Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

vermoeidheid verhoogde eetlust

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

12-03-2022 | Man | 29
quetiapine (100mg)
Onrust
Was erg onrustig geworden door emotionele leed en dwang. De eerste keer dat ik het nam, haalde het mijn onrust en dwang goed weg. Wel heel veel geslapen en uiteindelijk ook van 79 kilo naar 80 gegaan. Later begon het steeds minder te werken maar dit kwam ook door middelengebruik. Over het algemeen best wel tevreden geweest en het heeft me door een vervelende periode geholp[lees meer...]en. Na het stoppen weer wat afgevallen.

04-11-2021 | Man | 44
quetiapine (50mg)
Ik gebruikte tot ongeveer 3 weken geleden Citalopram tegen depressie en angststoornissen. Dat werkte prima, maar ik had toch regelmatig last van paniekaanvallen. Die had ik voorheen al, maar het was juist de bedoeling dat het ergste wel zou verdwijnen door dit medicijn. Dus ik kreeg een nieuwe antidepressiva, genaamd Bupropion. Helaas kreeg ik hierdoor last van slapelooshe[lees meer...]id. 3 weken lang alleen maar naar het plafond liggen staren. En dat had een negatieve invloed op de antidepressiva. Eergisteren kreeg ik Quetiapine voorgeschreven en ik was meteen enthousiast. Ik had het alleen te vroeg ingenomen. Na het eten al. Dus ik was de hele avond eigenlijk heel moe. Toen ik op bed lag, was ik dan ook direct helemaal vertrokken en heb ik echt heerlijk geslapen. Wel heb ik het idee dat Quetiapine de Bupropion versterkt. Ik had door Bupropion al last van duizelingen maar sinds eergisteren zijn deze duizelingen alleen maar erger geworden. Even aankijken maar.

31-10-2021 | Vrouw | 30
quetiapine (50mg)
Ik kreeg quetiapine omdat ik door mijn postnatale depressie en gespannenheid niet meer kon slapen. Het helpt mij om weer wat slaap te pakken (5-7 uur per nacht). Ik slik nu 75 mg hopelijk kan ik over wat weken afbouwen. Ik merk weinig van bijwerkingen behalve een droge mond en droge ogen, ik merk geen toegenomen eetlust.

27-10-2021 | Vrouw | 45
quetiapine (50mg)
Door een burn-out is m’n zenuwstelsel helemaal over z’n toeren geraakt. Ik kreeg last van paniekaanvallen en enorme angst. Kon daardoor niet totaal meer slapen. Huisarts wilde liever geen benzo geven en stelde voor eerst quetiapine uit te proberen als slaapmiddel. Dat heeft mij heel goed geholpen. Op 50 mg sliep ik minstens 8 uur aan 1 stuk door. Wel de volgende ochtend la[lees meer...]st van enorme vermoeidheid/dufheid en wazig zien, maar dat trok in de loop van de dag bij. Heb dit middel 2 maanden gebruikt, daarna afgebouwd naar 25 mg. Dit afbouwen gaf zo’n 4 nachten slecht slapen en daarna ging het weer beter. Twee weken daarna helemaal gestopt (weer zo’n 4 nachten slecht geslapen) en sindsdien slaap ik weer prima zonder dit middel. Het heeft mij in deze periode zeker goed geholpen!

02-10-2021 | Vrouw | 31
Onrust
Gekregen voor slaapproblemen, 50mg hielp perfect, maar overdag veel moe en veel honger, afgebouwd na 2 jaar 25mg hier sliep ik ook prima op, en voelde me meer alert overdag nu ben ik gestopt slaap nu van 23.00 tot 04.00 hopelijk komt hier nog wat verbetering in anders start ik misschien weer met Quetiapine 12, 5mg.

25-08-2021 | Vrouw | 24
quetiapine (12,5mg)
Voorschreven voor slaapproblemen (moeite met inslapen en 's nachts wakker worden), ook heb ik een angststoornis en depressieve stoornis. De eerste week sliep ik goed maar had ik ontzettend moeite met wakker worden, was de eerste paar uren echt suf en kon mezelf in de ochtend niet op gang krijgen. Uiteindelijk ging dit over en nu slaap ik heerlijk en word ik uitgerust wakke[lees meer...]r, wat ook een positief effect heeft op mijn depressie. Wel veel last van droge ogen en een droge mond. Ik heb ook een verminderde eetlust maar ik weet niet of dat in verband staat met dit medicijn. Als ik het medicijn niet inneem komen de slaapproblemen wel direct terug dus het is altijd belangrijk om de oorzaak te onderzoeken.

28-06-2021 | Vrouw | 31
quetiapine (25mg)
Voorgeschreven gekregen om de enorme bijwerkingen van een ander medicijn (opnieuw opbouwen van onderhoudsdosis escitalopram ivm angststoornis) op te vangen. Quetiapine werkt uitstekend om weer te slapen en eindelijk weer rust in mijn hoofd te krijgen. Ook mijn eetlust is weer terug. Gestart met 50mg, maar dat bleek te veel (erg moe). Een paar weken op 25mg en uiteindelijk [lees meer...]op 12.5mg. Mogelijk bouw ik later helemaal af, maar het is voor nu erg fijn om zo goed te slapen! Ja de toegenomen eetlust is wel een ding. Ik was flink afgevallen dus dat kwam voor mij goed uit. Mijn tip: blijf je normale maaltijden en porties eten, ook als je honger hebt. Dus even wat minder op gevoel en meer op verstand eten.

24-06-2021 | Man | 62
quetiapine (25mg)
Na 2 psychoses 26 jaar en 21 jaar geleden.totaal 10 jaar halperadol gekregen 5mg.Daar ben je echt een zombie van.Maar goed ik was extreem geweldadig tijdens psychose en de artsen durfden mij niet te laten minderen.Ik ben psychisch getest en iq test gedaan.Ik scoorde ruim 140 als iq dus daar ligt het niet aan.Ben ook nog een keer Master maar hoef niet meer te werken gelukki[lees meer...]g.2 x verplichte opnames isoleer and you name it.Gelukkig was er na 10 jaar een psychiater die het aandurfde om mij dagelijks in vrijheid te zien en over te zetten op quitiapine.Eerst 200 mg.Nu afgebouwd tot 25 mg.Als slaapmedicatie. Ik fiets 2 uur per dag.Train mijn spieren half uur per dag.Genier van het leven.Voor corona 3x per jaar met vakantie met mijn vrouw buiten Europa.Je leeft maar een keer.Dus ik ben weer het heertje zeg maar.Ideaal quitiapine.Ik wilde dat ik dat 10 jaar eerder had kunnen gebruiken.

14-06-2021 | Vrouw | 29
quetiapine (25mg)
2 maanden terug gekregen van de psychiater ivm angstklachten en angstgedachten na een traumatische ervaring. Ik kon zelf geen rust meer vinden en ik wilde niet afhankelijk worden van oxazepam. Dat had ik namelijk eerder gekregen van de huisarts. Het werkt voor mijn angsten e.d. erg goed, ik slaap er pok perfect op. Ik breek 1 tablet van 25 mg door de helft overdag op adv[lees meer...]ies, zodat ik dat kan verdelen, hierdoor ben ik veel minder suf en zijn mijn angsten wel genoeg gedempt. Alleen ik heb wel veel honger, en ik kom nu toch wel snel aan. Dat vind ik helaas wel een nadeel.

08-05-2021 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik ben vorig jaar voor het eerst in een manie beland, met daarop volgend een zware depressie. Ik ben uit de depressie gekomen door de quetiapine. De quiteapine heeft mij geholpen met het slapen, de emotieschommelingen zijn afgenomen. Aan het begin van het gebruik voelde ik mij heel erg versuft, en alsof ik 'niet leefde' ik ervaarde alles alsof ik vanaf een afstand meekeek.[lees meer...] Na 1 week waren deze klachten verdwenen en ervaarde ik meer rust in mijn hoofd en lichaam. Het enige nadeel is een erg droge mond wanneer ik wakker word.

24-04-2021 | Vrouw | 57
quetiapine (25mg)
Heb lange tijd slaapproblemen. Wel inslapen maar na uurtje wakker en niet meer in slaap komen. Allerlei medicijnen geprobeerd, met angst voor verslaving. Nu 10 dagen quetiapine 25 Mg geslikt. En heb 10 dagen goed geslapen. Wel ooit wakker maar na toiletbezoekje weer meteen in slaap. Wat een wondertablet. Geen bijwerkingen gehad. Ik ben er super blij mee. Heb nu een nacht[lees meer...] niet ingenomen en lig weer meteen wakker. Dus voor mij duidelijk een prima oplossing. Quetiapine 25 Mg is mijn wondermiddel.

16-04-2021 | Vrouw | 85
quetiapine (6.5)
Mijn moeder gebruikte dit elke avond omdat ze regelmatig erg slecht sliep. Sindsdien bijna elke maand een kleine epileptische aanval. Ook dan 2 nachten per week geheel niet slapen s nachts. Daarom gestopt. Nu gebruiken we het alleen als we verwachten dat ze slecht zal slapen. Bevalt prima. Dus meerwaarde om het elke dag te stukken was er niet. Ik heb het idee dat ze de d[lees meer...]ag erna ook beter in haar vel zit. Vrolijker. Nu al 4 maanden geen aanval gehad. Toeval? Staat wel als bijwerking.

18-02-2021 | Vrouw | 50
quetiapine (25)
Jaren slecht slapen, vaak wakker worden....allerhande middelen geprobeerd maar door verslavend effect weer gestopt. Allerhande oefeningen gedaan mbt slapen etc. Door jaren van slapeloosheid een burn out gekregen in combinatie met een gegeneraliseerde angststoornis met beheersbare waangedachten. gestart met citalopram en quitiapine 25 Mg. voor de nacht. Bij aanvang hef[lees meer...]tige lichamelijke reactie...angst....onrust. Na paar dagen is dit gevoel weg en slaap ik er rustig op in en slaap door. als ik wakker wordt kan ik gelijk weer inslapen. De onrust en angst en piekeren in de nacht waardoor ik gespannen in bed lag is weg. Het middel is niet verslavend. Ik ben er dus heel erg blij mee. Ik ben eindelijk bij aan het komen...

05-02-2021 | Vrouw | 23
quetiapine (25mg)
Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven omdat ik Niet kon slapen door onrust. Ik lag veel te piekeren. Ik slik 1x 25 mg een uur voor het slapen gaan. Merk steeds minder van die slaperigheid en het duf worden. De eerste paar keren merkte ik het heftiger. Ondanks dat het niet eng is ofzo. Nu merk ik steeds minder van de bijwerkingen. Ik val er sneller mee in slaap. Ik heb nu s[lees meer...]inds een aantal weken een lichte vorm van tinnitus. Daardoor merkte ik dat ik weer angstig was vooral in de nachten en niet kon slapen. Nu slik ik 1x de 25mg weer en gaat het slapen weer goed. Nog steeds weinig last van bijwerkingen. Ik merk als ik in de nacht wakker wordt dat mijn lichaam gewoon niet in staat meer is om te vechten. Iets wat ik wel deed. Ik draai nu gewoon om en mijn lichaam laat me toe te rusten en weer in slaap te vallen. Dus dat is voor de nachten erg fijn. De dagen kom ik prima door. De tinnitus is bij mij goed te maskeren. Het geeft me nu meer rust nu ik dit slik voor de nachten. Ik snap wel dat je me waarschijnlijk niet wakker kan bellen snachts voor noodgevallen. Want je bent toch een beetje rozig en je reactie neemt wat af. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Ik sta smorgens niet moe op maar ben redelijk uitgerust en kan dan ook wel gewoon autorijden. Ik wil binnenkort wel gaan kijken of ik naar 12.5 mg kan gaan en kan gaan afbouwen. Ik was eigenlijk voor corona altijd een goede slaper dus wil uiteindelijk het weer zelf doen. Maar dat gaat me wel lukken als de corona voorbij is en ik weer kan werken en weer mijn ding kan gaan doen. Voor nu prima en heb ik rust. Zou het middel wel aanraden.

29-01-2021 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruik dit middel nu een week, op aanraden van mijn psychiater. Na járen met depressies, concentratie- en angstklachten, periodieke woede-aanvallen en een soort post-traumatische stress geworsteld te hebben, is vorig jaar eindelijk de juiste diagnose gesteld: borderline. Men dacht daarvóór dat het gewoon om depressies en/of ADHD ging. Daarom toentertijd gestart met dex[lees meer...]amfetamine, later Elvanse, tijdelijk aangevuld met Xanax. Na het uitblijven van een gewenst effect overgestapt op Wellbutrin (Buproprion). Dit antidepressivum werkt redelijk goed bij mij, in die zin dat ik duidelijk merk dat het slechter gaat zónder. Omdat ik in (groeps)therapie wil voor mijn persoonlijkheidsstoornis en ik mijn boosheid niet altijd goed kan beheersen, ben ik met Quetiapine begonnen. Eerst 12,5 mg, 2x daags, daarna ‘naar behoefte meer’ om de therapeutische dosis uit te vogelen. Ik merk dat ik er baat bij heb om 25 mg in te nemen op het moment dat ik me een beetje gespannen ga voelen. Zo kan ik 4x daags 25 mg innemen. Hierdoor kom ik de dag niet ‘overkokend’ door, zonder daarbij erg suf te worden (wat ik bij pammetjes wel word). Ik hoop dat dit effect aanhoud en ik snel verder geholpen kan worden (ik sta al 10 maanden op een wachtlijst..). Ik kom graag in contact met mensen die ook Wellbutrin en/of Quetiapine gebruiken voor hun BPS.

20-01-2024 | Vrouw | 36
Autisme
Vanwege een autismediagnose en overprikkeling slik ik quetiapine om mijn prikkelverwerking te voorspoedigen. Hierdoor kan ik beter functioneren en ben ik minder vaak moe.