Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

07-11-2022 | Vrouw | 23
quetiapine (25mg)
Al een tijdje last van slaapproblemen, de laatste weken zo erg dat ik pas tegen 7 uur s'ochtends (of helemaal niet) in slaap val en dat dagen achter elkaar. De huisarts had 25 mg quetiapine voorgeschreven en werkt echt geweldig, wat een verademing. Half uur voor het slapen gaan een tabletje innemen met een glas water, en val heel snel in slaap. Enige is dat ik s'ochtends w[lees meer...]at moe en suffig ben, maar dat is niks bij hoe uitgeput ik was met enkele uren slaap in een nacht. Ook erg realistische en intense dromen, maar dat vind ik juist wel leuk. Echt een topmiddel. Wil niet afhankelijk zijn van een pil om te slapen dus ga een slaapbehandeling in, maar om wat nachten bij te tanken en wat tijd te overbruggen echt een perfect middel.

22-08-2022 | Vrouw | 30
quetiapine (50mg)
Na mijn bevalling slapeloosheid gekregen. Daarna bergafwaarts, angstaanvallen, paniekaanvallen etc. Antidepressiva gekregen en lorazepam voor slapen. Na poosje overgestapt op quetiapine voor slapen. De verhalen hier maakten me bang, maar ik sliep direct en daardoor heb ik in 7 maanden de rust kunnen hervinden om proberen af te bouwen. En dat is in 2 weken gelukt. Ik [lees meer...]slikte 50mg.. en ben telkens stapjes lager gegaan totdat dat goed voelde. Als het een nacht niet goed ging de nacht erna wat rust ingebouwd door meer te slikken. Dat is maar 1 keer gebeurd. De eerste nacht zonder ging slecht. Tot 4u snachts wakker, en daarna slecht geslapen. Maar ik sliep wel (en dat was nier voor te stellen voor mij). Toen wel doorgezet om weer direct zonder te proberen, zodat ik wel lekker moe was voor nacht 2..Tweede nacht ging prima, wel veel wakker. En derde nacht nog beter. Tijdens afbouwen niet slapen overdag! En vaste tijden naar bed en eruit. Niet 9 uur of meer gaan slapen ofzo. Je moet natuurlijk wel beetje moe zijn. Succes allen, mij heeft het echt geholpen.

30-12-2020 | Vrouw | 47
quetiapine (6,25)
Middel is erg prettig in gebruik. Ik krijg het voor slapeloosheid en gebruikt nu 6,25 mg. Het duurt ruim 2 uur voordat het werkt maar kan dan paar uur prima slapen. Heel blij mee.

04-12-2020 | Man | 55
quetiapine (100)
Wondermiddel ik slaap gewoon weer 6 uur achter elkaar geen last van bijwerkingen

14-10-2020 | Man | 51
quetiapine (25mg)
Ik gebruik nu een zeer lage dosis van 1 tablet van 12,5 mg per dag een uur voor het slapengaan. Ik slaap daar ongeveer 6 uur op en wordt soms in de nacht 1 keer wakker maar slaap dan snel weer in. Ik heb op advies van mijn behandelaar begonnen omdat oxazepam geen effect meer had en we de dosis daarvan niet wilde verhogen. Ik ben in oktober 2019 begonnen met een dagelijks[lees meer...]e dosis van 50 mg. Dat is in juni 2020 verlaagd naar 25 mg per dag en in augustus verlaagd naar 12,5 mg. Dit wil ik voorlopig zo laten. De dosis is voor dit medicijn nu heel erg laag en de bijwerkingen zijn met deze dosis te verwaarlozen. Ik ben blij met dit medicijn en met name de lage dosis die ik nu gebruik.

03-10-2022 | Man | 64
quetiapine (6.25mg)
Ik heb een bipolaire stoornis type 2 laat gediagnostiseerd en slik inmiddels ruim 8 jaar lithium. Slapen werd m.n. het laatste half jaar echt een ding. Moeilijk inslapen en doorslapen gebruikte steeds meer temazepam. In overleg met mijn psychiater kreeg ik 24 mg voorgeschreven omdat tabletten van 12,5 niet leverbaar waren tabletten van 6,25 mg gekregen begonnen met 2 table[lees meer...]tten dit bleek onvoldoende met 3 tabletten slaap ik nu heel behoorlijk door of val in ieder geval weer snel in slaap. Ik had sowieso al last van afvlakking van gevoelens / emoties dit is met dit middel naar mijn mening zeker niet verbeterd. Daar maak ik mij wel zorgen over. Ik ben heel blij me eindelijk weer eens uitgerust te kunnen voelen. Man 64 jaar jong

04-11-2021 | Man | 44
quetiapine (50mg)
Ik gebruikte tot ongeveer 3 weken geleden Citalopram tegen depressie en angststoornissen. Dat werkte prima, maar ik had toch regelmatig last van paniekaanvallen. Die had ik voorheen al, maar het was juist de bedoeling dat het ergste wel zou verdwijnen door dit medicijn. Dus ik kreeg een nieuwe antidepressiva, genaamd Bupropion. Helaas kreeg ik hierdoor last van slapelooshe[lees meer...]id. 3 weken lang alleen maar naar het plafond liggen staren. En dat had een negatieve invloed op de antidepressiva. Eergisteren kreeg ik Quetiapine voorgeschreven en ik was meteen enthousiast. Ik had het alleen te vroeg ingenomen. Na het eten al. Dus ik was de hele avond eigenlijk heel moe. Toen ik op bed lag, was ik dan ook direct helemaal vertrokken en heb ik echt heerlijk geslapen. Wel heb ik het idee dat Quetiapine de Bupropion versterkt. Ik had door Bupropion al last van duizelingen maar sinds eergisteren zijn deze duizelingen alleen maar erger geworden. Even aankijken maar.

31-10-2021 | Vrouw | 30
quetiapine (50mg)
Ik kreeg quetiapine omdat ik door mijn postnatale depressie en gespannenheid niet meer kon slapen. Het helpt mij om weer wat slaap te pakken (5-7 uur per nacht). Ik slik nu 75 mg hopelijk kan ik over wat weken afbouwen. Ik merk weinig van bijwerkingen behalve een droge mond en droge ogen, ik merk geen toegenomen eetlust.

27-10-2021 | Vrouw | 45
quetiapine (50mg)
Door een burn-out is m’n zenuwstelsel helemaal over z’n toeren geraakt. Ik kreeg last van paniekaanvallen en enorme angst. Kon daardoor niet totaal meer slapen. Huisarts wilde liever geen benzo geven en stelde voor eerst quetiapine uit te proberen als slaapmiddel. Dat heeft mij heel goed geholpen. Op 50 mg sliep ik minstens 8 uur aan 1 stuk door. Wel de volgende ochtend la[lees meer...]st van enorme vermoeidheid/dufheid en wazig zien, maar dat trok in de loop van de dag bij. Heb dit middel 2 maanden gebruikt, daarna afgebouwd naar 25 mg. Dit afbouwen gaf zo’n 4 nachten slecht slapen en daarna ging het weer beter. Twee weken daarna helemaal gestopt (weer zo’n 4 nachten slecht geslapen) en sindsdien slaap ik weer prima zonder dit middel. Het heeft mij in deze periode zeker goed geholpen!

24-04-2021 | Vrouw | 57
quetiapine (25mg)
Heb lange tijd slaapproblemen. Wel inslapen maar na uurtje wakker en niet meer in slaap komen. Allerlei medicijnen geprobeerd, met angst voor verslaving. Nu 10 dagen quetiapine 25 Mg geslikt. En heb 10 dagen goed geslapen. Wel ooit wakker maar na toiletbezoekje weer meteen in slaap. Wat een wondertablet. Geen bijwerkingen gehad. Ik ben er super blij mee. Heb nu een nacht[lees meer...] niet ingenomen en lig weer meteen wakker. Dus voor mij duidelijk een prima oplossing. Quetiapine 25 Mg is mijn wondermiddel.

18-02-2021 | Vrouw | 50
quetiapine (25)
Jaren slecht slapen, vaak wakker worden....allerhande middelen geprobeerd maar door verslavend effect weer gestopt. Allerhande oefeningen gedaan mbt slapen etc. Door jaren van slapeloosheid een burn out gekregen in combinatie met een gegeneraliseerde angststoornis met beheersbare waangedachten. gestart met citalopram en quitiapine 25 Mg. voor de nacht. Bij aanvang hef[lees meer...]tige lichamelijke reactie...angst....onrust. Na paar dagen is dit gevoel weg en slaap ik er rustig op in en slaap door. als ik wakker wordt kan ik gelijk weer inslapen. De onrust en angst en piekeren in de nacht waardoor ik gespannen in bed lag is weg. Het middel is niet verslavend. Ik ben er dus heel erg blij mee. Ik ben eindelijk bij aan het komen...

05-02-2021 | Vrouw | 23
quetiapine (25mg)
Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven omdat ik Niet kon slapen door onrust. Ik lag veel te piekeren. Ik slik 1x 25 mg een uur voor het slapen gaan. Merk steeds minder van die slaperigheid en het duf worden. De eerste paar keren merkte ik het heftiger. Ondanks dat het niet eng is ofzo. Nu merk ik steeds minder van de bijwerkingen. Ik val er sneller mee in slaap. Ik heb nu s[lees meer...]inds een aantal weken een lichte vorm van tinnitus. Daardoor merkte ik dat ik weer angstig was vooral in de nachten en niet kon slapen. Nu slik ik 1x de 25mg weer en gaat het slapen weer goed. Nog steeds weinig last van bijwerkingen. Ik merk als ik in de nacht wakker wordt dat mijn lichaam gewoon niet in staat meer is om te vechten. Iets wat ik wel deed. Ik draai nu gewoon om en mijn lichaam laat me toe te rusten en weer in slaap te vallen. Dus dat is voor de nachten erg fijn. De dagen kom ik prima door. De tinnitus is bij mij goed te maskeren. Het geeft me nu meer rust nu ik dit slik voor de nachten. Ik snap wel dat je me waarschijnlijk niet wakker kan bellen snachts voor noodgevallen. Want je bent toch een beetje rozig en je reactie neemt wat af. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Ik sta smorgens niet moe op maar ben redelijk uitgerust en kan dan ook wel gewoon autorijden. Ik wil binnenkort wel gaan kijken of ik naar 12.5 mg kan gaan en kan gaan afbouwen. Ik was eigenlijk voor corona altijd een goede slaper dus wil uiteindelijk het weer zelf doen. Maar dat gaat me wel lukken als de corona voorbij is en ik weer kan werken en weer mijn ding kan gaan doen. Voor nu prima en heb ik rust. Zou het middel wel aanraden.

20-06-2021 | Vrouw | 31
quetiapine (225mg)
Ik ben het gaan gebruiken voor slapeloosheid. Ooit begonnen met 25 mg en zit nu weer op 225mg In combinatie met 100ng topiramaat en 50mg oxazepam voor het slapen. Toch gaat het slapen nog steeds niet altijd goed. Ik heb ook eerder de retard gehad. Dat werkte voor even maar daarna kreeg ik meer last van lusteloosheid. Toch twijfel ik nu over de medicijnen, nadat ik[lees meer...] ze genomen heb word ik wel iets rustiger maar overdag ben ik. Enorm down, onrustig, suïcidaal.. Wat niet perse door de medicatie hoeft te komen. Maar wat ik ook niet geheel uitsluit dat het daardoor wordt versterkt

04-04-2021 | Vrouw | 31
quetiapine (25)
Doordat ik door een angststoornis crash kan ik niet meer slapen. Quetiapine helpt goed om te slapen. Ik gebruik het alleen in tijden van crisis. Pas wel op met dit gebruik. Het dempt natuurlijk voorkomende stoffen in de hersenen vooral dopamine en serotonine, deze zijn verantwoordelijk voor je stemming. Ik ben mezelf kwijt geraakt hierdoor. Ik ben er licht depressief van g[lees meer...]eworden. Gebruik nu citalopram voor mijn angststoornis maar ook om de serotonine een boost te geven. Hoop snel mezelf weer terug te vinden. Mijn advies is gebruik het alleen als je echt niet anders kunt. Ik heb 1 maand 25 gebruikt en daarna 2 maanden 12,5. Nu ben ik er mee gestopt en het slapen gaat weer goed.

16-08-2020 | Vrouw | 58
quetiapine (25mg)
Mijn angststoornis dook weer op nadat ik een virus kreeg na een operatie. Waarschijnlijk was mijn weerstand slecht. Neus en oren zaten dicht, constant kuchen en geblokkeerd gevoel in de keel. Ging hierdoor hyperventileren en kreeg tinnitus. Kon niet meer slapen en de angst- en paniekaanvallen begonnen. Toen brak ook de corona gekte aan en zijn mijn angsten in een neerwaart[lees meer...]se spiraal gekomen en kreeg allerlei rare luchtweg klachten, waaronder slijm ophoping achter in de keel, wat ik heel nerveus en paniekerig van word. Quetiapine gekregen om te slapen. Ik slik een ½ tablet van 25mg, dus 12½mg. Helaas is mijn tinnitus verergerd sinds het gebruik, en je raadt het al: nu durf ik het niet meer te slikken :(((. Tinnitus staat niet in de bijsluiter, maar het is echt harder aanwezig sinds het gebruik. Misschien dat iemand zich hierin herkent. Ik sliep er wel uitstekend op. 6 uurtjes. Beter iets dan niets. Nu weer op zoek naar een andere oplossing.

29-06-2023 | Man | 26
quetiapine (12mg)
Dit is mijn derde remedie tegen slapeloosheid, en helaas ben ik ook niet over dit medicijn te spreken. Belangrijk om te vermelden is dat ik gediagnosticeerd ben met het syndroom van Asperger, en hoewel dit medicijn in principe doet waar mijn psychiater ze voor had voorgeschreven (mij in slaap doen brengen), heb ik tijdens de daaropvolgende dag toch een reeks aan vervel[lees meer...]ende bijwerkingen die vaak tot laat in de namiddag nog resteren. Mijn slapeloosheid komt, kort gezegd, voort uit stress. Tijdens het inslapen kan ik helaas maar moeilijk volledig tot rust komen doordat ik doorgaans de neiging heb om veel te piekeren. Zo vrees ik bijvoorbeeld dat ik de volgende dag niet optimaal zal kunnen functioneren als ik niet snel in slaap val, en zo word de vicieuze cirkel gevoed. De bijwerkingen waar ik overdag nog last van heb is een aanzienlijk vertraagd reactievermogen (bijvoorbeeld dat ik even de tijd nodig heb om antwoord te geven op mensen waar ik zonder medicijnen vrijwel altijd direct kan antwoorden) en ook vrijwel geen concentratievermogen tot het weer een beetje begint uit te werken. Opstaan is daarnaast ook lastiger, (logisch) maar dat vind ik op zich geen erge bijwerking. Zelfs beweging gaat veel trager dan gewoonlijk, evenals patroonherkenning. Zonder slaapmedicatie ben ik veel 'sneller' in mijn hoofd op alle fronten, zelfs met een zwaar slaaptekort. Ik reageer sneller, beweeg sneller, denk sneller, en kom sneller tot mogelijke oplossingen wanneer ik bijvoorbeeld een probleem heb waar ik creatief voor moet nadenken. Ook lijkt het alsof mijn gedachten snel afdwalen (voornamelijk vroeg in de ochtend) en heb ik een paar uur na inname van deze medicijnen de emotionele diepgang van een bezemsteel. Het is om deze reden dat ik de quetiapine momenteel maar incidenteel inneem (als ik echt slaap nodig heb en het absoluut niet wil lukken), maar het liefst ben ik totaal onafhankelijk van al deze troep. Voor een 'normaal' persoon zouden deze bijwerkingen wellicht nog te overwegen zijn, maar doordat ik mijn hele leven mezelf eigenlijk al 'train' om te camoufleren tijdens de sociale interactie gaat mijn gevoel van eigenwaarde ook sterk omlaag wanneer het een dag slecht wil lukken of ik gewoon niet uit mijn woorden kan komen. Ik haal een groot deel van mijn eigenwaarde uit hoe sociaal ik kan zijn op een dag, hoe gek dat misschien ook klinkt. Die intrinsieke goedkeuring van mezelf die ik zo nodig heb vind ik moeilijk om te geven wanneer ik in elke sociale interactie ongemakkelijk aan het stotteren ben of een half uitgedacht verhaal of idee probeer uit te leggen en hier vijf tot tien minuten aan besteed waar ik nuchter misschien een halve minuut over had gedaan. Daarnaast ben ik veel nauwkeuriger en herken ik patronen veel sneller met een nuchtere blik, waardoor ik ook veel sneller ben op werk. Onder invloed van quetiapine spendeer ik doorgaans een hele dag aan één taak waar ik zonder veel meer aankan. Deze ervaring is voornamelijk geschreven uit mijn perspectief, dus wellicht zult u een volledig andere ervaring hebben, maar toch wilde ik dit even kwijt. Misschien zijn er anderen zoals mij die dit medicijn overwegen, maar ik zou dit medicijn en slaapmedicatie in het algemeen onder bijna elke omstandigheid afraden. Als alternatief zou ik eerder op zoek gaan naar een therapie die helpt om op natuurlijke wijze slapeloosheid op te lossen (zoals o.a. CBT). Medicijnen doen vaak meer kwaad dan goed. Naar mijn mening worden slaappilletjes te snel voorgeschreven. "Hier, ga deze pilletjes maar slikken voor een onbepaalde tijd!" Het is een te makkelijke oplossing die doorgaans de wortel van het probleem negeert en als een pleister op een wond fungeert, een pleister die voor altijd moet blijven zitten zodat farmaceuten weer hun duiten kunnen tellen. Het menselijke lijf, en in principe alles wat ontworpen is door Moeder Natuur, heeft een perfect zelfregulerend systeem. Ongeacht wat er gebeurt weet het hoe het zichzelf in balans moet brengen, en slaap werkt op een soortgelijke manier. Wanneer er niet word geknoeid met dit systeem, zal het in de meeste gevallen zonder problematiek functioneren. Dit is waarom ik voor de meeste mensen slaappillen zou afraden. Voor de meeste mensen geldt volgens mij dat er niets mis is met hun 'slaapsysteem', maar dat het tussen hun oren zit. Op de korte termijn kunnen ze bevorderlijk zijn, maar ondertussen moet er ook worden gekeken naar een goede langetermijnoplossing die geen levenslange commitment vereist.