Ervaringen met Abilify

aripiprazol

Bij  PsychoseX

afwezig voelen buikkrampen energieverlies onhandigheid slapeloosheid spierspasmen vermoeidheid

Schizofrenie (29 meningen)
Bipolaire stoornis (28 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (1 mening)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

28-05-2022 | Vrouw | 29
Psychose
Dit medicijn gekregen na psychose. Het heeft mij terug een stabiele emotionele periode! Door deze medicatie stabiel kunnen functioneren. Bij een hogere dosering wat last van ‘opgesloten’ gevoel, dit verdween bij het afbouwen gelukkig!

03-06-2018 | Man | 39
Psychose
Gebruikte eerst een ander zwaar middel tegen psychoses waar ik het ook voor neem maar de gunstige en mooiste bijwerking is dat ik veel afgevallen ben en natuurlijk ook dankzij een dieet maar ik had geen eetbuien meer zoals bij andere anti-psychoticum dus ik ben zeer tevreden met dit middel, het helpt me ook om weer te trainen en geeft meer energie, alleen de eerste twee we[lees meer...]ken moet je goed eten en drinken want als dat er bij in schiet dan voel je wel eens duizelig maar dat is alles.

05-11-2017 | Vrouw | 48
aripiprazol (15mg)
Psychose
Ik slikte eerst zyprexa waarvan ik 20 kilo groeide in 3 weken... toen Lithium en een lithiumvergiftiging gehad.... Nu Abilify, erg goed middel en je komt er niet van aan. Ik ben nu al 2 en een half jaar stabiel!

09-07-2023 | Vrouw | 35
Psychose
Eerst Invega 3 mg gekregen, maar ik werd er te onrustig van. Erna risperidone 1mg gekregen maar ik was hier te slaperig van. Abilify 5mg werkt goed, maar wel krampen in vingers en voeten. Ook heel veel bijgekomen, verandert het metabolisme ondanks lichte dosis.

28-02-2023 | Man | 35
Psychose
Na 3 psychoses en 5 anti psychotica medicatie lijkt dit de minst erge. Ik heb geen lastig meer van psychose klachten, maar wel bijwerkingen als futloosheid en soms een slechte nacht. Met name die futloosheid is vervelend. Ik moet me voor werk uit bed slepen. En op een vrije dag kom ik soms smiddags mijn bed uit. Vervelend ook dat je in Nederland die medicatie word[lees meer...]t opgedrongen. Je zou liever in een vrij land leven waarin je als patiënt serieus wordt genomen.

27-08-2019 | Vrouw | 28
Psychose
Ik heb 3 keer psychotische ervaringen gehad en gebruikte abilify tegen de psychose. Ik heb aan het begin goede ervaringen met het middel gehad maar na mate langer gebruik merkte ik dat bijwerkingen toename. Ik raad dit middel alleen aan als je geen bijwerkingen hebt wat je dagelijks leven hindert. Het is in ieder geval beter dan de ouderwetse anti- psychotica zoals hadol w[lees meer...]aar ik 25 kg door aankwam met abilify kwam ik ongeveer 5 kg aan.

28-11-2016 | Vrouw | 29
Psychose
hallo, ik ben vandaag gestart met de inname van 1pilletje/daags; gedurende 2weken moet ik die doornemen. en ook een injectie van abilify maintena van 400mg in mijn bil gekregen vandaag. moet wel zeggen echt pijn doet het niet, maar tis wel een ambetant gevoel( stijf). ik heb veel psychoses waarin ik heel veel stemmen hoor allemaal door mekaar en kom er zo tende en gek van.[lees meer...] hopelijk ben ik met deze medicatie geholpen. iemand ervaringen, laat maar horen.

11-04-2023 | Vrouw | 50
aripiprazol (20ml)
Psychose
Het helpt maar geeft op lange termijn ernstige schade aan de hersenen

16-02-2024 | Vrouw | 40
aripiprazol (7,5mg/ml)
Psychose

afwezig voelen energieverlies slapeloosheid buikkrampen vermoeidheid spierspasmen

Het is niet de eerste keer dat ik dit middel gebruik. Maar wat kan een situatie veranderen! De eerste keer dat ik dit middel gebruikte ging alles goed, toen was ik nog wel in gebruik van alcohol en drugs, en de laatste zorgde ook voor de psychoses! Deze gingen dankzij deze medicatie de eerste keer helemaal weg. Maar de 2e keer kreeg ik het medicijn voorgeschreven terwi[lees meer...]jl ik clean was van alle andere middelen, 7 weken! Wat een verschil! Braken, misselijk, tong bijten, spasme, geen nachtrust, veel speeksel, ongecontroleerde bewegingen, futloos enz enz. Ik heb 1 x 2,5 mg ingenomen, en nu 30 uur later nog steeds hetzelfde! Gelijk gestopt ermee. Wat is het verschil geweest de eerste keer had ik 1 mg in de avond en nu 2,5 mg in de ochtend! Nou ik kan je vertellen mijn voorkeur gaat echt uit naar de avond! Waarom heb ik dit medicijn genomen, ik heb ADD, wat prima samen gaat met uppers! In gebruik van cocaine en alcohol wat in het begin ook een upper is, was mijn add minder. In nuchtere toestand (clean) is de ADD vele malen erger. En ik had veel last van omgevingsgeluiden, en een lichte vorm van betrekkingswaanzin. Ik kan alles relativeren maar het kost zo ontzettend veel energie. Ik heb ook concerta 36 mg, prima voor mij. Helaas is aripiprasol geen passend medicijn meer voor mij. Ik probeer het nu met een verhoging van concerta 18mg om 15u. Hopelijk werkt dit.

02-05-2023 | Vrouw | 46
Psychose
Alle medicijnen in pilvorm zijn rommel en brol Al ongeveer 30 jaar psycose gevoelig bestempeld in psychiatrie Op eigen houtje alles stap voor stap afgebouwd ondertussen beginnen werken niet geslapen van de massas traumas een jaar door zo gewerkt . jaar nadien eindelijk toch enkele uurtjes kunnen slapen nog steeds aan het werk plus studeren op mijn 46 .... De laatste 5[lees meer...] mg stop ik mee over 2 a 3 maanden Dan benik eindelijk vrij van alle vreselijke lasten Dankzij werk en geen medicatie . ben mijn werkgever en medestudenten heel dankbaar voor alle gduld en begrip Tis dus mogelijk al werkend je traumas te verwerken psychische ziektes bestaan niet endus niet op te lossenmet medicijnen

08-04-2023 | Vrouw | 45
Psychose
Ik moest helaas op dit middel overstappen omdat Amisulpride (dat perfect werkte) een teveel aan prolactine gaf. Waardeloos, werkte bij mij voor geen meter. Dingen werden alleen maar erger. Nu overgestapt naar Acemap.

07-03-2023 | Man | 52
Psychose
Wegens vermoede psychose heb ik dit middel een aantal weken genomen, maar geen enkel positief effect van gehad, wel integendeel ... Al heel snel toen ik met Abilify begon kon ik totaal niet meer slapen, continu last van heel onrustige, knipperende en droge, pijnlijke ogen. Gewoon even stil zitten of 5 minuten concentreren op iets was niet meer mogelijk, ontwikkelde tics en[lees meer...] zelfs stappen werd moeilijk, alsof je in een zombie verandert ... je voelt het, beseft het, maar kunt er niks tegen doen. Ben er gelukkig na paar weken mee gestopt, was ondraaglijk. Bijwerkingen hielden nog tijdje aan en waren pas na een aantal weken volledig weer. Vrees dat, als je dit langdurig neemt, je nooit meer écht jezelf bent/wordt ! Mogelijk is het een 'last resort' voor zeer heftige pychoses, maar - tenzij het écht niet anders kan - ten allen tijde vermijden en alternatief zoeken !

15-11-2022 | Man | 45
Psychose
Vroeger 2002 heeft een psygiator verteld dat er misschien een psychose zou komen daarom hebben ze mij om de tuin geleid en ben ik door hun schuld afhankelijk geworden door het gebruikt van antipsyghotische middelen wat mij de hele tijden heeft dwars gezeten int leven ik heb 10 jaar geleden door alle middelen van de GGZ het verkeerde voorgeschreven gekregen vaarvan ik nu me[lees meer...]t een aortha prothese loop omdat ik niet meer kon lopen doir de bloedstollingen wat die antipsychotishe middelen hebben veroorzaakt jullie hebben mijn leven geruineerd GGZ of te wel farmacheutishe wereld jullie zijn gek om mensen maar om de tuin te lijden met de troep die jullie maken het bloed word ook nog eens dikker door gebruik van Abilify waar dus bloedstolling van komt ..ik krijg het in depotvorm omdat ze mij niet vertrouwen dat ik het inneem door psygiator ggzfriesland ik heb door hun schuld 12 jaar in de klenieken doorgebracht omdat zij denken mij er beter van te maken wat hun is mislukt is dat ik er getrauwmatiseerd ben weggekomen ..ik heb door alle soorten antipsychotishe middelen de raarste bijwerkingen gehad ..waar ik nu ook zeer straks aan zal bezwijken ja doodgaan omdat mijn aderen zijn verstopt door antipsyghotishe middelen kapot is gegaan mijn leven zit er dan ja bijna op ben nog maar van 1976 .... ////////(RED mijnmedicijn.nl Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen en niet gerelateerd medicijn ervaring zijn verwijderd).///////

21-08-2022 | Man | 26
aripiprazol (100)
Psychose
Ik HAAT niet alleen dit middel maar ALLE antipsycotics! Het is allemaal hetzelfde TROEP! Ik ben bang dit permanent blijft. WEG is mijn leven.

12-04-2022 | Man | 26
aripiprazol (100)
Psychose
Heb een eenmalige psychose gehad en zit nu vast aan een Zorgmachtiging. Ik kan zo niet leven ik kan absoluut niet stil zitten, ik moet meer dan 10uur per dag lopen. Mijn ogen bewegen steeds dus ik kan niks leuks kijken (alsof dat al niet mogelijk was doordat ik niet meer stil kon zitten) ik ben stijf en ook beef ik ook eens. Dit is echt VRE-SE-LIJK ik ben bang dat dit nog [lees meer...]jaren gaat duren voordat de Zorgmachtiging beindigd word. Ik heb echt alles gelezen over de Zorgmachtiging en denk dat het om het ernstig nadeel gaat. Momenteel ben ik bezig om het ernstig nadeel weg te schrappen door te werken en altijd met familie en vrienden te zijn. (Mijn ernstige nadelen zijn zelf verwaarlozing en maatschappelijk teloorgang) ik ben WOEST aangezien ik alleen een Zorgmachtiging heb gekregen omdat ik een eenmalige psychose heb gehad en aan het vasten was voor God. De enige uitweg die ik zie is zelfmoord maar ik ben bang als het niet lukt.. Wat een pijn..

06-03-2022 | Vrouw | 33
Psychose
Zeer ernstige bijwerkingen gehad van dit medicijn, effectief tegen acute psychose. Na toediening kon ik de eerste dagen niet lopen, hierna stijve spieren. Menstruatie bleef uit, gewicht nam toe, erg moe, duizelig en coördinatie problemen, denken vertraagd, cognitieve problemen, gedragsverandering en apathie. Van een energieke extraverte jonge vrouw, was ik na toedienen van[lees meer...] dit medicijn opeens stil, teruggetrokken en apathisch. Kon alleen maar stil voor mij uit staren. Mijn omgeving herkende mij niet meer. Had geen emoties meer, totaal afgevlakt. Ook geen energie of motivatie om maar iets te ondernemen. Nu vernam ik van de hulpverlening dat dit mogelijk negatieve symtomen waren, echter na afbouw en stoppen met dit medicijn verdwenen al mijn klachten als sneeuw voor de zon. Ik ben weer volledig mijzelf. Wel heb ik mij jarenlang beperkt gevoelt.