voor de arts om niet te willen stoppen. Uiteindelijk in overleg gestopt en ik heb mijn leven weer terug.....na twee jaar
04-05-2020

Arava (leflunomide)
Arthritis

Sinds oktober 2019 neem lk arava,heb soms diarree en tintelingen in l.voet. Neem ook ledertrexaat en prednisolone en foliumzuur,ik voel me veel beter tegenover januari 2017
01-05-2020

Spierreuma

Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.
19-04-2020

13-04-2020

Kineret (anakinra)

Ik gebruik deze medicatie nu een jaar vanwege Familiaire Mediterrane Koorts. Dagelijks injecteren is wel een opgave geweest, vond het heel lastig. In het begin kreeg ik hele grote schijven in de huid waar geprikt was die heel erg jeukte. Dat werd na 6 weken minder. Ik heb de injecties ook tijdens de zwangerschap gebruikt onder toezicht van gynaecoloog en immunoloog. Dankzi[lees meer...]j deze medicatie weinig opvlammingen meer gehad en meer energie.
03-04-2020

Azathioprine (azathioprine)

Gebruik samen met prednison voor myasthenia gravis. Bedoeling was per week dagelijks +50mg tot ik op 250 mg zou zitten (voorschrift neuroloog). Voelde me meteen de eerste dag al slecht, er hing ook een zeer vieze chemische lucht om me heen, ondanks 2x per dag in bad. Had pijn borst en rug, was daar ook heel warm. Derde tm vijfde dag bijna steeds geslapen. Na een week ze[lees meer...]er ernstige huidreactie: rode bulten op linkerzijde romp worden flinke harde blazen met geel vocht, erg pijnlijk. Toen gestopt met dit medicijn. Dit is nu 3 weken geleden en een aantal plekken ligt nog open: je ziet het bruinige onderhuidse lichaamsvet zitten. I.v.m. coronacrisis nu alleen telefonisch contact met neuroloog.
28-03-2020

Azathioprine (azathioprine)

Ik slik dit (150 mg per dag )medicijn nu een jaar, en het zou bij Prednison moeten gaan vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat het medicijn mij meer schade aan doet dan verbetering van mijn gezondheid. Ik wil hier alleen de artsen nog van overtuigen. Zit zelf sterk te denken om met heel dit medicijn te stoppen en en naar iets anders te gaan kijken. Momenteel ben ik al [lees meer...]drie maanden bezig met het één maal daags te drinken van een glas Grapefruitsap. Moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede bloedwaardes had als de laatste drie maanden.
21-03-2020

Advagraf (tacrolimus)

Enkele weken na transplantatie begonnen de klachten bevende handen. Zeer heftige buik en rugpijn bij stoelgang, die uren aanhield. Spierspasmen. De klachten werden enkel maar erger. Enkel morfine hielp nog om de pijn te stillen. Gerommel in darmen. 1 jaar lang gehuild van de pijn. Bij de jaarlijkse nierbiopsie stelde men vast dat er nierschade was opgetreden aan de tra[lees meer...]nsplantnier door Advagraf (tacrolimus). Bij omschakeling naar ciclosporine, verdwenen onmiddelijk de klachten.
11-03-2020

Azafalk (azathioprine)

27-02-2020

Arthritis

Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.
26-02-2020

Colitis ulcerosa

Heb na het mijn baxters infleximab en imuran 50mg 3 per dag. Veel last van mijn gewrichten over gans mijn lichaam
18-02-2020

Orgaantransplantatie

Hart transplantatie
17-02-2020

15-02-2020

Orgaantransplantatie

Men zegt dat tot 5mg per dag en geen problemen zijn. Ik kreeg echter 8mg per dag en nu 7mg per dag. Je trilt over je gehele lichaam voortdurend.
05-02-2020

Azathioprine (azathioprine)

Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.
13-01-2020

Arava (leflunomide)
Artritis psoriatica

Het medicijn slaat na enkele maanden goed aan, resultaat goed! Helaas na een voetoperatie , geneest de wond niet, pas na 2 maanden.Van huisarts tot orthopeed niemand wist hoe het kwam.Na maanden kom ik ter controle bij de reumatoloog, hij had het antwoord.Komt door de Leflunomide. Heb vaak ademhalings problemen en nu een longontsteking, precies zoals bij de metrexaat, dat[lees meer...] was de rede dat ik met methotrexaat gestopt ben , en nu stop ik dus ook met Leflunomide.De maat is vol ! Wat nu, maar als de bijwerkingen zo ernstig zijn kun je niet anders.
29-12-2019

Colitis ulcerosa

Diverse middelen al geprobeerd, oa.asacol prednison, salofalk, cortiment, waarbij dit laatste het beste resultaat had, mijn internist is geen voorstander is van langdurig gebruik van corticosteroïden. Binnenkort weer een nieuw consult mogelijk met weer nieuwe medicijnen
08-12-2019

08-12-2019

Colitis ulcerosa

ik had hiervoor aza en zware bijwerkingen ,hele heftige gewrichtspijnen ,koorts,rillingen,spierpijn,huiduitslag,kon bijna niet meer lopen.ik was ermee gestopt en alle problemen waren binnen 5 dagen weg.aza is zeer zwaar vergif voor mij
02-12-2019

CellCept (mycofenolaatmofetil)

Gewn effect slikte 2x daags 500 mg
29-11-2019

Imuran (azathioprine)

Ik heb jarenlang oogonstekingen gehad. Na veel onderzoek blijkt het om een auto immuunziekte te gaan. Eerst geprobeerd het lokaal te bestrijden maar nu sinds februari aan de azathioprine imuran. Werkte eigenlijk binnen een paar maanden. En na 9 maanden waren al mijn bloedwaarden binnen de norm. Heb nu zelden een ontstoken oog en als het wel ontsteekt is het veel sneller we[lees meer...]g. Heb eigenlijk geen last van bijwerkingen. Ik moet wel elke 3 maanden bloedprikken om alle waarden en orgaanfuncties te controleren.
29-11-2019

Colitis ulcerosa

In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.
25-11-2019

Artritis psoriatica

Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.
25-11-2019

Neoral (ciclosporine)

constitutioneel eczeem, tijdens het gebruik, zijn er alleen maar voordelen. Na een 2 jaar moest ik stoppen ivm verminderde nierfunctie. Niets aan de hand verder werd mij verteld. Op dat moment had ik ook nergens last van. Toch voelde ik mij na een jaar ofzo, niet fit. Anders, ondanks dat ik goed sport en verantwoord eet. Na 2 jaar dokteren met kwaaltjes als af en aan tijd[lees meer...]elijk slecht zicht, hoofdpijn, lage rugpijn/ bekken, nekpijn, rare sensatie ruggenwervel. Nu 2 jaar later is het duidelijk, ik heb uitgezaaide borstkanker. Mijn advies is stop zo snel mogelijk met het gebruik van Neoral. Mijn ervaring is dat dit bij mij de grondlegger van de kanker is geweest. Iemand met jeuk, mag dit nooit aangeboden krijgen! Probeer iets aan je eetpatroon te doen, zoals geen suikers, minimaliseer vlees, liefst alleen kip en vis. Eet ruim groente en fruit. Zeker geen varkensvlees en maximaal 1 keer per week rundvlees. Beter rijst dan aardappelen. Vervang ontbijt boterham door yoghurt en meusli. Dagelijks als tussendoortje notenmix zoals amandelnoten,pecan,cranberries.. Smeer consequent de zalven die voorgeschreven zijn, coolpack op de plekken die jeuken, na een kwartier is de jeuk weg. Bezuinig niet op de vette gazen om wonden sneller te genezen. Tegenwoordig zijn de pleisters speciaal met extra genezende werkjng, super! Gebruik zo min mogelijk zeep, met alleen water je handen afspoelen is minder hardnekkig.
23-11-2019

Imuran (azathioprine)

Ik heb pyoderma gangrenosum . De wonden gezien goed. Maar de bijwerkingen zijn verschrikkelijk!
18-10-2019

Artritis psoriatica

Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5024)
Anticonceptie - overig (3699)
Cholesterol (2871)
Depressie - antidepressiva overig (2688)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2300)
Pijn - morfine-achtigen (2178)
ADHD - psychostimulantia (2026)
Pijn (1956)
Verslavingsziekten (1905)
Bloeddruk - betablokkers (1657)
Maagzuur - protonpompremmers (1547)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1501)
Anticonceptie - eenfase (1371)
Angststoornissen (1192)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1135)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1108)
Depressie - antidepressiva TCA (1034)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (948)