ciprofloxacine

Blaasontsteking (139 meningen)
Urineweginfectie (25 meningen)
Nierbekkenontsteking (25 meningen)
Prostaatontsteking (20 meningen)
Bacteriële infectie (10 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Bijbalontsteking (6 meningen)
Infectie (wond) (5 meningen)
Oorontsteking (4 meningen)
Middenoorontsteking (2 meningen)
Luchtweginfectie (2 meningen)
Keelontsteking (0 meningen)
Tandvleesontsteking (0 meningen)
Amandelontsteking (0 meningen)
Pancreatitis (0 meningen)

Bij gebruik fluorochinolonen verhoogd risico op schade aan spieren en zenuwstelsel

Fluorochinolonen zijn antibiotica die gebruikt worden voor de behandeling van verschillende bacteriële (levensbedreigende) infecties. Het verhoogde risico bestaat bij gebruik via de mond, longen (inhalatie) en injecties. In Nederland betreft het ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine en norfloxacine.

Gebruikt u ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine, ofloxacine of norfloxacine? Neem contact op met uw arts. Verander uw dosis niet en stop niet met het gebruik van het medicijn zonder dit met uw arts te bespreken.

CBG (29-05-2019)

11-06-2018 | Man | 50
Vergrote prostaat
Na een operatie afschraping prostaat(Turp) moest ik het medicijn 30 dagen innemen na het ontslag uit het ziekenhuis.Ik voelde al vrij snel veel pijn in de onderbenen maar na de bijsluiter te lezen dacht ik hou nog maar eventjes vol.Na 13 dagen ben ik er volledig mee gestopt en neem het nooit meer in.Ik hoop dat de pijn in de benen snel beter wordt want het is echt verschri[lees meer...]kkelijk op momenten.Heel veel spijt dat ik er niet vroeger mee gestopt ben.Hopelijk heeft er iemand iets aan mijn verhaal zodat hij/zij niet meer nadelen dan voordelen van deze medicatie ondervindt.Groetjes Peter

25-05-2018 | Man | 28
Oorontsteking
Externe oorontsteking, eerste kuur sloeg niet aan, na overleg met kno-arts heeft huisarts dit voorgeschreven omdat ik geen penicilline verdraag. Vreselijk middel, heb me nooit zo beroerd gevoeld tijdens een kuur. Werkte pas op dag 3 enigszins en heb werkelijk elke tablet met grove tegenzin genomen. Werd er erg misselijk van, kon vervolgens geen maagtablet of wat ook inneme[lees meer...]n want mag niet samen. Weinig eten en zwak gevoel door geen eetlust. Veel nachtmerries, hallucinaties, angsten. Die zwakten weer af enkele uren na inname maar dan was het weer tijd voor nieuwe tablet. Ik weet dat dit de enige en noodzakelijke optie was maar wat heb ik me vreselijk beroerd gevoeld. Echt alleen als laatste redmiddel.

20-04-2018 | Man | 42
Prostaatontsteking
Diverse keren voorgeschreven gekregen voor terugkerende prostaat infectie. In eerste instantie leek ik dit medicijn goed te tolereren, mar bij terugkerend gebruik barstte er een e bom 7 maanden NA de laatste kuur. De beschadiging begint bij de eerste pil. Cipro is een chemo drug en beschadigt je DNA. Ernstige bijwerkingen worden afgedaan als zelden voorkomend, maar veel pa[lees meer...]tienten worden volledige misgediagnotiseerd als het mis gaat doordat de klachten tot vele maanden later nog kunnen ontstaan. Ik werd opgenomen hart ritme stoornissen, knieen in enkele dagen volledig kapot (kraakbeen, pezen), brandend hete lava door mijn aders. Neuropathie over hele lijf. In vind dit GEVAARLIJKE drugs. STAY AWAY FROM IT. Mijn leven is over. Ik ben nu 2 jaar post flox. Ik kan weer lopen, maar nog steeds zeer ernstige pijnen centraal zenuw stelsel / wervel kolom, hart problemen enz. Je bent gewaarschuwd!!

20-01-2022 | Vrouw | 29
Blaasontsteking
Ik kreeg dit middel voorgeschreven omdat ik een fikse blaasontsteking heb. 2 dagen later werd ik positief getest op Corona. Natuurlijk heb ik de bijwerkingen opgezocht, en las allemaal horror verhalen. Omdat Corona natuurlijk ook klachten met zich mee geeft durfde ik dit al helemaal niet meer te slikken, uiteindelijk toch gedaan om van die blaasontsteking af te komen(in o[lees meer...]verleg met de arts) Ik zit nu op dag 6 maar heb bijna nergens last van. Lichte hoofdpijn(kan ook door Corona komen) Daarnaast gebruik ik al een tijdje colon clean voor m’n darmen, dit ben ik erbij blijven gebruiken. Werkte super. Wel 2u tijd tussen laten zitten omdat het de opname kan beïnvloeden. Ook had ik weinig last van Corona klachten, omdat ik toch benieuwd was of deze AB kuur onder drukkend kan zijn even gebeld met de GGD. GGD heeft een lijst met medicatie wat Corona klachten kan onder drukken. Dat is met ciprofloxanine niet zo. Ik was trouwens na dag 1 al van de klachten af, maar moest de kuur afmaken

20-12-2021 | Vrouw | 40
Nierbekkenontsteking
Ik heb sinds mijn 19e Last van nierstenen en blaasontstekingen. Weken geleden voelde ik een beginnende blaasontsteking opkomen. Meteen naar de huisarts en kreeg een kuur monuril, wat leek te helpen. Blijkbaar was het toch niet genoeg want heb dus de hele tijd met een asymptomatische blaasontsteking rondgelopen. Achteraf bekeken was er wel wat aan de hand (kon moeilijk uit[lees meer...]plassen, licht urineverlies,...) maar had helemaal geen pijn, dus dan denk je al gauw dat het gewoon de leeftijd is. Op donderdag plotse pijn gekregen in linker nier. Ik ging ervan uit dat er weer eens een steen langs moest. Voor nierkolieken heb ik buscopan en diclofenac in huis dus die nam ik meteen in. Helaas geen verbetering. Ook niet met paracetamol, ook niet met ibuprofen 400 mg. Gelukkig kon ik wel slapen 's nachts - wat ik ook al vreemd vond. Niersteentjes zijn bij mij altijd na 24 uur uitgeplast, maar vrijdag had ik nog steeds pijn. Ok, misschien duurt het deze keer wat langer, dat kan. Zaterdag was ik pijnvrij. Zondag echter begon alles opnieuw, zo mogelijk nog heviger. Snel naar de huusartsenpost. Die man, nogal onvriendelijk en afstandelijk - heeft me even aangehoord, heeft wat op mijn flanken geslagen (auw!) en concludeerde op basis van mijn verhaal en geschiedenis dat het een nierbekkenontsteking was (is). Kreeg dit medicijn voorgeschreven plus ibuprofen 600 mg en moest gelijk beginnen. Eerlijk, ik weet niet wat me overkomt. Een paar uur na inname van het eerste tablet al enorm veel verlichting. Ik kon weer normaal zitten en liggen. Rond bedtijd bijna pijnvrij. Het is nu ochtend en heb een uur geleden mijn 2e tablet genomen. Deze snelle pijnstilling heb ik alleen meegemaakt toen mijn kolieken zo erg waren dat ik een infuus kreeg in het ziekenhuis. Voor mij zijn deze pillen een godsgeschenk en ik kan die onvriendelijke dokter van gisteren nu wel zoenen (mét mondmaskertje uiteraard). Qua bijwerkingen heb ik alleen Last van een weeë maag. Ik heb enkele horror verhalen hier gelezen maar ben er gelijk mee gestopt, ik ben er nogal vatbaar voor en als ik iets lees ga ik het ook voelen, maar mijn pijn was zo ondraaglijk dat ik er nog wel een paar extra bijwerkingen voor over heb. Moesten die er komen, dan zal ik dit verslag updaten.

18-12-2021 | Vrouw | 32
Blaasontsteking
Al een half jaar aan het aanmodderen met een blaasontsteking die maar niet over wil gaan. Na drie andere kuren nu dit middel. De andere kuren gaven in ieder geval snel verbetering van de klachten. Ik ben nu op dag 3 van dit middel, en de klachten zijn alleen maar erger geworden. Ik heb helemaal geen last van bijwerkingen.

16-11-2021 | Vrouw | 64
Middenoorontsteking
De kuur van 14 dagen heeft wel geholpen maar wat een bijwerkingen geeft dit middel. Duizelig, moe, zenuwpijn, branderig gevoel van binnen en schimmelinfectie. Hoop dit middel nooit meer te hoeven gebruiken 1 week was nog een te overzien geweest maar 14 dagen wat een bocht is dit geneesmiddel.

06-11-2021 | Vrouw | 33
Bacteriële infectie
Tussen alle horror-verhalen hier een positieve ervaring! Ciprofloxacine gekregen vanwege een heftige kraakbeenvliesontsteking in mijn oor. Eerst tevergeefs 10 dagen amoxilline/clavulaanzuur geslikt, maar na het aantreffen van een beruchte ziekenhuisbacterie in de kweek zijn we overgegaan op ciprofloxacine 500mg 2x daags voor 7 dagen. Ik schrok behoorlijk van de bijsluiter [lees meer...]en de ervaringen op dit platform, maar dat was in mijn geval gelukkig nergens voor nodig. Sterker nog, al na de eerste dag waren de zwelling en de pijn aanzienlijk afgenomen! En dat na bijna 4 weken de deur platlopen bij HA en KNO-arts en heel veel pijnstillers. Hadden ze die kweek maar eerder gemaakt… Los van wat lichte misselijkheid de eerste paar dagen heb ik verder totaal geen last van bijwerkingen. Hierbij moet ik vermelden dat ik nu op dag 6 zit en dus nog niks kan zeggen over klachten na het gebruik. Het zal vast troep zijn, maar voor mij het enige dat heeft geholpen en dat zonder ernstige bijwerkingen. Ik ben een dertiger zonder onderliggende kwalen. Ik heb tegelijkertijd wel probiotica geslikt, misschien helpt dat ook. Voor mij dus enkel een goede ervaring!

04-11-2021 | Vrouw | 27
Blaasontsteking
Het middel hielp vrijwel direct tegen de klachten!

31-10-2021 | Vrouw | 30
Urineweginfectie
Ciprofloxacine gekregen na een “verwaarloosde” blaasontsteking. Urine was troebel, maar de bacterie voor een pure blaasontsteking was niet meer te vinden. Veel pijn gehad in de flanken, onderrug, onderbuik en liezen (wijst op een nierbekkenontsteking). Na een week de kuur te hebben ingenomen (2x per dag), gaat het qua pijn al beter (nog wel een doffe pijn in onderrug) en g[lees meer...]een pijn meer met plassen. Helaas heeft de antibiotica niet het gewenste effect gehad, want ik kon weer naar de huisartsenpost met koorts. Nu nitroforantoine gekregen, die hopelijk wel het gewenste effect heeft. Veel last gehad van een vaginale schimmelinfectie (met de nodige paniek en een doktersbezoek tot gevolg), wat schijnbaar een veel voorkomend gevolg is van een antibiotica kuur. Over het algemeen erg belabberd gevoeld van de ciprofloxacine (en de ontsteking zelf), maar verder geen ernstige bijwerkingen ervaren.

18-10-2021 | Vrouw | 33
Nierbekkenontsteking
Gekregen vanwege een nierbekkenontsteking. Ik moet het bijna een maand slikken totdat ze mijn niersteen gaan vergruizen. Die niersteen is te groot om uit te plassen en blokkeert gedeeltelijk mijn urineweg. Omdat er een beetje urine achter de steen blijft zitten. Aangezien hier bacteriën in zitten moet ik dit blijven slikken totdat die vergruizing is uitgevoerd. Ik moet zeg[lees meer...]gen dat de pijn wel minder wordt naarmate de ontsteking afneemt. Dit was al na 2 dagen bij mij. Ik slik dit nu al een week of 2 en ik ben er heel misselijk van. Ook krijg ik er vreselijke hoofdpijn, duizeligheid, verwarring en slapeloosheid van. Verder heb ik er ook een vaginale schimmelinfectie door gekregen maar dit laatste is niet een vreemde bijwerking. Het dood ook alle goede bacteriën die in de vagina nodig zijn om de zuurgraad op peil te houden en deze schimmels weg te houden. Om de kans hierop te verminderen kan je het beste suikers vermijden las ik. Al moet ik zeggen dat ik het bij bijna elke antibiotica wel krijg. Sommigen van ons dames zijn daar nou eenmaal wat gevoeliger voor. Dit zal ook de reden zijn dat je er misselijk van wordt omdat het ook de bacteriën in de maag aanvalt. (Vandaar dat sommigen er ook diarree van krijgen.) In dit laatste geval, veel drinken uiteraard.

14-10-2021 | Vrouw | 40
Blaasontsteking
De eerste 2 kuurtjes sloegen niet aan bij m’n blaasontsteking. Daarom nu 7 dagen cyprofloxacine gekregen. Heb 2 dagen om maar ik merk nog niks aan pijn vermindering. Wel zit er niet meer zo veel bloed in m’n urine. Had echter graag gezien dat het wat aan die afgrijselijke pijn zou doen.

04-10-2021 | Vrouw | 53
ciprofloxacine (750mg)
In eerste instantie 500 mg gestart ivm bacterie in sputum .Dit met goed resultaat , merkte hierbij op dat andere klachten in het kaak mond gebied die al langer speelde ook verdwenen dus nogmaals kuur nu 750mg.Dit doorlopen zonder klachten .Maar bij 3e kuur 750 mg opeens heftig tintelen hoofd kon mijn bril niet eens ophouden en pijn bovenarm en schimmel infectie mond .Op [lees meer...]dag 7 gestopt was totaal van de kaart en zeer emotioneel.Nu naar anderhalve week veel puisten / uitslag gezicht en opeens vreselijke spierpijn / kramp in beide benen .Ik hoop dat dit snel wegtrekt want je weet niet hoe je moet zitten of liggen.

20-07-2021 | Vrouw | 46
ciprofloxacine (250mg)
Blaasontsteking
Ik deel mijn ervaring om te waarschuwen voor dit medicijn. Gebruik het niet als het niet echt nodig is en bij eerste tekenen van bijwerkingen direct stoppen. Ik ben niet gestopt na de eerste bijwerkingen omdat ik niet op de hoogte was van de risico's. De bijwerkingen werden uiteindelijk zo heftig dat ik de kuur niet heb afgemaakt. Ik ben nu 8 weken verder na mijn laatste p[lees meer...]il en kamp nog dagelijks met de enorme gevolgen van deze troep: zenuwpijn, brandende aderen, pijn in onderbenen en achillespezen, volledig verkrampte spieren, pijn in gewrichten, vermoeidheid, brainfog, haaruitval en bloedarmoede. Ben nu onder behandeling bij een fysiotherapeut en heb veel informatie kunnen halen van internet zoals bv de wisselwerking van ibuprofen op de bijwerkingen en het belang van magnesium. Er zijn natuurlijk heel veel mensen die dit medicijn slikken en bij wie het gewoon goed gaat maar als je net bij degene hoort bij wie het fout gaat, dan kan het ineens heel slecht met je gaan. Ik was een vitale gezonde vrouw en ben in hele korte tijd veranderd in een wrak. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

19-07-2021 | Vrouw | 25
Nierbekkenontsteking
Een aantal weken lang met een verwaarloosde blaasontsteking rondgelopen, waardoor ik een nierbekkenontsteking kreeg. Ik kreeg direct Ciprofloxacine voorgeschreven zonder door de arts op de hoogte te worden gesteld van de potentiële, onomkeerbare bijwerkingen, terwijl de FDA niet voor niks een "black box warning" op deze medicijnen heeft gezet en adviseert het alleen te geb[lees meer...]ruiken als er echt geen andere opties zijn (denk aan verhoogd risico op ernstige zenuwschade/neuropathie, lekkende hartkleppen, peesruptuur, suicidaliteit, bloedsuikerproblemen met coma tot gevolg etc). Ik ben er dus ook van geschrokken hoe makkelijk deze medicijngroep wordt voorgeschreven. Ikzelf moest helaas eerst zelf hevige zenuwproblemen ervaren alvorens ik een andere kuur kreeg. hiermee niet mensen bang maken, maar vind het wel belangrijk dat mensen een weloverwogen beslissing maken. Als ik wist dat er andere opties waren had ik daar natuurlijk direct voor gekozen.

15-07-2021 | Vrouw | 44
Nierbekkenontsteking
eerst Monuril gekregen voor blaasontsteking/nierbekkenontsteking. toen mijn toestand verslechterde heb ik Citrofloxacine gekregen. dag 1 prima...dag 2 merkte nix, dag 3 de Hel broke loose..... chemisch totaal ontregeld. hartkloppingen, trillen, zere spieren, nekpijn, moe, traag lopen, zwak, duf, harde buik... dag erna gebeld met de huisarts. mag stoppen, maar de ontsteking[lees meer...] was nog niet weg....toch doorzetten. 2 dagen later was de ontsteking weg maar de bijwerkingen nog niet. gister mijn laatste tablet gehad, zojuist gebeld met de huisarts... hoe lang het duurt voordat dit uit me lijf is, ik ben compleet onderuit geschopt, kilo afgevallen ( ik woog 43,5) mentaal een oude dame geworden... assistente wist niet precies hoe lang, toen de apotheek gebeld, kan 3 tot 4 dagen duren voordat de antibiotica uit het lijf is..... ik weet van voor niet meer hoe ik van achter leef. hou het in de gaten wordt er gezegd.... de bijsluiter is 11 pagina's en google geeft ook geen positieve reacties. kijk goed als je dit wil gebruiken, wat het met je doet....het is écht een heel heftig middel.... (bloeddruk is goed, saturatie is goed, hartslag is goed...) maar het lichaam is echt compleet van slag..

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum