categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

13-01-2020

Arava (leflunomide)
Artritis psoriatica

Het medicijn slaat na enkele maanden goed aan, resultaat goed! Helaas na een voetoperatie , geneest de wond niet, pas na 2 maanden.Van huisarts tot orthopeed niemand wist hoe het kwam.Na maanden kom ik ter controle bij de reumatoloog, hij had het antwoord.Komt door de Leflunomide. Heb vaak ademhalings problemen en nu een longontsteking, precies zoals bij de metrexaat, dat[lees meer...] was de rede dat ik met methotrexaat gestopt ben , en nu stop ik dus ook met Leflunomide.De maat is vol ! Wat nu, maar als de bijwerkingen zo ernstig zijn kun je niet anders.
29-12-2019

Colitis ulcerosa

Diverse middelen al geprobeerd, oa.asacol prednison, salofalk, cortiment, waarbij dit laatste het beste resultaat had, mijn internist is geen voorstander is van langdurig gebruik van corticosteroïden. Binnenkort weer een nieuw consult mogelijk met weer nieuwe medicijnen
08-12-2019

08-12-2019

Colitis ulcerosa

ik had hiervoor aza en zware bijwerkingen ,hele heftige gewrichtspijnen ,koorts,rillingen,spierpijn,huiduitslag,kon bijna niet meer lopen.ik was ermee gestopt en alle problemen waren binnen 5 dagen weg.aza is zeer zwaar vergif voor mij
02-12-2019

CellCept (mycofenolaatmofetil)

Gewn effect slikte 2x daags 500 mg
29-11-2019

Imuran (azathioprine)

Ik heb jarenlang oogonstekingen gehad. Na veel onderzoek blijkt het om een auto immuunziekte te gaan. Eerst geprobeerd het lokaal te bestrijden maar nu sinds februari aan de azathioprine imuran. Werkte eigenlijk binnen een paar maanden. En na 9 maanden waren al mijn bloedwaarden binnen de norm. Heb nu zelden een ontstoken oog en als het wel ontsteekt is het veel sneller we[lees meer...]g. Heb eigenlijk geen last van bijwerkingen. Ik moet wel elke 3 maanden bloedprikken om alle waarden en orgaanfuncties te controleren.
29-11-2019

Colitis ulcerosa

In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.
25-11-2019

Artritis psoriatica

Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.
25-11-2019

Neoral (ciclosporine)

constitutioneel eczeem, tijdens het gebruik, zijn er alleen maar voordelen. Na een 2 jaar moest ik stoppen ivm verminderde nierfunctie. Niets aan de hand verder werd mij verteld. Op dat moment had ik ook nergens last van. Toch voelde ik mij na een jaar ofzo, niet fit. Anders, ondanks dat ik goed sport en verantwoord eet. Na 2 jaar dokteren met kwaaltjes als af en aan tijd[lees meer...]elijk slecht zicht, hoofdpijn, lage rugpijn/ bekken, nekpijn, rare sensatie ruggenwervel. Nu 2 jaar later is het duidelijk, ik heb uitgezaaide borstkanker. Mijn advies is stop zo snel mogelijk met het gebruik van Neoral. Mijn ervaring is dat dit bij mij de grondlegger van de kanker is geweest. Iemand met jeuk, mag dit nooit aangeboden krijgen! Probeer iets aan je eetpatroon te doen, zoals geen suikers, minimaliseer vlees, liefst alleen kip en vis. Eet ruim groente en fruit. Zeker geen varkensvlees en maximaal 1 keer per week rundvlees. Beter rijst dan aardappelen. Vervang ontbijt boterham door yoghurt en meusli. Dagelijks als tussendoortje notenmix zoals amandelnoten,pecan,cranberries.. Smeer consequent de zalven die voorgeschreven zijn, coolpack op de plekken die jeuken, na een kwartier is de jeuk weg. Bezuinig niet op de vette gazen om wonden sneller te genezen. Tegenwoordig zijn de pleisters speciaal met extra genezende werkjng, super! Gebruik zo min mogelijk zeep, met alleen water je handen afspoelen is minder hardnekkig.
23-11-2019

Imuran (azathioprine)

Ik heb pyoderma gangrenosum . De wonden gezien goed. Maar de bijwerkingen zijn verschrikkelijk!
18-10-2019

Artritis psoriatica

Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten
14-10-2019

Ciclosporine (ciclosporine)
Netelroos

Chronische netelroos sinsd 2011. Antihistamine geen effect. Uiteindelijk Neoral. Geen andere opties meer. Werking matig, maar beter iets dan niets. Gebruikt tijdens zwangerschap (langzaam afbouwen) en na 4 maanden zwanger was medicatie niet meer nodig. De netelroos was weg! Enkele weken na bevalling (april 2016) weer netelroos, uiteindelijk weer elke dag. Na 6 maanden door[lees meer...]verwezen naar VU Medisch Centrum. Kreeg na onderzoeken groen licht voor Xolair injecties. En dat helpt super!!
11-10-2019

Systemische sclerose

Sinds ik die tabletten innam had ik een hele lage bloeddruk, bovendruk onder 9, ik kreeg veel last van draainissen, en voelde me algemeen niet goed.
11-10-2019

Metoject (methotrexaat)
Systemische sclerose

Sinds begin september spuit ik subcutaa deze medicatie in. De eerste twee weken ging het goed. Nu al drie weken misselijk, diarree, en overgeven. Ik voel me op geen enkel moment van de dag nog goed.
08-10-2019

Colitis ulcerosa

Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.
03-10-2019

Remicade (infliximab)
Colitis ulcerosa

Inmiddels al 3.5 jaar remicade voor Colitis. Na de eerste paar infusen veel hoofdpijnklachten en algehele malaise. Daarna hydrocortisol erbij gekregen, sindsdien gaat het beter. Ook gebruikt tijdens zwangerschap tot 32 weken. Om de 6 weken een infuus, aantal dagen van te voren vaak al vermoeid. Bijwerkingen zijn verder bij een ontsteking of ziekte dat ik altijd een AB [lees meer...]kuur nodig heb om er weer bovenop te komen. Tandheelkundige ingrepen betekenen bij mij ook altijd ontsteking en AB kuur.
27-09-2019

Crohn

Hoewel ik regelmatig vergeet een tablet in te nemen, zijn de ontstekingswaarden heel erg gedaald door dit middel. Ik neem hierbij iedere ochtend een beker Kefir en denk zelf dat mij dit ook goed doet. Ben ook van plan om aan mijn darm specialist voor te stellen het een tijdje zonder medicijn maar met Kefir te proberen. Ik heb geen kale plekken maar de haaruitval is wel e[lees meer...]en erg vervelende bijwerking.
15-09-2019

Eczeem

Na 2 dagen ben ik gestopt met 2xdaags 150 mg. De dosis verlaagd naar 100mg maar de bijwerkingen bleven. Dus na nog eens 2 dagen helemaal gestopt. Exceem is wel na 3 jaar helemaal weg. Heb nog wel moeite met mijn ademhaling. Over2 werken terug naar de dermatoloog. Mocht het weer terugkomen krijg ik hoogstwaarschijnlijk andere medicijnen.
14-09-2019

Arava (leflunomide)
Arthritis

Ik merkte in week 4 al minder stijfheid, en goede verbetering van pijnlijke gewrichten, helaas kreeg ik hierna een grote terugval in mijn immuunsysteem met blaasontstekingen en een zeer pijnlijke keel met grote aften , pijnlijk oor en opgezette klieren in nek en een hele pijnlijke tong waardoor ik moest stoppen,. Nu 2 weken na het stoppen heb ik nog steeds slikproblemen[lees meer...] en is mijn tong nog gevoelig. Dit medicijn werkt nog heel lang door, ook mijn haar valt nog flink uit, Je kan een wash out doen met norrit om het middel te verwijderd uit je systeem ,ik overweeg dat nu, Achteraf hoorde ik dat je dit middel beter niet in de avond kan nemen om slaapproblemen te voorkomen.
08-09-2019

Ciclosporine (ciclosporine)
Psoriasis

Sinds mei heb ik psoriasis. Het begon met een paar pijnlijke bobbeltjes. Naar de huisarts gegaan en vervolgens crème/zalf gekregen voor ‘eczeem’. sindsdien ging het alleen maar slechter en ben ik doorverwezen naar de dermatoloog, die constateerde psoriasis. Eerst allerlei antibiotica kuren voorgeschreven gekregen, maar niets hielp. Totdat ik Dermovate in combinatie met pr[lees meer...]ednison meekreeg. Dit begon te helpen en de huid werd weer wat rustiger. Maar zodra de prednison kuur was afgelopen kwam het weer terug. Sinds 3 weken zit aan ciclosporine, 200mg per dag. Maar tot op heden geen verbetering mogen merken. De opgezwollen rode pijnlijke plekken soms gevuld met pus zitten op mijn buik gedeelte en op het gelaat (snor en baard)
31-08-2019

Artritis psoriatica

Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.
29-08-2019

Psoriasis

Ik ben eind januari met de MTX begonnen. Gestart met 15 mg oftewel 2 tabletten 's ochtends, 2 's avonds en de volgende dag 2. Na 2 weken zag ik al verschil. Gelukkig maar anders was ik door de bijwerkingen gelijk gestopt. Het is even doorpakken minimaal 3 maand volhouden, de bijwerkingen hebben bij mij ongeveer 2-2,5 maand geduurd. Na 2 maand heb ik de inname veranderd naa[lees meer...]r 1x 6 tabletten. Hierbij voelde ik mij beter en minder last van bijwerkingen. Ben nu al een tijdje bezig (januari) en heb gisteren mijn bloedtesten besproken alles zag er goed uit en mag nu van 6 naar 4 tabletten (10mg). Je moet echt even doorbijten de eerste paar weken, ik zag gelijk verschil en voelde mij daar goed bij. Ik heb nu geen zichtbare vlekken en schilfers meer. Kan wel zien waar het ooit zat maar ik ben zeer blij met het resultaat, voel me weer zelfverzekerd vooral met dit warme weer. Korte broek en een shirt had ik eerst niet kunnen bedenken.
28-08-2019

Psoriasis

Sinds oktober vorig jaar heb ik psoriasis gutata over heel m'n lichaam. Lichttherapie, cortisone zalf en alternatieve oplossingen (acupunctuur, homeopathie,...) geprobeerd, maar het bleef steeds terugkomen. Nu sinds mei neem ik Neoral (in juni - juli even moeten stoppen vanwege een andere medische ingreep, waarbij onstekingsgevaar was). Eind mei was het al veel beter (maar[lees meer...] zeker niet helemaal weg), tijdens de 2 maanden-stop kwam het heel fel terug, waarschijnlijk mede dankzij de stress van de medische ingreep. Nu sinds eind juli weer opgestart en opnieuw veel minder last van de psoriasis. Ik heb nog (ontstoken) vlekken op m'n benen en kleinere op armen en buik, maar ze schilferen en jeuken al niet meer. En op m'n gezicht, hoofdhuid en oren,... is het helemaal verdwenen. Ik merk nog altijd dat zonlicht het beste helpt van al; de combinatie van Neoral met zon en af en toe cortisone zalf werkt voorlopig het best. Amper bijwerkingen ervaren, behalve soms het gevoel dat m'n hart sneller klopt en ik het warmer heb dan normaal; Alleen sinds een week nu toch last van m'n maag en darmen gekregen (nooit eerder gehad). Morgen nieuw bezoekje bij de dermatoloog. Misschien wordt het een switch naar Methotrexaat. Als dat dan niet werkt hoop ik snel op biologicals te worden gezet, die zouden veel minder bijwerkingen hebben.
27-08-2019

Enbrel (etanercept)

Ik heb de ziekte van bechterew kreeg het voorgeschreven voor m,n ochtend stijfheid En ben er 100 procent van opgeknapt betreft de stijfheid , maar wel nog oogontsteking en vooral m,n nek daar heb ik nog wel last van
24-08-2019

Enbrel (etanercept)

ik ben een vrouw van 65 jaar en al 40 jaar de bechterew ,ik gebruik al 20 jaar enbrel , de stijfheid nam al gauw af , de moeheid duurde wel een jaar of 5 dat dat minder werd , regenboogvliesontsteking nog wel een keer per jaar , en pij gaat ook goed , omdat alles stabiel is wil ik proberen om 1 keer in de 14 dagen te gaan spuiten, ben benieuwd wie heeft er ook ervar[lees meer...]ing mee
18-08-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Van Humira overgezet naar Benepali. Na 3 maanden flinke bijwerkingen. Verhoogde oogdruk, vreemde waarneming alsof vissenkom kijkt, nierfunctiestoornissen en duizeligheid. Daarnaast door verhoogde oogdruk bleke oogzenuw. Het is een biosimular zoals blijkt, dus niet de echte werkzame stof zoal vanuit origine gemaakt bij de originele fabrikant. Ben nu driekwart jaar later [lees meer...]redelijk aan het herstellen van de enorme bijwerkingen. Het gaat stap voor stap maar ben niet meer zoals voorheen, met name gezichtsveld en waarneming beleving is anders.
01-08-2019

Otezla (apremilast)
Psoriasis

Ik heb tweemaal een lichtbehandeling gehad. Na de eerste keer was de psoriasis geheel weg, maar kwam het binnen een halfjaar weer terug. De tweede keer zag ik zeker verbetering, maar ging het niet helemaal weg. Vervolgens heb ik een halfjaar fumaarzuur geslikt, wat weinig effect gaf. Ik gebruik nu 6 weken otezla en merk al dat de plekken vlakker worden en op sommige plaats[lees meer...]en zelfs langzamerhand verdwijnen, en ook dat er geen nieuwe plekken meer bij komen. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen, dus ik ben tot nu toe erg tevreden over dit medicijn.
31-07-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Buiten de haarzakjes die ontsteken en de immuniteit die wat zwakker is ben ik eigenlijk wel tevreden over dit medicijn. Mijn beweeglijkheid is er enorm op vooruit gegaan alsook die indringende pijn aan de gewrichten is zogoed als weg. Ben nu 38 jaar en sinds enkele jaren neem ik dit medicijn. Sinds mijn 13 jaar (toen is de ziekte vastgesteld) tot mijn 31 jaar kan ik mij g[lees meer...]een enkele dag herinneren waar ik geen pijn heb gevoeld. Eén minpuntje is dat we niet weten wat dit medicijn doet met ons lichaam bij gebruik over zeer lange periode. (Spreek dan wel over 20-30 jaar of meer) Op dit moment kan ik dit iedereen aanraden die last heeft met ontstekingen aan de gewrichten. Veel succes. Grtjs B.
29-07-2019

Colitis ulcerosa

Ik ben sinds 4 maanden overgestapt van Remicade naar Thiosix. Heb sinds die tijd diverse klachten zoals ontstekingen van ogen, huis en tandvlees. Ook sterke haaruitval. Herken mezelf niet betreft reactie, snel geirriteerd, depressieve klachten.
22-07-2019

Artritis psoriatica

Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4918)
Anticonceptie - overig (3600)
Cholesterol (2822)
Depressie - antidepressiva overig (2623)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2243)
Pijn - morfine-achtigen (2130)
ADHD - psychostimulantia (1938)
Pijn (1920)
Verslavingsziekten (1847)
Bloeddruk - betablokkers (1611)
Maagzuur - protonpompremmers (1522)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1462)
Anticonceptie - eenfase (1338)
Angststoornissen (1148)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1095)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1075)
Depressie - antidepressiva TCA (1014)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (929)