categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

Benepali

20-09-2022 | Vrouw | 40
Etanercept
Artritis
mijn dochter heeft benepali al 6 maand nog steeds onstekingen is dit normaal dat het nog niet werkt.

Darzalex

06-09-2022 | Vrouw | 61
daratumumab
Multipel myeloom
Onderhouds therapie na stamcel transplantatie bij multiple myeloom

CellCept

01-09-2022 | Vrouw | 55
mycofenolaatmofetil
Orgaantransplantatie

21-08-2022 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Weet eerlijk gezegd niet hoe mijn pijn aan voeten en met name linkerhand/pols zou zijn geweest als ik dit middel niet had gebruikt. Heb nog steeds veel pijn en gezwollen ontstoken linkerhand. Probeer positief te blijven al valt dat bij mij momenteel niet altijd mee.

Azathioprine

20-08-2022 | Vrouw | 23

Azathioprine

18-08-2022 | Man | 28

12-08-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Ik was 30 toen diagnose RA werd gesteld. Heb een aantal jaren zoektocht gehad naar juiste instelling medicatie sulfasalazine. Dit was niet voldoende, kreeg er mtx tabletten bij , eerst de hoogste dosering, dit gaf op enig moment leverproblemen. ook in combinatie met foliumzuur 1x pw 10mg. Gebruik nu al zo'n 23 jaar mtx tabletten, zit momenteel op 4x 2,5 mg ! Hoera ! Heb o[lees meer...]ok nog een paar jaar Enbrel injecties erbij gehad maar ook dit weten af te bouwen. Ik vond de injecties pijnlijk maar het remde wel de ontstekingen. Door de afbouw van mtx heb ik nu wel meloxicam erbij gekregen , voorheen nam ik die alleen zonodig in. Al met al heeft mtx wel een gunstig effect op mijn reuma gehad. Was hier in het begin erg huiverig voor. Ik nam de misselijkheid en vermoeidheid maar voor lief. maar ben blij dat ik toch doorgezet heb.

30-07-2022 | Man | 50
Ziekte van Crohn
Reeds 14 jaar kreeg mijn man (nu 50) remicade, 2 maandelijks. 5 jaar geleden begon hij neurologische verschijnselen te vertonen, zijnde naast dingen grijpen, broek plassen, moeilijk stappen, moeilijker praten. Na een MRI hersenen bleek dat er letsels op de hersenstam zijn tgv de remicade. Mits medicatie is mijn man nu grotendeels gerecupereerd, alhoewel hij nog steeds de g[lees meer...]evolgen er van draagt en zal blijven dragen, levenslang. Wij hebben de behandelende gastro-enteroloog op de hoogte gebracht van de neurologische klachten, doch heeft die nog een dosis remicade toegediend, met alle gevolgen vandien.

Tremfya

26-07-2022 | Man | 45
guselkumab
Psoriasis
Na vele andere medicatie te hebben gebruikt (met matig effect en veel bijwerkingen) nu 3 maanden aan dit medicijn. Fantastisch! Al binnen 3 weken was mijn huid aanzienlijk verbeterd en na 5 a 6 weken waren alle plekken verdwenen. Alleen nog een lichte roze verkleuring van de huid was te zien. Geen bijwerkingen, slechts 1 x per twee maanden een piepkleine injectie zett[lees meer...]en. Onbegrijpelijk dat ik hiervoor jaren met klachten en medicatie heb moeten aanmodderen. Serieuze verbetering van mijn kwaliteit van leven, ik kan dit wondermiddel absoluut aanbevelen.

21-07-2022 | Vrouw | 47
Ziekte van Crohn
In het verleden heb ik Remicade gehad voor Crohn wat toen altijd goed ging. Na jaren dat Crohn rustig was geen medicatie gebruikt. Totdat ik weer klachten kreeg en ik Infliximab per infuus heb gekregen. 10 dagen later kreeg ik heftige spier en gewrichtspijnen in schouders wat uitstraalde naar mijn armen en handen. Waardoor ik mijn armen nauwelijks nog kon bewegen. Had hoge[lees meer...] koorts, hoofdpijn, oorsuizen en flauwtes. Later begonnen ook mijn heupen, knieeen en de spieren in mijn benen pijn te doen. Waardoor lopen ook lastig ging. Ik ben er echt goed beroerd van geweest. Nu nog steeds zeurende pijn in de schouders. Als ik ze beweeg voel ik een soort gekraak. Wat ik voor Infliximab niet had. In het verleden heb ik ook prednison gebruikt waar ik dezelfde allergische reactie van kreeg. Alleen daardoor had ik toen langere tijd spierzwakte in mijn benen aan overgehouden. Ik hoop dat deze reactie op Infliximab sneller zal uitwerken en er niets aan over zal houden.

18-07-2022 | Vrouw | 31
Ziekte van Crohn
Ik slik dit medicijn ongeveer 3 maanden. Vanaf het begin heb ik al veel klachten; erge buikkrampen, niet goed naar de wc kunnen, veel pijn bij ontlasting, schimmelinfecties en rugpijn. De verpleegkundig specialist raadt aan om nu 10 mg te slikken i.p.v. 20 mg. Heeft iemand dit al een keer geprobeerd? Zo ja, zijn de klachten erg afgenomen? Ik heb de klachten als erg vervele[lees meer...]nd ervaren, vandaar dat ik er tegenop zie om dit medicijn weer in te nemen.

Tysabri

01-07-2022 | Vrouw | 40
natalizumab

Ledertrexate

29-06-2022 | Vrouw | 28
methotrexaat
Overgestapt naar imuran omdat ik altijd misselijk werd van het idee alleen al dat ik de pilletjes moest innemen. De stap ook gezet omdat ik zwanger wilde worden. Voel me vele beter bij het innemen van imuran.

Aubagio

28-06-2022 | Vrouw | 51
teriflunomide
MS (multiple sclerose)
Ik raad het niemand aan. Een hoop ellende en het deed niets voor de MS. Haaruitval, dan weer diarree, continue lopen naar de wc, en dan maar hopen dat je niet te laat bent, misselijkheid.... Ik stopte met Aubagio en alle klachten verdwenen.

Tysabri

28-06-2022 | Vrouw | 51
natalizumab
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu bijna een jaar Tysabri, eerst elke maand, sinds kort om de 6 weken. Ik merk wel dat ik na 6 weken echt wel weer eraan toe ben. Ervaring is goed, op de laatste MRI waren na 2 jaar eindelijk geen actieve haardjes meer te zien. Tot nu toe ben ik JC negatief gebleven. Behandeling is wel intensief, veel controles en als je nog werkt zul je het eea moeten regel[lees meer...]en met je werkgever, want je kunt op die dag en de dag erna niet gaan werken. Op de infuusdag zelf gaat het wel. Ik ben de dag na het infuus erg moe, wat draaierig en hou dus mijn gemak. De dagen erna gaat het beter, maar ik voel me pas echt weer fit na een dag of drie. De weken daarna gaat het prima, dus ik ben heel blij met dit medicijn.

Tremfya

10-06-2022 | Man | 36
guselkumab
Psoriasis
Heb nu de derde dosis gehad en ben sindsdien erg misselijk met regelmatig diarree. Hopelijk trekt dit nog weg want voor mijn huid en gewrichten doet het wonderen.

Orencia

05-05-2022 | Vrouw | 36
Nvt

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

28-04-2022 | Vrouw | 54
methotrexaat
Al jaren heb ik last van het fenomeen van Raynaud. Hierdoor zijn o.a. de kleinste bloedvaatjes in mijn vingertoppen beschadigd. Waarschijnlijk ten gevolge hiervan al jarenlang last van nagelrieminfecties. Veel antibioticakuren en smeersels via huisarts en dermatoloog gehad met zeer wisselend en tijdelijk resultaat. Uiteindelijk bij reumatoloog terecht gekomen en diagnose s[lees meer...]clerodermie (zeldzame reumatische aandoening die zich kenmerkt door toename van steeds stugger wordend bindweefsel met in mijn geval ook zwellingen en vochtophopingen aan handen), werd gesteld. Kreeg Methotrexaat (injectie) voorgeschreven. Gebruik MTX nu ruim anderhalf jaar. Klachten van Raynaud zijn met 90% afgenomen, maar voor de vochtophoping aan de handen werkt het bij mij niet. Daarnaast last van vervelende bijwerkingen; spierpijnen, neerslachtigheid, invloed op concentratievermogen, geheugen en tragere reactie. Meer dan 1 opdracht krijgen is lastig te verwerken. Ook de spierpijnen zijn erg vervelend. Het meest vervelend is de neerslachtigheid. Wie herkent deze bijwerking(en) van MTX?

19-04-2022 | Man | 41
Artritis psoriatica
Ik gebruik inmiddels 12 weken Methotrexaat. Na het innemen van de pillen kreeg ik een erg opgeblazen gevoel, daarom overgestapt op injecties. Na circa 8 weken merk ik dat ik na het injecteren zo'n 2 dagen misselijk ben. De psoriasis begon na 8 weken langzaam te verminderen. De gewricht ontstekingen doen minder pijn en nemen langzaam wat af. 48 uur na de injectie nee[lees meer...]m ik 5mg foliumzuur in.

Arava

05-04-2022 | Vrouw | 57
leflunomide
Reumatoïde artritis
Na anderhalf jaar ellende met MTX (echt anderhalve dag miserabel voelen door die wekelijkse spuit) eindelijk wat anders gekregen in de vorm van dagelijks een tabletje leflunomide 20 mg. Het was alsof ik van de hel in de hemel kwam. Ik voel me sinds een paar maanden eindelijk weer Normaal!

26-03-2022 | Vrouw | 65
Ziekte van Crohn
Ben veel vermoeid. Darmen iets rustiger. Lichte ontsteking nog.

26-03-2022 | Vrouw | 65

Otezla

03-03-2022 | Man | 72
apremilast
Psoriasis
2x lichttherapie gedaan, Puva en UVB. Puva had goede respons maar korte tijd nadien heropstoot psoriasis. UVB , geen verbetering. Na een hevige opstoor van psoriasis 75% van lichaam stond vol Otezla voorgeschreven gekregen. Na 2 maand inname 2x daags een tablet met tussentijd van 12h geen schilfering meer maar de verkleuringen van de psoiasisplaatsen verdwijnen echter heel[lees meer...] erg moeizaam. Al bij al tevreden over het gebruik van otezla. Gelukkig ruime tegemoetkoming qua prijs want medicatie is zeer duur 56 tabletten 748€ waarvan 12,10€ voor eigen rekening

Arava

16-02-2022 | Vrouw | 46
leflunomide
Reumatoïde artritis
Weet je al meer over of het door arava is? Alvast bedankt

07-02-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Middel veel erger dan de kwaal. Was er letterlijk anderhalve dag beroerd van terwijl ik wel 50 uur per week werk in eigen winkel. Wat een troep! Eindelijk pas na anderhalf jaar kreeg ik van een andere arts leflunomide voorgeschreven gekregen, wat een opluchting! Elke dag een heel klein tabletje en helemaal nergens last van. Heb veel te lang mtx moeten gebruiken!

Emthexate

10-01-2022 | Vrouw | 54
methotrexaat
Na verschillende medicatie voor Granuloom Annulare ben ik vandaag gestart met Metotrexaat. Heeft iemand hier ervaring mee voor deze huidaandoeniing. Er is zo weinig over bekend dat ik bebieuwd ben, of er mensen zijn met dezelfde aandoening. Ik moet de balkjes aanklikken maar kan eigenlijk nov geen oordeel geven.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5765)
Anticonceptie - overig (4233)
Cholesterol (3103)
Depressie - antidepressiva overig (2936)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2669)
Pijn - morfine-achtigen (2410)
ADHD - psychostimulantia (2369)
Verslavingsziekten (2165)
Pijn (2157)
Bloeddruk - betablokkers (1821)
Maagzuur - protonpompremmers (1686)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1622)
Anticonceptie - eenfase (1504)
Angststoornissen (1412)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1409)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1338)
Depressie - antidepressiva TCA (1162)
Antibiotica - urineweginfectie (1134)