Ervaringen met Sumatriptan

Clusterhoofdpijn (26 meningen)
Hoofdpijn (4 meningen)
Spanningshoofdpijn (2 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

30-12-2022 | Man | 62
sumatriptan (50mg)
Heb van kinds af aan al migraine, he(e)l soms ook clusterhoofdpijn. Ik gebruik al heel lang sumatriptan 50 mg, werkt effectief, helaas heb ik daarna vaak een stekende en zeurderige pijn onder mijn rechter schedel wat wel 2 a 3 dagen kan aanhouden en ontneemt mij alle fitheid en motivatie iets te ondernemen, vervolgens daardoor vaak weer migraine krijg en nogmaals sumatrip[lees meer...]tan moet nemen. Een halve tablet is voor mij effectief! Alcohol of stress is dan sowieso uit den boze. Paracetamol werkt bij mij nauwelijks. Advies huisarts is max 2 tabletten per week.

13-10-2021 | Man | 53
sumatriptan (6mg)
Spanningshoofdpijn
Ik gebruik best veel sumatriptan gemiddeld 4 a 5 per dag en af en toe als de 1e niet werkt meteen de 2e erachteraan. Ik gebruik sumatriptan injectie nu ongeveer 10 jaar laatste jaren wat meer als op het begin.

30-05-2021 | Vrouw | 29
sumatriptan (50mg)
Het is begonnen een aantal weken voor ik voor het eerst ongesteld werd. De eerste jaren had ik af en toe migraine, maar vanaf mijn 16e kreeg ik steeds vaker aanvallen. Niet alleen voor of tijdens menstruatie, maar ook als ik te lang buiten in de zon ben zonder zonnebril, mij ergens druk over heb gemaakt of slecht heb geslapen. Mijn moeder heeft in haar leven ook veel last [lees meer...]gehad van migraine, dus echt een verrassing was de migraine niet. Vanaf mijn 18e begonnen met sumatriptan. Het helpt 9 van de 10 keer na 1 pil. De bijwerkingen zijn heftig. Het maakt de migraine even dubbel zo erg. De pijn, misselijkheid, moeheid, benauwdheid, spierpijn en dit begint ongeveer een half uur na het innemen van de pil en duurt dan nog ongeveer 2,5 uur. Meestal is de pijn en bijwerkingen daarna weg. Alleen de moeheid is dan nog over. 1 van de grootste nadelen van sumatriptan is dat het verslavingsgevoelend is. Ik kan dus migraine krijgen juist door sumatriptan. Dit was opgegeven moment zo erg dat ik 3 a 4 dagen in de week migraine had. Het enige wat dan helpt is tijdelijk geen pil nemen. Vaak al 1 aanval doorstaan zonder sumatriptan in te nemen helpt. En verder hou ik aan aan Max 2x in de maand, het liefst 1x in de maand maar een pilletje (of een 2e pilletje om dezelfde aanval te stoppen). Wat vaak ook helpt is de hoofdpijnroller van aromed. Natuurlijke oliën die de pijn wat verlichten en de spieren in je hoofd iets laten ontspannen.

20-01-2021 | Vrouw | 60
sumatriptan (50mg)
Nam jaren geleden ook erg veel Sumatriptan ( 5 tabs per week) en heb een neuroloog geraadpleegd. Die adviseerde me voor zeker 6 weken te stoppen met inname om zo na te gaan in welke frequentie de migraine bleef aanhouden. Dit heb ik in de zomervakantie gedaan en na enkele weken met 2-3 dagen een migraine aanval, werd het na die tijd 1 aanval per week. Nu toch al weer la[lees meer...]nge tijd aan de Sumatriptan, (na diverse behandeltrajecten , osteopaat, kaakfysio, Atlastherapie , maar ook ander matras en aangepast hoofdkussen, laptopstandaard enz.) in dezelfde hoeveelheid ,dus overweeg een andere vorm van medicatie, bijv. Candesartan. Het profylactische aspect daarvan staat me tegen.....

13-11-2019 | Man | 58
sumatriptan (20mg)
Tabletten lastig om te slikken vanwege de misselijkheid, injecties vond ik vervelend om mijzelf toe te dienen, zetpillen werken niet.

26-05-2019 | Man | 25
sumatriptan (12mg/ml)
Clusterhoofdpijn
Ik probeer deze medicatie ten zeerste te vermijden, maar soms kan het niet anders. De bijwerkingen zijn kort, maar extreem heftig voor mij. Een minuut na de injectie ga ik vaak hyperventileren, ik heb een tekort aan zuurstof en het voelt alsof ik stik. Het doet tevens pijn aan mijn hart en een drukkend gevoel op mijn borst. Vervolgens voel je een soort hitte door je aderen[lees meer...] gaan, heel vreemd. Mijn hoofd wordt even heel erg warm en je voelt het medicijn letterlijk door je bloed gaan. Verder voelt het alsof ik aan stevige harddrugs zit: ik ben duizelig, ik kan niet lopen, het lijkt alsof ik eventjes niet meer aanwezig ben... Maar toch is het het altijd waard, ook de slaperigheid en versuftheid die soms volgt, want tussen 30sec en 10min na de injectie is de clusterhoofdpijn compleet verdwenen. Dat warme gevoel dat door je heen trekt, zodra dat bij je hoofd aankomt is het gelijk een verlichting. Een kleine 20 minuten later kan ik weer normaal praten, denken, lopen en ademen. Daarna voel ik me meestal alweer normaal. Ik probeer autorijden te vermijden maar het kan niet veel later ook weer. Soms ben ik echter wel versuft na het medicijn en val ik gelijk in slaap. Ik word dan wakker alsof er nooit iets gebeurd is.

12-03-2019 | Vrouw | 19
sumatriptan (50mg)
Van de huisarts moest ik een pil nemen als ik de hoofdpijn voelde opkomen. Ik heb zelf al best een tijdje last van migraine; gemiddeld met zo'n 3-4 aanvallen per week met een duur die varieert van een paar uur tot een paar dagen. Ik voelde weer migraine opkomen en name een pilletje in. Echter binnen 40 minuten voelde ik me erg vaag: mn hart begon heel snel en hard te klopp[lees meer...]en, ik werd heel erg misselijk en had het gevoel dat ik weg ging vallen want ik kon mijn ogen bijna niet open houden. Ik ben vervolgens naar de WC gelopen en hier heb ik een uur gezeten en enkele keren overgegeven. De hoofdpijn is toen na dat uur in de wc wel ongeveer weg, maar ik weet niet of ik dit medicijn nog een keer durf te gebruiken.

01-03-2019 | Man | 16
sumatriptan (50mg)
Werkt niet zo sterk als gehoopt. 2 nodig voordat ik eenigzins want begin te voelen qua verlichting migraine. Wel zeer dromerig. Paracetamol erbij helpt.

20-10-2018 | Vrouw | 26
sumatriptan (50mg)
Sinds een aantal jaar gebruiker van sumatriptan,werkt goed en vrij snel vaak binnen 30 min, zodra ik een tablet heb ingenomen word ik onwijs moe, voelt me lichaam/ledematen zwaar en heb ik het gevoel alsof ik helemaal van de wereld ben. Het praten gaat met moeite enenals bewegen. Alsof ik volop aan de drugs zit

21-06-2018 | Vrouw | 25
sumatriptan (100mg)
Ik neem 1 tablet sumatriptan als ik de migraineaanval voel opkomen. Tot nu toe 2x aan de hand gehad. Beide keren kreeg ik bijna meteen een zwaar/vermoeid gevoel in mijn armen en nek. Ik voel me er erg zweverig door. De tweede keer heb ik er ook van moeten overgeven. De migraine-pijn is wel vrij snel over.

15-04-2016 | Vrouw | 22
sumatriptan (10mg)
Helpt alleen als ik de migraine voel opkomen

22-12-2015 | Vrouw | 59
Spanningshoofdpijn
na jarenlang geen migraine gehad te hebben, ben ik nu weer de klos en heb de laatste weken dagelijks hoofdpijn bij het wakker worden die al binnen korte tijd overgaat in zware hoofdpijn en soms in een migraine. de migraine kondigt zich aan dmv auras en soms kan ik als ik snel ga liggen de aanval onderdrukken. de sumatripan helpt binnen 10 minuten, waarbij ik meestal in sla[lees meer...]ap val. na een uur of 2,3 komt de hoofdpijn licht terug en zeurt verder om een tablet.. ik hou het meestal bij 1 tablet per dag. van mijn vorige huisarts kreeg ik cafergot....dat hielp beter.

13-08-2015 | Vrouw | 40
sumatriptan (100mg)
Ik heb last van hormonale migraine, waar een gewone pijnstiller niet meer bij werkte. Ik heb vandaag de eerste tablet ingenomen en moet erbij vermelden, dat de migraine binnen een kwartier verdwenen was. Jammer genoeg heb ik meer dan de helft van de dag het gevoel gehad of ik iets van drugs had gebruikt. Duf gevoel in mijn hoofd, praten met dubbele tong en niet vooruit te [lees meer...]branden. Ik weet niet welk gevoel erger is. Migraine of dit gevoel. Maar het was de eerste keer, dus ik ga het toch nog eens innemen.

20-04-2015 | Vrouw | 51
verslavend, depressief, suf

03-11-2013 | Vrouw | 29
sumatriptan
Na jaren toenemende hoofdpijn en migraine aanvallen ben ik bij de hoofdpijnpoli terecht gekomen. Hier schreven ze mijn bloeddrukverlagers voor. Mijn bloeddruk is goed, echter de bijwerking van het medicijn moet een gunstig effect op de hoofdpijn hebben. De dosis moet ik zeer langzaam opbouwen om bijwerkingen te voorkomen. Sumatriptan kreeg ik voor aanvallen. De tabletten [lees meer...]hielpen niets, ik kreeg wel last van de bijwerkingen. Nu overgestapt op de injecties en deze werken als sneeuw voor de zon. De bijwerkingen zijn heftiger, maar op dit punt is alles beter dan die vreselijke hoofdpijn. Nu hopen dat de andere medicijnen hun werk doen en de sumatriptan niet vaak meer nodig is.

10-09-2013 | Vrouw | 22
sumatriptan
Heb deze medicijnen voorgeschreven gekregen van de huisarts omdat ik wel erg vaak rare, stekende hoofdpijn had. De medicijnen werken goed maar had erg veel last van bijwerkingen. Erg moe en liep overal tegenaan. Kon niet eens normaal een glas optillen met 1 hand, veel te zwaar. Toen ik mijn hoofdpijn klachten moest gaan bijhouden voor de praktijkondersteuner bij de huisart[lees meer...]s vertelde ze mij dat ik dan beter over kon stappen op een ander medicijn waarbij ik waarschijnlijk minder bijwerkingen zou hebben. Dit is Maxalt geworden en werkt net zo goed alleen veel minder bijwerkingen.