Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

vermoeidheid verhoogde eetlust

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

05-09-2022 | Vrouw | 45
quetiapine (50mg)
Ik kreeg dit middel voorgeschreven na jaren van slapeloosheid. Al alles geprobeerd van meditatie tot benzo’s. Voor mij een verademing om dit in lage dosering te nemen. Ik word na inname moe en kan de heel nacht doorslapen. Dit is me in lange tijd niet gelukt. Wanneer ik het enkele dagen oversla heb ik geen last van ontwenningsverschijnselen of heb ik het idee meer nodig te[lees meer...] hebben om hetzelfde effect te hebben. Voor mij werkt dit middel in lage dosering erg goed.

26-08-2022 | Vrouw | 64
quetiapine (25mg)
Naast AD kreeg ik quietiapine voorgeschreven. Werd helemaal gek; alleen maar negatieve gedachten.en helemaal in paniek. Onrustig huilbuien en niet meer willen. Puur gif voor mij.

23-08-2022 | Vrouw | 54
quetiapine (50mg)
Ik kreeg 25 mg voorgeschreven voor slaapproblemen en het werkt goed: sneller in slaap en bij wakker worden tussendoor sneller terug in slaap. Helaas kreeg ik een maand elke nacht vreselijke kramp in mijn kuiten. Ook werd ik met de dag depressiever en kwam ik snel aan in gewicht terwijl ik niet meer ging eten door dit middel wat me heeft doen besluiten te stoppen. Volgens [lees meer...]arts kon ik direct stoppen met deze lage dosis zonder ontwenningsverschijnselen. Maar dat klopte niet, ik kreeg enorme zweetaanvallen afgewisseld met koude rillingen, slapeloosheid, angst, spierpijn en onrust. Ik wou dat ik nooit met dit middel was begonnen!

22-08-2022 | Vrouw | 30
quetiapine (50mg)
Na mijn bevalling slapeloosheid gekregen. Daarna bergafwaarts, angstaanvallen, paniekaanvallen etc. Antidepressiva gekregen en lorazepam voor slapen. Na poosje overgestapt op quetiapine voor slapen. De verhalen hier maakten me bang, maar ik sliep direct en daardoor heb ik in 7 maanden de rust kunnen hervinden om proberen af te bouwen. En dat is in 2 weken gelukt. Ik [lees meer...]slikte 50mg.. en ben telkens stapjes lager gegaan totdat dat goed voelde. Als het een nacht niet goed ging de nacht erna wat rust ingebouwd door meer te slikken. Dat is maar 1 keer gebeurd. De eerste nacht zonder ging slecht. Tot 4u snachts wakker, en daarna slecht geslapen. Maar ik sliep wel (en dat was nier voor te stellen voor mij). Toen wel doorgezet om weer direct zonder te proberen, zodat ik wel lekker moe was voor nacht 2..Tweede nacht ging prima, wel veel wakker. En derde nacht nog beter. Tijdens afbouwen niet slapen overdag! En vaste tijden naar bed en eruit. Niet 9 uur of meer gaan slapen ofzo. Je moet natuurlijk wel beetje moe zijn. Succes allen, mij heeft het echt geholpen.

11-08-2022 | Vrouw | 65
quetiapine (25mg)
Naast AD kreeg ik 50 mg quietapine voorgeschreven..Kwam als bom binnen en na 1 dag afgebouwd naar 25 mg. Werkte averechts: misselijk, ziek gespannen, instabiele benen en toenemende negatieve gedachten. Kreeg echt alle bijwerkingen en iom psychiater gestopt. Voor mij puur gif.

19-07-2022 | Vrouw | 47
quetiapine (50mg)
Omdat ik depressieve klachten had en iedere nacht heel vroeg wakker werd (inslapen lukte wel), schreef mijn huisarts quetiapine voor. Ze gaf aan dat ze het gaf omdat de bijwerking slaperigheid was en niet zo verslavend als slaapmiddelen. 12,5 en 25 mg werkte niet, pas met 50 kon ik doorslapen. De apotheek waarschuwde dat huisartsen steeds vaker quetiapine voorschrijven voo[lees meer...]r deze bijwerking, terwijl het daar helemaal niet voor bedoeld is! Ik vroeg de huisarts om venlafaxine (eerder gebruikt), maar zij had meer vertrouwen in de quetiapine. Ik voelde me er heel slecht bij. Werd juist depressiever en slikte er 3x per dag 10 mg oxazepam bij om de dagen maar door te komen. Ben zelf gaan minderen terwijl ik met venlafaxine startte ( eindelijk schreef de huisarts dit voor). Na weken van opbouw in week 5 van de juistere dosis eindelijk effect van de venlafaxine. Nooit meer quetiapine voor mij! Had dit nooit moeten slikken! Heb me er erg slecht bij gevoeld en heb veel kostbare weken verloren waarin ik niet meer kon werken en me een zombi voelde!

15-07-2022 | Vrouw | 17
quetiapine (50mg)
ik voelde me een ander persoon, erg afgevlakt en in mijzelf gekeerd. ik kon wel goed slapen maar kreeg rare dromen. ook voelde ik me nog depressiever.

01-07-2022 | Vrouw | 53
Overspannen/burn-out
Na een grote terugval in het herstel werd ik angstig en sliep ik ook heel onrustig. De angst om niet te kunnen slapen maakte dat ik veel piekerde. Was heel onrustig. Ik had ooit quetiapine eerder genomen en achteraf ben ik toen goed hersteld. Toen mijn herstel verder vorderde ben ik ermee gestopt. Toen weer teveel gedaan en dus toen die angst. Vanaf de eerste dag dat ik h[lees meer...]et weer gebruik, slaap ik weer goed en is het piekeren vrijwel gestopt. Zit gelukkig nu weer in de stijgende lijn. Heel blij met dit middel

17-06-2022 | Vrouw | 32
quetiapine (12,5)
Naar aanleiding van een burn out een angststoornis ontwikkeld. In periodes dat het minder gaat kan ik de slaap niet vatten (angst voor niet kunnen slapen) en daarin ondersteund quetiapine mij. Tijdens mijn burn out sliep ik goed op 25 mg (na 2 weken niet kunnen slapen) en in een latere periode dat het wat minder ging sliep ik goed op 12.5 mg. Rustig aan afbouwen, de eerste[lees meer...] nachten slaap ik wat minder maar daarna weer ‘normaal’.

07-06-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Ik ben er mee begonnen jaren geleden toen het heel slecht met mij ging. Toentertijd was dat nog met Seroquel, nu dus met quetiapine van Teva. Het neemt voor mij de storm in mn kop aan negatieve en destructieve gedachten wat weg. En ik slaap er fijn snel van in ipv uren wakker liggen. Ik ben er geen gram door aangekomen en ook eigenlijk geen last andere bijwerkingen. Ik geb[lees meer...]ruik het met periodes van enkele maanden tot anderhalf jaar, op momenten dat het psychisch weer minder goed gaat, om te voorkomen dat ik weer helemaal afglijd.

28-05-2022 | Vrouw | 58
quetiapine (200mg)
eer alechte ervaring net Quetiqpine. Raad het iedereen af met angstklachten.

16-05-2022 | Vrouw | 66
quetiapine (12.5)
van een vrolijke vrouw nu een angstig vogeltje heb de 12.5 mg in 7 weken afgebouwd en afgelopen 8 mei gestopt, denk dat het nog even duurt voordat de afkickverschijnselen afnemen, is ook te hopen want dit is geen leven, durf bijna de deur niet meer uit, moet soms naar de winkel maar is een drama, dit medicijn moet niet voorgeschreven worden voor slapeloosh[lees meer...]eid daar is het niet voor bedoeld. ben een heel ander persoon geworden mijn kinderen herkennen me niet meer heb 3 kleinkids maar was niet in staat on naar hun verjaardagen te gaan kan geen mensen om me heen verdragen door die duizeligheid en vreselijk naar gevoel in hoofd en ook nog last van brom in mijn oren gekregen waar ik ook gek van wordt. elk mens is anders maar voor mij is het een complete nachtmerrie hoop dat het snel beter wordt, slapen is ook drama meestal plafond staren.

30-04-2022 | Vrouw | 70
quetiapine (6.25)
Onrust
Na afbouwen van jarenlang seroxat gebruik werd ik na drie maanden geconfronteerd met het niet meer spontaan in slaap vallen. De psychiater gaf mij quetiapine 6.25 mg wat me wel hielp met het in slaap vallen, maar mij ook een heel duf hoofd gaf. Ben mezelf gaan uitputten om weer spontaan in slaap te vallen. Dat is me gelukt. In het begin met zo’n uur of vier, vijf. Na e[lees meer...]en aantal maanden slaap ik nu 7 a 8 uur. Ben er erg gelukkig mee . Zonder medicatie in slaap te vallen was een enorme vooruitgang in het dagelijks leven. Ik moet wel meteen als ik de slaap voel aankomen , mijn bed in duiken. Als ik te lang wacht blijf ik wakker. Maar ja, als dat alles is. Heb het er graag voor over. Helaas merk ik wel dat mijn hersens veranderd zijn door jarenlang gebruik van seroxat. Gevaarlijk middel!

24-03-2022 | Vrouw | 56
quetiapine (300mg)
Bipolaire stoornis
Op latere leeftijd pas de diagnose bipolaire stoornis type 2 gekregen. Kreeg na een hele moeilijke periode zo'n 3 jaar geleden een manie, viel snel heel veel af, at niet kon niet slapen enz. Stemmingswisselingen. Werd gelukkig goed begeleid na gebruik van een antidepressiva werd het heviger. Daarom alle3n nog qtp. Slik normaal 200mg, door vervelende gebeurtenissen die ve[lees meer...]el stress veroorzaakten tijdelijk opgehoogd naar 300. Ik heb er geen problemen mee. Functioneer goed. Geen heftige pieken en dalen meer godzijdank

01-03-2022 | Vrouw | 27
Onrust
Gekregen van de psychiater als een tijdelijk middel om wat meer rust te krijgen, in afwachtig van het psychologisch onderzoek. Medicatie gekregen om wat beter door te slapen. Ga binnenkort verhuizen, icm met corona en de lockdown waar ik in zat vanwege werk ( horeca ) merkte ik dat ik heel veel stress en angst opgebouwd had. En sliep max 5 /6 uur en werd heel gestressed wa[lees meer...]kker. Medicatie helpt goed tegen slapen, ik ben geen voorstander van medicatie maar ik slaap er wel prima op. Nadelen vind ik, is dat ik tot het einde van de middag wel wat suffer ben. Een droge mond, in de ochtend wat wazig ben en chagerijnig en vrijwel hele dag wat moe. Angstoornis is natuurlijk niet gelijk weg. Daar moet je grotendeels ook zelf aan werken. Alleen het dempt snachts wel het piekeren. Oxazepam en lorazepam heb ik in het verleden ook wel gebruikt. En je kan het eigenlijk wel een beetje vergelijken, althans dat is hoe ik het ervaar. Iedereen ervaart het natuurlijk anders!

01-03-2022 | Vrouw | 45
quetiapine (25mg)
Afgelopen zomer ook 2 maanden Quetiapine 50 mg geslikt, vanwege slapeloosheid door een overspannenheid met veel angst. Toen heeft het goed geholpen (8 uur slaap per nacht) had ik weinig last van bijwerkingen en na 2 maanden afgebouwd. Half januari opnieuw met dit middel gestart en een hele andere, zeer negatieve ervaring. Twee weken lang last gehad van enorm zweetaanvall[lees meer...]en en paniek s nachts en overdag enorm somber. Slapen doe ik er veel minder goed op dan afgelopen zomer. Raar toch dat een zelfde middel zo verschillend kan uitpakken in gebruik.