categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

Benepali

21-10-2021 | Vrouw | 68
Etanercept
Artritis
Ik gebruik de Kinder dosis en dat is met een injectie ,daar voel je echt niks van .2 keer per week 25 mg .Ik denk dat dat misschien makkelijker is als een pen. Succes!

Advagraf

12-10-2021 | Vrouw | 30
tacrolimus
Orgaantransplantatie
Ik slik advagraf na een levertransplantatie. Nu ik op 5mg zit, geen bijwerkingen. In het begin, en bij een te hoge dosis, veel last van trillen en beven. Vind ze iig een stuk fijner dan de prograf.

Azathioprine

01-10-2021 | Vrouw | 31
azathioprine
Lupus
Medicijn 2 jaar gebruikt, bleek zich te stapelen in het bloed en was ver boven de toxische grens. 100mg Allopurinol erbij gekregen om de opname van azathioprine te verbeteren. Sindsdien nachtmerries, vreemde en toch realistische dromen. Ik wordt vaker wakker in de nacht. Sinds de betere opname heb ik een slechter geheugen, vergeetachtig en zwak cognitie. Studeren of zelfs [lees meer...]gewoon lezen is moeilijk want ik vergeet wat ik gelezen heb. 's ochtends word ik wakker met een hoofdpijn alsof ik een kater heb, vooral als mijn diner niet zo zwaar is. Als ik ze niet samen met voedsel neem krijg ik koorts, extreme hoofdpijn en misselijkheid tot aan overgeven toe. Ik overweeg om te stoppen als mijn slaap niet verbetert. Ik had nooit nachtmerries en een zeer goede geheugen. Ik heb een zwangerschapswens en moest daarom overstappen van Mycofenolzuur op azathioprine. Ik was erg tevreden over de vorige behandeling maar Mycofenolzuur mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

27-09-2021 | Vrouw | 74
Polymyalgia rheumatica
Methotrexaat liet ook in combinatie met prednison de bexinking niet dalen. Was al ongeveer 20 jaar ongeveer 60. Met Roactemra is die dus normasl Is nu normaal. Er gebeurt dus wel degelijk wat De Arteritis Temporalis lijkt nu ook echt af te nemen, maar ik gebruik ook nog steeds 15 mg prednison per dag. En dat lukt me niet om dat af te bouwen! Sinds ik Roactemra gebru[lees meer...]ik slaap ik erg onrustig. Ik praat en roep uren lang! Niet leuk voor partner, maar zorgt ook bij mij voir extreme moeheid. Daarnaast heb ik nu sinds ca 2 maanden wat stukjes Andrews Barber onder 1 voet. Ik weet niet of er verbanden zijn.

Lemtrada

24-09-2021 | Vrouw | 20
alemtuzumab
MS (multiple sclerose)
Ik ben 20 jaar en heb 2 jaar geleden de diagnose MS gekregen, RRMS, leasies op meerdere plekken in hersenen en ruggemerg (een agressieve vorm werd het genoemd). Gelukkig had ik nog weinig klachten, 3 chubs die weer wegtrokken na twee/drie weken. Vorig jaar de eerste kuur Lemtrada gehad in het ziekenhuis en dit jaar de tweede kuur van drie dagen. Ik heb helemaal geen klacht[lees meer...]en of bijwerkingen gehad, ook niet tijdens of direct na de kuur. Ook geen vermoeidheidsklachten zoals ik in andere reviews heb gelezen. Geen nieuwe chubs gehad en de MRI's zijn rustig. Zeer tevreden.

23-09-2021 | Vrouw | 46
Ziekte van Crohn
Ik heb met verbazing het stuk gelezen uit 2017 over het falen van het beenmerg door het gebruik van thiosix . Ook bij mij is dit gebeurd! Ik zou hier heel graag meer over horen . Ik zit nog midden in het proces en artsen schijnen hier niet veel ervaring in te hebben. Wie kan mij informatie geven over het herstel ?

Remicade

21-09-2021 | Man | 50
infliximab
Ziekte van Bechterew
Ik gebruik het inmiddels al 17 jaar, en vanaf dag 1 was mijn bezinking weer <0. Nooit bijwerkingen gehad. Dus ben zeer tevreden

Ledertrexate

20-09-2021 | Man | 53
Artritis psoriatica
Aanvankelijk nam ik ledertrexate 1 x per week (drie tabletten) maar wegens onvoldoende effect werd dosis verhoogd naar tweemaal per week (1 x drie tabletten en 1 x 2 tabletten). Ook met deze verhoogde dosis was effect niet bevredigen: regelmatig lange perioden nood aan meloxicam. Maar het meest vervelend was het gevoel van misselijkheid. Na verloop van tijd werd ik uren/da[lees meer...]gen op voorhand al onpasselijk.

Otezla

20-09-2021 | Man | 53
apremilast
Artritis psoriatica
Na jarenlang ledertrexate gebruikt te hebben met eerder beperkt resultaat en regelmatig nieuwe ontstoken gewrichten, overgeschakeld op Otezla. Sindsdien vrijwel volledig klachtenvrij en geen nieuwe ontstoken gewrichten bijgekomen. Voor mij is het wel essentieel om de intervallen van 12 uur goed te respecteren. Indien ik dit niet doe, verhoogt gevoeligheid gewrichten he[lees meer...]el snel.

Aubagio

20-09-2021 | Vrouw | 44
teriflunomide
MS (multiple sclerose)
Ik gebruik nu 8 maanden Aubagio 14 mg. Tot nu toe valt het mee qua bijwerkingen. Het is wel zo dat ik nu elke dag heel makkelijk ontlasting heb. Gelukkig geen diarree. Verder heb ik last gekregen van haarvlies. Mijn haar is nu een stuk dunner. Wel heb ik het idee dat dat nu minder wordt. Soms een doof gevoel in de vingers. Ik vind het moeilijk om nu al de effectiviteit go[lees meer...]ed te beoordelen.

Leflunomide

12-09-2021 | Vrouw | 70
leflunomide
Reumatoïde artritis
ik gebruik het nu 5 dagen ..maar wat een ellende. zo gammel ik probeer door te zetten in de hoop dat het vlug aan slaat...maar soms lijkt het of ik dan zieker wordt

Orencia

05-08-2021 | Vrouw | 55
abatacept
Reumatoïde artritis
Sinds 2 jaar gebruik ik het 1x per week voor Reumatoïde Arthritis. Eerder 5 jaar Enbrel gebruikt maar vanwege verminderde werking overgestapt op Orencia. Ben wel een keer vanwege een infectie gestopt en na ongeveer een maand had ik aanzienlijk meer pijn. Dus het werkt naar mijn gevoel wel erg goed.

Leflunomide

12-07-2021 | Man | 73
leflunomide

Ciclosporine

08-07-2021 | Vrouw | 55
Eczeem
Na vele medicijnen,tabletten,zalven,lichttherapie,sloeg dit medicijn wel meteen aan,al na 4dagen zichtbaar resultaat. Het regelmatig bloedonderzoek,en bloeddrukmetingen,heb ik het er graag voor over. Hopelijk na het afbouwen,blijft het weg. (Extreme handen /vingers eczeem)

07-07-2021 | Man | 65
Ziekte van Crohn
Als aanvulling op de prednison krijg ik Thiosix. Ik merk geen verbetering voor wat betreft M. Crohn. Wel vervelende bijwerkingen zoals droge huid, wratten- en bultvorming, vochtophoping in de onderbenen.

Ciclosporine

01-07-2021 | Vrouw | 38
Eczeem
Gestart door ernstig eczeem 3 dagen gebruikt en ineens een herpes en krentenbaard infectie gekregen. Ik ben per direct gestopt.

19-06-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden over de effectiviteit van dit medicijn icm met 2,5 mg prednison per dag Na acute ondraaglijke pijn bleek ik acute reuma te hebben. Eerst 50 mg prednison per dag en bleek niet effectief. Daarna icm MT tabletten sloeg t wel aan en nu pijnvrij. Na een halfjaar over gegaan op injectie voor op advies ivm kans op maagproblemen van tabletten. Ben wel totaal gestop[lees meer...]t met alcohol omdat dit geen goede combi is. Kortom ik ben zeer tevreden maar gebruik t ook pas 2 jaar.

02-06-2021 | Vrouw | 61
Ziekte van Crohn
De opvlammingen blijven komen en overgemoeidheid speelt een grote rol. Ook huidontstekingen vorm van eczeem. Rode vlekken die blauw worden vanaf de knie tot onder de voet. Nu al 5 maanden. Dermatoloog geweest, zalf gehad maar help niet. Heel vaak door mijn rug gegaan. gewrichtsontstekingen in knie en schouder

Neoral

28-05-2021 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik heb heel het parkoer afgelegt. Zalf,zeep. Niets helpte. Terug na de dokter en nu willen ze gaan starten met neoral maar ik zelf ben beetje bang voor bijwerkingen. Iemand tips wat ik kan doen? Grtjes

25-05-2021 | Vrouw | 61
Colitis ulcerosa
Van Pentasa, cortison enz. nu aan de thiosix met veel bijwerkingen.

Enbrel

24-05-2021 | Vrouw | 56
etanercept
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

20-05-2021 | Vrouw | 64
Ziekte van Crohn
In zomer 2020 gestart met Azathioprine maar bij verhogen van dosis acuut gestopt iom MDLarts vanwege altvleesklier ontsteking veroorzaakt door dit middel. In december 2020 begonnen met Thiosix 1x daags 'savonds 1 tablet van 20mg. Darmklachten zijn sindsdien niet meer aanwezig, maar wel een opstapeling van bijwerkingen. In de periode februari/maart oogontsteking, reg[lees meer...]elmatig neusbloedingen , Veel last van eczeemklachten (die ik in het verleden ook had maar dit was redelijk onder controle. Toen begon de bovenzijde van mijn handen te jeuken (eerst kleine bultjes die van lichtblauw naar donkerpaars verkleurde) Ikzelf dacht dat ik onderhuidse bloedinkjes had maar blijkt een allergische reactie te zijn op de medicatie. Vervolgens ook blauwe verkleuring op tenen. Ook verspreidde de blauw/paarse kleur zich uit over mijn vingers. Vervolgens veel eczeem plekken (kleine jeukplekjes) In gezicht, op de rug, op voeten en handen/polsen. Ook veel meer last van gewrichten in bekkenomgeving, schouderbladen, nek, borstbeen, heupen. (diverse malen het gevoel dat ik door mijn rug ga en stekende en zeurende pijn ervaar. Ook voelde ik mij in liet meer lekker in mijn vel te zitten, vaak misselijkheidsgevoel en koortsig gevoel en meer vermoeidsheidklachten dan voorheen. Uiteindelijk is biopt genomen van handen en bleek dit een allergische reactie te zijn op Thiosix. Vervolgens op 5 mei 2021 acuut gestopt met Thiosix en binnen een week al merkbare verbetering. Herstel van de huid, minder jeukklachten, minder vermoeid. Wel nog gewrichtsklachten.

Kineret

16-05-2021 | Vrouw | 70
anakinra
Reumatoïde artritis
Heb 30 jaar pijn gehad in mijn gewrichten. Laatste jaar met koorts tot 42 graden, pijn op de borst met pericarditis en vier keer ziekenhuis opname. Sinds twee jaar geen pijn. Er ging een wereld voor me open.

Metoject

09-05-2021 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
AR en PALINGDROOM reuma veel baat bij deze injecties in samenwerking met orencia spuiten

04-05-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Ik injecteer mezelf nu 4 maanden 1 keer per week met Injexate MTX 25 mg (na opbouw 2 keer 15 mg en 4 keer 20 mg) ivm reuma. Tevens kreeg ik een prednisolon kuur (3 * 30 mg, 3 * 25 mg en zo afbouwend naar 5 mg/dag en na 2 maanden naar 2,5 mg/dag). Het injecteren (waar ik erg tegen op zag) stelt echt niets voor! Ik heb nauwelijks tot geen bijwerkingen van de MTX. Ik inject[lees meer...]eer op maandagavond voor het eten en neem op dinsdagavond 10 mg foliumzuur. Helaas zijn de klachten minimaal afgenomen. Volgende week weer naar de reumatoloog. Ben benieuwd wat de volgende stap is.

Remicade

27-04-2021 | Vrouw | 63
infliximab
Ziekte van Bechterew
Altijd slikken vergat het vaak al jonge vrouw erg ziek geweest en toen de stap gedaan na infuus remicade sindsdien weinig last meer maar groei in gewicht waar ik nu last van krijg maar er word slecht na je geluistert nu op zoek wie mij verder kan helpen

Benepali

03-04-2021 | Man | 30
Etanercept
Ziekte van Bechterew
Al een hele tijd reuma, hele tijd rond gelopen zonder dat ze het echt wisten, ongelofelijk veel pijn gehad niet kunnen lopen of zelfs bewegen, toen de tijd begonnen met de humira helaas werkte dat op een gegeven moment niet toen over gegaan op de inflixomab en dat werkte heel goed en makkelijk omdat ik mezelf niet hoefde te prikken, helaas maakte mij lichaam antistoffen aa[lees meer...]n, nu sinds vorige week begonnen met de etanercept benepali en ik zal het je eerlijk zeggen ik durf me zelf niet te prikken het doet gewoon echt pijn en zo een nare pen is het, iemand wat tips? Het duurt zo lang tot ik mezelf kan prikken omdat het gewoon pijn doet waardoor mijn hersenen alles blokkeren

Advagraf

27-03-2021 | Vrouw | 57
tacrolimus
Orgaantransplantatie
Helaas heeft Advagraft bijwerkingen bij mij als hoofdpijn, duizeligheid en behoorlijk wat gewrichtspijn, vooral in mijn voeten en knieeen, aangezien ik een staand beroep heb, erg moeizaam om mijn werk te kunnen doen, zonder pijn lukt het nauwelijks. Al zo vaak aangegeven, maar nog steeds slik ik dit middel, vraag of ik iets anders kan proberen.

Azathioprine

26-03-2021 | Man | 37
azathioprine
Colitis ulcerosa
De medicijnen helpen voldoende maar de witte bloedplaatjes waarde vaak tehoog. Daarom vaak terug naar 125 mg maar dan is de ontlasting snel weer dun.

23-03-2021 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Al veel medicatie geprobeerd, werkte niet goed genoeg/teveel bijwerkingen/kon er niet tegen. In oktober 2020 gestart met Thiosix 20mg. Merkte al snel bijwerkingen zoals misselijkheid, minder eetlust, vermoeidheid, licht ontstoken ogen en na een maand gebruik voor mijn gevoel wel flinke haaruitval. Ik dacht daar gaan we weer. Ik nam altijd 1 tablet 's ochtends in op een leg[lees meer...]e maag. Na melding van deze bijwerkingen aan mijn dokter, is er besloten om het te spreiden over de dag, dus 10mg 's ochtends en 10mg 's avonds. Hierdoor werden de bijwerkingen al snel minder, en heb nu eigenlijk nergens meer last van behalve van af en toe nog wat typische crohn-klachten, maar daar kan ik mee leven. Met andere woorden: het was even doorzetten, maar heb eindelijk iets gevonden wat werkt voor mij.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5518)
Anticonceptie - overig (4039)
Cholesterol (3014)
Depressie - antidepressiva overig (2856)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2532)
Pijn - morfine-achtigen (2324)
ADHD - psychostimulantia (2258)
Pijn (2099)
Verslavingsziekten (2078)
Bloeddruk - betablokkers (1768)
Maagzuur - protonpompremmers (1647)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1585)
Anticonceptie - eenfase (1462)
Angststoornissen (1306)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1258)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1227)
Depressie - antidepressiva TCA (1107)
Antibiotica - urineweginfectie (1057)