Ervaringen met Seroquel

quetiapine

verhoogde eetlust geheugenproblemen dorstig verhoogde hartslag hoge bloeddruk

Psychose (85 meningen)
Schizofrenie (32 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (21 meningen)
Onrust (21 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)
Chronische depressie (5 meningen)

13-09-2022 | Vrouw | 22
quetiapine (150mg)
Quetiapine/seroquel gekregen toen ik 15 was voor het slapen gaan. 25 mg. Later is dit verhoogd naar 150 i.v.m. mijn depressie. Over de werking ben ik tevreden; ik slaap goed, en de gedachtes in mijn hoofd werden rustiger. Ze zijn er allemaal nog wel, maar alsof door de quetiapine hun "megafoon" had afgepakt. Depressieve gedachtes hadden minder grip. Stemming voelde ik gee[lees meer...]n verschil. Echter is het niet waard met de bijwerkingen.. Ik was in 3 maanden 10 kilo aangekomen en in de tijd daarna nog eens 10 kilo aangekomen. Bloedsuikers geprikt van 26> schadelijk. Heel streng dieet en constant blijven prikken om het onder controle te houden, gelukkig geen diabetes ontwikkeld maar alles wat ik eet moet ik controleren. Heb ook overgevoeligheid voor suiker: krijg er een hypo van en opgeblazen gevoel. In het verleden eetstoornis gehad dus om zo de controle over mn lichaam kwijt te zijn vind ik heel lastig. Daarnaast geeft het verschrikkelijke nachtmerries. Nu ben ik aan het afbouwen en dit is een hele nare ervaring. Ik slaap bijna niet meer, ben constant overprikkeld, reageer op alles heel heftig en gevoelig en dingen voelen ook surrealistisch op momenten. Hoop dat het overgaat.

02-09-2022 | Vrouw | 26
Onrust
Ik heb seroquel voorgeschreven gekregen in februari/maart 2022 na een heftige periode van burn/out, stress en slapeloosheid. Ik was verslaafd aan benzo’s en wou iets niet verslavend maar wel goed werkend op slaap. De werking van de medicatie is prima, niet draaierig of duizelig. 50 minuten na inname sliep ik als een Roosje. Eerste weken had ik wel bijna 12u slaap nodig nu [lees meer...]8u-9u. Als ik kon zou ik het mijn hele leven nemen want had geen enkele bijwerking buiten enorme en snelle gewichtstoename. Terwijl ik personal training volgde en ontzettend gezond begon te eten, omdat ik uit mijn depressie klom bleven de kilo’s eraan vliegen. Ik ben op 6 maanden bijna 10 kilo bijgekomen. 5 had ik oké gevonden maar de toename stopt gewoon niet. Gisteren naar de psychiater gegaan en besloten om ermee op te houden. Vanaf volgende week start ik met Levitron. Hopelijk werkt dat beter! Ik kan seroquel bij hoge nood van slapeloosheid echt waar aanraden, maar nu ik mentaal beter ben en terug kan functioneren wil ik graag ook wel wat gewicht verliezen en minder zware medicatie voor het slapengaan nemen! Wish me luck!

24-07-2022 | Vrouw | 41
quetiapine (400mg)
Ik heb behalve Seroqeul echt alle antipsychotica die voorhanden was moeten slikken waarom ? Omdat ze me in hun macht hadden in de zorginstelling 23 jaar troep geslikt alles afgebouwd dat wilden ze niet maar in overleg met psychiater in 2013 alles afgebouwd en toen begon m’n schouder onwillekeurig te bewegen in 2016 is er tardieve dystonie gediagnosticeerd en heb een gene[lees meer...]tische gediagnosticeerde myoclonus dystonie dit zit in de familie die ik niet ken ik heb heel veel onderzoeken gehad in Groningen Leiden en Den Haag en in 2019 een hersenoperatie deep brain stimulation gehad maar antipsychotica is ziekmakende in jarenlange hele hoge doseringen van allerlei soorten

24-07-2022 | Vrouw | 38
quetiapine (50mg)
Ik probeer het kort te houden: samen met Diazepam off label voorgeschreven gekregen om te slapen. Zie al mijn bijwerkingen. Ik gebruikte uiteindelijk 75 mg, later 68. Kon hele dagen alleen maar huilen, ik wilde dood. Bloed laten prikken, lipiden extreem verhoogd, schildklier vertraagd. Ben gaan afbouwen langzaam. Moest helaas toch iets gaan nemen voor de extreme triglyceri[lees meer...]den (Ezitimib). Inmiddels is het verbeterd, maar nog niet goed. Over een paar dagen ben ik klaar met dit afschuwelijke gif. Men zegt dat het gemakkelijk is af te bouwen, vaak is dit niet zo. Google ajb op micro-afbouw, micro-taper, en een afbouwcoach als je er niet vanaf komt met de schema’s van de arts. Deze schema’s zijn veel te snel! Je kunt er echt vanaf komen, dit is je reinste gif. Sterkte mensen…

10-07-2022 | Vrouw | 36
quetiapine (200mg)
Autisme
Ik neem de seroquel XR 200 mg in om de beelden en geluiden die er niet zijn te minderen maar zeer weinig effect spijtig genoeg ☹️ .

05-07-2022 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb dit middel gehad voor mijn PTSS. Een ware hel van een medicatie. Ik neem dit tot mij wanneer ik met teveel gedachtes in mijn hoofd zit waardoor ik wakker blijf en niet kan slapen omdat mijn hoofd overloopt. Dit middel is eigelijk een zware anti psychotica voor mensen met bipolair of een gespleten persoonlijkheid. Wat een enorm drama is dit middel. De dag erna ben ik[lees meer...] compleet van de kaart en heb ik meermaals woedeaanvallen of ben ik extreem geïrriteerd of geprikkeld. Voor mij niet meer ..

25-06-2022 | Vrouw | 36
Psychose
Hoi, ik was begonnen met dit medicijn nadat ik verhuist was. Al vanaf mijn 18e heb ik een depressie en die werd heftiger nadat ik verhuist was naar een andere stad (tijdens corona). Ik lag alleen maar op bed. Ook had ik flinke overlast van mijn bovenburen, daar was mede door corona de hele aanhang, dochter en zoon met kinderen bij gekomen. Hier woont eigenlijk alleen een [lees meer...]vrouw. Deze overlast gaf mij zo veel prikkels dat er een psychose ontstond en ik begon met quetiapine. In het begin sliep ik heel onrustig en praatte in mijn slaap, ook schopte ik met mijn benen. En bij inslapen stuiptrekkingen in het been. Dat is minder geworden na een tijdje. Het medicijn helpt wel goed om te slapen en rust in het hoofd te geven. Las hier ook over vreetbuien, die heb ik ook. Verder heb ik denk ik niet zo'n last met afbouwen omdat ik welleens geen medic meer had en weinig klachten ervaarde. Waarschijnlijk omdat het om 50 mg gaat. Al met al ben ik blij met deze medicatie omdat het mijn psychose verholpen had en er mee kon slapen.

14-06-2022 | Vrouw | 45
Onrust
Ik heb seroquel 25mg voorgeschreven gekregen door een psychiater omdat ik niet meer sliep. Ik probeer al 2 jaar te stoppen maar ipv te stoppen was ik naar 50 mg gegaan op aanraden huisarts. Nu alles in mn leven wat op zn plooi valt, ben ik sinds begin dit jaar beginnen afbouwen naar 12,5mg. De eerste weken was ik supersuf en misselijk, daarna ging het beter. Nu heb ik[lees meer...] bloed laten onderzoeken en heb ik een te hoge prolactine gehalte in bloed, volgens de endocrinoloog te wijten aan de seroquel. Dus ik moet er zo snel mogelijk me stoppen. Maar dat is nu al een week een hel wegens slapeloosheid en geen eetlust. Ik slaap heel onrustig en ik voel me overdag ook heel onrustig. dus ik hoop dat ik er binnen paar weken volledig vanaf ben. Ik raad deze medicatie zeker niet aan, ik heb dit voorgeschreven gekregen als slaapmiddel terwijl er andere mogelijkheden waren denk ik. echte vuiligheid. dokters en psychiaters moeten goed nadenken aan wie ze dit middel voorschrijven.

13-04-2022 | Vrouw | 34
quetiapine (37,5)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vanwege mijn PTSS en stemmingsproblematiek sliep ik slecht. Na meerdere keren korte perioden met benzodiazepinen geprobeerd te hebben zonder blijvend effect, kreeg ik Quetiapine voorgeschreven. De dosering van 25mg was eerst teveel, dus terug naar 12,5. Vervolgens werkte dat niet meer dus naar 25 mg. Dat ging een tijd goed, maar schoot gaandeweg tekort dus verhoogd naa[lees meer...]r 37,5. Inslapen ging beter, nachtmerries waren stukken minder, alleen doorslapen was een probleem. Daarvoor mirtazapine opgestart. Dat werkte wel maar kwam enorm veel aan, dus na een jaar mee gestopt. Die kilo's verdwenen toen ook vlot. De Quetiapine bleek zijn werk goed te doen, doorslapen ging ook beter. Ik had vrijheid om zelf, binnen bepaalde marges, mijn dosering aan te passen naar behoefte, maar die wisseling bleek juist funest voor mijn emotionele gemoedstoestand. Een klein jaar geleden is de dosering van 37,5 mg quetiapine vastgezet en dat ging goed. Ik sliep redelijk, kwam niet meer aan en functioneerde overdag redelijk naar omstandigheden. Nu begonnen met afbouwen in kleine stapjes van 6,25mg per maand. Heel voorzichtig en rustig omdat ik juist van de wisselingen instabiel werd. Beter heel geleidelijk in kleine stapjes afbouwen, dan te snel en weer moeten ophogen is het idee. Het trillen in het begin vond ik heel naar, maar ik vraag me af of het echt het middel was of de spanning die er eindelijk uit kwam of dat het een gevolg van was de vermoeidheid na maanden/jaren extreem slecht slapen wat zich nu ik eindelijk wat rust kreeg, geuit heeft. Ben in totaal 8 kilo aangekomen, maar was ervoor 5 kilo afgevallen dus nu 3 kilo meer dan voorheen. Voor mij acceptabel. Hoewel ik eerst heel sceptisch was over dit middel, want ik ga toch geen antipsychotica slikken en vanwege alle bijwerkingen en nare ervaringen die ik gelezen had,ben ik er nu wel heel tevreden over. Het heeft mij de nachtrust gegeven die ik nodig had om mijn therapieën aan te kunnen gaan, gevoelens te kunnen doorwerken en inzichten op te kunnen doen. Wel denk ik dat het heel belangrijk is, zoals met veel middelen, om korte lijntjes met de arts/psychiater te hebben, zodat je niet te snel ophoogt of verlaagt. Ook worden mijn bloedwaarden regelmatig gecheckt.

31-01-2022 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Na eerst andere antipsychotica te hebben gebruikt overgestapt op serequel. Begonnen met 300 mg. Bij manie wordt dit opgehoogd en nu afbouwen naar nul. Gebruik dit icm stemmingsstabilisatoren. De bijwerkingen zijn minder heftig dan die van olanzapine en haldol, maar gewichtsbeheersing is moeilijk. Daarnaast ervaar ik weinig emoties. Ik voel me vrij vlak. Dit is zinvol tij[lees meer...]dens episodes, maar erg vervelend tijdens een neutrale stemming. Afbouwen vind ik niet moeizaam gaan, maar als ik de medicatie een keer vergeet krijg ik hartkloppingen, een opgefokt gevoel en last van transpiratie.

28-12-2021 | Vrouw | 60
Onrust
onrust angsten slaploosheid, met 1 of 2 tabletten sliep ik hele nacht door minstens 6 uur. paar weken terug kreeg ik ontzettend pijn in kuit ik wist door omstandigheden en ervaring met mijn moeder en vader vrijwel direct dat het hier trombose betrof. ik vrees dat ik trombose heb opgelopen door de seroquel ben er ook direct mee gestopt

12-12-2021 | Vrouw | 40
quetiapine (100mg)
Ik neem al 10 j sero en heb indderdaad nachtblindheid en men zicht is verslecht heel veel zelfs. Wist niet dat dat door seroqeul kwam

25-11-2021 | Vrouw | 34
quetiapine (100mg)
Wie gebruikt nog dit medicijn ? Ik ben aan mijn linkse ook bijna volledig heel mij gezichtsveld kwijt zie enkel nog tunnel zicht andere ook is ook al aangetast . Ook ben ik volledig nachtblind al . De dokters van uza zeggen dit door seroqy komt. Heeft iemand dit hier nog last van ?

23-11-2021 | Vrouw | 42

04-10-2021 | Vrouw | 15
quetiapine (6,25mg)
Ik gebruik quetiapine/seroquel nu bijna een jaar, tussendoor heb ik iets anders geprobeerd maar dat beviel minder. Ik gebruik het om in te slapen, daarvoor werkt het goed. Ik wissel tussen de 6,25 en 12,5 af net hoe ik me voel. Ik merk dat ik best wel heftig reageer op deze medicatie(of het is heftige medicatie) vandaar de lage dosering. Het heeft wel wat bijwerkingen, na[lees meer...]melijk: Ik wordt er slaperig, duf en soms duizelig van, ook lijkt mijn speeksel iets te veranderen. Daarnaast kan ik er niet meer door nadenken, dat vind ik heerlijk. Ik neem het rond 20.00 u in en slaap rond 22.00 u. Ik voel me de volgende dag als ik om 7u opsta nog wat duf, maar dat vind ik fijner dan niet slapen.

25-07-2021 | Vrouw | 39
quetiapine (25mg)
Beste allemaal, Even een positief geluid over dit medicijn. I.v.m. Overspannenheid kon ik niet of nauwelijks meer slapen. De dokter heeft mij seroquel 25 mg voorgeschreven en het werkt nog steeds erg goed. Behalve als ik heel veel spanning heb voor iets, dan slaap ik minder goed. Ik zie vooral negatieve dingen, dus ik wilde graag iets positiefs laten weten!