Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Artrose (15 meningen)
Hernia (12 meningen)
Lage rugpijn (10 meningen)
Pijn (algemeen) (5 meningen)
Rugklachten (3 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (3 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Reuma (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Polyneuropathie (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)
Ziekte van Bechterew (0 meningen)

Fentanyl

Bojan Nikolik (11-05-2015)

23-09-2016

Lokale verdoving

tijdens darmonderzoek toegediend bleef in mijn nek zitten erg pijnlijk, geen effect verder wat pijn betreft, al eerder dit gehad ben nu bang voor deze toediening. wie heeft hetzelfde meegemaakt? geen pijnstiller helaas voor mij onderzoek was erg pijnlijk.
16-07-2016

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

Als ik een nieuwe pleister heb geplakt, slaap ik 's nachts erg slecht en heb overal jeuk. Ik kreeg in het begin een hogere dosis, maar daar werd ik erg misselijk van, nu af en toe ook nog. Soms heb ik ook een gevoel alsof ik verkouden ben, dit is na een dag vaak weer over. Ben ook vergeetachtig en niet echt allert, maar ik weet niet meer, of dit door de fenanyl komt, of do[lees meer...]or de lyrica die ik ook slik.
11-07-2016

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

aan geboren hersen letsel, spasma. Eerst geplakt op de buik, door handicap. Bijwerkingen: zweten, branden handen lichaam is helemaal van slag.
04-06-2016

Artrose

verlicht enorm, veel minder pijn sinds ik naast tramadol ook fentanyl gebruik. Hiervoor plakte ik butrans pleisters daar had ik veel problemen mee. Ik reageerde heftig op de lijm van de pleisters , werd gek van de jeuk, mijn huid ging helemaal kapot. Dat heb ik niet met de fentanyl. ook werkt het gewoon veel beter, heb aanmerkelijk minder pijn.
03-06-2016

Hernia

Na veel pijn na een flinke val in armen nek en na uiteindelijk MRI en op 6 juni een prik om te proberen de zenuw te verdoven in verband met nek hernia Fenthanyl pleisters van 50 mg eerst lagere dosering maar die onderdrukte de pijn niet voldoende. Helpt uitstekend nauwelijks pijn meer, de bijwerking vallen mee, wel veel dromen s,nachts maar word ook minder na verloop van[lees meer...] tijd. Als mijn behandeling werkt , bij de pijnpolie, nog niet afbouwen in verband met rughernia. Heb eerder afgebouwd 100 mg bij rughernia is gelukt even doorbijten. Pleister werkt 3 dagen dus om de 3 dagen opbrengen, minder bijwerkingen als morfine in tabletvorm
02-06-2016

Chronisch pijnsyndroom

Na 3 jaar gebruik kreeg ik het gevoel dat ik telkens een hogere dosering nodig had om enig effect te hebben.Ben begonnen met 12 UG pleister en geëindigd in 50 UG. je moet zelf heel erg goed opletten hoe je reageert op deze pleisters.Ik merkte een gedragsverandering na 3 jaar, onrustig, snel boos, opgejaagd gevoel, zweten. Ik heb toen zelf besloten om te stoppen en even te[lees meer...] kijken hoe het met de pijn zou zijn en of de bijwerkingen waarvan ik dacht dat ze van de morfine zouden komen minder zouden worden.De Huisarts dacht dat ik last had van overgangsklachten en kreeg daar hormoontabletten voor, maar mijn gevoel was dat het niet hormonaal was maar een bijwerking van te lang fentanylpleisters! met deze hormoontabletten ben ik ook gestopt. Door middel van een een afbouwschema die ik kreeg van mijn huisarts,ben ik het gevecht aangegaan, want een gevecht is het!! Ik heb contact opgenomen met mijn huisarts over de ernstige klachten, het advies van hem was: of weer pleisters plakken of volhouden! Tja wat moet je daar nu mee, niet echte hulp die ik verwachte en ik voelde mij in de steek gelaten en alleen in het gevecht.Met name de overgang van 50 ug naar 25 ug! deze stap was veel te groot.Ik heb liggen rillen onder 2 dikke dekens, zweten, mentaal een wrak, ik zag zelf het leven niet meer zitten en had zeer angstige gedachten, misselijk en niet slapen! De overgang van 25 ug naar 12 ug liep wat minder explosief.Ik ben nu sinds deze week helemaal gestopt. Ik ben er nog lang niet, 6 weken al niet kunnen slapen! Sporten schijnt heel goed te zijn maar als je geen nachtrust krijg, kun je niet sporten zo moe is je lichaam.Ik heb dit helemaal alleen gedaan zonder enige steun en hulp. Ik ben altijd sterk geweest en een doorzetter, dat trekt mij er wel door. Voor mij geen morfine meer.Als je chronische pijn hebt en je bent nog relatief jong is morfine niet het geschikte middel.Wat blijkt nu ik ben gestopt, de pijn wordt niet meer! ik had al veel eerder deze behandeling moeten stoppen.
27-04-2016

Pijn (algemeen)

Last van licht worden in het hoofd. Moeite met plassen, jeuk en moe.
11-04-2016

Wervelkanaalstenose

In het begin de eerste 2 pleisters gaven veel verlichting. Nu heb ik weer dezelfde erge pijn ik kan bijna niet lopen en morgen breng ik de 4de pleister aan. Zal ik de huisarts om raad vragen ? ik moet 4 mei naar de neuroloog.
28-02-2016

Ziekte van Kahler

Verstoppingen darm waarvoor movicolon, staat op nummer 1 (zie bijsluiter). Onderkend is verminderde werking van de blaas (ergens in of onderaan het rijtje in de bijsluiter) met verkeerde diagnose artsen tot gevolg en complicaties erbij: zware urineweginfectie soms zelfs met een resistente darmbacterie na een blaaskijkonderzoek (cystoscopie). Er is niets mis met de blaas, [lees meer...]het zijn de bijwerkingen van de morfine in de Fentanyl. Mocht je dit middel krijgen en vaak en kleine beetjes moeten plassen, de plas moeilijk kunt ophouden en heb je geen blaasontsteking, bespreek dan de bijwerking uit de bijsluiter. Leer ermee leven en voorkom dat je onterecht over behandeld wordt. Zelfs als je een uroloog voor je hebt!
15-02-2016

Artrose

Al heel mijn leven rugklachten. Juli 2012 11 normale pijnstillers, op eigen gelegenheid MRI in Duitsland gemaakt. Rampzalig, 7 - 9 versleten tussenwervels met in de nek en rug botvergroeiing tot aan de ruggezenuw nog net geen uitval gelukkig. Pijnbestrijding wilde niet helpen, hopeloos, revalidatie centrum wilde niet helpen, inmiddels op fentanyl 75 de hele mikmak wilde me[lees meer...] afkeuren, maar geen garantie voor volledige afkeuring. Toen zelf een goede fysiotherapie gezocht en die hersencellen weer op positief gezet en weer gaan werken. Fentanyl afgebouwd van 75 naar 25 is een hel, ik word lichamelijk zo erg onrustig dat ik mezelf wel iets aan kan doen. Juli 2014 strottenhoofd kanker, fentanyl weer naar 50 hele strot kapot gestraald. Tijdens kanker gewoon doorgewerkt en een paar maanden later met een fitness tracker 100 km per week wandelen is inclusief werk. Ik heb nog 1 probleem met fentanyl, ik plak 1 x 48 uur is eigenlijk net niet genoeg, krijg dan meestal een paar uurtjes onrust. Ik heb altijd pijn vooral met opstaan meestal 1 ibrupofen erbij. Mijn advies is laat je leven niet beheersen door die pijn, je kan meer als je denkt als iedereen tegen je aan zeurt hoe erg het is, word je er niet beter van. Probeer toch je activiteit te nemen je hebt er profijt van.
05-02-2016

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

TBV NA zenuwziekte, met zenuwpijnen en ziekte van Lyme, na fentanyl was oxycontin een hele verbetering en opluchting.
29-01-2016

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

In het begin dacht ik, tja dit is het middel dus. Gebruik nu 1 pleister per 2 dagen. Voor drie dagen te zwak. Wel misselijk 's morgens, maar dat verdwijnt. En erg veel jeuk. Maar ik heb sinds maanden een paar keer geslapen en met weinig pijn opgestaan. Nu rare jeuk op mijn jukbeenderen. Ik mag zonodig Zaldiar gebruiken. Of oxazepam.
15-12-2015

Lage rugpijn

Hopeloos middel, 1x per 3 dagen een pleister leek makkelijk, na jaren tevergeefs tramadol en oxycodon te hebben gebruikt voor chronische rugpijn. Deze middelen hebben totaal geen werking bij mij. Maar was na enkele pleisters gelijk verslaafd. Zeer heftige ontwenningsverschijnselen toen ik wilde stoppen. Nu aan de methadon om er vanaf te komen. Nooit maar dan nooit geen op[lees meer...]iaten meer voor mij.
13-12-2015

Fibromyalgie

Ivm fibromyalgie en cvs en na hersenvliesontsteking diverse pijnen. Daarvoor het hele pijntraject doorlopen. Uiteindelijk via oxycontin naar de fentanyl pleister gegaan. Qua gebruikersgemak ben ik zeer tevreden. Hij werkt echter maar 2 dagen ipv 3 en moet dus eerder vervangen. Verder gebruik ik lyrica en paracetamol en oxycodon 10 mg 4 a 6 x daags bij doorbraakpijn. Voor [lees meer...]de nachten neem ik nog een temazepam, omdat ik anders niet goed doorslaap. De meest hinderlijke bijwerking is het voortdurend in slaap vallen. Ik kan zo in gezelschap in zeer diepe slaap vallen. Wat het meest prettig is het doorslapen sinds de pleister. Ik word nu niet meer na een uur of 5 weer wakker wegens het weer moeten nemen van pillen. De pleister geeft een prima constante afgifte..
26-09-2015

Lage rugpijn

Gebruik het voor chronische rugpijn. Ben er redelijk tevreden over. Vervelendste bijwerking zijn de zweetaanvallen die ik regelmatig heb.
16-09-2015

Artrose

Sinds ruim een jaar gebruik ik Fentanyl, maar kan niet zeggen dat het mij echt helpt. Het verzacht de pijn iets, maar ben nog steeds niet pijnvrij. Nu hoeft dat ook niet per sé, maar het zou wel fijn zijn als een middel als dit er toch voor zou zorgen dat ik redelijk goed zou kunnen bewegen. Bovendien heb ik flink last van bijwerkingen o.a. obstipatie, trillende handen, wa[lees meer...]zig zien, vaak hoofdpijn, droge mond, benauwd( ik heb astma maar is nog erger geworden nadat ik ben gestart met Fentanyl) . Kortom, ik ben door Fentanyl niet echt beter af. We zijn dan ook aan het zoeken naar een middel wat beter werkt en minder bijwerkingen heeft.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (501) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (472) - Antibiotica - penicillines breedspectrum