Wellbutrin XR

bupropion

Bij  ADDX

Stoppen met roken (2 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

16-07-2019

ADD

Ik gebruik dit medicijn (150mg) nu ruim 3 maanden (icm 7,5 Mg Escitalopram) en ben tot dusver erg tevreden! Gekregen wegens burn-out door mijn ADD en angststoornis. Ik had ontzettend last van mentale overprikkeling, waardoor ik veel niet meer kon. Denk hierbij aan het volgen van gesprekken, de stad in, drukke plekken bezoeken, boodschappen, werken achter pc en (denk)w[lees meer...]erk. Sinds ik dit medicijn gebruik, gaat het al zóveel beter en is de cognitieve overprikkeling al veel minder. Het is nog steeds niet helemaal weg, dus misschien overweeg ik tijdelijk naar 300 Mg te gaan. Daarnaast merk ik dat ik voor het eerst in mijn leven veel beter structuur kan aanbrengen, dingen beter kan ordenen, gedachtenprocessen beter worden geleid, ik veel meer rust in hoofd/lichaam ervaar, maar tegelijkertijd ook weer meer energie heb. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik herstellende ben Vd burn Out. Enige nadeel: ik droom veel en levendig. Voornamelijk in de ochtend. Wss omdat mijn brein dan langzaam wakker wordt en begint te werken? Ik wilde dit melden, omdat ik mij een ongeluk heb gelezen en misschien iemand hier mee help! :-)
09-03-2019

ADD

Nadat mijn dochtertje werd geboren in 2012 werd ik depressief. Door omstandigheden begon ik te twijfelen of ik ook ADHD zou hebben net als mijn broer. Na veel gezoek uiteindelijk terecht gekomen bij een dokter die gespecialiseerd is in gedragsproblemen. Op aandringen kreeg ik zonder gedragstherapie toch medicijnen waar ik nu wel spijt van heb. Doordat ik een acute psychose[lees meer...] had op mijn 18e mocht ik geen Ritalin maar wel Bupropion 150mg icm met mijn antihistamine medicijnen. k dacht dat het alles zou oplossen en de mensen die aan mij twijfelden laten zien dat ik toch volwassen en onafhankelijk kan zijn. Nou mooi niet dus. Ik begon actief en positief te worden ook ging ik vaak met mijn dochter uitstapjes doen. De bijwerkingen waren heftig en was gedwongen binnen te blijven. Ik kreeg last van rode uitslag (gehele lichaam), hoofdpijn, trillen en nachtelijk zweten. Nu 2 jaar later alleen last van nachtelijk zweten, moeilijk mijn plas ophouden, maar het ergste is dat mijn zicht achteruit is gegaan. Daar schrok ik van. Ik heb dit zovaak gezegd zowel tegen de psychiater, pycholoog als de huisarts. Maar krijg geen gehoor. Alleen maar "ja, mevrouw ik begrijp het. Dat is vervelend. We zoeken samen naar een oplossing". Ik wacht nog steeds. Ik heb geen idee wat te doen. Iemand advies?
19-06-2018

ADD

Eerste paar weken last van bijwerkingen zoals hartkloppingen en slapeloosheid. Dit was na 3 a 4 weken uitgewerkt. (Dit is de periode dat nodig is om de medicatie in te laten werken) Artsen reageren soms raar dat GGZ mij wellbutrin xr heeft voor geschreven voor ADD maar het werkt wel. Ik wil wel op den duur naar een lagere dosis werken.
07-06-2018

ADD

Sinds ruim een jaar gebruik ik methylfenidaad en ik moet zeggen dat t een stuk rustiger in Mn hoofd is. Nu sinds maandag wellbutrin 150mg vanwege langdurige depressie. Ik voel me zo vreemd met dit nieuwe medicijn, net of ik niet mezelf ben. Er komt niks uit Mn handen en het boeit me nu niet eens. Met methylfenidaat gebeurd dat ook wel eens dat ik niks doe maar irritee[lees meer...]r me dan aan mezelf. Ik ga morgen maar stoppen met wellbutrin ik vind het gewoon eng hoe ik me voel. Iemand hier met dezelfde ervaring toevallig?
05-04-2018

ADD

In oktober begonnen met wellbutrin in combinatie met methylfenidaat, omdat ik een onrustig/opgefokt gevoel ervaarde door de methylfenidaat. 2,5 jaar hiervoor een depressie gehad en een angsstoornis, daarvoor ook anti depressiva geslikt, gaven dezelfde soort bijwerkingen. Alhoewel ik deze bijwerkingen als een stuk heftiger ervaar. Daarnaast heb ik soms nog wel eens een pani[lees meer...]ekaanval. In eerste instantie werkte het middel prima. Onrust was verdwenen, waardoor de methylfenidaat ook zijn werk deed. Na een tijdje (2/3 maanden) begonnen de bijwerkingen. Heel snel geïrriteerd, boos om de kleinste dingen, gehoorproblemen, hoofdpijn, toegenomen angst, achterdochtig over alles, concentratie problemen, verhoogde bloeddruk en hartslag en uiteindelijk het gevoel in een depressie te zijn beland (inclusief nare gedachten). Ik voelde me totaal niet meer mezelf. Het was alsof ik buiten mezelf stond (depersonalisatie). In overleg met de psychiater cold turkey gestopt. Hierdoor ervaar ik wat ontwenningsverschijnselen (met name extreme vermoeidheid en hoofdpijn), maar voelde me na 1 dag zonder wellbutrin al vele malen beter.
18-02-2018

ADD

Ik begon met 2 weken 150mg. De eerste 2 dagen was ik moe en een beetje duizelig. De overgang naar 300mg. verliep zonder problemen. Geen bijwerkingen meer gehad. Ik slik dit medicijn nu ongeveer een jaar nadat ik zowat psychotisch werd door methylfenidaat (concerta). Ik ervaar veel meer rust, zowel in mijn lijf als in mijn hoofd. Slapen is geen probleem meer. Het haalt niet[lees meer...] alle kenmerken van ADD weg, maar het haalt de scherpe kantjes weg. AD(H)D eigenschappen kunnen erg leuk en verrassend zijn, als ze maar niet de overhand nemen. Dmv Wellbutrin blijft het binnen de perken. Ik ben mezelf, maar dan net iets minder impulsief/dromerig. Ben dus echt heel tevreden.
01-08-2017

ADD

Depressie add. Strattera gebruikt klopte nog niet helemaal. Depressie bleef de overhand houden en passief gedrag was de norm. Al het andere (in referee afhd/add) al wel gebruikt/ geprobeerd. Nu na zoeken over de hele wereld... wellbutrin in combinatie met Strattera. Ja ja...wordt tegengesproken, maar in overleg en onderzoek van mijn apotheker en psychiater toch geprobeerd.[lees meer...] Strattera afgebouwd in 28dgn van 40 naar 20 mg en tegelijkertijd bupropion (jaja hier komt ie!!!) opgebouwd van 5 mg naar 75 mg, komende 28 dgn van 75 naar 150 mg. Dit kan via de regenboogapotheek. Dit laatste, met opbouwen, GROTE aanrader want ik heb 0 bijwerkingen en voel me per dag actiever en gezelliger. Mensen laat u niet zomaar wat toeroepen, bouw langzaam op!
03-02-2017

ADD

Sinds een aantal jaar de diagnose ADD. Eerst begonnen met ritalin en coaching. Hierdoor beter in mijn vel gekomen. Meer rust. Wel last van de rebounds. Toen we een kinderwens hadden in overleg met psyg overgestapt naar wellbutrin. Wat een verschil. Niet meer hele dag in de weer met medicatie. Wel iets mindere werking als methylfenidaat, maar totaal geen rebound of andere b[lees meer...]ijwerkingen. Toen ik dacht zwanger te zijn kon ik gelijk stoppen. Omdat ik de laagste dosering heb. In zwangerschap beduidend minder klachten. Ik voelde me erg fijn. Zelfs na 42 weken zwangerschap. Na zwangerschap weer verder met wellbutrin. Afgelopen jaar wat anders gaan proberen. Om te kijken hoe de werking was. Eerst concerta. Nou binnen paar maanden mee gestopt was gejaagd, vet geïrriteerd en ook last van de rebound. En slapen. Daarna dexamfetamine. In begin erg fijne ervaring. Maar na een paar maanden vervelende bijwerkingen. Gejaagd, geïrriteerd, slecht slapen. En voelde precies wanneer het begon te werken. Sinds 3 weken weer Wellbutrin. En ik ben er nu wel achter dat dit het beste werkt voor mij. 1 x daags 1 tablet en niet de hele dag bezig met het innemen van de medicatie. En een beduidend betere nachtrust.
22-11-2016

ADD

Na jaren lang last te hebben gehad van een burn-out en depressieve klachten eindelijk de stap naar een psychiater genomen. Ik heb er erg veel baat bij. Al vind ik het slapen erg lastig. Ik slaap heel onrustig en oppervlakkig. Maar wel bakken energie. Dus af en toe behoorlijk moe ineens. Hopelijk kan ik ooit weer zonder
30-05-2016

ADD

Op mijn 52 werd er bij mij ADD gediagnosticeerd Eerst Ritalin gebruikt 80 mg per dag --> geen effect ook niet nadelig Vervolgens Dex-amfetamine geslikt, werkte prima. Helaas!!! De dex wordt sinds 1 mei dit jaar niet meer vergoed en is nu voor mij onbetaalbaar. Daarom terug naar de specialist en met Wellbutrin begonnen 150 mg, ik merk nog geen effect.
18-05-2016

ADD

Een paar dagen nadat ik startte met Wellbutrin kreeg ik tinnitus.. oorsuizen (een heel hoge piep) in beide oren, links nog erger dan rechts. Ik ben direct gestopt. Helaas is het oorsuizen nog niet gestopt. Dit verstoord mijn leven ernstig. Ik kan niet slapen, alleen met slaapmedicatie. Het is onbekend bij specialist en KNO-arts of de tinnitus permanent is of nog overgaat. [lees meer...]Niemand heeft hij verteld over deze mogelijke bijwerking. Ik ben nu bang dat deze bijwerking niet meer overgaat en mijn rust voorgoed verstoord is. Ik zou zeggen: begin niet aan deze medicatie tenzij je denkt met een hele hoge piep 24/7 in je oren te kunnen leven. Ik gebruikte deze medicatie voor ADD en depressiviteit. Persoonlijk vind ik het absurd gezien deze bijwerking dat Wellbutrin/ Zyban voorgeschreven mag worden om te stoppen met roken en dat er niet veel terughoudender gedaan wordt in het voorschrijven van deze medicatie. Tevens vind ik dat er op bijsluiter vermeld zou moeten worden dat dit blijvende tinnitus kan veroorzaken.
05-05-2016

ADD

Na veel studieproblemen en meerdere medicaties toch weer naar iets nieuws gezocht, want ik kreeg steeds meer bijwerkingen van andere medicijnen. Met wellbutrin XR 150 mg direct verandering, ik kon me ineens vooor lawaai afsluiten en de docent horen, maar ook echt begrijpen, en ook nog aantekeningen maken zonder de draad van zijn verhaal te verliezen! Ook in drukke kamers w[lees meer...]ord ik zonder soms helemaal gek en moet ik echt per direct naar buiten, alsof ik frisse lucht nodig heb.. Nu geen last meer van. Vorige week 1 x vergeten en dat merkte ik al vroeg op de dag (de resultaten, niet dat ik het was vergeten, ik merkte het daar pas aan). Totaal geen bijwerkingen, echt nul. Dat is een verademing. Nu ga ik omhoog naar 300 mg, omdat ik wel concentratie heb, maar nog steeds snel wegloop bij taken en me niet kan zetten tot het doen van veel klusjes, bv. in huis, maar ook huiswerk. Met 300 gaat nu ook dat beter. Ik ben helemaal blij!
14-02-2019

ADD

Gekregen vanwege ADD en burnout klachten. Helpt goed om minder negatief te zijn, waardoor er meer positiviteit in hoofd komt om met ADD om te gaan. Helpt niet om meer focus te hebben om ADD tegen te gaan.
08-01-2019

ADD

welbutrin wordt voorgescheven bij depressie en het helpt bij adhd/add. Qua depressie geen resultaat, voor adhd wel een beetje. Ik kon me iets beter focussen en was minder snel afgeleid. Wanneer ik een dag vergat in te nemen altijd hoofdpijn gedurende een aantal uren. Bij regelmatig gebruik ook soms hoofdpijn. Geestelijk was de sexlust aanwezig, maar kon er niet veel mee do[lees meer...]en omdat het erg veel moeite kostte om een erectie te krijgen. Nu 2 maanden gestopt met gebruik en erectie is weer beter.
19-11-2018

ADD

ADD & paniekaanvallen.. Na de diagnose ADD / Paniek en angststoornissen , heb ik het medicijn Concerta voorgeschreven gekregen. Hierbij ondervond ik flink wat bijwerkingen zoals slapeloosheid, enorm gewichtsverlies, vele prikkels die versterkt werden en problemen aan huid en gebit. Ik ben toen overgestapt naar DEXAMFATAMINE en heb dit lang gebruik naar tevredenheid, ech[lees meer...]ter toen mijn gewicht toenam , betaling door de zorgverzekering was vereist ben ik als alternatief Welbutrin gaan nemen. Het medicijn is geen oppeppende of verdovende drug zoals die andere wel waren, geeft geen bijwerkingen in emoties, lichamelijke klachten en slapen gaat juist makkelijker. Wel heb ik mijn patroon van eten aangepast en ben regelmatig erbij gaan sporten.. tot nu toe een goede combinatie voor mij.
13-06-2018

ADD

Ja bij 150 mg merkte ik niks alleen de 1e 2 dagen voelde ik me geweldig. Na 3 weken verhoogd naar 300 mg. Nu inmiddels 3 weken 300 mg. Ups en downs door de dag heen ik hoor constant een soort suis. Soms heftige pijn op borst en regelmatig in de middag angst om dood te gaan heb al gedachten gehad dat ik kanker had en dat is dan behoorlijk heftig! Wat moet ik doen?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum