Ervaringen met Abilify

aripiprazol

slapeloosheid energieverlies afwezig voelen vermoeidheid problemen met visuele focus buikkrampen rusteloze benen spierspasmen onhandigheid handen trillen of trillen tijdens het rusten

Psychose (71 meningen)
Schizofrenie (29 meningen)
Bipolaire stoornis (28 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (1 mening)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

30-03-2017 | Man | 25
aripiprazol (10mg)
Hallo allen, Ik heb gedurende een jaar Abilify in een dosering van 10 mg gebruikt. Daarvoor een jaar 2mg Risperidon, maar dit was voor een psychotische episode en de Abilify zou meer en beter helpen bij een depressie (naast het gebruik van een antidepressivum). Aanvankelijk dacht ik dat de bijwerkingen me alles meevielen. Ik word er nogal suf van dus neem het in de avond [lees meer...]in, maar ik heb het afgelopen jaar vele malen gehoord dat ik "watten in m'n hoofd heb zitten". Ik heb nooit gedacht dat Abilify hiervan de oorzaak was, maar eerder mijn ADD (hoewel ik hier wel voor behandeld word). Ik zal jullie eerlijk zeggen: Abilify vind ik echt rommel eerste klas. Dat merk ik nu ik de dosering gehalveerd heb naar 5mg. Dit is een grote stap maar het is ongelofelijk hoe veel meer gevoel ik terug krijg. Het gevoel meer te leven. Dit zal gepaard gaan met dalen, daar ben ik van overtuigd. Ik merk ook wat meer prikkels, maar dat betekent dus dat de Abilify in mijn geval echt heel erg dempend werkt. Wellicht voor sommigen nodig, maar het is een zwaar middel. Ongelofelijk dat ik lees dat sommigen hier juist meer energie van krijgen. Over enkele weken verlaag ik mijn dosering naar 2,5mg en we zullen zien hoe dat gaat. Bij vragen en/of opmerkingen hoor ik dit graag.

26-03-2017 | Vrouw | 37
Overspannen/burn-out
Met Abilify wordt er een stofje in mn hersenen aangevuld. Ik word er rustig, slanker en energieker van. In het begin voelde ik me vaak moe en slaperig, maar dit is minder geworden. Mijn lichaam is inmiddels gewend geraakt aan dit medicijn.

25-02-2017 | Vrouw | 26
Psychose
Wegens dat ik stemmen in mijn hoofd hoor. in mate van dat ik opgejaagd en er humeurig van werd heb ik eerst etumine gepakt, hier werd ik enorm dik van 17kg. slaperig geen fut.. dan ben ik over gegaan op xeplyon injecties werkte goed maar weer gewicht 8kg bijgekomen. Nu ben ik overgeschakelt op abilify. Werkt redelijk de stemmen nemen wat af, maar weer 9kg gewichts toename [lees meer...]waar ik dus zeker NIET tevreden van ben, heb ik geweigert om nog antipsycho te nemen.

08-01-2017 | Man | 45
Schizofrenie
Alleen maar misselijkheid.

17-12-2016 | Man | 52
Hersenkneuzing
twaalfmaart liep ik zware contusio cerebri op. Ik loop tien mijl in 64 of 66 min wind en de halve in 90.33 op TT circuit, gebruik sinds 1992 abilify nadat ik van de dokter antagel kreeg bij mijn orap 1mg. 3 medicatiebekers 30 ml deden mij ontsporen en daarna overgegaan op abilify. Wil nu stoppen.

28-11-2016 | Vrouw | 29
Psychose
hallo, ik ben vandaag gestart met de inname van 1pilletje/daags; gedurende 2weken moet ik die doornemen. en ook een injectie van abilify maintena van 400mg in mijn bil gekregen vandaag. moet wel zeggen echt pijn doet het niet, maar tis wel een ambetant gevoel( stijf). ik heb veel psychoses waarin ik heel veel stemmen hoor allemaal door mekaar en kom er zo tende en gek van.[lees meer...] hopelijk ben ik met deze medicatie geholpen. iemand ervaringen, laat maar horen.

12-10-2016 | Man | 24
Onrust
Ik heb in het verleden een andere middel gehad, antidepressiva snri die werkte niet goed bij mij. Sinds maart slik ik een half jaar antipsychotica, in het bijzonder abilify 10 mg. Dit middel abilify bevalt me prima, ik kreeg er zelfs meer energie door, alleen hij remt te veel aan me dopamine receptoren in de hersenen waardoor mijn focus en helderheid minder is. Sommige mom[lees meer...]enten van de dag ervaar ik soort mist in me hoofd, dan kan ik minder goed concentreren en ben ik minder alert. Maar verder is dit medicijn abilify heel fijn met weinig bijwerkingen en daarnaast zijn mijn emoties en gevoelens minder vervlakt.

11-10-2016 | Man | 39
Psychose
Ik raad uw specialisten aan om GEEN abilify voor te schrijven. Stoppen hiermee blijkt zeer moeilijk. Er zijn genoeg andere medicijnen voor handen. Na het stoppen hiermee heb ik een brandende en prikkelende huid gekregen en na 6 maanden kreeg ik een ernstige vorm van slapeloosheid. Mijn psychiater weet zich geen raad hiermee. De fabrikant neem geen verantwoording en is ook [lees meer...]niet geïnteresseerd. Ik moet nu 0.5 tablet per dag nemen vanwege de huid en 1 tablet quetiapine om te kunnen slapen.

11-09-2016 | Vrouw | 36
aripiprazol (10mg)
Voorgeschreven voor psychoses die ontstaan zijn door PTSS, door de vele bijwerkingen mogen afbouwen van de specialist en de problemen op te lossen door psychotherapie, nu een jaar verder nemen de klachten af. Door de goede nazorg en overgestapt naar alternatieve geneesmiddelen gaat het weer goed. Blijf communiceren met je begeleiding dan hoef je niet perse het middel te bl[lees meer...]ijven slikken.

05-09-2016 | Man | 50
Psychose
Abilify heeft voor mij (15 mg p/d) als bijwerking dat ik iets zwaarder ben, maar zeker niet zo zo als dat bij zyprexa het geval is. Verder kan ik mij zeer goed concentreren en heb ik helemaal geen bijwerkingen.

27-08-2016 | Vrouw | 38
Psychose
Enkele jaren geleden begonnen psychotische klachten (oorzaak bij teveel stress). Ik heb veel verschillende anti psychotica geslikt waarbij de één nog vervelendere bijwerkingen had als de andere. Zyprexa werd ik compleet zombie van, Risperidon kwam ik snel veel kilo's aan, Haldol allergische reactie, Fluanxol totale afvlakking en depressieve gevoelens. Uiteindelijk Abilify [lees meer...]omdat je hier niet van zou aankomen. Ik heb helaas nog altijd ruim 15 kilo meer als voordat ik ziek werd helaas. Verder enorme trillende handen maar hiervoor een goed middel erbij gekregen nl: Propranolol. Dit is super! Ik slik 80mg tegen de bijwerkingen van Abilify. Verder enigzins afvlakking van emoties en minder energie. Ook heb ik altijd een droge mond (veel drinken dus). Het middel moet goed gedoseerd worden om effect te hebben en dit heeft ook wel enkele weken (eerder 2 maanden) nodig. Helaas heb ik geen betere alternatieven gevonden ondanks mijn uitgebreide zoektocht met psychiater. Het middel is helaas noodzakelijk kwaad.

17-08-2016 | Vrouw | 49
Psychose
Ik had vroeger bijv. Hallo, en andere soortgelijke medicatie. Het verschil is dat mijn spieren nu soepeler zijn als met die A typische medicijnen. Ook ben ik in gewicht verminderd, wel 20 kilo!

18-07-2016 | Vrouw | 37
Psychose
In no time was mijn gewicht met abilify 15 kg toegenomen. Ik kreeg vooral het eerste halfjaar last van ernstige haaruitval. Verder was ik sloom en suf en kreeg ook steeds maagkrampen gevolgd door enorme diarree. Ik was vlak in mijn emoties en spierpijn in mijn kuiten en vermoeide voetzolen waardoor ik wandelen niet lang volhield. Daarbij is abilify ook nog eens belachelijk[lees meer...] duur, zeker vergeleken met andere vergelijkbare middelen. Ik ben overgestapt op haldol en ben nu veel levendiger en energieker en van alle vervelende bijwerkingen verlost, die verdwenen na de overstap naar haldol als sneeuw voor de zon. En dat voor maar 8 euro per 30 tabletten haldol, een vergelijkbare hoeveelheid abilify kostte me 156 (!!!!) euro.

09-07-2016 | Vrouw | 19
Psychische klachten
In september 2015 een psychose gehad, toen Risperidon gehad wat echt rommel was. 20 kilo aangekomen en nu in mei 2016 geswitcht naar Abilify. Daar amper bijwerkingen van gelukkig. Toediening in depot vorm (injecties) is echt aan te raden!

27-06-2016 | Vrouw | 45
aripiprazol (20)
Psychose
ik had een dreigende psyochose dus het was dit of opname heb dit 5jaren gebruikt op het laast woog 103 kilo en bewoog de hele dag met mijn lippen en mond dit zag de arts van mijn zoon en belde de huisarts die kwam direct langs en ik moest gewoon in een keer stoppen het was voor het weekend en ik heb mij zo naar gevoeld dat weekend de maandag naar de huisarts en zei [lees meer...]stuurde mij door naar de psy voor een consult ik heb toen andere medicatie gekregen ben nu meer dan een jaar verder en ben erg afgevallen 28 kilo voel mij er beter bij

20-06-2016 | Vrouw | 20
aripiprazol (5mg)
Psychose
3 weken lang voortdurend heel erg misselijk geweest, zo erg dat ik bijna niks kon eten en drinken. Erg slecht voor de maag. Ben toen overgestapt naar risperidon, omdat het niet meer ging. Ook veel last gehad van onrust en angst. Vind het een erg slecht middel, het enige positieve eraan was dat het me uit m'n psychose hield.