Ervaringen met Pantoprazol

versuft

Maagbeschermer (43 meningen)
Maagzuur (37 meningen)
Maagklachten (34 meningen)
Maagzuur (brandend) (31 meningen)
Reflux (22 meningen)
Middenrifsbreuk (15 meningen)
Maagzweer (10 meningen)
Maagontsteking (10 meningen)
Barrett's slokdarm (9 meningen)
Slokdarmontsteking (4 meningen)

Bojan Nikolik (07-06-2015)

06-08-2020 | Vrouw | 53
Maagklachten
Voorgeschreven als maagbeschermer en voor maagklachten. Vanaf begin gebruik werden klachter erger , 1 tablet minder per dag maar steeds zwaardere klachten . Volgens ha ben ik helaas 1 vd 1000 mensen waarbij dit middel averechts werkt, nog nooit zo beroerd geweest.

21-06-2020 | Vrouw | 55
Artrose

09-05-2020 | Vrouw | 46
Maagbeschermer
Doordat ik heel veel pijn had in maagstreek ben ik ibuprofen gaan gebruiken. Ik kreeg dit als maagbeschermer. 3weken later bleek ik een ernstig ontstoken galblaas en 8 galstenen te hebben. Die is verwijderd en het advies vd ha was om toch door te slikken. Nu heb ik allemaal vage klachten... Droge mond, hoofdpijnen, gewichtstoename, paniek en angst klachten, depressieve gev[lees meer...]oelens, wazig zien, soms vuurrode wangen, heel erg vermoeid ( val regelmatig in slaap) vermoeidheid begint al na enkele uren na het innemen besef ik me nu... Doordat ik gezond eet en veel vitamines slik, was nadat ik bij de ha was geweest met vermoeidheid klachten... een bloedtest gehad waaruit kwam dat ik vit D tekort kom.. terwijl ik 1000mui per dag slik.. voor mij een rare uitslag. Vanmorgen zat het me niet lekker en ging de bijsluiter lezen. Daar ben ik zo van geschrokken dat ik per direct stop!!! Wish me luck.. morgen 1e dag zonder. Ik heb gelezen dat de maagzuur toe kan nemen maar dan haal ik maar weer gaviscon... beter dat dan al deze bijwerkingen. Ik vind mezelf zo helemaal niet meer leuk... altijd moe en lusteloos

19-04-2020 | Man | 34
Maagbeschermer
Ik heb nu 4 dagen pantoprazol wegens maagzuur dat omhoog komt .maar die klachten gaan niet weg en krijg er alleen maar meer klachten bij . Kortademig , benauwdheid , duizeligheid , warrig , hyperventileren met alle kenmerken daarvan , maagpijn en hoofdpijn. . Ik ben er dan ook onmiddelijk mee gestopt en raad het ook niemand aan het is gewoon vergif

07-02-2020 | Man | 56
Maagbeschermer
Had last van maagzuur. Na twee dagen al last van paniekaanvallen en een heel warm en tintelend gevoel op mijn borst. Na vier dagen rode huid en allergische reactie en pijn in mijn maag, opgeblazen gevoel en slecht slapen. Ben gestopt, dit is puur vergif.

15-01-2020 | Vrouw | 50
Middenrifsbreuk
Door longarts voorgeschreven voor middenrifsbreukje. Na 4 weken klachten, oedeem wangen ,lippen, verdoofd gevoel gehemelte, prikkeling mond kortademig, spierkrampen, slapeloosheid,steken bij het oog, hoofdpijn, duizeligheid, diaree misselijkheid.Longarts gebeld nee kan niet van de pantoprazol komen! Wel dus, huisarts zei stop er mee en kijk wat er gebeurt, ja hoor alle k[lees meer...]lachten verdwenen! Bizar dat een longarts dit stellig kan zeggen, kan niet.

31-12-2019 | Vrouw | 65
Overspannen/burn-out
Eerst lange tijd Ranitidine, geen problemen, november 2019 op verzoek apotheek ingeleverd en nu Pantoprazol

29-12-2019 | Vrouw | 53
pantoprazol (40mg)
Sinds 5 jaar geleden een kleine herseninfarct gehad, zonder bijverschijnselen er aan over te houden. Kreeg grepid, atorvastine voorgeschreven. Na 2 jaar kreeg ik maagproblemen van de medicijnen en de dokter schreef pantoprazol voor. Ging heel goed totdat ik dit jaar verschijnselen kreeg. Overmatig zweten,hartkloppingen overal spierpijn. Opgeblazen gevoel, weinig tot ve[lees meer...]el plassen. Waar dit vandaan kwam geen idee. Ben gaan experimenteren met pantoprazol en ben gestopt. De klachten werden gelukkig minder. een paar dagen later toch weer tabletje geprobeert, maar werd weer zo beroerd, dat ik helemaal gestopt ben, ben nu 1 week eraf en het gaat gelukkig weer heel goed zonder bijwerkingen. Ik snap er niets van zo kon ik gelukkig er tegen en nu helemaal niet meer.

29-11-2019 | Man | 59
Reflux
Anno Domini: Nov 2019. Ik had al jaren Ranitidine, maar omdat die vervuilt was met NMDA kreeg ik Pantoprazol voor geschreven, na 4 weken begon ik bijwerkingen te krijgen, dan weer dagen heel veel plassen en dan weer dagen heel weinig plassen. In de NL bijsluiters is dit fenomeen weggelaten, maar als men in het engels zoekt op Pantoprazole dan vind je het bij common side e[lees meer...]ffect: increased or decreased need to urinate Ook kreeg ik na 4 weken een vreemde kots ( overgeefsel) smaak in de keel en rook dit ook door mijn neus. Dus ik voel niks in de slokdarm van zuur, maar proef en ruik het wel. Zekers na het eten, maar als ik dan 1 or 2 Rennies DUO neem is het vrij snel weg, dus het komt echt uit de maag vandaan. Ik vermoed dat de 4 weken waarin ik Pantoprazol gebuikt heb, de maag ernstig veel maagzuur is gaan produceren, het zelfde fenomeen als in december 2017 , toen heb ik ook een aantal dagen Pantoprazol voorgeschreven gekregen ipv Ranitidine en ik had dagen lang afschuwelijk veel maagzuur, totdat het weer door Ranitidine 75mg werd vervangen en toen was ik van de maagzuur klachten af.

26-10-2019 | Vrouw | 24
Maagbeschermer
Ik gebruikte dit medicijn al een aantal jaar, als maagbeschermer voor de overige medicatie gebruik. Aan het begin nooit klachten gehad, totdat er hoofdpijn ontstond en steeds meer toe nam. Hoofdpijn nam in dermate toe, dat zelfs mijn zicht vertroebeld werd. Nooit gelinkt aan dit medicijn, maar na zelf onderzoek te doen, toch gestopt. Na drie dagen ging er een wereld voor m[lees meer...]ij open, eindelijk hoofdpijn vrij na zo'n lange tijd!

25-09-2019 | Man | 39
Maagzuur
Bij de apotheek kreeg ik een briefje waarop stond: "geen veel voorkomende bijwerkingen bekend"... en volgens de MDL arts waren maagbeschermers / -remmers zo ongeveer de meest gebruikte medicijnen in nederland; Na een dag of 3 begon ik me erg verward te voelen. Dat werd steeds erger, en ik kreeg plots paniek aanvallen en werd erg onrustig/gespannen de hele dag. De klacht[lees meer...]en werden steeds heftiger (brandend/prikkelend gevoel over hele lichaam en bijv. in de slokdarm) tot na 1 week het kwartje viel dat het door deze tabletten komt. Ik was op het verkeerde been gezet door de info van de apotheek omdat er "geen bijwerkingen" stond, en de MDL arts die zei dat half nederland deze tabletten gebruikt. Na 1 week gestopt, en na 1 a 2 dagen ging het al meteen beter. Het was erg heftig allemaal, bizar dat zo'n medicijn verstrekt wordt zonder waarschuwingen vooraf.

01-08-2019 | Man | 62
Hernia diafragmatica
sinds ik deze gebruik zwaar pijn en maag krampen voorheen medicatie van Pensa Pharma ging jarenlang goed maar het moet goedkoper van de verzekering...

21-02-2019 | Vrouw | 68
pantoprazol (40mg)
Eerst slikte ik esomeprazol ivm slokdarmproblemen tot tevredenheid. Vorig jaar tia gehad en operatie aan de halsslagader. Daarna perindopril, clopidogrel en simvastatine gekregen. Omdat esomeprazol niet samenging met deze medicijnen , kreeg ik pantoprazol voorgeschreven. Sindsdien heb ik alleen maar slokdarmproblemen. Ik heb ook veel jeuk. In eerste instantie een soort zo[lees meer...]nneallergie. Waar het allemaal door komt weet ik niet maar ik ben nu wel zover dat ik overal mee wil stoppen en dan weer esomeprazol gaan slikken. Ik hoop op andere reacties.

14-02-2019 | Vrouw | 63
pantoprazol (20mg)
Maagzuur (brandend)
na enige maanden Ranitidine gebruikt te hebben kreeg ik hevige jeuk op mn armen.. overgestapt naar Pantoprazol ... met als gevolg stijfheid van spieren vooral in de onderrug en nek, daarbij voelde ik ook verwardheid vond het heel eng.. dus snel afgebouwd en voel na 3 dagen al verschil.. heb besloten niks meer te slikken maar mn eetgewoonte zodanig aan te passen dat ik zo[lees meer...] min mogelijk last heb van ruflex vanwege niet sluitend klepje tussen maag en slokdarm.

28-01-2019 | Vrouw | 54
pantoprazol (2)
Reflux
Nu is het 28 januari. Sinds 4 december hoesten en piepende longen. Longfunctietest gedaan:geen astma.Nu wordt er gedacht aan reflux waardoor ik in de problemen zou komen. Gebruikte wel eens rennies ivm. zuurbranden. Nu 2 weken pantoprazol gebuik vanaf afgelopen donderdag, hoge dosis 2x40mg,dan weer evalueren. Maar zoals ik mij de afgelopen 2 dagen gevoeld heb ga ik dat nie[lees meer...]t uithouden. Klachten:Ontzettend moe. Slaap overdag ook telkens een paar uur. Verhoging tot 38.6//38.8 met hoofdpijn en spierpijnen van benen en rug. Hang de gehele dag wat op bed omdat ik te beroerd ben om iets te ondernemen. Opboeren en weinig eetlust. Slik ondertussen weer paracetamol om mij nog iets beter te kunnen voelen. Ik heb net besloten om het medicijn morgen niet meer in te gaan nemen. Ik ben op de hoogte van het rebound effect, maar ik zal proberen dit met andere medicatie op te vangen.

04-11-2018 | Vrouw | 83
Hartinfarct
Dank voor Uw reactie. Eerder had ik geschreven dat ik eind Mei een hartinfarct heb gehad, en kreeg daarvoor ook Pantoprazol Pensa 40 mg, en kreeg daar meerdere bijverschijnselen door. Ik twijfel ook nog steeds óf ik wel een hartinfarct heb gehad. Dit, omdat ik alleen flinke maagpijn had. Omdat ik al meerdere weken plotseling te maken heb met geheugen klachten/ concentra[lees meer...]tie stoornis/flinke hoofdpijn en duizeligheid, begon ik toch wel twijfels te krijgen (gezien mijn leeftijd 83 jaar) of ik een form van demensie heb. De schrik sloeg toe. Uiteraard gaan zoeken op internet voor de bijwerkingen van dit middel. Daar vond ik inderdaad de mogelijkheid dat Pantoprazol dementie kan beïnvloeden/versterken. Mogelijk dat dit middel alleen effect bij ouderen kan hebben? Ik loop nu inmiddels ook met een rollator, terwijl dat níet het geval was toen ik nog geen "dementieklachten" had. Ik neem het middel niet meer in, en zal een afspraak maken met mijn huisarts. Ook lees ik in bepaalde proefschriften dat, als ouderen al zeer lange tijd hoge bloeddruk hebben men, artsen en specialisten, deze ouderen met rust moeten laten en géén bloeddrukverlagers moet geven. Dat zou ernstige gevolgen kunnen hebben. Mijn cardioloog zegt dat dit onzin is! Wat is waar?