Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

19-05-2017 | Vrouw | 34
azathioprine (75mg)
Ziekte van Crohn
Mei 2016 ziekte van crohn geconstateerd. Azathioprine voorgeschreven gekregen in combinatie met remicade. In 2 maanden 3/4 van mijn haar kwijt geraakt. Direct mee gestopt, zelfs 'na het stoppen er mee 1 maand lang nog haar uitval gehad. Mijn haren zijn wel weer teruggekomen. Werd ook sneller ziek maar dat kan ook wel door de remicade komen.

06-06-2016 | Vrouw | 67
Myasthenia gravis
Na 10 dagen hoge koorts met koude rillingen. Ernstige, invaliderende spier- en gewrichtspijnen. Na enkele dagen, na het stoppen nog ernstige huiduitslag.

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Azathioprine voor korte tijd proberen op te bouwen, maar helaas werd ik al gauw heel ziek (koortsig, ellendig, ...) en mijn leverwaarden zo hoog dat mijn arts bijna in paniek opbelde om te zeggen dat ik onmiddelijk moest stoppen ermee. Persoonlijk dus geen baat gehad bij het middel.

20-08-2015 | Vrouw | 69
Blaarziekte
Na een jaar gebruik ivm een auto-immuunziekte, een zeer zeldzame maar agressieve vorm van huidkanker, merkelceltumor. Snijranden schoon, gelukkig. nu afwachten.. meteen gestopt met medicijn en alternatieve medicatie die de afweer niet afbreken.

17-04-2015 | Vrouw | 46
azathioprine (100mg)
Imuran werkte bij mij helaas niet bij auto immuunziekte

09-04-2015 | Man | 20
azathioprine (50mg)
Mijn broertje kreeg de diagnose van auto immuun hepatitis, toen hij 14 jaar was. En heeft dit medicijn voorgeschreven gekregen van de kinderarts. Echter heeft mijn broertje, nu 20 jaar, een zeldzame en zeer agressieve lymfklierkanker deze heet Hepatosplenic T-cell lymphoma. De artsen zeggen dat deze is gekomen door het gebruik van de Azathioprine. Nu vecht hij momenteel vo[lees meer...]or zijn leven en als er geen allogene stamceltransplantie plaatsvindt dan heeft hij niet lang te leven! Dit is ook alleen mogelijk als de kankercellen minimaal 50% afnemen. Nogmaals het is echt een zeer agressieve kanker. Dus conclusie is een verschrikkelijk medicijn! Als jullie denken dat prednison een paardenmiddel is, dan is dit het helemaal. En ik hoop hierbij jullie aan het nadenken te zetten, zodat er niet nog meer gevallen net zoals mijn broertje komen.

18-11-2014 | Man | 54

01-11-2014 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Colitis ulcerosa
Dit medicijn is zo naar! Ik heb dit een week gebruikt om de opvlamming tegen te gaan en ik heb er 1 jaar na dato nog steeds last van nadat ik ben gestopt. Volgens de neuroloog heb ik een lichte vorm van neuropathie (zenuwbeschadiging) en het wordt vanzelf wel minder. Het lijkt heftiger te worden. Ik kan jullie zeggen dat het door dit medicijn komt. GEEN aanrader. Mijn v[lees meer...]ingers en tenen doen soms zo'n pijn dat het net een epileptische aanval lijkt, omdat ik gewoon GEK word. Vooral in de winter; van buiten naar binnen gaan: PIJN! Echt een nachtmerrie voor mij. Als ik ze kon aanklagen zou ik het doen!

23-07-2014 | Vrouw | 23
Crohn
Goedemorgen allemaal, Zoals mijn vorige blog had ik aangegeven dat ik aan de Aziothoperine zal beginnen, ik ben na 2 maanden gestopt met dit medicijn! Ik had zeer veel bijwerkingen, haaruitval oververmoeidheid nog meer diaree als toen ik geen medicijnen had.. Overal bultjes gekregen over mijn hele lichaam.. Mijn advies is om te stoppen zodra je merkt dat j[lees meer...]e lichaam tekens geeeft om te stoppen! Groet, Crohn patient

28-09-2013 | Vrouw | 60
Alvleesklierontsteking
I.v.m. de ziekte van Crohn moest ik naast de Entocort beginnen met Azathioprine. De eerste 2 weken was de dosering 1 x daags 1 tablet. De waardes van het bloed waren na de 1e bloedafname goed. In overleg met de MDL-verpleegkundige kon ik de dosering verhogen naar 1 x daags 2 tabletten en 1 x daags 3 tabletten. De eerste dag van de inname van 2 tabletten 's avonds heel[lees meer...] erg ziek geworden, hele nacht zwaar liggen transpireren. Had een heftige stekende pijn in de maagstreek die naar boven het borstbeen in trok. Het leek net of ik een hartinfarct had, maar de overige tekenen wezen daar niet op. De volgende dag contact opgenomen met de MDL-arts en die avond werd ik opgenomen met een acute Alvleesklierontsteking. Mijn ervaring met de Azathioprine zijn dus zeer negatief - wat een gif !

07-06-2012 | Man | 46
Ziekte van Crohn
Dit middel remt de aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg, ook hier is de kans dat kankercellen hun kans grijpen vele malen groter dan bij een "normaal" mens. Bovendien ben ik kennelijk zo vatbaar als de pest voor voorbijkomende bacillen en virussen. Vorige week opgenomen geweest ivm een stafylocuccus aureus besmetting. Mijn hele nek, borst en gezicht waren enorm op[lees meer...]gezwollen. Terwijl je in een ziekenhuis ligt heb je op zaal meestal van doenmet een zaalarts, een arts in opleiding, en heel vaak slechts met co assistentjes. Ik bedoel daar niets badinerends mee, maar als je al zo lang crohn hebt heb je ook verstand van je eigen lijf en ziekte. Ik meldde bij opname een SA besmetting. Nee hoor, zei de co assistent, wij stellen onze eigen diagnose wel. Het tutje huppelt de kamer uit en men start virusremmers, want volgens de dokter was het een herpes infectie. Volgende dag, 41 graden koorts, zieker dan ziek en gewoon volhouden. Ik heb de arts uitgelegd en laten zien dat wondjes op miijn lip en lijf spontaan vocht begonnen uit te stoten. En dat ik dus een SA besmetting had omdat ik dat al heeeel vaak heb meegemaakt. Alleen virusremmers gaven ze me. Toen ik in het bijzijn van de co en zaalarts mijn huisarts belde, notabene in het ziekenhuisbed, om me een kuur met fluxapen voor tien dagen uit te schrijven, gingen de gordijnen weer heel gauw open. Ofg ik wel helemaal lekker was. Nee, was mijn antwoord, ik heb een SA besmetting, en daar moet ik voor behandeld worden anders ga ik dood. Hierop schiet die zaalarts in de lach en schrijft me wel fluxapen intraveneus voor. Week later liep ik het ziekenhuis uit. Hoezo arrogantie en bedweterigheid in de zorg. Mensen, gebruikt u dit soort middelen, wees dan gewoon ontzettend assertief, anders lig je binnen no time tussen zes plankjes.

21-10-2011 | Vrouw | 36
SLE/Lupus
overstap van Cellcept naar Azathioprine; gezien kinderwens en Cellcept kan je totaal 10 jaar innemen; zit op de helft. Iste 2weken van inname Azathioprine had ik last van misselijkheid,geen eetlust en droge mond en gepaard met wat haaruitval wat reumatoloog ook had verteld.de 2de naar de 3e week ineens in de nacht linker kant (knie en arm pijnlijk om te bewegen tijdens het[lees meer...] slapen.Volgende dag contact opgenomen met polie.Advies was,zolang geen koorts doorslikken.In weekend daarop stond ik op en ineens enorme haaruitval; overal in het huis (bed,kleren badkamer,overal waar ik liep).Had telefonische afspraak met reumatoloog,omdat hij geen plek meer had om me op zijn polie dag te ontvangen.Ondertussen begon ik steeds meer haar te verliezen;ging als een trein.had al kale plekken op hoofd; met name hoe ik s'nachts in bed lag met mijn hoofd.Slapen was een ramp,omdat het haar dat losliet zich ging draaien met het haar dat redelijk nog vast zat; kreeg enorme klitten,daardoor.De dag van de telefonische afspraak (de 2e dag na het weekend), had ik voor mijn telefonische afspraak mijn bloed laten prikken.Gezien mijn achteruitgang van de waardes, moest ik gelijk staken met deze medicijn en vervolgens kreeg ik een kuur van 3 weken van de prednisilon 20 mg; om de waardes weer te stabiliseren.De nacht van inname van de prednisilon kreeg ik een aanval (kortademigheid,hartkloppingen,tinteling in gezicht (vooral mond/kaak), geen kracht om te praten en mensen die tegen me praten klonken ver van me vandaan). Besloot naar EHBO te gaan. Die hebben alles gecheckt,maar konden niks vinden en stuurden me weer naar huis,omdat ik geen koorts had. Volgende ochtend weer aanval en volgens reumatoloog was dit typisch hyperventilatie en moest met een zak in en uitademen als ik die weer zou krijgen.Vervolgens naarmate de dgn voorbij gingen, kreeg ik ineens temp verhoging. Dagje lukte me die naar beneden te brengen,maar de 2de dag niet en belandde ik weer op EHBO.Temp was gestegen naar 40 graden.Moest worden opgenomen en bleek ik een bacterie te hebben in mijn bloed.Die nacht hebben ze me 2 zware antibioticum per infuus in combinatie met infuus 60 mg gegeven. de ene antibioticum kreeg ik 3 keer op een dag en de ander 4 keer op een dag.Ze moesten gaan achterhalen van waar die bacterie was gekomen,om dan een gerichter antibioticum te geven.Nare onderzoekingen ondergaan en ondertussen waren mijn bloedwaardes zo gigantisch gedaald, dat ik via infuus extra bloedplaatjes moest krijgen (zat onder de 10;je kon ze tellen) en ook een bloedtransfusie voor extra rode bloedcellen.Bacterie bleek te komen uit de urine en nu zit ik nog aan de antibioticum voor deze bacterie in combinatie met 20 mg prednisilon.Afwachten tot mijn bloedwaardes weer goedzijn en kan dan of een nieuw medicijn uitproberen of terug naar mijn oude (welke ik nog een paar jaar kan gebruiken) teruggaan.Zolang mijn bloedwaardes niet stabiel zijn,kan de prednisilon niet worden afgebouwd om dan naar mijn oude weer over te kunnen stappen en hopen dat alles weer normaal wordt.Ondertussen ben ik in minder dan een week kaal (terwijl mijn reumatoloog nog heeft gezegd"niet dat je kaal wordt of dat plukken uitvallen".WELLES!!!Dat dit nieuw medicijn zo agresief op mij heeft gereageerd, is omdat ik tot mijn grote PECH tot de 0.01% behoor die dat overkomt.Mijn DIKKE PECH!!!

05-10-2011 | Vrouw | 39
Chron
in juni hebben ze ondekt dat ik crhon heb . ben nu aan me tweede onderhouds medicijn hier voor maar . wat een ellende het eerst heeft twee weken geduurt voor dat ik niet meer lopen kon van de pijn in me gewrichten . maar met dit middel heeft het maar 1 tabletje gekost kan niet meer lopen van de pijn in me knieen enkels en onder rug .

19-06-2011 | Man | 24
Ziekte van Crohn
Vanwege mijn ziekte crohn gebruik ik nu 1 week 150 mg per dag samen met 30 mg Prednisolon. Wat een elende! Ik voel mij slechter dan voor heen. Heel de dag erg moe en misselijk. Futteloos, slecht humeur. Ook heb ik de derde dag erg moeten braken. Ik merk nog niets van positieve werkingen. Sinds 3 maanden weet ik dat ik Crohn heb. Aantal weken ging het steeds beter door de b[lees meer...]ehandeling met Prednisolon. Helaas ging het toch weer slechter en gebruik ik nu ook Azathioprine. Ik kijk het nog 1 week aan. Als het zo blijft wil ik wat anders. Ik ben 24 en voel me 80! Na twee stappen dood moe. werken is erg moeilijk...

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
De eerste weken dat ik azathioprine gebruikte ging het wel oke. Maar toen slikte ik eerst 50 mg en na 1 week 100 mg. Na 3 weken 150 mg en in de 4e week kreeg ik ineens allemaal uitslag op mijn huid als ik in de zon had gezeten. Daarna kreeg ik een pijnlijke tong. Ik werd duizelig en dacht dat ik bloedarmoede had, want ik viel 1x bijna flauw. Ik dacht die bijwerkingen horen[lees meer...] erbij maar toen ik heel erg misselijk werd en ging kokhalzen en over moest geven dacht ik " dit is niet goed". Ik heb mijn MDL arts gebeld en die zei dat ik meteen moest stoppen met de medicijnen. Dat heb ik gedaan. Nu zit ik alweer 3 dagen thuis ben nog steeds licht in mn hoofd en misselijk maar het is al een stuk minder. Heb tabletten gekregen tegen de misselijkheid alleen daar heb ik nu weer diaree van gekregen. Wordt je toch ook niet goed van. Maar goed alles komt uiteindelijk goed!

20-09-2010 | Man
Colitis ulserosa
nou ik gebruik het nou twee weken, en begin last te krijgen van: pijnlijke knieen. misselijkheid, slecht slapen. hoofdpijn,groene ochtend urine, en koorts ,maar dat moet nog uitwijzen als het van de medicijn komt. {zie bijsluiter} dus bij elkaar is het gewoon troep die je vreet, kan toch niet zo zijn ,dat het waarvoor bedoeld is, je andere gezonde organen er op den duur [lees meer...]ook ziek van worden ?nou lekker spul ? het zou verboden moeten worden!