categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

03-08-2020 | Man | 51
methotrexaat
Psoriasis: ik gebruik sinds mijn 31st. 80 mg Valsertan en 5 mg Amlopine voor mijn hoge bloeddruk. Mijn bovendruk was 220 onderdruk 124. Nu 120 bij 84 dat is een mooi getal, soms heb ik het behoorlijk koud bij 20 graden of hoger (weet niet of het goed is) Na een paar jaar dit gebruikt te hebben begon ik wat jeuk (schilfers) te krijgen op mijn hoofd en lichaam het werd st[lees meer...]eeds droger en roder, over al een soort brandwondje. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Men kwam erachter dat het psoriasis (een erger soort) is en moest direct aan de 2,5 mg Methotrexaat en 5 mg Foliumzuur. Bij het innemen van dit medicijn word ik nog steeds misselijk kan mij niet meer concentreren en kan niets meer hebben (wat ik heel erg vervelend vind). Mijn lever functie is een stuk achteruit gegaan. Nu wilt men dat ik overgaat naar de injectie. Ik weet niet of dit een goed idee is nu ik de reviews gelezen heb.

Ciclosporine

02-08-2020 | Vrouw | 37
ciclosporine
Psoriasis
Ik ben 37 en heb sinds mijn 19de psoriasis. Ik heb alles geprobeerd; cortizone zalfjes, pillen, pure aloe Vera, zon, zee, dieet, bioresonantie, homeopathie. Rond mijn 32ste werd de psoriasis erger en had ik op elk lichaamsdeel plekken, die uiteindelijk zo groot werden, dat het uiteindelijk samen kwam en er plekken van meer dan 15 cm ontstonden om mijn armen en onderbenen[lees meer...]. Ik was verbaasd met de ciclosporine, want niks had ooit zo goed geholpen, al verbeterde het maar met 50%, maar ik was al blij dat het minder werd. Je moet veel discipline hebben om constant pillen te nemen, en de bijwerkingen waren vervelend; zo ongeveer een half uur na inname werd ik duizelig en kreeg ik vreselijke tintelingen in mijn vingers, waardoor ik bijna niet naar mijn werk durfde omdat ik bang was flauw te vallen. Uiteindelijk geswitched naar Stelara, wat mijn leven heeft veranderd! Binnen 5 dagen waren alle plekken wit (voorheen vuurrood) en binnen een maand was bijna alles weg (mijn benen duurde het langst). Ik heb 3,5 jaar Stelara genomen. Ik heb alleen wat hoofdpijn in de eerste week nadat ik de prik heb gekregen. Het is ongelofelijk hoe ik 3 jaar 100% psoriasis vrij ben geweest!! Ik ben nu sinds maart gestopt doordat de ziekenhuizen dicht gingen voor de covid19 (ik woon in Portugal en heb hier de behandeling, en het wordt 100% vergoed), en omdat ik zwanger wil worden heb ik besloten tijdelijk te stoppen. Het is nu 7 maanden na mijn laatste prik en de psoriasis begint nu terug te komen. Hopelijk snel zwanger zodat ik weer snel kan beginnen.

25-07-2020 | Man | 9
Juveniele reumatoïde artritis

Benepali

25-07-2020 | Man | 9
Etanercept
Juveniele reumatoïde artritis
Over gezet van Enbrel naar Benepali. Over bijwerkingen etc kunnen we nog niet veel zeggen, maar wat een verschrikkelijk vervelende spuiten zijn dit. Onze zoon gebruikt al vanaf zijn 3e jaar de enbrel zonder problemen, de benepali doet hem ontzettend veel pijn. In mijn beleving niet te doen voor een kind van 9.

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reuma
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

Orencia

13-07-2020 | Vrouw | 37
abatacept
Reuma
Sinds 10 maanden gebruik ik orencia. Het heeft eerst 2 (ellendige) maanden geduurd voor ik enige werking ervoer. Na 4 maanden was ik vrij tevreden over de werking (er zijn nog altijd dagelijkse beperkingen door pijn/stijfheid, maar geen echte opstoten meer). Na 6 maanden moest ik 2 injecties overslaan wegens ziekte. Toen kreeg ik opnieuw duidelijk meer pijn en heeft het w[lees meer...]eer weken geduurd voor het weer onder controle was. Waar ik problemen mee heb is de vermoeidheid die na elke injectie komt. Dikwijls ben ik zo moe dat ik er misselijk van word. Ik heb zelf de indruk dat die vermoeidheid nu erger is dan de eerste maanden. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

29-06-2020 | Vrouw | 41
azathioprine
Na geopereerd en bestraald te zijn aan ontstekingen vanuit mijn hypofyse die zich uitbreidde in mijn hoofd heb ik hierna Azathioprine geslikt en dat ging goed tot letterlijk op de dag dat ik zal gaan afbouwen na twee jaar. Ik kreeg een nare alvleesklierontsteking. Waar ik soms nog last(rot gevoel) van heb.

CellCept

28-06-2020 | Vrouw | 38
mycofenolaatmofetil
Lupus
Ik gebruik de medicatie sinds 2018 omdat ik SLE nefretis heb. Ik gebruik in totaal 2000 mg per dag. İk heb alleen last van moeheid, depressieve gevoelens, huilbuien en erg emotioneel zijn tijdens mijn menstruatieperiode . Voor het gebruik van deze medicatie had ik dit niet. Als mijn periode voorbij is zijn mijn klachten ook aanzienlijk verminderd. Ik kan nog steeds a[lees meer...]ctief sporten en mijn moeheid is alleen erg heftig tijdens mijn periode. Heeft iemand anders ook ervaringen hiermee?

CellCept

17-06-2020 | Vrouw | 26
mycofenolaatmofetil
Sarcoïdose
Ik slik nu bijna 3,5jaar cellcept. 2x daags 1000mg. Ik begin erg vermoeid te raken. Mijn ziekte wordt wel mooi onderdrukt. Ik heb het idee dat ik fysiek veel minder aankan doordat ik heel erg snel vermoeid raak. Ik voel me oud worden, terwijl ik dat niet ben, en erg sportief ben van mezelf. Heeft iemand hier ook ervaring mee ? Zou iemand erop willen reagere[lees meer...]n ? Graag. Groetjes

08-06-2020 | Man | 75
Reuma
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

Otezla

30-05-2020 | Man | 82
apremilast
Psoriasis
Na 30 maanden Humira (biological) prikken was ik 100 % clean. Humira gestopt want risicovol voor man op leeftijd (dixit dermatoloog). Na 6 maand opnieuw 60% psoriasis op benen en voeten. Huidarts schrijft Otezla voor: 2 x 30mg p/dag. Na 10 weken komen nul resultaat; er komen nog steeds plekken bij! Voor mij is OTEZLA 100% onefficiënt.

26-05-2020 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
1 x per twee weken (zondags) injecteer ik het middel Enbrel, de derde dag hiervan begint bij mij met diarree en eind van de week begint het weer te stabiliseren. De ontstekingswaarden in het bloed zijn naar 0 terug gelopen.

Remicade

16-05-2020 | Man | 56
infliximab
Ziekte van Crohn

13-05-2020 | Man | 67
Colitis ulcerosa
ben 67 jaar neem nu al 2 jaar imuran mijn colitis is onder controle maar heb veel last van mijn gewrichten ga waarschijnlijk overschakelen naar Entivio

Thiosix

04-05-2020 | Man | 51
tioguanine
Toen ik begon met dit middel duurde het lang voordat het inwerkte. Door die lange tijd had ik niet in de gaten dat ik steeds meer moe werd. Na drie maanden was ik niet meer in staat om te werken en kon ik niet meer bij mijn gezin zijn. Het was me allemaal te veel. In overleg met de arts toch doorgezet want 'het werkte' maar mijn leven ging er helemaal aan. Toen ik wilde st[lees meer...]oppen was de werkzaamheid van het middel reden voor de arts om niet te willen stoppen. Uiteindelijk in overleg gestopt en ik heb mijn leven weer terug.....na twee jaar

Arava

04-05-2020 | Vrouw | 58
leflunomide
Arthritis
Sinds oktober 2019 neem lk arava,heb soms diarree en tintelingen in l.voet. Neem ook ledertrexaat en prednisolone en foliumzuur,ik voel me veel beter tegenover januari 2017

01-05-2020 | Man | 73
Spierreuma
Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.

19-04-2020 | Vrouw | 48

Kineret

13-04-2020 | Vrouw | 32
anakinra
Ik gebruik deze medicatie nu een jaar vanwege Familiaire Mediterrane Koorts. Dagelijks injecteren is wel een opgave geweest, vond het heel lastig. In het begin kreeg ik hele grote schijven in de huid waar geprikt was die heel erg jeukte. Dat werd na 6 weken minder. Ik heb de injecties ook tijdens de zwangerschap gebruikt onder toezicht van gynaecoloog en immunoloog. Dankzi[lees meer...]j deze medicatie weinig opvlammingen meer gehad en meer energie.

03-04-2020 | Man | 66
azathioprine
Gebruik samen met prednison voor myasthenia gravis. Bedoeling was per week dagelijks +50mg tot ik op 250 mg zou zitten (voorschrift neuroloog). Voelde me meteen de eerste dag al slecht, er hing ook een zeer vieze chemische lucht om me heen, ondanks 2x per dag in bad. Had pijn borst en rug, was daar ook heel warm. Derde tm vijfde dag bijna steeds geslapen. Na een week ze[lees meer...]er ernstige huidreactie: rode bulten op linkerzijde romp worden flinke harde blazen met geel vocht, erg pijnlijk. Toen gestopt met dit medicijn. Dit is nu 3 weken geleden en een aantal plekken ligt nog open: je ziet het bruinige onderhuidse lichaamsvet zitten. I.v.m. coronacrisis nu alleen telefonisch contact met neuroloog.

28-03-2020 | Man | 50
azathioprine
Ik slik dit (150 mg per dag )medicijn nu een jaar, en het zou bij Prednison moeten gaan vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat het medicijn mij meer schade aan doet dan verbetering van mijn gezondheid. Ik wil hier alleen de artsen nog van overtuigen. Zit zelf sterk te denken om met heel dit medicijn te stoppen en en naar iets anders te gaan kijken. Momenteel ben ik al [lees meer...]drie maanden bezig met het één maal daags te drinken van een glas Grapefruitsap. Moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede bloedwaardes had als de laatste drie maanden.

21-03-2020 | Man | 38
tacrolimus
Enkele weken na transplantatie begonnen de klachten bevende handen. Zeer heftige buik en rugpijn bij stoelgang, die uren aanhield. Spierspasmen. De klachten werden enkel maar erger. Enkel morfine hielp nog om de pijn te stillen. Gerommel in darmen. 1 jaar lang gehuild van de pijn. Bij de jaarlijkse nierbiopsie stelde men vast dat er nierschade was opgetreden aan de tra[lees meer...]nsplantnier door Advagraf (tacrolimus). Bij omschakeling naar ciclosporine, verdwenen onmiddelijk de klachten.

Azafalk

11-03-2020 | Man | 59

27-02-2020 | Man | 74
Arthritis
Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.

26-02-2020 | Man | 68
Colitis ulcerosa
Heb na het mijn baxters infleximab en imuran 50mg 3 per dag. Veel last van mijn gewrichten over gans mijn lichaam

18-02-2020 | Vrouw | 26
Orgaantransplantatie
Hart transplantatie

17-02-2020 | Man | 68

15-02-2020 | Man | 68
Orgaantransplantatie
Men zegt dat tot 5mg per dag en geen problemen zijn. Ik kreeg echter 8mg per dag en nu 7mg per dag. Je trilt over je gehele lichaam voortdurend.

05-02-2020 | Vrouw | 62
azathioprine
Na gebruik van 100mg prednison afbouwend later op 20mg prednison 150mg azathioprine erbij. Nu alleen 3 maanden alleen azathioprine.

Arava

13-01-2020 | Vrouw | 66
leflunomide
Artritis psoriatica
Het medicijn slaat na enkele maanden goed aan, resultaat goed! Helaas na een voetoperatie , geneest de wond niet, pas na 2 maanden.Van huisarts tot orthopeed niemand wist hoe het kwam.Na maanden kom ik ter controle bij de reumatoloog, hij had het antwoord.Komt door de Leflunomide. Heb vaak ademhalings problemen en nu een longontsteking, precies zoals bij de metrexaat, dat[lees meer...] was de rede dat ik met methotrexaat gestopt ben , en nu stop ik dus ook met Leflunomide.De maat is vol ! Wat nu, maar als de bijwerkingen zo ernstig zijn kun je niet anders.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5107)
Anticonceptie - overig (3740)
Cholesterol (2888)
Depressie - antidepressiva overig (2712)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2331)
Pijn - morfine-achtigen (2189)
ADHD - psychostimulantia (2060)
Pijn (1980)
Verslavingsziekten (1934)
Bloeddruk - betablokkers (1672)
Maagzuur - protonpompremmers (1560)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1513)
Anticonceptie - eenfase (1385)
Angststoornissen (1207)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1149)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1126)
Depressie - antidepressiva TCA (1039)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (955)