Ervaringen met Anastrozol

anastrozol

Borstkanker (91 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

09-10-2016 | Vrouw | 69
Borstkanker
Ik gebruik al meer dan 5 jaar Anastrozol na borstkanker. Begonnen met Tamoxifen, maar binnen 2 maanden brandend eczeem in diverse huidplooien. Ik heb ervaringen op deze site opgezocht om ervaringen van anderen te lezen. Zelf heb ik weinig bijwerkingen, wel pijnlijke handen, lichte opvliegers, maar ik veronderstelde dat dit door artrose kwam. Genoeg energie. Door nieuwe ond[lees meer...]erzoeken schijnt langer gebruik aan te bevelen te zijn. Specialist wil gebruik Anastrozol verlengen tot 7 jaar, maar zegt dat langdurig gebruik schade aan lichaam toebrengt. Bij deze beoordelingen lees ik dat iemand het al 10 jaar gebruikt. Mijn vraag aan specialist tijdens volgende bezoek zal dus zijn: welke schade gaat het om? Zijn er vrouwen die het langer dan 7 jaar slikken?

11-08-2016 | Vrouw | 70
Borstkanker
na borstsparende operatie en bestraling begonnen met tamoxifen, lichte bijwerkingen van spieren en gewrichten. na twee en een half jaar nu overgestapt naar anastozol. heel erg veel pijn in gewrichten vooral voeten en knieen. vermoeidheid, heb heel weinig energie. ben in 2 en een half jaar 10 kilo aangekomen. heb het meeste last van de stijfheid en pijn in mijn voeten.

10-08-2016 | Vrouw | 51
Borstkanker
In 2013 diagnose borstkanker, hele pakketje gekregen: borstsparende operatie, chemo, bestraling en hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen en nu sinds enkele maanden anastrozol. De bijwerkingen van anastrozol zijn bij mij stijve pijnlijke vingers (Triggerfinger) en slaperigheid. Ik val achter m'n boeken in slaap, kan me dus niet concentreren en ook niet onthouden wat ik ge[lees meer...]lezen heb. Super vervelend, want ik doe een opleiding. Is er misschien iemand die ook deze klachten heeft en wat zou ik er tegen kunnen doen?

29-04-2016 | Vrouw | 55
Borstkanker
Na twee en een half jaar Tamoxifen waar ik de hele periode erge spierpijnen van ondervonden heb, is de overstap naar Anastrozol vlot verlopen. Enige merkbare bijwerking is de pijn in de voeten en handen. Ben nu negen maanden verder en naar mijn gevoel neemt de pijn nog steeds een beetje toe. Vervelend, maar is mee te leven. Na de tweede (jaarlijkse) dexascan voor de botdic[lees meer...]htheid wordt duidelijk of botontkalking is opgetreden. Om dat tegen te gaan slik ik kalktabletten en let ik op mijn voeding.

08-04-2016 | Vrouw | 61
Baarmoederkanker
juni 2015 baarmoeder sarcoom, 11 augustus operatie, 16-03-2016 opnieuw sarcoom.

15-01-2016 | Vrouw | 52

30-11-2015 | Vrouw | 69
Borstkanker
Na mijn borstamputatie heb ik Anastrozol gekregen en had in het begin behoorlijk bijwerkingen, zoals haaruitval, pijn in mijn gewrichten van handen vooral duimen en voeten. De haaruitval is opgehouden, heb iets diepere inhammen gekregen, maar rest van haar is aardig dicht gebleven! Ook had ik droge ogen. Dit is ook weer over gegaan. De pijn in de handen is een stuk minder [lees meer...]geworden in de loop van het jaar. Soms bij vlagen komt de pijn opzetten en is dan opeens weer verdwenen. Waar ik de laatste maanden mee zit is een droge vagina en ben hiervoor naar de gynaecoloog gegaan om alles te laten checken. Alles was in orde en ik gebruik nu gewoon een smeersel om de vagina niet te droog te laten zijn. Ik had gewoon problemen met lopen. Stemmingswisseling heb ik niet zo erg gehad met dit middel. Misschien omdat ik al voorbij de overgang was toen ik ging slikken.

19-11-2015 | Vrouw | 75
Borstkanker
2 juni j.l. is nadat er kanker in mijn borst werd geconstateerd de borst verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen en daardoor ook geen chemo en/of bestraling. De komende twee jaar zou ik tamoxifen moeten slikken, dit heb ik ruim 5 maanden gedaan maar daar kon ik absoluut niet tegen, slecht zicht, stemmingswisseling en zelfs suïcidale neigingen. In overleg met de artsen gesto[lees meer...]pt met tamoxifen en moet nu op anastrozol overstappen. De bijsluiter geeft nu niet zo'n vrolijk vooruitzicht, graag hoor/zie ik hoe jullie ervaring met dit medicijn is.

16-11-2015 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik ben heel moe sinds ik anastrazol gebruik. Mijn spierkracht neemt af, zelfs mijn longspieren lijkt het wel, omdat zelfs ademhalen moeilijker gaat. Verder heb ik nu mijn duim ingekapseld met een brace, omdat de pijn niet meer te harden was. Erg veel bot- spier- en peespijn. Sex heb ik ook geen zin meer in. Mijn trui uittrekken gaat niet meer: daarmee moet mijn man mij hel[lees meer...]pen. De pillen lijken m.n. op mijn schouders, nek, handen en voeten te slaan. Ik gebruik anastrozol nog geen 2 maanden nu. Een vriendin en mijn nicht hebben dezelfde klachten.

14-11-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik ben 51 jaar. In januari 15 begonnen met 6x chemo, operatie en 37 x bestraling. Tussendoor longembolie en beentrombose gekregen. Op 4 sept. Laatste bestraling gehad 11 sept. aan de anastrozol. Nu gestopt. Afgelopen weken werd de slapeloosheid, prikkelbaarheid en agressie steeds erger. Complete karakterverandering ondergaan. Ben nu 1 week gestopt en herken mezelf weer een[lees meer...] beetje. Voor mij never nooit meer anastrozol.

02-11-2015 | Vrouw | 55

10-10-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Goedemiddag, Vorig jaar is bij mij borstkanker geconstateerd. Na een borstamputatie, 6 chemokuren en 16 bestralingen ben ik in november 2014 begonnen met een hormoonkuur. Rare dingen ... begin steeds stijver te worden. Heb, behalve in de achillespezen en enkels, geen pijn. (De pijn is er alleen wanneer ik wandel). Heb na 2 kilometer lopen ook het gevoel dat ik zware[lees meer...] benen heb. Fietsen gaat veel beter dan lopen. Ik moet de hormoontabletten nog vier jaar slikken. Zal de kuur, op karakter, afmaken .... en vergeet het stramme gevoel in mijn maar fff. Ben sinds juli van dit jaar weer volledig aan het werk. Heb gelukkig een kantoorbaan ... in de zorg bijvoorbeeld was ik, denk ik, niet weer aan het werk gekomen.

24-09-2015 | Vrouw | 79
Borstkanker
Over 10 dagen ga ik Anatrozol gebruiken voor de volgende 5 jaar. Zijn er vrouwen van mijn leeftijd die daar ervaring mee hebben?

07-09-2015 | Vrouw | 60
Borstkanker
September 2014 is er borstkanker geconstateerd. Na een operatie en 16 bestralingen ben ik op voorschrift van de oncoloog Anastrozol Actavis gaan gebruiken. Al na één week gebruik ben ik met spoed opgenomen met een longembolie. Dit komt weliswaar zeer zelden voor en met gebruik van 5 bloedverdunners per dag is de kans op herhaling klein. Daarnaast ben ik, van nature een bl[lees meer...]ije vrouw, in een jaar tijd veranderd in een opvliegerige bitch die, soms zonder aanleiding, heel chagrijnig kan reageren. Stijf en stramheid over heel mijn lichaam kon er ook nog wel bij maar het meeste last heb ik van pijnlijke duimen. De weegschaal in nu nog in balans, want stoppen is niet zomaar een besluit. Maar toch.. nog vier jaar slikken zonder de garantie dat mijn borstkanker ook daadwerkelijk is verdwenen, is geen vooruitzicht waar ik heel blij mee ben of van wordt.

27-08-2015 | Vrouw | 68
Borstkanker
na operatie voor borstkanker, 20x bestraling, 6xchemo, na 3 maanden anastrozol er mee gestopt. bijwerkingen: stijve gewrichten, spierpijn armen en benen. opnieuw overgangs klachten en cts aan beide handen.

08-07-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
Na 2,5 jaar Tamoxifen kreeg ik Anastrozol voorgeschreven. Lotgenoten waren hier al eerder ontevreden over en terug gegaan naar Tamoxifen. Echter moest dit middel toch van oncoloog gaan gebruiken. Hij mag schijnbaar ook niet zelf beslissen wat hij zijn patiënten voorschrijft. De eerste maand dat ik Anastrozol gebruikte ging het goed maar gaandeweg komen er steeds meer bijwe[lees meer...]rkingen. Voortdurend dat gevoel wat ik vroeger had vóór de menstruatie, pijn in onderrug, buikpijn, diarree en obstipatie wisselen zich af, haaruitval, artrose verergerd, geheugen gaat zeer snel achteruit, kortom met mijn 57 jaar voel ik me wel 80 en heb weinig of geen energie meer.