Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

verhoogde eetlust vermoeidheid

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

19-02-2024 | Man | 35

verhoogde eetlust vermoeidheid

Door tijdens depressies soms zo goed als niet te kunnen slapen dit middel voorgeschreven gekregen, 1 tablet voor het slapen gaan. Zoals anderen benoemden levert het soms wat levendige dromen op wat voor mij geen probleem is. Daarnaast een verhoogde eetlust, maar ook dit ervaar ik niet als negatief aangezien ik teveel was afgevallen.

21-11-2023 | Man | 24
quetiapine (200mg)
Onrust
Ik pak Quetiapine Retard 200 mg al jaren voor het slapen en zonder dit medicijn geraak ik niet in slaap en kan ik gemakkelijk nachtje doordoen. Als een moeilijke slaper heeft dit mijn leven gered. Soms blijft de sufheid wat langer duren overdag maar dit is het waard.

04-11-2023 | Man | 49
Onrust
Ik kreeg dit voorgeschreven als antidepressiva. Je hele denkproces wordt uitgeschakeld. Ik ben in één keer gestopt na een paar maanden omdat niemand meer wist wie ik was. Ik had een arbeidsgeschil na ziekte. Slechte reintegratie ik kreeg een bureau om 8 uur naar de muur te staren terwijl ik ernstige lichamelijke klachten had opgelopen. Daar werd ik letterlijk gek van en b[lees meer...]egon te malen toen kreeg ik dit van de huisarts dat helpt dus wel als je levenloos en gedachtenloos voor je uit wilt staren de hele dag. Ik heb nu de hele dag gepiep in mijn hoofd. Dit is geen oplossing en heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mezelf helemaal niet meer tegen mijn werkgever/bedrijfsarts kon verdedigen. FNV en Bedrijfsarts stelde voor dat ik een contractje tekende voor mijn ontslag ik heb geluk gehad dat arbeidsdeskundige en reintegratie coach mij hiervoor behoeden anders was ik alles kwijt inclusief mijn gedachten. Psycholoog vond het wel positief dat ik van mijn negative gedachten jegens mijn werkgever af was( Zijn deze mensen gek of ik ?)

29-10-2023 | Man | 45
Overspannen/burn-out
Na scheiding en ontslag in een zware burn-out gekomen. Ik kon niet meer slapen, eerst meerdere andere slaappillen gebruikt, maar die hielpen niet. Mede door sommige berichten hier erg bang voor quetiapine. Uiteindelijk toch gestart omdat er geen alternatief was. Eerste nacht goed geslapen, maar heel raar wakker. Daarna moeten ophogen naar 50 mg. Na een week geen bijwer[lees meer...]kingen meer en kon ik prima slapen. Een half uur tot een uur na inname worden mijn oogleden zwaar en trekt er een “deken” over mijn hoofd. Ik werd goed uitgerust wakker en kon goed autorijden. En functioneren. Merk wel dat ik snel geïrriteerd ben, zoals ik hier meer lees, maar durf niet te zeggen of het van de quetiapine komt. Het is niet overdreven storend. Na twee maanden sliep ik erg lang, en ben ik gehalveerd. Drie nachten wat minder vast geslapen en daarna weer zoals voorheen. Het plan is nu een paar weken 25 mg slikken en dan stoppen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar wel tegenop zie, maar zal ook blij zijn als ik er weer vanaf ben. Hoewel het middel niet voor slaapstoornissen wordt geadviseerd heeft het in mijn geval enorm geholpen. Hopelijk helpt mijn verhaal mensen die dezelfde overwegingen moeten maken.

29-06-2023 | Man | 26
quetiapine (12mg)
Dit is mijn derde remedie tegen slapeloosheid, en helaas ben ik ook niet over dit medicijn te spreken. Belangrijk om te vermelden is dat ik gediagnosticeerd ben met het syndroom van Asperger, en hoewel dit medicijn in principe doet waar mijn psychiater ze voor had voorgeschreven (mij in slaap doen brengen), heb ik tijdens de daaropvolgende dag toch een reeks aan vervel[lees meer...]ende bijwerkingen die vaak tot laat in de namiddag nog resteren. Mijn slapeloosheid komt, kort gezegd, voort uit stress. Tijdens het inslapen kan ik helaas maar moeilijk volledig tot rust komen doordat ik doorgaans de neiging heb om veel te piekeren. Zo vrees ik bijvoorbeeld dat ik de volgende dag niet optimaal zal kunnen functioneren als ik niet snel in slaap val, en zo word de vicieuze cirkel gevoed. De bijwerkingen waar ik overdag nog last van heb is een aanzienlijk vertraagd reactievermogen (bijvoorbeeld dat ik even de tijd nodig heb om antwoord te geven op mensen waar ik zonder medicijnen vrijwel altijd direct kan antwoorden) en ook vrijwel geen concentratievermogen tot het weer een beetje begint uit te werken. Opstaan is daarnaast ook lastiger, (logisch) maar dat vind ik op zich geen erge bijwerking. Zelfs beweging gaat veel trager dan gewoonlijk, evenals patroonherkenning. Zonder slaapmedicatie ben ik veel 'sneller' in mijn hoofd op alle fronten, zelfs met een zwaar slaaptekort. Ik reageer sneller, beweeg sneller, denk sneller, en kom sneller tot mogelijke oplossingen wanneer ik bijvoorbeeld een probleem heb waar ik creatief voor moet nadenken. Ook lijkt het alsof mijn gedachten snel afdwalen (voornamelijk vroeg in de ochtend) en heb ik een paar uur na inname van deze medicijnen de emotionele diepgang van een bezemsteel. Het is om deze reden dat ik de quetiapine momenteel maar incidenteel inneem (als ik echt slaap nodig heb en het absoluut niet wil lukken), maar het liefst ben ik totaal onafhankelijk van al deze troep. Voor een 'normaal' persoon zouden deze bijwerkingen wellicht nog te overwegen zijn, maar doordat ik mijn hele leven mezelf eigenlijk al 'train' om te camoufleren tijdens de sociale interactie gaat mijn gevoel van eigenwaarde ook sterk omlaag wanneer het een dag slecht wil lukken of ik gewoon niet uit mijn woorden kan komen. Ik haal een groot deel van mijn eigenwaarde uit hoe sociaal ik kan zijn op een dag, hoe gek dat misschien ook klinkt. Die intrinsieke goedkeuring van mezelf die ik zo nodig heb vind ik moeilijk om te geven wanneer ik in elke sociale interactie ongemakkelijk aan het stotteren ben of een half uitgedacht verhaal of idee probeer uit te leggen en hier vijf tot tien minuten aan besteed waar ik nuchter misschien een halve minuut over had gedaan. Daarnaast ben ik veel nauwkeuriger en herken ik patronen veel sneller met een nuchtere blik, waardoor ik ook veel sneller ben op werk. Onder invloed van quetiapine spendeer ik doorgaans een hele dag aan één taak waar ik zonder veel meer aankan. Deze ervaring is voornamelijk geschreven uit mijn perspectief, dus wellicht zult u een volledig andere ervaring hebben, maar toch wilde ik dit even kwijt. Misschien zijn er anderen zoals mij die dit medicijn overwegen, maar ik zou dit medicijn en slaapmedicatie in het algemeen onder bijna elke omstandigheid afraden. Als alternatief zou ik eerder op zoek gaan naar een therapie die helpt om op natuurlijke wijze slapeloosheid op te lossen (zoals o.a. CBT). Medicijnen doen vaak meer kwaad dan goed. Naar mijn mening worden slaappilletjes te snel voorgeschreven. "Hier, ga deze pilletjes maar slikken voor een onbepaalde tijd!" Het is een te makkelijke oplossing die doorgaans de wortel van het probleem negeert en als een pleister op een wond fungeert, een pleister die voor altijd moet blijven zitten zodat farmaceuten weer hun duiten kunnen tellen. Het menselijke lijf, en in principe alles wat ontworpen is door Moeder Natuur, heeft een perfect zelfregulerend systeem. Ongeacht wat er gebeurt weet het hoe het zichzelf in balans moet brengen, en slaap werkt op een soortgelijke manier. Wanneer er niet word geknoeid met dit systeem, zal het in de meeste gevallen zonder problematiek functioneren. Dit is waarom ik voor de meeste mensen slaappillen zou afraden. Voor de meeste mensen geldt volgens mij dat er niets mis is met hun 'slaapsysteem', maar dat het tussen hun oren zit. Op de korte termijn kunnen ze bevorderlijk zijn, maar ondertussen moet er ook worden gekeken naar een goede langetermijnoplossing die geen levenslange commitment vereist.

18-04-2023 | Man | 43
quetiapine (25mg)
Wegens het niet kunnen doorslapen door al het piekeren, malen en de chaos in mijn hoofd gebruik ik nu een half jaar 1x 25mg quetiapine. Ik merk dat ik makkelijker weer in slaap val, maar ben wel prikkelbaarder geworden.

02-04-2023 | Man | 23
quetiapine (100mg)
Psychose
Ik gebruik het voor mijn psychose en omdat ik vaak snachts wakker word en niet kan uitslapen normaal 100 mg quetiapine. Dit is pas men 5 e dag maar voel geen verbetering hoelang duurt het dat je de resultaten merkt ik gebruik het 1 x per dag om 12:00 100 mg?

02-04-2023 | Man | 23
quetiapine (100mg)
Psychose
Na hoeveel weken werkt dit medicatie na hoeveel dagen inname ? Bij mij is het dag 5 voel er nog niks van? Ik Heb ook slaapproblemen word in de nacht altijd wakker en word vroeg wakker elke dag?

16-03-2023 | Man | 68
quetiapine (50mg)
Heb vooral last van erectiestoornissen en dat is veevelend.. Heeft daar nog iemand last van??

13-03-2023 | Man | 55
quetiapine (25mg)
Ik heb bipolaire stoornis type 1 en mag geen antidepressiva meer slikken wegen uitschieten naar een manie. Ik nam lange tijd Cymbalta maar is verwijderd na een opname van mijn medicatie-schema. Ik heb enorm moeten afkicken van de Cymbalta (dromen, nachtmerries, braken, volledige malaise). Erna enorme huilbuien. Eerst dacht ik dat ik weer met beide voeten op de grond stond [lees meer...]en de huilbuien bij het leven hoorden maar ik huilde bij elke gebeurtenis. Ik kreeg quetiapine voorgeschreven en dit helpt voor mij tegen de depressieve gevoelens. Het haalt de scherpe kantjes van de werkelijkheid weg waardoor ik me wat comfortabeler voel. Een verademend medicijn voor mij.

23-02-2023 | Man | 29
quetiapine (150mg)
Onrust
Ik heb adhd ik heb slaap problemen dat spul heeft mij gered en ik ben zo onspannen vaak en ik kan me goed concentreren en ik slaap weer goed ik ben bijna weer als herboren ik merk dat het beter gaat ik heb een zwaar auto ongeluk gehad ik blij dat dit spul werkt.

31-12-2022 | Man | 98

18-11-2022 | Man | 32
Autisme
Ik heb dit mee gekregen omdat serlain 5mg niet voorraadig was, zeer onverantwoord. Ik gooi het meteen in de vuilbak 😡

11-11-2022 | Man | 31
Psychische klachten
Ik slik quetiapine om beter door te slapen. Als bijwerking van mijn antidepressiva werd ik namelijk te vroeg wakker. Ik slaap nog steeds niet zo goed als voorheen, maar wel een stuk beter. Bovendien ben ik het eerste uurtje van de dag altijd wat suf. Echter, de positieve effecten van mijn antidepressiva waren zeer groot. Door quatipine had ik een stuk minder last van de bi[lees meer...]jwerkingen van mijn antidepressiva (sertraline). Al met al erg tevreden!

04-11-2022 | Man | 30
quetiapine (150mg)
Bipolaire stoornis
Helpt met slapen en tegen moodswings. Maar eigenlijk voelde ik gewoon niet meer, was ik er gewoon niet meer. Later bij 50mg snelle afgifte nog wel enkele keren als inslaper gebruikt wanneer episode op de loer lag.

20-10-2022 | Man | 49
quetiapine (6.25mg)
Niet kunnen slapen: Na wat verhalen gelezen te hebben over het medicijn (onder andere hier) was ik een beetje bang geworden voor het medicijn. Echter voor mij werkt het geweldig. Door een gebeurtenis kon ik vrijwel niet meer slapen en dat niet slapen varieerde van een paar uur slapen per nacht(2/3) tot een nacht helemaal niet slapen. Daardoor glipte alles uit mijn vin[lees meer...]gers. En zag ik de toekomst niet meer zitten. Uiteindelijk toch maar begonnen met dit medicijn als slaapmiddel, en voor mij werkt het perfect . Ik begon met 25 mg toen sliep ik wel, maar was de dag daarna een zombie, toen ben ik 12.5mg gaan slikken en van af dat moment begon ik weer te slapen en voelde ik mijzelf de dag erna niet zo suf meer. Ik ben er nog steeds steeds wat minder van aan het gebruiken en nu gebruik ik 6.25mg en het werkt voor mij nog net zo goed. Ik heb niet echt last van bijwerkingen, maar heb wel het idee dat als ik wat eet voor ik het medicijn inneem, dat ik nog wat makkelijker in slaap val, zonder wat te eten ervoor, val ik ook in slaap, maar lijkt het of het een veel lichtere slaap is. Wel heb ik ook wat moeite met opstaan, en als er geen noodzaak is om op te staan kan ik wel langer in bed blijven liggen dan ik prettig vind. Als er wel een reden is om (vroeg ) op te staan, lukt het raar genoeg wel vrij makkelijk . Ik gebruik het nu een paar maanden en mijn leven (en vooral levensvreugde) is weer zoals het ooit was. Natuurlijk vind ik het uiteindelijk niet fijn dat mijn slaap nu uit een pilletje komt , maar aangezien ik mijn leven kwijt was en dat nu weer helemaal terug heb, accepteer ik dat dan maar. Ik hoop en denk dat, doordat ik mijzelf nu weer goed voel, ik in de toekomst misschien weer op eigen kracht kan slapen, maar mocht dat niet zo zijn ben ik heel blij dat ik dit pilletje heb.