Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

verhoogde eetlust vermoeidheid

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

20-02-2023 | Vrouw | 36

18-12-2022 | Vrouw | 36
quetiapine (100mg)
Onrust
Ik ben ondertussen al 2 jaar dit middel aan het gebruiken en het doet zijn werk. Ik ben begonnen met oxazepam voor het slapen maar dat werkte op gegeven moment voor mij niet. Snel daarna kreeg ik dus door slaap tekort en enorme druk op het werk burn out/paniekaanvallen/migraine/ totale onrust. Na lang zoeken wat bij mij paste qua medicijnen,kreeg ik uiteindelijk advies om [lees meer...]quetiapine 25mg te proberen. Werkt goed voor rust en voor slapen en mijn handen trillen niet meer bij het stress. Ik vind het jammer om te lezen dat sommige mensen hier roepen dat het middel verboden zou moeten zijn,als het bij ene niet past en andere vind zijn rust erin dan is het prima zo. Ik ben enorm blij dat het wel bestaat en veel mensen baat bij hebben. Wat betreft aankomen dat ligt totaal aan eigen lijf(bouw),eetpatroon en hoeveel er bij bewogen wordt. Ik ben zelf max 7kg bijgekomen in 2 jaar tijd. Maar ik doe niks aan sporten en zit veel en eet wat ik lekker vind en hoe laat ik wil. Dus helemaal afhankelijk van persoon zelf.

31-10-2022 | Vrouw | 36
quetiapine (25)
Lage dosering werkt top. Slik een halve tot 2 om in slaap te komen. Op advies geprobeerd 2x daags 75 mg. Dit zorgde ervoor dat ik heel slecht ging slapen.

28-09-2021 | Vrouw | 36
Onrust
Jaren slecht slapen en veel hoofdpijn Nu elke nacht 5 mg en slaap heerlijk. Neem ik het een nacht niet in dan meteen vijf x wakker

31-03-2021 | Vrouw | 36
Onrust
Nou, ik ga gelijk hiermee stoppen. Ik ben gewoon wie ik ben, en geloof niet meer in al die rare medicatie. Ik kan wat drukker zijn, is conformistisch niet altijd gewenst en ik kan ook stemmingswisselingen hebben, rapid cycling. En de context waarin ik geboren ben is, 3 weken voor het overlijden van mijn vader. En met alle bijkomende problematiek van de lege beker. Zo [lees meer...]noem ik het, dus gewoon gevoelig voor pijn van anderen, en onbekende tegenstanders. En ik kan stemmingen gewoon zeer goed aanvoelen. Tja, en weetje je moet gewoon leren, dat jij alleen niet verantwoordelijk ben voor de hele wereld. En ook die onzin van artsen niet geloven. Die verdienen aan bijv. Aan mijn pijn! Ik kan piekeren, maar met qeutiapine, ben ik dus een soort van zombie. Ik heb normaal heel veel fantasie voor het schrijven van de beste Novels. Nou, dan maar wat angsten zo nu en dan. Kan beter een joint roken, zo nu en dan.. en het ging een keer een tijdje niet goed met mij maar dat had met de contekst te maken. Niet alleen met mij. Maar ik hoef niet 18 uur per dag te slapen en te dromen. Het onderbewuste, helemaal levendig mee te maken. Want normaal heb ik dat helemaal niet zo sterk. Zonder pille. Lijkt wel alsof heel mijn hoofd onder watte zit!

19-02-2024 | Man | 35

verhoogde eetlust vermoeidheid

Door tijdens depressies soms zo goed als niet te kunnen slapen dit middel voorgeschreven gekregen, 1 tablet voor het slapen gaan. Zoals anderen benoemden levert het soms wat levendige dromen op wat voor mij geen probleem is. Daarnaast een verhoogde eetlust, maar ook dit ervaar ik niet als negatief aangezien ik teveel was afgevallen.

29-12-2023 | Vrouw | 35
quetiapine (25mg)
Quetiapine werd voorgeschreven wegens een bijwerking van een SNRI, die mijn slaap en dromen ernstig beïnvloedde. Quetiapine werkte super goed tegen deze bijwerking. Vanaf het begin trad er wel serieuze slaperigheid op, waardoor de dosis is bijgesteld naar 3mg per dag. (1/4 pil van 12,5mg). Echter kwam naast de slaperigheid, na ongeveer een maand, steeds meer vermoeidheid [lees meer...]en uitputting optreden die leidde tot chronische vermoeidheid. Dermate heftig dat het leidde tot arbeidsongeschiktheid. Volgens artsen was er geen verband. Na 2 jaar gebruik op eigen iniatief gestopt, en binnen een maand kwam er sterke verbetering en is er na enkele maanden geen sprake meer van chronische vermoeidheid. Wat mij betreft is totaal onderschat hoe ernstig de bijwerkingen kunnen zijn. Dit woog absoluut niet op tegen de effectiviteit van het medicijn.

07-06-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Ik ben er mee begonnen jaren geleden toen het heel slecht met mij ging. Toentertijd was dat nog met Seroquel, nu dus met quetiapine van Teva. Het neemt voor mij de storm in mn kop aan negatieve en destructieve gedachten wat weg. En ik slaap er fijn snel van in ipv uren wakker liggen. Ik ben er geen gram door aangekomen en ook eigenlijk geen last andere bijwerkingen. Ik geb[lees meer...]ruik het met periodes van enkele maanden tot anderhalf jaar, op momenten dat het psychisch weer minder goed gaat, om te voorkomen dat ik weer helemaal afglijd.

26-04-2021 | Vrouw | 35
quetiapine (25mg)
Omdat ik vanwege PMDD soms last heb van slapeloosheid heb ik dit voorgeschreven gekregen. Dit schijnt niet verslavend te zijn, namelijk. Ik merk dat ik heel slecht reageer op dit medicijn. Ik word er heel erg duf van en daarnaast ook erg somber en nergens toe in staat. Dit effect houdt ongeveer 16 tot 18 uur aan, zelfs bij de laagste dosering mogelijk. Dit doet het hele[lees meer...] effect van een nacht goed doorslapen weer teniet. Daarnaast heb ik ook last van droge mond en droge ogen als ik dit medicijn heb gebruikt. Ik zou het dus zeker niet aanraden als je het voorgeschreven krijgt bij PMDD.

29-01-2022 | Vrouw | 34
quetiapine (30mg)
Vooral gekregen omdat ik slecht sliep door mijn depressie. Gebruik het medicijn nu 6 maanden, in die tijd kon ik wel slapen maar veel nachtmerries. Ik neem het in de avond maar nog ben ik echt ALTIJD moe en suf en was ik heel slecht wakker te krijgen sliep tot de middag en het liefste nog langer, ik dacht dat het door mijn depressie kwam. Nu 2 weken gestopt en een werel[lees meer...]d van verschil! Ik heb gewoon mijn energie weer terug en ben niet meer suf of zoveel moe als toen ik het medicijn gebruikte.

01-04-2021 | Man | 34
Overspannen/burn-out
Pas alsjeblieft op met medicatie als quetiapine. Quetiapine wordt in lage dosis off label voorgeschreven bij slapeloosheid. Ik zie het werkelijk als misdaad dat dit wordt gedaan. Quetiapine zorgt ervoor dat jouw dopaminereceptoren worden geblokkeerd. Dopamine, juist het stofje dat nodig is om ergens je schouders onder te zetten, motivatie te vinden en nog enigzins fijne ge[lees meer...]voelens te kunnen ervaren worden geëlimineerd. Door dit middel kwam ik van de regen in de drup terecht en kwam ik van een overspannen in een suïcidale situatie terecht. Ik voelde niks meer voor mijn geliefde waardoor de angst overheerste dat ik daarmee moest stoppen. Ik had geen energie meer om het “juiste” te doen voor mijn herstel. Heb waanideeën gekregen over de meest vreemde onderwerpen. Direct bij het minderen kwam er weer meer kracht terug om echt te werken aan mijn probleem zonder gemanipuleerd te worden door deze rotzooi. Het maakt je echt een ander mens, met andere gedachtes en andere overtuigingen. Pas aub op!

29-01-2021 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruik dit middel nu een week, op aanraden van mijn psychiater. Na járen met depressies, concentratie- en angstklachten, periodieke woede-aanvallen en een soort post-traumatische stress geworsteld te hebben, is vorig jaar eindelijk de juiste diagnose gesteld: borderline. Men dacht daarvóór dat het gewoon om depressies en/of ADHD ging. Daarom toentertijd gestart met dex[lees meer...]amfetamine, later Elvanse, tijdelijk aangevuld met Xanax. Na het uitblijven van een gewenst effect overgestapt op Wellbutrin (Buproprion). Dit antidepressivum werkt redelijk goed bij mij, in die zin dat ik duidelijk merk dat het slechter gaat zónder. Omdat ik in (groeps)therapie wil voor mijn persoonlijkheidsstoornis en ik mijn boosheid niet altijd goed kan beheersen, ben ik met Quetiapine begonnen. Eerst 12,5 mg, 2x daags, daarna ‘naar behoefte meer’ om de therapeutische dosis uit te vogelen. Ik merk dat ik er baat bij heb om 25 mg in te nemen op het moment dat ik me een beetje gespannen ga voelen. Zo kan ik 4x daags 25 mg innemen. Hierdoor kom ik de dag niet ‘overkokend’ door, zonder daarbij erg suf te worden (wat ik bij pammetjes wel word). Ik hoop dat dit effect aanhoud en ik snel verder geholpen kan worden (ik sta al 10 maanden op een wachtlijst..). Ik kom graag in contact met mensen die ook Wellbutrin en/of Quetiapine gebruiken voor hun BPS.

15-02-2024 | Vrouw | 32
quetiapine (25mg)
Ik gebruik nu sinds een jaar ongeveer 50 mg quetiapine als slaapmiddel. Ik neem het meestal 1,5 uur van te voren. Als ik heel moe ben dan neem ik ze iets later. Omdat het dan sneller werkt. Als ik heel gestresst en onrustig ben dan werkt het helaas wel minder. Dan neem ik soms nog een halve erbij. En een oxazepam. Maar over het algemeen werkt het heel goed en ik word smorg[lees meer...]ens normaal wakker. Aan het begin was ik suf smorgens maar dat heb ik al heel lang niet meer. Gedurende de dag voel ik me ook rustiger.

05-01-2024 | Vrouw | 32
Onrust
Gebruik dit medicijn al 8 jaar om te kunnen slapen. Werkt goed voor mij. Ik wil wel afbouwen over een tijdje.

18-11-2022 | Man | 32
Autisme
Ik heb dit mee gekregen omdat serlain 5mg niet voorraadig was, zeer onverantwoord. Ik gooi het meteen in de vuilbak 😡

17-06-2022 | Vrouw | 32
quetiapine (12,5)
Naar aanleiding van een burn out een angststoornis ontwikkeld. In periodes dat het minder gaat kan ik de slaap niet vatten (angst voor niet kunnen slapen) en daarin ondersteund quetiapine mij. Tijdens mijn burn out sliep ik goed op 25 mg (na 2 weken niet kunnen slapen) en in een latere periode dat het wat minder ging sliep ik goed op 12.5 mg. Rustig aan afbouwen, de eerste[lees meer...] nachten slaap ik wat minder maar daarna weer ‘normaal’.