Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Artrose (17 meningen)
Hernia (12 meningen)
Lage rugpijn (10 meningen)
Pijn (algemeen) (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Reuma (2 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)
Ziekte van Bechterew (0 meningen)

Fentanyl

Bojan Nikolik (11-05-2015)

27-04-2016

Pijn (algemeen)

Last van licht worden in het hoofd. Moeite met plassen, jeuk en moe.
11-04-2016

Wervelkanaalstenose

In het begin de eerste 2 pleisters gaven veel verlichting. Nu heb ik weer dezelfde erge pijn ik kan bijna niet lopen en morgen breng ik de 4de pleister aan. Zal ik de huisarts om raad vragen ? ik moet 4 mei naar de neuroloog.
28-02-2016

Ziekte van Kahler

Verstoppingen darm waarvoor movicolon, staat op nummer 1 (zie bijsluiter). Onderkend is verminderde werking van de blaas (ergens in of onderaan het rijtje in de bijsluiter) met verkeerde diagnose artsen tot gevolg en complicaties erbij: zware urineweginfectie soms zelfs met een resistente darmbacterie na een blaaskijkonderzoek (cystoscopie). Er is niets mis met de blaas, [lees meer...]het zijn de bijwerkingen van de morfine in de Fentanyl. Mocht je dit middel krijgen en vaak en kleine beetjes moeten plassen, de plas moeilijk kunt ophouden en heb je geen blaasontsteking, bespreek dan de bijwerking uit de bijsluiter. Leer ermee leven en voorkom dat je onterecht over behandeld wordt. Zelfs als je een uroloog voor je hebt!
15-02-2016

Artrose

Al heel mijn leven rugklachten. Juli 2012 11 normale pijnstillers, op eigen gelegenheid MRI in Duitsland gemaakt. Rampzalig, 7 - 9 versleten tussenwervels met in de nek en rug botvergroeiing tot aan de ruggezenuw nog net geen uitval gelukkig. Pijnbestrijding wilde niet helpen, hopeloos, revalidatie centrum wilde niet helpen, inmiddels op fentanyl 75 de hele mikmak wilde me[lees meer...] afkeuren, maar geen garantie voor volledige afkeuring. Toen zelf een goede fysiotherapie gezocht en die hersencellen weer op positief gezet en weer gaan werken. Fentanyl afgebouwd van 75 naar 25 is een hel, ik word lichamelijk zo erg onrustig dat ik mezelf wel iets aan kan doen. Juli 2014 strottenhoofd kanker, fentanyl weer naar 50 hele strot kapot gestraald. Tijdens kanker gewoon doorgewerkt en een paar maanden later met een fitness tracker 100 km per week wandelen is inclusief werk. Ik heb nog 1 probleem met fentanyl, ik plak 1 x 48 uur is eigenlijk net niet genoeg, krijg dan meestal een paar uurtjes onrust. Ik heb altijd pijn vooral met opstaan meestal 1 ibrupofen erbij. Mijn advies is laat je leven niet beheersen door die pijn, je kan meer als je denkt als iedereen tegen je aan zeurt hoe erg het is, word je er niet beter van. Probeer toch je activiteit te nemen je hebt er profijt van.
05-02-2016

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

TBV NA zenuwziekte, met zenuwpijnen en ziekte van Lyme, na fentanyl was oxycontin een hele verbetering en opluchting.
29-01-2016

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

In het begin dacht ik, tja dit is het middel dus. Gebruik nu 1 pleister per 2 dagen. Voor drie dagen te zwak. Wel misselijk 's morgens, maar dat verdwijnt. En erg veel jeuk. Maar ik heb sinds maanden een paar keer geslapen en met weinig pijn opgestaan. Nu rare jeuk op mijn jukbeenderen. Ik mag zonodig Zaldiar gebruiken. Of oxazepam.
15-12-2015

Lage rugpijn

Hopeloos middel, 1x per 3 dagen een pleister leek makkelijk, na jaren tevergeefs tramadol en oxycodon te hebben gebruikt voor chronische rugpijn. Deze middelen hebben totaal geen werking bij mij. Maar was na enkele pleisters gelijk verslaafd. Zeer heftige ontwenningsverschijnselen toen ik wilde stoppen. Nu aan de methadon om er vanaf te komen. Nooit maar dan nooit geen op[lees meer...]iaten meer voor mij.
13-12-2015

Fibromyalgie

Ivm fibromyalgie en cvs en na hersenvliesontsteking diverse pijnen. Daarvoor het hele pijntraject doorlopen. Uiteindelijk via oxycontin naar de fentanyl pleister gegaan. Qua gebruikersgemak ben ik zeer tevreden. Hij werkt echter maar 2 dagen ipv 3 en moet dus eerder vervangen. Verder gebruik ik lyrica en paracetamol en oxycodon 10 mg 4 a 6 x daags bij doorbraakpijn. Voor [lees meer...]de nachten neem ik nog een temazepam, omdat ik anders niet goed doorslaap. De meest hinderlijke bijwerking is het voortdurend in slaap vallen. Ik kan zo in gezelschap in zeer diepe slaap vallen. Wat het meest prettig is het doorslapen sinds de pleister. Ik word nu niet meer na een uur of 5 weer wakker wegens het weer moeten nemen van pillen. De pleister geeft een prima constante afgifte..
26-09-2015

Lage rugpijn

Gebruik het voor chronische rugpijn. Ben er redelijk tevreden over. Vervelendste bijwerking zijn de zweetaanvallen die ik regelmatig heb.
16-09-2015

Artrose

Sinds ruim een jaar gebruik ik Fentanyl, maar kan niet zeggen dat het mij echt helpt. Het verzacht de pijn iets, maar ben nog steeds niet pijnvrij. Nu hoeft dat ook niet per sé, maar het zou wel fijn zijn als een middel als dit er toch voor zou zorgen dat ik redelijk goed zou kunnen bewegen. Bovendien heb ik flink last van bijwerkingen o.a. obstipatie, trillende handen, wa[lees meer...]zig zien, vaak hoofdpijn, droge mond, benauwd( ik heb astma maar is nog erger geworden nadat ik ben gestart met Fentanyl) . Kortom, ik ben door Fentanyl niet echt beter af. We zijn dan ook aan het zoeken naar een middel wat beter werkt en minder bijwerkingen heeft.
08-09-2015

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS)

Fentanyl werkte wel, maar zorgde voor veel obstipatie. Mede doordat mijn maag en darmen al ernstig vertraagd zijn. Ook werd de pijn niet voldoende verminderd om me echt lekkerder te voelen.
26-07-2015

Artrose

Ben al bijna jaar over van oxycodon naar fentanyl. Het werkt heel goed voor mijn pijn, ik kan weer lopen en leven, ik ben 28 jaar en heb continue pijn en wordt snachts ook wakker van de pijn. Gebruik ook de neusspray in de ochtend. De pleister werkte wel sneller bij mij uit dan normaal dus ben naar om de 48 uur applicatie gegaan. Echter heb ik onnoemelijk veel p[lees meer...]roblemen met de pleisters plakkend te houden. Ik kom daardoor elke maand tekort, heb verschillende merken gehad en gevraagd bij de huisarts. Heb ze zelfs met tape proberen vast te houden, maar kreeg enorme uitslag daardoor. Ik heb daardoor elke maand hevige ontwenning en tekort aan medicatie. Ik ga volgende maand naar de pijnpolie voor een hopelijk betere aanpak van de pijn, want ik moet elke maand de hel van ontwenning ondergaan, en de pijn en depressie die daarbij komt. Heeft iemand adviezen om de pleisters plakkend te houden? Zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd. En deze maand is vooral heftig geweest. Omdat ik las dat de pleisters teveel medicatie loslaten in direct zonlicht of hitte moest ik zoeken naar nieuwe plekken. En heb uiteindelijk het dijbeen aangehouden. (Uiteraard voorzichtig onthaard) Maar door combinatie van zweten door de zon en nieuwe toepassingsplek kom ik deze maand nog meer tekort dan normaal. Het is echt een nachtmerrie, want het werkt perfect voor mijn pijn. Maarja, ik kan natuurlijk niet elke week nieuwe vragen. Zo rot dit. Ondanks dit alles ben ik qua pijn beheersing enorm tevreden, het werkt beter voor de pijn dan alles wat ik ooit eerder had voorgeschreven gehad. Maar ik doorga nu al elke maand bijwerkingen die alleen voorkomen als ze los komen, en als ze los zijn krijg je ze nooit meer vast.. En ik plak ze heel goed en voorzichtig, onthaarde plek, droog, goed aandrukken en lang aangedrukt houden. En ze blijven dan ook zeker een dag zitten. (Behalve met dit weer.) MAAR Dan gaan langzaam de hoekjes los, en steeds meer, of er komen luchtbellen onder. Heb nu wel een iets beter merk, geloof de teva, omdat ik dit aan de huisarts gevraagd hebt, maar ik ondervind dus nog steeds problemen. En omdat de pleisters niet plakken ga ik ook te snel door mijn doorbraakmedicatie heen, dus het is echt gewoon af en toe een nachtmerrie. Ik vind het erg jammer, maar misschien moet ik maar weer over naar orale pijnmedicatie, maar dit helpt me zo enorm voor de pijn. Ik weet niet echt wat ik moet doen meer. Heb zoveel last van ontwenning en pijn elke maand. Ik zou het 3.5 geven. Het werkt het allerbest van alles wat ik voor de pijn heb geprobeerd en ooit heb voorgeschreven gekregen. Maar de problemen met de applicatie doen mij het een veel lager cijfer geven. Als iemand nog advies zou kunnen bieden met het plakkend houden van de pleisters dan stel ik dat op prijs, de apotheek helpt helaas niet al teveel. En daarnaast hebben ze geven ze soms zelfs weer het verkeerde merk, wat de huisarts heeft aangegeven die meer loslaten. Dus ja, als ze beter plakten hadden ze 5 sterren van me gehad.
24-06-2015

20-06-2015

Pijn (algemeen)

Beste mensen, ik kreeg het de pleister fenthanyl voor de hevige pijn , 25 Mg , ik weeg maar 52 kilo.. De hoofd pijn die ik kreeg en de druk op me oren was verschrikkelijk , na 12 uur kon ik me niet meer bewegen, hoorde alles maar voelde het leven weg eppen . Pleister is eraf getrokken, want ik reageerde niet, ja de pijn was weg, maar ik ook.. De arts heeft niet gevraagd ho[lees meer...]eveel ik weeg , niet gebeld hoe het gaat, terwijl met dit middel, behoren ze dat te doen. Ikzelf gebeld op maandag, word ik eindelijk donderdag teruggebeld , zegt die , knip maar door midden,,, terwijl er staat nietdoor midden knippen, of bij barst niet gebruiken...... Me broek zakte af, er word zo gezegd, niet alles geloven wat in de bijsluiter staat,, naajaa moet niet gekker worden,,,, herhaaldelijk gezegd dat ik het niet durf, want hoe ik was is niet normaal, en ben echt wel wat gewend met morfine en methadon,,,, maar dit is een overkapte euthanasie pleister ,,, wat gevaarlijk
29-04-2015

Lage rugpijn

ik heb 2 hernia's en 2x stenose gehad help wel ben begonnen met 12 ug maar nu zit ik op 25ug helpt nu 1 a 2 dagen moet dus hoger gaan wil het nog helpen
21-04-2015

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum