Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (212 meningen)
Yasmin (190 meningen)
YAZ 24+4 (130 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

12-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

In 2017 weer begonnen met deze pil,welke inmiddels van een andere fabrikant was dan voorheen, na 2 jaar niet te hebben geslikt. Recent weer gestopt, had steeds vaker tussentijdse bloedingen, op het laatst continu, steeds minder sexdrive,en mentaal ging het helemaal mis: stemmingswisselingen als een pingpong-bal, algeheel depri gevoel terwijl je het gevoel hebt;"dit gaat [lees meer...]ben ik niet" en in dat ruime jaar erg aangekomen ondanks onveranderd eet en leefpatroon. Van zelfverzekerd naar onzeker-angstig-depri. Inmiddels 3 weken gestopt en de bloedingen zijn vrijwel gelijk gestopt,ik voel me elke dag helderder, energieker worden, alsof een grijze deken weg trekt en de lust is ook weer duidelijk terug aan het komen ;-)
06-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruikte deze pil (Mylan) de afgelopen 5 jaar zonder problemen, echt een top pil. Maar helaas moest ik in november 2018 switchen aangezien hij niet meer leverbaar was. Maar ik raad echt iedereen deze pil aan ik heb hem van mei 2014 tot november 2818 doorgeslikt (geen stopweken) zonder doorbraak bloedingen te hebben gehad. Nooit last gehad van de bijwerkingen en mijn hu[lees meer...]id was erg rustig. Ik hoop dat hij spoedig terug leverbaar wordt, want over mijn huidige pil ben ik niet te zeggen
05-02-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik lees allemaal verhalen over depressie en angst tijdens het slikken van deze pil, maar ik heb van nature een angststoornis en deze is juist grotendeels verdwenen door deze pil. Daar kwam ik achter toen ik stopte met de pil en weer mega angstig werd. Ik ben dus maar weer begonnen, voel me beter met pil. Afgezien van hoofdpijn in de stopweek. Het kan dus ook anders!
14-01-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb deze pil ongeveer 5 jaar geslikt. Eerst was ik erg tevreden, weinig bijwerkingen. sinds 1.5/2 jaar geleden begon ik me steeds meer somber te voelen, zonder specifieke reden. Misschien goed om erbij te vermelden dat dit gewoonlijk helemaal niets voor mij is. Ik wist dan ook niet waar het aan lag. Ook begon ik steeds meer last te krijgen van stemmingswisselingen en he[lees meer...]el veel paniek in mijn hoofd/lichaam om hele kleine, simpele dingen. Ik kon me letterlijk overal helemaal ziek van piekeren, terwijl ik dit nooit heb gehad. Daarnaast nam mijn zin in seks ook enorm af en was dit alleen weer normaal (net als alle bovenstaande klachten) als ik in mijn stopweek zat of mijn pil niet slikte. Hierdoor heb ik dan ook besloten over te stappen naar een Kyleena spiraal die ik over een week ga laten zetten omdat hier veel minder hormonen inzitten die alleen werken in je baarmoeder, en niet in je hele lichaam, zoals bij de anticonceptiepil.
07-01-2019

Acne/puistjes

Ik slik sinds drie weken deze pil. Ik merk dat ik sinds deze pil de hele tijd gespannen ben en mij angstig voel. Ik kan 's nachts slecht slapen en ik word in de ochtend wakker met veel angst en spanningen in mijn lichaam die door de dag heen niet weg gaan. Ik vond dit erg vreemd omdat ik zelf positief ben ingesteld en erg kan genieten van mijn leven. Ik had hiervoor ook ge[lees meer...]en last had van metalen problemen. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik een drukke periode had op school, maar nu weet ik dat het door deze pil komt. Verder had ik ook hele erge last van bloedingen. Ik ga deze pil niet meer gebruiken!
27-12-2018

Menstruatiepijn

Ik was een half jaar geleden begonnen met deze pil, heb het aantal keren doorgeslikt voor de vakantie. Afgelopen 2 weken kreeg ik opeens veel last van mijn borsten, ik voelde hier niet zoveel van en was ongeveer 3 keer per week dat mijn borsten irriteerde. Afgelopen 4 dagen heb ik echt steken in mijn borsten waardoor ik angstaanvallen krijg en vooral veel stress. De pijn k[lees meer...]omt nu steeds meer terug en vooral aan de zijkant van mijn borst en rondom. Grote kans dat dit te maken heeft met de pil, ik lees dat mensen met dit merk pil veel last hebben van hun borsten. Van geiriteerde borsten begon de pijn toe te nemen tot steken in mijn borst. Deze pil is af te raden
21-12-2018

Acne/puistjes

Een jaar geleden gestart met deze pil , omdat mijn andere pil niet meer leverbaar was volgens de apotheek. Klachten begonnen langzaam in te sluipen, eerst had ik af en toe last van hartkloppingen die vanzelf wel weer weg gingen. Totdat ik ze bijna elke dag ervaarde . Toen werd het op een dag teveel omdat de klachten er elke dag en elke minuut van de dag waren. Heb toen[lees meer...] een paniek aanval gehad in de trein en sinds dat moment ging het bergafwaarts. Huisartsen die maar zeiden dat ik een angst stoornis had en een paniek stoornis. Wou dit zelf niet geloven omdat ik dit nooit eerder heb gehad . Van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk was de definitieve uitspraak dat ik dus inderdaad nmaar een paniek stoornis had. Durfde nergens meer heen, overal waar ik was had ik een benauwd gevoel, hartkloppingen en vooral heelveel paniek in mijn lichaam. Totdat ik uiteindelijk de pil niet meer ging slikken, toen werden de klachten , minder en minder. Conclusie. Deze pil is zeker NIET aan te raden.
18-12-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb een tijd deze pil geslikt en ik voelde me ge stress depri zag dubbel erge hooft pijn ik was totaal me zelf niet Wis niet waar van het kwam ik dach ik ben gewoon te druk ik ben nu gestopt met deze pil ik voel me elke dag iets beter ik ben er erg van geschoken wat een troep Ik heb vroeger merverlon geslikt nooit ergens last van Deze pil niet gebruiken heb veel [lees meer...]invloed op je leven
07-12-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Doordat de vorige pil niet meer voorhanden was kreeg ik deze pil. Nu naar maanden deze pil geslikt te hebben moet ik toch mijn conclusie kwijt. Neem een andere pil. Veel kilo’s bijgekomen met hetzelfde eetpatroon als van te voren. Stemmingswisselingen zijn dagelijks erger aan het worden. Te veel hormonen in deze pil. Ik ben zelfs midden in de maand gestopt omdat ik er geno[lees meer...]eg van had en het gaat me nu stukken beter. Denk goed na voordat je aan deze variant van pil begint
23-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Wát een troep! Ik zit nu meer dan een jaar in therapie voor een angst- en paniekstoornis na een trauma, maar ik had het idee dat ik allang over dat trauma heen was. In die tijd ook van pil geswitched. Ik de afgelopen jaren ontzettend angstig geweest. Heftige paniek- en angstaanvallen. Durfde niet meer op drukke plekken te komen, alles was me te veel en durfde niet goed om [lees meer...]mij heen te kijen. Ontzettend down, depressief en in mijzelf gekeerd. Ik had geen humor weer en was ontzettend vlak in mijn emoties. Terwijl ik van mijzelf een heel vrolijk, nuchter mens ben die lekker sarcastisch kan zijn. Ik was mezelf helemaal kwijt. Prikkels kon ik niet handelen en daarnaast ook veel lichamelijke klachten zoals duizelig, mega licht in mn hoofd, gevoel dat ik flauwviel en vaak kortademig. Ik dacht echt dat ik gek werd en dat dit nooit meer goed zou komen. Nu ben ik 1,5 week uit nood geswichted van pil omdat mijne niet meer leverbaar was. En wat denk je? Ik voel me duizend keer beter! Kwam het dus allemaal door die klote pil. Mijn psycholoog had me al meerdere malen voorgesteld om anti depressiva te gaan slikken tegen de angst, maar ik had al niet het idee dat dat de oplossing was. Bleek de pil de oorzaak te zijn. Wat een troep is dit.
08-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Hoi iedereen, ik schrijf normaal nooit zoiets maar ik wil mensen waarschuwen voor de conceptiepil van het merk AUROBINDO, jaren lang heb ik de anticonceptiepil van het merk mylan gebruikt en nooit problemen gehad, nu moest ik vanwege leveringsproblemen overstappen naar het merk aurobindo. Er zitten zogenaamd precies dezelfde stoffen in maar ik kreeg enorm bijwerkingen, bui[lees meer...]kpijn/hoofdpijn/neerslachtig ik kon niet slapen en als allerergste ik kreeg grote rode jeukende bulten zo groot als 2 euro munten over mijn lichaam. Als je mylan met aurobindo vergelijkt staat bij aurobindo in de bijsluiter dat het netelroos/galbulten kan veroorzaken terwijl dit bij mylan nergens bij de bijwerkingen staat. Ik naar de apotheek en huisarts gebeld en ben gister gestopt met deze pil. Je raad het: alle bijwerrking zijn weg/ voor 80 procent weg. Nu maar over op de prikpil. Helaas maar deze pil werkt dus echt niet. Wat een ellende. Ik ben 19 jaar en slikte de pil voor mijn hevige menstruatie, implanon kost honderden euro’s en spiraaltje wil ik niet. Hopen dat de prikpil mij wel helpt. Volg je onderbuikgevoel dames als deze nieuwe pil niet fijn voelt!
02-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds twee/drie weken voel ik mij erg moe, zou ik de hele dag kunnen slapen. Ook voel ik mij lusteloos, duizelig, stemmingswisselingen, soms hoofdpijn. Overigens ben ik twee maanden geleden bevallen en dacht ik dat het daardoor kwam. Maar de eerste weken had ik nergens last van. En toen bedacht ik mij dat ik drie weken geleden ben begonnen met deze pil en is het toen eigen[lees meer...]lijk begonnen. Dit is een andere pil dan ik eerst had een deze werd mij voorgeschreven door de apotheker. Na mij eerste bevalling was ik ook weer begonnen met de pil (had ik nog mijn oude pil) en had ik nergens last van. Maandag moest ik eigenlijk weer beginnne aan een nieuwe strip maar ik ga deze niet slikken en kijken of het aan de pil ligt.
01-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Totaal geen bijwerkingen, en een van de goedkoopste pillen. Ik ben 21 jaar. Zorgen maken over slechte reviews was totaal onnodig! Eerste maand wel 2 weken lang bloedingen gehad, en na de stop week is dat helemaal over gegaan :)
24-10-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Overgezet naar deze pil omdat huidige pil niet meer voorradig was. Ervaring was exact hetzelfde als met vorige pil. Geen bijwerkingen, ongesteldheid prima timing elke keer. Geen hoofdpijn/buikpijn/angst. Prima pil.
24-10-2018

Uitstellen van menstruatie

Na al deze schrikbarende berichten gelezen te hebben wil ik ook graag mijn eigen ervaring delen met deze pil. In 2016 kreeg ik deze pil voorgeschreven van de huisarts, vooral om mijn menstruatie zelf te kunnen 'regelen' en voor mijn acne te verminderen. En sindsdien nog aan deze pil. Enkel heb ik wat meer last van hoofdpijn dan voorheen, maar mijn menstruatie periode kom i[lees meer...]k veel makkelijker door. Minder pijn en minder bloedverlies. Mijn acne is ook verminderd, niet geheel weg maar wel stukken minder geworden. Verder geen last gehad van aankomen, vochtvast houden, duizeligheid etc.
18-10-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Horror menstruaties met fors bloed (met stolsels zo groot als +/- een tennisbal) en buik pijnen zo hevig dat ik wel kon flauw vallenvan de pijn. Implanon was in mijn arm gezet maar duurt 6 maandaen voor deze het werk doet vandaar deze tijdelijke hulp

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (533) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (493) - Antibiotica - penicillines breedspectrum