Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

14-01-2013 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Ik weet sinds december dat ik de ziekte van Crohn heb, maar ik heb nog nooit opvlammingen gehad. Wel medicijnen gekregen, om de kans dat het erger wordt te beperken en om andere redenen. In het begin had ik nergens last van (slikte 1x per dag 50mg). Toen werd de dosis verhoogd naar 100 mg per dag en vanaf toen hield ik geen eten meer binnen, hoofdpijn, zwaar vermoeid, ver[lees meer...]hoging, zweetaanvallen in de nacht, en ik kreeg vrij snel Erythema nodosum (toeval, of niet..? Ik weet het niet). De bijwerkingen hielden op na een week of 2. Toen weer bloed laten prikken, en kreeg ik een dringend telefoontje van mijn arts om direct met het middel te stoppen omdat uit mijn bloedtest bleek dat ik leverfunctiestoornissen had gekregen. Dus nee, ik heb niks gehad aan het middel, je lichaam moet dit middel maar net kunnen trekken, en mijn lichaam is daar niet toe in staat. Als m'n lever weer normaal doet ga ik waarschijnlijk aan een ander middel beginnen (puri-nethol misschien).

10-01-2013 | Vrouw | 33
Ziekte van Crohn
het middel werd bij mij niet voldoende opgenomen. Bijwerkingen zoals vermindering eetlust en haaruitval.

31-12-2012 | Vrouw | 21
Crohn
In het begin (begin december) slikte ik 1x 50mg per dag voor een milde vorm van Crohn, dat ging prima, geen bijwerkingen. Twee weken en een bloedtest die in orde was later de dosis verhoogd naar 2x 50mg per dag, en toen ging het flink mis. Eerste dagen constant misselijk en braakneigingen, maar dat ging wel voorbij toen ik ze verspreid over de dag begon te slikken. Daarna [lees meer...]veel hoofdpijn, vermoeidheid, verhoging 's avonds en zweetaanvallen in bed. Ook dat ging wel voorbij. En nu heb ik bont en blauwe onderbenen, dikke enkels en veel pijn eraan en ben ik met mijn arts aan het overleggen wat te doen. Positief punt: het werkt wel, ik heb nu na een maandje al nauwelijks meer buikkrampen en een opgeblazen gevoel, maar de hoeveelheid bijwerkingen overschaduwt dit nogal.

27-10-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Ik slik een aantal maanden en gaat steeds slechter met mij zelf, en met mijn darmen blijft het het zelfde. Bijwerkingen geirriteerde ooglede en rondon mijn neus. vermoeidheid en zeer licht ontvlambaar zwaar geirriteerd dus slaap slecht veel nacht merrie's. en een zeer droge huid. Ga snel contact op nemen met mijn arts want dit gaat niet goed. Groetjes.

26-09-2022 | Vrouw | 44
azathioprine (50mg)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE)
Na een jaar gebruik van Azathioprine stop ik nu met het gebruik ervan. Mijn trombo's en leuko's zijn te laag en mijn lever vindt het ook niet prettig meer. Ik stap in overleg met de immunoloog over op Cellcept. Hopelijk doet dit de SLE activiteit afnemen.

14-08-2020 | Vrouw | 33
Oogontsteking
Voor mijn autoimmuunziekte (POHS, ontstekingen aan net- en vaatvlies) gebruik ik Humira. Om hier geen antistoffen tegen aan te maken heb ik een tweede immuunsysteemonderdrukker nodig. Heb hiervoor een jaar Ciclosporine gebruikt, maar vanwege complicaties moet ik overstappen naar een ander medicijn. Gestart met Azathiorpine, 100mg per dag (had eerder al eens 150mg per dag, [lees meer...]hiervan werd ik geel). Voelde me vanaf de start niet goed. Eerst geen eetlust meer wat langzaam overging in misselijkheid en uiteindelijk constant overgeven. Continu vermoeid, vreselijke hoofdpijnen die dagen aanhielden en niet minder werken (uiteindelijk alleen met tramadol). Na 6 weken bloedwaarden geprikt en die waren niet goed: opbouw van billirubine en een te hoge medicijnspiegel. Direct na stoppen voelde ik me weer goed.

03-04-2020 | Man | 66
azathioprine (50mg)
Gebruik samen met prednison voor myasthenia gravis. Bedoeling was per week dagelijks +50mg tot ik op 250 mg zou zitten (voorschrift neuroloog). Voelde me meteen de eerste dag al slecht, er hing ook een zeer vieze chemische lucht om me heen, ondanks 2x per dag in bad. Had pijn borst en rug, was daar ook heel warm. Derde tm vijfde dag bijna steeds geslapen. Na een week ze[lees meer...]er ernstige huidreactie: rode bulten op linkerzijde romp worden flinke harde blazen met geel vocht, erg pijnlijk. Toen gestopt met dit medicijn. Dit is nu 3 weken geleden en een aantal plekken ligt nog open: je ziet het bruinige onderhuidse lichaamsvet zitten. I.v.m. coronacrisis nu alleen telefonisch contact met neuroloog.

28-03-2020 | Man | 50
azathioprine (25mg)
Ik slik dit (150 mg per dag )medicijn nu een jaar, en het zou bij Prednison moeten gaan vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat het medicijn mij meer schade aan doet dan verbetering van mijn gezondheid. Ik wil hier alleen de artsen nog van overtuigen. Zit zelf sterk te denken om met heel dit medicijn te stoppen en en naar iets anders te gaan kijken. Momenteel ben ik al [lees meer...]drie maanden bezig met het één maal daags te drinken van een glas Grapefruitsap. Moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede bloedwaardes had als de laatste drie maanden.

08-12-2019 | Man | 49

31-10-2018 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.

28-05-2018 | Man | 73
Colitis ulcerosa
Een rampzalig middel voor mij. Van huidaandoeningen tot desoriëntatie. Neusbloedingen. Kortom een vreselijk middel wat je in drie weken volledig sloopt.

15-03-2018 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Medicijnen hadden totaal geen effect.

09-01-2018 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
In het begin misselijk, later oververmoeid, haaruitval, huidinfecties, oog infecties, oorontsteking, blaasontsteking, constant verkouden, drukkende pijn op de borst. Ik ben nu, zonder overleg met MDL arts gestopt. Binnenkort heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en leg dan uit waarom ik gestopt ben. Moeten ze maar iets anders voorschrijven. Ik vind het rommrl. I[lees meer...]k slik het voor mijn colitis ulcerosa, misschien helpt het wel.voor die kwaal maar ik vind het te veel bijwerkingen hebben waardoor ik mij contstant ziek voel.

17-10-2017 | Vrouw | 59
azathioprine (100mg)
Ziekte van Crohn
Na vele jaren deze medicatie te hebben geslikt, kreeg ik in april dit jaar een spataderige bloeding in mijn slokdarm, eerst dacht de internist dat het door alcoholgebruik was, maar ik drink geen spat in verband met de crohn. Nu alle onderzoeken zijn afgerond is gebleken dat het door imuran komt. Dus pas op !!

06-06-2017 | Vrouw | 31
Colitis ulcerosa
Met dit medicijn was colitis ulcerosa prima onder controle. In 2014 zwanger geworden en azathioprine mocht gewoon gebruikt worden tijdens zwangerschap. Bij 6,5 maand zwangerschap heb ik zwangerschapscholestase gekregen, met vroeggeboorte van dochter tot gevolg. Toen op goed geluk tijdelijk gestopt met azathioprine om borstvoeding te kunnen geven aan dochter. Er was immers [lees meer...]niets bekend over mogelijke schadelijkheid voor premature kinderen. Dit is allemaal goed gegaan. Bij volgende zwangerschap (zonder medicijnen) heb ik pas bij 38 weken zwangerschapscholestase gekregen. Mijn MDL-arts vermoed dat de azathioprine destijds wel nadelige invloed heeft gehad op mijn leverfunctie, waardoor de cholestase toen al zo vroeg in de zwangerschap gebeurde. Ik heb geluk dat mijn dochter het overleefd heeft!

04-06-2017 | Man | 46
IgA nefropathie
Heftige, bijna ondragelijke rugpijn. Hoge koorts, tegen de 41 graden. Zeer pijnlijke knieen. Oorsuizen. Helft van mijn gehoor aan de linkerkant (tijdelijk??) kwijt. Waarschijnlijk ben ik allergisch voor een bestanddeel.