categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

Leflunomide

22-01-2023 | Man | 62
leflunomide
Reumatoïde artritis
Jarenlang Methotrexaat gebruikt , maar door bijwerkingen en te lage dosering Leflumomide gekregen. Al snel werd mijn bloeddruk hoger dan normaal en kreeg ik soms last van druk op mijn borst. Als ik even gebukt zat en weer opstond leek het of ik van m’n stokje afviel. Ben meteen gestopt met dit medicijn, waarna de klachten weer snel verdwenen.

20-01-2023 | Man | 76
Non-Hodgkin lymfoom
Na toedienen via infuus duurde het misschien 20 seconden tot de aanval startte. Ik heb nog op de knop gedrukt, meer weet ik niet. Toen ik weer op de wereld was keek ik in de lieve ogen van een verpleegkundige. Zij heeft mij gered. Na weer op gang gebracht zag ik dat er 15 personen op mijn kamer stonden. Waaronder een paar cardiologen

CellCept

17-01-2023 | Vrouw | 57
mycofenolaatmofetil
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Leverontsteking nav immunotherapie

Advagraf

31-12-2022 | Vrouw | 40
tacrolimus
Chronische nierziekte
Na een paar weken slikken werd de ernst vd bijwerkingen duidelijk: ernstige krampen in de vingers, zo erg dat ik niet meer kon koken of dingen kon vasthouden. Bevingen in de armen, spierzwakte. Dat is bij het afbouwen naar 2,5 minder geworden. Na 5 maanden ben ik nu 1 maand volledig vrij van Advagraf, maar nog steeds hondsmoe.

23-12-2022 | Vrouw | 28
Ziekte van Crohn
Eerst maanden lang prednison gehad met veel bijwerkingen, vervolgens gestart met Puri-nethol dit leek allemaal goed te gaan tot ik na een paar maanden alleen maar vermoeider werd, kon amper lopen van de spierpijn, en gewrichtspijn, zag overal als een berg tegenop. ik had spijt dat ik ooit met mijn klachten naar de dokter was gegaan aangezien ik me beroerder voelde van de b[lees meer...]ijwerkingen van alle medicijnen dan van de ziekte, uiteindelijk na weken door tobben bloedspiegel laten prikken, spiegel was veelste hoog vandaar de bijwerkingen. Geswitcht naar thiosix ik gebruik dit nu een paar maanden ik heb geen bijwerkingen voel me minder moe, weinig last van mijn darmen en bloedwaardes zien er beter uit, en minder haaruitval dan van de puri-nethol nu hopen dat het zo blijft.

15-12-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
ben geboren met jeugdreuma nu reeds paar maanden benepali goed verbetert maar last van bronschitis

Leflunomide

09-12-2022 | Vrouw | 53
leflunomide
Reumatoïde artritis
Na Methotrexaat heb ik deze Leflunomide gekregen. We hebben ongeveer een jaar geprobeerd. Heel fijn dat er geen bijwerkingen zijn na mij altijd misselijk zijn hiervoor. Jammer dat het na bijna een jaar proberen niet echt werkt. De reuma komt er steeds doorheen. Uiteindelijk dus niet tevreden, want het doet bij mij niks.

09-12-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Methotrexaat heb ik 2 jaar gebruikt, eerst spuiten en toen de misselijkheid te veel werd nog pillen geprobeerd. Bij mij werkt dit medicijn uitstekend. Nergens meer last van! Daarom zolang blijven lopen met constant misselijk zijn. Dat is op den duur niet meer te doen. Ik lustte bijna niks meer en was op den duur de hele week van slag. Daarom overgestapt naar ander middel.

Xeljanz

03-12-2022 | Man | 71
tofacitinib
Reumatoïde artritis
Heeft mij goed geholpen ,maar heeft volgens nieuwe gegevens ernstige bijwerkingen .

08-11-2022 | Vrouw | 23
Ziekte van Crohn
In Augustus 2022 begonnen met thiosix 20 mg te nemen voor mijn crohns, na 3 maanden (dus nu Oktober) gebleken dat het medicijn mij niet geholpen heeft, jammer genoeg ook met veel bijwerkingen waaronder veel maagpijn, misselijkheid en wondjes in de mond. Bloedverlies in de darmen is iets rustiger na thiosix maar niet weg.

07-11-2022 | Vrouw | 68
Reumatoïde artritis
Ik gebruik al 20 jaar Enbrel. Ben begonnen met 2 keer per week een injectie samen met gebruik Methotrexaat(10 mg per week) Het gebruiksgemak met de huidige injectiepen is vele malen gebruiksvriendelijk dan in het begin van gebruik Enbrel door mij. Sinds enige tijd gebruik ik nu Enbrel 1 keer in de 3 weken. We wachten nog even af hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

Ledertrexate

04-11-2022 | Vrouw | 38
Reumatoïde artritis
Het begon heel positief..Moest stapsgewijs van 15mg naar 25 mg toe. Helaas ging het op de 2e week met 20 mg finaal mis. Ik ben vreselijk ziek geworden en dacht eerlijk gezegd vergiftigd te zijn. Ik heb last van gruwelijke hoofdpijn, verwardheid, vermoeidheid, duizeligheid en algehele malaise. Dit ging zelfs met afbouwen niet volledig weg. Bleef na de inname last houden van[lees meer...] een verschrikkelijke hoofdpijn. Heel jammer, want het leek een wondermiddel te zijn ivm de pijnklachten. Super effectief, helaas bij mij te heftige bijwerkingen.

29-10-2022 | Vrouw | 55
Sarcoïdose
Ik kreeg de dyachnose in 2012 na jaren koorts oorklachten loopneus ... Daarna een half jaartje prednison dan zou t wel over zijn aldus de longarts Daarvan werdt t alleen maar erger longen vol granulomen Toen mtx tablet musselijk katziek paar dagen saarna i jectie maakte even verschil nu in 2022 ben ik 4 dagen beroerd maar afbouwen verergerd de sarco weer dus ik zal e[lees meer...]rmee moeten leven Ik zie er elke week tegen op

11-10-2022 | Man | 64

Tremfya

07-10-2022 | Vrouw | 67
guselkumab
Psoriasis
hardnekkige psoriasis op achterkant hoofdhuid; na 2 doseringen waren alle plekken verdwenen. Na ruim een jaar gebruik gaan afbouwen naar 1x in de 3 maanden en later 1x in de 4 maanden. Nu , na twee en een half jaar ga ik er mee stoppen en hoop dat het goed blijft gaan.

04-10-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
Update: nu 3/4 jaar verder en alles is onder controle. De combinatie van MTx met prednison slaat echt enorm aan. Amper/geen last meer van de RA als ik maar hou aan RRR. Rust reinheid regelmaat. Ontwijk stress en ongezond eten, veel sporten etc

01-10-2022 | Vrouw | 50
Artritis psoriatica
Ben een vrouw van 50. Gebruik al 15 jaar Enbrel. Eerst in combinatie met MTX daarna alleen Enbrel. Eerst 50 mg nu soms maar 25. In de week na inspuiten hoest ik zowat tot de volgende spuit. Wil graag om de week gaan spuiten en lees dan ook graag de ervaringen van mensen die gestopt zijn of verminderd.

29-09-2022 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Drie jaren geleden kreeg ik geelzucht en extreme haaruitval door een combinatie van azathioprine en Pfeiffer. Ik ben toen uit nood overgestapt op Thiosix. Ik gebruik het nu dus 3 jaren en heb weinig tot geen bijwerkingen ervaren. Ik ben soms moe, maar mijn Crohn is al nagenoeg 3 jaren helemaal stabiel. 4 keer per jaar bloedprikken en af en toe een calprotectine test, alle [lees meer...]uitslagen altijd perfect. Ik merk wel een sterke vermindering in libido sinds het gebruik van Thiosix, maar dat kan me ook gestolen worden vergeleken bij hoe goed ik mij voel door dit medicijn.

26-09-2022 | Vrouw | 44
azathioprine
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Na een jaar gebruik van Azathioprine stop ik nu met het gebruik ervan. Mijn trombo's en leuko's zijn te laag en mijn lever vindt het ook niet prettig meer. Ik stap in overleg met de immunoloog over op Cellcept. Hopelijk doet dit de SLE activiteit afnemen.

23-09-2022 | Vrouw | 34
Artritis psoriatica
Ik heb dit medicijn 8 jaar gebruikt waarvan de eerste 5 zonder problemen. Ik ben ook nog altijd te vrede met de goede werking echter wel moeten stoppen. Afgelopen 3 jaar oplopende darm klachten met als gevolg ziekenhuis opname ernstige darminfectie veroorzaakt door mtx. 5 dagen ziekenhuis, direct gestopt en nu 8 maanden verder zijn al mijn darm problemen verdwenen als snee[lees meer...]uw voor de zon

Benepali

20-09-2022 | Vrouw | 40
Etanercept
Artritis
mijn dochter heeft benepali al 6 maand nog steeds onstekingen is dit normaal dat het nog niet werkt.

Darzalex

06-09-2022 | Vrouw | 61
daratumumab
Multipel myeloom
Onderhouds therapie na stamcel transplantatie bij multiple myeloom

CellCept

01-09-2022 | Vrouw | 55
mycofenolaatmofetil
Orgaantransplantatie

21-08-2022 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Weet eerlijk gezegd niet hoe mijn pijn aan voeten en met name linkerhand/pols zou zijn geweest als ik dit middel niet had gebruikt. Heb nog steeds veel pijn en gezwollen ontstoken linkerhand. Probeer positief te blijven al valt dat bij mij momenteel niet altijd mee.

20-08-2022 | Vrouw | 23

18-08-2022 | Man | 28

12-08-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Ik was 30 toen diagnose RA werd gesteld. Heb een aantal jaren zoektocht gehad naar juiste instelling medicatie sulfasalazine. Dit was niet voldoende, kreeg er mtx tabletten bij , eerst de hoogste dosering, dit gaf op enig moment leverproblemen. ook in combinatie met foliumzuur 1x pw 10mg. Gebruik nu al zo'n 23 jaar mtx tabletten, zit momenteel op 4x 2,5 mg ! Hoera ! Heb o[lees meer...]ok nog een paar jaar Enbrel injecties erbij gehad maar ook dit weten af te bouwen. Ik vond de injecties pijnlijk maar het remde wel de ontstekingen. Door de afbouw van mtx heb ik nu wel meloxicam erbij gekregen , voorheen nam ik die alleen zonodig in. Al met al heeft mtx wel een gunstig effect op mijn reuma gehad. Was hier in het begin erg huiverig voor. Ik nam de misselijkheid en vermoeidheid maar voor lief. maar ben blij dat ik toch doorgezet heb.

Remicade

30-07-2022 | Man | 50
infliximab
Ziekte van Crohn
Reeds 14 jaar kreeg mijn man (nu 50) remicade, 2 maandelijks. 5 jaar geleden begon hij neurologische verschijnselen te vertonen, zijnde naast dingen grijpen, broek plassen, moeilijk stappen, moeilijker praten. Na een MRI hersenen bleek dat er letsels op de hersenstam zijn tgv de remicade. Mits medicatie is mijn man nu grotendeels gerecupereerd, alhoewel hij nog steeds de g[lees meer...]evolgen er van draagt en zal blijven dragen, levenslang. Wij hebben de behandelende gastro-enteroloog op de hoogte gebracht van de neurologische klachten, doch heeft die nog een dosis remicade toegediend, met alle gevolgen vandien.

Tremfya

26-07-2022 | Man | 45
guselkumab
Psoriasis
Na vele andere medicatie te hebben gebruikt (met matig effect en veel bijwerkingen) nu 3 maanden aan dit medicijn. Fantastisch! Al binnen 3 weken was mijn huid aanzienlijk verbeterd en na 5 a 6 weken waren alle plekken verdwenen. Alleen nog een lichte roze verkleuring van de huid was te zien. Geen bijwerkingen, slechts 1 x per twee maanden een piepkleine injectie zett[lees meer...]en. Onbegrijpelijk dat ik hiervoor jaren met klachten en medicatie heb moeten aanmodderen. Serieuze verbetering van mijn kwaliteit van leven, ik kan dit wondermiddel absoluut aanbevelen.

Remicade

21-07-2022 | Vrouw | 47
infliximab
Ziekte van Crohn
In het verleden heb ik Remicade gehad voor Crohn wat toen altijd goed ging. Na jaren dat Crohn rustig was geen medicatie gebruikt. Totdat ik weer klachten kreeg en ik Infliximab per infuus heb gekregen. 10 dagen later kreeg ik heftige spier en gewrichtspijnen in schouders wat uitstraalde naar mijn armen en handen. Waardoor ik mijn armen nauwelijks nog kon bewegen. Had hoge[lees meer...] koorts, hoofdpijn, oorsuizen en flauwtes. Later begonnen ook mijn heupen, knieeen en de spieren in mijn benen pijn te doen. Waardoor lopen ook lastig ging. Ik ben er echt goed beroerd van geweest. Nu nog steeds zeurende pijn in de schouders. Als ik ze beweeg voel ik een soort gekraak. Wat ik voor Infliximab niet had. In het verleden heb ik ook prednison gebruikt waar ik dezelfde allergische reactie van kreeg. Alleen daardoor had ik toen langere tijd spierzwakte in mijn benen aan overgehouden. Ik hoop dat deze reactie op Infliximab sneller zal uitwerken en er niets aan over zal houden.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5881)
Anticonceptie - overig (4309)
Cholesterol (3141)
Depressie - antidepressiva overig (2970)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2715)
Pijn - morfine-achtigen (2442)
ADHD - psychostimulantia (2407)
Verslavingsziekten (2197)
Pijn (2183)
Bloeddruk - betablokkers (1841)
Maagzuur - protonpompremmers (1705)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1632)
Anticonceptie - eenfase (1516)
Angststoornissen (1465)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1450)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1355)
Depressie - antidepressiva TCA (1178)
Antibiotica - urineweginfectie (1167)