Ervaringen met Sumatriptan

sumatriptan

Clusterhoofdpijn (26 meningen)
Hoofdpijn (4 meningen)
Spanningshoofdpijn (2 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

23-08-2019 | Vrouw | 45
sumatriptan (100mg)
Migraineaanval met tussen perioden van 1 tot 2 maanden, gedurende 2 tot 3 dagen. Sumatriptan 100 Mg 3xdaags helpt maar heb dan last bij het drinken van warme dranken, aanraking met lauw water, geven gevoel van verbranden. Heb ook de ziekte van tietze , deze wordt aangewakkerd bij inname medicatie. Reden onbekend

22-06-2016 | Vrouw | 45
sumatriptan (20mg)
Ik heb te veel sumatriptan genomen laatste maanden...6 x per week..... nu gesprek gehad met de neuroloog en die raadde aan om te stoppen. Wie heeft ervaringen met dit geneesmiddel als je in een keer moet stoppen? Ik had medicijnafhankelijke hoofdpijnen en migraine. Ben nu ruim 1 week gestopt en heb 2 migraine aanvallen gehad, maar volgens de neuroloog is dit normaal. Ze ze[lees meer...]i dat het 2 weken kan duren voordat ik mee beter ga voelen. Ik ben benieuwd naar de reacties.

18-01-2018 | Man | 44
sumatriptan (12mg/ml)
Clusterhoofdpijn
Normaal gesproken mag je zo'n injectie maar 2x per 24 uur zetten want je kan door deze injectie ook cluster aanvallen oproepen wordt er gezegd. Ik ben dan gelukkig een episodische patiënt dat wil zeggen dat ik 1 of 2 periodes per jaar heb die ongeveer 4 weken duren. Dit zou dus geen oplossing zijn voor een chronische cluster patient, zuurstof werkt bij mij niet helaas. [lees meer...]Dus met de goedkeuring van mijn neuroloog mag ik al mijn aanvallen "wegspuiten" huisartsen zijn zeer terughoudend tegenover deze houding en zijn bang dit het verkeerd gaat. Daarom heb ik ook een heel gesprek gehad met mijn huisarts hierover dat ik de goedkeuring van mijn neuroloog had en uiteindelijk is zij ook akkoord gegaan met dit besluit. In 2016 heb ik in 5 weken plusminus 275 spuiten gebruikt in 5 weken en vorig jaar zat zo op 140 kan je zien dat elke episode anders is. Maar ik heb eigenlijk geen andere keus want het alternatief als ik geen spuit zet is 3 uur rollen over de vloer van de pijn... geen optie dus! Bijwerkingen: als de spuit net gezet is voel ik een lichte druk op mijn borst die meestal binnen 5 minuten weg trekt en als de pijn meestal na zo 15 minuten voel ik me een beetje suf maar ik vind dat eigenlijk een wenselijk effect aangezien je zolang de pijn duurt al je spieren gaat aanspannen en bewegingsdrang krijgt omdat je op 10 zit qua pijnschaal en dit constant blijft totdat de pijn weg trekt. Als je de optie zuurstof hebt en het werkt dan is die natuurlijk beter dan injecties voor mij is dit helaas geen optie. Ik zou zonder deze injecties niet kunnen leven als ik een episode krijg en ik ben heel gelukkig dat ze bestaan! Dit middel is ook te krijgen als neusspray maar na 2 jaar werkte dit bij mij ook niet voldoende snel genoeg vandaar gebruik ik nu alleen injecties. Het is ook heel belangrijk om de injectie zo snel mogelijk te zetten als de voortekenen van een aanval zich voor doen! Hoe langer je wacht hoe langer het duurt voordat het middel de aanval totaal weg krijgt. Sommige mensen vragen ook "vind je het niet erg om jezelf te injecteren?" waarop ik meestal antwoord "ook al moest ik er 5 zetten voor hetzelfde resultaat zou ik het zeker doen!" een marteling van 3 uur is namelijk geen optie!

20-04-2015 | Vrouw | 44
sumatriptan (50mg)
sumatriptanen werken al sinds de diagnose 7 jaar geleden, erg goed bij mijn migraine. Als ik een aanval voel aankomen, neem ik een halve pil, als dat niet afdoende is, de andere helft erbij. Vrij snel verdwijnt dan de hoofdpijn. Ik blijf me dan wel wat 'off' voelen, uit balans, maar daar valt prima mee te leven. Het werkt beter als ik na het innemen even plat ga en een [lees meer...]dutje probeer te doen. Anders zeurt de hoofdpijn wat langer door. Ik heb geen last van bijwerkingen. Overigens heb ik ook acupunctuur gehad, dat 'genas' de migraine niet, maar zorgde er wel voor dat ik geen zware aanvallen met scherpe hoofdpijn en misselijkheid meer heb. Voor de minder zware aanvallen die ik nu nog wel heb 1-2x per maand een dag of 3 gebruik ik sumatriptanen.

22-08-2014 | Vrouw | 44
sumatriptan
Na ruim 25 jaar migraine en net zo lang een tocht langs artsen, alternatieve genezers en zelfmedicatie heb ik de huisarts gevraagd om een effectief middel omdat de aanvallen steeds frequenter kwamen. Ik kreeg Sumatriptan 50 mg voorgeschreven en dat werkt bij mij geweldig: Aanval zakt na ca 30 minuten. In het begin kwam het dan weer terug na 1 á 2 dagen. Daarom heb ik er Ca[lees meer...]ndesartan Cilexetil 4 mg bij gekregen ter voorkoming van de aanvallen en dat werkt goed. Nu, na een maand heb ik nog eens per week een lichte aanval (vaak zonder misselijkheid), die ik soms wel en soms niet bestrijd met Sumatriptan. Ik ben er g blij dat ik nu leef zonder die constante angst voor een aanval!

16-03-2016 | Vrouw | 43
sumatriptan (100mg)
Ik neem sumatriptan ongeveer 10 jaar. Was voorgeschreven door mijn huisarts voor zware hoofdpijnen zonder welke dan ook onderzoek. (Bij bijzondere waarschuwingen staat: Mag alleen worden gebruikt als er duidelijke diagnose van migraine is. Niet gebruiken voor de behandeling van hemiplegische, basilaire of oftalmoplegische migraine!). Eerste paar jaren heeft wel geholpen. N[lees meer...]aar loop van de jaren steeds minder. Laatste 2,5 - 3 jaren word bijna iedere dag wakker met een hoofdpijn. Soms gaat het vanzelf over, soms niet. Sumatriptan helpt 2 van de 3 keer niet. Vaak voel me tussen moe en doodmoe. Er zijn maar enkele dagen zonder hoofdpijn of de vermoeidheid.

04-07-2017 | Vrouw | 42
sumatriptan (50mg)
Sinds mijn tienerjaren een paar keer per jaar een migraine aanval waarbij ik 2 dagen uitgeschakeld was. Dit werd de laatste jaren echter veel meer en het lukte mij ook niet meer om met eerst paracetamol en daarna ibuprofen/naproxen de aanvallen redelijk behapbaar te houden. Aangezien de aanvallen in 2016 ongeveer om de 3 weken (soms 2, soms 4 weken, maar gemiddeld om de 3[lees meer...] weken) waren toch maar eens naar de huisarts gegaan en deze heeft mij sumatriptan voorgeschreven. Voor mij is het echt een wondermiddel en heb er spijt van dat ik nooit eerder naar de huisarts ben gegaan. Ik voel de migraine vaak als ik opsta, neem een tablet van 50 mg en ga weer liggen. Wordt dan binnen half uur na inname zwaar/duf en voel soms een beetje hartkloppingen en val dan in een diepe slaap. Als ik na een paar uur wakker wordt is de migraine verdwenen en voel me alleen nog een beetje duffig/soms wat dronken wat na één of twee uurtjes ook weer verdwenen is. Kortom nu ben ik er met een uur of 4 à 5 volledig van mijn migraine en bijwerkingen af i.p.v. eerder bijna 2 hele dagen uitgeschakeld zijn met migraine. Heel soms komt de migraine op een later moment weer terug en neem ik nog een tablet en gaat die dan wel volledig weg, maar ik probeer het gebruik wel tot het minimale te beperken.

12-08-2015 | Man | 42
sumatriptan (6mg)
Clusterhoofdpijn
Na jaren sukkelen, over het waarom en hoe van deze pijnen, ga je bijna alles geloven .. het ligt aan mijn oog, mijn oor, mijn nek, het is door dit ongeval, of de houding die ik aanneem, door het licht, door het geluid, zonder ooit echt te weten wat er scheelt, en toch maar afzien .. Ik ben dan uiteindelijk, uit miserie, bij een specialist (neuroloog) terecht gekomen, met m[lees meer...]ijn raar verhaal over 'halve hoofd-pijnen' die met regelmaat van de klok opnieuw opduiken. Na de eerste zin van mijn uitleg zei hij onmiddelijk, oh ja, dat zijn cluster-headaches. Alleen al door dat antwoord, een vorm van herkenning van het probleem, voelde ik meteen van 'dit zit goed'. We hebben pilletjes geprobeerd, maar uiteindelijk snel terecht gekomen bij de triptan-spuitjes. (veel snellere opname in het bloed bij crisis). Na men eerste spuitje, mits de nodige zenuwen om jezelf de eerste maal te prikken, kon ik het niet geloven, maar het hielp! Er was zelfs een lichte euforie aanwezig, die niet aan het medicijn lag, maar wel degelijk aan het feit dat ik een 'oplossing' gevonden had voor mijn afzien. Daarvoor had ik nooit gedacht iets te kunnen vinden die zo doeltreffend was. Ik probeer nu nog steeds het gebruik maximaal te beperken, zo lang ik kan, maar als het nodig is, dan weet ik dat dit helpt. Het liefst van al zou ik willen weten wat de oorzaak is, maar ondertussen kan ik hiermee overleven.

19-10-2022 | Man | 41
Clusterhoofdpijn
Helaas ook hier diagnose: clusterhoofdpijn. Ik gebruikte eerst de spray. Werkt wel maar voor mij altijd net te laat, waardoor je toch nog ruim 45 minuten even naar de hel gaat qua pijn. De bittere smaak is idd echt vies. Maar ja, of vieze smaak of pijn...Nu gebruik ik de injecties. Wat een wondermiddel. Binnen 10 a 15 minuten volledig pijnvrij. Beetje suf achteraf, maar d[lees meer...]at neem ik graag op de koop toe. Ik krijg deze week de GON-injecties. Hopelijk werken deze ook mee om de aanvallen te verminderen.

24-03-2020 | Man | 41
sumatriptan (50mg)
Al sinds mijn 6j herrinner ik me wekelijkse aanvallen van migraine met hoofdpijn op het voorhoofd, afwisselen boven een van de ogen of in het midden. Deze gingen telkens gepaard met misselijkheid, braken en duurden een dag waarop ik niets kon doen buiten in een donkere kamer liggen. Pogingen tot vermijden van bepaalde voeding, sporten, drank... leverenden allemaal niets[lees meer...] op. Gebruik medicatie ging van standaard prijstillers Perdolan tot Dafalgan over codeine naar opnieuw Dafalgan tot deze tot 8 x per dag ging. Daarna ben ik een keer overgestapt op onderhoudsmedicatie maar omdat ik hier zo suf van werd dat ik om 18u in slaap viel stopte ik weer. Sinds 2 jaar (ben nu 41) stelde mijn huisarts Sumatriptan voor. Wat een verschil! Nu neem ik een pilletje van 50mg samen met 1 pijnstiller in wanneer ik een aanval voel opkomen en zo'n 2u later is deze volledig verdwenen. Het gebruik van pijnstillers is hierdoor drastisch verminderd maar ik kan niet buiten zonder een sumatriptan in mijn zak. Momenteel gebruik ik er zo'n 2-7 per maand omdat ik toch mijn gebruik van medicijnen tracht te beperken om gewenning te voorkomen. Het komt al voor dat de hoofdpijn op eenzelfde dag weer opduikt... Tot op heden het enige product dat mij van mijn hoofdpijn vanaf help.

06-06-2023 | Vrouw | 40
sumatriptan (50mg)
Deze werken bij mij heel goed! De Aurobindo smaakt wel bitter, en maakt me licht misselijk. Bij de Teva (andere fabrikant) heb ik dit niet. Maar goed, overall erg tevreden want de migraine trekt snel weg, vaak binnen een half uur al. Werkt lang. Ik heb hormonale migraine, en moet vaak per aanval (duurt 3 dagen meestal) 4 a 5 tabletten gebruiken. Ook dan geen bijwerkingen[lees meer...].

28-12-2017 | Man | 40
sumatriptan (12mg/ml)
Clusterhoofdpijn
In het begin vond ik het wel spannend om te injecteren. Door de heftige hoofdpijn is de injectie gevoel minimaal. Na het injecteren een timer aangezet. Binnen 3 minuten geheel pijn vrij. Ik voel de pijn niet afnemen maar het is ineens helemaal weg. Ik merk geen bijwerkingen. Het injecteren gaat na een tijd heel makkelijk. Je moet gewoon even uitzoeken waar de minste z[lees meer...]enuwen zitten. Na 25 jaar toch iets wat helpt

13-08-2015 | Vrouw | 40
sumatriptan (100mg)
Ik heb last van hormonale migraine, waar een gewone pijnstiller niet meer bij werkte. Ik heb vandaag de eerste tablet ingenomen en moet erbij vermelden, dat de migraine binnen een kwartier verdwenen was. Jammer genoeg heb ik meer dan de helft van de dag het gevoel gehad of ik iets van drugs had gebruikt. Duf gevoel in mijn hoofd, praten met dubbele tong en niet vooruit te [lees meer...]branden. Ik weet niet welk gevoel erger is. Migraine of dit gevoel. Maar het was de eerste keer, dus ik ga het toch nog eens innemen.

06-03-2023 | Vrouw | 38
sumatriptan (20mg)
Als ik dit inneem krijg ik spierpijn in gezicht, arm langs 1 kant en schouders. Een soort gevoel dat ik mij moeilijk kan bewegen. We hoofdpijn vermindert snel maar deze bijwerkingen zijn in mijn ogen wel heel erg. Ik begrijp niet hoe dit kan. Heeft nog iemand dit?

19-06-2021 | Vrouw | 38
sumatriptan (10mg)
Ik ben ontzettend blij met dit middel. De laatste tijd had ik 2 keer per week een migraine aanval. Dit middel helpt mij direct van mijn migraine af. De bijwerkingen duren bij mij ongeveer anderhalf uur en daarna voel ik mij prima, daarom heb ik de bijwerkingen er voor over. Ik krijg druk op mijn borst en een druk op mijn keel. Verder niets. Super middel.

16-10-2015 | Vrouw | 37
sumatriptan (50mg)
Sinds vandaag mijn eerste sumatriptan 50mg genomen. Was een beetje sceptisch, omdat ik al jaren de maxalt smelt gebruik. Was hier zeer tevreden over, maar wordt niet meer vergoed. Zelf betalen kost mijn 52 euro voor 12 stuks. Afgelopen mei rizatriptan geprobeerd, maar kreeg nog meer hoofdpijn daardoor. Nu sumatriptan van huisarts gekregen en deze aanval was binnen t uur we[lees meer...]g. Geen bijwerkingen gehad. Nog iets te vroeg om te oordelen, dus kom over een tijdje weer een reactie geven. Wilde dit alvast wel even mededelen. 😊