categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

18-08-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Van Humira overgezet naar Benepali. Na 3 maanden flinke bijwerkingen. Verhoogde oogdruk, vreemde waarneming alsof vissenkom kijkt, nierfunctiestoornissen en duizeligheid. Daarnaast door verhoogde oogdruk bleke oogzenuw. Het is een biosimular zoals blijkt, dus niet de echte werkzame stof zoal vanuit origine gemaakt bij de originele fabrikant. Ben nu driekwart jaar later [lees meer...]redelijk aan het herstellen van de enorme bijwerkingen. Het gaat stap voor stap maar ben niet meer zoals voorheen, met name gezichtsveld en waarneming beleving is anders.
01-08-2019

Otezla (apremilast)
Psoriasis

Ik heb tweemaal een lichtbehandeling gehad. Na de eerste keer was de psoriasis geheel weg, maar kwam het binnen een halfjaar weer terug. De tweede keer zag ik zeker verbetering, maar ging het niet helemaal weg. Vervolgens heb ik een halfjaar fumaarzuur geslikt, wat weinig effect gaf. Ik gebruik nu 6 weken otezla en merk al dat de plekken vlakker worden en op sommige plaats[lees meer...]en zelfs langzamerhand verdwijnen, en ook dat er geen nieuwe plekken meer bij komen. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen, dus ik ben tot nu toe erg tevreden over dit medicijn.
31-07-2019

Benepali (Etanercept)
Ziekte van Bechterew

Buiten de haarzakjes die ontsteken en de immuniteit die wat zwakker is ben ik eigenlijk wel tevreden over dit medicijn. Mijn beweeglijkheid is er enorm op vooruit gegaan alsook die indringende pijn aan de gewrichten is zogoed als weg. Ben nu 38 jaar en sinds enkele jaren neem ik dit medicijn. Sinds mijn 13 jaar (toen is de ziekte vastgesteld) tot mijn 31 jaar kan ik mij g[lees meer...]een enkele dag herinneren waar ik geen pijn heb gevoeld. Eén minpuntje is dat we niet weten wat dit medicijn doet met ons lichaam bij gebruik over zeer lange periode. (Spreek dan wel over 20-30 jaar of meer) Op dit moment kan ik dit iedereen aanraden die last heeft met ontstekingen aan de gewrichten. Veel succes. Grtjs B.
29-07-2019

Colitis ulcerosa

Ik ben sinds 4 maanden overgestapt van Remicade naar Thiosix. Heb sinds die tijd diverse klachten zoals ontstekingen van ogen, huis en tandvlees. Ook sterke haaruitval. Herken mezelf niet betreft reactie, snel geirriteerd, depressieve klachten.
22-07-2019

Enbrel (etanercept)
Artritis psoriatica

Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.
20-07-2019

Tysabri (natalizumab)
MS (multiple sclerose)

door tysabri nu jc virus positief dus moet op zoek naar ander medicijn
20-07-2019

Tysabri (natalizumab)
MS (multiple sclerose)

gebruik tysabri al vele jaren maar nu is er het jc virus ontdekt en zal waarschijnlijk in de nabije toekomst mt tysabri moeten stoppen e iets anders moeten nemen. neuroloog denkt aan tecfidera maar daardoor gaat immuunsysteem minder worden met alle risico's van dien jc komt doordat immuun syst minder is geworden jc virus kan PML veroorzaken ik las dat iemend zijn [lees meer...]immuun systeem up to ate heeft gebracht. Mjn vraag hoe dan???
18-07-2019

Eczeem

Al jaren hormoonzalven gebruikt, en was semi-beheersbaar. Na weer een ernstige periode met eczeem aanvallen waar ik niet meer door kon slapen van de jeuk en normaal kon functioneren, toch naar de ciclosporine overgestapt. In het begin last van hoofdpijn, misselijk, moeheid. Nu na 4 weken en een verlaging in de dosis, zijn de bijwerkingen dusdanig afgenomen dat er goed me[lees meer...]e te leven is. Beetje moe af en toe en misselijkheid als ik de pil zonder eten inneem. De jeuk is bijna helemaal weg, mijn huid is helemaal gaaf en voelt super aan. Dus al met al werkt het erg goed.
13-07-2019

Artritis psoriatica

Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .
09-07-2019

Enbrel (etanercept)
Artritis psoriatica

Sinds drie maanden 1x per week Embrel 50 Mg middels myclic pen. Controle bij Reumatoloog daar bleek de ontstekings waarde van 43 naar 0, dit is voor mij ongelooflijk, het HB ging van 6.5 naar 7,7, voor een man moet dat 8.3!zijn dus ik hoop dat dit gaat lukken. De psoriasis plekken zijn in zijn geheel verdwenen. Ik heb wel meer last van Galbulten!
07-07-2019

Metoject (methotrexaat)
Reuma

veel diarree en een schrijnende anus
06-07-2019

Ciclosporine (ciclosporine)

Ciclosporine samen met Cellcept gaan gebruiken als mogelijke vervanger voor Prednisolone (ter behandeling van autoimmuunziekte POHS en AZOOR, vallende in de Uveitis categorie). Mag inmiddels overstappen naar Humira maar behoud in de tussentijd nog de Ciclosporine en Prednisolone tot Humira is ingewerkt. Effectiviteit kan ik niks over zeggen aangezien de Prednisolone alles[lees meer...] opvangt. Sinds de start met Ciclosporine met name last van licht bevende, droge en tintelende handen en voeten. Gaat met vlagen en is prima te doen. Haargroei in het gezicht iets meer, maar is goed bij te houden (omdat ik blond ben ook niet goed zichtbaar voor anderen).
26-06-2019

Colitis ulcerosa

19-06-2019

Arava (leflunomide)

17-06-2019

Psoriasis

Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.
14-06-2019

Thiosix (tioguanine)

Sinds vorig jaar aan de thiosix nadat ik naast Colitus ulcerosa ook chron kreeg . Eerst aan de tioguanine maar die werkte niet goed. Overstap op thiosix . Medicijn werkt goed , weinig klachten . Alleen is sinds vorig jaar wel mijn bloedsuiker (diabetis2 ) en mijn cholesterol omhoog gegaan. Staat niet vermeld op de bijsluiter maar zijn er meer mensen die dit zelfde proble[lees meer...]em hebben .
12-06-2019

03-06-2019

Mabthera (rituximab)
Reuma

Sinds 17 jaar ernstige reumatoïde artritis en al van alles geprobeerd tot nu toe werkte Julia erg goed ( voor 2 jaar daarna hielp het niet meer.) Nu gebruik ik sinds 2 jaar Mabthera en die ging pas werken na de 3e infuus. De eerste twee deden helemaal niks en leefde ik op prednison. Ben blij dat dit nu wel werkt.
02-06-2019

Azathioprine (azathioprine)
Sarcoïdose

Ik gebruik het nu al 2 jaar voor Sarcoidose in ogen en longen. Hiervoor gebruikte ik metothrexaat etc. Maar dat hielp niet echt. Dit Azathioprine gebruikte ik eerst in combinatie met een hoge dosering dexamethason en nog wat andere medicijnen. Ik gebruikte een hele lange tijd (maar dan een jaar) 150 mg per dag. Vorige week is dat afgebouwd door 100 mg per dag. En nu gebr[lees meer...]uik ik enkel azathioprine zonder andere medicijnen. Ik neem het altijd in de ochtend direct na de maaltijd. Ik ervaar nooit bijwerkingen. Ik let er wel altijd op dat ik me met een hoge zonnebrand factor in smeer en de zon zoveel mogelijk probeer te vermijden i.v.m. huidkanker. Alhoewel ik soms wel gewoon op vakantie een paar uurtjes zon met een zwemshirt met uv factor 50 en ingesmeerd met de hoogste factor onder een parasol. Tot nu toe nog nergens laat van gehad.
27-05-2019

Neoral (ciclosporine)

Ik gebruikte dit naast prednison om mijn oogziekte tegen te gaan. Helaas was het niet effectief genoeg zonder de prednison en omdat ik al zon last had van bijwerkingen kon de dosis ook niet verdubbeld worden. Vooral tintelingen op de hoofdhuid was een vreemd verschijnsel die niet direct verklaard kon worden. Het was direct weg na stoppen met ciclosporine

Psoriasis

Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.

Ledertrexate (methotrexaat)

Prograft (tacrolimus)

12 jaar geleden dubbele longtransplantatie. Meteen na inname Progaft beven. Na 3 jaar naar neuroloog, diagnose: beginnende ziekte van Parkinson. Verloop van de ziekte atypisch: vooral beven weinig last van andere Parkinsonverschijnselen. Hevige hinder van Levodopa, daarom inmiddels DBS gehad. Inmiddels ontdekt dat medicijnen ook Parkinson kunnen veroorzaken. Op zoek naar[lees meer...] iets anders?
30-04-2019

Gilenya (fingolimod)

19-04-2019

Reuma in handen
18-04-2019

Eczeem

Mijn zoon van 12 sikt sinds 3 april 2019 de ciclosporine. Na 12 jaar verdween de eczeem als sneeuw voor de zon. Wat een verademing voor hem, hij zak me; “mam, het voelt of mijn lijf bevrijd is”! We merken dat sinds 2 dagen zijn gezicht weer erg droog wordt! Hopelijk door de spanning van een eind toets van groep 8. Morgen bloedcontroles en dan maar hopen dat het snel nog [lees meer...]beter gaat en zijn nieren prettig mee werken.
16-04-2019

Artritis psoriatica

Beste respondent van 11-04-2019. U kunt contact via deze site nemen. (privé gegevens zijn niet online )
03-04-2019

Reuma

In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.
28-03-2019

Neoral (ciclosporine)
Eczeem

Werkt effectief maar na zoveel jaren gebruik kon ik hiermee niet meer verder. Ik nam daarbij nog bloeddruk verlagende medicatie waardoor ik enstige gebitsproblemen kreeg.
19-03-2019

Artritis psoriatica

Mijn huid is nu een stuk rustiger en smeer een enkele keer nog met corticosteroïden crèmes. Ik ben begonnen met lichttherapie en zalven, maar dat hielp maar kort en klachten kwamen terug. Met de jaren verergerde de psoriasis, tot het stadium bereikt werd dat ik onder de schilferende en jeukende rode plekken zat over mijn gehele lichaam. Mijn handen en gezicht begonnen[lees meer...] ook. Dit was voor mij het omslagpunt en ben aan de MTX gegaan. Ik ben van plan ( ook na overleg met specialist ) om nog even door te gaan met deze dosis en te kijken of de bijwerkingen wellicht wat minder worden doordat het lichaam zich instelt op het medicijn.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4743)
Anticonceptie - overig (3492)
Cholesterol (2742)
Depressie - antidepressiva overig (2550)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2174)
Pijn - morfine-achtigen (2078)
Pijn (1881)
Verslavingsziekten (1786)
ADHD - psychostimulantia (1764)
Bloeddruk - betablokkers (1571)
Maagzuur - protonpompremmers (1490)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1425)
Anticonceptie - eenfase (1299)
Angststoornissen (1094)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1050)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1045)
Depressie - antidepressiva TCA (978)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (912)