Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (214 meningen)
Yasmin (194 meningen)
YAZ 24+4 (133 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

13-05-2019 | Vrouw | 42
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Het product is effectief, want niet zwanger geworden. Maar ik ben heel lang erg vergeetachtig geweest en daardoor heb ik niet optimaal kunnen functioneren, ook niet op mijn werk. Het was ook niet continu heel ernstig te noemen. Maar de laatste periode dat ik deze pil gebruikte was het echt abnormaal. Ik dacht echt dat er iets goed mis was met mijn hersenfuncties. Als je he[lees meer...]t ene moment denkt: "oh, dit moet ik even opschrijven". Je pakt een pen en het volgende moment ben je het al kwijt. En je komt er echt niet meer op. Gedachten of woorden die tegen je gesproken werden, leken op wolkjes weg te zweven. En letterlijk zo weer je andere oor uit. Als de telefoon ging, en ik mijn werk onderbrak om het gesprek te nemen. Wist ik naderhand niet meer welke taak ik voor het gesprek uitvoerde. Ik kon gewoon niet meer op mezelf vertrouwen. Ik heb het weleens bijgehouden wat ik zoal vergat. Dat waren in 2 dagen wel iets van 15 dingen. Uiteindelijk overgestapt op een andere pil. En na enkele dagen waren de klachten over. Ik ben weer in controle, en in staat mezelf te organiseren. Dat ik hier jaren mee doorgelopen heb, en nooit iets ondernomen heb..... Het zal ook wel iets van schaamte zijn geweest, je wilt niet aan jezelf en de buitenwereld toegeven dat je bovenkamer niet goed functioneert. Maar zo blij dat ik van deze vage klachten af ben. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik kon destijds geen soortgelijke klachten terugvinden bij deze pil.

11-05-2019 | Vrouw | 46

04-05-2019 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik was blij met de pil, weinig bijwerkingen, maar vergat hem vaak. Daarom ben ik overgestapt naar de kyleena spiraal.

28-04-2019 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik slik deze pil al een aantal jaar , ik was wel altijd gevoelig voor spanning maar dat trok weer weg, nu ben ik al ruim 5 weken erg gespannen, vooral als ik weg moet en durf amper meer uit huis te gaan om wat te doen met vrienden. Heeft iemand dezelfde ervaringen als ik? Ik ben nu paar dagen gestopt met de pil en ik hoop dat ik me er beter door voel

08-04-2019 | Vrouw | 34
Endometriose
effectiviteit op endometriose weet ik niet, is niet getest in die periode.

08-04-2019 | Vrouw | 19
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Ik werd niet meer ongesteld maar had wel regelmatig hele erge pijn aan m’n baarmoeder. Soms zo erg dat ik niet kon staan of lopen erdoor. Toen kreeg ik te horen dat ik PCOS had en het dan normaal was dat m’n menstruatie uit was. Ook heb ik al vanaf m’n 11de last van acne waar ik graag vanaf wilde. In deze periode (vanaf m’n 16e) was ik ook erg depressief. Ik begon dus met [lees meer...]m’n pil toen ik 16 jaar was, en het had zeker niet het gewenste effect. Mijn depressie werd alleen maar erger, ik kwam amper m’n bed uit en normale dagelijkse dingen werden enorme obstakels voor me. Ook kreeg ik acne op de rechterkant van m’n kin, aan de puistjes kwam geen einde elke dag zaten er nieuwe en ik kon ze voelen branden als ze vol zaten. Ongeveer een half jaar later bedacht ik me dat de puistjes begonnen toen ik ook begon met deze pil slikken, ik ben toen gelijk gestopt met deze pil en ja ja weg waren de verschrikkelijke brandende puistjes op m’n kin! Mijn depressie werd ook veel minder heftig, minder last van moodswings. Wel ging mijn menstruatie weer uit maar ik ben de yaz-pil gaan gebruiken en die is veel fijner voor mij, helpt ook enorm met m’n huid!

27-03-2019 | Vrouw | 41
ethinylestradiol/levonorgestrel (40/75ug)
Deze pil heb ik vorig jaar vanaf sept 2018 tot halverwege jan 2019 geslikt. Even gestopt vanwege een ander voorval! Eind feb weer gestart en meteen viel ik terug in Mn oude negatieve patroon van de maanden ervoor tijdens gebruik van dit medicijn. Ik kreeg geen enkel positief lichtpunteer en dit terwijl ik een tevreden mens ben, heb voor mijn gevoel alles redelijk goed voo[lees meer...]r elkaar. Zo Mn zorgen maar dat is te overzien. En nu de afgelopen 1,5u is er geen dag voorbij gegaan of ik heb wel gedacht ik stop ermee ik wil op deze manier niet leven. Wat een moeilijk iets is dit om je gevoel uit te leggen. Totaal geen moment meer gehad om nog positief te denken. Opgejaagd, paniek, zenuwachtig, vreetbuien, abnormaal zweten vooral s’nachts maar t ergste is de gedachten dat je niet meer wil leven, verschrikkelijk zeg!! Ik ben er accuut mee gestopt en merkte na de eerste dag zonder al gelijk een verschil. Binnen 2 weken ben ik 3,5kg aangekomen volgens mij ook door t vasthouden van vocht! Fijn dat t voor sommige mensen een uitkomst biedt maar ik slik t nooit meer. Ik kan niet goed onder woorden brengen wat een naar gevoel mij dit medicijn heeft gegeven. Ik ga terug naar de gynaecoloog natuurlijk om dit te vermelden. Het was t laatste probeersel, wat hierna volgt zie ik wel, maar nooit hormonen meer.

21-03-2019 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Nooit zal ik meer dit anticonceptiemiddel gebruiken. Wat een vreselijke weken zijn het geweest. 6 dagen pil geslikt, gestopt en pas 2 weken erna weer enigzins normaal voelen. Wat een troep zeg.

18-03-2019 | Vrouw | 49
Overgang
Vanwege de overgang en ernstige menstruatie heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, om mijn cyclus weer normaal te krijgen. Alleen wat een drama zeg. De eerste week ging prima, voelde me goed, en daarna kwam de hoofdpijn, ik kreeg een steeds korter lontje, hele hoge hartslag (normaal 65 nu gemiddeld 85!), geen fut, slapeloosheid en ga zo maar door. Na de stopweek toch we[lees meer...]er gestart op aanraden van de huisarts, maar ik ga er nu mee stoppen (3 dagen voor einde tweede strip), want ik voel me belachelijk beroerd, en slaap gewoon niet meer. Voor ik startte met deze pil had ik hier geen last van! Overigens hoef ik hem niet te slikken voor anticonceptie, want ik ben gesteriliseerd. Ook ben ik in twee maanden 5 kilo aangekomen, terwijl ik bijna geen eetlust heb, en dus slecht eet. In het verleden (tot 10 jaar terug ongeveer) altijd microgynon gehad, en nooit bijwerkingen gehad.

19-02-2019 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel (40/75ug)
Rond mijn 13/ 14e begonnen met deze pil. Altijd goed gegaan, wel altijd al een hele lage libido door deze pil. Nooit ergens last van gehad maar nu ong 1.5 jaar toch last van erge dipjes als ik de laatste week slik. Ook echt me om alles druk maken. Dat is niet altijd maar wel elke maand dat ik een soort "aanval" krijg van gevoelens. Het is echt vreselijk, daarom van de week[lees meer...] een afspraak maken bij de dokter.

12-02-2019 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/125ug)
In 2017 weer begonnen met deze pil,welke inmiddels van een andere fabrikant was dan voorheen, na 2 jaar niet te hebben geslikt. Recent weer gestopt, had steeds vaker tussentijdse bloedingen, op het laatst continu, steeds minder sexdrive,en mentaal ging het helemaal mis: stemmingswisselingen als een pingpong-bal, algeheel depri gevoel terwijl je het gevoel hebt;"dit gaat [lees meer...]ben ik niet" en in dat ruime jaar erg aangekomen ondanks onveranderd eet en leefpatroon. Van zelfverzekerd naar onzeker-angstig-depri. Inmiddels 3 weken gestopt en de bloedingen zijn vrijwel gelijk gestopt,ik voel me elke dag helderder, energieker worden, alsof een grijze deken weg trekt en de lust is ook weer duidelijk terug aan het komen ;-)

06-02-2019 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik gebruikte deze pil (Mylan) de afgelopen 5 jaar zonder problemen, echt een top pil. Maar helaas moest ik in november 2018 switchen aangezien hij niet meer leverbaar was. Maar ik raad echt iedereen deze pil aan ik heb hem van mei 2014 tot november 2818 doorgeslikt (geen stopweken) zonder doorbraak bloedingen te hebben gehad. Nooit last gehad van de bijwerkingen en mijn hu[lees meer...]id was erg rustig. Ik hoop dat hij spoedig terug leverbaar wordt, want over mijn huidige pil ben ik niet te zeggen

05-02-2019 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik lees allemaal verhalen over depressie en angst tijdens het slikken van deze pil, maar ik heb van nature een angststoornis en deze is juist grotendeels verdwenen door deze pil. Daar kwam ik achter toen ik stopte met de pil en weer mega angstig werd. Ik ben dus maar weer begonnen, voel me beter met pil. Afgezien van hoofdpijn in de stopweek. Het kan dus ook anders!

14-01-2019 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/levonorgestrel (0,03/0,15mg)
Ik heb deze pil ongeveer 5 jaar geslikt. Eerst was ik erg tevreden, weinig bijwerkingen. sinds 1.5/2 jaar geleden begon ik me steeds meer somber te voelen, zonder specifieke reden. Misschien goed om erbij te vermelden dat dit gewoonlijk helemaal niets voor mij is. Ik wist dan ook niet waar het aan lag. Ook begon ik steeds meer last te krijgen van stemmingswisselingen en he[lees meer...]el veel paniek in mijn hoofd/lichaam om hele kleine, simpele dingen. Ik kon me letterlijk overal helemaal ziek van piekeren, terwijl ik dit nooit heb gehad. Daarnaast nam mijn zin in seks ook enorm af en was dit alleen weer normaal (net als alle bovenstaande klachten) als ik in mijn stopweek zat of mijn pil niet slikte. Hierdoor heb ik dan ook besloten over te stappen naar een Kyleena spiraal die ik over een week ga laten zetten omdat hier veel minder hormonen inzitten die alleen werken in je baarmoeder, en niet in je hele lichaam, zoals bij de anticonceptiepil.

07-01-2019 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik slik sinds drie weken deze pil. Ik merk dat ik sinds deze pil de hele tijd gespannen ben en mij angstig voel. Ik kan 's nachts slecht slapen en ik word in de ochtend wakker met veel angst en spanningen in mijn lichaam die door de dag heen niet weg gaan. Ik vond dit erg vreemd omdat ik zelf positief ben ingesteld en erg kan genieten van mijn leven. Ik had hiervoor ook ge[lees meer...]en last had van metalen problemen. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik een drukke periode had op school, maar nu weet ik dat het door deze pil komt. Verder had ik ook hele erge last van bloedingen. Ik ga deze pil niet meer gebruiken!

27-12-2018 | Vrouw | 17
Menstruatiepijn
Ik was een half jaar geleden begonnen met deze pil, heb het aantal keren doorgeslikt voor de vakantie. Afgelopen 2 weken kreeg ik opeens veel last van mijn borsten, ik voelde hier niet zoveel van en was ongeveer 3 keer per week dat mijn borsten irriteerde. Afgelopen 4 dagen heb ik echt steken in mijn borsten waardoor ik angstaanvallen krijg en vooral veel stress. De pijn k[lees meer...]omt nu steeds meer terug en vooral aan de zijkant van mijn borst en rondom. Grote kans dat dit te maken heeft met de pil, ik lees dat mensen met dit merk pil veel last hebben van hun borsten. Van geiriteerde borsten begon de pijn toe te nemen tot steken in mijn borst. Deze pil is af te raden

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum