Psychose (58 meningen)
Schizofrenie (25 meningen)
Bipolaire stoornis (24 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (0 meningen)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

02-07-2014 | Vrouw | 48
Schizofrenie
Mij werd verteld dat ik van dit medicijn zou afvallen maar ik ben 30 kilo aangekomen. Het is voor mij erg moeilijk niet teveel te eten ik beweeg wel elke dag. In het begin had ik ook last van bewgingsdrang dat is minder geworden.

20-06-2014 | Vrouw | 44
Schizofrenie
Sinds 1995, toen mijn vader een suicide poging had gedaan, schizofrenie ontwikkeld terwijl ik afstudeerde aan de kunstacademie. Mijn moeder vertelde ook suïcidaal te zijn geweest tijdens mijn peuterjaren. Afstuderen lukte wel maar onder hele slechte omstandigheden (klasgenoot sprong voor de trein). en februari 1997 kreeg ik Risperdal in onderhoudsdosis. Dat werkte niet, oo[lees meer...]k niet na flinke ophoging van de dosis. Vanaf Januari 2009 gebruik ik Abilify nadat ik sinds 2003 Zyprexa had gekregen. Ik ben heel tevreden met Abilify 15 mg tablet, omdat ik met de vorige medicatie 14 jaar chronisch psychotisch heb rondgelopen. Het was een HEL! Nu ben ik stabiel, niet meer acuut psychotisch en leid een stabiel leven met meer gevoelens. Woon met mijn vriend in een atelier woning en werk als Kunstenaar, DTP-er en dichter. Mijn vriend en ik treden ook op.en zijn gelukkig. Enige bijwerking is weinig slaap. Ik slaap gemiddeld 3 uur per nacht, maar als ik weer eens geen slaap heb 's nacht ga ik vormgeven, dichten of onder de koptelefoon een DJ playlist of mix maken. Voor mij dus geen andere anti-psychotica meer dan Abilify :)

15-06-2014 | Vrouw | 45
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Enige bijwerking is slapeloosheid, maar daarentegen wel fitter dan voorheen en zelfs mijn donkere kringen onder de ogen zijm in jaren minder ondanks het korter slapen.

10-06-2014 | Man | 41
aripiprazol (10mg)
Ik slik nu ongeveer een jaar abilify en ben er een ander mens van geworden. Veel rustiger en niet meer opgefokt. Een verademing. Ik heb het medicijn van mijn psychiater gekregen voor de scherpe kantjes. Die zijn er nu idd van af. Had in het begin wel bijwerkingen; duizelig, wiebelende benen en een droge mond.

23-05-2014 | Man | 38
aripiprazol (10mg)
Ik blijf maar wiebelen met mijn benen, ik heb het gevoel of dat er duizenden beestjes in mijn benen zitten. Heb ook veel onrust in mijn lijf, en slaap zeer slecht. alsof er aan beide benen 50kg ijzer zit.. Wie heeft dit ook???

30-04-2014 | Vrouw | 26
Schizofrenie
Overgestapt van risperdal naar abilify. Eerste paar weken had ik last van bijwerkingen zoals vooral onrust en lichtflitsen zien, maar daarna blijkt het voor mij een prima middel te zijn geweest tegen het horen van stemmen en de angst die ik voelde. Ik had weer meer emoties dan bij risperdal. Nu ik 2 weken ben gestopt met abilify moet ik er wel bij zeggen dat abilify mij oo[lees meer...]k duffer maakte en het gaf ook lichte psychotische symptomen. Nu ik namelijk van de abilify af ben voel ik me helderder en de vage psychotische symptomen zijn ook weg. Het effect van abilify is dus een beetje dubbel, maar ik heb er veel aan gehad. Ik had geen lichamelijke klachten, behalve dat ik hoofdpijn kreeg als ik het een dag niet slikte.

23-03-2014 | Vrouw | 23
aripiprazol
De eerste keer nam ik het vóór het ontbijt, daar ben ik de hele dag doodziek van geweest. Daarna tijdens/na het ontbijt en toen was die bijwerking meteen weg. Ik slik het nu 4 weken, snel opgehoogd van 10, naar 15 en nu op 20mg per dag tegen angst en psychotische klachten. Ik heb het idee dat het begint te werken, maar sommige bijwerkingen zijn erg storend, zoals: wazig zi[lees meer...]en, héél veel onrust van binnen (als ik zit wil ik gaan staan en iets doen, maar zodra ik dat doe wil ik meteen weer gaan zitten) en emoties die net iets teveel zijn afgevlakt. Verder tevreden, ik hoop dat ik meer effect ga merken en minder bijwerkingen zal hebben binnenkort.

13-03-2014 | Man | 7
ADHD
Na de diagnose adhd en ass kenmerken kreeg mn zoontje abilify voorgeschreven. Ik was eerst erg huiverig maar het toch een kans gegeven ook vanwege de zeer lage dosering (1mg). En nu heel erg blij dat ik het een kans heb gegeven. Mijn zoontje was ontzettend overprikkeld en daardoor alle dagen doodmoe, hoofdpijn en er zelfs vaak ziek van. Ook neiging tot tics, overgevoelig [lees meer...]voor bijv. veel kleren en altijd onrustig. Nu met abilify: niet meer die eeuwige vermoeidheid, veel meer rust, kan kleding verdragen, minder neiging tot tics en het belangrijkste: hij voelt zich beter, is meer aanspreekbaar op zn gedrag en denkt zelfs ;) af en toe na over zn handelen. Na twee jaar lang de reden van vermoeidheid geprobeerd te achterhalen met bloedonderzoek, vitamines e.d. ben ik zo ontzettend blij voor hem. Hij doet nu positieve ervaringen op.

14-01-2014 | Vrouw | 35

14-01-2014 | Vrouw | 35
ADHD
Ik neem dat voor mijn ADHD en psychoses ik ben al sinds kinds psychotisch en neem al vanaf mijn 9jaar haldol en nu heb ik de juiste medicatie gevonden. Want mijn Rilatine Schotte ik omdat ik zwaar verslaafd was. Nu ben ik clean en ben daar heel gelukkig om. Eerst gebruikte ik ook clopixol 300mg om de 14 dagen en de meeste krijgen maar 200mg om de 3a4 weken, dus ze spoten m[lees meer...]ij plat.

22-12-2013 | Vrouw | 56
Psychose
Ik neem dit medicijn reeds lang en ben er wegens de bijwerkingen in oktober 2011 mee gestopt, maar ernstige psychotische aanval gekregen in februari 2012; Toen in een opname andere medicijnen gekregen, hielpen niet onder andere door slechte behandeling in een crisisafdeling. Ik werd steeds maar angstiger en psychotischer. Nadat ik overgeplaatst ben naar de rustigere psycho[lees meer...]se-afdeling, een andere psychiater kreeg en terug op abilify ingesteld werd verbeterde ik. Ik ben op zoek naar een alternatief medicijn omdat abilify niet echt werkt bij stress-situaties, ik hopeloos verdikt ben, teveel slaap en ontzettend moe ben, vooral 's morgens, ik kom zeer moeilijk op gang. Voorlopig nog geen goed alternatief gevonden.

29-11-2013 | Man | 53
aripiprazol
Kreeg last van krampjes, zere spieren en voelde me niet mezelf.

19-11-2013 | Vrouw | 21
aripiprazol (15mg)
Psychose
Ik slik abilify nu 2 weken en het gaat . Ben steeds misselijk na het in nemen van deze medicatie . En het lijkt alsof ik high ben als ik ze heb ik genomen ,, Herkent iemand dit .?? Ik voel me ook heel erg moe en steeds licht in me hoofd en mijn suiker springt de hele tijd ( ik ben geen diabeet ) , Ik slik hierbij ook olanzapine (ofzo) 5 mg ,,

04-11-2013 | Vrouw | 29
aripiprazol (10mg)
Ik heb ook Abilify gebruikt en ik kon niet slapen. Gemiddeld 3 uur. ook was ik erg agressief. Voelde mij duizelig en had weinig eetlust. Zeer onrustig, geestrijk als lichamelijk.

28-10-2013 | Vrouw | 30
aripiprazol
Ik gebruik Abilify bij de behandeling van OCD (dwanggedachten). Het medicijn werkt heel erg doeltreffend, mijn dwanggedachten zijn zo goed als verdwenen. Alleen jammer van de bijwerkingen: ik voel me lusteloos, neerslachtig, depressief. Heel vervelend! Weet niet wat ik nu moet beginnen. Iemand soortgelijke ervaring?

07-10-2013 | Vrouw | 30
aripiprazol
Ik neem abilify tegen een angststoornis en het helpt me wel degelijk om de angsten beter onder controle te houden. Wel last van vervelende bijwerkingen zoals aankomen, iets minder goed slapen en dat ik me snel verveel. Maar alles is beter dan de angsten, dus neem ik die bijwerkingen er graag bij.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (564) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (519) - Antibiotica - penicillines breedspectrum