Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

29-06-2023 | Man | 26
quetiapine (12mg)
Dit is mijn derde remedie tegen slapeloosheid, en helaas ben ik ook niet over dit medicijn te spreken. Belangrijk om te vermelden is dat ik gediagnosticeerd ben met het syndroom van Asperger, en hoewel dit medicijn in principe doet waar mijn psychiater ze voor had voorgeschreven (mij in slaap doen brengen), heb ik tijdens de daaropvolgende dag toch een reeks aan vervel[lees meer...]ende bijwerkingen die vaak tot laat in de namiddag nog resteren. Mijn slapeloosheid komt, kort gezegd, voort uit stress. Tijdens het inslapen kan ik helaas maar moeilijk volledig tot rust komen doordat ik doorgaans de neiging heb om veel te piekeren. Zo vrees ik bijvoorbeeld dat ik de volgende dag niet optimaal zal kunnen functioneren als ik niet snel in slaap val, en zo word de vicieuze cirkel gevoed. De bijwerkingen waar ik overdag nog last van heb is een aanzienlijk vertraagd reactievermogen (bijvoorbeeld dat ik even de tijd nodig heb om antwoord te geven op mensen waar ik zonder medicijnen vrijwel altijd direct kan antwoorden) en ook vrijwel geen concentratievermogen tot het weer een beetje begint uit te werken. Opstaan is daarnaast ook lastiger, (logisch) maar dat vind ik op zich geen erge bijwerking. Zelfs beweging gaat veel trager dan gewoonlijk, evenals patroonherkenning. Zonder slaapmedicatie ben ik veel 'sneller' in mijn hoofd op alle fronten, zelfs met een zwaar slaaptekort. Ik reageer sneller, beweeg sneller, denk sneller, en kom sneller tot mogelijke oplossingen wanneer ik bijvoorbeeld een probleem heb waar ik creatief voor moet nadenken. Ook lijkt het alsof mijn gedachten snel afdwalen (voornamelijk vroeg in de ochtend) en heb ik een paar uur na inname van deze medicijnen de emotionele diepgang van een bezemsteel. Het is om deze reden dat ik de quetiapine momenteel maar incidenteel inneem (als ik echt slaap nodig heb en het absoluut niet wil lukken), maar het liefst ben ik totaal onafhankelijk van al deze troep. Voor een 'normaal' persoon zouden deze bijwerkingen wellicht nog te overwegen zijn, maar doordat ik mijn hele leven mezelf eigenlijk al 'train' om te camoufleren tijdens de sociale interactie gaat mijn gevoel van eigenwaarde ook sterk omlaag wanneer het een dag slecht wil lukken of ik gewoon niet uit mijn woorden kan komen. Ik haal een groot deel van mijn eigenwaarde uit hoe sociaal ik kan zijn op een dag, hoe gek dat misschien ook klinkt. Die intrinsieke goedkeuring van mezelf die ik zo nodig heb vind ik moeilijk om te geven wanneer ik in elke sociale interactie ongemakkelijk aan het stotteren ben of een half uitgedacht verhaal of idee probeer uit te leggen en hier vijf tot tien minuten aan besteed waar ik nuchter misschien een halve minuut over had gedaan. Daarnaast ben ik veel nauwkeuriger en herken ik patronen veel sneller met een nuchtere blik, waardoor ik ook veel sneller ben op werk. Onder invloed van quetiapine spendeer ik doorgaans een hele dag aan één taak waar ik zonder veel meer aankan. Deze ervaring is voornamelijk geschreven uit mijn perspectief, dus wellicht zult u een volledig andere ervaring hebben, maar toch wilde ik dit even kwijt. Misschien zijn er anderen zoals mij die dit medicijn overwegen, maar ik zou dit medicijn en slaapmedicatie in het algemeen onder bijna elke omstandigheid afraden. Als alternatief zou ik eerder op zoek gaan naar een therapie die helpt om op natuurlijke wijze slapeloosheid op te lossen (zoals o.a. CBT). Medicijnen doen vaak meer kwaad dan goed. Naar mijn mening worden slaappilletjes te snel voorgeschreven. "Hier, ga deze pilletjes maar slikken voor een onbepaalde tijd!" Het is een te makkelijke oplossing die doorgaans de wortel van het probleem negeert en als een pleister op een wond fungeert, een pleister die voor altijd moet blijven zitten zodat farmaceuten weer hun duiten kunnen tellen. Het menselijke lijf, en in principe alles wat ontworpen is door Moeder Natuur, heeft een perfect zelfregulerend systeem. Ongeacht wat er gebeurt weet het hoe het zichzelf in balans moet brengen, en slaap werkt op een soortgelijke manier. Wanneer er niet word geknoeid met dit systeem, zal het in de meeste gevallen zonder problematiek functioneren. Dit is waarom ik voor de meeste mensen slaappillen zou afraden. Voor de meeste mensen geldt volgens mij dat er niets mis is met hun 'slaapsysteem', maar dat het tussen hun oren zit. Op de korte termijn kunnen ze bevorderlijk zijn, maar ondertussen moet er ook worden gekeken naar een goede langetermijnoplossing die geen levenslange commitment vereist.

03-10-2022 | Man | 64
quetiapine (6.25mg)
Ik heb een bipolaire stoornis type 2 laat gediagnostiseerd en slik inmiddels ruim 8 jaar lithium. Slapen werd m.n. het laatste half jaar echt een ding. Moeilijk inslapen en doorslapen gebruikte steeds meer temazepam. In overleg met mijn psychiater kreeg ik 24 mg voorgeschreven omdat tabletten van 12,5 niet leverbaar waren tabletten van 6,25 mg gekregen begonnen met 2 table[lees meer...]tten dit bleek onvoldoende met 3 tabletten slaap ik nu heel behoorlijk door of val in ieder geval weer snel in slaap. Ik had sowieso al last van afvlakking van gevoelens / emoties dit is met dit middel naar mijn mening zeker niet verbeterd. Daar maak ik mij wel zorgen over. Ik ben heel blij me eindelijk weer eens uitgerust te kunnen voelen. Man 64 jaar jong

04-11-2021 | Man | 44
quetiapine (50mg)
Ik gebruikte tot ongeveer 3 weken geleden Citalopram tegen depressie en angststoornissen. Dat werkte prima, maar ik had toch regelmatig last van paniekaanvallen. Die had ik voorheen al, maar het was juist de bedoeling dat het ergste wel zou verdwijnen door dit medicijn. Dus ik kreeg een nieuwe antidepressiva, genaamd Bupropion. Helaas kreeg ik hierdoor last van slapelooshe[lees meer...]id. 3 weken lang alleen maar naar het plafond liggen staren. En dat had een negatieve invloed op de antidepressiva. Eergisteren kreeg ik Quetiapine voorgeschreven en ik was meteen enthousiast. Ik had het alleen te vroeg ingenomen. Na het eten al. Dus ik was de hele avond eigenlijk heel moe. Toen ik op bed lag, was ik dan ook direct helemaal vertrokken en heb ik echt heerlijk geslapen. Wel heb ik het idee dat Quetiapine de Bupropion versterkt. Ik had door Bupropion al last van duizelingen maar sinds eergisteren zijn deze duizelingen alleen maar erger geworden. Even aankijken maar.

20-06-2021 | Man | 76
quetiapine (200mg)
7 jaar terug na een slapeloosheid van meer dan 3 maand, korte tijd opname in ziekenhuis met baxter. Daarna 7 jaar goed met Trazodone 100m (1/2) en chloorpromazine 25. Sedert een maand lijken deze niet meer effectief en is de slapeloosheid terug. Bij consult met psychiater quetiapine 200 mg voorgeschreven. Inderdaad geslapen, maar verschrikkelijke bijwerkingen (ei zo na va[lees meer...]n de trap gevallen). Omdat het een zaterdag morgen was en de arts niet bereikbaar, raad gevraagd aan apotheker. Dosis verminderd, eerst tot een vierde, daarna tot een achtste. Zelfs dat laatste liet toe wat te slapen, maar storende bijwerkingen blijven de hele dag hangen, waardoor normaal functioneren moeilijk. Kan gelukkig volgende week opconsult bij arts. Hoe dan ook, neem ik nooit nog een tablet van 200mg.

11-02-2021 | Man | 67
quetiapine (50mg)
Wat een ongelooflijk gevaarlijk medicijn, Na inname wordt je wel slaperig maar na een week dosis verhoogt naar 50 mg. Volgende dag voelde mij niet goed, hoofd was totaal in de war, het beste was om zelfmoord te plegen zo kreeg ik de gedachte. Na contact opname met de psychiater moest ik gewoon doorgaan met inname, doodziek en vreselijk vermoeid heb ik het toch 1,5 jaar [lees meer...]ingenomen met als resultaat een vreselijke tinnitus, trillingen zij gebleven en vaak algeheel ziek gevoel. Afkicken van 50 miligram zou niet moeilijk moeten zijn. Ga het maar eens proberen dan piep je wel anders, vreselijk veel afkickverschijnselen, huil buien en slapeloosheid, de zenuwen gieren door je lijf je hartslag is totaal van streek en komt niet tot rust. Nooit meer van deze medicijnen en ik pleit ervoor om ze te verbieden. Ze duwen je naar de rand van de afgrond. Doe het niet en laat je niet overhalen door een psychiater. Pillen poesers dat zijn ze en het ergste is dat ze niet naar je luisteren. Nu een jaar na laatste inname nog steeds dezelfde verschijnselen als bij het gebruik. Volgens de artsen kan het een beschadiging zijn aan het centrale zenuwstelsel door gebruik van quetiapine en slaapmiddelen, wat een oplossing lijkt is eigenlijk een ramp, neem het aub nooit het heeft vreselijke gevolgen en je geneest er niet van.

04-12-2020 | Man | 55
quetiapine (100)
Wondermiddel ik slaap gewoon weer 6 uur achter elkaar geen last van bijwerkingen

03-12-2020 | Man | 60
quetiapine (25mg)
Ik had bij de huisarts om Quetiapine gevraagd na aanraden van mijn therapeut, omdat veel mensen goede ervaring hadden. Toen ik in de avond het eerste tabletje van 25mg in nam begon na een half uur de ellende. Ik kreeg ineens een opgejaagd gevoel, heb uren lang erg liggen rillen. Mijn hart heeft zeker 8 uur enorm hard geklopt en zag constant flitsen in mijn hoofd. Alsof [lees meer...]ik vergif ingenomen had. Ik heb toen na een paar uur een tablet van 50mg oxazepam genomen om tot rust te kunnen komen. Ik heb een vriendin opgebeld die ook dit middel gebruikt. Zij kent mijn bijwerkingen niet. Nu ga ik contact met huisarts opnemen om te vragen of ik moet doorgaan of stoppen

14-10-2020 | Man | 51
quetiapine (25mg)
Ik gebruik nu een zeer lage dosis van 1 tablet van 12,5 mg per dag een uur voor het slapengaan. Ik slaap daar ongeveer 6 uur op en wordt soms in de nacht 1 keer wakker maar slaap dan snel weer in. Ik heb op advies van mijn behandelaar begonnen omdat oxazepam geen effect meer had en we de dosis daarvan niet wilde verhogen. Ik ben in oktober 2019 begonnen met een dagelijks[lees meer...]e dosis van 50 mg. Dat is in juni 2020 verlaagd naar 25 mg per dag en in augustus verlaagd naar 12,5 mg. Dit wil ik voorlopig zo laten. De dosis is voor dit medicijn nu heel erg laag en de bijwerkingen zijn met deze dosis te verwaarlozen. Ik ben blij met dit medicijn en met name de lage dosis die ik nu gebruik.