ziekte

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor borderline persoonlijkheidsstoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: borderline persoonlijkheidsstoornis

21-11-2020 | Vrouw | 22

Brintellix

21-11-2020 | Man | 55
vortioxetine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruikte eerst fevarin. Echter ik merkte dat de werking minder werd en ik destructiever werd in mijn gedachten en soms in mijn daden. Ben toen gaan lezen en ben bij 3 mogelijke opties uitgekomen. Uiteindelijk samen met mijn behandelaar gekozen voor Brintellix. Vanaf dag 1 sliep ik weer, ben begonnen met 5 mg. Echter vrij snel na inname werd ik misselijk. Gebruik nu 15 mg [lees meer...]gedurende enkele weken en ben na inname nog steeds misselijk. Na 2 a 3 uurtjes verdwijnen de klachten. Ook staat koffie me tegen, en verdraag ik dit alleen in de avonduren. Ik ben overwegend positief over dit medicijn en accepteer ik de bijwerkingen.

22-09-2020 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Wissel tussen 20mg en 30mg. Bij 20mg doet het precies waar ik om heb gevraagd: Alle emoties gewoon blijven voelen maar de scherpe randen eraf. Bij 30mg vlakken de emoties iets meer af, wat soms een bewuste keuze van mij is dit tijdelijk een paar weken te doen.

10-09-2020 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ben 33 jaar en af en aan gebruik ik seroquel nu 11 jaar. Ik was een paar jaar geleden gestopt met seroquel vanwege de heftige bijwerkingen waarvan ik dufheid, duizeligheid, spierzwakte en vermoeidheid het vervelendst vond. Ik gebruikte toen 50 mg. Afbouwen was zeer moeizaam. Er ontstonden slaapproblemen. Ik ben ruim twee jaar er vanaf geweest. Maar door langdurige slape[lees meer...]loosheid ben ik in een burn-out gekomen en verergerde mijn depressieve klachten en borderline klachten. Sinds kort toch maar weer seroquel om het piekeren te stoppen en te kunnen slapen. Ik slaap weer en mijn humeur is verbeterd en mijn psychische klachten verminderd. Alleen slaap ik te goed. 9 a 10 uur per nacht, heel diep en ik ben s ochtends mijn bed niet uit te branden. Als de wekker snoozed val ik steeds weer weg in diepe slaap. Ook ben ik veel duizelig, lage bloedsuiker en ervaar ik dufheid en spierzwakte. Ik heb steeds honger maar tegelijk geen trek door misselijkheid. Soms halveer ik de 25 mg om minder bijwerkingen te hebben. Alleen lukt het mij niet altijd om op 12.5 mg te slapen. Dan lig ik de hele nacht wakker. Ik blijf een haat-liefde verhouding houden met seroquel. Slaap is zo belangrijk voor mij evenals minder piekeren maar de bijwerkingen zijn zo naar.

Sipralexa

15-02-2020 | Vrouw | 22
escitalopram
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik neem Sipralexa 20mg omwille van borderline diagnose. Ik heb in verleden als feester xtc genomen en als ik dit neem heb ik eigenlijk precies dat gevoel. Het pept me helemaal op. Ik ratel maar door over vanalles ect. Ik zie niemand zoiets gelijkaardig hebben meegemaakt maar ik post het dus wel even. Weet eigenlijk niet goed of ik er nu blij mee ben of niet

Nardil

15-01-2020 | Vrouw | 52
fenelzine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik werdt ruim 15 jaar geleden ingesteld op de nardil.klinisch opgenomen om in te stellen ivm bloeddruk problemen.omdat daar problemen mee verwacht kunnen worden.voedingsadvies wel opvolgen.ivm teramine verhoging(zit in ei marmite en yoghurt*(daarom geen over datum spullen eten)Iniet te veel chocolade of koffie.het helpt me wel.alleen acuut zonder de nardil gekomen omdat de[lees meer...] grondstoffen niet leverbaar zijn.eerste week ging goed 2de week niet.(terugval van klachten) nardil is een maoremmer deze kan wel een kans bieden op een hersenbloeding.dit staat niet in de bijsluiters.dat vind ik wel erg slecht vandaar dat bloeddruk ook van belang is.(wordt vaak voorgeschreven bij therapierestentie)

Paroxetine

19-12-2019 | Vrouw | 25
paroxetine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ZWEER bij dit medicijn. Maar wees wel voorzichtig! Ik begon met slikken in 2015-2016 en ben in 2019 weer begonnen. Tijdens mijn eerste fase ben ik heel veel aangekomen. Daarnaast had ik geen rem en heb ik veel domme keuzes gemaakt. Het medicijn werkt zodanig sterk, dat het elk gevoel kan dempen. Na het stoppen kwamen mijn BPD klachten full-force terug. Vreselijke [lees meer...]verlatingsangst, extreem laag zelfbeeld, hellse moodswings, zware depressie en ga zo maar door. Ik heb naast dit medicijn Fluoxetine en Escitalopram geprobeerd. Dit deed weinig tot niks. Het gaat nu super goed met me. Naast dat ik dit medicijn slik, leef ik ook vegan om niet aan te komen. Ik kan weer genieten van het leven. Ik ben zelfverzekerd. Ik ben mijn emoties de baas. Ik gebruik wel de hoogste dosis van 60mg. Ik adviseer dit medicijn ALLEEN aan mensen die echt op het randje van opgeven zitten. Het is een heel krachtig middel en komt helaas niet zonder bijwerkingen. Naast het moeten letten op mijn voeding, heb ik 0 orgasmes, weinig energie, voel ik me vaak moe en stopt de etenslust nooit.

Venlafaxine

20-11-2019 | Vrouw | 49
venlafaxine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Venlafaxine werkte goed in mijn hoofd ik was rustig en kon functioneren...maar die zweetaanvallen en duizelingen ik kon daar ook niet meer tegen ...liep altijd met een zweetlip rond en dacht dit doe ik echt niet de rest van mijn leven . Op afraden van de psychiater direkt gestopt zonder afbouw en weekje behoorlijk ziek geweest..pas 6 weken later kon ik met elvanse beginne[lees meer...]n want alles moet eerst uit je systeem zijn ...dus in die 6 weken nog even vanalles in mijn prive leven gesloopt omdat ik dus weer in die achterlijk heftige emoties kwam ...maar goed relatie naar de maan ...maar in mijn hoofd is het heerlijk rustig🤗

Elvanse

20-11-2019 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Hallo Sinds 15 dagen slik ik elvanse omdat ik veel hoge en lage heftige emoties heb en ik continu druk in mijn hoofd ben. Ik kreeg eerst venlafaxine 150 mg maar had erge zweetaanvallen en werd soms naar in mijn hoofd. Met elvanse ben ik rustig vlak en heb weinig emotie wat ik zelf wel prettig vind nu...mijn omgeving vind mij ook verdacht rustig . Ik heb geen vreetbuien[lees meer...] meer en heb ook geen honger moet wel opletten dat ik eet en drink .kan normaal stil zitten zonder te wiebelen of dergelijke en kan beter relativeren. Voor mij is het een fijn middel heb geen nare bijwerkingen

08-11-2019 | Vrouw | 42

Quetiapine

08-11-2019 | Vrouw | 42

Topiramaat

08-09-2019 | Vrouw | 26
topiramaat
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb veel te maken met stemmingswisselingen en daarom ging ik aan de topiramaat. Ik ben begonnen met 25 mg en ben na een week overgegaan naar 50 mg. In de eerste twee weken merkte ik vrij weinig behalve dat ik wat meer 'mist in mijn hoofd' had. Na de 2 weken namen de bijwerkingen in grote hoeveelheid toe: ik werd hypersensitief waardoor ik eigenlijk voortdurend het gevo[lees meer...]el had aangevallen te worden door prikkels. Ik woon in Amsterdam dus ik had elke dag wel een aantal keer een paniekaanval. Ook sloeg mijn overprikkeling soms om in agressie waardoor het mij veel energie koste om de dag door te komen. Uiteindelijk ben ik op vakantie gegaan en ook hier merkte ik dat ik agressief werd zonder dat dit een enkele reden had. Daarnaast verloor ik ook mijn woordenschat en in gesprekken met anderen, maar ook in mijn eigen gedachten, kon ik niet meer op bepaalde woorden komen. Ik merkte ook dat ik mij minder goed kon uiten waardoor ik nog bozer werd. Zo ervoer ik mijn emoties zeer heftig maar kon ik hier geen woorden meer aangeven. Vanwege de hoeveelheid bijwerkingen ben ik dan ook gestopt.

Pipamperon

08-09-2019 | Vrouw | 26
pipamperon
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik reageer erg sterk op prikkels en aangezien ik in Amsterdam woon word ik daar vaak helemaal gek van. Ik voel dan veel agressie naar boven komen, die ik vervolgens weer probeer te onderdrukken omdat ik de mensen om mij heen geen pijn wil doen. Ik kreeg pipamperon voor deze reactie op prikkels en mocht beginnen met 5 druppels (dat komt neer op 10 mg) maar mocht deze sterk[lees meer...]te ook ophogen naar 10 druppels (20 mg) indien ik dit nodig vond. Ik merkte eigenlijk vrij weinig van het medicijn, behalve een licht gevoel in mijn hoofd. Als ik vervolgens ga bewegen neemt dit gevoel wel weer af. Pipamperon zorgt ervoor dat prikkels niet meer zo hard binnenkomen. De prikkels komen zeker nog wel binnen, maar wel minder sterk waardoor ik meer in staat ben om bijvoorbeeld door de stad heen te lopen (of ook wel: mijn huis uit te gaan). Ik neem dit medicijn pas een week maar ben nu al zeer te spreken!

24-08-2019 | Vrouw | 28
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Therapie alleen was (jammer genoeg) niet voldoende om mij te helpen. Ik bleef last hebben van stemmingswisselingen en een opgejaagd gevoel. Toen mijn partner zei dat hij niet langer meer met mij kon samenleven in deze toestand, heb ik aan de bel getrokken bij mijn psychotherapeut. Er werd direct een afspraak bij de psychiater geregeld. Citalopram werd voorgeschreven. Ik be[lees meer...]n altijd huiverig geweest tegenover medicatie en nam de tabletten dan ook met tegenzin voor het slapengaan in. De eerste paar weken werd ik misselijk wakker, maar dit was te doen. Na 2 maanden werkte het medicijn optimaal en waren de bijwerkingen verdwenen. Wat een wereld van verschil! Mijn kwaliteit van leven is aanzienlijk verbeterd en ik kan weer genieten. Ook mijn partner is zeer te spreken over de vooruitgang. Spijt dat ik jaren lang medicatie geweigerd heb!

Etumine

13-08-2019 | Vrouw | 21
clotiapine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Momenteel zit ik in opname en krijg ik etumine voorgeschreven als indien nodig wanneer ik niet kan slapen. Ik neem ook nog Nestrolan en Risperdal, maar dit heeft weinig effect. Hier bovenop neem ik dan meestal ‘s nachts nog eens etumine wanneer ik niet kan slapen. Het duurt lang voordat etumine inwerkt en ‘s ochtends ben ik precies een wandelende zombie. Het voelt alsof ik[lees meer...] gewoon rechtop sta te slapen met mijn ogen open. Ik slaap er wel heel goed door, maar de bijwerkingen ‘s ochtends zijn minder. Gelukkig gaan ze wel redelijk snel weg.

Quetiapine

31-07-2019 | Vrouw | 26
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Het heeft me heel erg geholpen in stresssituaties en wanneer ik heel emotioneel was. Ik gebruikte eerst 50mg en de langdurende werking, nu ben ik aan het afbouwen en gebruik ik de kortdurende werking om goed te kunnen slapen en om overdag helder te zijn.

Venlafaxine

19-06-2019 | Vrouw | 23
venlafaxine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Niet tevreden! Ik had enorm veel bijwerkingen en weinig effect. Soms viel ik flauw van de hartkloppingen. Ik heb er een hartritmestoornis aan over gehouden. Dit neem ik NOOIT MEER!

Sertraline

04-04-2019 | Vrouw | 35
sertraline
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Tijdens mijn 2e zwangerschap werd ik begeleid door de pop poli en mocht ik dit medicijn gebruiken om niet depressief te raken wat tijdens de 1e zwangerschap wel was gebeurt. Door deze medicatie heb ik een goede zwangerschap gehad en raakte ik niet in een postenale depressie. Toen het een tijd goed ging na de geboorte ben ik begonnen met afbouwen omdat ze op het werk aanga[lees meer...]ven dat ik niet geconcentreerd en vlak was. Het afbouwen is verschrikkelijk. Na elke 25 Mg afbouw werd ik verschrikkelijk ziek, maar toen alles was afgebouwd voelde ik ineens weer van alles, ik werd helder. Depressief ben ik nooit meer geweest daarna, een verstoord emotieleven, leegte en dissociatie zijn er weer voor teruggekomen. Naast alert en vrolijk kunnen zijn.

04-04-2019 | Vrouw | 35
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruik de quetiapine (25mg, bij erge stress 50 Mg)al 10 jaar en van alles wat ik ooit heb gebruikt is dit het enige medicijn waar ik op kan vertrouwen en me daadwerkelijk helpt. Ik neem het savonds, piekergedachten gaan weg en ik word er duf van waardoor ik makkelijk in slaap val. Bij erge stress slaap ik de hele nacht niet, maar door de medicatie voel ik me wel ontsp[lees meer...]annen en daardoor krijg ik toch Mn rust. Doordat ik mijn slaap/ ontspanning pak voel ik mij beter. Nadeel: ik moet het al om 21.00 innemen wil ik de volgende dag om 07.00 weer redelijk fit zijn sochtends, anders zit de medicatie teveel in Mn lijf en voelt Mn lijf te zwaar aan. Maar dat heb ik liever dan niet meer slapen. Nu nog medicatie vinden die de leegte, verstoord emotieleven en dissociatie kan verhelpen! En na 17 jaar therapie en toch dagelijks goed kunnen functioneren maar zelf met de pijn blijven zitten, dan moet je uiteindelijk het toch met medicatie oplossen. Net zoals mensen met een lichamenlijke ziekte. Psygisch ziek zijn is precies hetzelfde. Ook wij hebben medicatie nodig om te kunnen functioneren/ beter te worden.

Fluvoxamine

13-03-2019 | Man | 54
fluvoxamine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ben al vanaf 1995 aan t klooien met mijn geestelijke gezondheid. hoeveel auto - intoxen ik gedaan heb, helaas ben ik de tel kwijt. Diverse opnames gehad vrijwillig / niet vrijwillig. sinds vorig jaar begonnen met 50 mg, opgebouwd naar 150 mg. Helaas ben ik bang dat medicatie schadelijk is op lange termijn, bijvoorbeeld osteoporose, CVA's Derhalve besloten te stoppen, g[lees meer...]a dit doen zonder afbouw. Of dit verstandig is, ik weet t niet. Wat ik wel weet is dat ik van deze medicatie af wil. Werk ondanks mijn beperking al 33 jaar in de gezondheidszorg.

10-03-2019 | Man | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Na vele jaren hevige stemmingswisselingen en depressies en behandelingen, gestart met seroquel. 150 mg is tot zover voldoende nog om alles de kop in te drukken. Helaas daarbij ook de positieve emoties. Ben beetje koos emotieloos geworden. Maar in mijn geval liever dat dan dood. Ik heb er veel baat bij. Wellicht nog eens verhogen maar tot zover zeer tevreden.

04-01-2019 | Vrouw | 28

Duloxetine

04-01-2019 | Vrouw | 28
duloxetine

Pipamperon

26-10-2018 | Man | 47
pipamperon
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Na jaren van verschillende dagelijkse Anti depresiva,Anti psychotica en Slaapmiddelen die gepaard gingen met vele bijwerkingen..Zijn sinds mijn gebruik van Pipamperon mijn stoornissen zo sterk verminderd dat ik het niet meer dagelijks hoef te nemen,alleen als ik me slecht voel,werkt binnen een uur en heeft voor mij geen enkele bijwerking ......voor mij is het een wonder[lees meer...]middel...

Risperidon

18-08-2018 | Vrouw | 35
risperidon
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik werd er totaal een ander persoon van.

Prozac

18-08-2018 | Vrouw | 35
fluoxetine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Sinds 1 mnd met het medicijn begonnen. Door mijn borderline en dus ook de problemen waar ik in terecht kwam ben ik depressief geworden. Ik zag het leven niet meer zitten, niets was leuk, ik wilde niet meer eten , werken ging niet meer, ik wilde alleen maar in mijn bed liggen en de volgende ochtend niet meer wakker worden. Ik had het gevoel dat dit gevoel altijd zou blijven[lees meer...]. Twee weken na mijn eerste inname ben ik helaas in een diepere depressie geraakt, gelukkig heb ik goede begeleiding van mijn psycholoog en psychiater gehad. Sinds een week gaat het beter. Ik wordt vrolijk wakker, de muziek klinkt weer mooi, de zon schijnt weer in mijn leven. Ik ben daarom ook 100% tevreden. Helaas behoor ik tot de groep gebruikers die eerst door een diep dal gaat na het eerste gebruik maar het is mij het waard geweest want ik heb mijn leven weer terug!

14-07-2018 | Vrouw | 22
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ben totaal niet tevreden van het medicijn, ik voel me een robot. Mijn stemmingswisselingen zijn er niet meer, ik ben niet meer down, maar ook totaal niet gelukkig. Gewoon neutraal en emotieloos. Ben in samenspraak met de psychiater de dosis aan het afbouwen om te stoppen en andere mogelijkheden te bekijken.

Staurodorm

19-06-2018 | Man | 49
flurazepam
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb borderline persoonlijkheidsstoornis en soms ga ik daarbij dissociëren. Dit is vooral wanneer ik onder veel stress sta. Naast fluoxetine, wat ik al jaren neem tegen de chronische deoressie gepaard gaande met borderline, kreeg ik vroeger zolpidem als slaapmiddel. Zolpidem maakte me een zombie. Dan van de psychiater staurodorm voorgeschreven. Ik slaap ‘s nachts zeer go[lees meer...]ed en ik blijf overdag rustig en kalm zonder enige nadelen te ondervinden. Als ondersteuning overdag af en toe een lorazepam 2,5 mg.

Lexapro

25-05-2018 | Vrouw | 40
escitalopram

Brintellix

25-05-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Door dit middel een leuker leven. Zin om weer dingen te ondernemen. Wat meer rust in het hoofd. Ik kan beter relativeren. Voorheen lexapro maar gestopt wegens eetbuien. Bijna geen bijwerkingen gehad. Dus ik ben echt tevreden over dit medicijn. Ik heb hierdoor mijn leven weer terug gekregen en geen kort lontje meer!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2434)
Depressie (1982)
Angst & paniekstoornis (1900)
Hoge bloeddruk (1378)
Blaasontsteking (999)