Ervaringen met Seroquel

quetiapine

verhoogde eetlust geheugenproblemen dorstig verhoogde hartslag hoge bloeddruk

Psychose (85 meningen)
Schizofrenie (32 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (21 meningen)
Onrust (21 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)
Chronische depressie (5 meningen)

29-09-2020 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Dec 2019 mee begonnen. Opgebouwd naar 150 mg. Zeer vermoeid. Paniekaanvallen en piekeren werden snel minder. Wel onstilbare honger en veel toename in gewicht. +)- 10 kg. Bij afbouwen in juli 2020 vaak twee drie dagen opgejaagd en heftige gedachte stromen. Bij compleet stoppen meer dan. 2 weken niet tot nauwelijks slapen. Zelfs na nemen temazepam 20 mg.

29-09-2020 | Vrouw | 32
quetiapine (25mg)
Kreeg Seroquel onder druk als slaap medicatie om trauma therapie door te zetten die te heftig voor mij bleek te zijn. Ik sliep er wel op. Ik kreeg echter zeer heftige stemmingswisselingen, verhoogde angst en paniek welke aangezien werden als symptoom van mijn stoornissen (waarvan een aantal verkeerd gediagnosticeerd). Heb 2.5 jaar dit medicijn geslikt, in combinatie met 20[lees meer...] en 40 mg Citalopram en ben er mee gestopt omdat ik mij realiseerde dat ik mijzelf niet meer herkende en dat de GGZ organisatie dit als reden zag om mij van alles aan te praten. Sinds ik gestopt (afgebouwd in een week) ben, heb ik geen heftige stemmingswisselingen meer en herken ik mij zelf langzaam weer! Ook had ik dit medicijn nooit mogen krijgen in verband met erfelijkheidsrisico hart en vaat ziekte, waar ze vanaf wisten!

18-09-2020 | Vrouw | 60
quetiapine (25mg)
De seroquel (25 mg) maakt me minder angstig en daardoor kan ik me gemakkelijker in nieuwe situaties gooien en kan ik gespannen situaties aan. Na 3 dagen van inname seroquel begon ik me rustiger te voelen (echt een wondermiddel). Want Xanax heeft maar een heel korstondige werking van een paar uur en daarna begint angst en paniek opnieuw. Seroquel maakt je rustig geduren[lees meer...]de gans de dag en je slaapt heel goed. Ik sliep wel 10 uur per nacht, maar dat deed echt deugd. Wel suf gedurende lang deel van de dag, maar dat nam ik er graag bij. Ben met afbouw van 25 mg begonnen tijdens een periode dat ik me goed voelde en goed op dreef was, telkens naar 12,5 mg per dag, maar ik merk dat de angst en paniek terug komt, dus ga ik opnieuw naar 25 mg en wacht op nieuwe periode van rust en kalmte om nog langzamer af te bouwen indien nodig. En anders vind ik het niet erg om dit te blijven nemen, als dat mijn leven aangenamer maakt. Had tijdens afbouwperiode veel last van diarree en minder diep slapen. Diarree is voor mij altijd een signaal dat de angst gaat terugkomen.

13-09-2020 | Vrouw | 49
quetiapine (450)
Ik neem dit in de avond samen met sulpride 150 ê zolpidem. Ik ben de volgende dag loom.ik ben wel sinds een week afgebouwd met op een maand met prothiaden 100.is het doordat dat ik zo moe ben graag reactie mvg vero

10-09-2020 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ben 33 jaar en af en aan gebruik ik seroquel nu 11 jaar. Ik was een paar jaar geleden gestopt met seroquel vanwege de heftige bijwerkingen waarvan ik dufheid, duizeligheid, spierzwakte en vermoeidheid het vervelendst vond. Ik gebruikte toen 50 mg. Afbouwen was zeer moeizaam. Er ontstonden slaapproblemen. Ik ben ruim twee jaar er vanaf geweest. Maar door langdurige slape[lees meer...]loosheid ben ik in een burn-out gekomen en verergerde mijn depressieve klachten en borderline klachten. Sinds kort toch maar weer seroquel om het piekeren te stoppen en te kunnen slapen. Ik slaap weer en mijn humeur is verbeterd en mijn psychische klachten verminderd. Alleen slaap ik te goed. 9 a 10 uur per nacht, heel diep en ik ben s ochtends mijn bed niet uit te branden. Als de wekker snoozed val ik steeds weer weg in diepe slaap. Ook ben ik veel duizelig, lage bloedsuiker en ervaar ik dufheid en spierzwakte. Ik heb steeds honger maar tegelijk geen trek door misselijkheid. Soms halveer ik de 25 mg om minder bijwerkingen te hebben. Alleen lukt het mij niet altijd om op 12.5 mg te slapen. Dan lig ik de hele nacht wakker. Ik blijf een haat-liefde verhouding houden met seroquel. Slaap is zo belangrijk voor mij evenals minder piekeren maar de bijwerkingen zijn zo naar.

23-08-2020 | Vrouw | 42
Depressiviteit
Slik al jaren antidepressivum ivm chronische depressie sinds mijn puberteit. Ik ben dit gaan slikken naast escitalopram, waar depressie en angst en doorslaapproblemen na drie jaar weer doorheen kwam. Ben moeilijk instelbaar en een zgn ‘slow metabolizer ‘, vandaar de lage dosis van 12,5 mg. Voor mij is dit een heel fijn middel. Werkt veel beter dan ik ooit heb durven hopen[lees meer...]. Was ingezet op beter slapen , maar doet veel meer. Het is eindelijk weer stil in m’n hoofd en emoties zijn getemperd zonder het gevreesde zombiegevoel. Wel nog meer last van obstipatie gekregen en in het begin ‘stoned’ geweest. 3 kg aangekomen, best veel voor zo’n lage dosis, maar ik vind het nog binnen de perken....

10-08-2020 | Vrouw | 53
Depressiviteit
Vanaf kinds af aan al onzeker en snel angstig. Na 4 bevallingen 4 postnatale depressies gehad. Na de 4 e bevalling meteen gestart met paroxetine nu 21 jaar geleden. Ik werd daar gelukkig minder angstig en zenuwachtig van. Na 9 jaar overgegaan naar andere soorten medicatie maar toen in een diepe depressie gekomen. Hier ben ik weer uitgekomen door de combinatie van paroxetin[lees meer...]e en seroquel en daarna voelde ik mij weer stabieler, vrolijker en durfde ik veel meer dan ooit daar voor.

05-07-2020 | Vrouw | 66
quetiapine (25mg)
In 2020 heb ik een psychose gekregen door hele slechte omstandigheden waarin ik zat. (een slechte echtenoot) Ben opgenomen geweest en kreeg 400 seroquel. Op dat moment had ik dat ook nodig al denk ik achteraf had de dosis toen veel lager gekund. Want ik was gruwelijk moe de ganse dag. Nadat ik bij mn ex weg was ging het een stuk beter met me en ging ik na een paar jaar ter[lees meer...]ug naar 300 (zonder support van de hulpverlening) Want eens een pschose altijd een psychose zonder te kijken naar de individuele patient en de omstandigheden van de patient. Alle patienten zijn hetzelfde en blijven dus voor altijd afhankelijk. Ze waren wel bereid die 300 voor te schrijven. Dat ging goed na afkickverschijnselen die ik uiteraard niet vertelde bij de hulpverlening, want dan zouden ze direct de boel weer willen verhogen had ik al begrepen. Het ging goed en na weer een paar jaar werd ik weer zo moe van dat spul en wilde weer omlaag. Weer zonder support toch gedaan en na afkick ging ook dat weer goed. Ik had veel bijwerkingen van de seroquel zoals zware vermoeiheid waar ik niet aan toegaf. Heel moeilijk plassen waarvoor ik naar de dokter ben geweest die me vertelde dat het kwam door verzakking. Moest dus naar zo´m vrouw waarbij ik oefeningen moest doen. Hielp geen zak. Kwam er sinds kort achter dat eht een bijwerking kan zijn van de seroquel. Raar dat een dokter niet kijkt naar wat je slikt een dan even naar de bijwerkingen kijkt. Zeker bang dat je dan niet meer wil slikken of niet slim genoeg. Na weer een paar jaar werd de vermoeiheid weer nog erger en ging ik terug naar 100 (zonder support) en al die keren ging het overdag beter met minder vermoeiheid. Sinds 2 jaar merk ik dat ik weer suffiger begin te worden overdag zei dat tegen de arts en hem gezegd dat het lijkt alsof het niet meer goed afbreekt. (ben intussen 66 jaar en en half. Kan niet was het antwoord en daar moet je het mee doen. Al die jaren veel diarree gehad ook naar de arts geweest en die gaf als advies: neem maar een pilletje tegen diarree. Doe ik zelf ook. En20 april 2020 had ik een vriend aan de lijn en zei ik ga weer ophangen ben weer benauwd. Hij zei je moet nou eens naar de huisarts, want dit heb je vaker. Ik dacht huisarts doet toch niks. Maar toch beloofd aan de vriend en gelukkig kreeg ik een andere arts vanwege corona, die de cardioloog had gebeld en ik moest direct naar het ziekenhuis. Volgende dag met zo;n naald door de aderen en de cardioloog en de verplegers riepen ineens: hebbes. Bleek de kransslagader bijna dicht. Kreeg astovastine en briligue mee. Na een maand kon ik bijna niet meer lopen van ellende en toen ik als over statines ben ik met medeweten van carcdioloog gestopt. Meteen ging het beter. Maar de bijwerkingen die ik al had van de seroquel werden versterkt door de briligue merkt ik. Het plassen gaat nog moeilijker dan voorheen. De atrose die ik in mn handen had is ook veel pijnlijker dan voorheen en toen ik zag dat seroquel een bloedprop kan veroorzaken (slikte het 20 jaar) dacht ik en nu nog lager en liefst ervan af. Dus naar 25 mg. Ging goed wel misselijk en hoofdpijn, maar verder geen rare gedachten en dat soort dingen. Dus nog lager, amar hoe doe je dat als er geen kleinere pillen zijn. Gehoord van een apotheker dat ik het tabletje in 100 ml water kan doen en aangezien ik 6 uur slaap op 6,25 mg neem ikdaarvan 25 ml in. Dat gaat prima en nu wacht ik af tot ik meer dan 6 uur ga slapen uit mezelf. Dan kan ik lager gaan. O de bijwerking van seroquel was ook een verstopte neus (opgezet neusslijm waar ik elke dag fluticasil moest nemen 2 keer per dag. Kwam er zelf achter dat een paar keer per week ook voldoende was En soms kan ik zelfs weken overslaan. Afhankelijk van het seizoen. De artrose van mijn handen was behoorlijk zei de reumatoloog en die leek verbaasd. Niemand in mijn familie heeft dat op een dergelijke manier als ik. Ook aderverkalking komt helemaal niet in de familie voor. Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed aan zekerheid grenzend de seroquel. In Amerika mag het niet meer voorgeschreven worden. Verder heb ik het altijd en eeuwig bloedheet met dit medicijn. Het enige voordeel is dat ik bijna geen energiekosten heb, want meer dan 18 graden krijg ik het al stikbenauwd van de warmte. Als ik terugkijk denk ik: had een hel bij mn ex en de volgende hel is de zogenaamde hulpverlening waar ik tegen op moest boxen. Want zij weten precies wat je voelt en wat je nodig hebt. Schijnbaar kunnen patienten in hun ogen niets meer. Afhankelijk moet en zal je blijven en slikken tot stikken zal je. Zou er veel geld mee gemoeid zijn denk ik nu?

05-07-2020 | Vrouw | 66

07-06-2020 | Vrouw | 49
quetiapine (50mg)
Afgelopen augustus crashte ik, van de psychiater kreeg ik Seroquel. Mn emoties vlakte af, dus op dat gebied werkte het. Ik slik al meer dan 20 jaar medicatie, tegen paniek en depressie, maar dit is de grootste rotzooi die ik ooit gehad heb. Binnen een maand was ik 14 kg aangekomen en aan het einde van de rit 20 kg. Ineens ging ik van een bmi van 20 naar een van 26 en h[lees meer...]ad ik dus overgewicht. Ik probeer er nu al een paar maanden vanaf te komen en echt heel makkelijk gaat het niet. De hoeveelheid die ik moet pakken tegen paniek is heel hoog, daar is dit medicijn ook niet voor gemaakt. Ik ben nu van 500mg inmiddels afgebouwd naar 300 mg, in 2 weken. De seroquel wordt vervangen door Fluanxol een medicijn dat ik eerder had in een lagere dosering, waarbij ik geen last van bijwerkingen had. Psychiaters zijn eigenlijk niet kritisch genoeg naar dit medicijn, in Amerika is het zelfs verboden om de ernstige bijwerkingen. Overwicht heeft weer ernstige andere gevolgen, zoals diabetes en te hoog cholesterolgehalte. Ik schrijf eigenlijk nooit iets over mn medicijnen, maar het liefst waarschuw ik iedereen voor seroquel. Zoek naar een ander alternatief als dat mogelijk is.

02-05-2020 | Vrouw | 49
quetiapine (400mg)
Eerst zolpithem, sulpride 200 en seroquel 400.gestopt seroquel en gestart met 30mg remergon. Alles in de avond.voor slapen.volgende dag suf,hersenloos geen energie,maagklachten gaat dat over alles in 3 weken tijd

19-03-2020 | Vrouw | 44
quetiapine (400mg)
Het hielp ook niet en werd ik er alleen moddervet van

18-03-2020 | Vrouw | 29
quetiapine (100mg)
Afhankelijk van hoe vol mijn maag is werkt het binnen 30 minuten - 3 uur. Ik word slaperig en ik slaap daarna goed, mijn nachtmerries zijn een stuk minder en s'morgens voel ik mij eindelijk weer uitgerust.

09-03-2020 | Vrouw | 2
quetiapine (12,5mg)
Ik sliep al maanden vreselijk slecht en doordat ik slecht sliep ging ik steeds meer piekeren in de nacht. 'Waarom lig ik toch wakker', 'Moet ik maar uit bed gaan of blijven proberen' en uiteindelijk raakte ik uitgeput. Ik sliep maar 2 uur en met geluk 3,5 uur per nacht en dit maanden aan een stuk. Mijn huisarts wou mij niet helpen in eerste instantie. Allerlei dingen gepro[lees meer...]beerd. Geen tv 1,5 uur voor slapen gaan en dus ook geen andere beeldschermen zoals telefoon, tablet, laptop. Lezen, elke dag genoeg bewegen, ontspannende douche elke avond met een vast avond routine met mijn lievelings geurtjes zoals lavendel (tevens ook rustgevend en blijf dat heerlijk gebruiken 😉) Ook elke avond voor ik ging (ga) douchen een lekkere wandeling maken en mij hoofd leeg maken tijdens wandelen. Wandelen is voor mij een soort meditatie eigenlijk. Muziekje op of geluiden van de natuur zelf tijdens de lange avonden en ik woon tegen polder en bossen aan dus veel watertjes, diere m'n en vogeltjes wat voor mij rustgevend werkt. Uiteindelijk melatonine gaan gebruiken maar het hielp niks bij mij. Ik werd echt hopeloos en dat is ook niet bevorderlijk voor je goede en gezonde nachtrust. Wéér naar de huisarts en uiteindelijk kreeg ik quetiapine voorgeschreven. Al snel merkte ik dat het medicijn werkte en ik sliep! Eindelijk sliep ik hele nachten door. Echter bleef ik dood en dood moe maar wanneer ik je maanden zo slecht tot soms niet slaapt dan ben je niet snel daar overheen dus dacht dat het daar aan lag en dat juist door het goede slapen de vermoeidheid pas echt naar voren kwam. Maar elke morgen was een ellende om mijn bed uit te komen, de kinderen klaar te maken voor school, het huishouden deed ik niet zoals gewoonlijk meer omdat ik gewoon chronisch doodmoe was.. Ik werd een wrak en voelde mij echt ongelukkig en depressief omdat ik doodmoe was 24/7. Hele dagen kon ik slapen en in het weekend deed ik dutjes overdag want dat hield mij nog op de been en soms was ik zo moe dat ik, zomer of winter, al om 19.00 uur in bed lag. Ik ging gelijkertijd slapen met de jongste kinderen en mijn man natuurlijk nog niet en hij was er dan voor onze oudste dochter. Ook vlogen de kilo's eraan want het is een van de bekendste bijwerkingen. Je krijgt honger van dit medicijn, de huisarts waarschuwde mij al maar dacht dat het niet zo erg was. Maar hele dagen had ik trek in vooral zoete dingen met name chocolade en dat at ik voorheen zelden. En hoe moe ik van mijzelf was al, ik moest elke avond 2 tot 3 tabletten van 12,5 mg nemen van de huisarts. Dus dat deed ik braaf. Elk uur na inname kreeg ik de honger klap en ging ik eten. 1,5 uur na inname zat ik te knikkebollen op de bank in het weekend terwijl mijn man en ik een film keken of een serie. Ik werd een saai persoon. De dagen werden ellende omdat ik depressief werd doordat ik verschrikkelijk moe was, niks uit handen kreeg, ik enkel buiten kwam voor boodschappen en de kinderen naar school te brengen en van school te halen. Mijn huis werd een gevangenis en ik baalde elke dag weer dat ik zo moe was en niks uit handen kreeg. De huisarts bleef volhouden dat het nooit aan de quetiapine kon liggen maar na bloedonderzoek bleek alles dikke prima. Maar dit was niet normaal om mijzelf zo te voelen op 34 jarige leeftijd. Moeder van 4 kinderen in de leeftijden van 13, 9, 6 en 5 jaar. Altijd fit geweest en door slaapproblemen quetiapine gehad en eigenlijk alleen maar meer problemen gekregen. Maar, zei mijn huisarts onnozel: 'Je slaapt in ieder geval goed'. Ja, dat was zo maar 2 jaar lang gleed ik meer en meer af. Het was genoeg voor mij, was er klaar mee. De huisarts had mij gezegd dat ik gewoon weer kon stoppen met dit medicijn en niet hoefde af te bouwen. Dit omdat ik geen andere aandoening had waar quetiapine voor gebruikt kan worden, hij mij zou het als een vrij onschuldig en niet verslavend slaapmedicijn zijn. Inderdaad kon ik zonder problemen stoppen met het medicijn en ik was benieuwd hoe ik zou slapen. Ik sliep prima en werd na de eerste nacht zonder geslapen te hebben met quetiapine gewoon een heel stuk frisser en uitgerust wakker. Ik werd gewoon rustig wakker zonder steeds weer in diepe slaap te vallen terwijl mijn wekker op snoozen stond elke 15 minuten en dit 3x want ik zette bewust altijd mijn wekker vroeger dan nodig omdat ik echt moeite had met wakker worden. Maar na de 2x snoozen stond ik op en zonder vreselijk moe te zijn. Mijn humeur was op en top en het viel mijn kinderen zelfs op want ik had altijd sinds gebruik.van quetiapine een vreselijk ochtendhumeur had en ik was na de eerste nacht zonder slapen met quetiapine gewoon gezellig en vrolijk zoals ik voorheen was. Zin in de dag en ervaarde eindelijk geen zware vermoeidheid en depressieve gevoelens. Ik heb het nu een tijdje niet meer genomen en soms slaap ik slechter maar zelfs na slecht geslapen te hebben voel ik mij in de morgen stukken beter en frisser en uitgeruster dan wanneer ik toch een quetiapine neem. Ik heb het 1x nog ingenomen toen ik een slapeloze nacht had maar wat een spijt had ik ik direct toen de wekker ging en ik de gehele dag hartstikke gaar was. Ik neem het het niet. Dan maar een slechtere nacht dan weer zo ellendig door een medicijn erbij zitten. Heb de overige pillen terug ingeleverd bij de apotheek en de huisarts gezegd dat ik de troep niet meer gebruik en hij blijft aandringen dat ik ze moet nemen voor mijn goede en gezonde nachtrust. Ja, ik sliep en diep ook. Als ik om 19.00 in bed lag sliep ik direct en werd pas wakker door de wekker. Het was net een narcose. Ineens ben je weg en in diepe slaap en zo ben je ineens weer wakker en zit je gehele nacht er al op. Maar voelde niet zo. Goed en gezond was het voor mij persoonlijk verre van. Mijn tip is dus ook dat je enkel aan dit medicijn moet beginnen wanneer je echt niet anders kan en je gewoon geen keus hebt. Ik had geen keuze, dacht ik... Maar wat ben ik wijzer geworden. Neem dit medicijn echt puur en alleen wanneer het hoog nodig is en je niet anders kan. Dit medicijn is niet niks. Het gooide bij mij alles compleet overhoop. Was mijzelf totaal niet meer en was geen leuk persoon meer en kwam gigantisch aan. Nu ik het niet meer slik ben ik weer mijzelf, ik ben weer vrolijk en positief. Energie voor 10, slaap eigenlijk prima! en kan alles weer aan en ik was binnen no time de kilo's die ik aan kwam weer kwijt. Denk dus echt goed na en overweeg goed voor jezelf of het voor jou echt nodig is om dit medicijn te slikken als het gaat om slecht slapen. Ga eerst mibelinke oorzaken na. En zorg dat je je moet maakt overdag en maak een fijne avond ritueel dat jou ontspant en ga dan lekker je bed in Kijk geen tv een uur voor slapen gaan en dus ook geen telefoon, tablet of laptop/pc. Ga wandelen in de avond na het avond eten en neem.een douche daarna, ga sporten.... Iets... Maar blijf zolang mogelijk van de quetiapine af

26-02-2020 | Vrouw | 37
Psychose
Ik vond seroquel wel fijn .het haalde scherpe kantjes ervan.je word er wel slaperig van

23-02-2020 | Vrouw | 24
quetiapine (50mg)
Na een heftige periode begonnen met seroquel XR 50mg. Het wennen was heftig met duizeligheid en vermoeidheid met name en wat hoofdpijn. Eenmaal gewend dacht ik ongeveer een week dat de wereld mooi was en ik eindelijk angstvrij was. Echter na paar maanden merkte ik dat ik al ruim 15 kilo was aangekomen en daardoor obesitas kreeg. Ik heb dit middel een paar jaar terug oo[lees meer...]k gehad in hogere dosis en kwam toen ook ruim 20 kilo aan dit ging er na stoppen en dieet weer af gelukkig. Ook namen de klachten toe als vermoeidheid en afgevlakt gevoel. Angsten waren er nog steeds maar iets meer op de achtergrond. Nu ik goedkeuring heb van huisarts om af te bouwen met om de dag een tablet voor een week ben ik gister door een hel gegaan. Enorm veel bijwerkingen met het afbouwen waaronder enorme migraine, misselijk, diarree, geen eetlust, duizelig, vermoeidheid tot gevoel in slaap te vallen, druk in hoofd, huilbuien, onrust. Ik weet dat dit tijdelijk is maar zie nu wel in wat dit voor troep is en heb besloten hoe ellendig ik mij ook voel ik dit nooit meer slik. Uiteraard is dit voor iedereen anders en zie ik in dat het een topmiddel zou kunnen zijn maar niet voor mij helaas.