Crohn

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Ziekte van Crohn (399)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor crohn

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: crohn

23-03-2020 | Vrouw | 52
Crohn
Ik ben in 2016 gediagnosticeerd met de ziekte van Crohn, eerst heb ik het hele pad bewandeld van lichtere medicijnen, uiteindelijk een combi van Purinethol (mercaptopurine) en allopurinol maar eind 2018 werkte dat ook niet meer. Enorme Crohnuitbraak met onstekingswaarden van boven de 3000. Toen na een prednison stootkuur overgestapt op Humira. In eerste instantie voelde[lees meer...] ik mij echt niet goed (bleef ook naast Humira de mercaptopurine en allopurinol gebruiken. Ondanks dat toch maar een paar maanden volgehouden en uiteindelijk nu heel ruim een jaar verder, is mijn lichaam toch aan het medicijn gewend geraakt en voel ik mij eigenlijk veel fitter dan daarvoor. Inmiddels op aanraden van specialist gestopt met mercaptopurine en allopurinol (schijnbaar nieuwe inzichten) en op zich ook prima omdat juist deze combi meer kans geeft op morbide vormen van kanker. Dit doe ik nu 2 maanden en dat gaat heel goed. Al met al ondanks dat ik nog steeds niet graag over alle mogelijke bijwerkingen nadenk, een uitkomst die mijn levensgenot enorm heeft verbeterd (en ik ga voor kwaliteit boven kwantiteit). Na 3 jaar zijn eindelijk mijn ontstekingswaarden weer op een normaal niveau. Dat is met alle andere middelen niet gelukt (mesalazine, methotrexaat en uiteindelijk ook niet met de combi mercaptopurine/allopurinol). Ik denk wel dat je echt even door moet zetten in het begin, want een deel van de klachten is door de tijd heen echt afgenomen. Een aantal dingen zijn gebleven, soms jeuk (nu medicijnen en zalf voor, dus beheersbaar), eerste paar dagen na injectie wat vermoeider en die dagen ook wel wat prikkelbaarder. Ik stel mijn leven erop in en voor de rest voel ik mij echt stukken en stukken beter!

27-09-2019 | Vrouw | 61
Crohn
Hoewel ik regelmatig vergeet een tablet in te nemen, zijn de ontstekingswaarden heel erg gedaald door dit middel. Ik neem hierbij iedere ochtend een beker Kefir en denk zelf dat mij dit ook goed doet. Ben ook van plan om aan mijn darm specialist voor te stellen het een tijdje zonder medicijn maar met Kefir te proberen. Ik heb geen kale plekken maar de haaruitval is wel e[lees meer...]en erg vervelende bijwerking.

Puri-Nethol

09-08-2019 | Vrouw | 55
mercaptopurine
Crohn
Na twee weken gebruik acute ziekenhuisopname ivm enorme toename ontsteking (van 30 cm naar 1.20 cm) wand en slijmvlies. Voorafgaand door stootkeur prednison sterke verbetering van ontdekte crohn ontsteking, uitgangssituatie was goed. Tevens koorts, heftige steken in buik, koud zweet, algehele malaise. Nooit geen purinethol meer.

Stelara

09-08-2019 | Man | 64
ustekinumab
Crohn
wat begon als colitus ulcerosa en leidde tot de algehele verwijdering van de dikke darm en een pouch na de operatie een paar jaar goed gegaan zonder medicatie. Daarna ontstekingen in de pouch en het aansluitende deel van de dunne darm. Het hele circuit doorlopen (remicade / Humera enz.) wat geen verbetering bracht. twee jaar geleden begonnen met Stelara. Dit medicijn sloeg[lees meer...] aan en maakte mijn leven weer een flink stuk aangenamer. Eerste tijd wel veel gasvorming. Na gesprek met mijn internist ook Metamucil en Vitamine C bruistablet (1x per dag) gaan gebruiken. Is toen een flink stuk minder geworden. Ik voel me er goed bij en hoop dat dit zo blijft. Is het beste wat ik tot nu toe gehad heb. Jammer dat dit pas aan het einde van de medicatiepyramide aangeboden wordt, maar het kost ook wel wat.

Picoprep

08-05-2019 | Vrouw | 40
picozwavelzuur/magnesiumoxide/citroenzuur
Crohn
Prima te doen. Vanwege een chronische darmziekte heb ik alle middeltjes wel gehad maar dit is echt de beste. Je moet alleen even goed het dieet van tevoren in de gaten houden. Drankje zelf is prima weg te drinken. Erg blij dat dit middel er is. Wat een verschil met de andere middelen op de markt.

Moviprep

05-05-2019 | Man | 21
macrogol/elektrolyten
Crohn
Ik moest een endoscopie doen. Het innemen ging extreem moeilijk tot de laatste paar 100 ml. Dit spul moet je echt goed koud drinken! Bijna bevroren. Warm/lauw is het niet weg te werken. Ook is de hoeveelheid water die ik er bij in moest nemen gigantisch en was niet fijn.

Puri-Nethol

24-01-2019 | Man | 55
mercaptopurine
Crohn
Heb geen bijwerkingen gehad tenminste voor zover mij bekend is. Mijn Crohn is nu rustig en vandaar dat ik met deze inname mocht stoppen.

28-12-2018 | Vrouw | 66
Gebruik het nu 1 maand samen met Remicade erg veel kramp

Stelara

13-12-2018 | Man | 64
ustekinumab
Crohn
Na antistoffen aangemaakt te hebben tegen remicade en humorale, begonnen met stelara. Leek de eerste weken niet te werken, al werden buikpijn en onrust in de darmen minder. Gewrichtspijn bleef onveranderd ernstig. 8 Weken na eerste toediening injectie gekregen. Binnen 2 dagen normale stoelgang, geen buikpijn en ontspannen buik. Erg fijn. De pijn in de gewrichten is minder,[lees meer...] maar niet acceptabel. Vermoeidheid moet ook veel minder worden. Afwachten nog. Nu twee weken na tweede toediening en zeer tevreden.

05-12-2018 | Man | 68
Crohn
Gebruik het nu drie jaar en heb er erg goede ervaring mee.

30-11-2018 | Vrouw | 56
Crohn
sinds een paar maanden bezig met humira,na enkele weken gewrichtpijnen vooral in handen knie,schouders en armen.van de week afspraak maken met internist.

20-09-2018 | Vrouw | 30
Crohn
Ik gebruik Entocort als mijn Puri-nethol het alleen niet meer aan kan. Volgens de gebruiksaanwijzing werkt Entocort binnen enkele uren, dat zal best maar het duurt wel een paar dagen voor dat de pijn en de bloederige diarree over gingen. Ben blij met het spul! Zodra ik klachten heb begin ik met 3 capsules, deze bouw ik met 2 weken af naar 2 capsules, dan (als het goed gaat[lees meer...]) weer na 2 weken over op 1 capsule en dat hou ik een maand vast. Ik ben wel wat zwaarder volgens de weegschaal maar in mijn gezicht zie ik geen verschil. Je schijnt wel brose botten te krijgen van langdurig gebruik, geen maaaanden achter elkaar gebruiken dus. Mooi spul, heb het een paar keer per jaar nodig en dan ben ik met 2 a 3 dagen weer klachten-vrij!

15-09-2018 | Vrouw | 63
Crohn
Veel last van bijwerkingen, misselijkheid, pijn in de maag, droge mond. Ik vind het een waardeloos middel, ik wordt er zieker van dan beter

11-04-2018 | Vrouw | 44
Crohn
Na constatering Crohn allereerst prednison gekregen. Dit stopte de diarree en ergste klachten. Toen azathioprine erbij gekregen. Eerste 2 dagen opbouwen en 3e dag normale dosering. Na paar dagen voelde ik me grieperig en veel buikpijn. Na 3 weken aangeven bij specialist dat ik me niet goed voelde werd dit steeds afgeschreven op griep en ik moest de bloeduitslag maar afwach[lees meer...]ten.vrij kort daarop met veel pijn en over 40 graden koorts opgenomen in ziekenhuis. Alvleesklier was ontstoken wat bijwerking blijkt te kunnen zijn van dit medicijn. Ook nierwegontstekingen en zware griep erbij, geen goede weerstand meer. Direct gestopt in ziekenhuis, 5 dagen aan infuus gelegen . nu alleen aan prednison in afwachting nieuwe medicatie als alvleesklier weer genezen is. Wel overgestapt naar andere specialist omdat vertrouwen weg was.

06-03-2018 | Man | 49
Crohn
Het werkte bij niet geen verbetering bloedwaarden niet goed moest stoppen.

Pentasa

13-12-2017 | Vrouw | 38
mesalazine
Crohn
Ik heb sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn en het ruim 15 jaar volgehouden met enkel Pentasa 500. Slechts 2 x een hele kleine terugval gehad tijdens het gebruik van de pentasa. Voor mij werkte dit medicijn zeer goed en ik had geen enkele bijwerking. Helaas is dit nu niet meer het geval en ben ik overgestapt naar Humira.

13-12-2017 | Vrouw | 38
Crohn
Ik ben 38 jaar oud en heb al sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn. Na ruim 15 jaar Pentasa 500 te hebben geslikt, heb ik vorig jaar een grote terugval gehad en ruim een jaar aan Prednison gezeten. Dat hielp ook niet meer en nu 10 maanden geleden gestart met Humira. Dit was binnen een week effectief en ik voelde mij als herboren! De ontsteking is weg en ik heb geen last[lees meer...] meer van mijn Crohn. Ik raad dit meficijn zeker aan. De prikpen is even wennen en ik zag hier erg tegenop. Maar het is echt heel makkelijk en de naald zie je niet eens. Appeltje eitje! In het eerste half jaar met Humira had ik geen enkele bijwerking. Helaas heb ik daarna echt veel last gekregen van vermoeidheid. De dag NA inname ben ik zeer vermoeid en wil ik alleen maar slapen. Het voelt alsof je hoofd vol met watten zit en je oogleden zijn zwaar en vermoeid. Ook heb ik nu elke keer last van een ei en jeuk bij de plek van inname, dit gaat na 2 dagen weer weg. Al met al voor mij een zeer effectief medicijn en de vermoeidheid neem ik op de koop toe. Hebben andere nog tips om de vermoeidheid na inname te bestrijden?

03-01-2017 | Man | 37
Crohn
Sinds gebruik al 14 nierstenen, 2x prostaatontsteking en zeer vermoeid. Het stomme is dat het voor mijn darmen geweldig werkt. Helaas zijn de bijwerkingen zo erg dat ik overweeg te stoppen.

01-06-2016 | Man | 40
Crohn
Super medicijn. Al lange tijd op de markt en bewezen effectief. Nadat diagnose was gesteld heb ik eerst vele pillen geslikt, vermoeidheid was niet normaal. Na x-maanden 100% afgekeurd voor werk. Nu ruim twee jaar remicade, gaat zeer goed, darmen zijn netjes terwijl ze praktisch geperforeerd waren. Heb helaas van de voorgaande medicijnen een prednison verslaving overgeh[lees meer...]ouden, gelukkig heb ik die kunnen afbouwen en ben nu ca 5 maanden ervan af. Alleen nog remicade. Wel na een infuus een aantal dagen moe, soms ook behoorlijke buikpijn. Echter na een dag of 4 a 5 alles weer rustig.

05-04-2016 | Vrouw | 58
Crohn
na drie maanden erge diarree werd me dit voorgeschreven, om de twee maanden via infuus, de verbetering is verbluffend...ik heb al 30 jaar crohn, maar vorig jaar de eerste keer een enorme opstoot

21-08-2015 | Vrouw | 42
Crohn
Ik heb heel veel baat bij Entocort als het gaat om de rugklachten die ik ondervind agv de Crohn. Die zijn helemaal weg! Ben wel iets in gewicht aangekomen en heb een erg droge huid door de medicatie.

09-06-2015 | Vrouw | 48
Crohn
Veel vage klachten en bijna niemand die je serieus neemt als je zegt dat het door de Humira moet komen. Vooral de inspanningsintolerantie wordt per jaar erger. Hele dagen pijnstillers nodig vanwege de last van mijn spieren. Veel op bed in de woonkamer, rolstoel voor stukken lopen nodig. Aan huis gekluisterd. Fysiotherapie kon alleen nog ontspanningsoefeningen doen en zel[lees meer...]fs daarvan werd ik al snel ziek. Spierbiopten wezen niets bijzonders uit. Advies neuroloog; fysiotherapie.....zucht. Zelfs in therapiebad hebben ze geen antwoord. Verder veel en vaak last van huidirritaties, zalfjes van de huisarts helpen wel. De dag na de spuit mentaal niet mezelf zijn is ook bijzonder lastig. Psycholoog probeerde me te leren dat ik het met dit middel moet doen, er schijnt niets anders te zijn voor me. Mijn ogen zijn sinds start Humira niet goed te meten waardoor ik amper nog een tijdschrift kan lezen en niet meer kan autorijden. Iedere ochtend heel droge ogen. Oogarts keek of ik gek was, er werd niets bijzonders gemeten en ze had nog nooit gehoord dat dit van Humira kon komen en stuurde me naar de Orthoptist. Deze haalde direct stagiaire erbij om te laten zien hoe slecht oogspieren dus kunnen zijn, maar stuurde me met oefeningen naar huis en vond vervolgafspraak niet nodig. Verschillende brillen geprobeerd, prisma's schijnt niet nodig en kan ik niet betalen. Twee keer per week Reiki behandeling sleept me erdoor. Ik ben het vechten moe, maar ben verre van tevreden over alle bijwerkingen.

Imuran

02-06-2015 | Man | 54
Crohn
Mijn arts schreef me Budenofalk en Imuran voor omdat na een onderzoek bleek dat ik opnieuw veel ontstekingen had aan het einde van de dunne darm. Ik had in het verleden al 2 operaties, nl rond mijn 20 jaar en rond mijn 41 jaar. Nu ben ik 54 jaar. Na 18 dagen gebruik, eigenlijk nog bij de start van de therapie had ik klachten, moeilijke stoelgang (nog erger dan voorheen), b[lees meer...]uikpijn, opgeblazen gevoel en enkele dagen 's avonds koorts. Na het onderzoek stelt men vast dat ik pancreatitis heb en dus onmiddellijk moet stoppen met de Imran. Gelukkig belde mijn huisarts want anders zou ik nog 3 weken langer blijven sukkelen tot mijn volgende afspraak bij de gastro-enteroloog. Als Crohn patiënt heb ik geregeld periodes dat het wat minder gaat en dat ik op mijn tanden moet bijten, dus dat zou ik nu ook gedaan hebben. Opletten dus voor wie dezelfde klachten ervaart, niet mee blijven lopen.

16-04-2015 | Vrouw | 36
Crohn
crohn is rustig maar last van de gewrichten

10-04-2015 | Man | 49
Crohn
Makkelijk in gebruik en zeer effectief. Tot heden geen bijwerkingen.

Prednison tabletten

28-02-2015 | Vrouw | 46
prednison
Crohn
Prednison heb ik 9 jaar geslikt, ik werd er hyper van, dik, kreeg een appelgezicht, kreeg opvliegers en depressie. Som werd er extra prednison bijgespoten in het ziekenhuis en stond ik 3 dagen te springen van de energie. Ik ben blij dat ik er vanaf ben en nu genoeg heb alleen aan azathioprine.

28-02-2015 | Vrouw | 46
Crohn
Ik slik dit nu 20 jaar. Ik heb nog 1 opleving gehad, maar sinds 15 jaar niet meer. Wel heb ik last van verminderde weerstan, vooral in de winter heb ik minimaal 6x griep. Ik ben hierdoor 1x gestopt, maar liept na een half jaar vast: ik was om 10 uur smorgens zo moe dat ik niets meer kon doen. Ik ben weer begonnen met azathioprine en na enkele weken functioneerde ik weer [lees meer...]normaal. Door de vele griep heb ik wel een slechtere conditie, maar dat weegt niet op tegen het wegblijven van Crohn. Ik ben heel dankbaar dat dit werkt. Ik heb ook 3 gezonde kinderen gekregen terwijl ik dit gebruikte.

18-02-2015 | Man | 40
Crohn
Had matig tot ernstige klachten, drie darm operaties en zelden een rustig ziektebeeld. Na een paar maanden werd mijn Crohn heel rustig en ik heb nu al elf jaar nauwelijks klachten. Alleen mijn littekens en mijn gewrichten leveren nog wat pijn op.

Metoject

16-02-2015 | Man | 55
methotrexaat
Crohn
Ik spuit sinds 8 maanden 1 keer per week methotrexaat. Het middel helpt prima tegen de Crohn. De bijeffecten zijn helaas groot voor mij. Na drie maanden kreeg ik steeds meer last van oorpijn, oorsuizen en duizeligheid. Dat is op zijn hevigst de dag na het spuiten. Dan neemt het in een paar dagen af. Bij de volgende spuit begint het opnieuw. Naast dit middel slik ik pantopr[lees meer...]azol. Dit lijkt mijn klachten alleen maar te verergeren. Om die reden probeer ik dit dan ook af te bouwen, wat maar zeer moeizaam gaat

09-02-2015 | Man | 52
Crohn
Ik werd in het jaar 2000 erg ziek (Crohn). Begon met pentasa, daarna pretnison. Maar niets hielp en ik werd alleen maar zieker. Na opname in het ziekenhuis moest ik door naar het academisch ziekenhuis in Utrecht. Nog steeds werk ik zieker. Artsen zeiden: als we de remicade nu niet geven hoeft het morgen niet meer. Het was afwachten of het zou werken. De volgende dag was i[lees meer...]k al wat opgeknapt. enige tijd later kreeg ik nog een keer remicade, waarna ik snel naar huis kon, na een verblijf van 3.5 maand in het ziekenhuis. Nu krijg ik elke drie maanden remicade en dat gaat redelijk goed. Het is mijn redmiddel geweest (en is het nog).