categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

17-10-2020 | Vrouw | 28
Reuma
Sinds 5 maanden gebruik ik 1 x per week MTX injecties. Het zelf injecteren blijft soms nog wat spannend maar het lukt. Ondertussen op de dosering van 20 mg. Ben een stuk stabieler qua ontstekingen geworden, ik heb reuma en SLE. Echter blijft toch ontsteking van mijn handen er regelmatig doorheen piepen waardoor stootkuur injectie prednison nodig is. Bijwerkingen zijn voo[lees meer...]ral branderig emulsie met inspuiten, de dag van injecteren en erna diarree en oversture darmen. De dag er na extreem vermoeiend, blauwe plekken na het prikken, haaruitval en aften. Er is zeker mee te leven omdat het de voordelen waard zijn. Heb wel ook sneller last van infecties omdat je weerstaan -100 word.

17-10-2020 | Man | 56
methotrexaat
Aandoening ontdekt ivm slechter zien. Diagnose pas na 2 jaar van ene naar andere specialist uiteindelijk in OOG-ziekenhuis in Rdam gesteld. Birdshot een zeldzame auto-immuunziekte. Niet behandelen leidt tot mogelijk tot algehele blindheid. Sinds enkele jaren is bekend dat MTX mogelijk de auto-immuun reactie in de ogen remt en mogelijk stilzet (reset) Na start met stoot[lees meer...]kuur prednison (Met effect, minder ontstekingen in bloedvaten en stop verdere beschadiging netvlies) Daarna inmiddels bijna 3 jaar MTX. Zie bijwerkingen. Tot maart 2020 20 mg/week, daarna, ivm longembolie en Corona, is dosis gehalveerd. Maar ondanks dat toch in augustus een fikse slokdarm ontsteking. Algemeen gevoel: bijwerkingen lijken toe te nemen in ernst en dat maakt afweging ‘middel en kwaal’ steeds lastiger. MTX tast je immuunsysteem ergo je weerstand aan en dat is zeker in deze Coronatijden een steeds zwaardere afweging.

Ciclosporine

02-10-2020 | Vrouw | 55
ciclosporine
Eczeem
Ik slik geen 100 maar 2 x 125 mg per dag, die keuze kon ik hierboven niet maken. Ik zou het twee maanden moeten slikken, het is nu met een maand verlengt. Mijn immuunsysteem zou gereset moeten worden. Nu na twee maanden komt de eczeem er helaas gewoon doorheen.

Prograft

30-09-2020 | Vrouw | 49
tacrolimus
Chronische nierziekte
Ik gebruik Prograft al jaren om Nefrotisch syndroom in remissie te houden

Aubagio

27-09-2020 | Vrouw | 35
teriflunomide
MS (multiple sclerose)
Gemakkelijk om in te nemen en heb er geen bijwerkingen van gehad. Helaas blijft aubagio maandenlang in je systeem waardoor je moet ontgiftigen als je per direct mee moet stoppen. 11 dagen lang vieze medicinale houtskool drankjes van in totaal 1 liter per dag drinken en daarna door de neuroloog omgesteld naar een drankje met sinaasappelsmaak wat zich bind aan de aubagio waa[lees meer...]rdoor het sneller uit je lichaam gaat. Daar is rekening mee te houden!

24-09-2020 | Vrouw | 28
Eczeem
Ik ben begonnen met 4x 2,5 mg methotrexaat vanwege mijn eczeem. Dit bleek geen effect te hebben. Met name de eerste maand veel last van bijwerkingen. Ik neem het vrijdag avond in heb mij het hele weekend depressief gevoeld en had weinig energie. Ook werd ik misselijk in de ochtend. Na 8 weken is de dosering verhoogd naar 6x 2.5 mg. Dit heeft helaas nog steeds geen effect w[lees meer...]aardoor ik moet stoppen met methotrexaat en over moet gaan op een ander medicijn.

18-09-2020 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit medicijn omdat mijn ontstekingen niet weggingen en ik nog amper kon lopen van de pijn. Begin juli 2020 gestart, eerst 4 tabletten 2 weken lang, toen 7 tabletten 2 weken lang en daarna op de maximale dosering die ik besproken heb met de reumatoloog 10 tabletten van 2.5 mg. Dit neem ik elke zondag avond in, juist voor het slapen gaan omdat ik er heel moe van[lees meer...] word en een klein beetje duizelig. Op dinsdag en donderdag een foliumzuur tablet. Na alle nare ervaringen en negatieve berichten die ik had gelezen zag ik er erg tegenop om dit medicijn te gebruiken. Nu ben ik blij dat ik er aan begonnen ben, ik kan weer stukken fietsen zonder pijn en wandelen, heb echt een groot deel van mijn leven weer terug. Mijn hoofdhuid ziet er al veel rustiger uit en heb soms na een drukke dag nog wel stijve gewrichten maar dat is niet meer te vergelijken. De bijwerkingen zijn tot nu toe nihiel, heb wat maagzuur en haaruitval. Of dit hierdoor komt weet ik niet? Bloeduitslagen waren ook goed van de nieren en lever. Volgende week de volgende bloedafname. Hopelijk blijft het gaan zoals nu.

08-09-2020 | Vrouw | 43
Sarcoïdose

Imuran

27-08-2020 | Vrouw | 26

Mabthera

24-08-2020 | Man | 60
rituximab
Arthritis
Ik heb nu ruim 26 jaar RA, helaas in een agressieve vorm. Kromme handen, al veel operaties aan handen en voeten gehad. December 2018 eerste twee infusen gehad. Ging pas werken na 5 maanden, dus geduld hebben. Sindsdien zijn onstekingswaarde dramatisch gedaald tot normaal. Het eerste middel dat effectief is bij mij. Heb al veel biologicals gehad. Wel vaker verkouden/g[lees meer...]rieperig. Ik heb ook een pacemaker voor het sick sinus syndroom. Kreeg na de infusen hoge hartslag, staat wel bij de bijwerkingen, maar artsen leggen de relatie niet. Slik daar nu metropolol voor. Gaat goed, maar ik wijt het aan de infusen.

Azathioprine

14-08-2020 | Vrouw | 33
Oogontsteking
Voor mijn autoimmuunziekte (POHS, ontstekingen aan net- en vaatvlies) gebruik ik Humira. Om hier geen antistoffen tegen aan te maken heb ik een tweede immuunsysteemonderdrukker nodig. Heb hiervoor een jaar Ciclosporine gebruikt, maar vanwege complicaties moet ik overstappen naar een ander medicijn. Gestart met Azathiorpine, 100mg per dag (had eerder al eens 150mg per dag, [lees meer...]hiervan werd ik geel). Voelde me vanaf de start niet goed. Eerst geen eetlust meer wat langzaam overging in misselijkheid en uiteindelijk constant overgeven. Continu vermoeid, vreselijke hoofdpijnen die dagen aanhielden en niet minder werken (uiteindelijk alleen met tramadol). Na 6 weken bloedwaarden geprikt en die waren niet goed: opbouw van billirubine en een te hoge medicijnspiegel. Direct na stoppen voelde ik me weer goed.

Azafalk

11-08-2020 | Vrouw | 37
Ziekte van Crohn
Vreselijk medicijn ik ben er bijna aan dood gegaan

Ledertrexate

11-08-2020 | Vrouw | 25
Dermatomyositis
September 2019 ben ik plots ziek geworden met dermatomyositis . Enorm spierpijn overal in mijn lichaam, zo erg dat ik niet meer uit mijn bed wou. In oktober ben ik begonnen met de behandeling van contirsone en ledertrexate. In het begin enorm veel last gehad mijn mijn medicijnen. Hartklopppingen opgejaagd gevoel geen eetlust. Nu al bijna een jaar later gaat het veel b[lees meer...]eter.

03-08-2020 | Man | 51
methotrexaat
Psoriasis: ik gebruik sinds mijn 31st. 80 mg Valsertan en 5 mg Amlopine voor mijn hoge bloeddruk. Mijn bovendruk was 220 onderdruk 124. Nu 120 bij 84 dat is een mooi getal, soms heb ik het behoorlijk koud bij 20 graden of hoger (weet niet of het goed is) Na een paar jaar dit gebruikt te hebben begon ik wat jeuk (schilfers) te krijgen op mijn hoofd en lichaam het werd st[lees meer...]eeds droger en roder, over al een soort brandwondje. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Men kwam erachter dat het psoriasis (een erger soort) is en moest direct aan de 2,5 mg Methotrexaat en 5 mg Foliumzuur. Bij het innemen van dit medicijn word ik nog steeds misselijk kan mij niet meer concentreren en kan niets meer hebben (wat ik heel erg vervelend vind). Mijn lever functie is een stuk achteruit gegaan. Nu wilt men dat ik overgaat naar de injectie. Ik weet niet of dit een goed idee is nu ik de reviews gelezen heb.

Ciclosporine

02-08-2020 | Vrouw | 37
ciclosporine
Psoriasis
Ik ben 37 en heb sinds mijn 19de psoriasis. Ik heb alles geprobeerd; cortizone zalfjes, pillen, pure aloe Vera, zon, zee, dieet, bioresonantie, homeopathie. Rond mijn 32ste werd de psoriasis erger en had ik op elk lichaamsdeel plekken, die uiteindelijk zo groot werden, dat het uiteindelijk samen kwam en er plekken van meer dan 15 cm ontstonden om mijn armen en onderbenen[lees meer...]. Ik was verbaasd met de ciclosporine, want niks had ooit zo goed geholpen, al verbeterde het maar met 50%, maar ik was al blij dat het minder werd. Je moet veel discipline hebben om constant pillen te nemen, en de bijwerkingen waren vervelend; zo ongeveer een half uur na inname werd ik duizelig en kreeg ik vreselijke tintelingen in mijn vingers, waardoor ik bijna niet naar mijn werk durfde omdat ik bang was flauw te vallen. Uiteindelijk geswitched naar Stelara, wat mijn leven heeft veranderd! Binnen 5 dagen waren alle plekken wit (voorheen vuurrood) en binnen een maand was bijna alles weg (mijn benen duurde het langst). Ik heb 3,5 jaar Stelara genomen. Ik heb alleen wat hoofdpijn in de eerste week nadat ik de prik heb gekregen. Het is ongelofelijk hoe ik 3 jaar 100% psoriasis vrij ben geweest!! Ik ben nu sinds maart gestopt doordat de ziekenhuizen dicht gingen voor de covid19 (ik woon in Portugal en heb hier de behandeling, en het wordt 100% vergoed), en omdat ik zwanger wil worden heb ik besloten tijdelijk te stoppen. Het is nu 7 maanden na mijn laatste prik en de psoriasis begint nu terug te komen. Hopelijk snel zwanger zodat ik weer snel kan beginnen.

25-07-2020 | Man | 9
Juveniele reumatoïde artritis

Benepali

25-07-2020 | Man | 9
Etanercept
Juveniele reumatoïde artritis
Over gezet van Enbrel naar Benepali. Over bijwerkingen etc kunnen we nog niet veel zeggen, maar wat een verschrikkelijk vervelende spuiten zijn dit. Onze zoon gebruikt al vanaf zijn 3e jaar de enbrel zonder problemen, de benepali doet hem ontzettend veel pijn. In mijn beleving niet te doen voor een kind van 9.

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reuma
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

Orencia

13-07-2020 | Vrouw | 37
abatacept
Reuma
Sinds 10 maanden gebruik ik orencia. Het heeft eerst 2 (ellendige) maanden geduurd voor ik enige werking ervoer. Na 4 maanden was ik vrij tevreden over de werking (er zijn nog altijd dagelijkse beperkingen door pijn/stijfheid, maar geen echte opstoten meer). Na 6 maanden moest ik 2 injecties overslaan wegens ziekte. Toen kreeg ik opnieuw duidelijk meer pijn en heeft het w[lees meer...]eer weken geduurd voor het weer onder controle was. Waar ik problemen mee heb is de vermoeidheid die na elke injectie komt. Dikwijls ben ik zo moe dat ik er misselijk van word. Ik heb zelf de indruk dat die vermoeidheid nu erger is dan de eerste maanden. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Azathioprine

29-06-2020 | Vrouw | 41
azathioprine
Na geopereerd en bestraald te zijn aan ontstekingen vanuit mijn hypofyse die zich uitbreidde in mijn hoofd heb ik hierna Azathioprine geslikt en dat ging goed tot letterlijk op de dag dat ik zal gaan afbouwen na twee jaar. Ik kreeg een nare alvleesklierontsteking. Waar ik soms nog last(rot gevoel) van heb.

CellCept

28-06-2020 | Vrouw | 38
mycofenolaatmofetil
Lupus
Ik gebruik de medicatie sinds 2018 omdat ik SLE nefretis heb. Ik gebruik in totaal 2000 mg per dag. İk heb alleen last van moeheid, depressieve gevoelens, huilbuien en erg emotioneel zijn tijdens mijn menstruatieperiode . Voor het gebruik van deze medicatie had ik dit niet. Als mijn periode voorbij is zijn mijn klachten ook aanzienlijk verminderd. Ik kan nog steeds a[lees meer...]ctief sporten en mijn moeheid is alleen erg heftig tijdens mijn periode. Heeft iemand anders ook ervaringen hiermee?

CellCept

17-06-2020 | Vrouw | 26
mycofenolaatmofetil
Sarcoïdose
Ik slik nu bijna 3,5jaar cellcept. 2x daags 1000mg. Ik begin erg vermoeid te raken. Mijn ziekte wordt wel mooi onderdrukt. Ik heb het idee dat ik fysiek veel minder aankan doordat ik heel erg snel vermoeid raak. Ik voel me oud worden, terwijl ik dat niet ben, en erg sportief ben van mezelf. Heeft iemand hier ook ervaring mee ? Zou iemand erop willen reagere[lees meer...]n ? Graag. Groetjes

08-06-2020 | Man | 75
Reuma
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

Otezla

30-05-2020 | Man | 82
apremilast
Psoriasis
Na 30 maanden Humira (biological) prikken was ik 100 % clean. Humira gestopt want risicovol voor man op leeftijd (dixit dermatoloog). Na 6 maand opnieuw 60% psoriasis op benen en voeten. Huidarts schrijft Otezla voor: 2 x 30mg p/dag. Na 10 weken komen nul resultaat; er komen nog steeds plekken bij! Voor mij is OTEZLA 100% onefficiënt.

26-05-2020 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
1 x per twee weken (zondags) injecteer ik het middel Enbrel, de derde dag hiervan begint bij mij met diarree en eind van de week begint het weer te stabiliseren. De ontstekingswaarden in het bloed zijn naar 0 terug gelopen.

Remicade

16-05-2020 | Man | 56
infliximab
Ziekte van Crohn

Imuran

13-05-2020 | Man | 67
Colitis ulcerosa
ben 67 jaar neem nu al 2 jaar imuran mijn colitis is onder controle maar heb veel last van mijn gewrichten ga waarschijnlijk overschakelen naar Entivio

Thiosix

04-05-2020 | Man | 51
tioguanine
Toen ik begon met dit middel duurde het lang voordat het inwerkte. Door die lange tijd had ik niet in de gaten dat ik steeds meer moe werd. Na drie maanden was ik niet meer in staat om te werken en kon ik niet meer bij mijn gezin zijn. Het was me allemaal te veel. In overleg met de arts toch doorgezet want 'het werkte' maar mijn leven ging er helemaal aan. Toen ik wilde st[lees meer...]oppen was de werkzaamheid van het middel reden voor de arts om niet te willen stoppen. Uiteindelijk in overleg gestopt en ik heb mijn leven weer terug.....na twee jaar

Arava

04-05-2020 | Vrouw | 58
leflunomide
Arthritis
Sinds oktober 2019 neem lk arava,heb soms diarree en tintelingen in l.voet. Neem ook ledertrexaat en prednisolone en foliumzuur,ik voel me veel beter tegenover januari 2017

01-05-2020 | Man | 73
Spierreuma
Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5189)
Anticonceptie - overig (3789)
Cholesterol (2905)
Depressie - antidepressiva overig (2738)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2372)
Pijn - morfine-achtigen (2216)
ADHD - psychostimulantia (2087)
Pijn (1999)
Verslavingsziekten (1963)
Bloeddruk - betablokkers (1693)
Maagzuur - protonpompremmers (1571)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1528)
Anticonceptie - eenfase (1397)
Angststoornissen (1226)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1170)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1141)
Depressie - antidepressiva TCA (1046)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (968)